מי ישפוט את השופטים? / מאמר ראשון של הגולש LJOIS

פלייאוף. משחק שביעי בסדרה.

חמש שניות לסיום, 2 נקודות הפרש. הקבוצה שבפיגור נלחמת על כל כדור כמו חיה פצועה ומצליחה להשיג כדור חוץ באמצע. מכניס החוץ מנסה לבצע את מה ששמו מרמז אל עבר הקלע המצטיין, אבל שחקן היריבה הנאלח מתבלבל וחושב שהספארי הזה הוא פינת ליטוף ונצמד יותר מדי. מכניס החוץ נאלץ לאלתר בחמש השניות שיש לו ומתחיל בריצה על קו החוץ לעבר קו הסל. שחקן היריבה הנאלח רודף אחריו, מעיף בדרכו שני שחקנים, שלושה מהקבוצה שלו. הקלע המצטיין מזהה שהסנטר שזה כל תפקידו מנסה לעשות חסימה כדי לשחרר אותו לזריקה. הסנטר שזה כל תפקידו רואה שהשומר בורח לו, ומתחיל לדדות תוך כדי חסימה אל תוך השומר. כשזה לא מצליח, הוא תופס אותו ביד. הקלע המצטיין משתחרר לקליעה, אבל המסירה לא מגיעה.

השופט שורק לעבירה טכנית ומרחיק שחקן מספסל הקבוצה שבפיגור כי הוא חייך יותר מדי והזיז את היד בצורה שנראתה כמו סימן של כנופיה. המובילה מקבלת זריקות עונשין וחותמת את הניצחון.

משחק מטורף (ודמיוני. לפחות כרגע) וחשוב שהוכרע בשניות האחרונות ועל מה האוהדים הולכים לדבר בהקשר של המשחק הזה! 5 השניות האלו, שבכלל לא נכנסות לחישוב זמן המשחק. 47:55 דק' מהמשחק הולכות לזבל של ההיסטוריה (לפחות למשך היומיים הראשונים, ואחר כולם יזכרו פתאום שהיה עוד). כולם הולכים להתווכח על השיפוט בחמש השניות האלו של הכנסת החוץ. מי עשה, איפה ומי קופח יותר. כל אחד בטוח שהאמת אצלו (ורק אני צודק, כי אני זה שתיאר את האירוע). 5 שניות עלובות של עליבות כללית יאפילו על משחק שלם. בין כל הויכוחים, כולם יסכימו על דבר אחד: משהו לא היה בסדר עם השיפוט. והארץ תשקוט כי כולם יסכימו שהשופטים טעו.

אפשר להגיד שיש רק עוד שני דברים שהאוהדים כולם מסכימים לגבי השיפוט: אחד, זה קשה. מאוד. שתיים, רשימה נפרדת של דברים שנראים כאילו הם מקובלים ומוסכמים על ידי כולם. ברשימה הזו נמצאת קבוצה של העדפה שיפוטית שמשום מה האוהדים בוחרים לקבל. זה סיפורם:

  • "כבודו, במהלך המשפט אוכיח שהנתבע, בכוונת זדון, פגע במרשי. בעסק שלו. במשפחתו. בכלב שלו. בחתול שלו. בדגי הנוי שלו. בשדכן הסיכות שהוא קיבל כמתנת פרישה. במגבת שהוא לקח, בשוגג, מהמלון. ובזוג יונים מסכן שרק למד לעוף. מרשי רק רצה לנפוש כאן, בקייפ קוד"

-"עצור רגע. לנפוש?"

"כן, כבודו"

-"אני מבין שמרשך לא מכאן. מאיפה הוא במקור?"

"אהמ, פורטלנד"

-ואיפה הוא מתגורר כיום?"

"בוסטון"

-"זה קרוב, זה קרוב. נתבע, איפה אתה מתגורר כיום?"

"פליימות'. זה הרבה יותר קרוב"

"נכון. זה הרבה יותר קרוב. אני מבטל את התיק בשל חוקי 'הבית שלי, החוקים שלי'".

"כבודו!"

-"נתבע! כבוד גדול שאתה פה"

"הו, לא. הכבוד כולו שלי"

-"לא באמת"

"נו, אתה יודע, כבודו!"

-"כן, כן. מה זה כבר? פעם חמישית בשמונה שנים שאתה נתבע אצלי כאן?"

"פעם שמינית בתשע שנים"

-"יפה, יפה"

"אתה יודע, משתדלים"

-"אז מה, מה אתה יכול להגיד לי על הקייס הזה?"

"אדוני השופט, אני בחיים…"

-"יאללה, נו איתך"

"צוחקים, צוחקים. אז, התובע הוא איזה בחור, הרגע יצא מהקולג' "

-"אני שונא את אלה"

"אני יודע. בכל מקרה, הוא טוען שנכנסתי בו בכוח מוגזם. בסך הכל נסעתי. מה אני יכול לעשות שיש לי רכב גדול עם הרבה כוח סוס שצריך הרבה מקום? מי בכלל ביקש ממנו ללכת על המדרכה?"

-"חלאה. והוא מנסה להוציא ממך כסף?"

"כן!"

-"שב, שב. תראה מה אני עושה לו"

"אל תיכנס בו חזק מדי, הוא ילד"

————————————————————————-

"כולם, הקשב. הגעתי להכרעה"

"אבל עדיין לא היה משפט. לא עשינו כלום"

"שתוק. אני מכריז שהתובע אשם, והוא ייקנס במאה אלף ₪ לנתבע וחמישים אלף ₪ לי על בזבוז זמן"

"מה? אבל הוא נכנס בי!"

"כן"

"הוא שבר לי את כל העצמות בגוף!"

"ייתכן"

"פיטרו אותי מהעבודה שלי כמנקה ביוב כי אני לא יכול לעבוד בשנה הקרובה!"

"אני רואה שאתה בכלל לא מהעיר. רוצה שאכפיל לך את העונש?"

"…"

******************

  • "רבותיי, הגעתי להחלטה. מעולם בימיי כשופט לא הייתה החלטה קלה יותר. הפשע המתועב שביצע הנאשם, ללא אף סימן של חרטה, יזעזע כל אדם וגם כמה חרקים. אני מרגיש מחולל רק עם עצם השהייה באותו חדר יחד עם הנאשם. המעבר על רשימת הפשעים, תוך כדי שהנאשם מחייך וממלמל שזה הגיע להם היה מראה דוחה אפילו לפני שהנאשם החליט לקום ולרקוד על דם הקורבנות שנאסף כראיות. בשקלול הראיות שאין עליהן עוררין, והנאשם אפילו לא ניסה, אין לי ברירה אלא להמליץ על העונש המקסימלי שהאנושות מסוגלת לחשוב עליו. עם זאת, חודש מאי בדיוק נכנס. זוהי עונה אחרת בשנה, שחוקיה שונים מחוקי העונה הרגילה – אתם יודעים, תקופה אחרת, מצב אחר, כאילו עונה נפרדת העומדת בעצמה עם חוקים משלה. לכן אני מוצא את הנאשם זכאי. לך תהנה חמודי, ונתראה בסוף אוקטובר".

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 19 תגובות

  1. צחוק בצד – ואהבתי את ההומור שבכתבה – ב-NBA ישנה ביקורת שוטפת על השופטים, ואם נעשתה פאשלה רצינית, ה-NBA מודיעה עליה ברבים.
    היום, עם השידורים החוזרים ועם הסושיאל מדיה, השופטים הם תחת לחץ עצום להיות נייטרלים, כמה שזה ייתכן עם נפש האדם המסובכת גם ללא משרוקית שלעתים קובעת גורלות.

  2. אחד המשעשעים!

    יש המון רגעים צפויים במשחק כדורסל –
    אחרי ששופט שורק לתוקף גבולי, ואתה יודע בוודאות שבהתקפה הבאה הוא ישרוק תוקף לקבוצה השנייה.

    רק מה, לדעתי אין יד מכוונת, או אפילו יד נעלמה. יש שופטים שהם בני אדם, ורק זו הסיבה לאיך שהם שורקים את שריקותיהם.
    כיום עם כל שנייה של משחק מצולמת ומנותחת לגורמים – כבר אי אפשר לשפוט כמו בסדרות הידועות לשמצה של הקינגס והסאנס.

    1. תודה!

      לא חושב שיש יד מכוונת. בטח לא בצורה הקלאסית שלה שאומרת שיש איזה "מר. דה מאן"\"הקיסר פלפאטין" מאחורי הקלעים שמכוון הכל (למרות שהליגה, ובעיקר סטרן, כן שינו הרבה חוקים בצורה בלתי אפשרית נגד אנשים ספציפיים, אבל אני סוטה). אבל השופטים הם כן חלק מהתרבות והשיח. ככל שהשיח יהיה יותר כנגד אותן בעיות, ככה הן גם ייעלמו יותר מהר. בדיוק כמו שהשיח אחרי אותן פרשיות שיפוט עזר להפחית את הסיכוי שנראה עוד כאלו (וחבל שנאש היה צריך להיות הקורבן בשביל לשפר את הליגה. וגם אוהדי פיניקס).

  3. ברוך הבא, LJOIS, לשורת הכותבים.

    אתה צודק בהחלט: שיפוט ביתי הוא מחלה רעה
    שיפוט שונה בפלייאוף (לעומת העונה הרגילה) הוא לעומת זאת מחלה איומה הרבה יותר, כי היא גורמת לעתים לכך שהקבוצה הטובה יותר מפסידה יותר וכי הכדורסל היפה מופל על הקרשים במכות אגרוף מרובות ללא תגובה.

    הלוואי וזה ישתנה.

  4. וולקאם ביורקי.
    הבעיה היא יותר שההחלטה של השופט במשפט תלויה הרבה יותר במבט שהקצרנית זרקה לו בהפסקה או באיכות הקפה שהוא שתה לפני.
    או בקיצור יש חוסר עקביות מטורף בשריקות.

    1. אתה צודק, זו בעיה רצינית כשעל עבירה אחת לא שורקים בכלל ועל עבירה זהה דקה אחרי (או במשחק אחרי) מקבלים חצי שנה של עבודות שירות.
      אבל זו בעיה שכולם מסכימים שהיא בעיה ורוצים שהיא תשתנה. ניסיתי להתייחס בעיקר לסוג הבעיות שמשום מה יש אליהן יחס כפול – מצד אחד ברור שזה לא טוב, ומצד שני כולם יודעים שככה זה.

  5. החוקה מורכבת ומקולקלת ובנויה ע"פ קפריזות של מקרה טרנדי שקשור לשחקן כזה או אחר. דוגמא טובה היא חוק הורטיקאלי ששונה ב-2012 בשביל להקשות על רוי היברט להגן על הצבע. שימו לב ללשון ההבהרה והאם באמת יש סיכוי לשופט לבסס את כל המשתנים האילו בעיניו תוך כדי משחק:
    We have noticed that defenders have been turning sideways when jumping to defend an oncoming offensive player on drives to the basket. This is illegal and referees are being instructed to call this a blocking foul. While we commonly discuss verticality in the context of secondary defenders inside the restricted area (see restricted area and verticality reminder further below), this change will apply to defenders turning sideways while in the air whether inside or outside the restricted area on drives.
    The Restricted Area and Verticality: On a block-charge type play, a secondary defensive player cannot be in a legal guarding position, even if stationary, inside the "Restricted Area" if the offensive player receives the ball outside the lower defensive box — unless he jumps vertically in an attempt to defend the shot. Therefore, even if positioned inside the Restricted Area, a secondary defender does not commit a blocking foul if contact is made while he is jumping vertically in an attempt to defend. The defender must, however, establish legal guarding position prior to the start of the offensive player's upward motion. To be considered vertical, a defender must:
    1. Be in the air to defend the shot when contact occurs. If the player is on the ground inside the restricted area, with his arms “vertical” when contact occurs, he will be assessed a blocking foul.
    2. Maintain a vertical trajectory by jumping straight up. If the player jumps toward or to the side of an oncoming player, he will be assessed a blocking foul. A player may, however, angle his jump backwards slightly in such a way as to absorb the impact of the oncoming player, and of course, he may land behind where he leapt from because of the force of the contact
    3. Maintain vertical alignment, with his body (arms, hands, torso, legs and feet) in a nearly straight line that is perpendicular to the floor. If a player leans his arms forward or “jack-knifes” his legs toward the oncoming offensive player, he will be assessed a blocking foul.
    4. A player may not turn sideways (as discussed above). If he does, he will be assessed a blocking foul

  6. השיפוט בליגה הזאת הוא הגרוע ביותר שראיתי בחיי בכל הליגות ובכל ענפי הספורט השונים.
    זה הולך ומתרחק ממשחק הכדורסל.
    אם זה בחוקה, ברוח המפקד, בשופטים או בשלושתם זאת כבר שאלה אחרת.

  7. להזכירכם אוקלהומה עבר את הספרס בעזרת השופטים טעיות קשות גם במשחק 2 וגם במשחק 5 שלמעשה הכריע את הסידרה

  8. מעניין מאוד. צריך להבחין בין טעויות שיפוט שנעשות תחת לחץ המשחק ובין מדיניות של הליגה (ע"ע השעיה של גרין כן או לא).
    גם במקרה הראשון הליגה לא עוזרת כי הצפיה האינסופית במסרים מאיה את המשחק ומייאשת אותנו הצופים. מצד שני מרוויחים דיוק ואיזון יותר טוב.
    השיפוט הוא קצת ביתי בפלייאוף הנוכחי אבל ככלל בנב"א הוא עדיין טוב בהרבה מבליגות אחרות.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט