האנ.בי.איי מזווית הסוציאל מדיה (או: האם ה-NBA קונים לייקים?) / הגולש סער ברעם

סער ברעם בדק עבורינו האם ה-NBA קונים לייקים:

בזמן שאנחנו מכייפים לנו ונהנים מהאולסטאר וויקאנד, רציתי לכתוב לכם כמה דברים מנקודת מבט מקצועית – איך האופי של ה-NBA מוצג ברשתות החברתיות?

בטוויטר, רשת חברתית מצליחה בארצות הברית (ופחות בארץ), רואים הרבה את ההבדל בקשר בין האוהדים לכוכבים. אפשר לקחת, לדוגמה, את היחסים של מגה סטארים (כל אחד במדינתו) והפופולריות של עומרי כספי לעומת ג'ואל אמביד.

ניכר שלעומרי כספי אדם אחד מנהל את חשבון הטוויטר, האינסטגרם ואת חשבון הפייסבוק. לצורך השוואה אתם מוזמנים לראות את הפרסומים הבאים (לחצו על שם הרשת החברתית).

איך יודעים שהטוויטר שולט בארה"ב? ראו את מידת הפופולריות של כספי לעומת אמביד. אין זה סוד שעם כל הכבוד לעומריקי שלנו, אמביד הוא הרבה יותר פופולרי. אז תתפלאו שבפייסבוק, זה לא נכון. אמביד עומד על כ-20,000 פחות עוקבים מהישראלי הראשון ב-NBA, נכון לעת כתיבת שורות אלה.

בזמן שכספי שופך את החיים האישיים שלו במדיה, אמביד נשאר נאמן למקצוע הכדורסל ומפרסם אחת לשבועיים תמונה חדשה, סרטון של ה-NBA או משהו הכולל נטו את המקצועיות שלו ושום אספקט של החיים האישיים. זאת עבודה של איש מדיה שכור לחלוטין. אבל בטוויטר… זה כבר סיפור אחד לגמרי. אמביד מעלה ציוץ פעם ביום לפחות, מתוייג ונמצא בכל מקום והוא גם אפילו אושיית רשת בפרופורציות של NBA וארה"ב. הוא רלוונטי מאוד, יש לו פי 10 יותר עוקבים מלכספי ורואים שהוא מתחזק דמות מסוימת.

—————————
האזנתי למספר ראיונות, במיוחד בתקופה האחרונה, המדברים על טיב השיווק של ה-NBA – גם בארה"ב וגם בעולם. אחת הדרכים הטובות ללמוד את השפה השיווקית היא לעבוד ולהתחבר לשרשרת היח"צ של הליגה.

אעלה מספר פעולות שהליגה עושה לעתים קרובות כדי להגביר את הפעילות במדיה החברתית:

יצירת פרובוקציות – דוגמאות בולטות הן היריבות בין ראסל ווסטברוק לקווין דוראנט (אגב, שניהם ילדים טובים), לברון ג'יימס הוביל והליגה נושבת לכיוון הפסקת הלינות במלונות טראמפ וההשוואות הבלתי פוסקות של שחקנים כיום לטובים בהיסטוריה כשהמשחק השתנה לחלוטין.

טכנולוגיה – ה-NBA היא אחת הליגות המובילות בעולם במוצרי טכנולוגיה בספורט העולמי. בין אם מדובר בזוויות צילום מרשימות ואיכותיות (ליג פאס), בשיטות אימון מתקדמות מאוד או אפילו בסטטיסטיקות הזויות של כיפים למשחק.

הפתיחה לשוק הבינלאומי – בזמן שהליגות האמריקאיות כמו ה-NFL וה-NBL חזקות מאוד בשוק המקומי, ה-NBA נפתחו כלפי חוץ והם עובדים מול סין, אירופה, אוסטרליה ועוד מדינות רבות. למי שזוכר, המשחק הנידח אז בין יוסטון למילווקי הוביל ל-200 מיליון סינים שצופים בזכות ז'יינלין ויאו מינג.

האול-סטאר-לים. גם אירווינג נולד באוסטרליה

—————————
למימוש ההבטחה שלי: אז איך יודעים ש-NBA.com קונים לייקים?

תוכלו לראות את התמונה של מרכוס סמארט וג'ימי באטלר, מהמשחק האחרון של הסלטיקס נגד הבולס. נעזוב ברשותכם שבאטלר לא היה צריך לקבל שריקה ונתבונן בפוסט הבא:

לא משנה איזה פוסט של ה-NBA, הוא רק יוצא וכבר לפחות מאות אנשים אהבו אותו, בלי קשר לתוכן ואיך שהוא נראה. זה נקרא לייקים קנויים. וככל שהלייקים קנויים יותר, ככה רואים את הדרדרות התוכן שלהם ביחס לכמות. דוגמה נוספת לפוסט שנראה וכתוב רע:

עשרות אלפים ביום נותנים לייקים ל-NBA.com על תכנים, פחות משנייה לאחר פרסומם. זה לא דבר לגיטימי. אפילו טראמפ והעמוד הרשמי של הליגה (ולא עמוד היח"צ, כמו שציינתי), שבעל הרבה יותר תפוצה והד, צובר לייקים ולא קונה אותם.

לסיכום, אם דיוויד סטרן ואדם סילבר מרצים על שיווק, תרוצו כמו שיותר מהר כדי להגיע לשם.
מאחל לכולנו המשך עונה מצוינת.

רועי ויינברג

אחד מעורכי הופס. אוהב את מיאמי וגבוהים שמוסרים מעל 4 אסיסטים במשחק.

לפוסט הזה יש 41 תגובות

  1. חברים יקרים, תודה על פרסום המאמר.
    מקווה שפקחתי כמה עיניים, מקווה בפעם הבאה להכנס לעוד רזי שיווק קטנים יותר.
    ותודה לרועי ויינברג שכבר עניין אותי בכתבה נוספת – שווקים קטנים נגד גדולים 😛

  2. תודה סער. הטוויטר באמת עקף את הפייסבוק בעיקר כספק החדשות העיקרי ב-nba. הוא הרבה יותר ממדיה חברתית, זה חיבור אישי וישיר לכל מה שחם וקורה בליגה עם השחקנים והעיתונאים. קאזינס חוסם את סימונס בטוויטר זה אחד הסיפורים הגדולים שרצים, כל פצצת ווג' מגיעה קודם כל בטוויטר. עקיצות טוויטר בין ממפיס, פרסונס וסי ג'יי מקולום. זו מדיה חיה. הפייסבוק זה פשוט אלבום תמונות. די מיושן וארכאי. (כמובן שלי אין טוויטר, בטח עוד 5 שנים אני אפתח חשבון).
    לגבי הלייקים הקנויים לא הבנתי. למה שהליגה יקנו לייקים? איזה אינטרס יש להם? האם זה מגביר את החשיפה או משהו?

      1. אבל למה שגוף ענק כמו ה-nba לא יקבל מאות לייקים תוך דקות כשהוא קופץ בפיד למאות אלפים אם לא מיליונים שמקבלים אותו?
        הרי מספיק מם אחד מצחיק של רון טחן בפייסבוק של אתר הופס כדי לקבל עשרות לייקים תוך דקות.
        זה נראה לי סדר גודל הגיוני לגמרי, לא רואה איך זה מראה על קנייה או 'הטייה' של לייקים.

        1. והנה מחשבות הקונספירציה שלי עפות ואני ממש מקווה שאתה לא מנצל את הבמה כדי להצדיק קניית לייקים כדי להגביר חשיפה לצורך מיתוג ושיווק

          1. אני באופן אישי נמנע מקניית לייקים אחרי שראיתי איך זה מחריב תוכן איכותי.

            במידה והתוכן אכן רלוונטי, היית מצפה לראות תגובות ושיתופים. לא יכול להיות שזה לינק חיצוני ואין אפילו תגובה עניינית אחת (!) לרפואה בחלק מהפוסטים.

  3. לא ברור לי על מה אתה מבסס את הטענה שהNBA קונה לייקים.

    מהתמונות שהבאת אני רואה 2K אחרי 4 שעות באחת ו800 אחרי 10 שעות.

    מדובר על פיד של עשרות מיליוני עוקבים מכל רחבי העולם, ותרבות נתינת הלייקים הינה מאוד מגוונת. יצא לי לראות אנשים נותנים לייקים לכל מיני דברים, וסף נתינת הלייק של אנשים מסויימים הוא מאוד נמוך (לעיתים עד כדי ראיתי את זה אז אני נותן לייק).

  4. תודה רבה סער. בהחלט מעניין. לא כל כך מכיר את התופעה של לייקים קנויים (לא שאני כזה ותיק בפייסבוק). האם זה לא בדיוק מסוג הדברים שפייסבוק צריכה להתרחק ממנו כמו מאש בעידן החשיפות על "פוסט אמת"?

  5. תודה סער, זה נושא די מעניין. לי לא ברור איך קונים לייקים ואפילו איפה זה (אני מניח שפייסבוק).
    כמו שאיש אמר, ינם הרבה עוקבים לליגה (מיליארד סינים 🙂 ) אז אולי חלק מזה אמיתי ולא קנוי.
    אין ספק שנושא השיווק משחק תפקיד משמעותי בכל ההתנהלות של הליגה

  6. סער – אני שופך מלא כסף על FB בשביל הלייבל שלי ואשמח אם תתן קישור לאיפה קונים לייקים.

    ככל שאני יודע זה בלתי אפשרי.

    דבר נוסף מה המניע של ה NBA למכור לייקים. בסוף היום הם מנסים למכור מוצרים.

    1. קודם כל, לאחרונה עבדתי כמו חמור והורדתי לייקים קנויים מעמוד שרצה להתבסס על תוכן אמיתי. זה לא משתלם בשום צורה שהיא, ואני לא מדבר על להצליח לייצור עוקבים כחלק מפרסום בדף.

      הם לא מוכרים לייקים, הם קונים אותם.
      זה זול ממה שאתה חושב וממש לא כדאי. תחשוב על קניית לייקים מטורקיה, פיליפינים, ארצות ערב ועוד ועוד. עדיף לך שלא 🙂

      אם תרצה ייעוץ קטן בחינם – שלח לי את הלייבל שלך ואראה אם אוכל לעזור לך.

      1. משרד פרסום מכין לי את הפוסטים, ואני עושה את הקידום לבד. זה מאד פשוט. אם כי עדיין לא מצאתי את הכפתור שאומר: קנה 2000 לייקים ב $5.

        האסטרטגיה שלי זה IMPRESSIONS על קהל ממוקד ביותר.
        או WEB CLICK על אוכלוסיות רחבות מאד כמו : כל דוברי האננגלית באוקיאנייה פאסיפיק…

        הכי טוב שהגעתי איתם זה כניסה לאתר תמורת 15-20סנט. אם יש לך השגים יור טובים אתה מוזמן ליצור איתי קשר.

  7. Why does the NBA have "to buy" 'LIKES'? does it need money? does it need P/R? The NBA is a huge business success and they don't need to "buy" anything except arranging some good players for the Knicks and the Lakers/

  8. לא חקרתי מעולם את אסטרטגיית השיווק של האנשים בי איי, אבל מכיוון שאני כן איש שיווק, ואני כן מסתובב הרבה מאחורי הקלעים(לפחות של קבוצה אחת), אני יכול להעיד שהאנ בי איי הוא מכונת שיווק ויחסי ציבור משומנת מתוחכמת מרובת רבדים בצורה קיצונית. קשה לי מאד להאמין שהם קונים לייקים. אם יהיה לי זמן מחר אני אכתוב מאמר קצר על ההתרשמות שלי על אסטרטגיית השיווק של האנ בי איי

      1. אני אנסה מחר. בגדול האנ בי איי, מנסים להתחרות בפופולריות של הפוטבול, ולדעתי הם הבינו שיהיה להם קשה להתחרות באמצעות המדיה הרגילה. לכן הם קיבלו החלטה להשקיע בסושיאל מדיה כערוץ הפצה כמעט חינמי, עם Reach מטורף (קבלת הפנים החמה שאנחנו מקבלים כהופס היא תוצאה של האסטרטגיה הזו. לכל קבוצה יש מנהל סושיאל מדיה, שאני רואה בכל משחק, ויש להם את הגישה הכי טובה לשחקנים. לידי יושבים בלוגרים, מנהלי פודקאסטים, אנשים שמשדרים את המשחק באוויר וכו..

        הפוטבול השנה היה בנפילה חזקה מבחינת אחוזי צפייה בזמן שהאנ בי איי נהנה מפופולאריות עולה בקרב קהלים צעירים(צרכנים כבדים של סושיאל). יש לי במשרד נתונים דמוגרפיה של קבוצות מקומיות -פוטבול: לבנים זקנים ומבוססים הוקי: לבנים עשירים צעירים כדורסל: יצוג יחסית שווה למגזרים, קהל צעיר יותר, ומעורב יותר. בקיצור, האנ בי איי הוא הרבה יותר מלייקים ולדעתי מדובר במכונת השיווק הקטלנית ביותר בין שווקי הספורט בעולם

  9. כל מי שרוצה לקחת דוגמא לאיך עסק ציבורי צריך להתנהל – לא רק מבחינת רשתות חברתיות אלא בכלל מבחינת שיווק וניהול תדמית – צריך לקחת דוגמא מהNBA. אין ספורט שעושה את זה יותר טוב.

  10. למה צריך לייקים?

    אם יש לי 200 חברים ואני עושה לייק אז כל החברים שלי ידעו מזה. ואם גם 10 אחוז מהם יעשה לייק או אפילו ישתף אז גם ה 200 חברים שלו ידעו מזה. וגו ….

    1. שאלה מצוינת.

      התשובה היא: מעמד מוסר גבוה יותר.
      כשאתה הולך למקום ואתה יודע שיש מאחוריך קהל לקוחות אמין ששמע עליך, אתה מדבר ומגיע מהרבה יותר סמכות וביטחון.

      זה עובד ככה גם בסושיאל מדיה. כשאתה תראה מגזין שיש לו 100 לייקים אתה תתנהג אליו בהרבה פחות רצינות מאשר למגזין עם 5000 לייקים (סתם יצא ככה 🙂 )

      בהנחה ולך יש את כוח השיפוט בין חומרים איכותיים לבין פיסות זבל של קליקבייטים, אז אתה תדע גם להבדיל. אבל מה לעשות, לא כולם כמוך.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט