הלילות של אירופה – הכנה למחזור השבעה עשר (עלה במלואו)

במחזור השבעה עשר אנו נעים בין משחקים חביבים וחביבים פלוס ונקווה למחזור מוצלח כמו המחזור שעבר. ננצל את ההזדמנות לכבד את פרישתו של פרישתו של פרי'יוני מכדורסל ונקדיש לו את התמונה הראשית.  לפני שנמשיך נעלה את השאלה שנשאלה בשבוע שעבר, האם הסיבוב השני יצליח להחזיק רמת עניין גבוהה? התשובה שלי היא כן ולא, כן כי המאבק על הפלייאוף יהיה רותח, כי במברג חוזרת בחסון אודן מן המתים, כי יש מאבקי האמצע מרימים רמת עניין. לא כי יש קבוצות שהעונה הנוכחית שלהם בפח ובעיקר כי מכבי תל אביב לא נראית כמי שמסוגלת לצאת מן הבור חזרה אל הטופ אייט. אז אם למכבי באתם, לא בטוח שהמחזור הזה בשבילכם,  אם לכדורסל פניכם, יש ליבשת הקלסית כמה דברים להציע לכם.

   

12 בינואר

יוניקס קאזאן (10-6) – בורוזה במברג (9-7)

מפגש אמצע תחתית בסימן גרמני. במסע הירואי הגרמנים על סף יציאה מהקבר ועל אף שבדקתי טוב טוב השחקנים של במברג לא נראו לי כמו זומבים.  הגרמנים ניצחו כבר שישה משחקים מתוך השבע האחרונים והביסו בשבוע שעבר את בארסה במשחק חילוף משמרות בסף הפליאוף. ניקולו מלי בתקופה אדירה, דריוס מילר מתחיל להביא קבלות וקו ההגנה מכריח אותי לחזור עד לקו זיגפריד על גבול צרפת בואכה 1939.

הבשורה של במברג היא התקפית בעיקר, ארבעה שחקנים קולעים בספרות כפולות, יש צוות מסייע רחב שתורם לא מעט והקבוצה מובילה את היורוליג כרגע באחוזים לשתיים ושלוש. ובקיצור מה שאמרנו בעבר: הקבוצה הזו זקוקה לשחקן מוביל או שניים כדי לפרוץ. הם כאן, הקבוצה כאן.

בקאזאן המצב הפוך. לקבוצה יש שחקן מוביל ועוד איזה אחד וגם סייד קיק אבל די כלום מסביב. קצת כמו באטמן רובין יש לנו צמד מפוקפק שלא יעמוד בכל השוואה לצמדים אחרים שהשיגו דבר או שניים. לנגפורד וברוק קולעים כמעט בדו ספרתי אבל הקבוצה קולעת רע לשלוש, מאבדת לא מעט ובעיקר לא מציגה יציבות בשום פרמטר. חוץ מהנקודות של לנגפורד כמובן. יש לקאזאן פוטנציאל אבל אין לה שום תכנית עבודה לפוטנציאל הזה מה שמוביל לבנוניות ומטה.

במברג.

דרושאפקה דואוש איסטנבול (8-8) – באסקוניה וויטוריה (5-11)

לא יציב בטורקיה. בלאט ארי עוד הפסד הדרדר למקום השמיני כשאפס היריבה העירונית על הזנב שלו. ומדורי דורות מנהג קהילות אירופה הוא כשקבוצה נמצאת במשברון להעניק לה הגרלה מהגהנום כדי לבחון את יכולות הניהול שלה במצבי קיצון. למצב בקיצון הפעם קוראים באסקוניה. והיא חתיכת מצב קיצון.

אם דרושאפקה רוצה ללמוד דבר או שניים שתביט על היריבה שלה במשחק הקרוב, איך מנצלים סגל זר ורחב, איך משלבים בין הגנה להתקפה, למה אחוזי קליעה הם לא המדד העיקרי ובעיקר, מנטליות מנצחת מהי. אפשר לראות את ההבדלים בין הקבוצות בהתנהלותם ברגעים משמעותיים. הן דרושאפקה והן באסקוניה עולות לרבע השלישי בהילוך גבוהה אך בעוד באxקוניה נוהגת להשיג קצב ולדרוס עד הסוף המשחק דרושאפקה היא ילד מתבגר שנתון למצבי רוח שמחרבים משחקים. כך הרבע הרביעי עשוי להיות אסון על אף רבע שלישי מצוין וממונטום שהושג בהרבה קושי יישבר מהר מאוד. לארקין, ברנייני, בבואה, שנגלייה וויט'גמן הן שחקנים שקולים בסכום דו ספרתי ומהווים חמישיית מוות כמעט לכל היורוליג כשמאחוריהם ממתין ספסל שמתנפל על כל הזדמנות. מנגד הבלאטים נסכים יותר מידי על יכולת הקליעה של שחקנים כגון קלייבורן אנדרסון וווילבקין ומוצאת את עצמה לא פעם מסתבכת בהירו בול חסר תקנה ומוריד ממוצעים כשברגעים כאלה אין מי שיסד את המשחק, ייקח אחריות וייתן ניסיון ושקט.

הבלאטים חייבים ניצחון וסביר שנראה מלחמה, עדיין באסקוניה בכושר הנוכחי נראית לי משוכה גבוהה מידי. המשך מומנטום ספרדי.

 

הכוכב האדום בלגראד (8-8) – פנרבחצ'א אולקר (6-10)

מה אתם יודעים, קרב הצלבה. המבצר בבלגראד גאנ לארח את סגנית אלופת אירופה לקרב בריח של חודש אפריל. הכוכב האדום בתקופה מופלאה וממוקמת שבע ביורוליג. השיפור ההתקפי האזן עם ההגנתי והקבוצה דורסת כל מה שבא ליד. שמות גדולים לא תצאו כאן, מרקו סימונוביץ' בעונת פריצה נותן 13 נקודות קוזמיץ' נותן 9 ואילו הקלעים המובילים בקבוצה. בל, הגנה קבוצתיות מלחמה חרוטים לקבוצה הזו על הבשר. האולם הביתי שלהם חזה בנפילתם של צסק"א של ריאל של מכבי וברצלונה, למה בעצם שלא יראה גם בתבוסת פנר?

כי פנר לא פריירים. קפה אודו משתפר ממשחק למשחק, בוגדנוביץ' משלב חזרה סלוקאס הוא שחקן מוביל שכעת יהיה לו קל בהרבה לייצר את מה שהוא אוהב ויודע, נקודות. ואל תדאגי בלגראד, גם הטורקים יודעים הגנה מהי. אלא שלדעתי פנר לא הסתגלה עדיין לחלוטין לרעיון של המקומות הגבוהים העונה ונוטה לפשל מידי פעם. הניצחון שבוע שעבר הושג על מילאנו הצונח וגם הוא לא היה הכי מרשים. לאור כך אני נותן את הניצחון לכוכב, הם יחנקו את ההתקפה הצהובה המתגבשת וימצאו פתרונות התקפיים. זה קרדיט גדול אבל הם הוכיחו שהם ראויים לכך.

FC ברצלונה לאסה (9-7) – אולימפיאקוס פיראוס (5-11)

בארסה לא מצליחה להתרומם העונה, ויותר מכך, היא מתחילה לראות את הפלייאוף מתרחק. זוכרים את ההגרלה לקבוצות במשבר? ובכן, אולימפיאקוס.

אולימפיאקוס בתקופה מצוינת ואחרי עוד ניצחון בדרבי היא בשוויון במקום הארבע עם מקומות שלוש ושתיים. בלי לעשות הרבה רעש וביעילות אולימפיאוס היא כרגע קבוצת פיינל פור, התארים הללו מזכירים לי שחקן, נו מה שמו, ווסיליס ספאנוליס. כי ספאנוליס בעונת ענק מוביל את האדומים למקומות גבוהים מאוד ומרב המחמאות הולכות אליו. ראוי וצריך להזכיר לצידו את מאט לוג'סקי בעונה מצוינת ואת גאורגיוס פרינטזיס.

בארסה שכחה התקפה מהי. וזה כל כך עצוב לומר את זה ל בוצה שהתקפה היית אחת מאפייניה העיקריים ומחזיקה בסגל סקורר כמו טייריס רייס. המחסור בעמדה שתיים והיעלמותו הסופית של טומיץ' לצד דעיכת דולמן ועזיבת אברינס (כן, אחרי חצי שנה מסתבר שהוא היה משמעותי מאוד מאוד) באסרה קצת חסרת שיניים וקשה לראות את זה משתנה כשבשוע שעבר היא מאבדת גם את ההגנה המצוינת שלה. השבוע כדי לחשוב על ניצחון היא תצטרך במינימום את ההגנה וכדאי שגם כמה דברים בנוסף. נקודות לדוגמא.

רק נעיר למי שבונה על קרב מרגש שמדובר בשתיים מקבוצות ההגנה הטובות במפעל, מה שעלול להוביל לקרב שריטות עד הסוף בו, לדעתי, האדומים מאתונה ימשיכו בעונה הנפלאה עם ניצחון נוסף.

 

ה13 בינואר

 

צסק"א מוסקבה (4-12) – EA7 ארמאני מילאנו (12-4) 

לעתים ההגרלה עושה חסדים. צסק"א מגמגמת והפסידה בשבוע שעבר לריאל וכדי לצאת מן המשברון זומנה מילאנו לבירת רוסיה. על מילאנו אין עוד להכביר במילים,קבוצה שאבדה את כל יכולותיה וזהותה בפרשיית ג'נטילה ובירידת הממוצעים של מילאן מצ'בן שהיה הבשורה בתחילת העונה. כעת הקבוצה היא שק החבטות של המפעל ומאיישת בגאווה את המחזור האחרון. למרבה ההפתעה יסמין רפשה עדיין לא פוטר, הלו מילאנו, מכבי כר הספיקה לפטר שלושה.

צסק"א נפגעה מתקוםת הפציעות של ננוד ה קולו ותאודוסיץ'. עיקר הפגיעה היא הגילוי כי הצוות המסייע לא מספיק טוב ללא הצמד חמד. היגינס לא עשה א קפיצת המדרגה לשחקן עצמאי ומתפקד טוב יותר כשחקן עזר, ג'קסון כבר מבוגר וכשמילוש או דה קולו לא שם כדי לנווט העסק נראה לא משהו. כעת שהשתיים חזרו הקבוצה צריכה לחזור לכדורסל הדומיננטי שאפיין אותה בתחילת העונה. כזה שמבוסס על היכולת של תאודוסיץ למסור משלל מצבים ועל היכולת של דה קולו לייצר נקודות מכל סיטואציה בה תציבו אותו. החזרה של הצמד חמד אפשר לצוות המסייע לשחק בחופשיות רבה בהרבה ולשוב לשטף המשחק שאפיין את הקבוצה בתחילת העונה.

צסק"א חזקה ועצבנית, מילאנו חלשה ונרפית. אני לא משהו בהימורים אבל נראה לי שבהימור הזה יהיה קשה מאוד ליפול.

 

גלאטאסריי אובדנק איסטנבול (12-4) – ז'לגיריס קובנה (10-6)

על הנייר משחק תחתית על המגרש מפגש בין קבוצה חסרת על אמביציה לקבוצה שמנסה בכל כוחה לעשות משהו. כבר החמאנו לז'לגיריס בעבר על הנסיון להלחם בכל מחיר על אף החולשה מול רוב קבוצות היורוליג. הערב אני מאמין, תבוא המלחה הליטאית על סיפוקה. ככה זה שאין לך חיילים מלבד אולי סינן גולר שגם הוא נראה משתלב באווירה הישנונית השורה על אחת הקבוצות שנודעו בטירוף שהם מביאות למגרש בשנים האחרונות.

מצ' אפ מעניין בין וולדימיר מיקוב לפאוליוס יונקאס, שתיים מהקלעים המובילים בקבוצותיהם בעמדת הפורוורד כשכל אחד מהם קולע בדו ספרתי ואוסף כמה כמה וכמה כ"ח. מבחינת נתונים הליטאים עולים על הטורקים ובתוספת האמביצחה שלהם לנצח אני מאמין שנראה ניצחון ירוק לקבוצה שמעוררת, אצלי, לא מעט הערכה.

פנאתנייקוס אתונה (7-9) – אפס אנדולו (8-8)

קרב מרתק עם השלכות חשובות לטופ אייט באתונה. לאחר שהפסידו בדרבי פוגשת הקבוצה של פסקוואל את הקבוצה הצעירה הכישרונית והלא יציבה מאיסטנבול. בפאו עדיין מחפשים את השחקנים היציבים של קלאת'ס וריברס כאשר לעת עתה צירוף ג'נטילה לא משפיעה באופן מיידי. אחרי התקופה הנפלאה אפס יורדים קצת לקרקע אך עדיין נמצאים על סף הטופ אייט כאשר הידיעה כי דרושאפקה נצחה בוודאי מלחיצה את הורטל וחבריו. באפס, הטריו בראון – תומפסון – האניקט ירד לאחרונה ביכולותיו והקבוצה תצטרך אותם בחזרה לצד הורטל, כי להזכירכם, במחזור החמישי בהצגה של שלושתם ניצחה אפס ניצחון שהחזיר אותה לחיים מול… פנאתנייקוס.

צפוי קרב מעניין מאוד בין ריברס לבראון כשגולת הכותרת היא מםגש רכזי העתיד של המפעל הורטל את קלאת'ס. קלאת'ס נותן עונה טובה יותר אך הוא גם מבוגר ויציב יותר וכולי קווה שיום אחד נראה את המפגש הזה במשחקי הכרעה גדולים.

פאו בתקופה טובה יותר אך לאפס מצ' אפ טוב מולה ואני גם מחבב את אפס. הקיצור, ניצחון טורקי והנה מתחיל הנאחס.

 

ריאל מדריד (5-11) – מכבי פוקס תל אביב (10-6)

חתיכת סיפור צומח באירופה. בשבועות האחרונים קולע הילד לוקה דונציץ' קלע 8.1 נקודות מוסר 3.4 אסיסטים ולוקח 3.4 הוא עוד לא בן 18. הילד השתלב ברוטציה של לאסו ובNBA כבר בונים על בחירה טופ עשר. נתונים כאלו בגיל כזה לא היו לא לקרילנקו לא לניקולא בטום ולא לבלינלי. שתבינו את סדר הגודל. כך שגם אם מכבי תסריח הערב את הפרקט כדאי להישאר ולצפות בפלא הזה.

לגבי המשחק הערב. מכבי קצת בכאוס ובגצקיס יצטרך ליישר את העסק בזריזות. החזרה של מילר לעניינים עדיין לא חלקה ומכבי חייבת אותו מול סוללת הקו הקדמי הספרדי בהובלת אנתוני ראנדולף. בנוסף, סוני ווימס יהיה חשוב מאוד למכבי הן בהתקפה והן בשמירה על רודי פרנדז. בכל הקשור לעמדת הרכז כדאי מכבי להשתמש בסילי משום שהוא היחיד שיכול להצר את צעדיו של סרחיו יול הגדול. מה עוד? תקווה מכבי שגאודלוק יבוא חם שאייברסון וצירבס יצליחו למנוע אפילו קצת ממגדלי מדריד לחגוג כאוות נפשם ושיהיה למכבי ספסל כלשהו. כדאי לזכור, ניצחון אחד, בוודאי גדול וכל האווירה עשויה להשתנות. זה עד כדי כך נזיל.

במדריד צריכים אינטנסיביות. מכיב לא מצליח הנגד קבוצות שמשחקות בקצב ארבעים דקות ועם הכדורסל שריאל משחק בתוספת הרוטציה קבועה היא בהחלט יכולה לעשות זאת. יון יתקוף את הצבע בכל הזדמנות, הקו הקדמי יתעלל במכבי ודונצ'יץ יקבל קצת נסיון מול שחקן התקפי בה גבוהה. לו הייתי אוהד ריאל הייתי מצפה למשחק בכיליון עיניים.

לפוסט הזה יש 11 תגובות

  1. תודה רבה לביא. כל הכבוד!

    מעתיק את תגובתי על משחק היורוליג שהייתי בו בברצלונה-

    בסופ"ש האחרון הייתי במשחק בין בארסה לדרושפאקה
    ישבנו בשורה הרביעית באמצע מאחורי המזכירות, מעט לכיוון הספסל של הקבוצה המקומית.
    תשמעו, לא אגזים אם אומר, ובאמתחתי משחקים ביד אליהו ושני משחקים בסטייפלס סנטר, שזו היתה חוויית כדורסל מהמדהימות שראיתי.
    קודם כל האווירה- לא מפסיקים לשיר, לא מפסיקים לעודד במשך כל המשחק. עצם העובדה שהיה משחק צמוד מאוד וקשוח עזרה לאווירה מסביב והוסיפה להנאה העצומה.
    תענוג לראות מקרוב מה קורה בחימום, מתי עולים המאמנים (בלאט עלה כמו חתן בר מצווה עשר דקות לפני תחילת המשחק), לראות את הכרוז ההיפסטר עם חולצה מנוקדת מנפיק קול אדיר, תענוג לראות את נבארו הגדול שלאישתי יש עליו קראש עכשיו.
    האיש המעניין ביותר על הפרקט היה ללא ספק המאמן של ברצלונה- ממש מזכיר דמות קומית-טראגית ופשוט ממגנט את מבטך אליו.
    בקיצור, היה ממש כיף ואני ממליץ בחום לכל מי שקופץ לעיר אירופאית לתפוס משחק יורוליג- לא מאוד יקר ואפשר לתפוס מקומות נהדרים.

  2. סחטין לביא. כיף לראות את הכוכב האדום בלגרד, קבוצה שעושה געגועים לכדורסל הלא ממוסחר והאותנטי של פעם. נהדר שיש להם מקום ביורוליג ונהדרים הניצחונות שלהם לאחרונה.

  3. מזל גדול שאני לא מהמר או משהו.
    דרושאפקה מנצחת ניצחון סופר חשוב, ובנוהל כשהיא מנצחת, היא קולעת בלי סוף מחוץ לקשת.
    קאזאן ולנגפורד מורידים את במברג לקרקע, יכול להיות שאחרי הכל לנגפורד ייכנס מהדלת האחורית?

  4. ערב טוב של יורוליג… המשחק בקאזאן היה קשה לצפיה, אבל שוב הוכח שבמשחקים צמודים, עדיף שיהיה לך את השחקן הכי טוב ולא את הקבוצה הכי טובה (ובאמברג מוכיחה את זה כל העונה). ברצלונה לא יכולה להרשות לעצמה להפסיד לאולמפיאקוס בלי ספאנוליס אם היא בונה על ההצלבה, טייריס רייס מאכזב העונה וגם החזרה של השחקנים מהפציעות לא שינתה את החולשה של הקבוצה. הכוכב האדום השלימה בחודש וקצת ניצחונות על שלוש הגדולות של המפעל: פנר, ריאל וצסקא… לזכותה של פנר יייאמר שהיא לפחות הגיעה למשחק צמוד. שבוע הבא הכוכב האדום במנורה מבטחים, מכבי חייבת לנצח, כי אחרת באמת קשה לראות אותה מעפילה. הערב מכבי תפסיד כנראה ואני מהמר שבפער גדול. הקו הקדמי של ריאל מאיר את זה של מכבי באור כל-כך מגוחך, שזה עשוי להיות מביך. הפסד של מכבי והיא תישאר במרחק שלושה משחקים מהמקום השמיני וגם כנראה פיגור כמעט בכל מצב של שוויון נקודות (הובסו בבלגרד, דרושפאקה ניצחה ב-2 ומכבי בנקודה, ברצלונה, אנאדולו ובאמברג ניצחו בהיכל). כאשר מסתכלים כך על הדברים מבינים שמכבי כנראה תהיה חייבת להוציא שני ניצחונות מבאמברג, אפס וברצלונה בחוץ. בלי זה, קשה מאוד לראות את מכבי מעפילה שלב.

  5. לביא תענוג לקרוא. כל הכבוד על ההתמדה.
    הכוכה היא באמת סיפור מיוחד. בד"כ קבוצות כאלה אחרי עונה מוצלחת מאבדות את הכוכבים שפרצו לכסף הגדול של עשירות היבשת וצונחות לתהומות השכחה כגון פרטיזן 2010 או לובליאנה. הכוכב מצליחה לייצר שיטת משחק שמאפשת לשחקנים חדשים להשתלב היטב ולהתמודד בהצלחה מול מועדונים עשירים בהרבה. אפשר ללמוד הרבה מהאופן בו המועדון הזה מתנהל.

  6. אתמול כל מה שאמרת אמרתי הפוך…יצאנו 2-2
    היום מסכימים בצסק"א וריאל …אם כי מכבי תהיה צמודה.
    פאו וגלטסאריי ינצחו לדעתי.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט