סוף-סוף מהבית: מיאמי – בירת הכדורסל של העולם/ מנחם לס

הדבר היחיד הטוב והמענג ממסע שייט באוקיאנוס האטלנטי לאורך חופי דרום וצפון קרולינה כשאתה מוקף בדולפינים בהגירה צפונה למימיה הקרים של קנדה, היא החזרה הביתה לטלוויזיה 70", שעה לפני שמיאמי מארחת את ממפיס. אז מה קורה כאן היום בספורט? שני טורים להיום:

1. מיאמי הפכה לבירת הכדורסל של העולם עם "הפלא של אוניברסיטת מיאמי"

2. ה-94FIFTY הכדורסל החכם יוצא לשוק

 

תנו לייק להופס בפייסבוק-כאן למטה

מיאמי היט עושה זאת הרבה ב-MONEYBALL. הכל התחיל עם אריק ספואלטרה – GEEK אלקטרוני ומחשבי שעבד עם פט ריילי על כמויות אדירות של DATABASE כשהיה עוזר מאמן, אחראי על תוכנות הוידיאו של הקבוצה. הקבוצה ממשיכה בזאת היום.

עכשיו ישנה להיט ממשיכה, שאפילו עברה אותה בשימוש במספרים – אוניברסיט מיאמי!

מיאמי – עיר הפוטבול הידועה שאוניברסיטת מיאמי ,ומיאמי דולפינס הפכו למכה של הפוטבול בשנות ה-70, ה-80, וה-90, הפכה פתאום חברבורותיה, והפכה לבירת העולם בכדורסל. איזה כיף לשפוט סאות' ביץ' כמוני. תראו מה קורה בעיר שעזבתי לפני שנה: מונטוורדה היי היא השנייה בתיכונים לפי הדרוג של USA TODAY. אוניברסיטת מיאמי היא היום ששית במכללות אחרי גונזגה – ומחר (היום ב-5) אם היא מנצחת את דוק, היא תהיה בין השלוש ראשונות במכללות (היא כבר היתה שנייה לפני ההפסד הבלתי צפוי לווייק-פורסט) . ומיאמי היט? כל מילה מיותרת. היא האלופה, והיא תהיה האלופה שוב.

1. הפלא של אוניברסיטת מיאמי

הפלא הגדול מתחולל העונה באוניברסיטת מיאמי. מאמנה החדש ג'ים לרנאגה הוא STORYTELLER. לפעמים במקום לאמן הוא מספר לשחקניו ספורים על איך הביא את האוניברסיטה הקודמת אותה אימן – ג'ורג' מייסון, לפיינל פור ב-2006, אוניברסיטה קטנה שבקושי שמעת את שמה אלא אם כן אתה בן וירג'יניה.  הוא מספר להם על ימיו כסטודנט ושחקן בתיכון הכדורסל מס' 1 בארה"ב "ארכיבישופ מולוי" בניו-יורק ש-25 מבוגריה שיחקו ב-NBA כולל לו אלסינדור וקני סמית', והוא יצר כמה מגדולי המאמנים כלו קרנסקה (סנט ג'ונס בגדולתה), וכמובן  ג'ים עצמו, אמריקאים -איטלקים  כולם, וכל שחקניו במיאמי חייבים ללמוד כמה משפטים באיטולקית כדי שיהיו 'חלק מהמשפחה'.  כיאה לאמריקאי-איטלקי, הוא מתבל את סיפוריו באימרות כנף איטלקיות; מייפה את ספוריו במיטב התבלינים, ומשחק אותה כליצן החצר. השחקנים כולם בטראנס. באקסטזה. הם שואלים את עצמם מהיכן הגיע הטיפוס הבלתי יאומן הזה. אבל כשמגיע הזמן לבסקטבול, אין מאמן אינטנסיבי ממנו. הוא הופך לאובססיבי מחלט בקשר לביצועים ומילוי  הוראותיו עד הפסיק האחרון. והוא חולה מספרים. אני מתכוון לאלה שבסטטיסטיקה.

שחקניו מעריצים אותו. עושים כל מה שהוא מבקש ויותר. לרנאגה הוא בסקוהוליק מהתפוח הגדול מלידה, וזה הגזע הטוב ביותר למאמנים. הוא הגיע למיאמי שהיתה בתחתית המרתף ב-2011, ותוך שנה הביאם עד הלום. דבר אחד שהוא לא מספר לשדחקניו – ומעטים מאד יודעים זאת עליו, אבל אני יודע כי גם אני בא מאותו שטח אקדמאי , וכבר שמעתי אותו מרצה – שהוא בעל תואר M.A ב-ADVANCED STATISTICS. זה היה המקצוע המשני שלי עם ה-P.HD בביומכניקה. הוא לא מאמן לפי MONEYBALL אבל הוא לא זז ללא KENPOM.COM. לכו לאתר ותבינו את ההתחלה למה שהוא עושה.

ה-SYNERGY SPORTS הוא התנ"ך שלו, והוא אחד ממתי מספר שאני מכיר במכללות שמשתמש ים בעוזר מאמן מיוחד לוידיאו אנאליסיס, סינמטוגרפיק אנליסיס, וסקאוטינג סופטוור. יש לו INTRICATE DATA על כל שחקן, כל קבוצה, העדפותיה, הרגליה, חולשותיה, ומעלותיה. הוא בודק קומבינציות ורפיוטציות, ואפשרויות, ותורות סיכויים. אין, אין מאמן מוכן כמוהו לקראת הקבוצה נגדה הוא משחק בעולם כולו. אני יודע שכמה מכם כתבתם בעבר ש-"למאמנים האמריקאים אין מושג בהשוואה לאירופאים", אבל זה רק בגלל שכל מה שאתם מכירים הם מאמני NBA, שתפקידם כמאמנים הוא שונה לחלוטין מזה של מאמני תיכון ומכללות. שלושת רבעי מאמני ה-NBA לא היו מבינים בכלל על מה לרנאגה מדבר, כשהוא מדבר על בסקטבול אנליסיס. אני בטוח שגם 99% מהמאמנים האירופאים לא היו מבינים. פיני גרשון היה מגיב על התורה הזאת שהוא לא חלם שהיא קיימת ש-"האמריקאים צריכים את זה רק כדי לכסות את העובדה שהם לא מבינים את המשחק".

ההכנה שלו, הידע שלו, הקומבינציות השונות של שחקנים שהוא בוחר נגד כל קבוצה, נותן לו עד עתה עם חבורת שחקנים די בינונית רקורד של 0-13 ב-ACC נגד המכללות הטובות המדינה. פט ריילי, המכירו אישית, אומר עליו: "מה שאני מעריץ אצל ג'ים היא העובדה שהוא לעולם לא נעצר. הוא לומד וממשיך ללמוד, ואז לומד עוד יותר. הוא מחפש כל EDGE הכי קטן על המאמן היריב. ואז הוא מוסיף EDGE ל-EDGE, ואת התוצאה רואים כולם. אני לא מכיר קבוצה החייבת כל כך הרבה למאמנה!". אני שמעתי הרצאה שלו כשהגיע למיאמי כמאמן, והוא דיבר על פקטור אנליסיס, מלטיפל קורליישיון, וקיי סקוור. רוב העתונאים לא הבינו ולא היו אמורים להבין. אני ניגשתי אליו אחרי ההרצאה והבעתי דעתי בקשר לדבר שהוא אמר שה'קיי סקוור' מאפשר לו. כשהבעתי ספק הוא כל כך שמח שמישהו הבין על מה הוא מדבר שהוא חיבק אותי ממש.

לשחקניו הוא מדבר על ADVANCED STATISTICS מבלי שהם רואים את המספרים. רק את המסקנות שהנוא מוציא מהמספרים. הוא מראה להם רק בגדול את הדטה שהוא מקבל, ומסביר להם שכל החלטותיו על חמישיות פותחות, החלפות, סוגי שמירה, וכמעט כל החלטה מבוססת על עבודה מוקדמת עם מספרים. הוא אומר להם שזה לא עניינם כיצד הוא מגיע להחלטותיו, אלא רק למלא את המוטל עליהם. הוא נותן להם רק תוצאות מבלי להראות להם את ה-DARASHEET: "צפון קרולינה היא מס' 29 מכולם בקצב משחק. זאת אומרת ש…". או "דוק זורקת כל 24.9 שניות, מס' 239 במכללות. זאת אומרת ש…". או "מרילנד קולעת 74% מהשלשות שלה מהפינה השמאלית ורק 8% מהפינה הימנית. זאת אומרת ש…". או "סטנלי שוריין שאתה שומר עליו, מטעה 83% מהפעמים בהרמת הכדור בשתי ידיים, ואז הטעייה נוספת לצד שמאל, אבל הוא ניכנס כמעט תמיד מימין. זאת אומרת שאתה שומר עליו כך:…". ואז באימון שחקן ספסל מחקה את סטנלי שוריין 20 פעם כששומרו של סטנלי שוריין, מתאמן בשמירה עליו. כשאתה 4-22, ו-0-13 ב-ACC באחד מהסקדואלים הקשים ביותר, שחקניו עושים את הדבר הנכון היחיד: מאמינים לו.

הג'וניור ג'ולין גמבל אומר: הם נותנים לנו תמונה סטטיסטית מלאה על הקבוצה היריבה ועל כל שחקן בה. אח"כ כל האימון מתמקד בסוגי ההתקפות הטובות ביותר נגד הנטיות של ההגנה, או ההגנות הטובות ביותר נגד המגמות התכופות ביותר של ההתקפה. אנחנו לא גאונים, אבל אנחנו אוהבים את הסטטיסטיקה הזאת כי אנחנו מרגישים שהיא עוזרת לנו מאד. לפעמים אנחנו מרגישים כאילו אנחנו יכולים לנבא מה היריבה תעשה!".

ג'ים לרנאגה הוןא חולה סטטיסטיקה, אבל הוא לא שוכח שעליו לאמן הגנה והתקפה. בינתיים הוא עושה זאת כטוב בין הטובים. המשחק מחר (היום) נגד דוק, עלול למקדו לא 'בין הטובים', אלא בינתיים 'הטוב ביותר'.

2. 94FIFTY

כדורסל חדש, נורמלי לחלוטין במראה, בגודל, במשקל, ובכל אספקט אחר, שיכול לספק 6,000 BITS OF DATA בשנייה – 'הכדורסל החכם' הראשון שיספק טונות של דטה אפילו בלייאפ הפשוט ביותר. ה-94 – 50 הם מידות המגרש. הכדור ייצא למכירה אונליין באפריל עבור $295.

מפתח ' הכדור  החכם' ומנכ"ל החברה  שפתח INFO MOTION TECHNOLOGY מיכאל קראולי מאוהיו, מסביר שבכדור תקועים ששה סנסורים המעבירים דטה תוך 100 מילישנייה ל-ANDROID הנמצא עד 30 מטרים מהכדור. הכדור כולל אפליקציה המסבירה מה היה גרוע בביצוע וכיצד לתקן ולשפר את הביצוע.

הקהל שהוא מקווה לכבוש עם הכדורסל החכם החדש הם שחקני כדורסל צעירים 12 עד 20, שהם כה SAVVY בטכנולוגיה המחושבת של היום שהם יבינו את המוצר ויוכלו ליהנות משימושו מיידית. הבעייה היא שלמאמנים ייקח זמן ללמוד את המוצר החדש. מה יכול לעשות 'הכדור החכם'? לדוגכמא, אימון בכדרור ביד ימין לעומת כדרור ביד שמאל.  הכדור יספק  ים של דטה כגון מהירות הכדרור בכל יד, הכוח המושקע בכל אחת משתי הידיים, הזווית בה הכדור מכודרר ביד ימין לעומת יד שמאל, הסיבוב פנימה (אינגליש) או אחורה (CURVE), שטח כף היד הבא במגע עם הכדור, וכו'.

בסיום האימון השחקן (או המאמן) יחליטו אם יש צורך להגביר את מהירות הכדרור באחת משתי הידיים, או לא לתת לכדור לקפוץ כה גבוה בין כדרורים, וכו'.

השלב הבא יהיה לפתח כדור עם PATTERN-REACTION ALGORITHMS שיינתן לכמה שחקנים המבצעים תרגילים, כשהכדור יצביע ויגלה שגיאות בביצוע תרגילים נתונים, ודרכים לשפר אותן.

מנחם לס

הזקו והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 18 תגובות

  1. מאמן כדורסל עם שכל היה קונה מיידית מספר כדורים כאלה. אני מקווה שמאמן כדורסל מליגת העל קורא את שורות אלו, כי זה ישפר את שחקניו. בואו נקווה שיקנו כדורים כאלה לנבחרות (12 כדורים יעלו 14,160 שקל. לנבחרת יש יותר מזה).

  2. הכדור הזה נראה לי כיעיל יותר לעבודה אישית ושיפור אישי, אם כי המפתחים טוענים שישנה בו אפליקציה למשחק קבוצתי. אני עדיין צריך לראות הוכחה לזה.

  3. לזה התכוונתי כשכתבתי שוב ושוב שבארה"ב המאמנים המתקדמים ביותר הם מאמני התיכון והקולג'ים. ב-NBA המאמנים הטובים ביותר הם שחקנים לשעבר המכירים את נפש החייה, יודעים לארגן, לעשות החלפות, ולטפל ב-12 מולטי-מיליונרים עם איגו מכאן ועד להודעה חדשה.

  4. מנחם, אתה לא חושב שחלק מהקבוצות בנבא משחקות כדורסל טיפש ולא קבוצתי? אין ספק שהיכולת האישית של השחקנים מדהימה אבל רמת התחכום והאימון נראית לפעמים נמוכה מים המלח. בתור אוהד כדורסל לראות שחקן מכדרר שעה ואז לוקח זריקה קשה כשארבעת חבריו עומדים כמו נציבי מלח ואפילו לא טורחים לרוץ לריבאונד התקפה, זה קצת מבאס.
    כמעט שאין תנועה בלי כדור, חסימות, כאילו השאירו את השכל במלתחות.
    בעיניי זה כדורסל נכה, ולא ברור לי הקיבעון המחשבתי הנפוץ הזה. אחרי הכל, כדורסל הוא ספורט קבוצתי, לא?

  5. דרור, העסק ב-NBA הוא שמשחק קבוצתי לא עוזר כי כמעט כל שחקן טוב מסוגל ליצור לעצמו זריקה חופשית. מה מטרת המשחק הקבוצתי? למצוא שחקן חופשי לזריקה. לברון וקובי לא צריכים שחקנים אחרים כדי שיוכלו לזרוק לסל ממבט חופשי. הם מסוגלים להגיע לאותו מצב בעצמם, אז למה להסתכן במשחק קבוצתי ואיבודי כדור? תאמין לי שב-NBA ניסו הכל. אם משחק "קבוצתי" היה עוזר, כולם היו משחקים "משחק קבוצתי" כי הרי אותם שחקנים בדיוק עשו זאת בתיכון ובמכללות. אבל כנראה שהקרם של הטופ 300 או 400 שחקנים, לא נעזרים מדי – ואולי אפילו נפגעים – ממשחק 'קבוצתי'.

  6. אני מבין וזה נכון לגבי הרבה שחקנים, אבל האם זה לא גורם להמון בעיות?
    לחיכוכים בין השחקנים? ליריבות בין שחקני אותה קבוצה? הרי ה-4 שמשחקים לצד קובי חווים ירידה בבטחון וביכולת והוא פוגע בעצמו בסיכומו של דבר. נאש לעומתו (וגם רוביו) מרים את החברים שלו ולדעתי בכך הוא משפר את סיכוייו לנצח. עדיף חמישה שחקנים בכושר טוב מאחד בזון מטורף ו-4 בכושר בינוני. אחרי הכל גם הגדולים ביותר לא ניצחו לבד ונזקקו לפקסונים ולקרים של הליגה כדי לזכות באליפויות. משחק קבוצתי בהתקפה גם מקשה מאוד על ההגנה והבאת העזרה בהגנה. צריכה להיות היררכיה ברורה, אבל המשחק הקבוצתי, ולא בכדי, נחשב ליעיל וחכם יותר. נדמה לי שבאופן מסורתי קבוצות של כוכב אחד ענק לא נוחלות יותר מידי הצלחות.

  7. אל תדברו לי שטויות לא חסר קבוצות שמניעות כדור מצויין כמו הספרס… והדבר הזה הוא היעיל ביותר… במשחק של מיאמי אוקלוהומה השדרנים דיברו על כך שהכוכבים של מיאמי נראים הרבה יותר טוב מהתאנדרס כי הם מניעים יותר את הכדור בהתקפה ונותנים להגנה היריבה לעבוד. אין שום סיבה אגב שזה יפגע ביכולות הכוכבים, כי אז לברון או וויד יכולים לפרוץ לעבר הסל או להטעות, ולשומר קשה לצפות את תנועתיהם כי הוא נע לעברם אחרי עזרה בהגנה. מה שאני בא להגיד בעצם שקבוצות גדולות מניעות כדור לצד כמה פוזשנים של בידודים או פיק אן רול פשוט כדי להיות כמה שיותר מגוונים. דאלאס לא הניע כדור נגד מעאמי ב2011? הניעה ונתנה להם שיעור שהם מיישמים עכשיו ושנה שעברה. הלייקרס של קובי גאסול אודום וביינום גם הניעו כדור לצד בידודים של קובי עם משחק גבוהים משובח וחכם. אוקלוהומה אגב לא תיקח אליפות כי הכדור לא נע בכלל ונגד קבוצות הגנה מאומנות היטב שיש להם מה למכור גם בצד הנתקפי זה יגמר בהפסד של סדרת הטוב מ7.

  8. כדי לדרוש הנעת כדור ופיק-אנד-רול לא צריך "מאמן גאון" אירופאי. סקוט ברוקס או ביירון סקוט מספיק טובים בשביל זה.

  9. זה עדיין עניין של פילוסופיה של מאמן מנחם… לא חסר קבוצות שלא ממשות את מלוא הפוטנציאל שלהם כי הן לא מאומנות כראוי, דבר שאמור לבוא לידיי ביטוי בהנאת הכדור שלהם. לא צריך מאמן גאון, ולא אמרתי שצריך איזה אירופאי, מה שבטוח לא צריך מאמן טיפש, שגם כאלה יש בnba.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט