המרדף אחרי החמסה / מתן גילור

תוצאת תמונה עבור כריס פרום

ברוכים הבאים לטור דה פראנס 2018. מירוץ האופניים הגדול והיוקרתי בעולם.

אם לפני הג'ירו סקרתי מספר מועמדים לניצחון, אזי שהפעם נתמקד באחד. ורק בו.

הטור הזה יהיה בסימן הניסיון של כריסטופר פרום להשיג את זכייתו החמישית בטור (השוות שיא כל הזמנים) והרביעית ברציפות. כמו כן, להשיג זכייה רביעית ברציפות בגראנד טור.

ערב הזינוק לקטע הראשון, פרום מחזיק בכל חולצות הזוכה של ה-GT (גראנד טורס) וב-3 חולצות נוספות. הווה אומר, 6 מתוך 10 החולצות הפוטנציאליות עבורו. לפרום 6 ולכל שאר העולם 4. בלתי נתפס.

להלן הסיבות בגללן פרום הפיבוריט העצום לזכייה בטור:

  1. הקבוצה – אופני כביש הוא ענף שמשלב בין ספורט אישי לספורט קבוצתי. פרום הוא חלק מהקבוצה העשירה ובעקבות כך גם החזקה ביותר. עד כדי כך שאפשר להגדיר אותה סופר-קבוצה. בניגוד לרוב הקבוצות האחרות, זו גם קבוצה שמאד מאוחדת סביב המטרה של ניצחון של פרום במירוץ. כולם עובדים בשבילו. בלי אגו ובלי לעשות פרצופים. אבל למה בכלל הקבוצה כל כך חשובה? בגדול, התשובה פה מתחלקת לשלוש (ומקווה שלא השמטתי משהו חשוב):
  • חסימת הרוח – בענף אופני הכביש יש משמעות גדולה מאד לרוח, בגלל המהירות והנפח הגדול שמכיל הרוכב ביחד עם אופניו. חברי הקבוצה חוסמים את הרוח עבור המוביל. ישאל פלוני: "אז למה שיריבו של מוביל הקבוצה לא ירכוב בצמוד עליו וכך ייהנה גם הוא מאותה חסימת רוח?" מעבר לסיבות נוספות שניגע בהן תכף זולת חסימת רוח שגם משפיעות, כשהקבוצה חוסמת עבור המוביל את הרוח זה מאפשר לה להכתיב את הקצב שמתאים למוביל, בהתאם לסגנון הרכיבה שלו, ההרגשה שלו וכיו"ב. בנוסף, היא תחליט היכן להתמקם בדבוקה. ברצונה תתמקם מלפנים ותשלוט על הקצב ותתחמק מתאונות, וברצונה תרד לאחור ותיתן לאחרים לחסום את הרוח. כמו כן, ישנם מקרים אחרים בהם נדרשת חסימת רוח שלא כחלק מרכיבה בדבוקה. למשל כשהרוכב נדרש להטיל מים ומתרחק מהדבוקה לשם כך ואז צריך את עזרת חבריו כדי לא לבזבז אנרגיה רבה על חזרה לדבוקה. או מקרים של תקלה טכנית / תאונה. שוב, חבריו לקבוצה יעזרו לו בחזרה אל הדבוקה. גם במקרה בו הוא חווה יום רע הם ישמשו לו כמגן לאורך כל הדרך ואם צריך יאטו בשבילו. או במקרה בו יריב מחליט להתקיף אותו – במקום שהוא יצטרך לרדוף בעצמו מול הרוח החברים עושים זאת בשבילו. ככל שהחברים לקבוצה יותר איכותיים, הם יכולים להחזיק עד שלב מאוחר יותר במירוץ ולהוות יתרון למוביל.
  • משרתים – סליחה שהמילה פה קצת בוטה, אבל זה לא עד כדי כך רחוק מהאמת. החברים לקבוצה של המוביל מביאים לו אוכל ומים במקום שיבזבז אנרגיה להביא בעצמו ולסחוב. במקרה של תקלה טכנית או תאונה הם יכולים לתת לו חלקים מהאופניים ואף את האופניים עצמם. יש יתרון לא קטן בדומסטיק (חבר קבוצה שעוזר למוביל) בעל ממדי גוף דומים לאלו של המוביל. ואם זה דומסטיק איכותי שאפשר להתייחס אליו כאל מוביל משני ולשמור לו על הכוח כמה שיותר כדי שילווה את המוביל לאורך קילומטרים רבים ככל האפשר, אז אדרבא ואדרבא. הסעיף הזה לא פחות מהקודם מבהיר את חשיבות הקבוצה ואיכות חבריה ולמה זה לא כזה פשוט "לשבת על הגלגל של המוביל" וכך לנטרל את חשיבות הקבוצה.
  • TTT – אחד מקטעי הטור השנה יהיה נג"ש (נגד השעון – קטע בו כל רוכב מבצע את הרכיבה לבדו ולא כחלק מדבוקה) קבוצתי. הקבוצה של פרום, סקיי, רשמה לטור סוללת רוכבי נג"ש איכותיים, מה שעשוי לתת לו יתרון גדול בקטע זה על חלק ניכר משאר הקונטנדרים.
  1. גיוון – פרום הוא ככל הנראה הרוכב המגוון (עגול בעגה המקובלת בענף) בעולם. כמעט ואין לו חולשות. נכון שיש סגנונות רכיבה שהוא פחות אוהב (למשל הוא פחות אוהב שינויי מהירות ויותר קצב קבוע וגבוה) או שיפועים שהוא פחות אוהב (לפרום קייס רציני למטפס הטוב בעולם בשיפועים בינוניים, אבל בגדולים ממדי הגוף שלו לעומת המטפסים הקטנים עומדים לרעתו), אבל זה לא שהוא חלש בהם וכשבוחנים את כל האספקטים של הרכיבה הוא מוביל בגדול. הוא גם מטפס בשפיץ העולמי, גם רוכב נג"ש בשפיץ העולמי (מדליות באליפויות עולם ואולימפיאדות וניצחון בקטעי נג"ש ב-GT), עם מנוע לא רע בכלל במישור (יותר טוב משל רוב המטפסים) ובשנים האחרונות גם מטובי הרוכבים במורד (אולי המקום היחיד בו יש קונטנדר GT עם יתרון משמעותי עליו, ויצ'נזו ניבאלי, אבל פרום עולה עליו בשאר האספקטים). בקיצור, קשה מאד לא רק לפתוח עליו פער ולא רק לשמר את הפער הזה אפילו בלי קשר לקבוצה, אלא שקשה להישאר צמודים אליו בכל סוגי הקטעים.
  2. יציבות – עגת הענף מבחינה בין שני מצבים בהם רוכב מפסיד זמן:
  • התפרקות – רוכב שלא עומד בקצב ונושר לאחור. קטע התפרקות עלול לעלות לרוכב במירוץ, אבל לרוב רוכב לא יפסיד רק על התפרקות אחת וזה לגמרי משהו שניתן לכפר עליו ביום טוב.
  • פיצוץ ראש מנוע – כינוי למצב בו הרוכב כבר לא מסוגל למזער נזקים. זה לא רק שהוא לא מחזיק באיזו הגברת קצב או יורד טיפה במהירות, אלא שבבת אחת הוא עובר למעין רכיבה קלה. קטע כזה עלול לעלות לרוכב גם במספר דו ספרתי של דקות. נדיר שרוכב יחווה התרסקות שכזו ויחזור לאיים על זכייה ב-GT. על קטעים מסוג זה נאמר ש"לא מנצחים GT בקטע אחד, אבל אפשר להפסיד אותו בקטע אחד" כפי שהוכיח לנו סיימון פיליפ ייטס בג'ירו ד'איטליה האחרון.

פרום מתפרק פה ושם, אבל לא הרבה. זה יותר מיני התפרקויות שעולות לו בכמה עשרות שניות. צריך לקרות משהו מאד יוצא דופן כדי שהוא יפוצץ ראש מנוע. זה לא רק שכשפרום טוב הוא רמה מעל כולם, אלא שדווקא בחולשה הוא מציג סטנדרט מעורר השתאות. יום רע של כל רוכב אחר יכולים לעשות לו יותר נזק ממה שיומיים או שלושה רעים של פרום יעשו לפנומן הבריטי.

  1. מנטליות – פרום לא נשבר. פשוט לא. הוא רוצח של הענף. הוא יזהה בדיוק מתי המתמודד שלו מאבד ריכוז ויתקיף. הוא ייתן למתמודד לפתוח פער של דקה בעלייה רק כדי לראות את פרום חוזר אליו בנונשלנטיות פעם אחר פעם. הוא ירגיש איך שאר המתמודדים חוברים כדי לתקוף אותו בתורות ויכתיב קצב גבוה שלא יאפשר זאת. הוא יחווה רצף קטעים גרועים רק כדי לתכנן איך לרסק את כולם בקטע הקשה ביותר. מהבחינה הזו הוא מזכיר את מייקל ג'ורדן – הכי מוכשר עם המנטליות הכי טובה.
  2. ניסיון – הוא כבר עשה את זה. הוא יודע מתי ללחוץ ומתי לשחרר. הוא יודע ממה להתרגש וממה לא. הוא יודע להתמודד עם לחץ ההובלה. הוא יודע איך להתמקם בדבוקה. הוא יודע מתי ומול מי שווה להילחם על שניות בונוס. הוא יודע לזהות התקפה ולהצטרף עליה בקטע עם רוחות צד.

*

אז זהו? סגור? האם אין טעם בכלל לצפות בטור דה פראנס השנה?

ראשית, ברור שיש, אפילו אם יש פיבוריט ברור. יש עניין גם מעבר למי לובש את החולצה הצהובה בשדרות האליזה.

אבל יש גם סיבות למה זה בכלל לא סגור:

  1. גם לפרום יכולים להיות ימים רעים. מספיק להיזכר בוואלטה 2016 (למרות שההבדלים גדולים בעיקר מבחינת הקבוצה) איך רגע אחד של חוסר תשומת לב הרס לו, למרות שהיה גם שם ברור שהוא הרוכב הטוב ביותר. אז כן, יכול להיות שפרום יפול על טור פחות טוב ורוכב אחר על טור יותר טוב ותהיה הפתעה.
  2. תאונה, מחלה או תקלה טכנית יכולים לגמור לו את הטור בקטע אחד. אפילו הרוכב הכי טוב שיש חווה נפילות – לעתים לא באשמתו. כמו כל אדם גם הוא חולה מדי פעם. וכמובן שתקלות טכניות בענף מסוג זה אינן דבר נדר.
  3. אבל הסיבה העיקרית היא הג'ירו ד'איטליה. לפרום יש על הרגליים והגוף מירוץ קשה מאד. מירוץ שלוקח יותר מחודש וחצי להתאושש ממנו. נכון, פרום כבר עשה דאבל (זכייה בשני GT ברצף באותה השנה), אבל אז הטור דה פראנס היה הראשון. פה הוא השני. והשדה הרבה יותר חזק בצרפת מאשר בספרד. והשנה הוא באמת שדה חזק בצורה יוצאת דופן עם לפחות 3 קבוצות נוספות שמעמידות מובילים מצויינים עם דומסטיקים מצויינים (לא ברמה של סקיי, אבל עדיין מצוין). לזכותו של פרום יאמר שאז היתה ההרגשה שאת הטור הוא רוכב הגנתי ובונה את שיא הכושר לוואלטה והשנה יש הרגשה שלמרות הקמבק בג'ירו הוא בנה את שיא הכושר לטור. אני אומר לכם בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים – אם היה מדובר בכל רוכב אחר בעולם לא הייתי מעז להמר עליו מצליח לזכות בטור אחרי זכייה בג'ירו.

*

לסיכום: פרום הוא פיבוריט לזכייה בטור דה פראנס 2018, אבל בגלל אופי הענף ובעיקר בגלל השתתפותו בג'ירו ד'איטליה הכל פתוח.

המלצה שלי – אל תפספסו. מי יודע עוד כמה שנים יש לנו לצפות ברוכב ההיסטורי הזה בשיאו ובכל השאר מנסים להורידו מכס המלכות.

לפוסט הזה יש 40 תגובות

  1. מעולה מתן, תודה רבה.
    משהו אחד קטן שקשור להתאוששות שלו מהג'ירו: השנה ההפרש בין שני המירוצים גדל בשבוע בגלל המונדיאל (כדי שתהיה פחות חפיפה בין האירועים). שבוע שיכול להיות מאד משמעותי עבור ההתאוששות שלו.

  2. מתן, יש משהו שלא הבנתי.
    כתבת: "הקבוצה של פרום, סקיי, רשמה לטור סוללת רוכבי נג"ש איכותיים, מה שעשוי לתת לו יתרון גדול בקטע זה על חלק ניכר משאר הקונטנדרים.".

    אני לא מבין מדוע זה יתרון לפרום. הרי הנג"ש הוא בכל מקרה אישי….

  3. תודה מתן על הזוויות שהבאת פה. גרמת לי להבין עוד דברים על הספורט המשונה הזה (אני אומר בתור רוכב עירוני שנאבק יום יום בשטף התנועה לעבודה וחזרה).
    יאללה אני בעד פרום.
    תמיד הייתי בעד קונטאדור כי הוא הזכיר לי את "ערי הזהב המופלאות" (אם אני זוכר את השם) אבל אם הבנתי נכון הוא פרש…. 🙂

  4. תודה על המאמר. מסכים שהכל פתוח ומקווה שפרום יזכה, כי הוא ספורטאי גדול. נג"ש קבוצתי זה קונספט שלא שמעתי עליו עד עכשיו, כנראה בגלל שאני לא כל כך עוקב אחרי אופניים, רק אחרי שלושת המירוצים הגדולים ולפעמים קלאסיקות. פעם ראשונה בטור?

    1. מחזיק: מטפס ג'ירו, קומבינציה וואלטה, ספרינטר וואלטה.
      לא מחזיק: מטפס טור, ספרינטר טור, מטפס וואלטה, ספרינטר ג'ירו.
      כלומר, 6 מ-10 (טעות סופר שלי כשכתבתי 6/9 – יתוקן).

        1. הספרינטר בוואלטה זה מטעה.
          זה היה מירוץ בלי קטעים לספרינטרים קלאסיים ואפילן נקודות הביניים היו לא פעם במקום שמתאים יותר למטפסים.
          אבל הוא בוודאי מאיץ טוב יותר מהקטנטנים למיניהם.

  5. כיף לקרוא מתן.
    מאוד אוהב את פורום ומתחבר לאישיות שלו כאדם, מדבר בשקט, צנוע ומנומס. אבל מים שקטים חודרים עמוק. הוא תחרותי בצורה קיצונית וקילר על המסלול. מרגיש שצופה בהיסטוריה שמתרחשת מול העיניים
    בלייב. באף ענף ספורט אחר לא מרגיש כך.
    בג'ירו האחרון כאשר תקף ויצא לרכיבת סולו לבד בהרים בלי אף עזרה צפיתי בהיסטורית
    ספורט. יש עוד בעיה בטור בצרפת והיא שהצרפתים מתכוונים לעשות לו בעיות.
    בהצגת הקבוצות אתמול שרקו לו בוז.
    נקווה שזה לא מראה כיוון מסויים בטור.

    1. שרקו לו בוז גם בוולודרום של מארסיי בשנה שעברה. אני לא מתרגש מזה ומניח שגם הוא, למרות שאף אחד לא נהנה משריקות לעברו.
      כל עוד זה יישאר שם ולא יגלוש למקרים כמו הפעם ששפכו עליו שתן, אז שימשיכו לשרוק עד שדרות האליזה.

  6. ההסבר הטוב ביותר שקראתי על מה שקבוצה עושה לרוכב אישי שהוא הפייבוריט שעליו הם מתרכזים.
    מה שלא הבנתי זה כיצד הקבוצה יכוללה להשפיע על פורם בנג"ש. במה סוללת הרוכבים האיכותיים שהקבוצה רשמה יכול לתת לו יתרון, כשהוא לבדו רוכב נגד השעון?

    1. בנג"ש קבוצתי מזנקת כל הקבוצה יחד. הזמן של כולם נקבע לפי הזמן של החמישי (או השישי לא בטוח) שחוצה את קו הסיום כך שהיא יכולה להשמיט מאחור שנים שלושה חלשים יחסית לאחר שנתנו עבודה מקדימה בהתחלה. בכל מקרה ככל שיש לקבוצה שענים טובים היא תצליח גם לרכוב מהר כקבוצה וגם לגרום לחמישי לחצות את קו הגמר מהר יותר.

  7. תודה מתן.
    אמנם, באיזה שהוא מובן, הכנסת את זה תחת ניסיון אבל הייתי מכניס עוד פרמטר וזה טקטיקן מדהים. אם יהיה לו דרך להשיג עלייך כמה שניות באיזה מיאוץ ביניים ביום של כלום ואתה בדיוק מסתכל אחורה, הוא ייקח לך את זה. נראה לי היה כזה מקרה שנה שעברה שביום של כלום הוא לקח 25 מארו ולקח ממנו את הצהובה (תקן אותי).
    את האסטרטגיות של סקיי צריך ללמד. איך בונים כושר לימים מסוימיים, איך גורמים לכולם להיות אחד על אחד מול פרום ולהפסיד.
    בגדול זה מרגיש שפרום משחק שחמט עם כולם. אין קוביות ומזל. הוא יפסיד רק פשוט אם הוא יטעה. יש לי תחושה שרק פורט יכול לקחת לו את זה בגלל ההכרות שלהם ובגלל שהוא נראה כמו פייטר רציני

    1. אכן התמקם טוב יותר מארן בקטע עם סיום משופע והחזיר לעצמו את הצהובה.
      פורט נראה היריב הכי משמעותי כי הוא מגיע בכושר טוב בלי ג'ירו על הרגליים, עד קבוצה טובה שיכולה גם לתת פייט בנג"ש קבוצתי והוא גם מטפס טוב ורוכב נג"ש טוב.
      אבל כרגיל אצלו יש שאלה לגבי הרכיבה במורד. פרום יכול לעקוץ אותו בירידות גדולות לקראת סיומי קטעים גם בחצי דקה.

  8. מתן תודה רבה !
    לא הספקתי לקרוא אבל מחר אחרי הרבע גמר האחרון ואחרי שאעיין בכל יתר המשחקים שאפספס בשבת בכוונתי לקרוא אני מניח שהתגובה כבר תהיה מאוחרת לכן אומר תודה ושאלו מאמרים טובים מאד בענף שמעניין אותי אך אין לי בו ידע מספק.

  9. זהו בדיוק הענין יש עיקרון כזה.
    ברגע שכולם בטוחים שמישהו יזכה אפשר לניות בטוח שהוא יתרסק .
    למה ?
    מפני שפרום כבר התרסק בטור בקטע פאוה והשנה יש שניים כאלו.
    מפני שאת הגירו הוא ניתח בשיניים אחרי נפילות בתחילתו .
    ממה הנפילות הגיעו ?
    להבנתי כסובל מאסטמה תשישות.לא היתה לפרום שום בעיה עם הירידות הטכניות של רחוב אגריפס….תאמין לי.
    ממה הגיע התשישות עודף אימון בהורדת מינון החומרים הרגילים שלקח.
    איך ניצח לקח בכל זאת.. זאת ההתרשמות שלי ברגע שירד מהראדאר לקח.
    איך אני קובע נסיון צפיה של שנים ,בלי לקחת לא היה מעיז לצאת להתקפה 85 קמ לסיום מכיר זאת מהיכולות שלי בזמן התקפה.
    אבל פרום לא באמת חולה אסטמה .
    מה בטור ?
    לא יעיז לקחת הוא על הראדאר .
    אז מה יקרה ?
    שני דברים פאווה וברכיים הוא כבר גמר ברך באחת הוולטות.
    גם אם פיזית.יחזיק הברכיים לא יחזיקו .
    למה פיזיולוגיה .
    מי ינצח ?
    יש מספיק מועמדים פרום לא.

    1. תודה על התגובה.
      הימור על 175 רוכבים בלבד הוא הימור אמיץ מאד. 😉
      "ברגע שכולם בטוחים שמישהו יזכה אפשר לניות בטוח שהוא יתרסק" אבל כולם היו די בטוחים לגביו גם בשנה שעברה…
      מאז ההתרסקות בפאבה הוא למד. בקטעים כאלה הוא משתדל לרכוב על העפר בצדי הדרך כשזה אפשרי.
      הנפילה בירושלים היתה בגלל פתח ביוב בולט. אין מה לפתח תאוריה שלמה לגבי זה.

      1. העובדות מראות אחרת מתן
        נפילה לא נגרמת בשל מכשול אלא בשל או קונצפציה לקויה ולוורדה שנה שעברה.
        או ריכוז…כלומר חסרונו תשישות רכיבה על אוטומט .
        הנה הגיע היום והוכח שהוא פרום תשוש.

        1. נובמת, היה תשוש בחימום לקטע הראשון בג'ירו?
          כל עוד אתה לא מהמר על זוכה לא אמרת כלום. להגיד "רק לא פרום" זה לא רציני. זה למעשה להמר על 175 רוכבים.
          להזכירך, גם בטור הקודם הוא נפל וגם בזה שלפניו.

  10. תודה למתן ולפרום על טור מצוין (תרתי משמע 🙂 ובהזדמנות גם לפאקו.
    זה היה יכול להיות גדול לראות את פרום מול לאנס ארמסטרונג כששניהם בשיאם ועם הקבוצות הרגילות מאחוריהם. ממה שהבנתי על לאנס, הוא היה מאוד דומה לפרום באופי, ברצינות, ובשלמות שלו כרוכב. אם שניהם נקיים התחרות כאן אדירה

      1. לאו דוקא לא יודע איפה קראת.
        הצחמ שלו ושל אולרחך היו זהות
        פנטסטיות.
        העובדה שלקח לא היתה הסיבה שלאנס ניצח .
        הסיבה היתה ההתיחסות למירוץ.
        בשנה היחידה שאולריך התיחס ברצינות עם הקב העלובה של מרידה שנת 2004 אולריך היה קרוב מאד לנצח.

    1. צריכת חמצן vo2 max? אז איך זה יכול להיות שבקטעים הקשים הוא תמיד היה שם לכולם פס ולא שברו אותו אף פעם? זה לא שהוא היה היחיד שהשתמש בחומרים . . . איך קראו לגרמני ההוא שתמיד הפסיד לו, הרי גם הוא נתפס עם חומרים

      1. אולריך.
        הסברתי באריכות על חומרים משפרי ביצועים בעבר.
        לא לכולם היה את אותו הכימאי וההשפעה של חומר מסוים אינה זהה על כל האנשים. מה שישפר אותך ב-10% יכול לשפר אותי ב-20%.

  11. אחלה כתבה, נהנתי לקרוא.
    בנוסף לסקיי יש את קבוצת מוביסטר עם 3 כוכבים שלא ברור עדיין מי מסומן כמוביל: נירו קינטנה, וולוורדה הוותיק ומיקל לנדה המבטיח.
    ויש את קבוצת קוויקסטפ שמתחילת העונה מלקטים המון נצחונות במירוצים קצרים יותר, חד יומיים וקלסיקות.
    BMC אולי הקבוצה היחידה שיכולה לתת פיט לסקיי בנג"ש ובעליות.
    כמובן יש אתה הרכב שבאופן אישי אני הכי מחבב, פטר סגאן שאולי לא יאיים על פרום אבל יקח הרבה סטייגים ויתן show.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט