"האש כבתה" – הסמל של הג'ודו הישראלי תולה את החליפה / גור גולן

"הרגשתי שהאש בתוכי דועכת, האש כבתה לגמרי" 

לפני כמה ימים הספורט הישראלי קיבל בהודעה דרמטית את הודעתה של אחת הספורטאיות הגדולות בתולדות הספורט הישראלי, אולי הסמל הגדול ביותר של ספורט הנשים בארץ ושל הג'ודו בפרט. ירדן ג'רבי הודיעה השבוע על פרישה מפעילות ולא תמשיך לקדנציה נוספת.

לפני שנה ירדן ג'רבי הגיעה לרגע השיא בקריירה שלה כאשר זכתה במדליה היסטורית באולימפיאדת ריו. ירדן ירדה מהמזרן ובראיון הראשון שלה היא אמרה: "אני לא מאמינה, שמישהו יעיר אותי". השבוע, שנה לאחר הזכייה היא התעוררה והודיעה "אני מסיימת את הקריירה שלי בראש מורם", לאחר 22 שנה על מזרן הג'ודו.

אלופה אמיתית

ירדן ג'רבי גדלה בנתניה והמאמן הראשון שלה היה לא אחר מאשר שני הרשקו מאמן הנבחרת. מגיל צעיר היא נחשבה כישרון אדיר והיא התאמנה בנבחרת ישראל בווינגייט. ההישג הבינלאומי הראשון שלה היה מדליית ארד באליפות אירופה עד גיל 20. בהמשך הגיעה לשמינית גמר באליפות עולם וב-2012 זכתה בתואר סגנית אלופת אירופה, אך למרות זאת חברתה לנבחרת אליס שליזנגר נחשבה בעלת יותר ניסיון. ב-2013 לאחר הפרישה של סמל הג'ודו הישראלי אריק זאבי, ירדן פרצה לתודעה הציבורית בפעם הראשונה כאשר זכתה בארד באליפות אירופה והישג השיא היה תואר אלופת עולם! תואר ששבר את תקרת הזכוכית בספורט הישראלי. ירדן עשתה את זה בסטייל – את כל חמשת הקרבות ניצחה באיפון ובגמר ניצחה ב"חניקת ג'רבי" שגרמה ליריבתה קלריס להתעלף. התרגיל נהיה מפורסם מאוד, אך נפסל משימוש. דרך אגב ירדן מכרה את חליפת הג'ודו מאותו גמר ותרמה 196 אלף שקל לחולי סרטן.

בהמשך זכתה בתואר סגנית אלופת עולם לשנת 2014, מדליית ארד באליפות אירופה 2015, מקום חמישי באליפות העולם 2015 ומקום חמישי באליפות אירופה 2016. אני כותב את ההישגים האלה כמו מדליות בגראנד פרי או תחרויות סתמיות, אך כל אחד מההישגים האלה הוא הישג שכל ספורטאי מתאמן שנים, ימים, שעות ודקות עבורו. הסיבה שאני כותב את ההישגים כך הוא שירדן כל הקריירה אמרה שכל מדליה באליפות אירופה או עולם לא תשתווה בשבילה למדליה אולימפית שבגללה התחילה להתאמן בג'ודו לאחר צפייה ביעל ארד באולימפיאדת ברצלונה 92.

"כשיש לי מטרה אני משיגה אותה בכל מחיר"

ירדן הגיעה לריו עם מטרה ברורה (מטרה שהציבה בגיל 3) לזכות במדליה. ירדן הצליחה לזכות במדליית ארד לאחר תחרות סופר קשה ומלחיצה. כל העיניים של מדינת ישראל היו נשואות אל עבר יום התחרות של ירדן ג'רבי ולאחר ההפסד החמוץ ברבע הגמר, הרבה איבדו תקווה אך היא הוכיחה שוב איזה ספורטאית גדולה היא וזכתה במדליה שעליה חלמה מגיל צעיר וגרמה לאלפי לבבות לפעום בקצב אדיר. דרך אגב באותו היום הבלוג החי של האולימפיאדה באתר הגיע לכמעט 500 תגובות.

תואר אלופת העולם של ירדן ג'רבי לפי דעתי הוא אולי אחד ההישגים הכי משמעותיים שהיו לספורט הישראלי בגלל הפרסום והשינוי התודעתי בספורט הישראלי ובג'ודו בפרט. לי קורזיץ זכתה בארבע אליפויות עולם ואפילו 3 ברצף שהתואר האחרון הושג 3 חודשים לפני ההישג של ירדן. ההישגים של קורזיץ בלתי ניתנים לערעור והיא נחשבת לאחת הגולשות הטובות בהיסטוריה בעולם ולא רק בארץ, אך ההישג של ירדן הפך את ירדן לסמל של נחישות בספורט הישראלי. הציבור הישראלי קיבל את ירדן בצורה שאי אפשר לתאר – בתור סמל לעבודה קשה ונחישות של הצבר הישראלי. משנת 2013 ירדן התחרתה כל תחרות על מדליה וסיימה ב-5 הראשונות בכל תחרות. היא גרמה למאות ילדות לחלום, ואת ההישג האמיתי של ירדן אנחנו נראה בעוד 20 שנה כמו את ההישג של יעל ארד ואריק זאבי.

כמה מילים שלי על ירדן:

ירדן בשבילי היא סמל בספורט הישראלי. ירדן היא סמל לנחישות, למוטיבציה, להתגברות, לעבודה קשה ובעיקר אמונה. ירדן, מעבר לספורטאית, היא דמות בספורט הישראלי, דמות מרגשת, סוחפת שתלווה אותנו שנים קדימה. אני רוצה להגיד לירדן תודה לא רק על ההישגים שלה עצמה אלא ההישגים שהיא תביא בעתיד בתור דמות להשראה. אני מודה לך בתור איש ספורט, מדריך, ישראלי ובעיקר מעריץ. ירדן האש שלך לא תכבה לעולם, את נכס לספורט הישראלי ולמדינת ישראל.

 

https://www.youtube.com/watch?v=p1V9INvnuZs

לפוסט הזה יש 17 תגובות

  1. תודה רבה גור
    חבל על ירדן אבל אם ספורטאי מרגיש שהאש כבתה מוטב לו לפרוש
    ירדן נמצאת בחברה מאוד מכובדת של מדליסטית אולימפית ישראלית
    אני מקווה שתתמוך בעוד נשים להתחרות

  2. מעניין שהיא פורשת בגיל כזה צעיר.
    מי ימלא את הנעליים הגדולות שלה?
    אליש שלזינגר כבר לא פה, פונטי כן…..

  3. למתעניינים בג'ודו
    היום שגיא מוקי יתחרה בגמר גראנד פרי טשקנט מול אלוף אסיה 2016 במשקל החדש שלו בפעם הראשונה. ומחר גם אורי ששון יחזור לפעילות.

    תחרויות קרובות
    18/10 אליפות עולם לנוער גפן פרימו וטמלקובה גילי שריר ורז הרשקו, גברים? הייתה החלטה של אורן שהם לא ישתתפו בעקבות איחור לאימון.
    26/10 גראנד סלאם משלחת שלמה
    28/10 אירופה פתוחה – נוער
    10/11 אליפות אירופה עד גיל 23
    11/11 אליפות עולם למשקלים כבדים אורי ופיטר

    ג׳ודו – המועמדים העיקריים לטוקיו (מדליה אומר שהוא בעל הישגים משמעותיים)
    60 קילו – טומי ארשנסקי, דניאל בן דוד
    66 קילו – טל פליקר🥇, ברוך שמאילוב
    73 קילו – גולן פולק, טוהר בוטבול
    81 קילו – שגיא מוקי 🥇
    90 קילו – לי קוכמן
    עד 100 – פיטר פלציק
    100 פלוס – אורי ששון 🥇

    48 קילו – נועה מינצקר, שירה ראשוני
    52 קילו – גילי כהן 🥇, בטינה טמלקובה וגפן פרימו
    57 קילו – תמנע נלסון לוי 🥇
    63 קילו – ענבל שמש, רותם שור
    70 קילו – לינדה בולדר
    78 קילו – רז הרשקו

    1. ההשוואה לקורזיץ ניתנה על מנת להדגיש איך ההישג שלה השפיע מבחינה ציבורית. אין שום השוואה של איזה ספורטאית יותר גדולה כי לפי דעתי קורזיץ עם הישגים יותר משמעותיים. אבל ירדן התקבלה בציבור בצורה שונה ומשפיעה יותר.

          1. האהבה התחילה מאליפות העולם זה נכון וממה שאני זוכר גם האהבה לקורזיץ התחילה שם. הבעיה עם קורזיץ זה שלא היתה לה הצלחה באולימפיאדה.

            מאמין שאם היתה לוקחת מדליה אז האהדה אליה היתה נרחבת הרבה יותר.

  4. תודה גור. רואים שזה נכתב בהרבה אהבה והערכה אליה.
    ספורטאית גדולה שנתנה לעוד המון ספורטאים דוגמא, אפילו לנו על הכורסה.
    חבל שפרשה מבחינתנו הצופים אבל טוב שתעשה קצת לביתה.

  5. תודה גור. ירדן גם בעיני מודל לספורטאית נהדרת, מודל לעבודה קשה, נחישות וחתירה להישגיות. היא עשתה הכל בצניעות ובלי פוזות בניגוד להרבה ספורטאים אחרים. ראויה לכל ההערכה על השיגיה.

    1. אלעד למעט העובדה שהיא הרגישה "תחושת שלמות"
      אינך יכול להרגיש כך ללא שהגעת לשיא הפסגה .
      ארד אולימפי +זהב עולמי זה נפלא אבל הפסגה בג'ודו הוא זהב אולימפי.
      כנראה שהרגישה שאת זה היא לא תשיג.
      לכן היא ענקית אבל חסרה משהו.

      1. למה אי אפשר?
        אני מבין שבזמן ההתחרות ספורטאי צריך לשאוף כמה שיותר גבוה.
        אבל מה הבעיה שכאשר היא פורשת, או מסיימת טורניר, ומסתכלת אחורה על הקריירה, היא אומרת לעצמה שהיא שלמה עם מה שהשיגה? שהיא הייתה מאושרת מהמדליה האולימפית?

  6. מאוד אוהב את ירדן, דגש על הגדולה שלה כלוחמת

    לאחר הזכייה באליפות העולם ע"י תרגיל חניקה באמצעות שימוש בבגד הג'ודו (תרגיל שלמיטב הבנתי היא פיתחה) אגוד הגודו העולמי אסר על שימוש בתרגיל.
    ירדן המשיכה והצליחה להביא מדליה אולימפית בלי להשתמש בתרגיל הזה

כתיבת תגובה

סגירת תפריט