אופניים – על הבלגן שמאחורי הקלעים בסיום העונה / דוד "פאקו" סעדה

עונת 2016 הסתיימה לה, והיא הייתה מעניינת מאד. כריס פרום הראה דומיננטיות על הבמה הנחשבת מכולן, אך המאבק הספורטיבי בינו ובין נאירו קינטאנה ימשיך לעורר עניין גם בעונות הקרובות. הרוכבים מקולומביה ממשיכים לזרום אל קדמת הבמה ומאיימים להשתלט על הענף. כמה רוכבים הודיעו שהם תולים את הנעליים (קאנצ'לארה, פוריטו, פרנק שלק), וכמה כבר קבעו בבטון את מעמדם בהיסטוריה כאגדות רכיבה (קבנדיש, קאנצ'לארה, טוני מרטין). ואחד סאגאן שבשמיים ובארץ.

כשאתה מלך, גם תתלבש ככה

התמונה הזו של סאגאן (עם אשתו קטרינה) היא מטקס הענקת פרסי הרוכב ההמצטיין של 2016, בו זכה הסלובקי בתואר. ההחלטה עליו כרוכב המצטיין מבוססת על שיטת הניקוד של UCI, איגוד האופניים הבינלאומי. שיטה זו מעניקה לרוכבים ניקוד על פי הישגיהם במהלך העונה. הגם שבמקרה של סאגאן אין עוררין על כך שהתואר מוצדק, שיטה זו הייתה אחד הדברים שעוררו סערה בענף בסיום העונה. סערה הקשורה לקבוצות הדרג הראשון (World Tour) שישתתפו במירוצים בעונה הבאה.

במה הדברים אמורים? כבר סיפרנו כאן בעבר על מאבקי הכוחות בענף, מה שגורם לא פעם לקבוצות להפסיק את פעילותן ולפנות את הבמה לאחרות. שתי קבוצות שהפסיקו את פעילותן השנה היו טינקוף, אחת הקבוצות המצליחות של השנים האחרונות, ו-I AM השוויצרית, קבוצה סימפטית שגם היא זכתה להישגים יפים השנה. בנוסף, הודיעה קבוצת למפרה-מרידה האיטלקית על סיום פעילותה עקב קשיים כלכליים. למפרה הייתה למעשה הקבוצה האיטלקית האחרונה שנותרה בדרג ה-World Tour (אחרי ליקוויגז שהתפרקה לפני מספר שנים), וכעת לא תישאר קבוצה איטלקית בדרג העליון – תקדים עצוב ביותר למדינה המהווה אימפרייה בענף. את מקומן של הקבוצות התכוונו לתפוס בדרג הזה קבוצת בורה הגרמנית, אותה ראינו בטור דה פרנס (השתתפה במסגרת קבוצות ה-Wild Card), וקבוצה חדשה מבחריין, שהוקמה ע"י הנסיך הבחרייני נאסר בין חאמד חליפה. שתי הקבוצות השקיעו כסף רב בתקציבן לעונה הבאה, מה שייתרגם לסגלים נוצצים. בנוסף, חברת TJ Sport הסינית הודיעה לא מכבר שהיא רוכשת את הרישיון של קבוצת למפרה האיטלקית, ושהקבוצה תמשיך לפעול תחת הבעלים החדשים, הפעם תחת דגל סיני.

שתי חולצות שלא נראה בעונה הבאה. ירלינסון פנטאנו לפני ראפאל מייקה

יפה, אז שלוש קבוצות התקפלו, שלוש חדשות באו במקומן, ולכאורה הכל בסדר, לא? אבל UCI, בשתי החלטות שלקח השנה, הטיל קלפים חדשים למרכז השולחן.

ההחלטה הראשונה הייתה הוספת עשרה מירוצים ללוח השנה של ה-World Tour, אותו דרג מירוצים עליון שבו משתתפות (למעשה מחוייבות להשתתף) קבוצות הדרג העליון. כך למשל נוספו ללוח השנה הטורים של קאטאר, אבו דאבי וקליפורניה, הסטראדה ביאנקה באיטליה ו-Ride London. רובם ככולם מירוצים שהיו קיימים לפני כן, אך קיבלו כעת את הסטאמפה של World Tour. מדובר בסה"כ ב-37 מירוצים לאורך העונה, מספר חסר תקדים בגודלו.

ההחלטה השנייה הייתה צמצום מספר קבוצות ה-World Tour מ-18 כיום, ל-16 בעוד שנתיים, כאשר קבוצה אחת אמורה להיגרע בשנה הקרובה, ועוד אחת בשנה שאחריה. הסיבה להחלטה זו הייתה דרישה של ASO, החברה המארגנת את הטור דה פרנס ומספר גדול של מירוצים, להפחית את מספר הקבוצות "הנעולות", על מנת שיהיה לה יותר חופש להזמין קבוצות אחרות למירוצים. ב-ASO, כמו גם בגופים אחרים המארגנים מירוצים, אוהבים לתת עדיפות לקבוצות מקומיות (למשל צרפתיות בטור דה פרנס), וגם לקבוצות העשויות למשוך קהל במקרים מסויימים. UCI נענה לדרישה זו של ASO, גם על רקע ההחלטה להגדיל את מספר המירוצים, דבר המותח את גבולות היכולת של הקבוצות הקטנות יותר עד מעבר לקצה. מה שזה אומר, זה שקבוצה אחת מבין אלו שאנו מכירים אמורה להיגרע ממצבת קבוצות ה-World Tour. הדרך לקבוע מי זו תהיה היא אותו ניקוד UCI שהזכרנו. במקרה זה מדובר בניקוד המצטבר של חמשת הרוכבים המובילים של הקבוצות בסגל לעונה הבאה.

צירוף התרחישים הזה תפס את הקבוצות בסוג של הפתעה, מה גם ש-UCI הודיע על החלטה זו רק בסביבות יוני (מזכיר את ההחלטות של מנהלת הליגה בכדורסל על שינויי הפורמט). הקבוצה שמצאה את עצמה בסכנה הגדולה ביותר הייתה Dimension Data. מי שתוהה כיצד זה קורה לקבוצה, שזכתה בחמישה קטעים בטור דה פרנס, וכוללת רוכבים כמארק קבנדיש, אדוואלד בואסון האגן וסטיב קאמינגס, מוזמן לפנות אל אותה שיטת ניקוד של UCI: שיטה זו מעדיפה מיקומים סופיים במירוצים על פני נצחונות בקטעים. כך נצחון בקטע בטור דה פרנס שווה פחות מזכייה במקום ה-13 במירוץ, או מזכייה במקום השמיני באחד המירוצים החד יומיים. מבקריה הרבים של השיטה טוענים שהיא מובילה לרכיבה הגנתית, כזו שמעדיפה לא לקחת סיכונים על מנת לשמור על המיקום הכללי. גם קבנדיש תקף בחריפות את השיטה על כך שהיא מקפחת מאיצים לעומת רוכבים אחרים.

מה שהמירוץ נגד ההדחה הביא איתו היה משהו דומה למה שראינו בעקבות עליית תקרת השכר ב-NBA: רוכבים שסיימו חוזה, המצויידים בנקודות WorldTour מהעונה החולפת, חוזרו נמרצות ע"י קבוצות שחשו שהן בסכנת הדחה. כך למשל TJ Sport הסינית החתימה את בן סוויפט, מאיץ בריטי בינוני לכל היותר אך מצוייד במספר נקודות WT (כיוון שהגיע במקום השני במירוץ מילאנו-סן רמו), על חוזה מופקע יחסית של חצי מיליון יורו לשנה הקרובה. הגדילה עשות הייתה הקבוצה הבחריינית: למרות הסגל הנוצץ שנבנה סביב וינצ'נזו ניבאלי, הקבוצה עדיין חששה שלא תקבל את דירוג ה-WT הנכסף, וכך החזירה מהפרישה את חואקין "פוריטו" רודריגז, אחד שמצוייד בכמות נכבדת של נקודות מהעונה החולפת. הספרדי, שכבר הודיע על פרישה מרכיבה במהלך הטור דה פרנס, אמור לרכב עוד שנה (למעשה הוא לא ממש חייב לרכב) במדי הקבוצה, ואח"כ ישתלב בצוות המקצועי שלה.

ברוך שובך בוגד, כי גם אותי סופה נודדת סחפה. ניבאלי ופוריטו.

בסופו של דבר מצאה את עצמה קבוצת Dimension Data בנחיתות מספרית ניכרת של נקודות מול שאר הקבוצות. הקבוצה הדרום אפריקאית, שכבר ראתה כיצד היא נושרת מהדרג העליון לאחר עונה אחת בלבד, החלה להפעיל לחצים על UCI בדרכים שונות. הישועה הגיעה לבסוף מכיוון יחסית לא צפוי: היות וחברת Dimension Data היא הספונסרית הראשית של הטור דה פרנס של ASO, החליטו ב-UCI, בעצה משותפת עם ASO, לדחות את צמצום מספר הקבוצות ל-2018. בנוסף, נסוג ה-UCI מהדרישה לחייב את הקבוצות להשתתף באותם עשרה מירוצים נוספים (למרות שרובן מן הסתם ישתתף בהם). וכך, אותה רוח סערה שיצאה ממשרדי ה-UCI הוחזרה למקומה לעת עתה, אך תחזור לנשוב ביתר עוצמה בסיום העונה הבאה, אז אמורות להיגרע שתי קבוצות ממצבת ה-WT. ההחלטות הן עדיין לא רשמיות, ואמורות להפוך לכאלה ב-1 בדצמבר.

עדיין, הזעזועים בענף יצרו קבוצות מעניינות מאד לעונה הבאה. הנה כמה מהן.

Bora-Hansgrohe: חברת המטבחים הגרמנית בורה צירפה כספונסר נוסף את יצרנית הברזים והכלים הסניטרים הנסגרוהה, שמוצריה נמכרים גם בארץ, ויצרה קבוצה שאפתנית מאד לעונה הקרובה. אלוף העולם הכפול פטר סאגאן צורף יחד עם כל הסגל התומך שלו מקבוצת טינקוף, כולל אחיו יוראי והשען הפולני מאצ'יי בודנאר. פולני נוסף שהגיע מטינקוף הוא ראפאל מייקה, מלך ההרים של הטור. מייקה ישודרג בעונה הבאה לעמדת המוביל במירוצים ההרריים, ויהיה מעניין לראות איך הוא יסתדר עם המעמד החדש. מי שאמור לתמוך בו במשימה הוא ליאופולד קוניג הצ'כי המצויין, שסיים את חוזהו בסקיי.

בחריין-מרידה: הקבוצה הבחריינית היא אולי הקבוצה המסקרנת ביותר לעונה הקרובה. חברת האופניים הספרדית מרידה צורפה למותג הנסיכותי כספונסר משני, מה שהולך ליצור סגל מפלצתי לעונה הבאה. אל ניבאלי המוביל ופוריטו רודריגז צורף יון איזאגיר הבסקי, ששבר את החוזה במוביסטאר (מכה קשה לקבוצה הספרדית). אליהם צורפה רשימה ארוכה של דומסטיקים איכותיים ביותר כג'ובאני ויסקונטי, אנריקו גספרוטו, קנסטנטין סיוטסו, יוקיה אראשירו, חאבי מורנו, ואלריו אניולי ורמונאס נברדאוסקס. רוב הסגל הזה צפוי לתמוך בניבאלי במשימת ההגנה על תואר הג'ירו במהדורת המאה בעונה הבאה, מירוץ הצפוי להיות איכותי עד מאד.

TJ Sport: הקבוצה הסינית הכריזה שהיא עומדת להעמיד תקציב של 120 מיליון יורו לארבע העונות הקרובות, תקציב השני בגודלו רק לזה של קבוצת סקיי הבריטית. הרכישה המאוחרת של הרישיון מקבוצת למפרה לא השאירה לה מקום לרכוש יותר מדי רוכבים שסיימו את החוזה, פרט לאלו שהגיעו מלמפרה, מצב שמן הסתם ישתנה בעונות הקרובות. אל רוי קושטה הותיק, לואי מנצ'יז הדרום אפריקאי הצעיר ודייגו אוליסי, יצטרף מיודענו הקולומביאני דארווין אטאפומה, ונותר לראות מי מהם יוביל את הקבוצה במירוצים הגדולים של העונה הבאה.

טרק סגפרדו: הקבוצה הותיקה תעבור מתיחת פנים רצינית בעונה הקרובה, היות ויצרנית הקפה האיטלקית החליטה להגדיל את התמיכה הכספית בקבוצה. בין רוכבי הקבוצה בעונה שחלפה היו כמה ותיקים שתלו את הנעליים כפביאן קנצ'לארה, פרנק שלק וריידר הז'דל. במקומם יצטרף אל מוביל הקבוצה עד כה, באוקה מולמה ההולנדי, האקדוחן אלברטו קונטדור, ואיתו גם מספר דומסטיקים שנותרו מטינקוף. הספרדי לא בזבז זמן, והודיע כבר עכשיו שהוא עומד לרכב בטור דה פרנס הבא, מה שמעלה את השאלה אם הוא יוביל את הקבוצה, ואם כן אם יעשה זאת במשותף עם מולמה. עוד הגיע לקבוצה הקולומביאני המוכשר ירלינסון פנטאנו, הזכור לטוב מהטור דה פרנס. את ההובלה בקטעים השטוחים יותר יתפוס בקבוצה הגרמני ג'ון דגנקולב, בתקווה להתאושש סופית מאותה תאונת דרכים שעבר בתחילת העונה הנוכחית.

מולמה עם אקדח מכוון לגב

קטיושה-אלפסין: הקבוצה הרוסית מעניינת פחות בהקשר של השינויים בסגל ויותר בהקשר של שינוי התפיסה שהיא החלה לעשות. הקבוצה עד כה הייתה בבעלות בלעדית של תאגיד חברות רוסיות, וזכתה בתמיכה ממשלתית, גם במטרה לקדם את ענף הרכיבה ברוסיה (כולל קבוצות משנה מקומיות). כעת, הקבוצה שמה לעצמה מטרה להיות יותר "בינלאומית", וכצעד ראשון צירפה כספונסר משנה את חברת מוצרי השיער אלפסין (עד כה עם ג'איינט, שכעת תהפוך להיות סאנווב-ג'איינט). מבחינת הסגל, את מקומו של פוריטו כמוביל יתפוס אילנור זכארין, הרוסי הנהדר. עם או בלי קשר לאותה בינלאומיות מוצהרת, הובא לסגל אלוף העולם בנג"ש טוני מרטין, שעזב לאחר זמן רב את אטיקס-קוויק סטפ. כך גם רבים מאותם דומסטיקים תושבי המדינה עזבו לקבוצות אחרות, רובן רוסיות.

בזווית המקומית, ישנן גם התפתחויות חיוביות, והן מגיעות מקבוצת Cycling Academy הישראלית. הקבוצה המקצוענית צפויה לעבור בעונה הקרובה מדרג ה-Continental (הדרג השלישי) לדרג ה-Pro Continental (השני, אחד אחרי WT). זה מתאפשר בזכות הגב הכלכלי וההישגים היפים של הקבוצה, כמו הזכייה הקבוצתית בטור של הונגריה, זכייה בקטעים בטורים בהונגריה וקנדה או הזכייה במקום ה-12 באליפות העולם בנג"ש קבוצתי. הקבוצה הוקמה לפני שנתיים ע"י רן מרגליות ורון בראון, ומאומנת ע"י רוכב העבר המהולל ניקי סורנסן. זוהי למעשה קבוצה ישראלית עם סגל בינלאומי. כך בין הישראלים היא כוללת את אלוף הארץ גיא שגיב, אלוף הארץ בנג"ש אביב יחזקאל, רועי גולדשטיין וגיא גבאי, ובצד הלועזי היא כוללת רוכבים כדן טורק הצ'כי, דן (האיש והזקן) קרייבן הנמיבי, ובעונה הבאה גם דניס ואן ווינדן, שרכב בלוטו-יאמבו. ההתקדמות ההדרגתית של הקבוצה מרשימה מאד, ונראה שמשהו עובד שם יפה. עליית הדרג היא מבחינתה הזדמנות מצויינת להשתתף במירוצים נחשבים יותר, ולזכות לעוד חשיפה הנדרשת על מנת להשיג את התמיכה הכלכלית הרצוייה. הפחתת מספר קבוצות ה-WT הייתה יכולה לשחק היטב לידי הקבוצה (פותחת עוד מקומות לקבוצות בדרג הזה במירוצים נחשבים), אך גם בלי זה נראה שהקבוצה מסתדרת יפה. נאחל לה בהצלחה רבה.

גאווה מקומית. סייקלינג אקדמי.

אחרי כל הבלגן הזה, אנשים יצטרכו גם לעלות על האופניים ולרכב. התחרות המשמעותית הראשונה שתפתח את העונה היא טור דאון אנדר באוסטרליה, טור שאמור להיפתח בסוף ינואר. זו אמורה להיות האינדיקציה הראשונה למה שיקרה בעונה הקרובה והמסקרנת.

 

 

 

 

פאקו

ממונה על איזור 51 בהופס.

לפוסט הזה יש 31 תגובות

  1. מעולה תודה!!!
    עכשיו ממש קשה לי אחרי העזיבה של טינקוף… התלבטות קשה את מי לעודד בורה עם סאגאן ומייקה או טרק עם קונתאדור פנטנו ומולמה….

    נראה לי שאלך עם קונתאדור אבל אמשיך לעודד סאגאן במישורים 😜 זה בכל זאת כמו לעודד את ג״ס בערך…

  2. סקירה נהדרת.
    שיטת הדירוג של ה-UCI פשוט נוראית למרות שההחלטנ לרדת ל-16 קבוצות היא נכונה מיסודה.
    מה שכן אני מאד שמח לראות את הקבוצה הדרום אפריקאית נשארת כי הם הראו התקדמות מאד יפה משנה לשנה והיה חבל לאבד אותן בדרך כזו (בודאי היה גורם לרוב הרוכבים המובילים לעזוב).

    1. תודה.
      לא כתבתי את זה, אבל הקבוצה ספגה הרבה ביקורת על שינוי הפנים שעשתה בעונה הקודמת. מקבוצה שהייתה מכוונת על פיתוח הדרגתי של הרכיבה באפריקה לקבוצה שהביאה כוכבים כמו קבנדיש.

  3. תודה טור מעולה שמסביר הרבה איך הדברים עובדים. נהניתי לקרוא ולמרות שאני לא מבין כלום אני בעד צמצום הקבוצות. יותר כוכבים ביחד, יותר סטאר קוואליטי, יותר אופציה לקבוצות חיצוניות לעשות שם. מה רע?

    1. תודה, צודק לחלוטין. בגלל ההכנסות הנמוכות יחסית בענף בהחלט אין מקום להרבה קבוצות בדרג העליון. הבעייה היא בדיוק בתקופת המעבר.

    2. אתה מבין הרבה יותר ממה שאתה חושב …
      רוח זה כל הסיפור ….
      למתוח מפרש אתה יודע ?
      להפליג בגבית ומלאה אתה יודע ?
      יפה עכשיו להפליג בנגדית אפשר ?
      אם לא ואתה מפליג בגלסים אתה מבין אופניים הרבה יותר ממה שחשבת …

      1. אם כבר הזכרת שייט, כתבתי תגובה על הוונדה גלוב שהתחיל היום באירועי דיומא. שווה מעקב ואולי סופסוף זאת תהיה השנה של אלכס תומפסון ולא עוד קרפדה

        1. קראתי נחמד והגבתי לא עוקב כחרי המשט אבל מי שבאמת עווקב היום צריך התמקצעות רק כדי לעקוב .
          מזג האויר מטורך השנה ועל הרקע הזה באמת מענין לעקוב יש לך קישור טעב לאירוע ?

  4. מעולה. תודה רבה.
    קונטדור, מולמה ופאנטנו בקבוצה אחת זה מתכון לאסון או צחוקים. תלוי כמה אתה רוצה בהצלחתם. אף אחד מהם לא יעבוד בשביל האחרים באופן שיטתי.

    1. להיפך מתכון להצלחה אפשר לשלוח את מולמה או פנטאנו להתקפה וקונטה יגיח מאחור .
      אין לקונטה בעית מנהיגות הם יעבדו בשבילו יופי .

  5. לא עוקב אבל הצלחת להחזיק אותי עד הסוף. פוסט מצויין לימי בין העונות.
    אני רק שאלה קטנה: מה זה נג"ש ?
    נושא גייסות שוריין ?
    נהגים גברים שרמנטיים ?
    נשים גבוהות שוות ?
    נהרות גבעות שבילים ?

    אני לפחות יודע מה זה טנ"ש 🙂

  6. תענוג לקרא פכפוך מי מעין זכים וצלולים בין מימי המדמנה שהאתר מתפלש בהם ביום יום …
    עכשיו אני רוכב בשביל הסינים טי. גי ספורט אז צריך להחליף כינוי 😮 או לחילופין צריך לעודד את לא החלטתי פנטני או פנטאנו או ניבאלי אז אצטרך להחליף כינוי לחאמד איבן חאליפה.. .ולהעלות אוואטאר של כפיה ….ואווו מסובך …
    פאקו אולי כדי להתחמק מהסטאמפה של הוורלד טור נתחיל לדבר ולכתוב על מירוצי גמלים באריזונה …?

      1. חחח
        כמה שאני אוהב אופניים.
        ואולי ברצינות נכתוב גם על שחמט .
        אין כמו אופניים או דאיה לשחק שחמט עם הטבע.

להגיב על גור גולן לבטל

סגירת תפריט