בעקבות הפרוייקט של מידן: היו ימים…ליגת ה-ABA המופלאה / מנחם לס

THE ABA – THE "RENEGADE" LEAGUE

"RENEGADE LEAGUE". ליגת הפורשים. ליגת העריקים. המזירים, המתבדלים, והסרים. אבל גם ליגת המעופפים שהיא הדבר הטוב ביותר שקרה ל-NBA הזקנה, משעממת, ומסורבלת.

מידן, עם פרוייקט הדראפט הנפלא, ניכנס אתמול לבעייה עם שחקני ABA שהגיעו ל-NBA לא דרך הדראפט וזה נתן לי רעיון להזכיר לאלה ששכחו, ולספר לאלה שלא יודעים, על הליגה הנפלאה הזאת שהביאה לכדורסל כדור חדש, שחקנים חדשים, חוקים חדשים, ורוח חדשה. הליגה שהיתה ואיננה, אך אילולא היתה – אני בטוח שהכדורסל ב-NBA היה אחר היום, וב-"אחר" אני מתכוון לפחות טוב ופחות מרתק.

הליגה נוסדה ב-1967 בשנה שהכדורסל ב-NBA התחיל בהחלקה מטה. הסלטיקס הגדולה עדיין שלטה (אם-כי 1967 היתה השנה של פילדלפיה) אבל היא הזדקנה, ולא היו מחליפים ראויים לבוב קוזי, ביל ראסל, ואלג'ין ביילור. הם עדיין שיחקו אבל היו בחצי הדרך של הצד השני של הגבעה. ווילט צ'מברליין היה עדיין ווילט, ואוסקאר רוברטסון וג'רי ווסט היו מצויינים, אבל הליגה כולה חסרה "ZETTZ". חסרה חיים. חסרה EXCITEMENT.

ליגת ה-ABA שרדה רק 9 שנים אחרי שהשיגה את מטרתה: איחוד עם ה-NBA. ה- NBA היתה פטרונית על  12 קבוצות שמנות וגאות שהיו מבסוטות עם מה שהיה להן ולא חיפשו תחרות מאף  קבוצה חדשה. כך נראתה אז הליגה

67-68.jpg

ברגע שה-NBA היסכימה בלית ברירה להתאחד עם ה-ABA, בעלי הקבוצות של הליגה הסוררת השלישו את השקעתם ביום אחד, וזו היתה מטרתם מלכתחילה.

אבל תוך כדי הפרוצס, נולדה ליגה תוססת ששינתה את הכדורסל מהקצה אל הקצה. הליגה הביאה WIDE-OPEN BASKETBALL של מעופפים מעל הסלים ולא מתחת לסלים; הליגה, והשינוי הגדול מכולם – קשת 3 הנקודות. הליגה החדשה גם גנבה ל-NBA את טובי שופטיה – אירל סטורם, ג'ון וונאק, נורם דקר, וג'ון גושו – כשהכפילה והשלישה את משכורותיהם, והשופטים המהוללים האלה הביאו לגיטימציה מיידית לליגה החדשה. הליגה הביאה גם את תחרות ה-SLAM-DUNK – וכל החידושים האלה גרמו לרומן אהבה בין הקהל והליגה. הם גם היו הראשונים להרשות לשחקן תיכון – מוזס מלון – להפוך למקצועני ללא 4 שנות מכללה.

מה שמנע מהליגה לבלוע ממש את ה-NBA היה חוזה הטיווי שהיה אז ל-NBA עם NBC, ובהעדר טלוויזיות בכבלים לליגה לא היה כיסוי טלוויזיוני. זה מה שמנע ממנה גדילה, ורק בעלי המזל (כמוני, שהיה לי את ד"ר ג'יי בנטס, 2 מייל מביתי בנסאו קולוסיאום) זכו לראות אותם.

הם הפכו לסוד הנפלא שלא רבים הצליחו לראות או לחוות אותו.

הכדורסל ה-FREEWHEELING.הזה טירף מיד את הצופים שזכו לראות אותם. הליגה החדשה היתה חכמה גם להקים קבוצות בוירג'ינה, קנטקי, וקרולינה, ובכך להיות קרובה – קרובה? לשכון בביתם ממש – של שחקני המכללות הטובים ביותר ב-HOTBED של קולג' בסקטבול.

הבעייה הגדולה של הליגה היתה LACK OF EXPOSURE. תארו לכם ליגה עם שחקנים כד"ר ג'יי, מוזס מלון, זלמו ביטי, ארטיס גילמור, לואי דמפייר, מרווין בארנס, ריקי בארי, מל דניאלס, רוג'ר בראון, דאג מו, דן איזל, ג'ורג' מגיניס, ספנסר הייווד,קוני האוקינס, ג'ורג' מגיניס, וג'ורג' גרוויון – לא פחות מ-"מי ומי בכדורסל העולמי מאז ומתמיד" ואיש לא יכול לראות אותם משחקים, מלבד בערים בהן הם שיחקו (הם נהגו גם לשחק בערי שדה שונות). שמעת עליהם רק בחדשות, ובספורטס אילוסטרייטד.

ה-ABA הביאה למשחקים ולטיים-אאוטים רוק-אנד-רול, מוזיקת קאונטרי, נערות ריקוד. טוסיקים. להטוטנים. דאנקים ממקפצות. פריסבי מהאולם לקצה היציע. ועוד טוסיקים. חידושים מרעננים את הנשמה והנפש!

הם הפכו לסוד הגדול בספורט, אבל סוד שיותר ויותר אנשים דרשו לראות. הבעייה היתה שהקומיסיונר של ה-NBA אז וולטר קנדי לא הסכים לשום מגע עם הליגה החדשה. הוא כינה אותם "THE BASTARD LEAGUE" (ליגת הממזרים). אפילו שליגת הפוטבול NFL התאחדה בלית ברירה עם ה-AFL – אותו סיפור כמו עם ה-ABA אבל בפוטבול, קנדי אמר: "אם הפוטבול מעוניין לירות בעצמו בכף הרגל זה עניינם. בכדורסל זה לא יקרה. אצלנו משחקים רק PURE BASKETBALL".

ל-ABA לא היתה ברירה אלא להעצים ולשפר את הפרודוקציה שלה, כשהיא משתמשת ב-SOCIAL MEDIA לפני שהיה סושיאל מדיה וסמרט טלפונים. היא החליטה ליצור CULT CULTURE שיתפרסם מפה לפה, ברדיו, בחדשות, בסיפורים, באגדות, בקמפוסים. היא החליטה להפוך "לליגה של הקמפוסים" כשהיא מחלקת כרטיסים חופשיים לסטודנטים באוניברסיטאות עד 100 מייל מאולמות הקבוצות, והיו אוניברסיטאות שאפילו השכירו את אולמם למשחקי ABA כשהיו תאריכים פנויים.

הליגה החליטה להפוך את ה-SLAM DUNK לבראנד שלה. ה-IDIOSYNCRATIC – המיוחדות – של הליגה היו דאנקים, התעופפויות, מהירות הבזק. לא שלא היתה הגנה, אבל 'התקפה' היה שם המשחק. צתוצאות של 143-138 היו תוצאות רגילות. האסטטיקה וה-SOCIAL ADVANCEMENT של הליגה הטביעו את חותמם כל כך חזק, שכל ההטבות החדשות הללו עברו בתורשה ל-NBA שנים אחרי ללא הרבה בעיות.

ה-ABA שיחקה סמול בול לפני שמישהו חשב אפילו על המילה. מאחר וענקים לא היו, פאור-פורוורדים הפכו לסנטרים המסוגלים לרוץ, לנתר, להתעופף ולקלוע מה-3. הם הביאו מילה חדשה לכדורסל המקצועי:

ENTERTAINMENT

בידור. הנאה. שעשוע. קסם.

(מוזס מלון ב-ABA)

מילים שב-NBA לא הכירו במשחקם המשעמם.ה-ABA השכיל להבין את הצד המיוחד – ה-ALTRUISTIC SIDE – של הביזנס הנקרא "כדורסל" שהקומיסיונר הזקן וולטר קנדי לא הבין.

אבל האיחוד חייב היה לבוא. לארי או'בריאן עמד להיות הקומיסיונר החדש ב-1975 עם עוזר בשם דייויד סטרן, ווולטר קנדי רצה עדיין להיזכר כאדם שאישר את האיחוד, למרות שבתוכי תוכו האיחוד גרם לו רצון להקיא. האיחוד קרה, והוא ירד מכסאו.

קומיסיונר חדש הגיע. ליגת ה-NBA ניצלה. מי הציל אותה? ליגת ה-ABA!

יכולתי לכתוב ספר על התקופה ההיא, תקופת הכדורסל הנעלמת והבלתי ידועה ביותר בהסטוריה, כי ל-ABA אפילו לא נותרו ארכיונים מדוייקים. כל מה שנותר היו סרטי 16 מ"מ ו-8 מ"מ. אבל הם קיימים, ואת הכדורסל המופלא של ה-ABA ניתן היום לראות ביוטיב ובמקורות אחרים.

לסיום, הנה חמישיות ה-ABA של תשע שנותיהם בליגה:

חמישייה ראשונה: רון בון, ג'ורג' גרווין, ד"ר ג'יי, ריק בארי, ארטיס גילמור (סמול בול…)

חמישייה שנייה: מאק קלווין, לואי דמפייר, ג'ורג' מגיניס, ספנסר הייווד, דן איזל

חמישייה שלישית: פרדי לואיס, רוג'ר בראון, זלמו ביטי, קוני האוקינס, מל דניאלס.

על הספסל: ג'ו קלדוול…

מאמן: יובי בראון.

********************

הסטוריית ה-ABA – נפלא!

*

מנחם לס

הזקו והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 13 תגובות

  1. מנחם אני זוכר את הליגה המופלאה הזו, אני זוכר את גורג גרווין הצנום ואת הצעיר מוזס מלון, שכחת לציין שהליגה הזו היה שהביאה את הנטס לליגה.זוהי הייתה ליגה מופלאה שהביאה משחק פתוח למרות שההגנות היו בדומה למשחק האולסטאר היום (אין). ליגה של וירטואזים ברשות ד״ר גיי וקוני האוקיינס ודייויד תומפסון . היה חי הכבוד לצפות בד״ר גיי בשיאו ( אנדרו וויגנס מזכיר אותר מאוד עם הצעד הזריז והניתור לשחקים,למרות ניצור נמוך יותר). אתה צריך לציין שבאותה תקופה ראו בהטבעות ראוותנות יתר וליגת ncaa אסרה על כך. ב1976 הליגה הגיעה לקשיים כלכליים 3 קבוצות פרשו מתוך 10 תוך חודש. איך הכנסת את מח דניאלס רק לרשימה השלישית הוא זכה ב2 תארי mvp? ואיך סמול בול עם כרטיס גילמור (מי שלא יודע אני רוצה חציין שהוא היה סנטר בגובה .2.18)

  2. כילדים מורדים ב-ABA הבינו שהדרך היחידה במאבק ההשירדות היא שהחוק היחידי הוא שאין חוקים. כך קבוצות קמו והתפרקו עברו מקום ושינו שמות בלי הכרה. חושים לא הגיוניים בעליל נחתמו כדי לפתות כוכבים גדולים מבלי שיהיה מקור הכנסה לגבות אותם, מה ששם את כל קבוצות הליגה במצב של לחיות על הקצה באופן תמידי.

    בסופו של דבר הם ניצחו ושרדו ועל הדרך שינו את ה-NBA. הסיפור האהוב עלי בכל מה שקשור ל-ABA קשוא למיזוג עם ה-NBA. את העונה האחרונה של הליגה שרדו רק 7 בוצות כאשר ה-NBA הסכים לצרף רק 4 לשורותיו. שתיים הגיעו להסכם מהיר עם השותפים האחרים על התפרקות ופיצויים אבל היה צריך להסכים מי הקבוצה הנוספת שתתפרק.

    האחים סילנה היו בעסקי הפוליאסטר ומאד רצו קבוצת כדורסל. כשלא הצליחו לשים את ידיהם על הפיסטונס מדטרויט בחרו לקנות קבוצת ABA – הקרולינה קוגרס אותם העבירו למיזורי כספיריטס של סט. לואיס (על שם המטוס של לינדברג). בשנת האיחוד כבר לא היה לקבוצה כמעט קהל והם חשבו להעביר אותה ליוטה אבל עדיין רצו קבוצה. כדי לפצותם הסכימו ארבעת הבעלים האחרים לשלם להם 2 מיליון במזומן ועוד פיצוי קטן בדמות שביעית מהחלק של ארבעת הקבוצות בזכויות השידור של הליגה. בתמורה לכך הסכימו האחים לותר על האיחוד מתוך תקווה לרכוש קבוצה אחרת בעתיד.

    אהה שכחתי לציין פרט קטן – ההסכם על זכויות השידור היה לכל תקופת קיומה של ליגת ה-NBA שאז לגמרי לא היה ברור עד מתי תשרוד. כך יושבים להם האחים סילנה בבית ומדי שנים מקבלים 2% מזכויות השידור של הליגה מבלי ללהניד עפעף.
    הליגה ובמיוחד בעלי ארבעת הקבוצות המצטרפות מה-ABA ניסו מספר פעמים להגיע לפשרה שתבטל את העסקה ללא הצלחה עד שהגיע מיידוף שמינף לצרכיו חלק לא מבוטל מ-300 מיליון הדולר שהשיגו האחים בעיסקה. כתוצאה מכך או שלא הגיעו האחים להסכם עם הליגה לפני שנה בו יקבלו 500 מיליון תמורת חלק הארי מזכויות השידור הנ"ל. סוף טוב הכל טוב.

  3. איך אפשר לשכוח את הקבוצה הקסומה "פלינט טרופיז" עם הולהופיימרים כמו : ג'קי מון, אד מוניקס, ודאון טאון "פאנקי סטף'" מלון.

    1. אני לא בטוח עד כמה הסרט היה רחוק מהמציאות. יש לי הרגשה שאיכשהוא המציאות האמיתית של ה-ABA הייתה אבסורדית עוד יותר.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט