תעיות ותהיות / רותם אלרן

עקב התלונות הרבות על השם שבחרתי לטור, החלטתי לשנות את שמו ומעתה ואילך הוא יקרא "תעיות ותהיות" בדומה למה שמאנו דה מאן (לשעבר מיקי) הציע בתגובות.

קבוצות צעירות ומוכשרות עם פוטנציאל פלייאוף

בעונה הקרובה, ישחקו ב-NBA מספר קבוצות עם סגל צעיר מאוד ויהיה מאוד מעניין לראות כיצד הסגלים הצעירים והלא מנוסים יתחברו והאם יש קבוצות שיוכלו לעשות את הקפיצה ולהגיע לפלייאוף.

קבוצה צעירה מאוד שתוכל לעשות את הפלייאוף היא סקרמנטו. סקרמנטו, אשר כבר בשנה שעברה סיימה במקום ה-9 במערב כשהיא מנצחת 39 פעמים, מחזיקה במספר שחקנים טובים מאוד שאם יעשו אפילו עוד קפיצה קטנה יוכלו להוביל קבוצה מצוינת ועמוקה כסקרמנטו לפלייאוף. השחקן הצעיר המרכזי של הקינגס יהיה כמובן שחקן השנה השלישית די'ארון פוקס. כבר בשנה שעברה, פוקס השתפר מאוד עקב שינוי שיטת המשחק של דייב ייגר ממשחק מאוד איטי למשחק שוטף ומהיר מאוד המבוסס על התקפות מעבר ומתפרצות. פוקס הראה יכולות מאוד טובות במגרש הפתוח ורץ במהירות מסחררת תוך כדי שהוא שומר על הכדור טוב מאוד, גם בקצב הגבוה שהכתיבו, הזין את חבריו לקבוצה בכדורים וקלע כמות נכבדת של נקודות. שחקנים נוספים שיכולים לעשות את ההבדל הם הגארדים באדי הילד ובוגדן בוגדנוביץ'. שניהם קלעים טובים מאוד משלוש, כשהילד קלע ב-42.7% מאחורי הקשת כשהוא זורק כמעט שמונה פעמים למשחק ובוגדנוביץ' קלע ב-36% משלוש ב-5.3 זריקות למשחק. צמד הקלעים המוכשר הוא התאמה מושלמת לפוקס, בנוסף לכך שברגעי הצורך, בוגדנוביץ' גם יכול לשחק רכז עקב יכולת מסירה נהדרת בפיק נ' רול וראיית משחק מצוינת. השחקן הצעיר שהכי פחות ראינו למה הוא מסוגל הוא כמובן מרווין באגלי, שחקן השנה השנייה. באגלי הוא פורוורד/סנטר צעיר, חזק וקפיצי מאוד היכול לסיים מצוין מתחת לסל. כרגע, בעייתו העיקרית היא הגנה אך אני בטוח שגם את זה ישפר עם הזמן. בנוסף לצעירים, לסקרמנטו יש מספר ותיקים מצוינים שהחתימו ויתרמו: הסנטר דווין דדמון שהוא מגן ברמה גבוהה בנוסף לכך שהוא קלעי שלשות טוב לעמדתו (קלע בעונה שעברה ב-38.2% מהשלוש ב-3.4 זריקות למשחק), הפורוורד טרבור אריזה שהוא אחד משחקני ההגנה הטובים בליגה וגם קלעי שלשות טוב מאוד שיוכל לתרום מאוד לקבוצה והגארד קורי ג'וזף שגם הוא מגן טוב מאוד על גארדים ויוכל לתרום דקות משמעותיות מהספסל של הקינגס.

תוצאת תמונה עבור ‪de'aaron fox headband‬‏

קבוצה צעירה נוספת ומאוד מעניינת היא ניו אורלינס. הפליקנס איבדו את שחקנם החשוב ביותר בשבע השנים האחרונות, אנטוני דיוויס, אשר הועבר בטרייד ללייקרס בתום סאגה ממושכת שגרמה לבלאגן גדול מאוד ברחבי הליגה ובמיוחד בלייקרס. לאחר שכל האבק ירד ואפשר לראות את התוצאה, הפליקנס הרוויחו בטרייד על דיוויס שכן הם קיבלו את ג'וש הארט, לונזו בול וברנדון אינגרם בצירוף הבחירה הרביעית. בדראפט הם בחרו שלושה שחקנים נהדרים שיוכלו להשתלב ברוטציה ולתרום באופן מיידי – בבחירה הראשונה בחרו כמובן את זאיון וויליאמסון המבטיח שהוא שחקן התקפה והגנה טוב מאוד שלא נראו הרבה כמותו לפני כן, ג'קסון הייז שנבחר בבחירה השמינית. הייז הוא רים ראנר מאוד אתלטי עם סיומת טובה בפיק נ' רול, וניקיל אלכסנדר ווקר אשר נבחר בבחירה ה-17. NAW הוא שחקן ארוך, מגוון, קולע טוב והגנתי, כך שאני מאמין בו אפילו יותר מבהייז. לפליקנס השנה חלוקה מצוינת בין מנהלי משחק (לונזו בול, ג'רו הולידיי ו-NAW), קלעים טובים (רדיק, NAW, הולידיי) ושחקנים שמסיימים נהדר בטבעת (זאיון, פייבורס והייז). סה"כ, ניו אורלינס תהיה קבוצה טובה ומעניינת כשיש להם שילוב טוב בין וותיקים לצעירים שישפיע לטובה על הקבוצה. כמובן שיש מספר שחקנים צעירים נוספים שישפיעו דוגמת לונזו בול, שהוא אחד מהגארדים ההגנתיים הטובים בליגה, מנהל משחק בחסד ואף שיפר מעט את קליעתו, ברנדון אינגרם שאמנם מצבו הבריאותי מדאיג, אך הוא שחקן צעיר הקולע טוב משלוש ויכול לסיים בטבעת וג'וש הארט שגם יתרום מפעם לפעם קצת שלשות והגנה.

תוצאת תמונה עבור ‪zion williamson‬‏

שתי קבוצות צעירות שיגיעו מהמזרח יוכלו להיות מצוינות גם כן, כשקבוצות אלו הן האטלנטה הוקס והשיקגו בולס. אטלנטה יכולים להגיע לפלייאוף מכיוון שיהיו להם מספר שחקני מפתח מצוינים כמו ג'ון קולינס שיפתח שנה שלישית בליגה, טריי יאנג שיפתח שנה שנייה והרוקיז דיאנדרה האנטר וקמרון רדיש. אטלנטה יוכלו להתחבר לקבוצה מנצחת כבר השנה בשל כך שיש להם מנהל משחק מעולה בדמות טריי יאנג, את קולינס שיתפוס לובים ויגן בצבע ואת האנטר ורדיש שיוכלו לקלוע ולעשות הגנה מצוינת כבר מן ההתחלה. אני מאמין שאטלנטה יכולים להגיע בקלות לפלייאוף מהמזרח החלש. שיקגו היא סיפור מעט שונה, כשאצלה יש בעיקר כוכב אחד דומיננטי המתבסס על בידודים ואתלטיות כזאק לאבין, בנוסף ליוצר משחק וסקורר בדמות קובי וויט שהגיע בדראפט ושחקנים צעירים שיוכלו לרווח את המגרש (לאורי מרקנן וגם וונדל קרטר שקולע לא רע) וגם להגן (קרטר הוא מגן איכותי מאוד וחכם). בינתיים, נראה שאם ג'ים בוילן ימצא איך להשתמש בשחקניו נכון, הן בהתקפה והן בהגנה, הם יכולים להיות טובים למדי כבר בעונה הקרובה כשבדומה לסקרמנטו, יוכלו לרוץ בשל הברכיים הצעירות והאתלטיות של השחקנים בקבוצה.

תוצאת תמונה עבור ‪trae young vs zach lavine‬‏

האם לוקה ופורזינגיס יכולים להיות סופר צמד?

כמו שידוע לכם, שבוע לפני הדד ליין בעונה האחרונה, המאבס בחרו להביא את הכוכב הצעיר (בן 24 בלבד) במחיר מציאה על מנת ליצור צמד מנצח יחד עם לוקה דונצ'יץ' הנהדר, שכרגע הוא השחקן האהוב עליי בכל הליגה בשל סגנון המשחק המרהיב ושובה העין שלו. סרטון זה, שנוצר על ידי ערוץ היוטיוב המצוין bballbreakdown, מדבר על כיצד משחקם של השניים ישתלב יחד, בהנחה שהלטבי יחזור בכושר טוב ובעמידות גבוהה יותר לפציעות (הפוסט מתייחס לאיך ישתלב בהנחה שהוא חוזר לכושר של 2018/19 ולוקה שומר על כושר המשחק מהשנה שעברה).

כפי שאומרים בסרטון, זהו שילוב מאוד מבטיח, אשר משלב בין מוביל כדור דומיננטי מאוד עם ראיית משחק בין הטובות ביותר ב-NBA, גם אם דבר זה לא מתבטא בכמות האסיסטים שמסר. לוקה מנהל טוב מאוד של הפיק נ' רול ופורזינגיס גם הוא מסיים מצוין, בין אם בפיק נ' רול או בפיק נ' פופ. בשני המקרים, הוא מאוד יעיל שכן בגלל הגובה שלו, בנוסף לכך שהתחזק והעלה מסת שריר בקיץ, הוא אחד מהחוסמים הטובים בליגה וכל מיס מאץ' נגדו יוכל להיגמר בסל קל שכן אם ישמור עליו שחקן בגובה 2.00 מ', עדיין יפרידו ביניהם יותר מ-20 סנטימטרים. ציוות הפיק נ' רול הזה יכול להיות אחד הטובים בליגה, שכן אין הרבה מובילי כדור עם סט יכולות נרחב כדונצ'יץ' המסוגלים לסיים בטבעת, לקלוע מבחוץ או לתת אסיסט קל, בין אם לחוסם המתגלגל ובין אם ב-bullet pass לפינה, דבר שעשה טוב מאוד עם האריסון בארנס וכעת יוכל לעשות עם טים הרדוואי ג'וניור, מקסי קליבר, ג'יילן ברונסון ועוד. פורזינגיס גם הוא טוב מאוד כשהוא שחקן יעיל בחצי המרחק ובפוסט ויכול לעלות לשלשה באחוזים מאוד גבוהים (40% ב-4.8 זריקות ב-2017/18).

אני מאמין מאוד בקבוצה הזו ומאמין שיוכלו להגיע רחוק עם הכוכבים וסגל המשלימים הסולידי הנמצא סביבם.

פינת היורוליג – האם ריאל מדריד עדיין בין הקבוצות הבכירות ביותר?

תוצאת תמונה עבור ‪sergio llull‬‏

בעונה האחרונה ביורוליג, הבלאנקוס היו נהדרים, אך כעת חלק מהשחקנים הבכירים שלהם מתחילים להתבגר והם כבר לא אותה אימפריה שהיו פעם. אף שהחתימו מספר שחקנים מצוינים מהליגה הספרדית (ניקולס לפרוויטולה) ומהיורוליג (ג'ורדן מיקי), הם נחלשו מאוד עקב הזדקנות השחקנים המובילים בשנים האחרונות – סרחיו יוי כבר לא קולע טוב כבעבר וניכר עליו שהפציעות נותנות את שלהן לריגרסיה, גוסטבו איון שהיה אחד מעמודי התווך של הקבוצה עזב גם הוא ורודי פרננדז גם הוא לא אתלטי ואקסקלוסיבי כבעבר. השאלה היא, האם הם יכולים להיות גורם מאיים ביורוליג?

כרגע יש לריאל מספר שחקנים נהדרים בכל עמדה – בעמדת הרכז יש את יוי הוותיק וקמפאצו הנהדר עם המשחק המהנה לצפייה כשאליהם צירפו כרכז שלישי את לפרוויטולה. בעמדת השוטניג גארד יש להם את ג'ייסי קארול הוותיק שעדיין נותן בראש מהספסל ואת קוזר שלעתים מבליח. בסמול פורוורד טיילור, פרננדז ודק משלימים עמדה חזקה מאוד ומפוצצת בכישרון, בפאוור פורוורד יש את רנדולף הסולידי, תומפקינס שיתרום מפעם לפעם ורייס שייתן נוסטלגיה ומנהיגות בחדר ההלבשה ובסנטר יש להם את גארובה הצעיר והמוכשר, טבארס ההגנתי ומיקי שצפוי לקבל דקות משמעותיות בעמדה.

סה"כ הקבוצה די טובה, אך ככל הנראה לא תלך עד הסוף ותודח בשלבים המוקדמים יותר, אך מי יודע.

לפוסט הזה יש 40 תגובות

  1. אחלה פוסט רותם, תודה רבה, יהיה מעניין לעקוב אחרי הקבוצות שציינת. אם מוסיפים לצעירים גם קבוצות שעברו אוברול שלם, כמו השתיים מל.א, יוסטון, יוטה, בוסטון ואחרות, את דנבר שהתחזקה, ואחרות, אז בכלל. צפויה לנו עונה תחרותית ומעניינת.

  2. סקרמנטו באמת פוטנציאל גבוה להתקדמות העונה. השאלה האמיתית לגביהם היא בהגנה.
    הפליקנס קבוצה מאד מעניינת אבל הצלחה כנראה לא תהיה בשנה הקרובה. סגל מאד צעיר שעוד לא שיחק ביחד. אם כבר הזכרנו הגנה אז הלילה הם החתימו את ג'ף בדזליק שהעמיד את ההגנהשל הרוקטס בשנים האחרונות.
    אטלנטה ושיקגו מקרים די דומים של קבוצות מאד צעירות. בהחלט מועמדות לשיפור אבל פלייאוף יצריך קפיצה של השחקנים הצעירים. אפשרי אבל צריך גם לקבל התקדמות יותר הדרגתית בשני המועדונים.

  3. תודה רבה רותם
    הכי מעניין אותי איך סאק יראו השנה
    אני מפנטז על חמישיית מוות שלהם של פוקס הילד בוגדנוביץ בשלוש,בארנס ובאגלי בסנטר. אמנם שלושה שחקנים שלא בעמדה הטבעית שלהם אבל יש פה פוטנציאל התקפי מטורף.

  4. תודה רותם. סקרמנטו אכן יכולה להפתיע – דדמון החתמה טובה שתתרום גם בהגנה וגם בהתקפה עם סנטר כמו פוקס ויפנה שטח לבאגלי. יכולים להאבק על הפלייאוף למרות שלדעתי יש 8 קבוצות עדיפות עליהם בקונפרנס, אבל ממש אנדרייטד. אטלנטה ושיקגו עוד רחוקות אבל יש שם הרבה פוטנציאל, הבעיה בשתיהן זה שאף אחד לא הראה יכולת הגנתית מרשימה לאורך זמן (אולי וונדל קרטר ג'וניור) אבל עוד מוקדם בשלב הזה. הדקות של ג'וזף ופוקס יכולות להיות גיים צ'יינג'ר מהספסל אם אכן ישחקו ביחד.

  5. מצוין רותם.
    נ"א – גרף ההתקדמות שלהם תלוי בעיקר בתיאום ההגנתי שלהם. אני לא יודע איך ציון כמגן אבל הולידיי לונזו ואינגרם כולם מגינים טובים עד מצוינים. אטלנטה זה סיפור קצת אחר אין להם את אותם הכלים שיש לנ"א, אבל בהחלט יש להם פוטנציאל להיות קבוצת התקפה מלהיבה אני מאמין שגם הם יעשו פלייאוף השנה (ע"ח דטרויט/ אורלנדו)
    סקרמנטו – אחרי מה שזיו כתב כאן מספר פעמים אני השתכנעתי – הם כנראה יעשו את הפלייאוף. יש להם עומק נהדר, יש להם ניסיון, איזון ופוטנציאל אפילו לעבור סיבוב.

          1. להבנתי כאשר diff שלילי זה אומר שהמגן הוא טוב (זה האחוז הממוצע שהוא מוריד את היריב שלו) אבל אני זוכר שעידו הסביר פעם שזה לא מדד טוב.
            במבחן העין שלי הוא מגן טוב אבל אני לא בטוח שזה נתמך סטטיסטית.

            1. צודק, diff שלילי אכן מלמד על הגנה טובה. זה נתון שמרה את כמות האחוזים שירדהעלתה מהממוצע של מי שזרקו מול שומר X.
              נתון שלילי משמעותו שהיריבים קולעים באחוזים פחות טובים מהממוצע שלהם. נתון חיובי מראה שהיריבים "חוגגים" על אותו שומר X.
              .
              כמו כל הנתונים והממדים ההגנתיים, אין אחד בודד שהוא מושלם, או אפילו קרוב להיות כזה. ועדיין, על פני מספר עונות, ותוך שימוש בכמה נתונים/מדדים, לטעמי, אפשר לקבל תמונה לא ראה שמטרתה לאשש/להזם את המסקנות של מבחן העין.
              .
              במקרה של אינגראם, לדעתי, הן מבחן העין, והן הנתונים, מלמדים על מגן לא רע בכלל. כן, יש בהגנתו חוסרים ניכרים (בדגש על הגנת הצבע מול "בריונים". מה לעשות, יש לו נחיתות ברורה בכוח ובמשקל),
              אבל יש גם כמה יתרונות בולטים:
              הוא נייד מאוד, הוא ארוך מאוד (בדגש על מוטת הידיים), והוא מראה שיפור משנה לשנה ביכולתו לנצל את האורך והניידות בשביל להפוך את החיים של הקלעים לקשים יותר.

            2. תודה רבה גיא.
              .
              אז עלה לי רעיון לפוסט – לקחת את המדדים ההגנתיים הקיימים ולפתח על בסיסם מדד כוללני. נשמע לי שזה מחייב חשיבה על שקלול ומישקול של המדדים הקיימים, איזשהו מנגנון בדיקה וולידציה של המישקול הזה, ולבסוף טבלה שמדרגת לפיו את שחקני הליגה.
              .
              מה דעתכם?
              .
              הייתי עושה זאת בעצמי, אבל אין לי זמן כרגע, אז נותר לי רק לקוות שמישהו ירים את הכפפה, או שה-ocd תעשה את שלה…
              😉

            3. קטונתי.
              .
              יש כל הזמן ניסיונות למצוא דרך סטטיסטית בשביל לתת ציון אמין להגנה של שחקן בודד,
              וכמות הניסיונות רק תגדל עם הזמן (אם כניסתם של ההימורים, החשיבות של המודלים לחיזוי רק תגדל. ככה זה, כסף).
              .
              הכי מוצלח עד כה, לטעמי, זה זה של 538 (בכלל, המודל שלהם הוא המודל עם אחוזי ההצלחה הגבוהים ביותר).
              .
              https://fivethirtyeight.com/features/a-better-way-to-evaluate-nba-defense/
              .
              (כמו כל דבר מסוג זה – כבדהו וחשדהו)

            4. גיא אתה לא יכול לקבוע אחוזי הצלחה בלי לציין בחיזוי של מה. מכיוון שאין לך באמת בנצ'מארק אמיתי לקביעת איכות שחקני הגנה האמירה הזו מטעה.

            5. טעות שלי בניסוח. כאשר כתבתי "בכלל, המודל שלהם הוא המודל עם אחוזי ההצלחה הגבוהים ביותר" לא התייחסתי לנוסחת ה-"דריימונד", אלא ל-"כרמלואים" שמנבאים ניצחונות/הפסדים (זו הסיבה שחלק זה בסוגריים). הם ניבאו בהצלחה מרובה את ההצלחה של טורונטו בפלייאוף האחרון.

            6. תודה גיא. לפי הדריימונד לאינגרם יש מינוס 0.07 בקריירה, אבל 1.15 בעונה האחרונה, אז כנראה שאכן הוא מגן לא רע בכלל. עם אינגרם והתותח הסליחה.

  6. נו, מה יהיה?
    מצטער. יש כאן הרבה "עובדות* פשוט מופרכות (למשל: אינגרם קולע טוב משלוש. בדוק שוב), כל מיני קביעות נטולות בסיס, בתיבול עברית בעייתית. רודי פרננדז כבר לא אקסקלוסיבי? למה, התחיל לבגוד באשתו? אולי למכור דגים בשוק ולא קוויאר בבוטיק?
    או שעורכים את זה, או לוותר. לטובת הבחור הצעיר. מחמאות סרק "כדי לתת רוח גבית" לרוב עושות בהמשך נזק.
    סליחה שוב, אבל הכל מכוונות טובות.

      1. תודה רבה. אין לי זמן גם לזה, האתר הוא בחינם וסבבה שהוא ככה, אז ההערות שלי הן די והותר.
        אל תתגונן מייד. נסה להקשיב. אתה כותב טירון וזה בסדר. כולם מתחילים ככה. או כמו שנאמר כבר, גם גמדים נולדו קטנים. רוצה לצמוח? קבל ביקורת בונה. ולא, תישאר בצד של הבנאליים, המשעממים והרשלנים. למה לכתוב משפטים שכולם כבר חזרו עליהם,כמו על אוטומט? קוראים אותך כי יש לך משהו מעניין לומר, לא את המובן מאליו. למה להשתמש במילים שאתה לא מכיר, ואם לא בטוח – למה לא לבדוק? למה לא לבדוק נתונים בסיסיים, גם אם "כולם" אמרו ההיפך? ועוד ועוד.
        אתה מאוד צעיר, הכל בידיים שלך 🙂

  7. רותם תודה, נק' מעניינות בהחלט. אני אישית מהנק' שהעלת מאוד סקרן לראות את סקרמנטו העונה ואת הצמד
    לוקה- חד קרן.

  8. אכן במצב שפרוזינגיס יחזיק מאמד מבחינה בריאותית, אז השילוב עם לוקה צפוי להיות מצמדי רכז-ציר הטובים ביותר אף עם חיסרון בשמירה אישית. לוקה עם חכמת המשחק הרבה והיכולת המגוונת והליטאי הענק עם יכולת ציר משובחת גם בקליעה מכל טווח כגארדים הטובים ביותר וגם במשחק ציר טיפוסי, ונגד ציר בגובה של מעל 2.20 מ' (וגם עם היה 2.10 מ' ) שיודע לקלוע שלשות, אין מה לעשות.

  9. אכן יש קבוצות מלהיבות ומסקרנות. בהחלט מת לראות את השילוב של לוקה ויוניקורן, וגם את שאר הקבוצות הצעירות שמלאות בכשרונות מסקרנים ומבטיחים. השאלה שהכי מעניינת אותי, זה האם הקרב בין שתי הקבוצות של ל.א. פשוט יאפיל על כל שאר הדברים היפים שיהיו בליגה השנה, ויש בהחלט סיכוי שזה יקרה, או שלא – נקבל עונה מלהיבה מכל הכיוונים, ואז בפלייאוף נגיע לעיקר, וזה הגמר בין הקליפרס ללליקרס. סיבוב נוסף בין קאוואי ללברון, בתנאים חדשים ולגמרי מסקרנים.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט