לקראת טורניר הכדורגל האולימפי-חלק א'/אהרון שדה

הקדמה/רועי ויינברג: מאמר זה הוא אחד משני מאמרים שמקיפים את טורניר הכדורגל האולימפי. כדי להקל על חווית הקריאה ולתת את הקרדיט המתאים לעבודת המופת של אהרון שדה, הוחלט לפצל המאמר ל-2. הפריוויו לטורניר, עם המידע על הנבחרות, נמצא בחלק השני של המאמר שיעלה מחר.

1.רקע כללי:

הטורניר האולימפי בכדורגל הוא לא הדבר הכי גדול שיש לעולם הכדורגל להציע זאת מכיוון שבאופן מסורתי בפיפ"א חששו מתחרות עם טורניר הגביע העולמי ולכן על מנת לשמר את הייחודיות של הגביע העולמי החליטו בפיפ"א להטיל מגבלות שונות על הטורניר האולימפי. בעבר הרחוק המגבלה הייתה ש"מקצוען" לא יוכל לשחק באולימפיאדה. מי שהוגדר כ"מקצוען" הוא מי שנטל חלק במשחקי הגביע העולמי קרי המונדיאל.

החל מאולימפיאדת 1992 (ברצלונה) שונו הכללים, וכך למעשה היום זו למעשה מעין אליפות עולם עד גיל 23 עם שינוי משמעותי אחד מאליפויות הגילאים האחרות והוא שיש חריגי גיל, שלושה לכל נבחרת, כך שכל נבחרת יכולה להתחזק בשלושה שחקנים מעל גיל 23. בעבר ניצלו זאת נבחרות שונות וכך כיכבו במשחקים האולימפים שחקנים כגון מסי, רונאלדיניו וגיגס כשהיו מעל הגיל הנ"ל. גם בטורניר הנוכחי יככב סופר סטאר שכזה המדובר כמובן בניימאר כוכבה של נבחרת ברזיל המארחת.

אולם צריך לציין שמסיבות שונות בטורניר הנוכחי לא ישחקו כוכבים רבים ולמעשה חוץ מהברזילאי לא נראה לי שיגיע לכאן עוד שחקן בעל שם גדול באמת, ולכן מי שחשב לראות את מסי ורונאלדו מתעמתים בשלב הבתים במפגש בין ארגנטינה לפורטוגל צפוי להתאכזב. יחד איתם יש את אוהדי שבדיה, שלא יזכו לראות את זלאטן בטורניר. הדבר תקף גם לגבי קולומביה וחאמס או גרמניה ומולר.

הסיבות המרכזיות להיעדרות הכוכבים:

הוא דווקא ישחק בטורניר. ניימאר.

הסיבה המרכזית היא שטורנירי היורו והפעם גם הקופה אמריקה המורחב שוחקו הקיץ. ייתכן שאלמלא כך מסי למשל היה מופיע בפעם השנייה בטורניר וכך גם חאמס רודריגז, אבל השתתפות שחקן בשני טורנירים עם נבחרתו באותו הקיץ זה נדיר (כמעט, היות ובעבר היו כמה דוגמאות) ולכן רוב הנבחרות העדיפו בצדק מבחינתם שהכוכבים הגדולים ישחקו בטורניר החשוב של הקיץ, עם חריג אחד בולט וזה כמובן ניימאר (נרחיב בהמשך).

בשולי הדברים נציין כי:

1. טורניר היורו היה גדול מתמיד ועקב כך שהיו יותר משתתפות ביורו נמנע מיותר נבחרות לשחק עם כוכביהם באולימפיאדה.

2. באופן חריג טורניר הקופה החגיגי שוחק בשנה האולימפית מה שהגביל את נבחרות אמריקה השונות מבחינת שליחת שחקנים לטורניר.

3. בלגן ואנדרולומוסיה בנבחרות ברזיל וארגנטינה: בברזיל פוטר המאמן דונגה לאחר טורניר הקופה המאכזב. בנוסף, דאגלס קוסטה ממינכן שהיה צפוי לשחק ייעדר בגלל פציעה. גם בארגנטינה התפטר המאמן טאטה מרטינו ובכלל עושה רושם שכל הכדורגל במדינה בסחרור אחרי הודעת הפרישה של מסי. נוסף על כך, כמה כוכבים (בראשות פאולו דיאבאלה מיובנטוס) היו צפויים לשחק בטורניר ולא ישחקו לבסוף.

2.מבנה הטורניר:

בטורניר האולימפי 16 נבחרות מכל היבשות, כולל אוקאניה (אוסטרליה, ניו זילנד ושות'). הנבחרות מתחלקות לארבעה בתים בני 4 נבחרות בכל בית. שני הנבחרות הראשונות בכל בית עולות לשלב רבע הגמר ושני האחרונות מודחות. החל משלב רבע הגמר משוחק הטורניר בשיטת נוקאאוט. כשהמפסידות ברבע הגמר מודחות והמפסידות בחצי הגמר ישחקו על מדליית הארד כמובן.

3.הנבחרות הבולטות שייעדרו מהטורניר (וקצת היסטוריה):

מכיוון שבטורניר ישחקו רק 16 נבחרות ועקב החלוקה השוויונית יעדרו נבחרות רבות.

הבולטות שבהן (הנבחרות שזכו במדליות בעבר) לפי יבשות:

באפריקה יש את קמרון (אלופת סידני 2000 ) וגאנה (ארד בברצלונה 1992).

בדרום אמריקה יש את אורוגוואי (צמד מדליות זהב ב-1924 ו-1928, כששנתיים לאחר מכן המדינה מארחת וזוכה במונדיאל הראשון בהיסטוריה), צ'ילה (ארד בסידני 2000) ופרגוואי (סגנית באתונה 2004), כששלושתן לא ישתתפו בטורניר.

אירופה :

באירופה ישנן נבחרות רבות בעלות מסורת אולימפית בכדורגל גברים. המעניין הוא שהנבחרת האולימפית המצליחה ביותר היא דווקא נבחרת הונגריה: אמנם המדליה האחרונה הייתה ב-1972 (כסף לאחר הפסד בגמר לפולין 1-2). להונגרים 3 מדליות זהב (הלסינקי 52 ,טוקיו 64 ומכסיקו סיטי 1968), כאמור מדליית כסף ממינכן 1972 ועוד מדליית ארד מרומא 1960.

עוד נבחרת פאר היא נבחרת יוגוסלביה שלא תשלח שום אקסית למשחקים בריו. למדינה המאוחדת הייתה יופי של היסטוריה עם 4 גמרים רצופים. שהתחילו בלונדון (1948) עם מדליית כסף ששוחזרה בהלסינקי 1952 ובמלבורן 4 שנים לאחר מכן, כאשר ברומא 1960 זכו היוגוסלבים בזהב. בלוס אנג'לס (1984) הם זכו במדליית הארד האחרונה שלהם עד כה, כשמאז לא קרואטיה ולא סרביה עמדה על הפודיום (וכמובן לא אף נבחרת אקס יוגוסלבית אחרת).

ברית המועצות (לשעבר) היא עוד נבחרת פאר שזכתה בזהב במלבורן 56 וחזרה וזכתה בו בהופעתה האחרונה כברית המועצות בסיאול 1988. בין לבין זכתה הנבחרת הסובייטית ב-3 מדליות ארד ברצף באולימפיאדות של 1972 עד 1980 (מינכן ,מונטריאול ומוסקבה), כאשר אין לשכוח שב-1984 הסובייטים החרימו את האולימפיאדה וב-1980 מדינות רבות מהגוש המערבי עשו זאת. מאז סיאול ומהתפרקות ברה"מ שום נבחרת מהגוש הסובייטי (לשעבר) לא עמדה על הפודיום באולימפיאדה.

ספרד, שהיא נבחרת פאר בלי קשר לאולימפיאדה, ובמשחקים זכתה בזהב הביתי בברצלונה 92 ובמדליית הכסף בסידני 2000. צרפת עם זהב אולימפי מלוס אנג'לס 1984, איטליה זכתה בזהב (1928, אמסטרדם) וארד (ברלין, 1936) לפני שנים רבות ועוד 4 פעמים מקום רביעי כשהאחרונה שבהן היא סיאול (1988). פולין זכתה בזהב ממינכן 1972 ושתי מדליות כסף ממונטריאול 1976 וברצלונה 1992. יש לנו גם את צ'כסלובקיה שזכתה בזהב ממוסקבה 1980 ובכסף מטוקיו 1964 .

בריטניה: הממלכה המאוחדת יצרה נבחרת אחת מאנגליה, סקוטלנד, וולס וצפון אירלנד בלונדון 2012 והודחה ברבע הגמר. זכתה בעברה הרחוק מאד בשני מדליות זהב מלונדון 1908 ושטקהולם 1912 ולא הגיעה לשום דבר מאז. נוסף על כך, בלגיה זכתה בזהב באולימפיאדה הביתית של 1920 ומאז לא עמדה על הפודיום..ב-2008 הייתה קרובה אך סיימה רביעית.

מדליסטיות עבר נוספות מאירופה שלא יהיו בטורניר: הולנד (3 מדליות ארד מ-1908 ל-1920, כשב-1916 לא הייתה אולימפיאדה), שוויץ (כסף בפריז 1924), אוסטריה (כסף בברלין 1936), נורווגיה (ארד ברלין 1936) ובולגריה (ארד במלבורן 1956).

4.כמה דברים נוספים שכדאי לדעת על הטורניר:

המרקנה גם יארח משחקים מהטורניר.

1. הכדורגל הוא הענף הראשון שישוחק בריו והיחיד שישוחק לפני טקס הפתיחה הרשמי של האולימפיאדה.

2. הטורניר ישוחק ב-6 ערים שונות ולא רק בריו, כאשר כל האיצטדיונים מלבד האיצטדיון האולימפי היו האיצטדיונים בהם שוחק המונדיאל לפני שנתיים.

3. כל משחקי הבתים יערכו באותם ימים: ה-4, ה-7 וה-10 באוגוסט.

4. באולימפיאדה הזאת יותר חילוף רביעי בזמן ההארכה (בדומה לגמר הקופה אמריקה). הווה אומר שבסיום 90 דקות קבוצה תזכה לחילוף נוסף, בין אם השתמשה ב-3 החילופים שלה או לא.

רועי ויינברג

אחד מעורכי הופס. אוהב את מיאמי וגבוהים שמוסרים מעל 4 אסיסטים במשחק.

לפוסט הזה יש 11 תגובות

  1. תודה אהרון. בגלל אופי הענף, באופן מסורתי, ישנם משחקים לפני טקס הפתיחה. באופן אישי אותי הטורניר לא מעניין. היה לו פוטנציאל אם לא היה בזמן האולימפיאדה…
    רק לציין שעד 1930 זה היה טורניר הכדורגל הבכיר. להבין כמה אורוגוואי היתה הטובה בעולם באותן השנים.

    1. מתן תודה.
      אמרת עד 1930 .
      לי נראה שזה נכון לזמן ארוך יותר .
      נכון שהיו גביעי עולם .
      אבל הונגריה הגדולה למשל באה לידי ביטוי באולימפיאדות.
      אשר לרמת העניין.
      אם היו חריגי גיל כבעבר הייתי מתעניין יותר…וגם אז הטורניר מעניין אותי פחות מאשר אתלטיקה בוודאי .
      השנה הטורניר לא יעניין אותי כלל מעבר לשאלה המסקרנת האם ברזיל תמשיך להיכשל .

  2. אפשר להסביר כיצד נקבעו הנבחרות המשתתפות בטורניר?
    לדוגמא דנמרק, היא נמצאת בטורניר הזה ואפילו ביורו היא לא היתה וזה קצת מוזר

כתיבת תגובה

סגירת תפריט