פחות ממקסימום/מתן גילור

בואו נניח לרגע את התרחיש (המאד לא סביר) הבא: לברון ג'יימס חותם בקליבלנד על חוזה נמוך מחוזה מקסימום (או קרוב לכך). הסכום המדויק פחות משנה, כיוון שהדיון הוא עקרוני. זה יכול להיות M10$ ,M5$ או מינימום. לא כזה משנה.

לפני שנשאל את הברור מאליו, בואו ניזכר במספר דברים:

  1. כשטים דאנקן קיצץ בשכר הוא קיבל ציון לשבח על כך שוויתר על כסף רב (וזה לא שהוא עבר לחיות על מים ולחם, כן?) לטובת הקבוצה. בניגוד לשחקן דוגמת דיוויד ווסט, אשר עשה זאת כדי להשיג אליפות אישית, לדאנקן לא רק שהיו אליפויות, אלא שהן היו ספציפית במועדון. כלומר, זה לא שהוא היה צריך לדאוג לעצמו באופן אישי, אלא ירוויח משיפור הקבוצה, עקב הירידה בשכר האישי. מהבחינה הזו, לברון יותר ידמה לדאנקן, שכן הוא כבר שזכה באליפות ואף הביא למועדון אליפות בתנאים "סטריליים", כלומר כשהוא מרוויח מקסימום. עם זאת, לא ניתן להתעלם מכך שדאנקן היה מבוגר יותר כשהחל לקצץ משמעותית בשכר.
  2. בפעם הקודמת שלברון עשה זאת (במיאמי) הוא זכה לביקורת רבה על עיוות השיטה, אך יש לזכור שכיום הוא כבר שחקן ותיק יותר ושנשארה לו קריירה קצרה יותר.
  3. כשקובי בראיינט המשיך לקחת מקסימום בשלהי הקריירה באו אליו בטענות. אז ברור שהסיטואציה שונה ושלברון היום עדיין שווה מקסימום ושקובי כבר לא היה שווה מקסימום (אפילו אם זה הגיע לו), אך מי אמור להחליט מתי מגיע הנקודה הזו בה שחקן כבר לא שווה את החוזה שלו?
  4. השחקן הטוב בעולם בשתי העונות האחרונות הוא סטפן קרי. לכל הפחות הוא אחד משני השחקנים הכי טובים בעולם. קרי הוא גם השחקן המרכזי בקבוצה הכי טובה בעולם – הקבוצה אותה קליבלנד פגשה בשני גמרים רצופים. קרי מרוויח שכר נמוך משמעותית משכר מקסימום. נכון, הנסיבות שונות. אין בכך ספק. כשהוא חתם על החוזה איש לא שיער שהוא שווה חוזה מקסימום. כמו כן, היה ספק רב בקשר לאיתנות גופו. ובכל זאת, העובדה היא שהלוחמים גם מחזיקים בקרי וגם בסגל איכותי ועמוק מכפי שהיה ניתן להניח שיקיף שחקן באיכות הזו. בעצם, יש פה סוג של עיוות בשיטה, כיוון שהשחקן הטוב בעולם מרוויח סכום שנוגד את המהות של תקרת השכר, שמטרתה, בין היתר, לחלק את הכישרון והאיכות בין קבוצות הליגה באופן (יחסית) שוויוני. האם זה לא סביר שלברון יאמר שלמרות שהנסיבות שונות זו הסיטואציה, ולכן הדרך להיאבק בסיטואציה הזו היא לשים את עצמך באותו המצב. כלומר, להפחית בשכר לרמה כזו שתאפשר לפרשים להחזיק סגל עמוק ואיכותי בלי לשלם מסים גבוהים במיוחד סביב שחקן בטופ של הליגה. רוצה לומר שלברון ירצה לנצח את קרי באותם התנאים.
  5. לברון כבר לא ילד. הוא יחל את עונתו ה-14 בליגה. הוא נמצא בעשור הרביעי לחייו, בחלק היורד של הקריירה ועם קילומטרז' עצום. אין לדעת כמה זמן עוד יש לו להגיע להישגים בכלל וכאלה בהם יש לו חלק משמעותי בפרט.

אז מה דעתכם – האם בכזה תרחיש לברון חוטא לשיטה, משבש אותה והלכה למעשה מתנהל בצורה לא הוגנת ולא הגונה או שמא מגיע לו ציון לשבח על כך שהוא מוותר על כסף רב (במקרה שלו זה פחות הכסף, בטח לאור החוזה עם נייקי, אלא יותר על היוקרה והסטטוס שנלווים לחוזה מקסימום) או בלי קשר לכסף פשוט ממקסם את הסיכוי של הקבוצה לזכות באליפות בכל הכלים החוקיים העומדים לרשותו (שיש שיטענו שזה מה שמצופה מספורטאי)?

[שוב מבהיר – התרחיש הוא פרי דמיונו של הכותב ותו לאו!]

לפוסט הזה יש 35 תגובות

  1. השאלה המתבקשת היא כמובן לצורך מה? איזה חיזוק משמעותי קליבלנד צריכים לקראת העונה הבאה וכמה זה יעלה להם?

    לדעתי אגב זה תרחיש לא מופרך, וכמובן שאוהביו של המלך ירון בזה אות לנדיבותו הרבה ושונאיו יטענו שזו שחצנות….

  2. לברון, ווייד, ובוש לקחו פחות כסף ממיאמי כדי ליצור קבוצה מספיק חזקה שתוכל לזכות באליפות, אבל עדיין קיבלו סכומים נכבדים.

    במקרה של קליבלנד בעונה הבאה, לברון יצטרך לחתום על חוזה מינימום + הקבוצה תצטרך לוותר על ג'יי אר סמית ועל חריגת טרייד של כמעט 10 מיליון דולר כדי ליצור מספיק מקום בתקרת השכר להחתים שחקן משמעותי (ועדיין לא מקסימום – משהו כמו 12 מיליון שזה לא סכום דרמטי בתקרת השכר החדשה והגבוהה.

    בקיצור, לא ריאלי ולא שווה את זה.

    וכשכוכב שאמור להיות השחקן הכי טוב של הקבוצה (לא בטוח שזה המקרה עם דאנקן או דירק), לוקח פחות כסף כדי לנסות לחזק את הקבוצה, זה pussy move.
    תסמוך על עצמך, קח את מה שמגיע לך ותעשה את זה כמו כל הגדולים לפניך.
    לא תעשה את זה ותזכה באליפות ?
    תקבל כוכבית ממני כל פעם שיזכירו את התואר הזה.

    שחקנים משניים כמו ווסט ?
    תעשו מה שבא לכם ובהצלחה.

  3. כשקרי מקבל שכר נמוך מהיכולת שלו (בהרבה) זה מראה על ענווה וצניעות. כשלברון עושה אותו דבר זה מראה על שחצנות וליכלוך.
    הכל בסופו של דבר מסתכם ביחסי ציבור. לא משנה מה עשית, איך שיסתכלו על זה תלוי ביחסי הציבור שלך.

    1. קשקוש מוחלט.
      קרי מקבל שכר נמוך מהיכולת שלו כי בזמן שהוא חתם על החוזה לא היה ברור אם בכלל היה לו קריירת נבא בגלל כל בעיות הקרסוליים.

      לברון חתם על פחות כסף כדי שיוכל לזכות באליפות.

    2. אני קורא כמות של כתבות NBA מכל הסוגים כולל פורומים. בחיים לא שמעתי אדם אחד שטוען שקארי עניו בגלל שהוא שותק על שכרו הנמוך. הבחור חתם על חוזה יפה ביותר עם אנדר ארמור. הוא לא יחווה עוני בחיו. הוא שנה הבאה מסיים חוזה ויקבל מקסימום של הביוקר…

      הענווה שמייחסים לו היא זה שהוא לא טיפוס אקסנטרי בלבוש או בהופעות ציבוריות ולא קורא לעצמו בתארים ובאופן כללי אדם שקט.

      גם הטענה שלברון שחצן ומלוכלך מעולם לא היה קשור כהוא זה בשכרו. נכון שה-90 מיליון שקיבל מנייקי כתיכוניסט היו מוגזמים, אבל כל דולר שהרוויח מאז היה חמישית ממה שהכניס לבעלים לנייקי ולליגה.

      אין ומעולם לא הייתה לי בעיה עם חבירת כוכבים. הבעיה עם לברון זה שהוא גם חבר לכוכבים וגם לוקח את כל הקרדיט. משחק 7 היא דוגמא טובה. יזכרו לו את השלושה והחסימה. אבל הוא החטיא בלי הכרה ב-5 הדקות האחרונות. קיירי השאיר את הקבוצה במשחק התקפית ושם את הדאגר. השאלה האם לברון יעלים את חלקו של קיירי כפי שעשה עם וויד, בוש שההיסטוריה תזכור אותם כסייד קיקים ולא כוכבים שותפים.

      1. איך קיירי השאיר את הקבוצה במשחק התקפית בדקות האחרונות אם 12 הנקודות האחרונות היו השלשה של קריירי ועוד 9 של לברון? גם קיירי החטיא בדקות האחרונות וגם הוא סיים עם אחוזים לא מזהירים.

        1. לפי מה שאני זוכר ברוב הדקות האחרונות המהלכים שקליבלנד שיחקה היו לברון לוקח את הכדור ומה שקורה קורה.
          קשה לקלוע נקודות כשרק שחקן אחד בקבוצה מחזיק בכדור

          1. 3 זריקות עונשין מוצלחות של לברון
            שלשה של לברון
            4 החטאות של לברון
            קיירי נחסם
            שלשה של קיירי
            החטאה של קיירי
            קליעת עונשין של לברון
            קיירי מהלך מוצח משלושה
            לברון 3 מ7

  4. סוגייה מעניינת, והארת עליה מזוייות שונות ומעשירות, תודה.

    אני אוהב ששחקנים מקצצים בשכר כדי לפנות לאחרים בקבוצתם, זה מייצר ליכוד קבוצתי וכדורסל זה ספורט קבוצתי.

    לא שזה ריאלי והגיוני אבל הייתי מת לראות קבוצה בה 8-9 שחקנים (האלה אחרי חוזה הרוקי) מתחלקים תחת התקרה שווה בשווה, מבלי שום קשר לאיכותם.

    לא יחסר לאף אחד, הרי מדובר במיליונים בשנה, לא כולל פירסום ועסקים אחרים. זה יהיה הקבוצה הקיבוצית הראשונה ב NBA, ויקדם איזשהו אידאל שחסר בעולם, להרויח יחד ובזכות האחר, ולא על חשבון האחר.

  5. מסכים עם הכול-לא משנה מה תעשה תמיד ימצאו דרך להוכיח אותך.לקחת מקסימום כמו קובי-רודף בצע,קיצצת בשכר-מחבל בשיטה.שכל אחד יעשה מה שהוא רואה לנכון ולאף אחד אין זכות להיכנס להם לכיס כל עוד זה במסגרת חוקי הליגה.
    מתן-יש דיבורים על קיצוצים בשכר של לברון או שזה פוסט תאורטי בלבד?

  6. לברון למעשה הוא הGM של הקבוצה. והוא רוצה לזכות איתה בעוד אליפויות. הוא בהחלט רשאי בעיני לעשות מהלך כזה עבור מישהו ספציפי שמתאים. למה לא?

    1. צביקה אל תהיה מושפע משטויות של לייצני החצר של לברון. הם עוד נייה גם יהפכו אותו לבעלים בפועל וחשב השכר של הקבוצה. הוא שחקן כדורסל סופר מעורב כמו כוכבים לפניו.

      הוא לא החתים את בלאט ובטח לא השאיר אותו בתפקיד כל כך הרבה זמן (השפיע על פיטוריו בטוח אבל אילו היה ה-GM היה מפטרו אחרי 3 חודשים ראשונים רעים). הוא גם בכלל גם לא רצה את טיי לו (הוא מסתדר איתו זה כן), אם הוא היה GM מארק ג'קסון שמיוצג על ידי ריץ' פול וחבר של ג'יימס היה מאמן אותו במקום להתחנף אליו בשידורים.

      נכון שהוא הביא כמה חברים ממיאמי כנדוניה אבל הוא בטח שלא החתים את מוזגוב, שאמפ וג'יי אר סמית'. וגם לא את פריי. ועסקת קווין לאב כבר הייתה במגעים אפילו לפני שלברון חתם רשמית. בלאט פשוט היה מחוץ ללופ ולברון לא.

      יש לקאבס ג'י אם מצויין שקוראים לו דיוויד גריפין בחור יהודי וחכם שהאנטישמים מהעיר ליד האגם רוצים לקחת גם לו את כל הקרדיט. כן לברון עזר בגיוס שחקנים לבוא אבל זה לא שונה ממה שקובי, שאק או דאנקן עושים כבר שנים

      1. לברון לא השפיע, ולא ישפיע בקאבס, יותר מששחקנים אחרים ברמתו עושים. אני בטוח שה-G.M מדסקס עניינים איתו, אבל גריפין הוא הקובע בסופו של דבר, והגיע הזמן להפסיק עם השטויות האלה ש-"לברון קובע".
        הוא לא קובע דבר, בדיוק כפי שקובי לא קבע ומייקל לא קבע.

        1. “I told myself that I got to be patient, but i’m not a patient guy,
          but I new when I came back , I felt like I have the blueprint
          to get it done, so now my challenge was how I get the organisation, how I get the players to fallow me and listen to my commands every day…”

          http://watch.nba.com/video/channels/nba_tv/2016/06/20/20160619-gt-lebron.nba
          מהדקה השלישית.

          אפשר אולי להתווכח על רמת המעורבות שהוא התכוון אליה, אבל יש פה תכנית פעולה שהוא רצה להנחיל.

          אני כותב את זה כ״אוהד לברון״, שהיה לו קשה עם זה (במיוחד שאהבתי מאוד את בלאט), אבל השלים עם זה – זה חלק מהשחקן, ולאור האליפות, זה גם חלק מהגדולה שלו – הוא באמת ידע איך לעשות את זה.

          יש בזה משהו מדהים – שחקן שבוחר קבוצה כדי להביא אותה לאליפות (ההפך הגמור מהמעבר למיאמי). מתי עוד נראה את זה?
          *כמו שמישהו פינטז – תתארו שהוא בוחר לעצמו להביא אליפות לניו-יורק ומצליח?!!!!

    2. אני לא אמרתי זאת לרעתו. מה שעשה גם במעבר למיאמי. ומה שעשה במעבר לקאבס בחזרה זה מיקסום הכח שלו כדי לנווט את הקבוצה לכיוון שהוא חשב כנכון. אם לפני האליפות הזאת זה הלך לו, עכשיו לאחר האליפות זה לגמרי שלו. בזכות. לא מוריד כלום מאף אחד אחר אבל לברון מנהל קבוצות שהוא משחק בהם, החל מהמעבר למיאמי, יותר מכל שחקן אחר בעבר, ובהצלחה שכל מההל בליגה היה מוכר את אמא שלו בשבילה. יש דבר כזה מאמן שחקן. לברון כבר 6 שנים בערך מנהל שחקן. 3 אליפויות בינתיים. לא רע.

  7. אחלה פוסט שמעמיד, אותי לפחות, בדילמה.

    מצד אחד, בוודאי שאני אשמח אם אנשים יסתפקו בפחות. ועשירים על גבול השחיתות, הם בטח יכולים לוותר. כל הרעיון האמריקאי, "אתה רק מה שחשבון הבנק שלך מראה", מתועב בעיני.

    מצד שני – האנ.בי.איי שומר על רמה תחרותית גבוהה, בזכות כלים כמו הדראפט ובעיקר תקרת השכר, שהיא בעצם, פיזור הוגן של כוח.

    לברון לא יוותר על שכרו, אבל בהיפותזה שכן (או כוכב-על אחר), זו בעצם דרך ליצירת הרכבי גלקטיקוס שיעקרו את התחרותיות. ואז מה? היה לנו מספיק ממכבי ת"א כדורסל, או הדואופול בארסה-ריאל, או היאנקיס שקונה כל מה שבא לה, כדי להתבאס.

    אני אומר: הליגה לא תיתן לזה לקרות. השאלה שתעמוד לפניהם היא, האם זה טוב או רע לעסקים של כל הליגה. אני מניח שהתשובה תהיה, לא טוב לביזנס. ויימצא האיסור.

  8. לא יכולים למנוע את זה. כל המנגנון של הויסות מבוסס על כסף. ברגע שמישהו מוותר על כסף הוא תכלס עוקף את המערכת. כמו שהצד השני נכון – מי שלא אכפת לו לעבור את תקרת השכר ולשלם מס מותרות גם עוקף את השיטה (ומשלם את המחיר). ככה זה עובד באמריקה. לטוב ולרע.

  9. אבל למה שלברון יוריד את שכרו כדי שהקבוצה לא תעלה מעל תקרת השכר, שכחתם שהוא שונא את הבעלים ?
    הרי מבחינתו שהבעלים יפשוט את הרגל. אין שם שום אהבה. הוא צריך לשכנע את הבעלים לשלם הרבה מותרות על בסיס "הבטחה" שתהיה עוד אליפות

  10. שלש נקודות עולות לי ,אם הבייצית מסכימה לפיחות ,
    כדי לחזק את הקבוצה ,הוא יותר חכם ממה שאני משער ( חחחחח) .ועוד יותר בולט ,האהבה שיש בין הבייצית ובין ה GM/ בעלים (יענו שנאה יוקדת) הוא האנטי תזה למהלך שכזה, והבייצית גם אם תנער אותו עד מחר הוא לא דנקן,בקיצר ,אין סיכוי שזה קורה.
    רעיון מעניין,ונקודה מעניינת

  11. נושא מאוד מעניין בעיניי. האינסטינקט הבסיסי שלי הוא להעריך שחקנים שמוותרים על כסף בשביל הישגים או דברים אחרים. אני מתעב כדורגלנים שהולכים לקטאר ולאמירויות בשביל לקבל בוכטות ולשחק כדורגל לא תחרותי (צ׳אבי, שברת לי את הלב, לא חשבתי שאתה כזה…).
    אם זהבי מוותר על סין הוא לגמרי קונה אותי (אני אשנא אות׳ו באותה מעדה אבל אתפוס ממנו בטירוף).
    כשג׳ו ג׳ונסון עזב את הסאנס הנפלאה ופגם קשות בסיכויה לאליפות בשביל חוזה יפה באטלנטה התבאסתי עליו ממש.
    א ב ל בסוף הדבר הכי חשוב בליגה מלבד רמה גבוהה זאת התחרותיות. תקרת השכר והדראפט הם שני האמצעים היחידים שמשמרים את זה. הפחד הגדול שלי שחוזי הפרסום המטורפים יטרפו את הקלפים ושחקנים שבשבילם לוותר על 8-10 מיליון לעונה זה כמעט פינאטס יעקרו את כל החנגנון של תקרת השכר.
    כשהשכר יהפוך להכנסה כמעט זניחה ביחס לפרסום לדוראנט לא יהיה איכפת מהאפשרות של לחתום לשנה בתאנדר בשביל למקסם את החוזה מקסימום הבא שלו וזה כבר ישנה את הצורה בה השחקנים, הקבוצות והליגה מתנהלים, ולא לכיוון הנכון.

    1. לטענה האחרונה שאמרת – נכון ובגלל זה הליגה חייבת לשמור על המצב בו המשכורת ממשיכה להיות חלק חשוב מההכנסות של השחקן אפילו אם הוא סופרסטאר. זאת אומרת להמשיך ולהעלות אותה כל הזמן

  12. חייבים גם לזכור שאם הקבוצה תהיה בטופ של הליגה מה שהוא ירוויח לאורך זמן מחוזי פרסום יהיה שווה הרבה יותר כסף….

  13. צריך רק להזכיר שאת חוסר התחרותיות יצרו בעלי הקבוצות משיקולי בצע כסף.
    הרי הפתרון האידאלי, כזה שיותר שוויון, הוא תקרת שכר קשיחה, ללא הבלה על חוזים של שחקנים (כל עוד הם מתחת לתקרת השכר)

    אבל הליגה ויתרה על הקונספט בשביל עוד כמה אחוזים מעוגת הרווחים.

  14. מתן, הפוסט מעניין.
    זווית נוספת, אולי מכריעה, היא האחריות של לברון כלפי השחקנים, כנציג מעצם מעמדו, במאבק התמידי הממשי וגם הסמלי על החלק שלהם בעוגה. אם סופרסטאר כמו לברון מוותר על חוזה מינימום אז הוא משמש דוגמה ומייצר תמריץ משמעותי לסופרסטארים אחרים לעשות זאת, וגם מקנה כלי לחץ בידי בעלי הקבוצות כלפי השחקנים. בטווח הארוך יותר שחקנים מובילים יעשו זאת וייפגע משמעותית כח המיקוח של השחקנים השואפים כל הזמן להגדיל תקרת השכר. מהסיבה הזו, גם אם לברון היה שוקל באופן תיאורטי לעשות זאת, היו עליו לחצים אדירים מצד ארגון השחקנים ךא לעשות זאת. זה גם ההבדל ביחס לקרי, שלא היה במעמד מיקוח או דוגמה.

  15. לברון ג'יימס חתם על חוזה עם נייקי, שמבטיח לו מיליארד דולר.
    מיליארד.
    1,000,000,000.
    האם ב א מ ת משנה לו אם החוזה יהיה 10,20 או 30 מיליון לעונה, או שמכאן והלאה זה רק אגו?

  16. אם לא אכפת לו מהגודל של החוזה, כשהוא יודע שהוא יכול לפרוש בשקט היום מבחינה כלכלית, הוא יחתום על ה-mle ולא יחשב בכלל בחישובי שכר של קליבלנד.

    אבל מאוד אופתע לראות את זה קורה

כתיבת תגובה

סגירת תפריט