מועד ב' של כספי / יובל עוז

 

המועד ב' של כספי

 

אחת המעלות של מייקל ג'ורדן הייתה שבכל עונה הוא היה חוזר עם מוב חדש. בתחילת הקריירה אמרו שהוא רק זורק מבחוץ, אז הוא שיכלל את החדירה שלו, לאחר מכן אמרו שזה עדיין לא מספיק, אז הוא פיתח משחק פוסט. אחרי הפרישה הראשונה הוא חזר עם מהלך הפייד-אווי, ואז כבר לכולם היה ברור. הבחור ממציא את עצמו מחדש כל פעם, הוא משפר את המשחק שלו ככל שהוא מתבגר, ובכך הופך את מלאכת השמירה עליו לבלתי אפשרית.

ג'ורדן הוא המייצג האולטימטיבי של הדוגמא הזו, אבל בהחלט יש מקום לדוגמאות נוספות כמו בחירת הזריקות המשופרת של לברון ג'יימס, טווח הקליעה המתרחב של דרק רוז, הפייד-אווי של קובי ברייאנט ועוד ועוד ועוד. הסיבה המרכזית שעומרי כספי כנראה יהפוך לשחקן חופשי לא ממש מבוקש בקיץ היא שאי אפשר למצוא דוגמא כזו שכוללת אותו.

תמונהכספי בחיקוי מושלם של אדם דייויס מ"המפליה"

אם נצא רגע מהראש הפרובינציאלי שלנו (שאומר שכספי הוא קורבן מסכן של ביירון סקוט, ולפני זה היה פציינט בבית המשוגעים של סקרמנטו, ואם רק הוא יקבל הזדמנות אצל מאמן טוב בקבוצה גדולה, בוא נגיד, סן אנטוניו, אז הוא יפרח, הרי עונת רוקי כמו שלו לא גדלה על העצים), נגלה שכספי לא באמת השתפר מעונת הרוקי שלו. המשחק שלו עדיין מבוסס על זריקות משלוש וסיומת במתפרצת, ובקבוצה שכמעט לא רצה (קליבלנד מקום 22 בליגה בנק' במתפרצת עם 11.1 נק') כספי נותר עם אלמנט אחד יעיל במשחק שלו.

אני מטיל את האשמה במקרה הזה על ראשו של כספי בלבד. הוא קיבל הזדמנות נדירה ב-NBA בעונה שעברה, כשקיבל, פחות או יותר, את המפתחות לעמדת הסמול-פורוורד בקליבלנד אחרי הטרייד מסקרמנטו, וקיבל ים של זמן בזכות השביתה (והעובדה שהוא לא חזר לכדרר באירופה בזמן הלוק-אאוט) כדי לשכלל את המשחק שלו, אבל במקום זה קיבלנו קפיאה על השמרים וסטיגמה הולכת וגוברת של שחקן רך (נבחר ל-10 השחקנים הרכים בליגה בתחילת השנה). בקיצור, הוא נכשל במבחן.

כרגע כספי סובל גם מחוסר מזל עקב הניתוח להסרת התוספתן שעבר השבוע, שישבית אותו לחודש הקרוב, כך שגם אופציית הביי-אאוט מקליבלנד ולקיחת הגורל בידיים נראית כרגע כפנטזיה. כנראה בכוכבים נכתב שזו פשוט לא העונה של הישראלי. השאלה היא מה עושים בעונה הבאה?

קרייג סמית', שחתם בקיץ בהפועל י-ם, היה שחקן NBA בינוני, לא מחליף ראשון אבל גם לא שחקן שחותם על חוזה ל-10 ימים. שחקן ביניים. מה ששלח שחקן כזה לקבוצות יול"ב קאפ באירופה הוא ה-CBA  החדש, שלא משאיר לקבוצות כסף קטן מספיק גדול כדי להחתים את שחקני הביניים. כספי נופל בדיוק על הקטגוריה הזו, של כאלה שמבחינת יכולת, שווים NBA, אבל לא שווים באמת משכורת של 4-5 מיליון דולר לעונה במציאות הכלכלית החדשה. אם כספי יהיה מוכן להתפשר, ללכת למחנות, לחתום על חוזים לעשרה ימים ולבלוע את הגאווה שלו, אני מאמין שהוא ימצא את מקומו בליגה. לכספי עדיין יש ידית מרשימה מאוד בחוץ, הוא ריבאונדר לא רע והוא רץ מצוין במתפרצת, כך שרוב הסיכויים שהוא ימצא קבוצה. עם זאת, כשבצד השני של קו הטלפון יעמוד אוליגרך עם חוזה שמן ב"שקר כלשהו" מוסקבה, או אולי שמעון מזרחי, נראה כמה כספי באמת מחויב להצלחה ב-NBA.

כספי קודם כל צריך להחליט עם עצמו אם הוא מוכן ללכת בדרך החתחתים שצפויה לו בליגה הטובה בעולם, האם הוא מוכן להיות שחקן כזה, עם חוזה קטן שיכול להיסחר בטריידים פעמיים בעונה, שחקן כזה, כמו ג'רמי פארגו, כמו לאנדרו בארבוסה. אם הוא מוכן, אז הוא צריך להתחיל להתכונן. כספי צריך להתחיל לעשות את מה שהוא לא עשה מתחילת הקריירה שלו בליגה הטובה בעולם, וזה לשכלל את המשחק שלו. הוא חייב לפתח עוד אספקטים במשחק שלו.

תמונההגיע הזמן לשכלל את המשחק. כספי בקאבס

בספרו של דניס רודמן, התולעת מדבר על כך שהוא הבין שבשביל להצליח בליגה הוא חייב להיות מיוחד. לכן הוא החליט להצטיין במה שלאף אחד אחר אין כח להצטיין בו, הגנה וריבאונדים. לא הרבה יודעים, אבל רודמן קלע במכללת סאות'איסטרן אוקלהומה סטייט (מעניין מה לומדים שם?) במשך 3 שנים 25.7 נק'. הוא אפילו קלע בעונת הסופמור שלו בדטרויט 11.6 נק'. כן, דניס רודמן, ממוצע דו-ספרתי. אבל הוא הבין שאנשים שקולעים 11.6 נק' בליגה יש כמו מים, אנשים שלוקחים 34 ריב' במשחק אין הרבה ואנשים שיודעים לשמור על לארי בירד אין בכלל, ולכן הוא המציא את עצמו מחדש. כשאני אומר שכספי חייב לפתח עוד אספקטים במשחק שלו, זה לאו דווקא אומר לשפר את הכדרור או לפתח משחק פוסט-אפ. הרי הסיכויים של כספי באמת לייצר נקודות מכדרור מול שומרים שרובם אתלטיים באותה רמה כמוהו, אם לא יותר, שואפת לאפס. כספי צריך לנצל את היתרון היחסי שלו מהתקופה שלו במכבי ולהפוך לשחקן הקרבה.

השחקן שאני חושב שצריך להוות את המודל לחיקוי עבור כספי הוא אנדריי קירילנקו. AK-47 הוא קלעי טוב (13.4 נק' ב-34 דק', 51% מהשדה, 30% מהשלוש), לא יותר מזה. הערך המוסף שלו מגיע בהגנה ובהקרבה שלו. כמעט בכל משחק אפשר לראות את הרוסי משתטח על הפרקט אחרי כדור אבוד. אני לא זוכר מתי ראיתי את כספי מתאבד על כדור, או בכלל, נותן הגנה שראויה לאזכור מיוחד.

בשיר הענק "Going to California" של לד זפלין יש את המשפט "Standing On a Hill in My Mountain of Dreams, Telling Myself it's Not as Hard, Hard, Hard as it Seems". המשפט הזה ממצה בצורה מושלמת את הסיטואציה בקריירה של כספי, בה הוא נמצא בצומת רציני. דרך אחת היא הדרך למעלה, לקליפורניה במקרה הזפליני הזה, בדרך לקבוצה חדשה ב-NBA, עם מאמן שמאמין בו, עם שיטה שמתאימה לו, עם רבדים חדשים במשחק שלו וקריירה נושמת וחיה בליגה הטובה בעולם.

מהצד השני, בכל צומת יש את האופציה לחזור חזרה לדרך שממנה באת. חזרה למכבי, או לחוזה גדול אחר ביבשת הישנה, ולככב, כמו שראינו אותו מככב במוקדמות היורובאסקט האחרון. זהו המועד ב' של כספי. אחרי שבמועד א' הוא נכשל למרות שהיו לו כל התנאים להצלחה בקליבלנד, עכשיו הוא יקבל חלון הזדמנויות קטן יותר. אם הוא יצליח בו, זה יהיה מהפך רציני, שלא רק יחזיר אותו למעמד של שחקן NBA לגיטמי, אלא יהפוך אותו למועמד רציני לתואר הישראלי הטוב בכל הזמנים.

באדיבות

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 17 תגובות

  1. מאמר מזהיר. כל הכבוד.
    לגבי אופציות התקפיות, לא נראה לי שהוא יכול לפתח משהו. הוא מאד מוגבל.
    הדוגמא של קירילנקו טובה ומעניינת ואולי מההגנה תבוא הישועה.

    לגבי הישראלי הטוב בכל הזמנים, כרגע אני לא רואה אותו עוקף את:
    מיקי / דורון / זלוטיקמן / קטש (ועוד).

  2. אחלה של כתבה , תודה רבה
    אני מסכים שכספי חייב לשפר את משחק ההגנה שלו כאמצעי לעלייה ברוטציה , הוא לא היה וכנראה לא יהיה סקורר

  3. כתבה מאוד טובה.צודק בקאע שלכספי אין שום דבר שמייחד אותו מכל שאר השחקנים הבינוניים הגנה זה פיתרון ריאלי.
    אולי(וזה אולי) הוא יוכל לנסות לעשות הסבה ל4 נמוך ומהיר שגם קולע שלשות אבל הוא יהיה חייב להתחזק פיזית וללמוד איך לשמור על גדולים מימנו.

  4. מאמר מצויין על שחקן מאד בינוני, שעבורינו הוא מיוחד רק בגלל שהוא ישראלי. אילו היא מקרואטיה, שמו לא היה מופיע באתר הזה אפילו פעם אחת בארבע השנים מאז שאני כאן.
    כספי אינו שחקן NBA. רק אזרחותו הישראלית הקפיצה אותו מדרגה. מקומו בישראל – או באירופה – שם הוא יכול לייחד את עצמו כשחקן מצטיין. ב-NBA אין לו מה לחפש, וב-NBA איש לא ייחפש אותו, אלא אם כן הוא איזה אוליגרך רוסי העושה חשבונות בראש עם כל היהודים של ברוקלין. אבל אפילו עם 'יהודים' הקסם כנראה ניגמר. היהודים משוועים כבר שנים לכוכב יהודי של ממש בספורט: מין האנק גרינברג או סנדי קופאקס בבייסבול, או אדולף שייס בכדורסל. מה שהם באמת היו רוצים זה מין קווין לאב או סטיב נאש יהודי. יום אחד יבוא כזה, אבל זה לא יבוא מעמרי כספי.

  5. גם אני חושב שהוא לא שיפר את היכולות שלו ב נ ב א. אולי הוסיף קצת מאסה ועלה במשקל. הוא גם לא נותן משחקים טובים יותר בנבחרת.
    הוא לא השכיל להבין שהוא לא הגיע ככוכב אלא כשחקן משלים- אפור
    התכונה הזו של לרוץ מיד לאחר זריקה של היריב למתפרצת מנעה ממנו לצבור ריבאונד הגנה.

    עדיין מאחל לו המשך קריירה בNBA

  6. קירילנקו וכספי זה שני שחקנים שונים מאוד,קירילנקו טוב פחות או יותר בכל אספקט של כדורסל בעוד כספי מאוד חד מימדי ואפילו הקליעה שלו מרחוק היא בינונית פלוס לא יותר מזה. קיצר קירילנקו הוא שחקן של כישרון ולא הקרבה,הוא מוביל כדור,מוסר אסיסטים,ריבאונדר טוב וקולע לא רע. כספי צריך לחשוב יותר ברמה של רול פלייר ולא ברמה של שחקן רב גוני מדי שהוא לעול לא יהיה.קייל קורבר וסטיב נובאק זה הכיוון הוא צריך כל יום לקלוע 10,000 פעם לסל עד שיהיה ספציאליסט בשלשות ולשרוד ככה בליגה בתור רול פליר.

  7. אהה וקירילנקו הוא גם מהחוסמים הטובים שיש,אני זוכר משחק שיוטה ניצחה את הלייקרס כשפיל ג'קסון אמר שקירילנקו שיחק נגדם כדורסל,כדוריד וכדורעף בכל ביחד.

  8. תודה על המאמר המשובח על שחקן שהחזקתי ממנו והיה לי הרבה תקווה עבורו וגאווה ממנו , אבל אם להתייחס לכותרת אז לדעתי הוא נכשל במועד ב' שלו ואכזב בגדול , אני עדיין מאחל לו שיצליח. מנחם לקרדיט שהוא קיבל פה בארץ זה ברור שהוא בגלל שהוא ישראלי אבל לדעתי גם יכולתו בעונת הרוקי שלו הרשימה גם לא ישראלים חבל שלא התמיד בה.

  9. לכספי דווקא יש משהו שהוא ייחודי וזו העובדה שהוא שחקן סופר אנרגטי.שחקן כזה הוא שחקן חשוב בכל קבוצה. שחקן שיכול לשנות מומנטום של משחק בהינף יד. במצב שבו מכירים את התכונה הזו שלך זה יכול בהחלט לשמש ככלי חשוב שכל קבוצה צריכה להחזיק אצלה.

    אבל… העניין הוא שבשביל שמאמן יחליט שכספי שווה את ההשקעה הזו כספי דווקא צריך לשפר את שאר האלמנטים במשחק שלו שהם כיביכול אלמנטים לא ייחודיים (היינו – קליעה, ריבאונד (בדגש), אסיסטים וכו'). אין לי ספק שאם הוא היה יותר יציב באספקטים ההתקפיים או ההגנתיים שלו הוא היה מקבל יותר הזדמנויות

    עם זאת, העובדה המצערת היא שהוא פשוט לא מספיק טוב בשביל להישאר ברמות הגבוהות ולהיות השחקן הזה. בהחלט הייתי שמח אילו זה היה אחרת אבל זו העובדה.

    עוד הערה קטנה – אפשר לומר על כספי הרבה דברים אבל יש עוד דבר שאי אפשר לקחת ממנו וזו העובדה שהוא פייטר רציני. הבחור יודע לעבוד קשה ולפחות ממה שאני זוכר בארץ הוא היה האחרון לצאת מאולם הכדורסל במאמץ לשפר אלמנטים במשחק שלו אז אולי אם אני מנסה למצוא שביב של תקווה זה הכיוון.

  10. שלום לכולם,
    יובל אני רוצה להחמיא לך ולמנחם שצירף אותך על מאמרים מעניינים ומנוסחים בעברית יפה. לדעתי כספי לא יכול (פיזית) להיהפך לשומר טוב+.
    הוא לא משחק אצל סקוט כי הוא לא תורם מספיק אנרגיה בהגנה ובריבאונד.
    ולא כי הוא לא יודע, הרי מזה עשה קריירה והתקבל לנבא. פשוט מאוד, כספי אינו אותו אתלט שהיה לפני שנפצע בברך. הוא לא חזר טוב מהפציעה וחושש להיפצע שוב. אחרת איך תסבירו את הירידה בחדות משחקו? בהקרבה שלו?
    כספי לוחם אדיר ואם הפסיק להשתטח זה כי פיזית הוא לא יכול. מסכים עם מיקי שהדרך היחידה היא להתמחות בשלשות (סיכוי קטן), אולי לשפר בהמון את הקליעה מכדרור? בכל אופן כספי חור בהגנה בכל עמדה כרגע
    וחייב לקנות את עולמו בליגה בהתקפה, או לנסות להיות שומר סביר בעמדה 4. קלוש, אבל הכי ריאלי בהגנה.

  11. האמת שאני לא כל כך מבין את העניין של להישאר בNBA בכל מחיר רק כדי להגיד שאתה משחק שם,עזבו את כספי קחו למשל את ג'רמי פארגו שחקן אדיר שהחלום שלו היה לשחק בNBA ,הוא משחק שם כבר שנתיים לדעתי והוא לא מצליח לקבל אפילו חוזה ליותר מ10 ימים בעוד שבאירופה הוא יקבל חוזה בעל 7 ספרות ויהיה לכוכב על.אפשר לקחת לדוגמא הפוכה את פארמר שהיה שחקן ספסל לגיטימי שמשחק כמות יחסית יפה של דקות ובזמן השביתה בא למכבי טעם איך זה להיות ה-כוכב של הקבוצה והחליט לשחק באירופה

  12. כספי הציג עונות רוקי טובה במחזור חזק .
    אבל המספרים משקרים , כספי שיחק בסקרמנטו ששיחקה ללא סגנון .
    החיסרון הגדול ביותר של כספי ביחס לגודלו הוא מספר הריבואנדים הנמוך שהוא מוריד , כמו כן אסיסטים של כספי הם כמו האישה המושלמת , קיימים רק באגדות .
    היו פרשנים שנסחפו והשוו אותו למאנו גינובילי , החיסרון המרכזי של כספי שלהבדיל משחקנים רבים שרק משתפרים מעונות הרוקי , הוא הולך ודועך .
    יש לו מניירות של כוכב ,תכלס הוא כוכב נופל .

    הערה קטנה לגבי פתיחת הפוסט , מייקל הגיע לליגה עם יכולת חדירה וסיום ועם הזמן פיתח את יכולת הזריקה מחצי מרחק וגם מעבר לקשת .
    ההשוואה לקירלינקו מוגזמת , ששיחק בעונה שעברה היה ה MVP של היורליג , כספי יהיה שחקן בינוני ומעלה ביורוליג.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט