הלילות של אירופה (2) / לביא שוורצגורן

הלילות של אירופה (2)

מאת לביא שוורצגורן

ערב יורד על ברצלונה 11 בנובמבר 2015. אחד עשר מבעלי הקבוצות המובילות באירופה בשנות האלפיים נפגשים ומסכמים על מתווה חדש ליורוליג. המתווה מהווה המשך לתוכניות שהוצעו כבר ב2011 שמטרתם לתחזק את מעמדם של הקבוצות בארגון.

כך, ג'ורדי ברתולמאו מחכך ידיו בהנאה בעוד אחד עשר בעלי הקבוצות חותמים על הסכם שיכניס אותם לעשור הקרוב ליורוליג. בנוסף נשמר מקום לאלופת היורוקאפ הטרייה ועוד ארבעה כרטיסים יחולקו לאלופות מקומיות, וכן, גם לקבוצות שמצאו חן בעיני ג'ורדי (או בעיני הכיס של ג'ורדי).

 

הליגה תפתח ב12 לאוקטובר כאשר שש עשרה הקבוצות ישחקו אחת מול השניה בשיטת ליגה לאורך שני סיבובים. כל קבוצה תשחק בבית ובחוץ נגד כל קבוצות הליגה. בסופה של העונה הסדירה שמונת הקבוצות ישחקו הטוב מחמש בשיטת פלייאוף (ראשונה נגד השמינית שניה נגד השביעית וכו') כאשר ארבעת הראשונות מחזיקות בייתרון ביתיות. ארבעת העולות מהפלייאוף ישחקו בפיינל פול. הדיבורים השנה הסתובבו סביב טורקיה אך בעקבות חוסר הוודאות השוררת במדינה אין עדיין יעד רשמי.

 

אנסה להציג את הקבוצות המשחקות השנה במפעל, סגלים, וניתוח קצר. מפאת האורך ומפאת ריבוי הקבוצות נחלק את הניתוח לשניים. בכל זאת, יש חודש להעביר.

 

אנאדולו אפס איסטנבול: כרטיס חופשי ליורוליג

בשנה שעברה: מאזן 7-7 בטופ 16 והדחה

רוסטר:

C: אלן אומיץ', בריאנט דאנסטון
PF: דרק בראון, דשון תומאס, ברק דמיר, סאמט גייק
SF: טיילר האניקט, צ'די אוסמאן
SG: ג׳ייסון גריינג׳ר, פורקאן קורקמאז, אואולצ'אן בייקאן
PG: תומא הרטל, ברייס קוטון, דואוש בלבאי

 

אפס פילזן היא דוגמה מוצלחת לכך שקבוצה עם כסף וכישרון לא בהכרח מחזירה תוצאות. בשנה שעברה הקבוצה שובצה לבית המוות בטופ 16 והודחה כאשר לא הצליחה לאיים באופן משמעותי על יריבותיה לבית.  אחרי הכישלון בשנה שעברה ועזיבת דריו סאריץ'        לNBA הביאה הקבוצה הטורקית את המאמן ולימיר פרסוביץ' שהוביל בשנה שעברה את קוצ'ה לבוראל לעונת סינדרלה עד לפיינל פור.

את הקו האחורי יובילו תומאס הורטל הנפלא בשני צדי המגרש ששיחק עם נבחרת צרפת בריו וברייס קוטון שנפלט מהNBA. טיילור האניקט דרק בראון ודשון תומאס ימלאו את החלל של סאריץ' ומביאים עמם אתלטיות וכישרון. אלן אומיץ' מגראן קנריה הספרדית חבר חמישיית היורוקאפ הראשונה יחליף את טיוס לצדו של בריאנט דאסטון בצבע ויהווה שחקן מטרה דומיננטי. אומאן וקורקמז הם צמד שחקני כנף מקומיים צעירים ומוכשרים בעוד גריינג'ר הוא שחקן מפעיל מצוין ומביא ערך מוסף בהגנה.

 

כיוון: סגל עם כישרון פחות משנה שעברה ומאמן טוב משנה שעברה. העונה הארוכה וקבוצות עדיפות מקשות על ציפייה הפתעה, אבל אני מעדיף שלא לקחת הימור מוחלט כל עוד פרסוביץ' על הקווים.

 

אולימפיאקוס פיראוס: כרטיס חופשי ליורוליג

בשנה שעברה: מאזן 6-8 בטופ 16 והדחה.

 

רוסטר:

C: פטריק יאנג, קהם בירץ', ניקולה מילוטינוב, קיפריאנוס מרגקוס
PF: יורגוס פרינטזיס, יואניס פאפאפטרו, דימיטריוס אגראבניס
SF: קוסטאס פאפאניקולאו, מאט לוג'סקי
SG ואסיליס ספאנוליס, אריק גרין, ואסיליס מוראטוס
PG: ונג'ליס מנצאריס, דניאל האקט, יואניס את'ינאיו, ואסיליס טוהופולוס

 

אלופת היורוליג 2013/12 העבירה קיץ שקט לכאורה, בו שוב הציגה סגל מבוסס כשרון מקומי עם חיזוקים ספציפיים (אין מה להעריך יותר מידי כן? הסכומים שרצים שם לא שונים מכל גלקטיקוס אירופאי). ווסיליס ספאנוליס ימשיך להנהיג את הקבוצה מהקו האחורי ויעזר בדניאל האקט ואריק גרין שהגיע מהD-LEAGUE . הכוכב המקומי קוסטאס פאפאניקולאו חוזר מפציעה וכך גם פטריק יאנג שנתן מספרים טובים עד שנפצע. לקבוצה קו קדמי עמוק משופע בכישרון מקומי ופועלים שחורים במידה. לו רק ויימנעו ממכת פציעות.

 

כיוון: אולימפיאקוס תפתח את היורוליג בלא מעט משחקי חוץ קשים. התחלה טובה והימנעות בפציעות בתוספת חיבור טוב של השחקנים המשלימים ואולימפיאקוס תדבר חזק מאוד באירופה. המסורת הנשמה והקהל היווני המוטרף יהיו שם כדי לעזור.

 

 

יוניקס קאזאן: כרטיס מהמפעל

בשנה שעברה: הדחה בשמינית גמר היורוקאפ על ידי ז'ליגונה גורה

רוסטר:

C: ארט פרחוסקי, לטביוס וויליאמס
PF: קוסטאס קאימקוגלו, מרקו באניץ', ולדיסלב יבסטפב
SF: קוטי קלארק, פבל אנטיפוב, ואדים פאנין
SG: קית' לנגפורד, יבגני ורונוב, רוסלאן חבירוב
PG: קווינו קולום, אנטון פונקרשוב, אלכסנדר קרפוקין, דימיטרי נזבנקין

 

הקבוצה שרצה רצוא ושוב בין היורוקאפ ליורוליג קבלה כרטיס למפעל הבכיר. הסגל שנכשל ביורוקאפ שנה שעברה נשמר כמעט במלואו. אך בכל זאת, קית' לנגפורד הוא סקורר בחסד בכל רמה אירופאית שהיא. קווינו קולום הוא מנהל משחק עם 7.6 אסיסטים בממוצע שייעזר לא מעט בקליעה של קוסטאס קמיאמקולגו מאדי הדלק הנותרים במיכל של ארט פרחובסקי וביכולות של מרקו באניץ'. קוטי קלארק אקס גליל עליון הוא שחקן שיכול לשחק בכמה עמדות ויאפשר לפשוטין לנסות הרכבי סמול בול למיניהם.

 

כיוון: קבוצה שתהווה מטרד ללא מעט קבוצות ומצד שני לא תנצח מספיק בשביל לאיים על מקום בסוף העונה. הרבה תלוי בשריר החשק של קית' לנגפורד שביום טוב יכול לנצח משחקים נגד רוב הקבוצות האירופאיות ובסדר והשיטתיות שפשוטין יצליח להנחיל לסגל היחסית אפור שלו.

 

גלטאסריי אודבנק איסטנבול: אלופת היורוקאפ

בעונה שעברה: אלופת היורוקאפ.

C: ננאד קרסטיץ', אלכס טיוס
PF: אוסטין דיי, דיון תומפסון, אגה ערר, אורחן חצ'ייבה
SF: ולדימיר מיצוב, בלייק שילב, אמיר פרלדזיץ
SG: סינאן גולר, ג'ון דיבלר, חוסיין קוקסאל
PG: ראס סמית', ג'סטין דנטמון, קאן קורקמאז, שפק אדג'ה
ברוכה הבאה אלופת היורוקאפ. הקבוצה שאיש לא שמח להיכנס לטווח עיני הקהל שלה עבדה קשה לעבות את הסגל שאיש לא ישמח לראות גם בחוץ. אוסטין דיי חוזר מהליגה האיטלקית עם תואר מלך הסלים ו2.10 של כישרון. ג'סטין דטמון הוא שחקן אישי נפלא בעל ניסיון בשלל ליגות ורמות. אלוף המכללות מ2013 ראס סמית' מביא זריזות וקליעה כשבצבע אלכס טיוס ודיון טומפסון מעניקים ניסיון אירופאי ושליטה. לקבוצה גם גרעין וותיק ושחקני ספסל טובים שמעניקים לא מעט איזון למאמן המוערך והקולני ארג'ין עותמאן.

סימן שאלה מרחף מעל ננאד קרסטיץ' שלא שיחק שנה שעברה, הקבוצה הודיע שהוא כשיר, אך מעניין יהיה לראות מה נשאר ממנו לאחר הפציעה.

 

כיוון: הסגל כשרוני  שעם מאמן כמו עותאמן יכולים ללכת רחוק מאוד. אך בקבוצה כמו  גלאטאסריי שנוהגת לסבך את עצמה בבעיות מחוץ למגרש הכל תלוי בהנהלה המוטרפת (ובמשכורת בזמן). דבר אחד בטוח ולא ישתנה: אין קבוצה שנכנסת מרצונה החופשי לאולם מאיסטנבול.

 

פנאתינייקוס אתונה: כרטיס חופשי למפעל

 

בעונה שעברה: הדחה בהצלבה על ידי קובאן

רוסטר:
C: יואניס בורוסיס, כריס סינגלטון
PF: ג'יימס גיסט, דימיטריס ניקולס, אנטוניס פוטסיס
SF: קיי. סי. ריברס, פאט קלאת'ס, ואסיליס חרלמפופולוס
SG: ג'יימס פלדין, ניקוס פאפאס, אלפטריוס בוכורידיס
PG: ניק קלאת'ס, מייק ג'יימס, מיכאליס לונציס, אנטוניס קוניאריס

 

לא הרבה נשאר מאלופת אירופה לשעבר. דור הזהב היווני שכיכב בשנות האלפיים נסגר הקיץ רשמית עם פרישתו של אגדת היורוליג דימיטריס דיאמנטידיס.

פאו ייבאה מספרד את חבר חמישיית היורוליג הראשונה יואניס בורוסיס ואת כריס סינגלטון מקובאן שסוגרים עם דימיטריס ניקולאס מצ'סקא קו אחורי עם נסיון פיינל פור ולא מעט כישרון. קי סי ריברס הוותיק מבייארן מינכן וניק קלאת'ס בעונת בכורה כרכז מוביל יעזרו במייק ג'יימס המוכשר התקפית ובכישורן המקומי כדי להוביל את פאו לשלבים הגבוהים במפעל.

 

כיוון: זוהי קבוצה חדשה שאני מחכה לראות. אם בורוסיס נותן עונה דומה לעונה שעברה והסגל מתחבר יש לקבוצה פוטנציאל לרוץ עד לשלבים הגבוהים. אבל לאור השנים האחרונות זה לא בהכרח אומר הרבה ויכול להיגמר גם בכישלון מהדהד.

 

לבוראל קוצ'ה ויטוריה: כרטיס חופשי למפעל

בעונה שעברה: פיינל פור מופלא ומקום רביעי
C: אנדראה ברניאני, יוהאנס ווטמן, אילימאנה דיופ
PF: קים טילי, טורניקה שנגליה,מריו דלאס, דניאל בורדיניון
SF: אדם האנגה, טדאס סדקרסקיס
SG: רודריג בובואה, יאקה בלאזיץ', טרבור קוני
PG: שיין לארקין, רפא לוז

 

הסינדרלה של העונה שעברה לא נחה על מזרוני ההצלחה וסיפקה קיץ מהמרתקים שידע הקיץ האירופי השנה. שיין לארקין ואנדרה ברניאני ששתפו פעולה בNBA הובאו וכך גם אלוף היורוקאפ הטרי יוהאנס ווטמן. אדם הנגה ורפא לוז עוד שם כדי ללתת הגנה טורניקה שנגליה חוזר היישר מסיפור פציעה מטריד למדי כאשר לא מעט שחקנים משלימים טובים מחכים בטור. עמדת המאמן חוותה שינוי רציני ועם יש מה שמעמיד את הסגל המוכשר בסימן שאלה הוא יכולתו סיטו אלונסו להכנס לנעליי ולימיר פרסוביץ'.

 

כיוון: סגל מוכשר מאוד ומסקרן מאוד שצריך להתברג לשמונת האחרונות. האובדן של השחקן המוביל בורוסיס והחלפת המאמן שינתה את הDNA של הקבוצה שתנסה להשתמש בכישרון שלה ללכת שוב על השלבים הסופיים.

 

EA7 אמפוריו ארמאני מילאנו: כרטסי חופשי למפעל

בעונה שעברה: הדחה בשלב המוקדם
C: מירוסלב ראדוליצה, ג'מאל מקלין
PF: מילאן מצ'באן, ראקים סאנדרס, דוידה פסקולו, אוודו עבאס
SF: אלסנדרו ג'נטילה, סימונה פונטצ'יו, אנדראה לה טורה, ברונו צ'רלה
SG: קרונוסלב סימון, זוראן דראגיץ', ריקי היקמן
PG: מנטאס קלנייטיס, אנדראה צ'ינצ'אריני

 

ארמאני מילאנו עדיין לא התאוששה מההדחה ההיא מול מכבי תל אביב. וכמו כל השנה חדשה את פניה עם לא פחות משבעה שחקנים בסגל. מירוסלב רדוליצ'ה, הסנטר המוכח שהפגין ביצועים בקיץ האחרון בריו מצטרף לג'מאל מקלין ומילאן מצ'באן בצבע ויהווה מטרה נפלאה למנטאס קלנייטיס המוסר הנהדר. את הקבוצה ימשיך להוביל אלכסנדרו ג'נטילה הסקורר המוביל והוותיק של הקבוצה שבעזרתם של ריקי היקמן הוותיק ראקים סנדרס וספסל עמוק ינסה לחפות על הכישלון של השנה שעברה. במחזור הראשון של היורוליג, הם פוגשים את מכבי.

 

כיוון: אפשר לצפות ללא מעט לטריו החדש ראדוליצב-ג'נטילה-קלניטיס שבעזרת העומק מסביב יכולים להוביל קבוצה מוכשרת. מאידך בעיות על הקווים ובתוך הקבוצה יכולות לפגוע מאוד. הניחוש שלי? קבוצה טובה, לא מספיק.

 

דרושפאקה דואוש איסטנבול: כרטיס מהמפעל

בעונה שעברה: מאזן 5-9 בטופ 16 והדחה

רוסטר:
C: סמיח ארדן, פורקאן אלדמיר, מרכוס סלוטר, אוגוז סבאש
PF: אדריאן מוארמן, לוק הרנגודי, ארווין דאדלי, מטין טורן
SF: ג'יימס אנדרסון, וויל קלייברן, בירקאן באטוק
SG: בראד וונאמייקר, דאיריס ברטאנס, דואוש אוזדמירוגלו
PG: סקוטי ווילבקין, מהמט יגמור, אנדר ארסלאן, קרטאל אוזמיזראק

 

שלום שלום דיוויד בלאט. הקבוצה מטורקיה העבירה קיץ ברוטאלי והעמידה סגל מהעמוקים במפעל שנראה כי נבנה לא רק מכוכבים זמינים אלא גם מתוך חשיבה לא מועטה.

בראד וונמייקיר וסקוטי ווילבקין בהחלט יכולים להפוך לצמד מוביל משני צדי המגרש, ג'יימס אנדרסון האוסטרלי הנהדר ווויל קלייבורן אקס חולון ימטירו נקודות והקו הקדמי  עם סמיח ארדן אדריאן מוארמן לוק הרנגודי ומרקוס סלוטר הוא בשיא הפשטות, קו אחורי טוב מאוד ומגוון מאוד. ועוד לא הזכרנו את בירקאן באטוק ואת דואוש אוזמירודלו.

וצריך לומר- דיוויד בלאט תמיד העמיד קבוצות בדמותו, והקבוצה הזו נראית כמתאימה מאוד לתפקיד.

 

כיוון: לפי משחקי ההכנה נראה שדרושפאקה בכיוון הנכון. קבוצה בסגנונו של דיוויד בלאט תהווה קבוצת הגנה חזקה ובעלת שלל כלים התקפיים. אם רק יתנו לדיוויד יעבוד והפוליטיקה הטורקית לא תפריע זו קבוצה שתאיים על השלבים הגבוהים.

 

בשבוע הבא: ברצלונה, ריאל, צ'סקא, פנרבחצ'א, מכבי, במברג, פרטיזן וז'לגיריס.

 

 

 

 

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 42 תגובות

  1. תודה לביא
    סקירה נפלאה
    יש לא מעט אקסים מהליגה הישראלית ביורוליג ולא רק ממכבי
    נראה שהקו הקדמי של מכבי תל אביב לא ברמה הגבוהה של היורליג
    מעניין לראות מה שיין לארקין יביא ליורוליג
    ארמני מילאנו נראית קבוצה מאוד מעניינית
    מדהים איך בניגוד לכדורגל כדורסל הוא ספורט שנשחט ע״י מזרח אירופה

  2. אם יש מאן דהו ששם לב למספר טעויות כתיב ותחביר לאורך המאמר אני מתנצל. שבוע עמוס ועריכה בשלוש בלילה….
    אשתדל שלא יקרה שוב.

          1. צריך למצוא מילה שמצטרפת לכל אחת מהמילים.
            למשל: המילה המשותפת למילים קפה, חולים ושלום היא בית (שלום בית, בית קפה, בית חולים).

  3. תודה רבה מעניין ומרתק.
    שאלה , הצעה ותובנה.
    שאלה : הטם לדעתך הסגלים נסגרו סופית או להערכתך נראה אי אלו שינויים ?
    הצעה : אני חושב שכדאי שתוסיף שורה ( אחרי הבעונה שעברה ומתחת לרוסטר ).
    ותרשום שם את שם המאמן ….
    מאמן : ————————
    תובנה:
    הליגה נראית לי חזקה וצמודה.
    ביום נתון כל קבוצה יכולה לנצח כל קבוצה והרבה מאד יהיה תלוי ביכולת החיבור של הקבוצות ההתאמה בין השחקנים ובינם לצוות המקצועי .
    כמובן שזה נותן יתרון גדול לקבוצות שלא שינו הרבה כגון צסק"א וריאל ( ריאל שינו אל רוב המקומיים נשארו כמדומני ).

    1. הוסיף בתגובות בהמשך
      לגבי התובנה אתה צודק. אם כי ריאל אמנם חוותה שינויים לא דרסטיים אבל עדיין חוות כאלו. צסקא ופנר, האלופה וסגנית, הם היחידות שאפשר לומר זאת עליהם באופן משמעותי

  4. סקירה מצויינת.
    היום פורסמה ידיעה שקרסטיץ פרש.
    מילאנו נראית כמו קבוצה מסקרנת שיכולה להפתיע, גם גאלטסראיי ודרושאפקה יכולית להיות סוס שחור שתעשינה חיים קשים לכל אחת.

    1. והחלק המעניין יותר- הדיווחים הם שטיבור פלייס מצטרף. אם הדיווחים התאמתו מדובר בתוספת התקפית מאוד משמעותית.
      לא זוכר יורוליג כל כך איכותי כבר הרבה זמן, ועוד לא דיברנו על הגדולות של המפעל.

  5. פלייס מצטרף לאנדולו? בהחלט תוספת משמעותית. הוא עשה צרות גדולות למכבי ולנבחרת ישראל.
    והכיף הגדול הוא שנועל לראות את מכבי מול כל הקבוצות הגדולות ולא רק מול 3-5 כמו בשיטה הקודמת.
    זה גם יאפשר לקבל מושג אמיתי על כוחן של הקבוצות.

      1. עם תומפסון טיוס ופלייס ודיי יש להם קו קדמי מגוון ואיכותי. טיוס יספק משחק מעל הטבעות ויכולת הגנתית מרשימה בעיקר חסימות, תומפסון קשיחות ומדחק משובח תחת הסל, ופלייש ודיי יד רכה ותנועה מצויינת. קבוצה מאד מסקרנת נבנתה שם.

  6. אני מאוד אהבתי את פט קלאת'ס כששיחק פה במכבי חיפה. שחקן מאוד חכם וורסטילי שהיה חלק משמעותי בעונת האליפות לא פחות מדונטה סמית'.

    1. שהתאים לליגה הישראלית כי היה יותר פיזי מהשחקנים שמולו. באירופה הוא מאבד את היתרון הזה והוא פשוט סתם עוד שחקן

  7. רק הערה חשובה: ג'יימס אנדרסון הוא לא הפורוורד/סנטר האוסטרלי (נראה לי שהתבלבלת איתו), אלא ה-SG/SF, בוגר אוקלהומה סטייט (בחירה 20), גבולי ל-NBA כבר כמה שנים, עם עונה חזקה בז'לגריס לפני כמה שנים:
    http://www.basketball-reference.com/players/a/anderja01.html

    שחקן טוב מאוד ליורוליג.

    1. שכוייח שתקנת.
      הראש עדיין בריו 🙂 ראיתי אנדרסון ואוטומטית הלכתי אתו. מה גם שזכרתי שלפחות היה מו"מ אתו…
      כך או כך תודה.

  8. מבורך ותודה על ההשקעה. הולך להיות יורוליג מדהים השנה ולדעתי כל הימור צריך לקחת בעירבון מוגבל. אני מודה שלא ידעתי שקאזאן ביורוליג.. אתה בטוח בזה?

  9. סוף העונה דרפקושקה (או השד יודע מה שמה) של בלאט
    נפגשת מפגש ידידותי עם הקאבס ומנצחת אות ב2 נקודות בשניות
    הסיום, אם ביירן מינכן ניצחה את הספרס, למה לא,
    כמובן שאם היו נפגשות באמצע העונה האמריקאים היו טורפים.
    בעצם במשחקי ההכנה.

  10. סיקור מצויין ובאמת נראה שהיורוליג לפחות השנה נראה איכותי וזה בניגוד לכל הרואי שחורות שהסבירו שבגלל השכר שקפץ בNBA והתקדמות הדי ליג,בכל זאת אנחנו רואים סגלים לא רעים בכלל וכפי שציינת זה עוד ללא האריות של המפעל.
    מה שכן איך לעזאזל מילאנו שמה את ידה על ראדוליצה

    1. ראדוליצה עוד לא נתן עונה באמת טובה בקבוצה רצינית. בנבחרת סרביה הוא מצליח להוא לידי ביטוי הכי טוב בעזרת תיאודוסיץ והשיטה. בקבוצת יורוליג הוא עוד לא הוכיח את היכולת שלו

  11. יניב לדעתי מה שעזר ליורוליג והביא לסגלים הטובים זה הפחתת הקבוצות במפעל.
    ברגע שצמצמת את הקבוצות ל 16 צמצמת את המפעל בשליש לכן השחקנים הבכירים מתרכזים ב פחות קבוצות ותיאורטית נלקחו מהיורליג כ 100 שחקנים ( לפי 12-13 לקבוצה כפול 8 קבוצות ).
    לכן לקבוצות היורוליג הקיימות נתנו אפשרויות של כעוד 100 שחקנים וזה מה שבולם במקצת את השוק הסיני המתפתח.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט