הכנה לאולימפיאדה הפראלימפית – אולימפיאדה של גיבורים / גור גולן

כמעט חודש עבר מאז סיום האולימפיאדה בריו, אך האולימפיאדה עוד לא הסתיימה באמת – היום מתחילה האולימפיאדה הפראלימפית בריו דה ז'נירו.

לפני שמתחילים הנה כמה עובדות שבטוח לא ידעתם ובטוח ישאירו אותכם בהלם:

  1. ישראל זכתה בלא פחות מ-380 מדליות ב-14 אולימפיאדות פראלימפיות אשר השתתפה בהן.
  2. ישראל אירחה את אולימפיאדת הנכים בשנת 1968 בתל אביב.
  3. בשנת 1968 באולימפיאדה אשר התקיימה בישראל, זכתה ישראל ב-62 מדליות וסיימה במקום השלישי במאזן המדליות.
  4. ישראל מדורגת במקום ה-13 במאזן המדליות אי פעם באולימפיאדות הפראלימפיות.
  5. ציפורה רובין , ספורטאית ישראלית אשר זכתה בלא פחות מ-21 מדליות אולימפיות (מקום 14 לספורטאי בודד!) בשלושה ענפים שונים: אתלטיקה, שחייה וטניס שולחן. רובין, זכתה ב-11 מדליות זהב מתוכן 4 מדליות ,שהגיעו בעקבות שיאי עולם אשר נרשמו על שמה.
  6. באולימפיאדת תל אביב 1968 ישראל עשתה היסטוריה וזכתה בזהב אולימפי בכדורסל גם בגברים וגם בנשים.
  7. האולימפיאדה היחידה אשר בה ישראל לא זכתה בזהב אחד לפחות ,הייתה בביג'ינג 2008.

בעקבות האכזבה שהייתה לי בלונדון 2012 כשלא זכינו אפילו במדליה אחת, התחלתי לעקוב אחרי הספורטאים הישראלים באולימפיאדת הנכים. בלונדון זכינו ב-8 מדליות , כשהמרגשת מכולן הייתה כמובן מדליית הזהב של נועם גרשוני שהיה טייס קרב ונפצע בלבנון השנייה. אני מגיע מעולם הטניס ואני מתרגש כל פעם מחדש כשאני צופה בסרטון הבא:

Card

המשלחת השנה מורכבת מ-33 ספורטאים כשכל אחד מהם הוא ספורטאי ענק.

  • קובי ליאון (40) רוכב אופני יד. מדליסט הכסף מלונדון 2012. הוא אלוף הסבב העולמי לשנת 2015 ו-2016.
  • גדי ירקוני (42) רץ מרתון עיוור. סיים 13 בלונדון.
  • נדב לוי (37) בתחום הבוצ'יה. מקום שביעי בעולם.
  • מורן סמואל (34) חותרת פראלימפית. אלופת העולם לשנת 2015 וספורטאית השנה בתחום החתירה לשנת 2015. דמות מדהימה שאני ממליץ לכולם לראות ראיונות איתה. 
  • יוליה צ'רנוי (35) וראובן מגנאג'י (44), חתירה בסירה זוגית. מקום שמיני באליפות העולם.
  • שרגא ווינברג (50) טניסאי ישראלי בדרגת נכות קוואד ונושא הדגל בטקס הפתיחה. שתי מדליות באולימפיאדה בזוגות. הספורטאי המבוגר ביותר (50) בספורט יחידני במשלחת הישראלית, מדורג שמיני בעולם נכון להיום.
  • איתי ארנליב (32) טניסאי ישראלי בדרגת נכות קוואד. מדורג חמישי בעולם, בעל הישגים מרשימים במסגרת הסבב העולמי בזוגות ויחידים. ישתף פעולה בזוגות עם שרגא ווינברג.
  • אדם ברדצ'יבסקי (32) טניסאי ישראלי. אלוף ישראל בטניס כיסאות גלגלים ומקום 46 בעולם.
  • שי סיאדה (37), טניס שולחן בכיסאות גלגלים. בלונדון לא הצליח לעלות משלב הבתים.  
  • קרולין טביב (19) טניס שולחן בכיסאות גלגלים. מדורגת שישית בעולם וזכתה במדליית ארד באליפות אירופה האחרונה.
  • חגית בריל (41), טניס שולחן בכיסאות גלגלים. מדורגת במקום השלישי בעולם. בסידני השתתפה במסגרת תחרות הרמת משקולות, אך בשנים האחרונות שינתה ענף ועברה לטניס השולחן.
  • דני בוברוב (30), טניס שולחן. הוא מדורג תשיעי בעולם ובאליפות העולם האחרונה הגיע לשלב רבע הגמר. הצטרף למשלחת ברגע האחרון בעקבות פסילה של הנבחרת הרוסית.
  • נבחרת כדור שער נשים – אילהאם מחאמיד, גל חמרני, ירדן אדיקה, ליהיא בן דוד, רוני אוחיון וסיוון אברבאיה. מקום רביעי באליפות אירופה 2015 ואלופות העולם לשנת 2015. נחשבת לאחת הנבחרות הטובות בעולם.
  • דורון שזירי (49), קליעה. אחד הספורטאים המעוטרים ביותר במשלחת הישראלית: 4 מדליות כסף ו-3 ארד באולימפיאדות. זו תהיה האולימפיאדה השישית שלו והפעם ינסה לזכות בצבע החסר – זהב.
  • פסקל ברקוביץ (49), קיאקים. בלונדון 2012 השתתפה במסגרת אופני היד ולא הצליחה ולזכות במדליה. השנה היא תייצג אותנו במסגרת ענף הקיאקים בו היא אלופת ישראל.
  • דרור כהן, ארנון אפרתי ושמעון בן יעקב, שייט בסונאר. ב-2004 דרור וארנון זכו ביחד עם בני וקסלר במדליית הזהב באולימפיאדת אתונה. בשנת 2011 הם זכו באליפות העולם. שמעון בן יעקב מחליף בשנים האחרונות את בני וקסלר ויחד איתו הם עדיין פייבוריטים למדליה,כאשר בשנה שעברה סיימו במקום הרביעי באליפות העולם.
  • הגר (46) ומשה (48) זהבי, שייט בסקאד. בלונדון סיימה הגר ביחד עם שמעון בן יעקב במקום השישי, השנה ביחד עם בעלה משה זהבי תנסה לשפר את המקום.
  • ענבל פיזארו (29), שחיינית. אחת הספורטאיות הטובות בנבחרת וללא ספק השחיינית הטובה ביותר. זכתה עד היום ב-8 מדליות אולימפיות (4 כסף ו-4 ארד) ונחשבת לאחת משלושת השחייניות הטובות ביותר בדרגת הנכות שלה. ענבל מגיעה לאולימפיאדה הרביעית שלה במטרה לזכות בכמה שיותר מדליות.
  • יצחק ממיסטלוב (36), שחיין. יצחק ממיסטלוב מחזיק ב-4 מדליות אולימפיות (2 מזהב), נחשב לאחד השחיינים הטובים ביותר בשחייה הפראלימפית העולמית. הוא מחזיק בשני שיאי עולם בדרגת הנכות הקשה מכולן. בגלל שבדרגת הנכות של ממיסטלוב אין הרבה משתתפים הוא משתתף בדרגת הנכות השנייה ולכן לא מועמד מוביל לזהב אלא למדליה מצבע אחר.
  • איאד שלבי (29), שחיין. בלונדון , איאד היה רחוק מאית השנייה ממדליית ארד, אך יצחק ממיסטלוב ניצח בסופו של דבר. שלבי מתחרה בדרגת הנכות השנייה וב-2007 אפילו זכה בתואר אלוף העולם בשני מקצים.
  • הראל הלוי (25), שחיינית. בלונדון הייתה קרובה לגמר בשלושה מקצים , אך פספסה במעט. השנה היא מגיעה חזקה יותר במטרה לעלות לגמר ואולי לזכות במדליה.
  • יוליה גורדיצ'וק (18), שחיינית. כשהיא בת 18 בלבד, אחת השחייניות הצעירות המבטיחות בישראל ,תקבל הזדמנות ראשונה בבריכה של הגדולים.
  • יואב ולינסקי (27), שחיין. באליפות אירופה האחרונה יואב זכה בשתי מדליות והוא מגיע לאולימפיאדה בכושר נהדר.
  • ורונקיה גירנקו (18), שחיינית. הצעירה בת ה-18 קיבלה את ההודעה על כך שתשתתף באולימפיאדה לפני פחות מחודש והיא מגיעה נחושה וממוקדת לעשות את הטוב ביותר שלה.

 

כל אחד מהספורטאים האלה הוא בעל סיפור מדהים של גבורה. 33 לוחמים ,אחד אחד, אשר הגיעו להישגים חסרי תקדים ברמה העולמית.   הן בארץ והן בעולם, הם לא מקבלים את תשומת הלב , אשר מגיעה להם ויום לפני שהאולימפיאדה מתחילה בקושי תראו כתבה אחת על הספורטאים הנהדרים האלה.

לאחר האולימפיאדה "המרכזית" ביקשתי ממנחם לתת לספורטאים האלה את הכבוד שמגיע להם, ובשבועיים הקרובים אני אעלה ל"אירועי דיומא" את סדר היום של המשלחת הישראלית.

לפני חודש כמעט וצדקתי במאה אחוז בהימורים למדליות ועכשיו אנסה את מזלי שוב:

לדעתי נזכה ב-8 מדליות: ענבל פיזארו תזכה בשלוש, דורון שזירי יזכה במדליה נוספת, קובי ליאון יזכה במדליה בנגד השעון (אולי מזהב), מורן סמואל תזכה במדליה (אולי מזהב), נבחרת הכדורשער תזכה במדליה היסטורית והאחרונה תגיע מטניס הזוגות (ווינברג וארנליב). אני אוסיף שאני לא אופתע בכלל אם נזכה ביותר מדליות בזכות שלישיית השייט הנהדרת, השחיינים, קרולין טביב בטניס שולחן ונוספת בטניס היחידים.

 

בהצלחה! טקס הפתיחה בחצות הערוץ הראשון.

 

 

 

לפוסט הזה יש 31 תגובות

      1. בווקיפדיה לפחות כתוב שהיא נקראית משחקי תל אביב באופן רשמי ולא אולימפיאדה….ונתנו לה אי אלו שמות אחרים.
        אתה יודע מזה ?
        אם כן מה הקטע ?

  1. אשמח להסבר על דרגות הנכות השונות.
    תיקון קל: האולימפיאדה ב-68 הייתה ברמת גן, אך נקראת "תל אביב".
    ולמה בעצם נועם גרשוני לא משתתף עכשיו?

    1. לגבי דרגות הנכות – בעיקרון כל דרגת נכות נקבעת על פי סוג הפגיעות וכמות האגפים בהם פצועים. אני לא שולט בדיוק ברמות הנכות… כך שאני לא רוצה לא לדייק.

  2. כל הכבוד גור, באמת ספורטאים נפלאים.
    את מורן סמואל אני מכיר משהיתה בתיכון.
    כדורסלנית מחוננת, ממש עילוי, נראה לי שהיתה גם בנבחרת ישראל ואז תקפה אותה מחלה והיא איבדה את היכולת ללכת. כמובן שהמשיכה בספורט ולקחה את החתירה מתחביב ללהיות הכי טובה בעולם. מאחל ובטוח שתזכה במדליה.
    מתוך עיקרון אני לא מעריץ סלבריטאים/ספורטאים/נגנים, אבל את הספורטאים האלו אני ממש מעריץ. בהחלט צריכה להיות להם חשיפה הרבה יותר גדולה ממה שנותנים להם.

    1. +1
      מורן סמואל הייתה אחת הכדרוסלניות הטובות בישראל עד בוקר אחד שהיא פשוט לא יכלה לזוז. היא הייתה לאחר מכן בנבחרתישראל בכיסאות גלגלים ולפי דעתי אפילו הקפטנית ואז עברה לחתירה.
      ספורטאית ענקית שמדריכה מלא בני נוער.

  3. להוריד את הכובע הפני החברה האלה. הם אולי נכים בגוף אבל סופרמנים ברוחם ובנפשם.
    לכל אחד ואחת סיפור של צמיחה מתוך קודי והפיכת המגבלה לסיפור הצלחה.
    כל הכבוד גור על פרוייקט הסיקור של המשחקים האלה. אשמח לעקוב ולשמוח עבורם

  4. כל הכבוד גור. חשוב מאוד לספר את הסיפור שלהם ולתת להם הכרה. ואם יש משהו שאמור להסביר מה זה המושג הרוח האולימפית. אילו בדיוק הספורטאים הנהדרים הללו

  5. סחתיין על הטור גור וגם על הפטריוטיות. הייתי שמח אם היו נותנים יחס לאולימפיאדה הזו גם באתרים המרכזיים אבל כנראה שיש דברים רק בהופס.

  6. כאחד שיש לו אח נכה (ספורטאי חובב בלבד על אופני טנדם), כל כך מכעיס ומרגיז היחס והכיסוי המאוד מצומצם למשחקים הפראלימפיים התקשורתי בישראל, משקף את היחס הכללי לנכים ומוגבלים במדינה הזו.
    תודה לכל העושים במלאכה בהופס ולך גור על הטור הזה והענקת מקום הראוי לה באתר.

  7. גור כל הכבוד על הרמת הכפפה. אין ספק שהספורטאים האלה גיבורים.
    חבר טוב שלי היה כוכב של נבחרת הכדורסל בכסאות גלגלים (נפצע בעת שירותו בשייטת).
    הבעיה היחידה שלי עם המשחקים הפראלימפיים היא שקשה מאוד להשוות בין פציעות או נכויות של ספורטאים שונים, למרות שמנסים לעשות קטגוריות של דרגות נכות יש מי שמרוויח ומי שמפסיד, ולראייה ההבדלים בזמנים בין המקום הראשון, שני וכן הלאה הם מאוד גדולים.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט