"הלוזרית" שלא מפסיקה לנצח / אלעד אייל

הלוזרית שלא מפסיקה לנצח !

היא צברה במהלך הקריירה שלה 9 מדליות אולימפיות, ו – 14 מדליות באליפויות עולם באצטדיון פתוח, ועוד 6 באולם. היא מחזיקה בתוצאה הרביעית בטיבה ב 100 מטרים, והשלישית בטיבה ב 200. הבחורה הזו  ירדה 67 פעם מ 11 שניות בריצת 100 מטרים. היא האתלטית המבוגרת ביותר שזכתה במדליה אולימפית, והופיעה ב 7 אולימפיאדות !

אני יכול להמשיך ולמנות על פני עמוד שלם את כל רשימת ההישגים הבלתי נגמרת של האתלטית המופלאה הזו, אבל מי שעדיין לא ניחש כנראה רוצה לדעת במי מדובר.

אז לכל הצעירים שבינינו, אני מדבר על מרילין אוטי, האתלטית הגדולה בכל הזמנים לדעת רבים, ואני ביניהם. לאור כל הנ"ל נראה שיש צורך להסביר את הכותרת המעט מוזרה ? !

מרילין אוטי שהחלה לרוץ כבר בשנת 1979, נחשבה לאורך שנות ה 80 לאתלטית הטובה ביותר בעולם בריצות  ל – 100  ו – 200 מטרים. כבר באולימפיאדה הראשונה שלה    במוסקבה 1980, בהיותה בת 20 בלבד, זכתה אוטי במדליית ארד בריצה ל 200 מטרים, והפכה להבטחה גדולה. לאורך כל שנות ה 80, וה 90 אוטי השיגה תוצאות נפלאות בריצות הקצרות, ותמיד הייתה המועמדת הבכירה לזכות במקום הראשון על הפודיום. בריצות המוקדמות, תמיד קבעה את התוצאות המרשימות ביותר, אך כשהכסף היה מונח על השולחן, היא תמיד מצאה דרך לפשל. באליפות העולם הראשונה, בהלסינקי 1983, כשהייתה בת 23, זכתה במדליית כסף ב 200, ובארד בריצת שליחים. בלוס אנג'לס 1984, פעמיים ארד ב 100 ו 200. ברומא 1987 שוב פעמיים ארד, וכך חוזר הסצנריו הזה שוב ושוב, כשהאצנית הטובה מכולן, פשוט לא מצליחה להעלות את יכולתה ברגעים המכריעים.

למעשה עד 1991 באליפות העולם בטוקיו, היו באמתחתה 7 מדליות מהן 3 אולימפיות, אבל אף לא מוזהבת אחת. בטוקיו זכתה מרילין בזהב הראשון, אבל "רק" בריצת שליחים.

"שיא" הפספוס הגיע באליפות העולם ב 1993, בשטוטגרט. שם התמודדה אוטי עם יריבתה הגדולה ביותר באותן שנים, גייל דוורס. בגמר ה100 התפתחה ריצה דרמטית ביותר, כשדוורס הכוחנית בעלת הזינוק הנפלא, הובילה את הריצה מהרגע הראשון, ונראתה בדרך לניצחון, אך אז פתחה אוטי את המבערים,וסגרה עליה בריצת האיילה הקלילה שלה, וממש על קו הסיום, השיגה אותה. הסיום היה כה צמוד, שאיש לא ידע מי המנצחת. רק פענוח צילומי הפוטו פיניש, קבע כי דוורס ניצחה על חודה של אלפית השנייה (לשתיהן נקבע 10.82 אחרי ערעור של נבחרת ג'מייקה), ואוטי המאוכזבת שוב נשארה שנייה. כמה ימים לאחר מכן, הצליחה מרילין להמתיק במעט את הגלולה המרה, כשניצחה את גוון טורנס בריצת ה 200  על חודן של שתי מאיות השנייה (21.98 ).

שנתיים לאחר מכן זכתה שוב אוטי בתואר אלופת העולם ב 200, אחרי פסילתה של טורנס שניצחה בריצה, אך נצפתה כשהיא חוצה את הקו במהלך הריצה.

מרילין אוטי מעולם לא זכתה במדליית זהב ב100 מטרים, באליפות עולם או אולימפיאדה, וההפסדים הצמודים, והדרמטיים, קיבעו את מעמדה כ-מפסידנית הנצחית. מדי פעם אני עדיין נזכר, במבט האומלל והמאוכזב על פניה, כשהבינה שפעם נוספת למרות הכול, התהילה נגזלה ממנה ממש ברגע האחרון.

מרילין אוטי, האתלטית הגדולה מכולן, היא גם הלוזרית הגדולה ביותר ! האומנם ?

חלקו השני של הסיפור משנה את כל התמונה. מרילין אוטי המשיכה לרוץ ללא הפסקה. היא זכתה במדליית ארד ב 200 מטרים באליפות העולם באתונה 1997, כשהיא בת  37 (המדליסטית המבוגרת ביותר בא"ע). סוף הסיפור ? ממש לא ! במשחקים האולימפיים בסידני 2000 כשהיא בת 40, הייתה שותפה לזכייה  במדליית הכסף עם נבחרתה ג'מייקה, בריצת שליחים. ב 100 מטרים סיימה רביעית, אך קודמה למקום השלישי אחרי פסילתה של מריון ג'ונס שהודתה בשימוש בסמים. זכיות אלו הפכו את אוטי לזוכה המבוגרת ביותר במדליה אולימפית (גיל 40).

12 שנה חלפו, אוטי כבר בת 52, והיא… עדיין ממשיכה לרוץ, ולא סתם לרוץ. היום נתקלתי בידיעה המדהימה שאוטי, שעברה לפני מספר שנים לייצג את נבחרת סלובניה, תתחרה גם באליפות אירופה הקרובה. אוטי תרוץ שם עם צעירות שיכולות להיות נכדותיה, ותעשה זאת בגיל שבו מרבית האנשים, כבר מתחילים את המסע אל מעבר לגבעה. אוטי עדיין לא החליפה סוללות, וכנראה שלא שמעה מעולם את המילה פנסיה.

מרילין אוטי היא תופעה מופלאה, אצנית עם לב ענק, ואהבה אמיתית לספורט, שפשוט לועגת לכל חוקי הטבע.

אז תגידו לי אתם, מי כאן לוזרית ? 

מנחם לס

הזקו והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 11 תגובות

  1. תודה רבה על הכתבה. יש לציין גם את יופיה.

    עם כל הכבוד, ויש הרבה, לעניות דעתי היא לא הגדולה בכל הזמנים (בגלל ההפסדים הלא נגמרים וגם בגלל שלא קבעה מעולם שיא עולמי [כך זכור לי]).

    ניתן לפתוח דיון מי גדולה ממנה (איני מומחה גדול באתלטיקת נשים):
    – אוולין אשפורד:
    אוולין אשפורד-ושינגטון היא אצנית אמריקאית, היא אלופה אולימפית ושיאנית עולם בריצת 100 מטר. בעלת 5 מדליות אולימפיות מהן 4 זהב משלוש אולימפיאדות כשבכל אחת מהן זכתה בריצת שליחות 4×100 מטר. האתלטית הראשונה שרצה 100 מטר באולימפיאדה מתחת ל-11 שניות. במהלך הקריירה שלה היא רצה יותר מ-30 פעמים מתחת ל-11 שניות בריצת 100 מטר. בעלת התוצאה השמינית בטיבה בעולם בריצה זו בכל הזמנים.
    – גייל דברס
    – פלו-ג'ו
    – אליסון פליקס:
    אליסון מישל פליקס, היא אתלטית אמריקאית. היא האלופה האולימפית (לונדון 2012) בעלת 6 מדליות מהן 4 מדליות זהב, אלופת העולם בעלת 10 מדליות מהן 8 מדליות זהב ושיאנית העולם הנוכחית (2012) בריצת שליחות 4×100 מטר.

  2. ראשית תודה למנחם שהעלה את הכתבה, ותודה לאורי וינון על המחמאות.
    אורי אני מסכים שבקרב הנשים התחרות פתוחה, ויש פייבוריטיות רבות לתואר האתלטית הטובה ביותר. שנית הכתבה נכתבה לקראת ולפני אולימפיאדת לונדון, והיא פורסמה בגרסה הקודמת של הופס. אליסון פליקס הייתה האתלטית המרשימה ביותר בלונדון, והיא בהחלטיכולה לבוא בחשבון בדיון הזה. אני הולך עם אוטי גם בזכות היכולות, אך גם בזכות ההתמדה המופלאה שלה, והעובדה שלפחות חלק מההפסדים שלה היו על חודן של עשיריות. ובכלל הכתבה אינה עוסקת בשאלה האם היא הגדולה בכל הזמנים, אלא בתואר ה"נחשק" שדבק בה של לוזרית. אני חושב בשנקודה הזו תסכים איתי שהתואר הזה עושה לה עוול, וצריך לבחון את הקריירה שלה בהקשר רחב הרבה יותר

  3. תכלס , מרלין אוטי היא הקרל מלון של עולם האתלטיקה
    אין עוררין על גדולתם , אבל תמיד היה חסר הגרוש ללירה
    במשך שנים אוטי הייתה האצנית הטובה ביותר משום מה פספסה ברגע האמת.
    7 אולפיאדות זה מטורף , 24 שנים של עשייה אולימפית

    לגבי השאים במאה ובמאתיים ת פלו ג'ו תמשיך לאחוז בהן בציפורנייה,
    לעולם לא נדע את האמת שהלכה לקבר
    כמעט 25 שנה לשיא מסיאול

  4. הסוד של פלו ג'ו ירד איתה לקבר. ישנם הרבה הטוענים שהיא ניפטרה מאותו סימפטום שקרה לרג'י לואיס ושאר האתלטים השחורים שפתאום הלכו לעולמם בשנות ה-20-40 לגילם. מין "קצר חשמלי" במוח שאין לו אפילו שם.

  5. אגב, אוטי היתה יפהפיה מקסימה. ראיתי אותה מקרוב כמה פעמים והיא שופעת חן ונשיות מטרפת, והכל ללא כל מאמץ. פשוט חיוך רגוע ואתה רוצה לאכול אותה.

  6. גם סגנון הריצה שלה היה מלא חן וקליל. אליסון פליקס מזכירה מאד את הסגנון שלה.
    אגב פלו ג'ו גם אם ההסבר למוות שלה הוא נכון, זה עדיין לא מסביר את הפריצה המאוחרת שלה, השיאים הלא יאומנו, ומסת השריר שגדלה באופן דרמטי, ואחרון חביב את הפרישה המפתיעה שלה מיד לאחר האולימפיאדה. אם לך מנחם יש הסבר משכנע לעובדה ש25 שנה אחרי אף אחת לא מתקרבת אפילו לסכן את השיאים שלה, (בדיוק כמו השיא הלא הגיוני של מריטה קוך המזרח גרמנית למשל) אני אשמח לשמוע. כרגע מבחינתי סימני השאלה עולים בהרבה על סימני הקריאה, ומבחינתי היא לא יכולה להיכלל בדיון על הטובה בכל הזמנים.

  7. אותי בידר שהתמונה של מרילין אוטי "הלוזרית שלא מפסיקה לנצח" מופיעה בעמוד הראשי ליד התמונה של ג'ורדן, הלא הוא כרגע "הווינר שלא מפסיק להפסיד"

  8. אחלה כתבה

    אין ספק שאוטי היא אגדה בחייה זה כשלעצמו מעיד על כך שאוטי לא יכולה להיזכר כלוזרית אלא כוינרית וספורטאית לתפארת

כתיבת תגובה

סגירת תפריט