המסתורין של פלו ג'ו / מנחם לס

כתוצאה ממאמרו המצויין של אלעד אייל על 10 האתלטים הטובים בהסטוריה, אחד הגולשים ביקש שאכתוב על "פלו-גו'". אני ממלא את בקשתו עם מאמר שהופיע בהופס הישן ב-2088, ביום השנה העשירי למותה

המיסתורין של פלו ג'ו

האצנית פלורנס גריפית ג'וינר הולכת לעולמה, בת 39
ניו יורק, 1998

(המאמר המקורי הופיע כשכתבתי לעתון 'הארץ', ואז השתמשתי בו כפרק לספרי 'חיצים ובונבונים')

מה היא המורשת שהשאירה אחריה פלורנס גריפית' ג'וינר, "FLO JO", כמו שהכיר אותה כל עולם הספורט? האם זהו בגד הריצה בעל המכנס האחד בלבד, שבו היממה את כל עולם האתלטיקה הקלה? האם אלה ציפורני ידיה, 16 ס"מ הארוכה ביותר ו-12 ס"מ הקצרה, אותן טרחו מצלמות הטלוויזיה בסיאול לצלם יותר מכל אייטם אחר? אולי כינויה ה"גולש", פלו ג'ו, שבו נודעה בעולם, או שמא הג'וגינג המפורסם שערכה עם נשיא ארה"ב ביל קלינטון?
סביר להניח שהדברים האלה ייזכרו תמיד בהקשר של האצנית הססגונית, אבל מובן שיותר מכל תיזכר פלורנס גריפית בזכות ריצת ה-100 מטרים שלה ברבע הגמר בסיאול, אותה סיימה בזמן לא ייאמן של 10.49 שניות, כשהיא מוחצת ומרטשת את ה-10.79 של אוולין אשפורד, אמריקאית אף היא. בימים טרופים אלה, כששיא עולמי במיאוץ נשבר מדי כמה שנים במאית או שתי מאיות, מחיקת שיא קודם בשלוש עשיריות נחשבת למבצע לא מובן.
אני זוכר את הסערה שהתחוללה בסיאול – ממש לנגד עיני החוזות – באולימפיאדה הרביעית שכיסיתי כעתונאי (ואחריה עוד שתיים – ברצלונה ב-1992, ואטלנטה ב-1996). בן ג'ונסון זה עתה קבע שיא עולם מהמם כשהוא שם לצחוק את קרל לואיס, שלעומתו נראה כמי שרץ ושק חול על גבו, רק כדי לגרום להלם כלל עולמי עם פסילתו (והשעיתו מאתלטיקה קלה עד עצם היום הזה) עקב שימוש בסטרואידים אסורים. ועתה פלו ג'ו.
בדיקות השתן שלה היו שליליות. היא נשבעה שמעולם לא השתמשה בסם אסור. היו גם שטענו כי רוח חזקה מהמותר (4.5 מייל לשעה) נשבה בגבה בזמן ריצתה. כשרצה הראה מד הרוח "0", אבל רוחות נשבו באיצטדיון לכל הכיוונים, וייתכן שדווקא בחלק מסוים בריצתה היא נהנתה ממכת רוח מלבבת בגבה.
בזמן מירוץ הגמר היה האיצטדיון שקט כמו בית קברות. כך או כך, ה-10.54 שקבעה, אף הוא היה מנתץ ומוחץ את שיא העולם הקודם. זה לא היה הכל: גם את השיא ב-200 מטרים שיפרה וקבעה זמן של 21.34 שניות. היא, עם גיסתה ג'קי ג'וינר קרסי, הוכרזו למלכות האולימפיאדה.
פלו ג'ו נולדה לעולם. היא יצרה דמות חדשה, דימוי שלענף האתלטיקה מעולם לא היה כמוהו. מהירות הברק שלה, עם אופנת הלבוש האולטרה זוהרת שהמציאה, כבשו את העולם, אך עם הכיבוש באו גם הספקות: כיצד ייתכן שפלו ג'ו עשתה כזה צעד מדהים קדימה בזמן כה קצר? הייתכן שאשה ממין נקבה תפתח שרירי ארבע ראשי בולטים ועצומים כאלה ללא סיוע הורמונים זכריים?
בעלה ומאמנה, קופץ המשולשת אל ג'וינר, רתח מזעם: "פלו עבדה עם משקולות שש שעות ביום. היא לחצה 150 ק"ג עם הגברים החזקים ביותר במכון הכושר. היא הזיעה וירקה דם, אבל איש לא טרח לבוא ולבדוק. עכשיו כולם מתבכיינים וטוענים לרמאות".
פלו ישבה בחדר העיתונאים ובכתה: "קנאים. הכל קנאה. מהיכן הם באים עם ההאשמות? עשו לי את בדיקות הדם והשתן המשוכללות ביותר, כאילו אני נושאת נגיף שידביק את כל העולם. לא מצאו מאומה. מעולם לא נגעתי בסם או בהורמון אסור".

קרל לואיס כתב באוטוביוגרפיה שלו כי "אין דרך בעולם שפלו ג'ו הייתה עושה זמנים כאלה ללא עזרת סמים". האצן האמריקאי דרל רובינסון סיפר למגזין גרמני שראה אותה לוקחת סמים. תגובתה לטלוויזיה הייתה: "הוא שקרן כרוני. מטורף. מעולם לא הייתי אתו בשום מקום. כיצד היה יכול לראות מה אני מכניסה או לא מכניסה לפה?"
עכשיו, כשמתה בפתאומיות, הוצפה התאחדות האתלטיקה האמריקאית בטלפונים מכל העולם. המסקנה ברחוב הייתה כי עתה היא משלמת את מחיר השימוש בסמים. בעלה הזכיר שכבר לפני שנתיים הייתה לה אפיזודה מסוכנת עם לבה, שהחל לפעום כאילו הוא נמצא בעיצומו של מירוץ מטורף. בעולם הספורט כאן ידועה התופעה של אתלטים שחורים המתים פתאום מתסמונת לב מסובכת. זה קרה לרג'י לואיס מבוסטון סלטיקס ולהאנק גאת'רס מלויולה. האם ייתכן שגם פלו ג'ו נכנעה לתסמונת הזאת?
הספקות לא ייפתרו. בדיקה שלאחר המוות לא מצאה שום חומר כימי אסור בדמה. אבל הבדיקות הנאיביות בסיאול היו לבדיחה ידועה, ורק בן ג'ונסון היה ביש המזל להיתפס.
אין הוכחה מדעית ל"משחק אסור" של פלו ג'ו. אתם לא יכולים להאשים אדם רק מפני שהמבצע הספורטיבי שקבע נראה בלתי אפשרי. אין גם כל הוכחה מדעית רפואית על קשר כלשהו בין שימוש בסטרואידים לבעיות רפואיות ארוכות טווח.
אבל אם בכל זאת יש קשר רפואי בין שימוש בסטרואידים למותה בטרם עת – קשר שמחקר פורמלי לא מסוגל כרגע להוכיח – מאות אתלטים בעולם המשתמשים בסטרואידים, בכלל זה רוב רוכבי האופניים בטור דה פראנס, חייבים להקשיב ולהתפכח.

***

פלו-ג'ו ילדה את בתה מרי רות' ג'וינר בנובמבר 1990, כמה חודשים אחרי שעיצבה את הגופיות של אינדיאנה פייסרס, ואז סבלה מהתקף הלב הראשון. שנתיים אחר כך נבחרה על ידי הנשיא קלינטון לנשיאת הוועידה האמריקאית לכושר גופני, ושנה אחר כך יסדה עם בעלה קרן לילדי גטו. במשך כל השנים דחתה את האשמות של שימוש בסמים בזמן שקבעה את שיאיה העולמיים. ב-1988 מתה עקב סימפטום שממנו מתו ספורטאים שחורים צעירים רבים. לעולם כנראה לא נדע אם השתמשה בסמים, ואם קירב השימוש בסמים את מותה.

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 14 תגובות

  1. ה-ACL הוא אנטריור קולטרל ליגמנט, ותפקיד הרצועות המצטלבות להגן על הברך מפני תנועות "קדימה-אחורה" מוגזמות של עצם הפמור (השוק העליונה) על עצמות הטיביה והפיבולה (הרגל התחתונה). ה-LCL הוא הלטרל קולטרל ליגמנט – הרצועות המונעות תנועת לטרלית (צדדית) מוגזמת – ימין-שמאל. ה-ACL יותר מסובכת לתיקון (או השתלה) כי היא הפנימית בברך. ה-LCL היא משני צידי הברך ויותר חיצונית, לכן קלה יותר לתיקון (תפירה או השתלה)

  2. אם הוא קרע את ה-ACL הוא בחוץ לשנה שלמה (ג=כמו דריק רוז), ז"א עד הפלייאוף הבא. אני מאשים מאד גם את רופאו וגם את שנאהאן שהשאירו את ההחלטה אם לשחק או לו בידו. מה הם ציפו שצעיר בן 20 יגיד להם ב-NFL? שהוא "לא יכול לשחק"?

  3. אין הוכחה חד משמעית לשימוש אסור של פלו ג'ו, אבל סימני השאלה גדולים מאד.
    א. השיפור של השיא האישי שלה גדול יותר מהשיפור העצום של שיא העולם. ב200 השיפור היה של קרוב ל 4 עשיריות
    ב. השיפור נעשה בבת אחת ולא בתהליך הדרגתי היא הייתה בת 29 כשקבעה את השיאים.
    ג. השינוי הגופני היה דרמטי ובולט לעין.
    ד. הפרישה המפתיעה שלה תקופה קצרה אחרי סיאול
    ה. אף אחת לא מסכנת ולו במעט את השיא שלה.
    ו. המוות המיסתורי
    הכול בגדר ספקולציות אבל מרחף צל גדול מעל הסיפור הזה

  4. הגולש שביקש את המאמר הוא אני. קורא לעצמי Ori88 רק כי "אורי" כבר תפוס ע"י ברנש אחר.

    האתר הזה הוא בלתי נתפס. לא הספקתי להגיד "דוקטור לס" וכבר מופיע מאמר כבקשתי. לא נתקלתי בזמן תגובה כזה (כמעט כמו צעד ראשון של דריק רוז לפני הפציעה).

    1. אורי אני נותן פה בראש לחברה האמריקאיים בכל ענף ספורט אפשרי.
      בעיקר כדורסל ובייסבול .
      למייק יש מנוי שנתי לדאלאס קאוביוס . שורה שנייה למאבריקס ( הראה לי תמונות עם קיובן הגדול ) ולטקסס ריינגרס ( אני יודע שאתה לא אוהב בייסבול )
      חי טוב הטקסני הזה , אתה מבין לאן נעלם ה 💵
      😉 חוזר מחר אם לא אתקע בשלג.

  5. פלו ג׳ו תשאר תעלומה לנצח.
    10.49 אחד משיאי העולם המדהימים ביותר.
    היה לה גם שואו מטורף עם ציפורנים ארוכות וצבעים מזעזעים
    אני נותה לתת לה להינות מהספק .
    קארל לואיס הצבוע יצא כבר מהארון ?

  6. כשהיינו ילדים האתלטיקה באולימפיאדה של סיאול הייתה אחד הדברים המרגשים ביותר., הימים שניסים קיוויתי עוד שידר אתלטיקה.[משינה אפילו כתבו על זה שיר]
    נפגשנו כל החברים לראות את הריצות ביחד וממש חיכינו לזה. בן גונסון היה טרגדיה לא קטנה, זוכר שהתאבלתי..

    פלו גו היא הייתה הנסיכה, חתיכה אקזוטית ומסתורית משהו ושוברת שיאים וקרובה של גקי שהייתה מלכת האתלטיקה הבלתי מעורערת.

    סיפור עצוב.

  7. מממליץ לכולם לראות את הסרט של espn
    9.79 על גמר המאה גברים בסיאול. סרט מרגש שחושף עד כמה השימוש בסטרואידים היה נפוץ בעיקר בנבחרת ה"המערביות" .
    בן ג'ונסון היה ונשאר אליל ולטעמי הוא ניצח את לואיס פייר אנד סקוור מכיוון שלואיס השתמש באותם סטרואידים מאותו רופא.

  8. שאלה לקומיש:
    איך הסרט נקרא ואיפה אפשר לראות את הסרט ?

    על סמך מה אתה קובע שלואיס לקח סטרואידים ? לבן ג'ונסון היה גוף של מתאגרף כבד, מסת השריר שלו הייתה מפחידה היה ברור לגמרי שמשהו לא הגיוני במבנה הגוף שלו . ללואיס היה מבנה אחר לגמרי ועד כמה שאני מבין לפחות עפ"י מבנה הגוף לא נראה שהוא השתמש בסטרואידים אנבוליים. אני זוכר שבן ג'ונסון היה פצוע בשנת 88 כמה חודשים לפני האולימפיאדה, ואף הפסיד ללואיס בתחרות הכנה וככל הנראה זו הסיבה שהוא נתפס כיוון שצרך את הסטרואידים בכמות גדולה כדי להתאושש מהפציעה בזמן.

  9. מנחם,יש לך חביבי הרבה הרבה טעויות וזאת מאוד מעליב את האינטלגנציה של הקוראים. אלו טעויות כל כך פשוטות שכל מי שחובב מעט אתלטיקה לא יכול שלא לכעוס.

    1. שיא העולם של פולרנס נקבע באינדנאפוליס במבחנים האמריקנים לסיאול ולא כפי שכתבת ברבע הגמר.
    2.התוצאה של 10.54 לא הייתה נחשבת לשיא עולם מאחר שהרוח הייתה מעל למותר.

    מקווה שתתכן זאת, סה"כ כתבה מענינת מקווה שאין בה עוד טעויות שאני לא יכול לעלות עליהם כי אין לי מספיק ידע בנושא.

  10. מנחם,יש לך חביבי הרבה הרבה טעויות וזה מאוד מעליב את האינטלגנציה של הקוראים. אלו טעויות כל כך פשוטות שכל מי שחובב מעט אתלטיקה לא יכול שלא לכעוס.

    1. שיא העולם של פולרנס נקבע באינדנאפוליס במבחנים האמריקנים לסיאול ולא כפי שכתבת ברבע הגמר.
    2.התוצאה של 10.54 לא הייתה נחשבת לשיא עולם מאחר שהרוח הייתה מעל למותר.

    מקווה שתתקן זאת, סה"כ כתבה מעניינת מקווה שאין בה עוד טעויות שאני לא יכול לעלות עליהם כי אין לי מספיק ידע בנושא.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט