?OK Computer:על טכנולוגיה בשחייה/רועי ויינברג

סדרת הכתבות על טכנולוגיה בספורט ממשיכה, הפעם עם שילוב הטכנולוגיה בשחייה. הטכנולוגיה השפיעה מאוד על השחייה, ושינתה אותה משמעותית. השאלה היא אם זה לטובה או לרעה?

תנו לייק להופס בפייסבוק

השינוי המרכזי בכניסת הטכנולוגיה לשחייה, ספורט פשוט יחסית, נמצא בבגדי הים– תמיד היו בגדי ים מבד, עד לכניסת ההיי טק לבגדי השחייה, בתור ספנדקס וניילון עם תכונות שנועדו להפחית החיכוך של השחיינים עם המים, מקטינים ספיגת המים, במטרה לדמות בגד הים לעור של חיות ימיות, והגברת המהירות של השחיין. עם הבגדים האלה, שפותחו על ידי כל חברות בגדי הים הגדולות (החל מספידו וכלה בנייק ואדידס), המהירות של השחיינים הלכה ועלתה (ספידו טוענים שבגדי הים שלה מעלים המהירות של השחיין ב-3 עד 7 אחוזים), ונשברו ב-2008 ו-2009 עם בגדי הים האלה 130 שיאי עולם, נתון בלתי נתפס, שכללו אולימפיאדה ואליפות עולם לא שגרתיות (באליפות העולם והאולמיפיאדה ב-2004/2005 נשברו 17 שיאי עולם. באלה ב-2008 ו-2009 נשברו 62 שיאים).

מייקל פלפס עם בגד ים מיוחד
מייקל פלפס עם Fastskin, בגד הים משפר הביצועים.

בגדי הים העלו משמעותית כמות העניין בשחייה, ובכל תחרות היה סיכוי מאוד גדול לשבירת שיא, אבל זה הפך את השחייה מתחרות ספורט טהורה למירוץ חימוש של בגדי ים בין פדרציות השחייה של מדינות שונות. בתחילת 2010 פדרציית השחייה הבין לאומית (FINA) החליטה להוציא בגדי השחייה האלה מהתחרויות, והתירה להתחרות עם בגדי ים מבד בלבד. מאז נשברו באליפויות העולם והאולימפיאדה (לא כולל אליפות העולם בשחייה 2013), 11 שיאי עולם, לעומת 17 באליפות העולם והאולימפיאדה האחרונות שהיו אחת אחרי השנייה בלי בגדי הים. הדילמה בין טוהר הספורט והרצון המיידי לשיפור עלה כאן לשיאים חדשים,

חוץ מבגדי הים, היה גם שינוי גדול באימונים-האימונים גם השתפרו משמעותית בזכות הטכנולוגיה. החל ממצלמות מתחת למים כדאי לראות השחייה מזווית שונה, ולסייע לשחיין לשפרה, בנוסף לטכנולוגית כושר ורפואה שמשפרת הבריאות והכושר של השחיינים, ובריכות שחייה מתקדמות, שמשפרות האפקטיביות של אימוני השחיינים בצורה משמעותית. גם כאן ישנו חשש שזירת האימונים תהפוך למירוץ חימוש טכנולוגי, אבל הוא קטן יותר ממה שהיה עם בגדי הים.

עוד משהו חשוב, מבחינת הבריכות, זה שאין הגבלה של איגוד השחייה הבינ"ל על עומקן. ברור שככל שהבריכה עמוקה יותר, יהיו בה פחות גלים כי הם האנרגיה החוזרת מקיר הבריכה/רצפתה, מהאנרגיה שהשוחה השקיע נגד המים, וחוזר בתור גל לשחיינים. גל זה, שמהווה התנגדות, קטן ככל שהבריכה עמוקה יותר מפני שהוא מתפרס על כמות מים רחבה יותר. הבריכות המודרניות מלאות במים עד מפלס הצד בקירות הבריכה, ואז הגל שמגיע מתרוקן מעבר למפלס במקום לחזור בתור גל, ואז המים שיצאו מהבריכה חוזרים מיד בצורה לא מורגשת לשחיינים.

עוד דבר מרכזי זה הגוגל גלאס, שנותן לשחיינים יתרון על אחרים מבחינת נתונים כמו מרחק השחיינים האחרים ממנו, המהירות שלו או אפילו שלהם, ועוד מידע חשוב אחר (כמו באיזה מהירות הוא צריך לשחות כדי לנצח), שיסייע לשחיין אבל יכול להפוך ליתרון של חלק מהשחיינים על האחרים.

שחיין
שחיין עם גוגל גלאס.

השחייה היא דוגמה קלאסית לשילוב של הטכנולוגיה בספורט, שהביאה אותו לשיאים חדשים אבל הוציאה ממנו את טוהר הספורט, בנוסף להאטה של תהליך השיפור בשחייה. אפשר להשוות את זה למטוס שמגיע לגובה יציב לאחר ההמראה, ואז, ללא התראה מוקדמת, ממריא קדימה בצורה מהירה וחסרת פשרות. בשלב מסויים נגמר לו הדלק, והוא צולל במהירות למטה, ומצליח לבסוף להתייצב בגובה נמוך משמעותית מזה שהיה בו. ההמראה המהירה עזרה לו לטווח הקצר, אבל בטווח הארוך רק פגעה במטוס.

אפשר לטעון, עקב נתונים אלו, שהטכנולוגיה בשחייה, בעיקר בבגדי הים, רק פגעה בספורט, ויש לדעה זו בסיס של אמת, עקב עשרות שיאי עולם שנקבעו בתקופת ה-Fastskins, אותם בגדי ים משוכללים, שיקח כמה עשרות שנים לשבור. אפשר גם להקצין ולדרוש מחיקת כל בגדי הים ששיפרו ביצועי השחיינים, כמו השיאים שנקבעו על ידי ספורטאים שהוכח שלקחו סמים משפרי ביצועים, ונמחקו (למשל הזכיות בטור דה פראנס מ-1996 עד 2008, שבהן זכו רוכבים שהוכח שלקחו סמים).

מצד שני, ניתן לטעון שאותם שחיינים לא לקחו סמים, מה שנכון עד שיודיעו אחרת, ושהשיאים ממילא ישברו, כי כל שיא אמור להישבר בנקודה זו או אחרת, והשיאים הם עוד יעד שהשחיינים ישברו. הבעיה הזאת, מבחינת הכנסת שיפור טכנולוגי, שעשוי לפגוע בספורט לטווח הארוך, היא אחת הבעיות המרכזיות שהספורט מתמודד איתן בשנים האחרונות.

רועי ויינברג

אחד מעורכי הופס. אוהב את מיאמי וגבוהים שמוסרים מעל 4 אסיסטים במשחק.

לפוסט הזה יש 6 תגובות

  1. אני לא טוען שאני מבין גדול דווקא בשחיה, אבל ךא הבנתי את ההחלטה לגבי בגדי הים. מה ההבדל בין זה לבין העובדה שהשחיינים מגלחים כל שערה בגופם? כל זמן שאין סמים, יגמר מירוץ החימוש הטכנולוגי של בגדי הים (שניתן גם להגביל את צורתם), ונחזור לראות תוצאות שהם האפקט הישיר של הכשרון והמאמץ של השחיין, ופשוט בגלל הטכנולוגיה הכול יהיה ברמה גבוהה יותר.

  2. מה שיפה בשחיה בניגוד לאתלטיקה שכמעט בכל תחרות גדולה (אליפות עולם או אולימפיאדה) נשברים מספר דו ספרתי של שיאים (עולם/תחרות).
    בסופו של דבר תמיד מרגש לראות שיא שנשבר.
    למרות היתרון המטורף שהחליפות נתנו בזמנו, שיאים שנקבעו באותה תקופה נשברו והרבה יותר מהר ממה שחשבו כשיצא האיסור על החליפות.

    לא הכרתי את סוגיית עומק הבריכה, אבל נראה לי לגיטימי. מהגוגל גלאס אני קצת מסתייג.

  3. לדעתי כל עוד יש שימוש בטכנולוגיה באימונים זה בסדר וזה מועיל ומשפר את השחיין עצמו לאורך זמן ועם הרבה מאמץ.
    אבל ברגע שיש שימוש בטכנולוגיה לשיפור ביצוע בצורה מיידית כמו למשל בגדי ים או סמים אז כאן כבר יש פגיעה בספורט ובאמינות שלו

כתיבת תגובה

סגירת תפריט