הדרך לשאנז אליזה (6) – הכוחות שמאחורי הענף / דוד "פאקו" סעדה

 

הטור דה פרנס נכנס לשלב המכריע שלו – ארבעה קטעים קשים באלפים, כולל נג"ש בעלייה. בקטע האחרון שלפני יום המנוחה זכה פטר סאגאן מקבוצת טינקוף, קבוצה הצפוייה להפסיק לפעול בסיום העונה. יום לפני כן זכה בקטע הקולומביאני ירלינסון פנטאנו מקבוצת I AM, קבוצה שכבר הודיעה רשמית על הפסקת פעילותה בסוף העונה. זה סיפור לא פשוט לעקוב אחרי כל הקבוצות בטור ובענף בכלל, גם לעכברי רכיבה כמונו. יש בטור 22 כאלה, ואלה רק הקבוצות הפועלות בטור הנוכחי. ניקח למשל את קבוצת מוביסטאר של קינטאנה וואלוורדה: מדובר בקבוצת פאר ספרדית הקיימת משנת 1980, כאשר הספונסר הראשי שלה הוא קונצרן התקשורת הספרדי באותו השם. אך לפני כן הקבוצה הייתה מוכרת בשמות ריינולדס, בנסטו, Illes Balears ו- Caisse d'Epargne. זוהי למעשה הקבוצה הספרדית האחרונה שנותרה, כאשר האחרונה שהייתה קיימת בשם יוסקלטל התפרקה לפני מס' שנים.

מדוע כל הדברים האלו קורים בעצם?

כדי לנסות לתת תשובה לשאלה זו, צריך להבין מיהם הכוחות שפועלים מאחורי הענף. בניגוד לענפים אחרים שאנו מכירים, בהם יש גוף אחד המאגד את הקבוצות, מארגן את התחרויות, דואג לזכויות השידור ואולי גם קובע את החוקים, בענף האופניים הסיפור הוא הרבה יותר מסובך. יש כאן למעשה משולש שהוא לגמרי לא שווה כוחות – UCI, ASO, והקבוצות עצמן. ננסה להבין מי ומה כל אלה.

הגוף הראשון שרלוונטי לענייננו הוא UCI – איגוד הרכיבה הבינלאומי. זהו איגוד המאגד את כל ענפי הרכיבה, כולל כביש, שטח, BMX וסייקלוקרוס. UCI אחראי בעיקר על התקנות והחוקים בענף. בכל הקשור לענייננו, ה-UCI מעניק רשיונות לקבוצות השונות. אחת הדרכים לאמוד את טיב הקבוצות היא דירוג ה-UCI: זהו דירוג לרוכבים הנקבע על פי הישגיהם וגם לפי חשיבות האירוע. יש גם דירוג לקבוצות ולמדינות הנקבע לפי הרוכבים השייכים אליהן. הקבוצות כאן בעצם מחולקות לכמה רמות, כאשר העליונה היא WorldTour אליה שייכות היום 18 קבוצות. לקבוצות אלה יש רשות להשתתף בכל התחרויות שלהן גם ניתן רשיון ה-WorldTour כמו שלושת הגראן טורים, הקלאסיקות של האביב, טורים כמו טירנו אדריאטיקו, פריז ניס ועוד. לתחרויות בד"כ מוזמן עוד מס' קטן של קבוצות מהדרג השני ה-Pro Continental (בד"כ יש העדפה לקבוצות המקומיות). הדירוגים ברמת המדינה קובעים למשל כמה רוכבים משתתפים מכל מדינה באליפויות העולם או באולימפיאדה.

ה-UCI לא מארגן תחרויות בעצמו, פרט לאליפויות העולם הנערכות באוקטובר. הרוכב שזוכה באליפות רשאי ללבוש את חולצת הקשת של ה-UCI במהלך השנה.

אלופי העולם פטר סאגאן וליזי ארמיסטד עם חולצות ה-UCI

הגוף השני שרלוונטי אלינו הוא ASO (ר"ת של Amaury Sport Organisation). זהו גוף השייך לתאגיד מדיה צרפתי בשם EPA. גוף זה מארגן את רוב מירוצי האופניים החשובים, כמו הטור דה פרנס, הוואלטה, פריז ניס, דופינה ליברה, פלש וואלון ועוד לא מעט מירוצים. ישנם עוד גופים המארגנים אירועים אחרים כמו הג'ירו, אך ASO הוא הגדול והחזק שבהם. כגוף האחראי על ארגון המירוצים, זכויות השידור שייכות אליו. ברמת ההוצאות, פרט ללוגיסטיקה של ארגון המירוצים, ASO מחלק את הפרסים הכספיים לזוכים. הפרסים נעים בין כ-500,000 יורו לזוכה הטור לסכומים של כמה מאות או אלפי יורו לזוכים בקטעים, מחזיקי חולצות וכו'. בסה"כ במירוץ כמו הטור דה פרנס מדובר בסך פרסים של כ-2.5 מיליון. לא כ"כ ברור כמה ASO מרוויח על זכויות השידור במהלך השנה (הוא לא מפרסם מספרים מדוייקים), אבל ההערכה היא שמדובר בסכום של 100-150 מיליון יורו. מדובר בסכום מצחיק בהשוואה למיליארדים שרצים בכדורגל העולמי או בליגות הספורט של ארה"ב. צריך לזכור גם שאין כאן הכנסות על מכירת כרטיסים לצופים – אלו כידוע מגיעים לצידי הדרכים בחינם.

כריסטיאן פרודום, מנהל הטור דה פרנס מטעם ASO

הגוף השלישי הוא הקבוצות, או יותר נכון הספונסרים שלהן. מדובר בגופים המממנים את הקבוצות. אלו יכולים להיות חברות עסקיות המבקשות לפרסם את המותג שלהן. דוגמאות לכך הן קבוצות כמו Giant-Alpecin המחברת את יצרנית האופניים Giant לחברת השמפו Alpecin, או Etixx-QuickStep המחברת את חברת תוספי המזון Etixx ליצרנית הפרקטים QuickStep. במקרים אלו השם הראשון שייך לספונסר הראשי, זה שמביא את מרבית הכסף, והשני שייך לספונסר המשני. ישנן קבוצות השייכות לתאגידים בבעלות מדינות. כך יש לנו את קטיושה הנמצאת בבעלות התאגדות של חברות רוסיות או את אסטנה השייכת להתאגדות של חברות קזחיות (אסטנה היא בירת המדינה). תקציב של קבוצת WorldTour ממוצעת נאמד בין 10-15 מיליון יורו, כאשר כשליש מהסכום הולך להוצאות הלוגיסטיות, וחלק הארי הולך למשכורות הרוכבים. כוכבים כמו כריס פרום או פטר סאגאן מקבלים כ-3 מיליון יורו, דומסטיק על כמו גראן תומאס צפוי לקבל כ 700-800 אלף יורו, וכך עד למשכורת המינימלית של אחרוני הרוכבים, שלפי תקנות ה-UCI חייבת להיות לפחות 36,000 יורו. הסגל המורחב של קבוצה כזו מונה 27 רוכבים.

אז יש לנו בעצם גוף אחד שמנהל את הענף, גוף אחד שבעיקר מרוויח עליו כסף, וגוף שלישי שבעיקר מוציא עליו כסף. האם זה מתחיל לענות על השאלה שנשאלה בהתחלה?

ועוד לא דיברנו על הפיל באמצע החדר. לפיל הזה קוראים קבוצת Sky. הקבוצה שנתמכת ע"י הבעלים המיליארדר של קונצרן סקיי רופרט מרדוק, השתלטה על הענף זמן קצר אחרי הקמתה ב-2010. לקבוצה, לפי הדיווחים, יש תקציב של 40 מיליון יורו, פי שלושה מהתקציב של קבוצת WorldTour ממוצעת. התקציב הזה מתורגם ישירות לסגל הקבוצה: כריס פרום הוא רוכב על, גראן תומאס ומיקל לנדה יכולים להוביל לא מעט קבוצות, ורוכבים כמו פאולס, קיריינקה, הנאו ונייבה יכולים לשמש כדומסטיקים הראשים של כל קבוצה אחרת. התוצאה היא קבוצה עם עומק בלתי נתפס, שמפרה את האיזון בענף.

המטחנה היקרה בעולם

הספונסרים של הקבוצות כמובן מתרעמים על המצב. הבוטה שבהם הוא אולג טינקוב, הבעלים המיליונר של בנק טינקוף והספונסר של הקבוצה באותו השם. מדובר בבחור שהיה יכול להתמודד בקלות על ראשות המפלגה הרפובליקנית – טיפוס אקסצנטרי, שוביניסט, גזען וחסר טאקט. איש שאוהב למשוך תשומת לב בדרכים שונות ומשונות, כמו בפעם הזו בה לא יכול היה לחכות כדי להתרחץ במלונו לאחר אחד הקטעים.

נראה את טראמפ עושה את זה

עדיין, טינקוב הוא איש עסקים שמנסה לראות רווחים מהשקעתו בקבוצה ולא פילנתרופ. אז הוא הציע לשנות את המודל הכלכלי של הענף בדרכים שונות. כך הציע חלוקת רווחים מזכויות השידור לקבוצות, הכנסת מודל רווחים ממרצ'נדייז והגדלת תקופת הרשיון לקבוצות משלוש לחמש שנים. על כל אחת מההצעות קיבל טינקוב כתף קרה מה-UCI ומ-ASO, ולאחר חמש שנים של מאבקים הודיע שנמאס לו, וכנראה יפסיק עם התמיכה בסיום העונה. בחצי הלצה הוסיף טינקוב לפני הטור הנוכחי שישקול את צעדיו אם סאגאן יזכה בשני קטעים בטור. סאגאן ענה לו בדרך שהוא מכיר הכי טוב, ועכשיו נותר לראות אם המיליונר יעמוד במילתו.

יוזמה אחרת לתיקון המצב מגיעה מבעלי הקבוצות. 11 מתוך ה-18 התאגדו במסגרת איגוד שנקרא Velon. האיגוד מנסה למצוא מסלולים נוספים לרווחים מהענף. הרעיון הראשון היה מכירת הנתונים מציוד המעקב שעל אופני הרוכבים לגופים שונים לצרכים שונים כגון הדרכות, סטטיסטיקות וכו'. גם רעיון זה לא התקבל בברכה ע"י ASO, לו יש תכנית משלו בעניין. המאבק בחזית הזו לא הגיע לכדי עימות חזיתי, כפי שהיה במקרה של טינקוב, אבל הוא עשוי להיות בעל פוטנציאל נפיץ בטווח הרחוק, בעיקר אם כל בעלי הקבוצות יצטרפו לאיגוד.

ומה עם הטווח הקצר? כפי שזה נראה שתי קבוצות יפסיקו את פעילותן בתום העונה, וצריך למצוא להן מחליפות.

הקבוצה הראשונה שתצטרף ל-WorldTour היא ככל הנראה קבוצת בורה הגרמנית, אשר כרגע מתחרה בטור במסגרת קבוצות ה-Wild Card. בשנה הבאה היא מתעתדת להגדיל מאד את התקציב, ויש דיווחים שפטר סאגאן יצטרף אליה, מה שאוטומטית אמור להעלות אותה מדרגה.

הקבוצה השנייה והיותר מעניינת היא פרוייקט בחריין. מדובר למעשה בקבוצה חדשה שהנסיך הבחרייני נאסר בין חאמד אל ח'ליפה מנסה להקים. הנסיך הודיע שהקבוצה אמורה לקבל רשיון WorldTour מה-UCI כבר בעונת 2017. אל הקבוצה קושר וינצ'נזו ניבאלי, אשר מסיים העונה את חוזהו באסטנה (ויעדיף לרכב את כל הטור הבא ללא כסא מאשר לחזור לשם). גם כאן רב הנסתר על הנגלה – דיווחים אחדים מדברים על איחוד של הקבוצה הבחריינית עם קבוצת למפרה האיטלקית, קבוצה מפוארת בעבר שדי ירדה מגדולתה בשנים האחרונות. דיווחים אחרים טוענים לעומת זאת שהקבוצה תצטרף למירוץ רק ב-2018, מה שיחזיר את ניבאלי לשוק השחקנים החופשיים. ברקע כבר נשמעות מחאות של פעילי זכויות אדם בעניין הנסיך – מדובר באדם שכנראה השתתף בצורה פעילה בעינויים של בני אדם. אותם פעילים מבקשים מה-UCI לא להעניק לקבוצתו את הרשיון המיוחל.

הנסיך. מקיאוולי צוחק.

מי ששרד את הפוסט עד כאן כבר יכול להבין שהאקשן בדרך להר ונטו או בספרינט לשאנז אליזה לא יכול להתאפשר בלי האקשן שבמשרדים הממוזגים. הפוסט אולי הגיע מוקדם מדי – האקשן מהסוג הזה מתחיל בד"כ ב-1 לאוגוסט, יום המתחיל רשמית את תקופת ההעברות, תקופה שתבהיר לא מעט מהנושאים שעלו כאן. עדכונים בוא יבואו.

פאקו

ממונה על איזור 51 בהופס.

לפוסט הזה יש 46 תגובות

  1. מעניין מאוד לקרוא תודה.
    2 שאלות שמסקרנות אותי:
    האם הרייטינג של הגראנד טורים בעלייה בשנים האחרונות?
    האם יש כוונה למשהו בענף להנהיג תקרת שכר?

    1. לגבי הרייטינג אין לי ממש נתונים. אני יודע בכללי שזה מצליח לעניין אזורים שיחסית פחות התעניינו בזה בעבר (ארה"ב, דרום אמריקה, אוסטרליה, אפריקה ומדינות ערב), אבל לא ממש יכול לתרגם את זה למספרים.
      לגבי תקרת השכר – לא יקרה בזמן הקרוב, כפי שכנראה אפשר להבין גם מהפוסט.

    2. אם תהיה תקרת שכר (למרות שלא נראה לי שיש הצדקה בשלב זה. זה לא שסקיי זוכים בכל גראנד טור ואליפו לא בכל טור דה פראנס), היתה צריכה להיות פר קבוצה. השכר של הרוכבים, יחסית לרמתם ולעניין בענף, לא קרוב ללהניח את הדעת.

      1. הענף משווע לעוד כסף, מה שמביא את ההנהלה לסתום את האף כשמגיע מישהו כמו הנסיך הבחרייני. תקרת שכר זה משהו שבדיוק פועל נגד זה, לכן לא יקרה לדעתי.

  2. מעולה. הצגת את הבעיתיות הארגנית של הספורט בצורה נהדרת.
    חשוב לציין שיש כל הזמן עימותים בין מארגני התחרויות לבין ה-UCI עמה שמוביל על הוצאתם מהסבב של הטור או מירוצים אחרים.
    עוד שני דברי:
    1. לדעתי כל קבוצות ה-world tour מחויבות להשתתף בכל המירוצים.
    2. לפני ששמחי מגיע – אם תקרא לאוסקלטל קבוצה ספרדית תחטוף מטר אש. חסרים לי הבאסקים המשוגעים האלה.

    1. תודה, העימותים האלו בין ה-UCI למארגני המירוצים היו בהחלט קיימים בעבר. בשנים האחרונות המאבקים הם יותר בגזרת הספונסרים.
      לגבי יוסקלטל – קבוצה בסקית כמובן, אבל לפני שקרסה היו נסיונות של כל מיני ספרדים להציל אותה, כמו למשל פרננדו אלונסו' (מה שלא קרה בסוף).

      1. זה בערך כמו שלה-פמיליה ינסו להציל את בני סכנין מקריסה.

        1. תצחק, אבל אלונסו כמעט קנה את הקבוצה. לא זוכר למה זה לא הסתדר בסוף.

      2. קרה שילם על רשיון ההפעלה שלה אך החליט בצדק לדעתי שאין לו ענין לנהל קבוצת פרוטור עכשיו פרננדו הוא בהחלט לפי נהגדרה ספרדי אך כאן הענינים מתחילים להסתבך הוא מאשטוריאס שזו על כך בתגובה משלה הוא אפילו בעיני הבסקים לא נתפב כספרדי עכשיו מהו פחות משמה לנו הווא החליט להפוך את הקבוצה לקבוצת חובבים ולא להפעילה למרות ששילם על הרשיון לא טיפש פרננדו אלונסו רחוק מזה הפסיד שמונה מליון יורו אבל עצר בזה .

  3. כדי להבין את החוזק של סקיי מספיק רק להסתכל על מי שלא נמצא בטור בסופו של דבר:
    קיאטובסקי, רואץ', אינצ'אוסטי, קוניג.

    1. +1 חארות😀

  4. מעניין תודה!
    טינקוף מביא צבע ללא ספק…

  5. מעולה ניתוח לב פתוח מהטובים שקראתי .
    אולי כדאי להוסיף כאן את סיפורו של הנסיך וקבוצתו
    בשנת 2003 הוולטה אספניה גילתה לעולם את הנסיך החדש.
    בקטע בגרנדה בעליה לסיירה נבדה התנודדו בסיום הקטע שניים מטובי המטפסים אם לא הטובים שבהם סיום מטורף בעליה רוברטו היראס ופליקס קארדינאס מלך ההרים לבד בסיום מי ינצח !
    לפתע 300 מטרים לסיום מגיח משום מקום הנסיך בשנתו המקצוענית הראשונה חולף על פני שני המטפסים הטובים בעולם כאילו עמדו במקום וחולף בקלילות לקו הסיום .
    מספר. ימים מאוחר יותר כאשר מתקימת אליפות העולם לקראת הסיום בספרינט רב משתתפים מגיחה הנבחרת הספרדית מובלת על ידי הנסיך הפורץ הספרינט סיום 150 מטרים לסיום אך לפתע מאיט מאחוריו מגיח איגור אסטרלואה בספרינט מטורף ולורדה הנסיך מחכה מעט כדי לא למשוך אחריו רוכב נוסף כאשר לאיגור יש יתרון ברור אלחנדרו מגביר מגיע שני ולפני הקו מתחיל לחגוג כאילו הוא זה שניצח
    ספרד כולה מתמוגגת מהכישרון העצום המשך בתגובה הבאה.

      1. נהדר תודה .

  6. היורש של מיגל אינדוראין מוכתר בזה הרגע למרות שלא חסרים רוכבים אחרים. רוברטו היראס איסידרו נוזאל התגלית באותה וולטה אייטור גונזאלס מנצח הוולטה הקודמת 2002 על חשבון המוביל מקבוצתו הוא אוסקר סיביליה
    ולורדה מקבל חוזה על סך מליון יורו וכאן כבר בהתחלה מוטמן המוקש.
    אוסקר סיביליה האיש שמשך את ולורדה לסיום המטורף בגרנדה ומוביל הקבוצה קלמה נשאר ללא חוזה כסף עבורו אין והוא נאלץ לעבור לקבוצת פונאק מכשירי שמיעה
    שנה מאוחר יותר מתפוצצת וכנראה לא במקרה פרשת חזוס מנצאנו קלמה לא מוזמנת לטור ררוב לודאי היו סי אי שמקבל תרומה מרוכב בשם לאנס ארמסטרונג והגוף המארגן שהזכרת חוששים מהמטפס הספרדי החדש.
    קלמה גם בלי סיביליה מתפוצצת בוולטה 2004 אך אלחנדרו נופל בתחילתה ולא מנצח.
    הוולטה ההיא היא תור הזהב שלו ושל קבוצת קלמה קומונידד ולנסיינה קלמה החדלה לפעול בסוף השנה פרשת חזוס מנצאנו היתה מכה אנושה ולורדה עובר לאיי בלאריס שם הוא מתחרה עם מנצבו על ההובלה אף אחד לא עובד בשבילו יותר ואולי על הרקע הזה אפשר להבין את האיבה בינו לבין פוריטו ובינו לבין קינטנה.
    הקריירה של ולורדה למרות שניצח קטע בטור ב 2005 קטע שאולי קיבל מלאנס לא ממריאה בהתאם לצפי שהיה .
    מי אשם ?
    המצב בתחום האופניים ברור מאןחר יותר ולורדה מואשם שהשתמש ב… עירעורים נמשכים שנים בסופו של דבר מורחק לשנתיים חוזר ב 2012 ולטה לפנתיאון ביצועים על אנושיים בקטע בו ברח קונטטדור בשיתוף קושטה ורוכב נוסף קינטנה ?
    אבל כאן זה נגמר ….ולורדה לא מימש מעולם את הציפיות ממנו אותו חוזה שזרק את סיביליה לפונאק סיים את החלום …כסף כל הסיפור.

    1. תודה על סיפורי הרטרו שמחי.

    2. זה נכון שמבחינת זכייה במירוצים הגודלים התקווה לא התממשה אבל לדעתי הוא בהחלט מימש את הפוטנציאל עם זכייה בהמון קלאסיקות וניצחונות בכל דבר אחר בערך.

      1. הסיבה היתה ההחלטה שחו בגיל 24 להישאר בספרד.
        לו היה עובר לקבוצה של ריס או לדואר הוא לא היה מוצא עצמו בוכה על כך שססטרה זכה בטור והוא לא.
        אי אפשר לזכות בגראן טור בלי קבוצה חזקה.
        סימוני בגירו הגראן טור היחיד בו קוניגו זכה אמר לו בצורה ישירה אתה אדיוט .
        קוניגו היה הנסיך השני מאז לא זכה בדבר
        למי שלא מכיר סימוני היה המוביל בקבוצת למפרה והמועמד לניצחון בגירו קוניגו הפועל שלו גנב ממנו את הניצחון בלי בושה אבל סימוני לפני שעזב את הקבוצה המנוהלת רע הזו הטיל את הקללה על קוניגו.
        לולורדה להוציא השנה הראשונה שלו בקלמה ושנת 2012 בולטה לא היתה מעולם קבוצה העובדת עבורו בלי כזו לא ניתן לנצח.
        למפרה עומדת להפסיק את פעילותה אם הבנתי נכון.

        1. יש הרבה בדבריך. מצד שני זה תמיד היה כך בקבוצות הספרדיות (לפחות מאז שאני זוכר).

          1. קלמנ של וינסנטה בלדה היתה שונה זו היתה קבוצה נפלאה.
            מצד שני היתה בה תעשית העשרת דם ….
            כמו בכל הקבוצות האחרות ….
            ולורדה יכל להצטרף לריס רק לא רצה .

          2. וזהו בדיוק ההבדל בין ולורדה שחשב קודם כל על עצמו לבין קונאדור וניבאלי שחשבו קודם כל איך להתקדם בספורט.
            שניהם עזבו את הבית ונתנו הכל לשם כך.
            שניהם הצליחו ולורדה לא וקינטנה אני מעריך לפי הקטע היום כבר מיואש לגמרי ממוביסטאר .

          3. תוכל להסביר איך עובד הקטע הפוליטי בספרד. יש שם המון מחוזות אוטונומיים. מי שונא את מי ומי חי בסדר עם השאר?

          4. ואווו עידו שאלה מצוינת.
            מאז המשבר הכלכלי האיבה מאד התחדדה.
            כדי להסביר לעומק חייבים ללכת ממש אחורה עד 1492 ולהתחיל עם פרננדו ואיזבלה מאראגון וקסטיליה ואיחוד ספרד.
            יש לנו קתולים יש לנו גירוש יהודים יש אצולה יש עמך ואסאלים פרולטריון יש יותר מתקדמים ופחות .
            יש קטלנים ולנסיינים אראגונזים קסטיליינים יש עשירים ועניים חש צוענים יש ליברלים ויש שמרנים .
            דורה תחתונה בלגן שגרם למלחמת האזרחים בה עמדו הגנרלים בראשות פרנקו להפסיד עד להתעאבותה של גרמניה .
            גרמניה היא גם עכשיו כוח שוחט כלכלי מאד חזק בספרד שלמעשה נרמסה לחלוטין.
            היחידים שמחזיקים מעמד. הם הקטלנים שנמאס להם לסחוב את ספרד כל הגב .
            ולבסקים שגם הם צפוניים נועשירים מאס מלממן את הספרדים .
            השורה התחתונה ספרד די בקריסה ולכן בפני התפרקות מה שמחזיק אותם יחד הוא הצורך להחזיר חובות לגרמנים והפחד מפני הסנקציות העלולות להגיע אם לא יעשו כן .
            בגדול להיכנס ממש לעובי הקורה צריך חודשים אך מקוה שבמשהו עניתי .

          5. מתנצל על הכתיב ח ולמד מתבלבלים במקלדת הזו.

          6. אז האם יהיה זה נכון להגיד שאין דבר כזה רוכבים ספרדיים בכלל?

          7. כלומר שכל רוכב מייצג את החבל האוטונומי שממנו הוא מגיע?

          8. חידדת יפה את השאלה אצטרך לעשות שיעורי בית לעומק עובדה שסיביליה עזר לולורדה ולורדה לאסטרלואה ולאןסקר פריירה להיות אלופי עולם ולורדה מסתדר יופי עם קונטאדור ורצה להחות איתו ביחד בקבוצה של אלונזו הבסקית צריך לעשות שיעורי בית בעיקרון הבסקים הקטלנים הולנסייניים. הם יוצאי דופן גם אשטוריאס אבל רוב הנפות והמדינות האחרות רואות בעצמן ספרדים.

          9. תודה

        2. ואלברדה הרוכב הכי גדול של דורנו. יש לו פאלמארס חלומי, גם אם לא הכל נצחונות. פודיומים בכל אחד מהגראנד טורים, פודים בכל הקלאסיקות שמתאימות לסגנונו, חמד מדליות באליפויות עולם. חסר תקדים.

  7. תודה רבה

  8. מרתק. כמו בהרבה ענפים, מלחמות בעלי עניין דופקות את הענף והספורטאים.

  9. מעניין מאוד ומאיר עיניים. נראה לי שהפוטנציאל הכלכלי של הטור גדול בהרבה משהוא היום. שיפנו אל דיוויד שטרן שילמד אותם מהלך אחד או שניים.

    1. אין שום ספק בזה. מדובר בענף ספורט מאד פופולרי, והמספרים האלו לא מתאימים לכלום.

  10. אתמול גלעד שלי ( דה באזר )
    התארח במגרש פתוח ( ערוץ הספורט )
    והוא נגע שם בנקודה מעניינת שעלתה גם כאן.
    הוא שאל שאלה מעניינת
    והיא איך הליגה האנגלית ( פריימירליג )
    מקבלת דמי זכויות שידור בסכומים גבוהים פי כמה וכמה מהליגה הספרדית ( לה לה ליגה ).
    וזאת למרות ששתי הקבוצות הפופלריות ביותר בעולם משחקות בליגה הספרדית ?
    תשובתו
    1. באנגליה הלייגה ( הפריימליג ) היא המותג שחזק ממותג של כל קבוצה בפני עצמה. לעומת זאת בספרד המותג של הקבוצות המובילות חזקות ממותג הליגה….וזה קורה בעיקר כתוצאה מחוסר השוויון היחסי בספרד לעומת אנגליה.
    בקיצור כשיש קבוצה אחת חזקה או שתי קבוצות חזקות בלבד הדבר יוצר חוסר תחרות , החלשת הליגה / הענף ובטווח הארוך זה פוגע בקבוצות החזקות ….מכיווו שהתקציב מוקטן ….והענף כולו נכרת או קרוב לכך ( מין מכבי סל משנות ה 70 ועד העשור הקודם ).
    כשיש תחרות אז ייתכן שקבוצה תיפגע בטווח הקצר אך לאורך זמן כולם מרוויחות .
    זה נכון בדיוק למה שתואר כאן בפערי הקבוצות בטור.

      1. תודה סליחה.
        גיל שלי כמובן

    1. אני מאד אוהב את גיל שלי ואת הטורים שלו בדה באזר. הרעיון שהוא חוזר עליו הרבה בטורים שלו, הוא שבכל מערכת כלכלית שהיא (לא רק בספורט), הצדדים צריכים לחשוב על מקסום הרווחים של המערכת לפני שהם חושבים על מקסום הרווחים של עצמם. כך הם בסופו של דבר ירוויחו הרבה יותר. המצב שתיארתי בפוסט מאד מתחבר לרעיון הזה, דבר שאני אומר לצערי.

    2. כמעט מדויק .
      הבעיה באופנים בניגוד לכדורגל היא שהמירוץ לא קיים בזכות עצמו .
      פאקו הסביר יפה הכל מתחיל מכסף.
      מי שנותן כסף הוא האזור כלומר העיריה הראשות המקומית דרוצה למשוך תיירות אתר הסקי בקירה או ארקליס משלמים לטור שני הגופים הללו לא משלמים לוולטה מסיבה פשוטה רוב המבקרים באתרי הסקי הללו הם צרפתים .
      הספרדים שיגיעו לסקי יגיעו לאתרי הסקי הללו בלאו הכי אך לא עליהם חיים.
      עכשיו ניקח את הסיפור הנפלא של אותו חולה במחלה סופנית המתחרה בטור דה פראנס סיפור מדהים המכה גלים בכל העולם וכולם פתאום רוצים. לרכוש צמידי לייבסטרונג ולנסוע לצרפת לבקר באתרי הטור.
      האם יעלה על הדעת להרשות לילד ספרדי ממורסיה לקלקל את החגיגה ?

  11. תודה פאקו חיכיתי לטור הזה

    1. גיא לטור או לטור….☺

כתיבת תגובה

סגירת תפריט