שוב על Quadruple Double – לזכרו של נייט ת'ורמונד / מולי

Quadruple-double
Quadruple-double

הקדמה

בדצמבר 2014 כתבתי סדרת מאמרים על הישגי כדורסל מטורפים, ובמסגרתו כתבתי את המאמר הזה על Quadruple Double.

עתה, עם מותו המצער של נייט ת'ורמונד בסוף השבוע (25/07/1941-16/07/2016), אני מבקש לשוב ולפרסם את מאמרי דאז:

***********************************************************************************

אומנם על ארבעה בנים דיברה תורה, אבל די ברור לי שהכוונה לא היתה לנייט ת'ורמונד, אלווין רוברטסון, האקים אולאג'ואן ודייוויד רובינסון

האמת, לא יודע מי מהם החכם, דייויד רובינסון מן הסתם, אבל על תואר הרשע יש תחרות עזה למדי בין  אלווין רוברטסון שישב שנה בכלא על התאכזרות לחברתו לשעבר, וחודש נוסף על הכאת אשתו לבין נייט ת'ורמונד, שמועמד אך ורק כי אתה לא יכול להיות סנטר שיש לו את שיא הריבאונדים ברבע אחד במסגרת משחק האול סטאר (18) בלי להיות  (קצת?) רשע –  לפחות על המגרש.

לכל אחד מארבעת שחקני הנ.ב.א.  הללו רשימת הישגים מרשימה למדי: מדליות זהב  אולימפיות, הופעות באול סטאר (שלושים ושלושה הופעות במצטבר לארבעתם), שחקני השנה, שחקני ההגנה של השנה, MVP , זכייה באליפויות הנ.ב.א ועוד ועוד.

אבל המשותף לארבעתם הוא היותם ארבעת השחקנים היחידים בנ.ב.א., לפחות נכון לעכשיו, שזכו ב-"קוואדרופל-דאבל".

קוואדרופל-דאבל הוא כינוי המשמש את ההישגים הכוללים תוצאות דו-ספרתיות בארבע קטגוריות מתוך חמש הקטגוריות האפשריות: קליעת נקודות, איסוף כדורים-חוזרים, מסירת אסיסטים, חטיפות וחסימות.

הראשון שעשה זאת בנ.ב.א., ב-18 באוקטובר 1974, הייה נייט ת'ורמונד במדי שיקגו נגד ההוקס. הוא השיג  במשחק (שהסתיים לאחר הארכה)  22 נקודות, 14 ריבאונדים, 13 אסיסטים ו-12 חסימות.

אלווין רוברטסון היה השני עשה זאת ב-18 בפברואר 1986 במדי הספרס נגד פיניקס. הוא השיג במשחק זה  20 נקודות, 11 ריבאונדים, 10 אסיסטים ו-10 חטיפות.

האקים אולאג'ואן עשה זאת במדי הרוקטס ב-22 במרץ 1990 במשחק נגד הבאקס עת על דף הסטטיסטיקה נרשמו בסוף המשחק 18 נקודות, 16 ריבאונדים, 10 אסיסטים ו-11 חסימות. ראוי לציין שלהאקים כבר היה צריך להיות קוואדרופל-דאבל ב-3 במרץ 1990, במשחק נגד הווריירס.  הוידיאו של המשחק הוכיח שהוא השיג במשחק 29 נקודות, 18 ריבאונדים, 10 אסיסטים ו-11 חסימות.  ואולם, מאחר ובטופס המשחק נרשמו לו בטעות רק 9 אסיסטים, ומאחר והליגה לא נענתה לבקשות לשנות את הטופס, הרי בדפי ההיסטוריה נרשם לו רשמית רק קוואדרופל-דאבל אחד בודד.

דייויד רובינסון עשה זאת ב-17 בפברואר 1994 במדי הספרס נגד הפיסטונס עת נרשמו לזכותו  34 נקודות, 10 ריבאונדים, 10 אסיסטים ו-10 חסימות.

גם בעולם כולו נרשמו לאורך השנים מספר שחקנים שהגיעו לקוואדרופל-דאבל: דרק לואיס מהליגה הצרפתית נגד לוריאן, דארן רואו בליגה האוסטרלית, חו סוּאֶהפֶנג וכריס וויליאמס מהליגה הסינית, ג'מאל סטאטן ב ABA בארה"ב, לסטר האדסון מליגת המכללות, ג'רל בנימון במסגרת ליגת התיכונים בארה"ב ויוגב אוחיון בליגת התיכונים בישראל.

אם כבר ישראל, הרי שחקנית אליצור חולון, אדווינה בראון השיגה הישג מופלא בדצמבר 2008 במסגרת חצי גמר גביע המדינה לנשים, כאשר קלעה 29 נקודות, לקחה 10 ריב', מסרה 10 אס' וחטפה 10 כדורים.

אבל לטעמי הגברים הגדולים מכולם שעשו זאת מחוץ למסגרת הנ.ב.א היו ריקי רוביו שב 19 לאוגוסט 2006 השיג במשחקה של ספרד נגד קרואטיה 33 נקודות, 19 ריבאונדים, 12 אסיסטים ו11 חטיפות בשלושים ושלוש דקות משחק בלבד, ולסטר האדסון שב 13 לנובמבר 2007 שיחק עם מכללת מינסוטה ריפקין נגד סנט לואיס סטאנרז והשיג 25 נקודות, 12 ריבאונדים, 10 אסיסטים ו 19 חטיפות בשלושים ואחת דקות בלבד!

בין הנשים ראוי לציין מלבד אדווינה בראון אותה הזכרנו, עוד נשים שהצליחו להגיע לקוואדרופל-דאבל: את דבי בלאק מהליגה האמריקאית, זואי דמיטראקו מהליגה היוונית, מריה מלמירובה מהליגה הרוסית, אנסטסיה וראמיינקה הבלרוסית שעשתה זאת במשחק בינלאומי נגד צ'כיה, הלנה סווריסדוטיר האיסלנדית,   ואן מאיירז, אוויטה אסטבאס, דנה פורנל, לאטיקה וויליאמס, סוניה טייט, סוזי ונט, קתרין סנטיאגו ואמנדה פופלטון שעשו זאת כולן במסגרת ליגת המכללות בארה"ב, כמו-גם  את קלי פאריס ובריטני גרינר שעשו זאת במסגרת ליגת התיכונים בארה"ב.

מעניין לציין כי בכל תיעודי הקוואדרופל-דאבל שקראתי לשחקנים/יות יש תמיד יותר מעשר נקודות, ריבאונדים ואסיסטים. הנדבך הרביעי הוא או חסימות או חטיפות כשברוב במקרים, מלבד ארבעת שחקני הנ.ב.א. שהזכרת ולסטר האדסון מליגת המכללות, אם חסמת עשר חסימות ומעלה, הרי לא היו לך שום חטיפות וההיפך. ראויה לציון גם  אנסטסיה וראמיינקה הבלרוסית שהיו לה עשר חטיפות ושניים עשר חסימות, אך אף לא אסיסט אחד לרפואה בנוסף ל 21 נקודות ו 18 כדורים חוזרים.

הפילוסוף היווני אמפדוקלס ממאה החמישית לפני הספירה, הציע  (והצעתו התקבלה ע"י אריסטו) כי כל החומר בעולם מורכב מארבעה יסודות: אוויר, מים, אדמה ואש.  בימינו ברור לנו שתיאוריה זו אינה נכונה, אבל גם ברור לי גם שכדי להגיע לקוואדרופל-דאבל חובה שתבער בך אש הכדורסל, שרגליך יהיו נטועות היטב באדמה, שתרחף בקלילות באוויר ושגופייתך תהא ספוגה במי-זיעתך בסיום הישג נפלא שכזה.

הלל מרובע  לכל בעלי ההישג המופלא של קוואדרופל-דאבל.

@}—}—     —{—{@

מולי

איש של מילים: כותב סדרתי, עורך, מתרגם ופילוסוף של ספורט. אפשר לראות חלק ממה שפרסמתי כולל קישורים ליומן הקורונה ורשימת פרסומים כמו "על ספורט ומהויותיו", "מסע בעקבות אוהדים", "ליקוטי ספורט" ו- "בלוז של תקוות ומורדות - סיפורי קבוצת הניו אורלינס פליקנס 2015-2017" ורבים אחרים... באתר: https://hamuli4u.wixsite.com/muli4u

לפוסט הזה יש 30 תגובות

  1. לגביי אולאג'ואן ב-3.3.90 הריי שהיו לו במשחק הזה גם 5 חטיפות והוא היה השחקן שהיה הכי קרוב לקווינטדאבל בהיסטוריה של ה-NBA ולמיטב ידיעתי אחד היחידים שהגיע לפחות לספרה 5 ב-5 קטגוריות שונות.

  2. מעולה, מולי.

    טמיקה קאצ'ינגס (אחת מהשחקניות הטובות ביותר בתולדות ה-WNBA) הייתה לראשונה להגיע במסגרת הספורט האמריקאי ל10+ ב-5 קטגוריות.
    היא סיימה משחק תיכוניים עם 25 נק', 19 רב', 11 אס', 10 חס', 10 חט' בשנת 1997.

    מאז המעשה שוחזר רק פעם אחת –
    ב-2012 , איימי אורטנר סיימה משחק תיכוניים עם 26 נק', 20 רב', 10 אס', 10 חט', 11 חס'. כיום היא קפטן קבוצת הכדורסל של האקדמיה הצבאית ווסט פוינט.

      1. זה יפה איך כל אחת מהן המשיכה להצטיין בדרכה –
        קאצ'ינגס שנבחרה לאחת מ-15 השחקניות הטובות ביותר בתולדות ה-WNBA,
        ואורטנר שהשיגה מלגה לאחת האקדמיות שהיא קשה להתקבל עליהן – ווסט פוינט.

        כנראה שחריגה סטטיסטית לא יכולה להיות כך כך גדולה, מבלי שהשחקן/ית שהשיגו את אותה שורה סטטיסטית, יהיו עילוי.

  3. לארי בירד היה רחוק חטיפה אחת מההישג, במשחק של בוסטון נגד יוטה, וזאת לאחר שלושה רבעים בלבד.

    המאמן הציע לו לעלות לשחק, אבל הוא סירב בטענה שהוא כבר עשה להם מספיק נזק.

  4. הכמעט קוודרופל הכי מפורסם (ויש קייס למי שטוען שהיה קוואדרופל), הוא לא אחר מאשר טימי דאנקן הפורש – ובאיזה משחק: גיים 6 בסדרת הגמר מול הנטס.

    21 נקודות, 20 (!) ריבאונד, 10 אסיסטים, 8 חסימות – ובווידאו הבא יש נסיון להוכיח שהיו לו עוד 2:
    https://www.youtube.com/watch?v=nejQMtkyLgY

  5. יכול להיות הימור מעניין, מי הבא באנ.בי.איי לעשות את זה?

    קוואדרופל עם חטיפות הוא ממש-ממש נדיר. אני לא זוכר האמת שחקנים שמסיימים עם 10+ חטיפות. אולי ראס עם טריפל דאבל וערב חטיפות משוגע? לא נראה לי. קוואי? ידיים גדולות והכל, אבל מאיפה יבוא עוד טריפל דאבל?

    זה יבוא מכיוון ה-10+ חסימות וטריפל דאבל, ונדמה לי שהמועמד הכי ריאלי הוא דריימונד גרין, שגם יודע לעבוד במיוחד על דברים כאלה.

    1. הימורים, מההכי סביר להכי פחות:

      1.אנטוני דיוויס. יש לו ראיית משחק וגם חסימות, נקודות וריבאונדים.
      2.דריימונד גרין. עשה כבר 5 על 5.
      3.קארל אנטוני טאונס. מוסר נהדר, חוסם טוב, ריבאונדר איכותי ויגיע בקלות ל-10 נקודות
      4.ראסל, למרות שזה יקרה עם חטיפות וזה מאוד נדיר.
      5.הגריק פריק. מספיק ארוך בשביל זה.

  6. תודה מולי. אני מנסה להעלות סיבות למה חוץ מנייט ת'ורמאנד ה3 האחרים עשו זאת בין 86 -94. הנה כמה סיבות אפשריות:

    1. כבר די הרבה שנים שאין קבוצות של סופרסטאר 1 שעושה הכל. לרוב הסופר סטארים יש עוד שותף או שניים שמחלקים את הסטטיסטיקות.

    2. יותר קל אך עדיין נדיר לבצע 10 חסימות. 10 חטיפות במשחק הוא אירוע מאוד נדיר. הסיכוי לצרף 10 חטיפות לטריפל דאבל הוא מטורף. מכיוון שרוב הטריפל דאבלים בעשור האחרון בוצעו על ידי גארדים או פורווארדים שמובילים כדור ולא על ידי סנטרים דומיננטים שמכסים את הצבע אז צירוף של 10 חסימות לוריפל דאבל רגיל הוא נדיר ביותר.

    3. פוזשינים פר משחק. ישנה אשליה שהמשחק נהיה יותר מהיר מאז שנות ה90 האיטיות. האמת היא שאין כמעט הבדל במספר הפוזשינים אלא רק במספר הנקודות שעלה עקב הקליעה ל3 או הTS%. בשנות ה80 ובמיוחד ה70 היו יותר פוזשינים פר משחק עם TS % נמוך מהיום. כך שיותר פוזשינים שווה יותר ריבאונדים ומשחק מהיר מזמין יותר אסיסטים אך גם איבודי כדור וחטיפות.

    חשוב לציין שווילט וראסל שיחקו לפני שספרו חסימות וחטיפות ומכיוון שמשחקים רבים לא צולמו או חסרים לא ניתן להשלים סטטיסטיקה בדיעבד.

  7. תודה על המאמר. אני חושב שה-QD המרשימים ביותר הם אלו מהאנ.בי.איי, בגלל שרובם היה מול קבוצות חזקות יחסית ולא כאלו אי שיוויוניות (כמו ליגת התיכונים בארץ, או ליגות התיכונים בכדורסל הנשים האמריקאי).

    רוביו עשה העונה משחק של 9 נקודות, 10 ריבאונדים, 12 אסיסטים ו-8 חטיפות. הכי קרוב בעשור האחרון.

    שווה גם להזכיר את לארי בירד, שב-1985 עשה משחק של 30 נקודות, 12 ריבאונדים, 10 אסיסטים ו-9 חטיפות ב-33 דקות בלבד מול יוטה (שהגיעה באותה שנה למקום השישי במערב ולסיבוב השני בפלייאוף). יותר מרשים, לדעתי, מכל קווארדופל דאבל שהיה בליגה.

    1. הק"ד הבלתי רשמיים של וילט ווסט יותר מרשימים ולא פחות ושל רובינסון מרשים לא פחות ממה שעשה בירד.
      אמנם ייתכן שביחס לדקות הישגו של בירד יותר מרשים אך זה לא יהפוך את מה שהשיג לק"ד.
      בכל מקרה, שאלו את בירד אם לא רצה להיכנס ברבע האחרון בשביל לחטוף כדור? בירד השיב תשובה המשקפת את אופיו ודרכו: "לשם מה? כבר גרמתי להם מספיק נזק!"

  8. ג'רי וסט השיג בפועל קוואדרופל דאבל אך החטיפות והחסימות עדיין לא נרשמו רשמית כך שנרשם לו רק ט"ד.
    מאותה סיבה וילט וראסל היו יכולים להשיג זאת ואולי גם הם השיגו בפועל ואפשרי שבטריפל-דאבל שלהם (לראסל היו יותר מעט ולא יודע כמה) השיגו לפחות 10 חס' ואולי כך היה בדאבל-ט"ד של וילט (20 לפחות בשלושה נתונים).

    1. במשחק מסוים ג'רי וסט השיג 44 נקודות, 12 ריבאונדים, 10 אסיסטים ו-10 חסימות.
      במשחק הראשון בסדרת גמר המזרח ב-1967 נגד בוסטון סלטיקס השיג צ'מברליין ששיחק בפילדלפיה ווריורס 24 נקודות, 32 ריבאונדים, 13 אסיסטים ו-12 חסימות.
      אך כאמור לא נרשמו עדיין חסימות וגם לא חטיפות שהחלו להיות נרשמים ומחושבים רשמית בעונת 73/4. ועד 77/8 לא נרשמו וחושבו רשמית איבודים.

  9. ת'ורמונד עשה זאת ב-18 באוקטובר 1974 במדי שיקגו נגד ההוקס במשחק שהסתיים לאחר הארכה: 22 נקודות, 14 ריבאונדים, 13 אסיסטים ו-12 חסימות.
    אלווין רוברטסון עשה זאת ב-18 בפברואר 1986 במדי הספרס נגד פיניקס: 20 נקודות, 11 ריבאונדים, 10 אסיסטים ו-10 חטיפות.
    האקים עשה זאת ב-22 במרץ 1990 במדי הרוקטס נגד הבאקס: 18 נקודות, 16 ריבאונדים, 10 אסיסטים ו-11 חסימות.
    רובינסון עשה זאת ב-17 בפברואר 1994 במדי הספרס נגד הפיסטונס: 34 נקודות, 10 ריבאונדים, 10 אסיסטים ו-10 חסימות.
    למעשה להאקים כבר היה צריך להיות קוואדרופל-דאבל ב-3 במרץ 1990 נגד הווריורס כשהשיג במשחק 29 נקודות, 18 ריבאונדים, 10 אסיסטים ו-11 חסימות. אך, הישג זה לא הוכר רשמית על ידי הנהלת הליגה, מפני שבטופס המשחק נרשמו רק 9 אסיסטים, והליגה לא נענתה לבקשות לשנות את הטופס.

  10. מאמר בפורום NBA ומכללות בפורטל תפוז על כך: http://www.tapuz.co.il/forums/articles/article/1981/90751/%D7%A1%D7%A4%D7%95%D7%A8%D7%98_%D7%95%D7%9E%D7%95%D7%98%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%A7%D7%94/NBA_%D7%95%D7%9E%D7%9B%D7%9C%D7%9C%D7%95%D7%AA
    מאמר על כך ב"קיק": http://kick.ynet.co.il/article/7111
    המאמר המקורי של מולי: http://www.hoops.co.il/?p=38082
    יש להוסיף שאולי גם אוסקאר רוברטסון השיג בפועל ק"ד.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט