Spirit of St. Louis / רפי יצחק

מהי עסקת הספורט הגדולה מכולם ?

בינואר 2014 יצאה הודעה של ה- NBA  על הגעה לסיכום בין הליגה לאחים אוזי ודניאל סלינה, במסגרתו תשלם ה- NBA  כ-500 מיליון דולארים לאחים סלינה כפיצוי שנותן ל- NBA את זכות השליטה בקבוצת הכדורסל ספיריט אוף סיינט לואיס  שהיא ככל הנראה אחת מקבוצת הספורט הרווחיות בתולדות הספורט המקצועני, ומביא למעשה את סיומו של הסכם ההתקשרות בינהם שנחתם ב-1976 עם מיזוג ליגת ה- ABA אל ה- NBA. לליגת ה- NBA  לקח 40 שנה והוצאה של מעל 800 מיליון  דולארים על מנת לסגור את הפרשה המוזרה הזו.

תוצאות המיזוג רדפו את ה- NBA שנים רבות קדימה

11 שעות של מו"מ אינטנסבי ביום קיץ לוהט בשלהי אוגוסט 1976 הפכה שני אחים דניאל ואוזי סלינה לשני ברי מזל שחתמו על אחת מעסקאות הספורט המוצלחות ביותר (מהצד של האחים סלינה) והשערוריתיות (מהצד של ליגת ה- NBA)  שידועות לנו.

בפעם הראשונה ששמעתי חלקים מהסיפור של האחים סלינה , לא האמנתי שסיפור כזה התרחש בכלל ……  הרי השחקנים הראשיים בעלילה המוזרה הזו היו שני אנשי עסקים ממולחים מניו ג'רסי וליגת ה- NBA  בכבודה ובעצמה עם כל העוצמה שלה הכוללת סוללות עו"ד , אנשי כספים מנוסים, אנשי שיווק וקשרים חזקים בכל מקום כמעט.

נחזור אחורה בזמן 41 שנים לשנת 1974 , האחים אוזי ודניאל סלינה הם הבעלים של חברת טקסטיל מצליחה בניו ג'רסי. לשני האחים יש חלום, הם רוצים להיות בעלים של קבוצת כדורסל מקצועני.

בשנות השבעים חוזי הטלוויזיה היו נמוכים מאוד, הכדורסל דישדש בפופולאריות  מרחק רב מאחרי הבייסבול והפוטבול ונדמה היה שאפילו ההוקי קרח מושך יותר קהל מכדורסל מקצועני , ולכן על מנת לרכוש קבוצת כדורסל מקצועני צריך סכום של בין 3-5 מיליון דולאר –  שנה לפני הם ניסו האחים סלינה לרכוש ללא הצלחה את הדטרויט פיסטונס מה- NBA  .

האחים לא אמרו נואש  ובתחילת שנת 1974 הם רוכשים את קבוצת ה- ABA  קרוליינה קוגרס (מחיר קבוצת ABA  היה יותר זול כי להן לא היו שום חוזי טלוויזיה ארציים) . הדיו לא יבשה על חוזה הרכישה והאחים סלינה מעתיקים את את הקבוצה מקרוליינה לסנט לואיס ומשנים את שמה ל- Spirit of St. Louis   ע"ש המטוס של צ'ארלס לינדרברג.

שחקני סיינט לואיס ליד המטוס המפורסם שעל שמו נקראת הקבוצה הרווחית בתולדת הספורט

 

בשנה הראשונה בסנט לואיס, הקבוצה עושה חייל ומובלת ע"י הרוקי מארווין בארנס לפלייאוף של ה- ABA  ומפסידה בסיבוב השני. בעונה שאח"כ (75-76), ממש לפני  תחילת העונה הדנבר נאגטס מודיעים על מגעים עם ה- NBA   ורצונם לעבור ליגה. לכולם ברור שזוהי שירת הברבור של ליגת ה- ABA והמיזוג אל ה- NBA  הוא בלתי נמנע (מנחם פרסם לפני כשנה מאמר על ליגת ה- ABA  ). עונת 75-76 משוחקת בידיעה שזו העונה האחרונה של ה- ABA  ויש לפרק את השותפות של שבע הקבוצות בליגה על מנת לאפשר את האיחוד.

יש לציין שהאחים סלינה מצליחים  בקיץ 1975 לזכות בשירותיו של מוזס מלון שסיים עונת רוקי היסטורית כשחקן תיכון הראשון להיבחר בדראפט המקצועני, מלון משחק עונה אחת בסיינט לואיס לפני שנמכר לבאפלו ברייבס מה- NBA.

מוזס מלון בן ה-19 במדי סיינט לואיס

נקפוץ קדימה …….בקיץ 1976 החל המו"מ על המיזוג בין שבעת בעלי הקבוצות ב- ABA  להנהלת ליגת ה- NBA. ליגת ה- NBA  הסכימה לקחת ארבעה פרנצ'ייזים ולמזגם לליגה : הדנבר נאגטס, סאן אנטוניו ספרס, אינדיאנה פייסרס והניו יורק נטס (שהפכו לניו ג'רסי נטס ואח"כ לברוקלין נטס) .  הבעלים של הפרנצ'ייז וירג'יניה סקווירס הודיע על סגירת הקבוצה עוד לפני המו"מ וויתר על זכותו להות חלק מתהליך הפירוק – וכך נותרו שישה מועדונים בשיחות.

בכדי שפירוק ליגת ה- ABA יהיה מהיר וללא סיבוכים שיגררו דיונים ארוכים בבורריות ובבתי משפט שהיו עולים המון כסף לכולם, היו צריכים הסכם המקובל על שש בעלי קבוצות הנותרות , ארבעת המועדונים שמצטרפים ל- NBA  ושני המועדונים שנותרו בחוץ והיו צריכים לקבל פיצוי על פירוק השותפות.

שני בעלי המועדונים שנותרו בחוץ קנטאקי קולוניאלס והספיריט אוף סנט לואיס ( האחים סלינה) היו במוקד השיחות על המיזוג, איך הם יפוצו על הפירוק הכפוי של קבוצותיהם כך שיתרצו ולא יהוו מכשול למיזוג. במהלך המו"מ נציגי ה- NBA  שמו על השולחן חבילת פיצוי שכללה תשלום מיידי של שלושה מיליון דולארים ואופציה למכירת השחקנים תחת חוזה לשאר הפרנצ'ייזים ב- NBA. בעלי הקנטאקי רויאלס לקח את הכסף וחתם על העסקה אבל האחים סלינה שברו את הכלים ולא היו מוכנים לחתום. וכך הפכו האחים סלינה למכשול האחרון למיזוג הליגות …….הצעות נוספות שהביאו אליהם נדחו.

דייב קאונס והדוקטור בשער הספורט אילוסטרייטד בעות המיזוג

הלחץ החל לעלות סביב האנשים שאחראים על סגירת המו"מ למיזוג ובעלי הקבוצות הטריות שהתקבלו לליגה . האחים סלינה הריחו דם , הלחץ הורגש והם נכנסו למו"מ משלהם עם הליגה על הפיצוי המגיע להם. לאחר מו"מ של 11 שעות ביום קיץ לוהט נסגרה העסקה בין עורך דינם (שהפך כמובן לאיש עשיר מאוד) לבין עו"ד של הליגה עם שני סעיפים עיקריים :

  1. האחים סלינה ימכרו את כל שחקניהם (כולל מוזס מלון ) לקבוצות ה- NBA .
  2. האחים סלינה יקבלו 1/7 (שביעית) מסך הכנסות הטלויזיה של כל אחת מאבעת הפריינצ'ייזים החדשים שהצטרפו לליגה. כלומר דנבר, סאן אנטוניו, אינדיאנה והנטס יקבלו 86% מזכויות השידור שקבוצה רגילה מקבלת. והאחים סלינה יקבלו 57% מזכויות השידור של קבוצה.

בכל הסכם מסחרי סטנדטי יש בד"כ סעיפי יציאה  Termination of convenience) או Termination by default ) או תאריך תפוגה להסכם. הלחץ לסגור היה כ"כ גדול שאף אחד מעו"ד הממולחים של הליגה לא התעקש על הכנסת סעיפים אלו.

הסכום ששילשלו האחים לכיסם מסעיף 1 היה 2.2 מיליון דולאר, אבל הסעיף השני הוא הסוכריה האמיתית של העסקה, מהלחץ לסגור את העסקה נתנו עורכי הדין  ובעלי הקבוצות החדשות לאחים סלינה נתח שנתי נכבד מזכויות השידור בטלוויזה שווה ערך ל-57% מהחלק שכל קבוצה תקבל מהליגה, וכל זאת ללא אופציית יציאה או תפוגה של העסקה – הזוי לחלוטין .

למה הזוי ?

כי עבור הפיצוי לאחים סלינה שנשארו ללא קבוצה הליגה תשלם להם סכום נכבד מההכנסות כל שנה כל עוד הליגה קיימת…..

קבוצות ה- ABA עונת 75-76

 

בעלי קבוצה בליגה צריכים לשלם משכורות לשחקנים , למכור מנויים , לשכור אולם ,לשלם הוצאות תפעוליות לפני שיראו רווח כלשהו וההוצאה היחידה שיש לאחים סלינה זו עלות המונית מניו ג'רסי למנהטן פעם בשנה ביוני כשהם יגעו למשרדי ה- NBA לגבות את הצ'ק על הפיצוי השנתי. קל לתאר את בעלי הפייסרס, הספרס, הנאגטס והנטס מתפוצצים כל שנה שהם רואים את שורת הנכוי בהכנסות קבוצתם עבור האחים סלינה.

צריך לזכור העסקה נחתמה בשנת 1976, אף אחד לא ידע לחזות שזכויות השידור יהיו נתח משמעותי בהכנסות כפי שהוא היום, אבל בכל זאת ה- NBA  לא הכניס שום סעיף הגנה על סך כל הסכום (CAP) או סעיף יציאה אחר .

לדברי אחד ממנהלי ה- ABA שהיה נוכח במו"מ, כולם חשבו שהאחים סלינה נדפקו והיו צריכים לקחת את הכסף ולברוח. חוזי הטלוויזיה היו כל כך זניחים בשנות ה-70 , "העסקה היתה שקולה לבעלות על 1000 אקרים של מדבר באריזונה" הדבר המצחיק ביותר הוא שהאחים סלינה לא התכוונו לקבל הרבה כסף בעסקה, הם רצו קלף מיקוח מול הליגה לקבל זכויות לפרנצ'ייז נוסף במקרה שהיא תורחב בעתיד.

בשלוש שנים הראשנות לעסקה הקבוצות החדשות לא קיבלו כסף מזכויות השידור וכך גם האחים סלינה. ב- 1979 הצ'ק הראשון שהגיעה לאחים סלינה היה ע"ס 200 אלף דולרים אבל זה היה החימום למה שיגיע אח"כ . הפופולאריות של הליגה הרקיעה שחקים בשנות ה-80 וה-90 עם הגעתם של לארי בירד , מג'יק גונסון ומייקל ג'ורדן לליגה, ובהתאם חוזי הטלוזיה החלו לתפוח ולצבור מימדים מפלצתיים.

לדוגמא בשנת 1997 חתמה על חוזה לחמש שנים ע"ס 2.3 מיליארד דולאר עם TNT ו-ABC, בשנת 2002 הליגה חתמה על עסקה של 4.6 מיליארד דולרים עם ABC ו- ESPN  על זכויות השידור לארבע שנים. האחים סלינה ישבו ונהנו מפירות העסקאות  עד סוף 2013 צברו האחים סלינה 300 מיליון דולר מזכויות השידור.

תמונה ממשחק ליגת ה- ABA בין קנטאקי קוליניאלס לסיינט לואיס – שתי קבוצות שלא שרדו את המיזוג

לתת קצת פרופוציה , מנתונים של זכויות השידור לשנת 2011 , הניו יורק ניקס קיבלה סכום של 31 מיליון דולאר מזכויות שידור , אותו סכום קיבלו עוד 25 קבוצות בליגה. הקבוצות שיצאו דופן ניו ג'רסי נטס, אינדיאנה פייסרס, סאן אנטוניו ספרס ודנבר נאגטס קיבלו 26.25 מיליון דולאר כל אחת לאחר הפרשת מס סלינה. מה שנותר, שזה בדיוק 19 מיליון דולאר מעבירה הליגה לאחים סלינה.

חשוב להזכיר, אף אחד לא מפסיד פה כסף, בעלי 4 המועדונים פשוט מרוויחים פחות ומשלמים פיצוי לאחים סלינה בעקבות אותו מו"מ אומלל בקיץ 1976.

בשנת 2008 עם קריסת הבנקים והבורסאות , התפוצצה פרשת מיידוף , במעבר על החשבונות אותם ניהל מיידוף היו מספר חשבונות על שמם של האחים (חלק מהם גם נקראו Spirit of St. Louis ).  הרבה מהכסף שהאחים הרוויחו ירד לטימיון בהונאה הגדולה של מיידוף ולפי דיווחים מחלוקת עזבונו של מיידוף מקבלים האחים נתח של 24 מיליון דולאר שלא מכסה את הפסדם בתרמית הזו.

הליגה במהלך השנים ניסתה לקנות את החוזה חזרה מהאחים אבל ללא הצלחה. האחים סלינה לא מסתפקים רק בזה ובשנת 2010 תובעים בבית המשפט את חלקם בכל פעילות המדיה של הקבוצות (כולל מרצ'נדייז ופעילות סביב האינטרנט ….) .

מקורבים לאחים סלינה מספרים שהכל היה יכול להפתר אם האחים סלינה היו מקבלים את רצונם להיות בעלים של קבוצת NBA, אבל הליגה לא נתנה להם והעדיפה להמשיך לשלם להם.

בסופו של דבר , הליגה מצליחה להגיע להסכם בתחילת שנת 2014 בו ישולם סכום של 500 מיליון דולר לאחים תמורת רוב המניות של קבוצת Spirit of St. Louis שבבעלותם.

למה האחים סלינה הסימו להסדר? אולי כי היו כבר בני שמונים ורצו לראות סכום גדול מיידית בכיסם …. לכו תדעו.

אוזי ודניאל סלינה

אוזי סלינה נפטר לפני כארבעה חודשים בגיל 83, דניאל עדיין חי באזור קליפורניה.

האחים סלינה שיחקו אותה בגדול, אותו מו"מ מפורסם של 11 שעות בקיץ 1976 הניב להם רווח עצום של 800 מיליון דולארים על פני 41 שנה ……

שמעתם על עסקה גדולה מזו בספורט? אני לא.

לפוסט הזה יש 37 תגובות

  1. הזוי ברמות.
    אני זוכר את הסיפור הזה, לא ידעתי שהגיעו להסדר.
    תאר לך מה היו מרוויחים מעסקת הטלוויזיה החדשה…

    פעם היו עסקאות עם דיבידנדים ללא תפוגה שלא יאומן כמה כסף הן נותנות. עבדתי בעבר בשביל מיליארדר זקן שכשהיה בן 30 המציא דרך לכופף צינורות אלומיניום. ג'נרל מוטורס קנו ממנו את הפטנט ונתנו לו משהו כמו 50 סנט כל כל מכונית שנמכרת. זה היה בשנות ה-50. כל מכונית שנמכרה מאז שנות החמישים הוא קיבל חצי דולר עד שנת 2000

  2. סיפור נהדר, לא שמעתי עליו מעולם.
    לגביי עסקה גדולה אחרת בנ.ב.א אפשר לציין את המכירה של הקליפרס לפני שנתיים-שלוש,כבר לא יודע כמה סטרלינג הרוויח מהמכירה אבל נדמה לי שמדובר גם בכמה מאות מיליוני דולרים לעומת הקנייה.

  3. פנטסטי. סיפור נהדר. אונלי אין אמריקה.

    ה-nba הפך לעסק כ"כ רווחי, נדמה לי שקרב היום שהליגה תורחב בעוד 2 קבוצות. אדם סילבר דיבר על זה השנה. גם כדי להחזיר לסיאטל, ובטח תהיה תחרות קשה על המקומות הנוספים. מניח שגם סיינט לואיס או קנזס יעמדו בתור – במרכז ארה"ב יש חור בלי ייצוג אנ.בי.איי. ואולי מקום כמו מקסיקו סיטי.

    מבנה של 32 גם יאפשר חלוקה יפה של 4 בתים של 8, להגברת היריבות בבית. ואז אתה משחק נגד יריבה בבית 4 פעמים, יריבה בבית השני באותו קונפרנס – 3, ויריבות מהצד השני – פעמיים, וסה"כ 84 משחקים, במקום 82 היום. עוד אקסטרה שהשחקנים יספגו, וכמובן עוד אקסטרה כסף לליגה.

    24
    32

    1. לא יודע אם מקסיקו סיטי אבל ניו מקסיקו בהחלט ראויה לקבוצה.
      שווה לעשות פוסט איזה מקום מגיע לו קבוצה בליגה

      1. רעיון נחמד.
        לסיאטל מגיע, לקנזס סיטי, לאס וגאס ונשאוויל יש את התשתיות מוכנות. לואיוויל מוסיפה גם שוק חשוב למיקס. ומה עם החור בצפון המערב של וויומינג, מונטנה, איידהו והדקוטות? ואולי קנדה?

      2. השמות שעולים בהקשרים האלה הם סיאטל כמובן, קנטקי/ אלבמה (מדינות גדולות בלי אף קבוצת מייג'ור ספורט), לאס וגאס, סיינט לואיס וקנזס שציינתי, השוק העולמי (לונדון, מקסיקו סיטי או עוד קבוצה קנדית). צריך גם להתחשב בגודל מדינות וקהל בפוטנציה, אפשר לעלעל למשל כאן:
        http://www.wow.com/wiki/U.S._states_without_major_sports_teams

        1. כמובן, כישראלים האופציה (הלא סבירה כרגע) של לונדון, קוסמת במיוחד – כבר רואה חבילות של וויקאנד ספורטיבי חלומי.

        2. מכל אירופה המחשבה דווקא על לונדון. מראה די הרבה על רצון השיווק של ה-NBA. לא מכיר מספיק את מסורת הכדורסל בארצם של אנשי הכלנית, אבל אני מניח שהיא לא מהגבוהה ביבשת. אבל כן מדובר בשוק עצום ודובר אנגלית. אז מצד אחד הם יוכלו להתפתח אל השוק הבינלאומי הגדול הזה במדינת האם הקטנה, ומצד שני הם לא יצטרכו להיאבק במסורת כדורסל מקומית ובליגות מקומיות חזקות, ויצריך את הליגה להתאמץ כדי ליצור מכלום.

    1. הסיפור עם סלינה יכל להסתיים לפני יותר מחמש עשרה שנים.
      הייתה הצעה לתת להם זיכיון על הקבוצה הראשונה שהקימו בשארלוט תמורת ויתור על החוזה הנ"ל אבל דייויד סטרן לא רצה את האחים סלינה כבעלי קבוצה בליגה. ד"א סטרן היה סגן הקומישינר בעת חתימת החוזה …..

  4. אחד הסיפורים ההזויים.

    אגב, הסכומים המדוברים שמים קצת פרופורציות על משכורות השחקנים, אפילו בחוזה הנוכחי

  5. רפי,

    תודה על עוד פוסט מצויין ומרחיב אופקים שלך. (הטורים שלך מעולים!)
    לכאורה זה סיפור הזוי,
    אבל ב-1976, כנראה שעורכי הדין של שני הצדדים היו מרוצים מההסדר
    וחשבו שזו עסקה טובה.
    הטעות היחידה שלהם הייתה היעדר סעיף יציאה מהחוזה.

    הרבה פעמים, ההתפתחות עם השנים מובילה למקומות חדשים,
    שאף פעם לא חשבו עליהם.
    מי זוכר את השותף של ג'ובס באפל? את המתופף הראשון של הביטלס? וכו'.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט