מעורב הופס ל'חג המולד', סליחה, 'חג הכדורסל'! / מנחם לס

1. האמריקאים הם אולי טפשים ונאיבים אבל הם יודעים 'חג' ברגע שרואים אחד

אומרים שישנה ירידה בנצרות בארה"ב. אולי אצלכם אבל לא אצלנו. כאן, ב'חגורת התנ"ך', יישו חי ובועט. בכל פינה ובכל חור. בכניסה לכמעט כל עיירה עומד צלב גדול עם הכיתוב "JESUS LOVES YOU". או "JESUS SAVES YOU". אם רק ההיפי שהילך יחף (או ביום חג עם סנדלים קרועים) בגבעות הגליל ובסביבת ציפורי היה רק יודע למה צליבתו תיגרום הוא היה מבקש להצטלב עוד פעם או פעמיים.

כמובן שזה הרעיון יותר מכל, אבל עצי האשוח, המתנות, שירי חג המולד, ה-SALES הגדולים בדפרטמנט סטורס, ולארוחות הכריסטמס המסורתיים זה לא משנה ולא מפריע אם זה הרעיון או הצעיר ההוא שהסתובב על גבעות קרית טבעון וציפורי והציע את לחיו לזה שפגע בו וכאלה.

בקיצור, כשאצלנו – עכשיו ב'אצלנו' אני מתכוון בבת גלים וקרית טבעון – ישנו חג (אפילו חג שמח) אז אוסרים על נסיעות אוטובוסים, משחקי כדורגל, ופתיחת קניונים. כאן חג הופך לקריזה של קניות וספורט, ואין חג כמו הקריסטמס שהפך ל-IN הגדול ביותר בפוטבול, ועתה הכדורסל. הסיבה היחידה שהפוטבול עדיין שולט בחג היא כי כמה משחקים היום הם בעלי חשיבות סופית לפלייאוף, ובהופס אנחנו אפילו לא בחצי העונה.

זהו לא פריוויו. יש לנו פריוויו מעל ומעבר. זה סתם ספור אהבה כיצד עושים מחג – חגיגה.

מביאים לנו את לברון נגד דוראנט. דה בסט אוף דה בסט. זה למסורתיים של החג, הרוצים את אלופי השנה שעברה במחזור שני. מין הקדמה לגמר העונה.

אבל למי שנמאס מהם ישנו הרבה חדש. מספיק לכל טעם ולכל העדפה. זוהי תכנית משחקים שמבלבלת אפילו את הכמרים בכנסיות עם כל החומר והצבע שבה. הליגה הזאת היא DRIVEN BY STAR POWER והממזרים ב-NBA יודעים להרים הצגה כשצריך אחת. הליגה החליטה שהיא נותנת לנו הפעם הצגה של השחקנים הטובים ביותר, לא בהכרח הקבוצות הטובות ביותר. לכן ה-NBA נותנת לנו את הכוכבים הנוצצים הטריים כגון ג'ואל אמביד,בן סימונס, והלטבי שבא לרומם את CHRISTMAS – קריסטפאס פורזינגיס ולא אחר. וואללה שלו הייתי צריך לבחור JESUS משחקני ה-NBA הוא היה בחירתי! הצעירים הנפלאים האלה יתחילו את היום,  ולונזו בול קייל קוזמה וקרל אנטוני טאונס יסיימו אותו.

היי. קריסטמס זה הכל מרקטינג, קניות, הופלה, טרוף. וזאבי המרקטינג של ה-NBA ידעו טוב-טוב מי הם השחקנים שעשרות מיליונים רוצים לראות בחג העליז הזה. הנה:

*ניויורק מארחים את פילדלפיה במשחק הקריסטמס הראשון מאז 2001. עד לפני שנה משחק בין ניו יורק לפילדלפיה היה עבור מבקרי בתי הקברות בלווייה לאהובם. אפילו הומלסים סירבו להיכנס בחינם. תוך שנה המשחק הפך ל-"IN" של ה-NBA כשרק היפים והיפות – ואני מקווה היפה שלנו עידן עופר – נימצאים בו.

*הווריורס מארחים את הקאבס במקום בו הם חיסלו אותם במשחק ה-5 ביוני של העונה שעברה  לאליפות. אם אתם מחפשים התעופפויות ומופעי קירקסנים, חכו למשחק האחרון הערב. זה יותר עניין של לוקהיד מרטין 22 – מטוס הקרב הטוב בעולם שמיוצר ממש כאן לא רחוק ממני בגרינוויל, נגד MIKOYAN מיג 29 הרוסי. (האמת? אני הייתי מעדיף היות על F16 קליל, זריז, ממזרי, ומהיר).

 

 

מרטין 22

 

מיג 29

 

אוהדי הווריורס חופשיים לבחור את המטוס שלהם ואוהדי הקאבס את המטוס שלהם.

אני מקווה רק שכולם ישחקו ולא יהיו תרוצים והסברים.

*****

קומראדים!  הולך להיות +קרב אמיתי במשקל חצי כבד בין וושיגטון המגיעה לבוסטון, העיר הקתולית ביותר במדינה שלוקחת את כריסטמס יותר ברצינות מכולן. זהו המשחק הראשון שהכנסיות לא שמו עליו "X" בכריסטמס. אפילו הבישופים והארכיבישופים של בוסטון הבינו שנגד קיירי אירוינג ושות' אין להם סכוי. אז הדבר שאיש לא פילל ולא מילל שיקרה בעיר השעועית עומד לקרות בעוד כמה שעות. האמת? אני לא מבין את פשר השנאה בין שתי הערים האלה. על מה הן רבות? במה הן מקנאות? אבל עובדה: אלה שתיים מהשונאות האמיתיות בליגה.

האמת? המשחק הבא הוא המעניין אותי ביותר. אוקלהומה סיטי באה ליוסטון להציג את "משחקה החדש" עם כרמלו אנטוני המבטיח לשייט לשטחים ריקים, להיות מעורב בפיקינג אנד רולים, ולנוע לשטחים עזובים, לקבל כדורים ולזרוק. יהיו מעט מאד ISO, ונוכל לראות במו עינינו אם הכל אמת או סתם מנסים לעבוד עלינו.

וראסל ווסטברוק נגד ג'יימס הארדן.??? אר יו קידינג מי?  אפילו – –

נגד

לא ירעידו לנו את הסיפים (מלבד את אלה של K-700 שנעלם ואיננו)  כמו הקרב בין הארדן וווסטברוק.

ואז, למין קינוח (אם אפשר לקרוא ללייקרס ולמינסוטה קינוח. מקסימום מלבי או בסבוסה, הקינוחים האהובים על מומי) מינסוטה באים ללייקרס. שתי קבוצות מחוץ לפלייאוף שאספו את השחקנים הצעירים המלהיבים ביותר בליגה.

(עכשיו נודע שלונזו בול פצוע בכתף וייעדר משך שבוע ממשחקי הלייקרס)

כמה נקודות חשובות בקשר למשחקי היום:

*ישנם רבים הטוענים שה-NBA צריכה להתחיל את העונה היום כדי לא להתנגש עם סיומה של עונת הפוטבול, ולסיימה בסוף יולי. להצעה הזאת ישנם כמה בעלי קבוצות שתומכים בה.

*יום הכדורסל של כריסטמס הפך לאחד המצופים ביותר עם שיאי ציפייה לאורך ולרוחב. שליש מקבוצות ה-NBA הן בפעולה, ואין אוהד כדורסל אמיתי שלא יכול למצוא עניין באיזה שהוא משחק היום.

*משפחות רבות מתכננות את זמן הארוחה לפי לוח המשחקים, לכן ארוחת הכריסטמס המסורתית שפעם התחילה בסביבות 2, היום מתחילה מוקדם, ב-12, או מאוחר, ב-6 או 7, תלוי במשחק המועדף של הבוס בבית.

  • כל משחק יש לו את המיוחדות שלו: הראשון עם THE BIG 3 שיכולים להיות כוכבי הליגה העיקריים בעוד כמה שנים.
  • KD נגד לברון. אין מה להוסיף
  • "שנאה בחג המולד" במקום "אהבה"? זה בדיוק מה שיש לך כשוושינגטון פוגשת בסלטיקס, וקשה להאמין שזה המשחק הראשון בהסטוריה שבוסטון מקבלת כמשחק ביתי. עד עתה היה יותר מדי פרשר מהכנסיה הקתולית נגד אירוח המשחק בחגם הקדוש..
  • ראסל נגד הארדן היה מספיק למשחק הרביעי. אבל כשכריס פול מצטרף להארדן, וכרמלו ופול ג'ורג' לראסל זה הופך למלחמה אמיתית.
  • את המשחק האחרון  אני מגדיר "CHRISTMAS FOR KIDS". לונזו, אינגראם, וקוזמה (שהוא כנראה הטוב משלושתם) שהם גיבורי ילדי ארה"ב נגד ג'ימי באטלר, שהוא עדיין טוב מהילדים, אבל הוא עצמו עדיין אינו 'דוד'.
    • אנחנו רק שנינו בבית, הזקנה האהובה שלי ואני. אין אורחים, אין חברים, אין נכדים, אין נינים. רק שנינו, זקנים קצת לא נורמלים שמתים על הופס וישבו מחר 2 שעות מול הטיווי.

2. הבעייה של קבוצות כמו (שוב, אבל מבטיח לרדת מהם.לא מעניינים יותר) הלייקרס!

אני מדבר אליכם שוב כמאמן. אולי זאת תהיה חדשה עבורכם אבל אני מאמן בנשמה. כבר כשהייתי בן 16 אימנתי את בנות קרית טבעון בנות ה-14 (ושם פגשתי את אשתי העתידה רינה ז"ל ששיגעה אותי כשכל פעם ביצעה צעד וחצי ביד ורגל אחרת כשהיא עונה לי 'אני לא יודעת אם אני ימנית או שמאלית בכדורסל'. ברגע ההוא – שאני זוכר כאילו היה אתמול – בא לי להכניס לה איזה שמאלית טובה). אח"כ שימשתי כמאמן בצבא, ואז בקולג' אוף ווסטר כעוזר, ואז באדלפי, ומאז אני אימנתי ילדים כדורגל ON AND OFF.

מה היה השעור החשוב שלמדתי כמאמן 'אדלפי'? כשאתה מקים קבוצה חדשה, צעירה, עם פוטנציאל בשמיים, אתה יכול להלהיב ולהכין אותם לגבור על יריב עדיף, כמו שהיה המשחק נגד לונג איילנד יוניברסיטי, הראשונה במכללות אז, שכתבתי עליו.

בראשית דרכי באדלפי יוניברסיטי כמאמן היה לי קל יותר לאמן ולהכין את קבוצתי לשחק נגד אוניברסיטאות חזקות מאיתנו עם הגנה מסודרת, עזרה קבוצתית, הגעה לכדור ראשונים, והגעה לכל כדור ראשונים, ואז לנצח בכמה התקפות מפתיעות, מאשר לנצח קבוצות בינוניות או חלשות כשצעירי שלטו בכדור והיו צריכים לתכנן כיצד לגבור על יריב נחות. רק כשהפכנו לקבוצה של ממש למדנו כיצד לעשות זאת.

זה מה שקרה שלשום ללייקרס נגד פורטלנד. ללייקרס קל יותר להגן ולהגיב נגד הרוקטס והווריורס מאשר לשלוט ולנצח את פורטלנד. כאן צעירים מלאי כשרון וניתורים לשמיים צריכים גם חכמה, ממזריות, נסיון, וידע.

בכדורסל צריכים לדעת גם כיצד מנצחים "UGLY", וזה קשה לקבוצות צעירות. כאן צריכים להיות 'מקצוענים אמיתיים', והלייקרס עדיין לא 'מקצוענים' מספיק.

זהו. זה כל מה שיש לי לומר על המשחק הזה.

3. חם מהתנור

  1. לונזו בול ייעדר שבוע ממשחקים.
  2. דוק ריברס הושיע הערב (ראשון בערב) שבלייק גריפין חוזר לשחק עוד שבוע.
  3. הלייקרס הודיעו שהם ויתרו על נסיון לעשות טרייד על דנג כי לא מצאו קונים

 4.  היום לפני 45 שנה: "THE IMMACULATE RECEPTION"

המסירה של ברדשאו לפרנקו האריס היתה הדרדלה הידועה כשהכדור קיפץ מבן קבוצה ליריב ואז חזר בריקושט לפרנקו האריס ל-TD. האמריקאים הם הטובים מכולם בלתת כינויים לרגעים מיוחדים כאלה בספורט, ואז תוך השנים שם הכינוי הופך לחלק מהלקסיקון, אפילו שהמאורע האמיתי נישכח.

כזאת היתה ה-IMMACULATE RECEPTION (המסירה 'הטהורה') מהקוורטרבק של הסטילרס ברדשאו לפרנקו האריס, שרק כמה שנים לפני לקח ממני קורס לקיניזיולוגיה בפן סטייט יוניברסיטי.

*******

היה זה המשחק הראשון בו נעזרו בטלוויזיה להחליט גורלו של משחק היום לפני 45 שנה. המצלמות אישרו את קריאת השופט שאישר טאצ'דאון של 60 מטרים שניצח את המשחק עבור הפיטסבורג סטילרס על האוקלנד ריידרס., 13-7.,עם 5 טיקים בשעון.

לי יש קשר למשחק הזה כי אחד מכוכביו, פרנקו האריס, היה סטודנט שלי לקינזיולוגיה בפן סטייט לפני שניבחר בדראפט והפך למקצועני אחרי 4 שנות לימוד וסיים בהיכל התהילה.

 

פרנקו האריס תפש DEFLECTED PASS  (מסירה שפגעה במישהו). ה'מישהו' היה ג'ק טאטום, הסייפימן של הריידרס שהרגיש שהכדור פוגע בשכמו ואז קפץ   מין מעוף קשתי לפרנקו האריס שתפש אותו ורץ 42 יארדס ל-TD,

 

מה שעל השופט  פרד סוורינגן היה להחליט זה אם הכדור באמת נגע בטאטום (שהתנגש עם  פרנצ'י פיוקה על קו ה-35 של אוקלנד. החוק אומר ששני רסיברס לא יכולים לגעת באותו כדור באותו מעוף בשתי נגיעות CONSECUTIVELY (אחד אחרי השני). הפליי המדובר לא יכול היה לעבור מטרי ברדשאו- הקוורטרבק של הסטילרס לפיוקה ואז להאריס מבלי נגיעה של טאטום ביניהם או שזאת תפיסה בלתי חוקית.

סוורינגטון ראה שהכדור נגע בטאטום ואז היה זה ריקושט חוקי לפרנקו האריס.

זה לא היה כל כך ברור ליושבי היציא ולמיליונים בטיווי.

במקרה ממש אחד הצופים במשחק היה ארט מקנלי, אחראי השופטים של ה-NFL . הוא קרא לסוורינגן.  "מה ההחלטה שלך?", שואל מקנלי. "טאצ'דאון" מגיב השופט. "אתה צודק" מגיב מקנלי תחת שפמו. "Score one for man's technology, in this case camera and film".

הייתה זאת הפעם הראשונה בספורט שהחלטה הייתה עומדת או נופלת ע"י טלוויזיה. לפי טאטום ההחלטה הייתה שגוייה כי הוא ופיוקה נגעו בכדור באותו זמן. "אני נגעתי באיש אבל לא בכדור."

ג'ון מדן, מאמן הריידרס האגדי (שהגיע לכל המשחקים חוף אל חוף משל שנים בנסיעת אוטובוס פרטי כי היתה לו פוביאת טיסה) לא עמד לעשות ביג דיל מהעניין אבל אמר שגם הוא ראה שהכדור פגע בטאטום.

האמת? המצב היה דרמטי מאד. אוקלנד הוחזקה בצבת משך כל המשחק ע"י ההגנה החונקת של הסטילרס ולא יכלה לעשות הרבה אבל בדרייב האחרון הקווטרבק של ג'ון מדן קן סטבלר (שהחליף את דרל מוניקה בראשית  הקוורטר הרביעי) מיד רץ ל-30 יארדס TD כשנשארה דקה ו-13 טיקים לסיום. כל מה שהיה  על הריידרס לעשות זה לעצור את הסטילרס פעם אחת ולא לתת להם להגיע לקו ה-40 שלהם כי רוי גראלה, הבועט עם הבעיטה הרחוקה בליגה באותה עונה היה מכניס אותן בקביעות מ-55 יארדס ויותר.

ברדשאו מתקרב לכדור בקו ה-20 שלו ברגיעה כאילו הוא מתנדנד על נדנדת רשת עם כוס רום בקארדי עם קרח, ליים, ועלי מנטה.

ברדשאו החל עם 5 מסירות ישרות ליד הקו שכולן נתפשו ועצרו את השעון עם הצעד החוצה.

החמישית היתה קצת  בעייתית: היא ניזרקה גבוה ישר אל תוף פקעת אנשים בכיוון הכללי בו היה פיוקה, שעליו סמך ברדשאו שהוא יתפוש כדור גם בתוך ג'ונגל עם ג'ירפות, נמרים, עצים שמכסים את השמיים, וכמה לוחמים עם חיצים התקועים מהלחי הימנית עד השמאלית להוכחת אומץ ליבם.

זה היה הכדור שעף מעל ראשו של האריס ואז חזר אליו מהריקושט שהיה חוקי או לא, אבל נקבע חוקי גם ע"י השופט וגם הטיווי.

האריס: . "Sure, I was damn lucky,"

צ'אק נול, מאמן הסטלירס, איש היכל התהילה ואחד המאמנים הגדולים מכולם, אמר אחרי המשחק: מרוב המהומה סביבי לא ראיתי את ה-TD  אבל גם לא צריך הייתי. האנרגיה של הקהל שלחה גלי חום שהגיעו  עד אלי.

אל דייויס, תלמיד אדלפי בשנות ה-40 ובעל הריידרס אמר שהיה זה 'הפאקינג קרייזיאסט TD  אבר!

 ******

המסירה האחרונה היתה אחת הדרדלות המפורסמות בתולדות הפוטבול, ואולי עבור כך היא קיבלה פתאום כינוי שניתפש – "THE IMMACULATE RECEPTION" – המסירה הטהורה והנעלה מכולם. הכינוי תפש, והיום הכינוי הוא חלק מהלקסיקון האמריקאי

לקינוח – 10 פלייז קסמיים ב-NFL

*

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 140 תגובות

  1. מהיכן זה בא פתאום? אני יהודי חילוני שמבקר מדי פעם בבית כנסת רפורמי, ופעם בחודש עושה שבת בבוקר עם החב"דניקים. העיקר – אני מאד גאה במורשת היהודית, שאני 'יהודי', ואני בטוח שאנחנו עם מיוחד במינו.

      1. למה בושה ?
        אתה יותר טוב מהם ?

        אני אוהב את כולכם באותה מידה (כלומר לא סובל אתכם).

        בבקשה לא לריב ביום ההולדת של ג'וניור.
        אני עוד צריך להרים אותו היום 2018 פעמים ואין לי זמן לשטויות שלכם.

        1. דדי, לא יודע איך אתה בתחום הניסים, אבל לפחות בהומור אתה עולה בהרבה על המקור… 2018 פעמים, זה גדול… 🙂

      2. זה שאני כותב שיישו היה היפי מזוקן שהסתובב בציפורי יחף עם צפורני רגליים מלוכלכות אני מדבר על הנצרות בלהט? אני לועג לנוצרים שהם מסוגלים להאמין באיזה יהודי מסכן שנולד =בנצרת ואכל חרובים שהוא איזה קדוש.

        אבל אני מת על שירי חג המולד ועל השמחה והתפארת בחגיהם, לפחות בארצות עשירות. יש כאן כנסיות עם אולמות ל-20,000 משתתפים והם מלאים עד אפס מקום.

      3. אם היו כותבים בבלוג כדורסל בארה"ב,

        " מנחם אתה יהודי??!
        לא פלא אם כן שאתה מדבר על היהדות בכזה להט.
        פשוט בושה! "

        אז כותב המסר היה מתויג (ובצדק) כאנטישמי.

        השנאה הזו, לזרם הרפורמי –
        לא פחות גזענית. אנטישמיות בכסות שונה.

        1. הבעיה עם הרפורמיים שהם זיוף של המסורת היהודית והם לא באמת זרם יהודי דתי אלא צורה של מסורתיים כשהם לא שומרים כראוי על הדברים הבסיסיים של הדת היהודית, לא שמירת שבת וימים טובים ולא שמירת כשרות ולא צניעות וטהרת המשפחה ואף יש בהםכשישים אחוזים של נישואי תערובת, כולל נישואים בין יהודים לגויות, מה שמביא להתבוללות גדולה ואיבוד הזהות היהודית. ואף אצל הקונסרבטיבים ישנם ארבעים אחוזים של נישואי תערובת, לעומת האורתודוקסים עם שלושה אחוזים בלבד (וגם מן הסתם אצל חלשים מבחינה דתית).
          מספר היהודים בארה"ב היום דומה למספרם מלפני כשבעים שנים ואולי פחות בגלל ההתבוללות הזו כשאז היהודים היוו כארבעה אחוזים מהאוכלוסייה והיום מהווים כשני אחוזים. רק אצל האורתודוקסים ישנה ההתרבות ולא ירידה כי זו הדרך היהודית.האמתית והנצחית ורק בדרך הזו תישמר הזהות היהודית.

          1. איך כל זה מצדיק את השנאה והגזענות?

            אתה רוצה להיות חרדי אורתודוקסי?
            שיהיה לך לבריאות.
            אני אהיה מה שאני בוחר להיות.
            והשנאה כלפי?
            לא שונה בכלום מהאנטישמיות שהייתה (ועדיין ישנה) כלפי כל הזרמים ביהדות.

          2. ציפור,אתה מבלבל בין שמירה על טוהר הגזע היהודי לזהות יהודית(טעות נפוצה,אל תרגיש רע) נישואים ללא-יהודיות לא מובילים בהכרח לאיבוד הזהות היהודית(מלבד זו ההלכתית שפחות חשובה לרוב האנשים) כמו שנישואים ליהודיות לא מבטיחים שמירה על הזהות. חוץ מזה,תודה למנחם על המעורב,מצפה בכליון עיניים למשחקי הכריסמס!

          3. אתה מתבלבל העובדה היא שרק בדרך האורתודוקסית נשמרת הזהות היהודית ויש התרבות והיכן שיש תופעהרחבה של נישואי תערובת ישנה. איבוד הזהות היהודית והתמעטות ופחות ופחות יהודים מזדהים כיהודים ואובדים לעם ישראל. כך שדבאיך אינם עולים בקנה טלד עם מה שקורה במציאות. ולכן דבריי אינם שמירה על טוהר הגזע כי אי אפשר לשמור על זהות יהודית במצב של נישואי תערובת ולכן אצל הלא אורתודוקסים ישנה התמעטות.

          1. יפה שאתה מודה שהדעה שלך אנטישמית/גזענית.
            זו התחלה.

            דרך אגב, אני מגנה באותה המידה גם את השנאה כלפי המתנחלים והחרדים.

          2. אני לא מודה כי אין אצלי שנאה כזו. רק כי תקפת שנאה בצד אחד, אז הבאתי שיש לא פחות שנאה בצד השני.
            אני באופן אישי מתנגד לשנאה לחילוני בגלל שהוא חילוני. אך מי ששונא אותי בגלל השקפתי אז יקבל אותו יחס בחזרה.
            כל המציאות של השנאה הזו בעם ישראל בתקופה היותר מודרנית החלה מהרפורמים והמשכילים שעזיבת הדת שלהם לוותה בירי.ה לבור ששתו ממנו ושנאה ליהדות ולרבנים שהיו אנשים הרבה יותר ערכיים ומוסריים מהם. ושנאתם זו המשיכה וממשיכה אצל כל מיני חילונים.

          3. אני לא מדבר על אורתודוקסים או רפורמים, אני רק אומר שנישואים בין-תרבותיים לא בהכרח מובילים לאובדן כל זהות יהודית, ניתן לשמור על זהות יהודית על ידי שייכות לקהילה יהודית,רפורמית,בית חב'"ד, לא משנה איך.

          4. קרמר, אתה אומר שאתה לא שונא, ואז כותב –

            "כל המציאות של השנאה הזו בעם ישראל בתקופה היותר מודרנית החלה מהרפורמים והמשכילים שעזיבת הדת שלהם לוותה ביריקה לבור ששתו ממנו ושנאה ליהדות ולרבנים שהיו אנשים הרבה יותר ערכיים ומוסריים מהם. ושנאתם זו המשיכה וממשיכה אצל כל מיני חילונים."

            א. אתה חייב לרענן את המקורות מהם אתה שואב עובדות היסטוריות.
            כי מה שאתה כותב זה פשוט לא נכון.
            ב. איך מה שכתבת כרגע הוא קרוב למוסרי?
            ובמה הוא שונה משנאה?
            הרי אתה בעבר כתבת שהשואה היא בגלל הרפורמיים.

          5. Trailblazer,
            מבחינת המגיב שאיתו דיברת אין הבדל בין הדברים

            גיא,
            אין לך מה לטרוח. הבן אדם יודע לדבר רק בססמאות מוכתבות מראש ולא באמת טורח לקרוא ולנסות להבין מה שכותבים לו. וכן, הוא מלא שנאה לכל מה ששונה ממנו, ואין בו טיפה אחת של מוסריות. אחרי הכל מדובר באדם שחושב שלטבוח באנשים זו פעולה מוסרית.

  2. ברור שאין ירידה בנהירה לנצרות באמריקה. אם היתה, טראמפ לא היה נשיא.
    והקפיטליזם החזירי האמריקאי מבטיח את המשך שגשוגה . איך אמר מארקס – הדת היא אופיום להמונים .
    איפה הנצרות הרכינה ראש ? במדיניות רווחה ליברליות/ סוציאל דמוקרטיות. הסקנדינוויות הן הדוגמא הטובה ביותר.

    1. לי אין הרבה ידע בעניין. כאן בדרום לא רואים כל ירידה אבל בטיים מגזין היה מאמר ראשי על ירידה במאמינים וירידה משמעותית בתרומות לכנסיות

    2. הנצרות הרכינה ראש במדינות ליברליות… וואו איזה משפט מדהים. יודעים איפה אין חורף קשה? במדינות חמות!

      1. מה הקפיץ אותך ? כאשר ההמונים במצוקה הם מוצאים את מפלטתם בדת , שמבטיחה להם גן עדן בעולם הבא.
        כשאנשים חיים ברווחה ובחברה שוויונית הם לא זקוקים לדת .

        1. כלא דתי אני שונא לשמוע את מארקס כמבשר החילוניות (כמובן שהוא צדק לגבי הדת) יש לה מבשרים טובים בהרבה- ניטשה, מבשרי המהפכה הצרפתית ומקביליהם בבריטניה

        2. אם מארקס הוא המשיח שלך אתה בצרות חביבי. בכל מקום שהאתאיזם הסוציאליסטי הגיע-אבל ובכי ומספד שק ואפר יוצא לרבים, עוני שחיתות מירמור עזובה רגרסיה נחשלות מלחמות מאבקים וחידלון באופן כללי. מה לעשות שבני אדם צריכים משהו להאמין בו כדי לחזק את רוחם לתת לחייהם משמעות תקווה אהבה שיתוף קהילתיות להיות חלק ממשהו גדול. אז החסידים האתאיסתים ממציאים לעצמם דתות חדשות לבקרים:פעם זוהי דת העבודה פעם דת השלום ופעם דת הליברליזם למרות שכל קשר בין סוציאליסטים לליברליזם או שלום הוא מקרי בהחלט. מושחים משיח חדש -ויאללה "אלה אלוהיך ישראל" וכל מי שלא מאמין בדת החדשה הוא רשע בן רשע חזיר אויל חסר השכלה שוטה רמאי נוכל מושחת מסוכן פשיסט נצלן ובאופן כללי צריך לחסל אותו לפני שיוריד אותנו לאבדון

          1. מארקס אינו המשיח שלי . אבל הוא צדק בחלק לא קטן מכתביו . זה שמהפכות עקובות מדם שאבו ממנו דוגמא אינו מוריד משיעור קומתו.

          2. אני נגד קנאות וציות עיוור בכל תחום . לאדם יש ראש לחשוב , והוא צריך להיות ספקן ולבחון הכל . עניתי להרצאה המתלהמת שלך באופן הרגוע ביותר.

          3. כן, יפה לראות איזה משמעות זה מפיח ברחבי מדינות העולם השלישי מוקות הקולוניאליזם. הבלקן, פלשתינה, מזרח אפריקה, מלחמות אזרחים ורעב חסר תקדים.
            אפשר להבחין היטב ברמת חייהם המדהימה, לעומת חייהם האוממלים של השוודים והאוסטרלים למיניהם.

          4. ביהדות אין ציות עיוור אלא יש הסברים ודיונים הלכתיים החל מתקופת חז"ל עד היום וספרים רבים נכתבו שמסבירים את ההכרעות ההלכתיות.

        3. דבריך וכן דברי חזיר היבלות ועוד כמותכם הם על בסיס הביטחון המופרז שההשקפה החילונית היא הנכונה ואין בורא לעולם. אך זה אינו מוכרח כלל, וגם לא חושבים כמוכם גם משכילים מאוד שגדלו על השקפה כשלכם בלי להכיר את הדת היהודית וחזרו בתשובה לאחר שהכירו מקרוב את השקפת הדת היהודית והעדיפו על ההשקפה החילונית שגדלו עליה לפני שהכירו את השקפת הדת היהודית, שיש בהרבה מצוות חברתיות, ופעילות חברתית ומעשי צדקה וחסד היא חלק בסיסי בכל קהילה יהודית דתית ובכל גרעין תורני כמו זהשהרמת השרון, ובחברות יהודיות דתיות בכל הדורות היו גם אנשים שחיים ברווחה ואף ברווחה גדולה. כך שדבריך הם קשקוש אחד גדול
          גדול.

          דמויות מופת כמו הרב שטיינמן והרב דב יפה (משגיח בישיבה ברכסים שנפטר לפני כמה שבועות) שאין כמותם בכל חברה אחרת, יוכיחו את האמת היהודית הנצחית כי רק דרך החיים הדתיים היהודיים ולימוד התורה ניתן להגיע לרמה האנושית והמוסרית שהגיעו אליה הדמויות האלו.

    3. מלבד זאת שגם מדינות סוציאלית אינם בהכרח חילוניות- ע"ע מדינות דרום אמריקה הדתיות כולם שהסוציאליזם משגשג ברבות מהם. ואם אתה חושב שמדינות הרווחה מממשות את חזונו של מרקס כנראה שאין לך מושג- המדינות הללו הם קפיטליסטיות התומכות בכלכלת שוק חופשי ולצד זה תמיכה בשכבות חלשות. שום קשר למרקס

      1. לא ברור לי מה אתה מנסה להגיד בזה. גם חזונו של מרקס לא מומש בשום מדינה אי פעם וגם הוא לא אמר שום דבר על זה.

        1. טיעון ישן ולא רלוונטי. גם חזונו הכלכלי של אדם סמית לא מומש במלואו וגם מדינת הלכה יהודית. זה לא אומר שלא ניתן להצביע על דפוסים רעים שצומחים מתוכם וששווה להכילם על חברה או מדינה. יש מספיק דוגמאות היסטוריות של מה קורה כאשר מדינה מלאימה את כלל המשאבים שלה ומחלקת אותם מחדש לפי ראות עינייה. מה קורה כשהמדינה מחליפה את תפקיד המשפחה הגרעינית את המימד הרוחני והיצרני ואת השאיפות האינדוידואליסיות של הפרט מעבר ליצירת רכוש בעבור המדינה. למדתי היטב את כל התהליך שקרה בוונזוואלה כדי להבין איך סוציאליסטים יודעים לטשטש את ההבדל בין שוק חופשי מאפשר ופתוח לבין crony capitalism שפעמים רבות נוצר דווקא מתוך כוח של ממשלה גדולה ומסועפת או כשובל של מפלגות שלטון דיקטטוריות לשעבר שמאפשרות לסגור שוק חופשי על ידי זריקת מכרזים, שוחד, תרומות פוליטיות לא כשרות, ג'ובים לאנשי שלטון בשוק הפרטי תמורת וכו'. אין בין זה לשוק חופשי דבר וחצי דבר.

          החידוש דאז של מרקס זה שהוא לקח את המודל המשפחתי שבבסיסו הוא סוציאליסטי והכיל אותו על חברה שלמה. הוא זיהה את 2 המעמדות הבורגני והפרולטריון ואת מנגנוני הדיכוי בהם הראשונים משתמשים כדי לשמר את הסטטוס קוו ופתר את הקונפליקט בכך שהתפיסה צריכה להיות של משפחה אחת גדולה. זה שאבא יודע לפתוח מפעלים ולבנות ערים לא אומר שבנו רעב כי הוא יודע רק לשחק בלגו ולמכור כוסות לימונדה. אותו אב ובן ישבו באותו שולחן האוכל ויסעדו מאותם מנות ויגורו באותו הבית. אז אם זה טבעי בבית למה זה לא יכול להיות טבעי בשאר העולם? הסיבה היא שמרקס לא הבין בכלל את טבע האדם ויש סיבה שרוב המהפכנים שלו היו צעירים אידיאלסטים ללא ניסיון חיים רב (או עשירים צבועים כמו ברני סנדרס שחכמים על כסף של אחרים).

          הוא לא הבין את מושג הקנאה או את מושג המימוש העצמי המנותק מזה הקולקטיבי. הוא לא יחס משמעות לרוחניות ודת ופתר אותה כסם להמונים שמשרת רק את הבורגנים. הוא לא הבין או חזה לאן המהפכה הפרוטסטנטית תוביל (מעמד ביניים, ניידות). הוא לא חזה את פתיחות המידע וחוסר היכולת למנוע מידע להגיע להרבה ידיים בחברה מעמדית. הוא לא חזה ששוק עבודה יכול להתנהל עם מומחיות של עצה וביקוש כך שאני כבעל חברה יכול להעדיף ילד שיודע קוד מהודו על פני יורש עצר מהרווארד כי הראשון יביא יותר תוצרת.

          1. הרב יהודה אשלג, בעל ה"סולם", כתב רבות על כך שהחברה האידיאלית היא קומוניסטית, והמניע להתגבר על טבע האדם שתיארת (אגואיזם) הוא הדת – שבמהותה היא למעלה מהטבע, ותפקידה (בין השאר)להפוך את האדם מאגואיסט לאלטרואיסט. היכולת של האדם להתעלות מעל הטבע שלו יכול לבוא רק ממקום על-טבעי (בהגדרה.). וזה היישום של "ואהבת לרעך כמוך" המלא , ועם ישראל והאנושות יגיעו לזה באחת מ2 דרכים – או בטוב, או על ידי ייסורים של מלחמות נוראיות עד שלא תהיה ברירה אלא לבחור בזה.

          2. מדינת הלכה יהודית כן הייתה כשהיה שלטון יהודי בימי התנ"ך ובימי החשמונאים, אך בשני המקרים הייתה ירידה דתית ומוסרית ונהייה אחרי תרבות הגויים כשהחשמונאים שבדור הראשון נלחמו ביוונים ובהתייוונות, ממשיכיהם התייוונו בעצמם וזה הביא לירידה מוסרית וערכית מהמצב של הליכה בדרך הדת היהודית.

          3. לא מפתיע שאיש רוח יהודי תומך בסוציאליזם. הרבה מהתורה של מרקס שזורה ברעיונות יהודיים ודתיים. ברור שחברה דתית מעוניינת באלטרואיזם כי זה מבטיח את קיומה. עשירי הקהילה מחזיקים את עניי הקהילה וגורמים לתלות כלכלית בנוסף לתלות הרוחנית. יש לי עוד דוגמאות אבל ניתן להסיק אותם לבד…

            בנוסף יש הבדל בין משפחה (גרעינית או מורחבת) המקיימת משק סוציאליסטי (רוב המשפחות כאלה עד שהילדים עצמאיים כלכלית) ולבין קהילה סוציאליסטית בחברה חופשית (קומונה או קיבוץ) לבין מדינה סוציאליסטית המוקמת בכוח הזרוע והנשק ולא מאפשרת לפרט את החופש לבחור בה. החברה היחידה המאפשרת גיוון ובחירת דרך חיים חופש פולחן חופש אומנותי ורעיוני היא רק מדינה דמוקרטית עם שוק חופשי והוגן. גם אדם דתי יודע שדווקא בשלטון הלכתי במדינה לא בטוח שהיה לו בכלל חופש פולחן. היו אומרים היכן להתפלל באיזה נוסח, לא היה לו אפשרות להתעמק ולהתנסות רוחנית (יכול להיות ששלטון כזה היה אוסר עליך בכלל לקרוא כתבי קבלה) ומלחמות דת היו פורצות בין מגזרים ופרשנויות שונות.

            כל ניסיון להגיע לחברה סוציאליסטית תמיד נגמר בעריצות פחד עוני דיכאון רוחני. וכתגובת נגד באים סוציאליסטים ומסבירים שזה פשוט ישום לא נכון של התורה. בינתיים גם הדמוקרטיות הכי עקומות ומעוותות עם המנהיגות הכי עקומה וטיפשית נראות טוב יותר ועדיין מהוות מקור ושאיפה של מהגרים מכל העולם להצטרף.

          4. בכיף. אוניברסיטה גדולה פקולטה למדעי החברה החוג לסוציולוגיה ואנתרפולוגיה בלא מעט קורסים. אני גם יכול לארגן רשימה ביבליוגרפית.

            ברור לך שיש כאן גם חשיבה ביקורתית שלי על מרקסיזם מכיוון שבוודאי שמרקס לא כתב בשום מקום שהוא שואב רעיונות מבסיס דתי. אף להיפך. היכולת שלי לחבר את מרקס לרעיונות שמקורם ביהודות נשמע מופרך כי לא תראה אף לא פסיק מכך בשום מנפסטו. אבל אני מזהה הרבה מתיאוריו של מרקס על האדם וטבעו. האדם הוא מטבעו יצור יצרני ויצירתי שרוצה ליצור ולבטא את עצמו באמצעות הדברים שהוא יוצר כמו מהנדס שיכול ליצור את עולמו ולהיעצר רק על ידי המגבלות שלו. ואם כך הדבר אז כל אדם יצור מדרך טבעו ללא צורך בתגמול מסחרי וכלכלי. רעיונות רבים שזורים בסיפורי חסידות על צדקה וצניעות. הרעיון הוא שדווקא הצדיק והמלמד הכי גדול (לימוד הוא הנכס נחשב) לא ראה תגמול חומרי על כך. ההיפך. הוא הסתפק במועט ותמיד מוודא שלכל אדם יש לפי צרכו. הרעיון של שנת יובל בו יש לקיחה חזרה של כל האדמות וחלוקה מחדש בו נמחקים חובות עבר או ירושות הוא אמנם רעיון חריג ביהדות (היהדות היא דווקא קרקע לכלכלה חופשית עם רגולציות ומגבלות) אבל הוא מהפכני ויצר תקדים.

            בניגוד למה שהכותב מעליי כתב אין קשר בין אלטרואיזם או סוציאליזם מבחירה בתוך קהילה למהפיכת בפרולטריון שנעשת בדרך הכוח (אין דרך אחרת ליישב את הקונפליקט בו יש מאבק על אמצעי ייצור). כאן חשוב להדגיש את השוני בין מושג הצדקה שהוא רחוק שנות אור ממושג המיסוי כשהראשון הוא דווקא ביטוי של חופש וחירות והשני של דיכוי (הכרחי או לא זה כבר ויכוח אחר…) בכוח הזרוע של אדם מרכושו.

          5. תשמע, שאלתי כי זה נראה לי שהרבה ממה שאתה חושב על עבודתו ודעותיו של מרקס זה פרשנות אישית שלא באמת נמצאת שם. לדוגמה הקישורים שאתה עושה בין ההנחה של מרקס על טבע האדם ודעותיו בנושא והמקורות היהודיים שלהם לדוגמה נראה לי מאוד מאוד מאולץ, במיוחד לרקע זה שבכלל לא בטוח שהוא הכיר את הדברים האלו ביהדות(לטעמי ספק די גדול שהכיר), וגם בשל כך שאין זה נחוץ בשביל להסביר את קו מחשבתו.
            אין הרבה ספק שמרקס שגה בהבנתו את התנהגות בני האדם אבל הכשל של להמעיט מכח השחיתות האנושית הוא נקודה בה לוקים בערך כל ההוגים שניסו למצוא שיטה אידאלית עבור אורח החיים של בני האדם.
            טוב שאלה נוספת . איך להבנתך אמורה להראות מדינה שמגשימה את חזונו של מרקס? מה סדר היום של אזרח במדינה כזו? (טוב, שתיים בעצם)

          6. 'כל ניסיון להגיע לחברה סוציאליסטית תמיד נגמר בעריצות פחד עוני דיכאון רוחני.'
            איך אנחנו יודעים שבאמת מדובר בניסיון להגיע לחברה סוציאליסטית ולא בניסיון תפיסת כח של קבוצת מושחתים שמהתלת באנשים תוך כדי פיזור הבטחות שאין להם שום כוונה לקיים?

            ' וכתגובת נגד באים סוציאליסטים ומסבירים שזה פשוט ישום לא נכון של התורה.'
            יכול להיות שאולי הם אומרים את זה כי זה בעצם נכון?

            'בינתיים גם הדמוקרטיות הכי עקומות ומעוותות עם המנהיגות הכי עקומה וטיפשית נראות טוב יותר'
            עשינו באמת סקירה נרחבת של העניין? באיזה שלב ביניים אנחנו מושכים את הקו בין חברה סוציאליסטית ולא סוציאליסטית ומי אמר שיש סתירה בין חברה סוציאליסטית ודמוקרטית?

          7. אתה מעלה פה אחלה שאלות שיקחו לי הרבה זמן לתמצת (אני לא ידוע בתימצותי😉). אני אשמח לנהל אתך דיון בהזדמנות. כי אני בתור סוציאליסט נלהב בעבר ואיש השוק החופשי והמריטוקרטי כיום אני מאמין שזה דיון שתמיד יהיה פתוח לא משנה כמה טוב או רע יהיה בחברה או כמה חברות סוציאליסטיות נכשלות או מצליחות. אני מאמין שאם היית נותן לי לכתוב מאמר על החברה האוטופית של מרקס ועל היישומים שלה דווקא כיום בחברה המערבית (בתור תרגיל בדיבייט) הייתי כובש כאן לא מעט בגילאים 18-28. שוק חופשי או היד הנעלמת של אדם סמית כבסיס חשיבתי הוא הדבר הכי מורכב ולא סקסי בעליל להסביר ולהילחם עליו. קשה לתפוס בחורה יפה בקמפוס ולדון איתה על זרמים מקרו כלכליים. לעומת זאת רק תאמר צדק חברתי והאלפיון העליון ואתה מיד אידיאליסט לוהט…

            מרי קריסטמס (מלשון מרד…) ותהנה מערב המשחקים (פילי מתחיל)

  3. זה קצת קשה לפגוע בול בשיבוץ אז הולכים על הכי פחות מאכזב
    הקרב בין הפיינלסטיות זה מאסט בשנה שעברה המשחק היה מדהים עם סל ניצחון של קייירי
    בדרך כלל הליגה משבצת את הלייקרס והניקס כי הן קבוצות משוק גדול

    זה שהלייקרס לא מוצאת טרייד לדאנג מעידה על שפיות מסיומת בליגה הוא שחקן שנראה הרבה מעבר לשיאו עם חוזה של 18 מיליון דולר לעוד שנתיים וחצי

        1. לא היום.
          הבטחתי לקטן יום כיף ואני מקדיש לו את כל תשומת הלב.

          הוא רוצה שנשחק קצת מסירות בכדור בפארק אבל זה מתיש – הוא לא תופס כלום.

          חורים בידיים…

          1. בואו אלינו, תעשו סיבוב בירושלים. יש שם מסלול נחמד, הוויה דלורוזה. תקנה לו גם פלאפל ותסגור את היום

          2. רעיון יפה הוואי.
            קבל עוד שנה וחצי ב"יציאה".

            אני כבר גמור מכל החגיגות היום – כבר לא לגילי – אבל חבר שלו יהודה אמר שישמח לקחת אותו לשם.

            תודה.

  4. הניקס שיחקו 51 פעם בחג המולד
    הלייקרס 42 ( רובם מאז שהקבוצה באל איי )
    ממפיס עם 0 הופעות ,כנ״ל שארלוט
    גם מועדון מצליח כמו הספרס עם 10 הופעות בלבד
    טורנטו עם הופעה אחת ו למינסוטה זאת תהיה הופעה שניה בלבד
    השיקול של הליגה מבוסס על פלח שוק נטו עם קצת התחשבות בכדורסל

  5. מנחם הצעת יעול:
    הרי אתר זה בכדורסל יסודו. בא נשאיר זאת כך ואילו את שאר ההגיגים תשאיר לאתר אחר ובכך תחסוך מקוראיך המגוונים את הצורך בלהקיא על הבוקר או לחילופין למעט בכניסה לאתר

    1. התבלבלת.
      ביסודו זה אתר של מנחם.
      אם הוא יחליט שבאתר יהיו כתבות רק על ארנבוני אנגורה וגלידות פיסטוק זה מה שיהיה.
      לא טוב לך, תלחץ על ה-X הקטן למעלה במסך – פה זה לא מחנה כפייה, לא מחזיקים אף אחד בכח.

  6. רימשוט הצעת יעול:
    המרשתת פתוחה לכל פוץ ואדיוט שכמותך.
    עשה לנו ולעצמך טובה וחפש את החברים שלך באתרים אחרים
    ושיהיה לך מרי כריסמס והקאה נעימה

    1. מנסה תחת שם אחר:

      פורסם באתר הארץ – מתוך הבלוג "שלג באפריל" של נעמי דרום – המלחמה האבודה שלי בכריסמס.

      https://images.haaretz.co.il/blogs/naomidarom/1.4789572

      (לא בטוח שהקישור יעבוד לכם, הוא אמור לעקוף את הצורך במנוי על הארץ, אז העתקתי.)

      חנוכה הזה נפל לנו בזמן לא טוב. אני בדיוק בסוף הסמסטר באוניברסיטה, עם מיליון עבודות לסיים: ובאמצע הטירוף ניר נסע לשבועיים לצרכי עבודה, וחזר בצהרי נר ראשון לאחר 24 שעות במטוסים. ״תקני נרות חנוכה״, אמר לפני שצנח שדוד על הספה.

      מאז שעברנו לכאן, חגים הם נושא כאוב. בשנה הראשונה לשהותנו באמריקה חגגנו בדיוק שלושה מהם: האלווין, כריסמס וחג הפסחא. לא שהחלטנו להתנצר, אלא שמשנותינו בארץ אנחנו רגילים להיות פאסיביים – מקבלים את ההזמנות להדלקת נרות/סדר פסח/ארוחת גבינות ומתאמים ככה שהמחויבויות המשפחתיות לא יפלו אחת על השניה. בשנתנו הראשונה פה היינו היהודים היחידים בתוכנית שכל שאר האנשים בה נוצרים (ומוסלמית אחת) והלכנו עם הזרם ועם המסיבות שמישהו אחר אירגן. את הלקח למדנו בדרך הקשה: חג שלא נחגוג לא ייחגג, ואם לא נתעורר, הילדים שלנו יהיו בטוחים שהם נוצרים. וכמה שאנחנו כופרים חילונים אוכלי שרימפס, להתבולל במכוון קצת גדול עלינו.

      חנוכה הוא מקרה מורכב במיוחד. גם כי זה החג היחיד שבו נהגנו לארח את המשפחות משני הצדדים בדירתנו התל אביבית, לטגן כמות מסחרית של לביבות וסופגניות ולשיר שירים, כך שהגעגועים חזקים במיוחד – וגם כי פה חנוכה נופל תמיד בקרבת הבלוק-באסטר של החגים: כריסמס. מי יכול על כריסמס? העץ, הקישוטים, הנצנוצים, הסרטים, המקולי קאלקין, הפרנק קאפרה והבינג קרוסבי, והשירים והפעמונים והמתנות, הפסלים של סנטה קלאוס והאיילים בחצרות, שרשראות הנורות הצבעוניות והפסקול החגיגי בחנויות. השכנים בבית ממול הדליקו עץ אשוח ענקי בסלון, ובכל פעם שאני מסתכלת לכיוונם מהחלון של המטבח אני מרגישה כמו בסרט של דיסני. התחושה הזאת התעצמה עוד יותר כשבשבוע שעבר התחיל לרדת שלג, והחלון שלהם מוסגר על ידי ענפים לבנים.

      השילוב של קפיטליזם ונצרות – דת שמעולם לא בחלה בספקטקל – עוצמתי כמו כוח טבע. מי שיצא לה לעמוד בשדרה החמישית בניו יורק בשבוע של כריסמס, גבה מופנה לעץ אשוח ענק מוקף במלאכים מוארים ועיניה נישאות למופע הכריסמס האורקולי הענק, המהמם, המנצנץ, הפרוטו-פשיסטי שתופס את כל החזית בבניין של Saks Fifth Avenue – יודעת מה זה להיכנע, פשוט כי אין טעם להתנגד. להציב את חנוכה בתחרות עם כריסמס, רק בגלל שהם קרובים בתאריך, זה כמו להקרין סרט גמר של מגמת קולנוע בתיכון באולם ליד המגה-מפלצת החדשה מבית "מלחמת הכוכבים".

      באיזה צבע חנוכה
      חנוכה מגלם בדמותו את כל הסתירות וההתמודדויות של להיות יהודיה באמריקה. כך למשל, בפעם הראשונה שראיתי את פינת קישוטי החנוכה בחנות היצירה המקומית, נדהמתי לגלות שכל הקישוטים בכחול ולבן. זה בגלל שבארצות הברית – שבה אחרי הכל, הדת החזקה ביותר היא הקפיטליזם – כל חג ממותג בצבעים משלו שבאים גם עם מרצ׳נדייז נלווה: האלוווין הוא כתום ושחור (וגולגלות, שלדים ודלועים), כריסמס הוא ירוק ואדום, וחג הפסחא הוא פסטלי עם מלא ארנבי שוקולד קטנים. כך שברור שגם חנוכה צריך מיתוג, ומכיוון שזה חג יהודי – שיהיה כחול ולבן! וכיוון שבכריסמס נהוג לתלות זרי ענפים – misletoe – קשורים בסרט אדום, אז לחנוכה מוכרים זרי קישוט ייעודיים בצבעי כחול ולבן, משובצים במגן דוד. אם כבר, אז כבר. כשדיברנו על זה באוניברסיטה ואני ציינתי שהמיתוג של חנוכה הוא המצאה אמריקאית, שאר הסטודנטים – הלא-יהודים – היו בהלם. ״אבל… חנוכה הוא כחול, לא? תמיד חשבתי שחנוכה כחול״, אמרה אחת מהן.

      כל עוד גרנו בארץ הקודש, כריסמס היה אקזוטי: כשלמדתי בירושלים הלכתי לשמוע את מיסת חג המולד בכנסיית הקבר; אם הזדמנו לאירופה בדצמבר, מיהרנו ללכת לשוק כריסמס; ועץ אשוח תמיד נראה כל כך מגניב. אבל זה היה כשהיינו הרוב, וכריסמס היה של המיעוט ושל התרבות הפופולרית. עכשיו אנחנו המיעוט, וצריך להיזהר שלא להימחץ תחת משקלו של הרוב. היה יותר קל אם היינו טיפוסים שהולכים לבית כנסת, או לאירועים של ארגונים ישראלים, אבל אנחנו לא.

      לילדים לקח זמן להתרגל לעובדה שלא יהיה לנו עץ, ושום לחץ לא יעזור, אבל יום אחד הם חזרו מבית ספר עם קונספט חדש: ״אמא, נכון שבחנוכה מקבלים שמונה מתנות, אחת לכל ערב?״ זה, מסתבר, מה שעושים יהודים כשצריכים להתחרות עם ערימת המתנות מתחת לעץ המקושט והמואר. הבהרנו להם שלא, אנחנו נוסעים לטרגט, פעם אחת, וקונים מתנה אחת לכל אחד, ושיגידו תודה שהם לא מקבלים פיג׳מות, כי זה מה שהיינו נותנים להם בארץ.

      תרונות ההדתה
      בסופרמרקט המקומי, בצהרי נר ראשון, התחלתי לשאול עובדים איפה יש נרות חנוכה. ״הנאקה? הונוקה?״ הם שאלו. ״האנוקה? ג׳ואיש הולידיי?״ שאלתי, לא ידעו מה אני רוצה מהם. שאלתי על נרות, הובילו אותי למדף של הנרות הריחניים. שאלתי בשירות לקוחות, שלחו אותי למדפים של קישוטי הכריסמס. הדלקנו עם נרות שבת (גם אותם אני לא ממש זוכרת מתי קנינו). הילדים, מתברר, לא זוכרים אף מילה מאף שיר חנוכה, והם ניסו למלמל את המילים בעוד ניר ואני שרים מעוז צור וכד קטן ומתעלמים מחילול הקודש. אבל הפאדיחה האמיתית באה כשניסינו להסביר לילדים מה בעצם חוגגים. ״אה… היו יהודים ש…נלחמו עם היוונים? ואז היה מצור, אני חושבת״, אמרתי, ואז הייתי צריכה להסביר מה זה מצור. ״ונגמר השמן ו…אז היה כד קטן עם שמן שהספיק לשמונה ימים. מי רוצה לאכול?!״.

      כבר כתבתי, רבות ונרחבות, נגד ההדתה במערכת החינוך, ואני עדיין מתנגדת אליה בתוקף, אבל למען היושר האינטלקטואלי חייבת לציין שיש לה גם יתרונות: אם אתם נמנים במקרה על הרוב שההדתה מכוונת אליו, היא מהווה מיקור חוץ טוטאלי של כל תוכן דתי ומסורתי. לא צריך לדאוג שהילדים יידעו את הסיפור של החגים, לא צריך ללמד אותם שירים: הם באים מוכנים מהגן ומבית הספר. ככה הרבה יותר קל להיות חילונים.

      בסוף הזמנו זוג חברים – נוצרים – להדלקת נר רביעי, ניר הכין לביבות וסופגניות עם ריבת תות וריבת חלב,. ערב אחר כך הלכנו לדודים שלו להדלקת נרות, והוא אפילו הצליח למצוא נרות חנוכה בסופר (הם היו במדף היהודי, ליד התערובת לקניידלך). יצאנו הורים בסדר, לא מזניחים מדי, וגם שמרנו על רוח החג. ובכל זאת, בשנה הבאה לפני נר ראשון אולי אני אעשה קצת גוגל כדי להיזכר על מה, בעצם, כל הסיפור.

      1. אז זהו שאין באמת הדתה כי לא מוכרחים אף בית ספר ללמד על יהדות ואין כאן כל כפייה!
        ובעל מקרה בימי שלאון מפא"י בתוכנית הלעמודים היו כפי שניים לימודי יהדות כולל גם פרקי גמרא ותפילות, ואף לא אחד לא דיבר על הדתה וכפייה.
        אי אפשר מצד אחד לדבר על הדתה (ועוד כשאין באמת דבר כזה) אך מצד שני לזעוק ולהיעלב אם מישהו אומר דברים בסגנון: "במה אתם יהודים?" "זה יהודי זה?"
        מי שרואה עצמו חלק מהעם היהודי מתבקש שידע על הדת היהודית שבלעדיה לא היה עם ישראל קיים היום. בדרך החילונית לא היית כותב היום פוסט כזה כי לא הייתה קיימת כיהודייה כלל כי העם שלך היה מתבולל בין הגויים הרבה קודם. רק בדרך היהודית דתית ניתן לשמור כראוי על הזהות היהודית והמשך קיומו של העם היהודי.

          1. 1) הכותבת לא תקרא מה שכתבת כאן, אד ממש לא היה טעם בתגובה אם זו הייתה מטרתך.
            2) יש קישור בתחילת התגובה שמקשר למקור

  7. אגב חגיגות הכריסמס ותחילת השנה האזרחית מוקדמים בהרבה לנצרות- למעשה הנצרות בהתחלה ניסתה לבטל אותם ורק לאחר שהבינה שאין סיכוי תחבה אליהם את לידתו של ישו והפכה אותם לחגים דתיים (אנכרוניזם דומה אנחנו מכירים מהיהדות- החל מהראשון לשביעי שנהפך לראש השנה, בואכה חג חילוני כחנוכה שהפך לדתי עם נס פח השמן ועוד). מרי כריסמס לנוצרים ,לאגנוסטיקנים ולאפיקוראים- שנה טובה!

    1. א. "בחודש השביעי באחד לחודש יום תרועה יהיה לכם" בהכרח אתה נזקק לתורה שבעל פה שתפרש לך מה זה יום תרועה. כמו שבהכרח את נזקק לתורה שבעל פה שתגיד לך מה זה "והיו לטוטפות בין עיניך" (תפילין). השאלה היא למה התורה סתמה ולא פירטה יותר על תוכן היום, ולא למה הלבישו דברים שאלוהים לא רצה אותם על החגים שלו.

      ב. אגב, גם לגבי חנוכה, הגמרא במסכת עבודה-זרה אומרת שאדם הראשון התחיל לחגוג בדיוק בתקופת חנוכה את הזמן שהלילות התחילו להתקצר, אחר כך זה נפוץ לשאר האנושות עם כל מיני שמות ויש לזה שרידים עדיין.אגב לדעתי זה קשור לדברי חז"ל במדרש לפסוק השני בספר בראשית " "וחושך על פני תהום" זו יוון שהחשיכה עיניהם של ישראל".

        1. מתוך מסכת עבודה זרה:
          משנה: ואלו אידיהן של עובדי כוכבים -קלנדא , וסטרנורא , וקרטיסים , ויום גנוסיא של מלכיהם , ויום הלידה ,ויום המיתה – דברי רבי מאיר.

          גמרא: אמר רב חנן בר רבא : קלנדא -ח' ימים אחר תקופה ,סטרנורא ח' ימים לפני תקופה ,וסימנך (תהלים קלט, ה) "אחור וקדם צרתני" .
          תנו רבנן: לפי שראה אדם הראשון יום שמתמעט והולך אמר – אוי לי שמא בשביל שסרחתי עולם חשוך בעדי וחוזר לתוהו ובוהו ,וזו היא מיתה שנקנסה עלי מן השמים ! עמד וישב ח' ימים בתענית [ובתפלה] , כיון שראה תקופת טבת , וראה יום שמאריך והולך אמר -מנהגו של עולם הוא !הלך ועשה שמונה ימים טובים, לשנה האחרת עשאן לאלו ולאלו ימים טובים .
          הוא קבעם לשם שמים והם קבעום לשם עבודת כוכבים "…

          לא אפרש הכל, רק תראה את המשפט האחרון.

          1. שים לב למוטיב האשמה ("אוי לי שמא בשביל שסרחתי") שתמיד חוזר על עצמו בדת הממוסדת. ואולי האדם הקדמון שם לב למחזוריות שבטבע וראה לנכון לציין את רגע הקיצון הזה בהוללות?

          2. אני לא יודע מה זו דת ממוסדת ולא ממוסדת.
            אני יודע שהוללות היא פריקת עול והיא אנטיתזה להרגשת קבלת עול (מלכות שמיים) שמודגש בדת.

            די דומה למה שקורה בחתונה לא דתית (הוללות, מסיבת רווקים לפני, ריקוד מעורב שגולש בקלות למבטים מיניים של איש על אשת חבירו באמצע החתונה) – זה מנוגד ל"קדושה", שהיא מילה קשורה ל"דת". בחתונה דתית, אין הוללות אלא שמחה כי מקבלים בתחילת הזוגיות עול קדושת הנישואים.
            לא אומר חלילה שאין קדושת זוגיות אצל לא דתיים, אבל זה מעורבב.

          3. תתעלם מהתגובה הקודמת, הנה תשובה יותר טובה –
            "האדם הראשון" הוא "ראשון" בכך שהכיר את אלוהיו. (בניגוד לאדם הקדמון לא הכיר את אלוהים).
            סביר מאוד שחייו היו מלאי תחושת שליחות ותפקיד, רצינות ואחריות. מאוד לא סביר שיתנהג בהוללות, הוא אדם גדול, הכי גדול שיכול להיות.

          4. לחתוליו: רין בתגובות של "קווין ג'ונסון" כל הכללה על כל החילונים אלא על תופעות רחבות וכלליות הקיימות בציבור החילוני מתוך החיים בתוך תרבות של שחיתות מוסרית כמו ההולללות הנ"ל סביב חתונה חילונית וכמו תרבות הדיבור המלוכלכת כשכל ניבולי הפה והגסויות שנכנסו לעברית הוכנסו אליה רק בידי חילונים, וכמו תרבות הפאבים האלימה והדוחה, וכמו התופעה המתרחבת של קטינים ואף ילדים שצופים במין ואף עוסקים במין והגיל יורד, של כל תעשיית הזימה ומקומות הזימה ואתרי הזימה ועתונות הזימה וסרטי הזימה שנעשו בידי חילונים בלבד.
            כל התופעות הרחבות או המתרחבות האנטי מוסריות והלא לגיטימיות כגון אלו לא היו קיימות בלי התרבות החילונית כי היא הורידה את הרמה המוסרית של עם ישראל ופגעה בתמימות של ילדי ישראל.
            ורופא ערבי שעבד בסביבה חילונית ולאלר מכן בסביבה חרדית אמר שהדברים שמפרסמים בתקשורת על הציבור החרדי הם שקרים והחרדים יותר מחונכים ויותר עדינים מהחילונים וגם הילדים שלהם מתנהגים הרבה יותר יפה כשצריכים לתת להם זריקה. וען שכנים שלנו בקריית ים אמרו לנו שנוער הדתי של קריית שמואל יותר טוב מהנוער החילוני בקריית ים.

          5. חתוליו – חס ושלום.
            למי אמר אלוהים במעמד הר סיני לא תרצח, לא תנאף, לא תגנוב ? לדתיים !
            ההבדל הוא בשאיפה. דתי מחליט לשאוף (בנושא הזה) לקדושה, לאי שכחת אלוהים כל רגע מחייו, ומי שאינו דתי כנראה שלא. מי שאינו דתי שואף להיות רציני, למצוא את האמת , להיות מוסרי , ואם התנהגותו בהוללות תואמת את האמת, את המוסר ואת הרצינות – אז כמו שאמרתי כמה פעמים באתר הזה "צר לי".

        2. לא כתוב שם שום דבר על פגניות!
          בכל מקה חג החנוכה כפי שהוא, חג של הדלקת נרות מיוחדות לחג במשך שמונה ימים לזכר הניצחון על היוונים וטיהור המקדש ובייחוד לזכר נס פך השמן, היה כך מהתחלה והחשצונאים קבעו את החג הזה לחא קשר לכל חג כלשהו של פגנים או כל חברה אחרת ומישהו אחר.

    2. יש לך טעות בסיסית: מקורו של ראש השנה ביהדות כיום טוב שבו תוקעים בשופר הוא מהתורה עצמה ולא מכל מקור אחר. וגם חג החנוכהלא החל כחג חילוני כי לפני החשמונאים לא היה חג כזה וחג החנוכה כחג החל מאותה שנה שבו גברו החשמונאים בדורם הראשון על היוונים ולא העתיקו מכל חברה אחרת וחג החנוכה על כל מה שיש בו עם הדלקת הנרות לזכר נס פך השמן היה כך מההתחלה.

      1. הטעות הבסיסית היא שלך – להאמין לשטויות דמיוניות רק בגלל שכמה פרימיטיבים החליטו לכתוב אותם לפני כמה אלפי שנים, ומאז פתיים כמוך חיים באשליה של חשיבות עצמית.

        אלוהים שלך ולפי שיטתך הוא סוג של דמות קומית טרגית שנכשל פעם אחר פעם אפילו במשימה הפשוטה של שכנוע בני האדם שהוא קיים – שלא לדבר על "שכנוע" העם הנבחר שלו לסגוד לו בסגנון צפון קוריאני…

        החג הכי חשוב צריך להיות פורים, כי אתה וקווין סוגדים ל…ליצן.

        1. אתה טועה דדי, הוא בעצם בכלל לא מאמין בדמות הזאת, למעשה הוא כופר בה. כל הזמן שהוא מבלה בהקלדת תגובות באתר זה הוא ראיה לכך.

  8. מנחם איזה טור גדול
    חבל שקרי בחוץ היום על מנת לשחזר באמת אבל מה נתלונן על יום של משחקים שמפתה להישאר ער כל הלילה?

  9. טור משובח.
    זה רציני שהכנסיה בבוסטון לא רצתה לארח משחקים בכריסמס ?
    אם זה כך וזה השתנה זה עוד סממן לשחיקתה זל הנצרות הדתית.

  10. אנשים תמיד מסתבכים עם זה, כמו הגברת מ"הארץ".
    ארה"ב היא מדינה עם שתי דתות שולטות: קפיטליזם ונצרות (ראה מקרה בוסטון).
    הדתות האלה מאפשרות לדתות אחרות ובכלל לאנשים אחרים לחיות לצידן, כל עוד הם לא מפריעים להן, אבל הן יעשו כל שביכולתן כדי לגרום לכל אחד לעבור לצד שלהן.

  11. מנחם הפסקת מזמן לתת תחזיות למשחקים הנבחרים
    אולי הפעם נשמע את דעתך ואת רוב העם בהופס
    שנשמע תחזית לתוצאות שיגמרו. בכל זאת אני שם
    שם כמה ג׳ובות.
    אפלטון תחזיר עטרה ליושנה לטובת המהמרים.

    חג שמח ליהודים 🎉⛹🏿⛹🏿⛹🏿

  12. ה-imaculate reception הוא אירוע מכונן בהיסטוריה של הסטילרס כמו שיספר לך כל אוהד של הקבוצה. עד אז הם היו לוזרים נצחיים משם כל גורל הפרנצ'ייז עשה פניית פרסה.
    גם עבור קן סטייבלר המשחק הזה היה תפנית בקריירה כי לאחריו הוא זינק מהספסל לקריירת HOF שכללה תואר MVP וזכייה בסופרבול.
    רק הערה קטנה – אף בועט באותם ימים לא היה מבקיע בקביעות מ-50+ וגם 40+ היה ממש לא טריוויאלי כמו בימינו. הסיבה שהיה מספיק להם להגיע לקו ה-40 היא שזה היה עדיין לפני שהזיזו את עמודי השער אחרי האנדזון.

  13. החסרונות של קורי ותומאס משמעותיים ,

    בכל זאת מעניין כמה דקות כספי יקבל במפגש,אני מאמין שקאר לא יקצר רוטציה בשלב כזה של העונה והקאבס ינצחו בקלות.

  14. מנחם אתה תותח על גאון אמיתי ולי לא נישאר אלא להצדיע למה שאתה עושה תודה רבה על האתר הכי טוב בארץ רק תמשיך בפול פאוור אגב עדיין מחכה לדעה שלך איך ההישתלבות של תומאס תשפיע על הקאבס

  15. אחד הטובים, אפילו בסטנדרט של מנחם. חג שמח!

    שאלה לגבי העניין של כריסמס ב-NBA, הרי מעבר לשחקנים יש גם צוות וכו', בעצם לג'רי סלואן (למשל) לא היה חג נורמלי עם המשפחה איזה 30 שנה רצוף?

    ולגבי הפתיחה – "אומרים שישנה ירידה בנצרות בארה"ב", מי אומרים? ומה זה 'נצרות'?

    1. לפני שאענה, בוא נרקוד יחד "ושמחת בחגיך" בניגון חב"ד, היי ליי ליי להההלהלהייי. וש-מחתתת, בחגיך… והיייתתת אך שמאאאאחחח.. .

      ג'רי סלואן חוגג עם המשפחה המורמונית באיסרו-חג, אל תדאג לו.

      התקשורת מעלה מדי פעם סקר שמספר האנשים שמזהים עצמם כנוצרים הולך וקטן בארה"ב ובריטניה ומספר האתאיסטים עולה. לגבי מוסלמים לא יודע, לא רוצה לפתוח פה ל satan כיצד יגיבו הנוצרים שזרקו את הכיפה לטוטאליות האיסלמית הנוכחית.

      1. כראש עיר (לשעבר?) הייתי מצפה ממך להיות מודע להטייה של סקרים, אפילו כשבודקים משהו פחות מורכב כמו נטיה פוליטית… עזוב שיש הבדל גדול בין שאלת סקר כמו "האם אתה מגדיר את עצמך כנוצרי?" או שאלה בסגנון "אילו מן הבאים מגדיר אותך: מוסלמי, בודהיסט, נוצרי, אתאיסט או אחר", אמונה והשתייכות דתית זה נושא כ"כ מורכב אצל המוני אנשים וכנראה שכל נסיון לזהות מגמות נידון לכשלון

        1. מה גם שאצל נוצרים השאלה האם אתה נוצרי מקבילה להאם אתה דתי פעיל, בניגוד ליהודים שם מדובר על הזדהות אתנית/תרבותית.

          1. ניב, זה לא ממש מדויק. זה אמנם תלוי סקר אבל יש סקרים ששואלים ספציפית אם אנשים מגדירים עצמם כאתאיסטים ולא רק כלא משויכים דתית. אם כי יש לציין שנראה שיש גם אחוז קטן של אנשים שמגדירים עצמם כאתאיסטים שכנראה לא מבין את משמעות המילה בהתחשב בזה שהם מאמינים בקיום של אל.

          2. איש כששואלים אותך: האם אתה יהודי?
            התשובה שלך (או לפחות של מרבית החילונים) תהיה אוטומטית כן, בלי קשר להאם אתה מאמין בכלל באלוהים.
            כששואלים בארה"ב אדם Are you a christian? השאלה נובעת מהאם קיבל את ישו לחייו בתור המשיח והמושיע וכל המשתמע מכך. האקט של להגדיר את עצמך כנוצרי הוא פועל יוצא של אמונה, אצל יהודים זה לא המצב.

          3. לא נראה לי שמה שאתה מתאר נכון. פגשתי לא מעט אנשים בארה"ב שהיו נוצרים בדיוק באותה מידה שחילוניים בארץ יהודים (ע"ע נולדו ככה). מה שכן אני חושב שיותר אנשים צעירים שם דווקא מתחילים לחשוב על השאלה ומגיעים למסקנה שבעצם הם לא נוצרים והם או אתאיסטים או מחוסרי שיוך דתי.
            כהערת בדרך אגב הגיע הזמן באמת שחילוניים בארץ באמת יקדישו לשאלה הזאת קצת יותר מחשבה.

          4. איש ההבדל כאן הוא די פשוט.
            הגדרת היותך יהודי לא מבוססת על אמונה אלא על שיוך אתני/שבטי, הכולל היסטוריה משותפת, מסורות וכן, מבוססת בגרעין על אותן תפילות שגם אם אתה לא מאמין בהן, הן חלק מההיסטוריה הקולקטיבית של השבט לו אתה שייך.
            אצל הנצרות, גם בגלל השליטה הנרחבת שלהם על העולם, אין שיוך אתני\תרבותי אמיתי. וגם אם הסתעפויות דתיות גרמו למלחמות בין הנוצרים על האמונה ודרך החיים, השיוך שלהם הוא הרבה יותר נזיל ומבוסס אמונה ומעט טקסיות, אך לא לכדי הגדרה עצמית מהותית כמו אצל היהודים.

          5. אני מסכים שיש הבדל. בעיקר בארץ בה להיות יהודי זה סמל סטטוס ששם אותך במעמד נעלה על שאר החברה.
            אבל, זה בדיוק העניין. מהותיות ההגדרה העצמית הזאת אצל היהודים היא מזויפת.

          6. שניכם טועים.
            אנשים יגדירו את עצמם בסקרים גם כיהודים וגם כנוצרים.

            נצרות זו בכלל הזדהות שבהמון מקרים היא חברתית/תרבותית.
            יום ראשון בכנסיה זה מפגש חברתי/קהילתי עבור אחוז מאד גדול מהם, אבל תשאל אותם מי מהם מאמין שישו נולד לבתולה וחזר מהמוות – וחלק נכבד מהם יגיד שהוא לא ממש מאמין בזה.

            יש איזו הקבלה בתרבות הנוצרית בין להיות נוצרי ללהיות בן אדם "טוב", ורוב האנשים תמיד יגדירו את עצמם ככאלה אם לא יכריחו אותם להיכנס לפרטים ספציפים.

            אותו דבר לגבי אנשים שיזהו את עצמם כיהודים בסקר, אבל לא מאמינים בנחש מדבר, בחציית ים סוף, או שהעולם בן 6000 שנה…

          7. אני לא יודע אם זה מזוייף. אני לדוגמא התחלתי להרגיש קשר מאוד חזק לשיוך שלי כיהודי דווקא כשעזבתי את הארץ.
            קל לקחת את זה כמובן מאליו כשאתה מוקף באנשים כמוך, אבל יש איזה קשר מחבר שהוא חלק ממך ונמצא בגרעין של האישיות שלך. דווקא החיבור בין היותך יהודי למה שאתה מגדיר כ"נעלה", או ה"רוב" קצת מפריע לחיבור הזה כי הוא מעלה המון קונפליקטים מוסריים עם איך שאתה מגדיר את עצמך בראי אותה היסטוריה קולקטיבית.
            באיזשהו אופן היהדות מקבלת משנה תוקף כשהיא מגיעה מתוך מיעוט, השבטיות והקשר הזה חזק יותר ככל שאתה מרגיש פגיע יותר וכך מחזקת את איך שאתה מגדיר עצמך.
            לא יודע אם אני מצליח להסביר את עצמי כי זה גם נושא עמוק מדי לגעת בו כאן וזה לא פלטפורמה ממש מוצלחת.

          8. דרויאנוב בדיחה 1761:

            אדם נכנס אצל חברו בשבת ומצא אותו סיגרה בפיו ועשנה עולה. ראה המעשן, שאורחו נבהל מאוד, התנצל לפניו ואמר:
            חייך, ששכחתי.

            תמה האורח ושאל:
            שכחת, ששבת היום?

            היתמה המעשן והשיב:
            כיצד יכול אדם מישראל לשכוח את השבת?

            חזר ושאל האורח:
            שכחת, שאסור לעשן בשבת?

            נעלב המעשן והשיב:
            שמא ילד קטן אני בעיניך?

            רגז האורח ושאל:
            אלא מה שכחת?

            החזיר המעשן ואמר:
            שכחתי, שיהודי אני…

          9. כמיעוט, תמיד יעלה הרצון ל"גאווה קבוצתית" במקום ממנו אתה בא, אבל ברוב המקרים מדובר בהשתייכות לאומית/תרבותית שזוקפת ראש, ולא דתית.

          10. ניב,
            אבל מה עמד מאחורי ההרגשה הזאת? למה באמת היית משוייך? למה הרגשת שהיית משוייך?

            הנעלות הזאת היא הגדרה של המדינה הקלוקלת הזאת ולא שלי, ואני מניח שאתה בקלות יכול לנחש נכונה מה אני חושב עליה.

            מה בדיוק גרם.גורם לך להרגיש פגיע? למה אתה מרגיש צורך לסגת לתוך הזהות הזאת שבבחינה מדוקדקת אתה כנראה לא מזדהה איתה ברמה כל כך גבוהה?

            אישית הייתי גם שם וגם פה, לא שינה לי דבר. לא יהודי, לא מרגיש יהודי, לא מרגיש צורך להיות יהודי* (*החלף יהודי בכל זהות אתנית או דתית שלא תבחר).

          11. איש כמו שאמרתי, זו לא ממש פלטפורמה נוחה לדיונים מסוג זה.
            נתחיל בזה שזו תחושה אישית ובאמת קשה לי להסביר אותה. לא גדלתי על ברכי המסורת ועדיין מרגיש מאוד לא נוח עם בתי כנסת והטקסיות הדתית, אבל ההיסטוריה הקולקטיבית כנראה חקוקה בי בצורה עמוקה יותר משחשבתי.
            העובדה שאני מרגיש כיהודי למרות שאני כלל וכלל לא דתי, אבל העובדה הזו מגדירה אותי לא פחות מהשכלתי, הבסיס המוסרי שלי שקיבלתי מהורי, או הבסיס התרבותי שגדלתי לתוכו כישראלי.
            הפגיעות שלי כיהודי מגיעה כשאני נתקל באנדרטה בליסבון לזכר כל היהודים שנאספו בכיכר העיר ונטבחו אחד אחרי השני, בסלוניקי או בכל עיר באירופה, או נתקל באדם שמסתובב עם חולצה שכתוב עליה- "להרוג את היהודים" בניו פורת רוד איילנד, או נתקל באנטישמיות אצל חברי האירופאים שמושרשת בהם כל כך עמוק שהם אפילו לא רואים אותה.
            אולי בגלל שנולדתי בישראל אני לא מפחד ולעולם לא אסתיר את החלק שבי שבגללו אנשים ישפטו אותי אחרת, רק כי נולדתי לתוכו.
            מצד שני, אנשים כמו קרמר שמתבטאים בצורה כזו גורמים לי להתבייש בחלק הזה שלי, ואנשים שמבטלים את זכותי להרגיש כיהודי בגלל שאיני שומר על אותן מסורות כמותם, גורמים לי יותר כאב מכל התבטאות אנטישמית.

          12. שאלה אחרונה. כאשר אתה נתקל באנדרטה לזכר נספים בטבח או אסון אחר, אתה לא מלווה באותה תחושה רק עם הזדהות על בסיס היותך בן אדם במקום היותך יהודי? אם אתה מסתובב ברחוב ונתקל באדם הלובש חולצת 'להרוג את המוסלמים' אתה לא מוצא את עצמך נפגש עם הרגשה דומה? כאשר אתה נתקל בגזענות מושרשת וסמויה עבור משתמשיה (ואני מבין שכנראה יותר קשה לך לזהות אותה) באיזה שוני אתה חש לעומת האנטישמיות הנ"ל? (טוב שלוש שאלות, אני ממש גרוע בזה)

          13. התשובה היא כן כן וכן. העובדה שהיא שלאף אחד אחר לא באמת אכפת מהאנדרטה המונחת בכיכר הצדדית בליסבון, לכן יש לנו תפקיד לזכור ולהזכיר כנצר לאותם הנרצחים בשם דתם.
            השנאה למוסלמים כשבאה מהכללה גסה כנגד הדת המוסלמית או אנשים שמגדירים עצמם מוסלמים מאוד מפריעה לי ואחת הסיבות שקשה לי לחיות בארץ. היהודים לאורך הדורות לא חינכו לשנאה כלפי האחר (ואני לא מדבר על סיפורי התנ"ך כי אם על היהודים עצמם).
            אם כי קשה לי להתעלם מהשאיפה לשליטה עולמית והטפת השנאה המסיבית שעושים המוסלמים כלפי היהודים בעולם.
            ולגבי גזענות סמויה וגלויה, ראיתי מספיק עולם להבין שכולנו גזענים באיזשהו אופן. זה לא מטריד אותי יותר מדי, כל עוד דוגלים באי אלימות ומתן זכויות שווה כבסיס לכל חברה. זה שאדם גזעני בביתו לא מפריע לי יותר מדי, כשחברה מתנהלת כך, זה מפריע לי.
            באופן דומה, עכשיו כשאהיה היהודי היחידי באי לא אומר שאסתובב עם שטריימל וכיפה, כי זה לא מעניין אף אחד במה ובמי אני מאמין. אם אבחר לשמור מסורת בביתי, זו זכותי, אבל אם אבוא ואתקע בשופר באמצע רחוב הכפר ואטריד את העוברים ושבים, שלא אתפלא אם אנשים יסתכלו עלי מוזר וחלקם בעין עקומה.

  16. מנחם לא התכוונתי להרגעז עניין אותי מאיפה הידע שלך בנושא.
    ולכל הלקקני תחת אמ בי אקס וכדומה – לא
    חובה אחרי כל תגובה לתת פרוש למנים ולהראות כמה דוד אמסלם אתם…

  17. תודה מנחם!
    חבל שלונזו לא ישחק היום בחג המולד הראשון שלו. דרך אגב מסכים איתך מאוד לגבי לייקרס – הם משחקים מצוין וכל משחק אצלם מגיע לדקות הסיום אבל עדיין את הנסיון לנצח בסוף. כי מבחינת יכולת עם שווים 17-14 חיובי או יותר.

  18. ואוו אפלטון אתה אחד הקשקשנים היותר גדולים…
    תאין לך מושג על האמריקאים… זה שאתה גר שם חודשיים לא עושה אותך למבין גדול כמו שאתה חושב. לגבי הנצרות אתה מזבל את השכל…
    גם לגבי יוסטון

  19. אני לא יודע מה יותר מביך:

    שדדי ואיש מסבירים דברים שקשורים לאינטליגנציה, או שגיא הרשע{…} מראה את "כוחו" בהומניות ואהבת האחר.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט