לב של אלופים-מדלית ארד לצרפת/רועי ויינברג

המשחק על המקום השלישי באליפות העולם מתרחש הערב, כאשר ליטא תשחק נגד צרפת. המשחק הוא ההיי-לייט של ערב בלוגים חיים, שכוללים את משחק הזוגות של ישראל נגד ארגנטינה, משחק הפרישה של הטניסאי האגדי אנדי רם (18:30, ספורט 5), והדרבי המדרידאי בין ריאל ואתלטיקו מדריד, שחזור גמר ליגת האלופות (21:00, ספורט 5)

*

19:00-ליטא נגד צרפת

הרבע הראשון החל בריצה צרפתית, הודות ל-5 נקודות של ג'ופרי לוברן בתחילת המשחק, ורבע ראשון פנטסטי של הסנטר בדמות 7 נק' ו-5 ריב' (ממוצעיו בטורניר טרם המשחק-8.8 נק' ו-5 ריב' לערב). צרפת הגיעה ליתרון 7-2, אבל שם נרדמה, ואפשרה לליטא לרוץ 0-7, ולעלות ליתרון ראשון הערב. לאחר מכן אף קבוצה לא הצליחה ליצור פער על השנייה, ורבע ראשון הפכפך הסתיים ב-22-19 צרפתי.

המגמה נמשכה במשך הרבע השני, וכל פעולה צרפתית נענתה בפעולה נגדית מצד הליטאים. ההפרש נע בין ה-2 ל-4 הנקודות, כאשר צרפת לא מצליחה לפתוח פער משמעותי וליטא לא מצליחה לסגור את הפער. ב-90 השניות האחרונות של הרבע המגמה השתנתה, וההפרש ירד ל-43-42 בלבד לצרפתים. הגנת לואו פוסט חזקה של צרפת מנעה מליטא לרדת לחדר ההלבשה עם יתרון, והמחצית נגמרה בתוצאה המצויינת לעיל, 43-42.

בתחילת הרבע השלישי הטריקולור נעלמו, והליטאים שטפו את המשחק. ואלניוצ'אס בצבע ופוצ'יוס מחוצה לו שטפו את המגרש, ותוצאת הרבע הייתה בנקודה מסוימת 9-20 לליטא. צרפת לא נשארה חייבת, והורידה את ההפרש ל-4 נקודות בלבד. שלשה גדולה של סיבוטיס הגדילה את ההפרש, והרבע נגמר בתוצאה 64-71 לליטא.

הרבע הרביעי החל באקסטזה צרפתית, ואלופי אירופה סירבו לוותר על המשחק. הם צלפו מכל מקום, היו פנטסטיים ופשוט חגגו על המגרש. ריצת 22-9 צרפתית סידרה יתרון 86-80 לחבורה של דיאו, חצי דקה לסיום, והמשחק נראה כאילו הוא הולך ישירות לכיס הקטן של צרפת.

27 שניות לסיום, יאשקיביצ'יוס סוחט פאול. הוא זורק ליי-אפ, מחטיא, וריבאונד ההתקפה בידיו. הוא סוחט עוד פאול, והפעם הולך לעונשין. 2 הכדורים בפנים. 86-82 צרפת. הסקורר הוסיף מהלך של שלוש נקודות, ו-16 טיקים לסיום הליטאים פיגרו בנקודה בלבד, 86-85. הצרפתים, שכמעט והחלו בחגיגות על הספסל, נראו כאילו הם שברו שיא עולם בריצה למאה מטר ואחרי זה גילו שהריצה נפסלה בגלל זינוק מוקדם של ההוא שסיים אחרון.

שנייה לאחר מכן אותו שחקן עושה פאול על הורטאל, והשחקן, שהחטיא 2 זריקות עונשין חשובות קודם לכן, מדייק פעמיים הפעם. 88-85, צרפת. פאול ליטאי, סיבוטיס הולך לעונשין. החפץ הכתום נכנס לסל פעמיים. 88-87. בצד השני הורטאל קולע פעמיים מהעונשין, ומעלה את ההפרש ל-90-87. סיבוטיס שוב מהקו, 90-89. 8 שניות לסיום, פסק זמן של וינסנט קולה. בחזרה ממנו דיאו סוחט עבירה, וקולע פעמיים מהעונשין. 92-89. יאסטיס, שחקן עם אחוזי קליעה קטלניים בדרך כלל, הולך לעונשין. הראשונה בפנים, והשנייה ב-ח-ו-ץ.

פאול של ואלניוצ'אס. באטום קולע אחת, מחטיא את השנייה. 93-90. הסנטר הליטאי סוחט פאול משלו, וקולע פעמיים מהקו. 92-93, המשחק נפתח מחדש, 3 שניות לסיום. באטום סוחט פאול חשוב, וקולע פעמיים מהקו. 95-92, צרפת. מאצ'ואליוס הליטאי הולך לקו. הראשונה בפנים, והשנייה לא נכנסת. צרפת עם הריבאונד, והמשחק נגמר, מדליית ארד צרפתית, אחרי קאמבק הירואי ברבע האחרון.

בצרפת, הסקורר המוביל היה ניקולס באטום. 27 נקודות, 67% מהשדה, 3 חטיפות ואפקסיניסי של 26. דיאו היה משובח עם 15 נקודות ו-4 אסיסטים, הורטל ולוברן (9 ריבאונדים) קלעו 13 כ"א.

בליטא, ואלניוצ'אס קלע 25 נקודות עם 9 ריבאונדים. יאשקיביצ'יוס קלע 14, סיבוטיס 13, מאצ'ואליס ופוצ'יוס 11 כל אחד.

***

פריוויו

שידור: ספורט 5+.

לפני שנגיע לדבר על המשחק, וכמובן נגיע לזה, נדבר על מה החשיבות של המשחק. מלבד הזכייה במדלייה באליפות העולם, הישג מרשים, וקבלה פיזית של המדליות, בניגוד לאליפות העולם בכדורגל (בנוסף לתואר נוסף לרזומה), מדובר בתהילה, ואפשרות להתקדם בדירוג העולמי של פיב"א. נושא התהילה יכול להתברר כמשמעותי לצרפת, שהגיעה בפעם השנייה בתולדותיה (הראשונה ב-1954) לחצי הגמר, ויכולה לזכות במדלייה ראשונה באליפות בכל הזמנים.

דיסקסנו לא מעט על שני הנבחרות במהלך הפריוויו לחצאי הגמר, אבל אין מניעה לעשות את זה שוב. בליטא יש עומק מרשים וצבע חזק ביותר, מה שאפשר להם למתוח את האמריקאים במשך מחצית שלמה. ואלניוצ'אס, קוזמאניקאס, האחים לברינוביץ' ומאטיג'ונס עושים עבודה מעולה בלואו-פוסט, מה שהביא אותם עד הלום. לצרפתים, בשיטת המשחק איתה שיחקו במשך רוב חצי הגמר, יהיה קשה מאוד לעצור את זה. מבין ארבעת הקלעים המובילים של ליטא, שלושה משחקים בעמדות הפאוור פורוורד/סנטר.

הפתרון הצרפתי למשחק זה לזנוח את השיטה עם שני שוטינג גארדס (הורטל, פורנייה), שני פורוורדים עם יד מרחוק (באטום, ג'לבל/פייטרוס) ודיאו כסנטר. נגד סרביה, ששיחקה אתמול עם 5 שחקנים שמסוגלים לקלוע מרחוק, גובר שיחק כסנטר, נאלץ לצאת מהצבע פעמים רבות ואפשר לסרבים לקלוע נקודות קלות. כפי שצוין, נקודת הכובד של הנבחרת הליטאית נמצאת בצבע, והנבחרת צפויה להמשיך עם שיטתה ולכוון את הפוקוס ההתקפי לשם. כדי לעצור את זה, צרפת חייבת לשלב את רודי גובר וג'ופרי לוברן במשך דקות ארוכות במשחק, כאשר דיאו משמש כפאוור פורוורד. אם הליטאים יחלו לשחק משחק מהיר יותר, שלא מבוסס על הפרונט-קורט, יש לשלב את פייטרוס/ג'לבל במקום הסנטר.

מנגד, ליטא תצטרך לבסס את המשחק שלה על שחקני הכנפיים. פוצ'יוס, סיבוטיס, מרצ'וליס, יו ניים איט. החבר'ה האלה חייבים להתעלות ולנצל את חוסר הגובה היחסי של צרפת בקו האחורי (פורנייה-1.98 מ', הורטל-1.89 מ'), כדי לייצר נקודות קלות שינצחו את המשחק. אם תבסס את המשחק שלה על ואלניוצ'אס, השליטה של גובר ולוברן בצבע תפגע בהם משמעותית. אני מאמין שיתכנו הרכבים שכוללים את דריוס לברינוביץ', לו 55% מהשלוש וקליעה מעולה מרחוק, כסנטר, לצד יאשקיבצ'יוס, סיבוטיס, פוצ'יוס ושחקן כנף אחר (יתכן יאסטיס), בדומה להרכב איתו סרביה פתחה פער משמעותי על הצרפתים.

תחזית: באטום ימשיך את המומנטום מאתמול, יהיה מצויין, ויביא לצרפת מדלייה ראשונה באליפות העולם בכדורסל. צרפת, בפחות מ-10 נקודות.

רועי ויינברג

אחד מעורכי הופס. אוהב את מיאמי וגבוהים שמוסרים מעל 4 אסיסטים במשחק.

לפוסט הזה יש 24 תגובות

  1. עוד משחקים שיש הערב, מי שרוצה לראות:

    19:30-ליברפול נגד אסטון וילה, ספורט 1

    21:00-באר שבע נגד בית"ר, ספורט 1

    21:45-יובנטוס נגד אודינזה, ספורט 2

    03:00 בבוקר-פלויד מת'יוור נגד מרקוס מדינה, קרב מבטיח שמעלה את השאלה האם מת'יוור יפסיד פעם ראשונה בקריירה. ספורט 1

    וד"ש "חם" לצ'רלטון

  2. זה למעשה המשחק היחיד שמאפשר השוואה בין שני "חצאי" האליפות הזו. הגמר די סגור, ואין אף משחק נוסף בין נבחרות מבתים א ו-ב לנבחרות מבתים ג ו-ד. אולי נבין היום (ומחר) האם לאמריקאים היתה דרך סלולה לגמר.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט