רעיון גאוני שבא לי ישר מאלוקים / מנחם לס

רעיון ישר מאלוהים

 

בזמן שחזיתי במשחק קנטקי ומישיגן, וראיתי כוכבים כג'וליוס רנדל, והתאומים הריסון מקנקטי, או ניק סטאוסקאס ממישיגן, פתאום חשבתי: למה הגבלת גיל כניסה ל-NBA? למה דראפט? למה הגבלת משכורות לרוקיס?

הנה רעיון שימנע כל טנקטינג-שמנקינג, וכל הבול-שיט שמדברים עליו יומם ולילה.

אני מזהיר בזאת את כל המגיבים: אל תזרקו זבל לפני שאתם קוראים, חושבים, מאמצים טיפונת את המוח, ועונים ברצינות להצעה שלי שלדעתי היא הטובה והנכונה ביותר.

על ה-NBA לבטל לחלוטין את הדראפט, את גיל המינימום לכניסה ל-NBA, ואת קביעת המשכורות לרוקיס.

כל קבוצה חופשייה לנפשה להחתים את מי שהיא רוצה, מתי שהיא רוצה (עם הגבלה אחת כפי שתראו אם שחקן לומד במכללה) , ועל כמה כסף שהיא רוצה, תוך ידיעה שאם עוברים את סף השכר, העונשים עולים ומתעצמים כפי שהסברנו: ככל שהסטייה גוברת, העונש מוכפל ואח"כ מושלש. למעשה, אולי אפילו להחמיר את העונשים בסטייה שיהיו בריבוע! אז איש לא יעז לסטות!

מה היתרונות של השיטה שאני מציע:

1. כל קבוצה תרצה להיות הטובה ביותר שהיא יכולה כדי  להיות אטרקטיבית לשחקנים טובים (ואם היא בבנייה, כמו פילדלפיה, היא מודיעה לצעיר שמתעניין שהוא יהיה חלק מהבנייה). מאחר ולכל הקבוצות אותו סף משכורת, לקבוצה משוק גדול לא תהיה כל עליונות כספית על קבוצה משוק קטן.

2. שחקנים צעירים יחשבו פעמיים לפני שהם רצים לחתום עם קבוצת NBA, כי אחד כמו אנדרו ויגינס – שאיכזב מאד העונה בקנזס – ירצה אולי לחזור לקנזס לעוד עונה כדי לשפר את ההצעה שיקבל, כי אם הוא חותם עתה לשלוש שנים נניח עם שכר התחלי של 5 מיליון שיעשה ל-6 ואז ל-7, אז אם יחכה עוד שנה, אולי יחתימו אותו על 8, 9, ו-10 מיליון. כל שחקן וכל קבוצה יערכו את החישובים שהכי טובים להם!

3. למעשה קבוצות אולי אפילו יעשו הסכמים עם שחקנים צעירים שהקבוצה מעדיפה שיישארו במכללה עוד שנה-שנתיים, ואז יתפנה כסף רב יותר למשכורת טובה יותר. קבוצות יוכלו להתחיל לתכנן לזמן ארוך הרבה יותר מאשר עכשיו כי הכל תלוי בכסף שבקופה, וכמה רווח נותר כל עונה.

4. זה יהיה למעשה כמו הכדורגל באנגליה, אבל עם הבדל אחד: עם גג משכורת! אתה מביא את מי שאתה רוצה ללא הגבלות, כל זמן שאתה נשאר בתוך גג המשכורת.

5. אם כך היה מתנהל העסק, קבוצה כמו הלייקרס לעולם לא היתה נותנת לקובי משכורת של 40 מיליון כי היא יכולה היתה להביא שני פרי-אג'נטס ואיזה 4 צעירים חדשים לקבוצה, ולא לחכות עד 2022 לפני שהיא תגיע בפעם הבאה לפלייאוף.

6. קבוצה תוכל להחתים כל שחקן בכל עת, עם איסור אחד: שחקן מכללה חייב לסיים את שנת הלימודים בה החל.

7. חסרון: השיטה הזאת תמנע שני ערבי טלוויזיה גדולים ל-NBA: ערב הגרלת סדר הדראפט, וערב הדראפט עצמו. ביג דיל.

8. קבוצות לא ישכרו מאמנים ששחקנים צעירים לא רוצים לשחק תחתם.

9. קבוצות תעשינה הכל כדי שלשחק עבורן הוא נסיון חיובי מכל הבחינות כדי לגרות שחקנים צעירים לבוא לשחק בקבוצות.

10. אני הייתי מגביל את החוזה לשנה לפחות. כמה שנים מקסימום? אין גבול. אם קבוצה רוצה את ג'וליוס רנדל למשל, וכדי 'לנסות אותו' היא מציעה לו חוזה של רק שנה אחת, הוא יסרב ויציב תנאי: "או שלוש שנים או אני הולך למקום אחר". הכל יהיה פתוח ופשוט.

אין דבר פשוט וטוב מזה!

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 19 תגובות

  1. שום סיכוי. (מה שלישיטתי גם אומר שבהחלט יכול להיות שזה בא מ"אלוהים", אבל לא ניכנס לזה.

    מי קובע מה יקרה בנבא ?
    בעלי הקבוצות.

    מי מרוויח הכי הרבה מהעובדה שיש הגבלות על שכר הרוקיז, ואף קבוצה לא צריכה להיתקע עם איזה גרג אודן ב 150 מיליון לעשר שנים ?
    בעלי הקבוצות.

    אז למה שבעלי הקבוצות יסכימו למשהו שפוגע בהם פגיעה אנושה ולוקח מהם את שוק העבדים שנקרא חוזה רוקי בנבא ?

    כי הם כל כך מודאגים מהטנקינג ?
    הצחקת אותי.

    זאת התרנגולת שמטילה ביצי זהב לקבוצות נבא, ובמיוחד לקבוצות השווקים הקטנים שיכולות בעצם להבטיח לעצמן שבחירת הדראפט תישאר אצלן לפחות 7 שנים, במקום שכל הכוכבים הצעירים יברחו לשחק בערים הגדולות ובקבוצות העשירות.

    אין שום סיכוי בעולם שזה יקרה ושבעלי הקבוצות ירו לעצמם ברגל בצורה כזו.

    אבל מה שכן – זה בהחלט מזכיר לי בחוסר ההגיון שיש כאן, כמה רעיונות שקראתי שהיו ל"אלוהים"…

    1. דדי, אם יש בקופה 65 מיליון, וזה משאיר 4 מיליון לשני רוקיס, זה מה שהם יקבלו, או שילכו לעבוד בסופרמרקט. בסוף הכל יתחשבן!
      הבעלים לא יפסידו פרוטה כי יש גג משכורת וזהו.

  2. למה להציע פתרון לבעייה שלא קיימת? ועוד לתת לאלוהים לבזבז את ההארות הספורות שהוא נותן לבן אדם בחיים על זה.

  3. רעיון טוב. אהבתי.
    לדעתי גם סמים צריכים להיות ככה (באמת). מי שרוצה להרוג את עצמו אז בבקשה. כמו שמותר לו לעשן המון סיגריות ולאכול סוכרים כל הזמן.

    המינוס היחיד שאני רואה פה הוא השוק השחור והתשלומים מתחת לשולחן. אבל זו סכנה שתמיד קיימת אז אי אפשר להתייחס לזה ברצינות.

  4. הרגת את החלום מנחם. אפשר לסגור קבוצות כמו קליבלנד ושארלוט. למה האוהדים יחכו אם אין דראפט? למה ששחקן שיכול לקבל חוזה של 3 מיליון לעונה בלייקרס ואז לעשות עוד כפול מזה בפרסומות יילך להעלם מהתודעה בשארלוט בשביל 4 מיליון?

  5. זו היא שיטה הרסנית לקבוצות משוק קטן! שחקנים ירצו לשחק בL.A ולא באיזו עיר כמו אוקלנומה כי בL.A הם יוכלו להשיג חוזי פרסום גדולים יותר ולוהופיע בכל תכניות האירוח, מה שיתן להם יותר כסף. לדעתי צריך לעשות שילוב בין השיטה שלך לבין מה שהולך היום. לדעתי צריך לחלק את כל קבוצות הNBA לשישה חלקים, שבכל חלק יש חמש קבוצות. קבוצות שסיימו את העונה בין החמש הגרועות ביותר יהו בקובצה הראשונה ויהיה להם זכות לבחור את חמשת השחקנים הראשונים. הסדר בניהם לא יקבע ע"פ הגרלה, אלא כל אחת מהקבוצות תוכל להציע עד לתאריך מסוים חוזה לאיזה שחקן שהיא רוצה, את סכום החוזה היא לא תוכל לקבוע אלא לכל חלק מהשישה יהיה סכום קבוע. כמובן שככל שאתה נבחר בחלק גבוה יותר (1-5 יותר גבוה מ6-10) הסכום של החוזה יהיה גבוה יותר (וכך אני פותר את הבעיה ששחקנים ירצו ללכת לערים גדולות). למשל בדראפט כמו של השנה, כל חמש הקבוצות הראשונות (הגרועות ביותר) ידברו עם ג'וליוס רנדל וירצו אותו. ג'וליוס מצדו יוכל לבחור בין חמש הקבוצות האלה או להחליט שהוא רוצה לחתום על חוזה עם קבוצה טובה יותר. אבל אז החיסרון שלו יהיה שהוא יקבל סכום כסף קטן יותר, כי קבוצה טובה יותר נמצאת בחלק נמוך יותר שיש לו סכום קבוע (נמוך יותר).

    כתבתי את זה ממש מהר אז אני מקווה שזה יצא מובן..

    1. לא הדגשתי את זה בתגובה הראשונה אז אני יבהיר את זה עכשיו. כל אחת מהקבוצות מהחלק הראשון יוכלו לסכם עם שחקנים עד לתאריך מסוים, ולאחריו התור יעבור לקבוצות מהחלק השני, וכן על זו הדרך..

    1. דווקא פתוחים לרעיונות. השאלה למה ששחקן יחתום בשארלוט כשכספית עדיף לו לחתום בל.א או ניו יורק אפילו בשביל חוזה נמוך יותר.

      1. כי ישנם רק "X" מקומות עבודה, וכי שרלוט ניבחרה לפני כמה ימים כ-"העיר המתפתחת ביותר בארה"ב" ומרכז הבנקאות השני אחרי ניו יורק בארה"ב. גם מזג אוויר דומה מאד לישראל. אני שעה וחצי משם ואני עד!

  6. כמו שדדי כתב אין סיכוי בעולם שזה יאושר,אני דווקא אוהב את הדראפט,צריך לשנות את הקטע של מי הראשונה שצריכה לבחור אבל עצם הרעיון של הדראפט וכל חוקיהשכר זה מה שנותן את התחרותיות בליגה

  7. לא התחברתי לרעיון
    לא חסר שחקנים שממורמרים על זה שהם לא יכולים להרוויח כשחקנים במכללות..

    לגבי סעיף 2, בוא נגיד ו-וויגינס במקום לחתום על חוזה ל3 שנים עכשיו של 5,6,7 מיליון לעונה
    נשאר לעוד עונה בקנזס, מקדם את עצמו(מה שבכלל לא בטוח שהוא יעשה קפיצה גדולה יותר מאשר שהוא היה עושה בNBA) ואז מקבל 8,9,10, שזה בעצם 17 לשתי העונות הראשונות (מיליון פחות ממה שהוא היה מרוויח אם היה הולך ישר ל NBA, כמובן הכל פה פרי דמיוננו אבל בהחלט מקרה הגיוני)
    מה שגם לא חסר מקרים של פציעות, שחקן שמגיע משום מקום, ירצה להבטיח לעצמו חוזה מקצועני כמה שיותר מהר בNBA, כי מי יודע מה יקרה לו פתאום אם הוא ישאר עוד עונה במכללות ויפצע, יכול להתחרט על זה כל חייו.
    וכל מה שרשמתי פה לדעתי מתגמד על הקטע שכל השחקנים הגדולים ירצו לשחק בערים הגדולות.
    מי ירצה ללכת לשחק באוקלהומה ובמינסוטה שיש להם אופציה אחרת? שחקנים יעדיפו לוותר אולי על קצת יותר שכר בשביל לשחק בשביל הלייקרס או הניקס, כי הם יודעים מה הצלחה שם תעשה לקריירה שלהם גם מחוצה למגרש,
    דבר כזה ייתן לקבוצות הללו יתרון ענק כי הן יוכלו להחתים עוד שחקנים טובים וליצור לעצמן סגל עמוק ואיכותי יותר

  8. אז למה בפוטבול משך שנים השחקנים רצו רק גרין ביי, עיר של 150,000 בתוך השדות של ויסקונסין?
    ומה? כל השחקנים הטובים רוצים לשחק בלונדון? לידס עיר הרבה יותר קטנה ופעם היתה המלכה של אנגליה.

    1. אם לקחת כדורגל כדוגמא,
      זה לא סוד שכל השחקנים רוצים לשחק במועדונים הגדולים כי שם גם הכסף וגם התארים, שחקן שמשחק במועדון יחסית גדול באנגליה(ליברפול, ארסנל, טוטנהאם אפילו) תמיד יחלום להגיע לטופ 3-4 מועדונים(ריאל, בארסה, באירן..)
      כי שם יש לו גם כסף וגם תארים, עם השיטה שלך במידה ומועדון יצליח ליצור כמה שנים ברצף של הצלחות, שחקנים ירצו לשחק קודם כל שם, דבר שבלתי אפשרי כרגע, כי מועדון גדול לא מקבל בחירות טובות כמובן

      הרי כבר היום שחקנים עושים הכל בשביל להגיע למועדון שיכול להביא להם תואר, איזו סיבה תהיה לשחקן צעיר ומבטיח להגיע למועדון שכשל נחרצות עונה לפני? הוא יעדיף אפילו להתפשר קצת על כסף בשביל לנחות באחד מהמועדונים הגדולים באותה תקופה.
      הרי כל היופי בNBA לדעתי ומה שכל כך משך אותי לליגה הזו, זה שיש בה שוויון מוחלט (נו טוב.. כמעט מוחלט)
      ופרנצ'ייס כמו אוקלהומה פתאום יכול להגיע לטופ כי הוא לקח החלטות נכונות בדראפט ולא היה תלוי בשחקנים כאלו או אחרים שרצו או לא רצו לשחק אצלו

כתיבת תגובה

סגירת תפריט