ארבע זוויות על המשבר במכבי ת"א / יאיר זעפרני

פורסם ב - 24. אוק, 2016 ע"י ב - כללי

צילום: מאתר מינהלת הליגה

על פי המסורת היהודית, ליל הושענא רבא, הלילה האחרון של חג סוכות, הוא ההזדמנות האחרונה שלמי שלא הוחלט עליו בראש השנה וביום כיפור, אם דינו לחיים או למוות, לעשות תשובה ולהיוושע. היהודים המאמינים נוהגים ביום הזה להישאר ערים כל הלילה ולבקש ישועה.

גם במשרדי מכבי ת"א דלקו האורות כל הלילה בליל הושענא רבה, מסיבות אחרות מאלו של לומדי התורה. במקרה של הקבוצה הצהובה, נחרץ דינו של המאמן ארז אדלשטיין עוד לפני הבקשה לישועה, שלושה שבועות מפתיחת העונה, שלחה מכבי ת"א את המאמן שלה הביתה ואפילו אנו חובבי הכדורסל הישראלי, שכבר התרגלנו לכל מיני הפתעות מההנהלה בצהוב, נשארנו פעורי פה וללא תשובה.

בטור הזה, שגם הוא כבר קיבל קביעות של אחת לשנה, ננסה לנתח מכמה זוויות את ההחלטה התמוהה הזו של פדרמן וחבורתו ולשמוע גם את דעתכם הקוראים.

*

הצד שלו

על אף הפיתוי הגדול להתחיל ולדבר על הקבוצה שממשיכה איתנו, אני רוצה דווקא להתחיל מהזווית של המאמן הג'ינג'י שיש סיכוי לא רע שלא ראה את זה מגיע. ארז אדלשטיין בטח לא רואה את זה היום והוא בוודאי יושב בבית עם בטן מתפוצצת מכעס, תסכול וטינה (וכיס מלא מזומנים רק כדי שיסתום את הפה בינתיים…) אבל אני חייב להגיד שנראה לי שלארז יש הרבה מזל שזה נגמר ככה.

כשאדלשטיין מונה לתפקיד מאמן הקבוצה בצהוב, לפני ארבעה חודשים, רבים וטובים ובהם אני, הפכנו את שעון החול המטאפורי והתחלנו לספור את הימים עד שהקדנציה הזו תגיע לסיום. אף אחד מאתנו אמנם לא חשב שארז לא יגיע לנובמבר אבל כששמעון מזרחי תירץ היום את הפיטורין ב'חוסר התאמה', אני לפחות חשבתי לעצמי 'בוקר טוב אליהו!".

אדלשטיין לא התאים למכבי לא רק בגלל שהרזומה שלו כמאמן קבוצות במעמדים הללו היה בעייתי מדי ולא רק בגלל שהאופי שלו לא נראה מתאים לאופי של ההנהלה בצהוב, ולא רק בגלל שהדרך שבה הוא צעד מהיום הראשון בו דרך על הקווים של אולמות ארצנו הייתה שונה לחלוטין מהדרך בה הנהלת מכבי ת"א הולכת. אדלשטיין לא התאים למכבי בעיקר כי אדלשטיין הוא אחד שצריך שהדברים ייקרו לפי הדרך שלו ואילו הנהלת מכבי סובלת מאותה בעיה ממש. לשני אלה, היה ברור לכולנו, יהיה קשה לדור בכפיפה אחת.

אבל גם ארז וגם מכבי התעלמו מהכתובת על הקיר. במכבי עשו את זה כי הם הרי לא יודעים להודות בכך שיש להם בעיה, במקרה של המאמן – הוא כנראה האמין שאת המעגל הזה הוא מסוגל לרבע וקיווה לצאת גדול בסופו של יום ולהוכיח לכל מי שחשב שהוא לא מתאים שהנה הוא היה האיש הנכון במקום הנכון.

ולמזלו של אדלשטיין, עם התחושה הזו הוא יכול להישאר. יש משהו מאוד נחמד בלהיות קורבן של החלטה שרירותית ולא רגילה – אתה לא אשם. אדלשטיין יוכל תמיד לטעון שהוא לא קיבל מספיק צ'אנס, שלא האמינו בו מספיק, שהסגל לא היה מלא, שהיו פציעות, שלא היה זמן להתגבש (חלק מהטענות האלה נטענו על-ידו עוד לפני שהוא פוטר). עצם העובדה שהוא אימן רק חמישה משחקים רשמיים מלמדת אותנו שיש לו במה להיתלות. אם הוא היה נשאר עוד חודשיים וכדור השלג של מילאנו ומשחק הבית מול מדריד היה ממשיך להתגלגל, ארז היה יכול להאשים רק את עצמו. קיצור השליש שמכבי עשתה לו (כנראה בגלל התנהגות לא טובה) הופך אותו לקורבן האולטימטיבי ובעולם של אנדרדוגס, ממנו אדלשטיין בא, זה נרטיב מנצח.

*

הצד שלהם

גם בסטנדרטים של התנהלות בעייתית ושליפות מהשרוול, אותם סיפק לנו מועדון הכדורסל מכבי ת"א בשנים האחרונות, ההחלטה על פיטורי אדלשטיין נראית הזויה. לפטר מאמן אחרי שני משחקים באירופה (בליגה ארוכה בת 30 משחקים) ולמרות שלא הפסיד בליגה, זה בהחלט הורדת מעמד המאמן במכבי ת"א (ובכלל) לשפל חדש.

אבל, אם בוחנים את העניין לעומק אולי אפשר בכל זאת ללמד כמה זכויות על ההחלטה הזו של הנהלת מכבי ת"א. קודם כל, אולי עדיף להרוג את זה שזה קטן. אם אין כימיה בין בני זוג אחרי שלושה דייטים אולי עדיף לא להירשם לנישואין. כנ"ל עם מכבי ואדלשטיין, לא נגרם עוד נזק ממשי, אין סכנת הדחה מהיורוליג, הקבוצה עוד יכולה לעמוד בכל המטרות שהוצבו בפניה וכדי שהמצב לא יתדרדר עד לכדי בלתי יכולת להפוך אותו, ממש כמו בשלב בו פוטר גיא גודס בשנה שעברה, אולי עדיף שסאגת הפיטורים הלא נעימה הזאת תקרה עכשיו.

הרי כל מי שראה את מכבי ת"א עד כה, יודע להגיד שהרכב השחקנים שנחת כאן הוא מוכשר מאוד, הרבה יותר מוכשר ממה שראינו בגרסאות קודמות של מכבי ת"א בעשור האחרון. סביר שבעוד תקופת זמן הסגל יתגבש ויהפוך להיות אחד הטובים באירופה. אם זה יקרה, תחת מאמן אחר, אז ההחלטה של הנהלת מכבי ת"א שהיום נראית כמו הבלחה של מנהלים בינוניים עם בעיה רצינית של דחיית סיפוקים, תהיה אחת ההחלטות הטובות שנלקחו במועדון הזה. יכול להיות שרק בשביל זה, בשביל להגיד שהם נתנו את כל מה שהם יכלו בשביל שהסגל הקיים יצליח, שווה היה להיפרד מאדלשטיין כבר עכשיו.

ועם זאת, יש משהו דוחה באופן שזה נעשה, בפיטורים החפוזים באמצע הלילה ואחרי משחק ניצחון, בשמעון מזרחי שנשלח לדגל, כתמיד ומנסה לשדר עסקים כרגיל ובכך שכנראה, על-פי מקורות זרים, השחקנים היו אלה שרצו להיפטר מהמאמן וההנהלה נענתה לבקשתם (אם כי אני די משוכנע שברמה הבינאישית היו גם תאקלים בין אדלשטיין למי מחברי ההנהלה. פשוט אין מצב שלא). סבתא שלי למדה אותי לא להיות צודק, אלא להיות חכם. ההתנהלות של מכבי אף פעם לא הייתה ממש צודקת, אלא שבזמן האחרון היא גם רחוקה מלהיות חכמה.

*

העתיד

ואחרי כל זה נשאלת השאלה הכל-כך מתבקשת – "מה הלאה?". שמעון מזרחי אמנם הודיע שרמי הדר הוא המאמן הקבוע, אבל שמעון מזרחי הוא גם זה שאמר לנו ב-2008 שמעמדו של קטש איתן וזה שעמד מאחורי אפי ברינבוים, גיא גודס ועוד כהנה וכהנה שחקנים ומאמנים שאינם חלק מהמועדון הצהוב עוד.

הבעיה העיקרית של מכבי ת"א כרגע היא שמעבר לעובדה שאין בשוק יותר מדי מועמדים מתאימים, היחס שלה למאמניה האחרונים, הופך אותה להיות לא רלבנטית בקרב מי שנותר. פיטורי מאמן בשלב כל-כך מוקדם וללא סיבה מוחשית (על המגרש) הופכת את מכבי להיות רולטה רוסית בשביל המאמן הבא שיחתום שם. הפיתוי הכספי והתהילה אמנם גדולים, אבל אני בטוח שבקרב מאמן שחושב על המשרה הזו, תמרור האזהרה הזה בוודאי מרצד איפשהו בראש.

ובכל זאת, בהנחה שתמיד יהיה מי שיסכים, את מי מכבי צריכה להביא בתור המאמן הבא? נתחיל מהמאמן הקבוע (שבשמעונית מזרחית זה אומר 'זמני מאוד'), רמי הדר. זה על זה שרמי הדר מסוגל לעשות את העבודה מבחינת כדורסל, אין עוררין. הוא לא הטבולה רזא שהיה אבי אבן בשנה שעברה והוא יודע דבר או שניים על כדורסל ואפילו על בעלים עם שיגעונות. אלא שרמי הדר, בשלב הזה, יכול להיות בסה"כ שטיח של ההנהלה של מכבי ושל חלק מהשחקנים ולא הרבה מעבר לזה. אוטוריטה? סמכות מקצועית? מישהו שלא יפחד לקחת החלטות קשות? אני מתקשה לראות את הדר עושה את זה וחס וחלילה בגלל שאני חושב שהוא לא מסוגל אלא פשוט בגלל שאני לא רואה מישהו שם סופר אותו.

מכבי צריכה אחד מהשניים: או מאמן שיעשה בדיוק מה שאומרים לו וייתן לשחקנים לשחק עם מינימום הפרעות (שחקן עבר למשל יכול להיות מושלם למשרה הזו) או מאמן מספיק מנוסה, מספיק מחושל, ושיש לו מספיק אומץ, תושייה ותחושת מסוגלות בשביל לעמוד מול ההנהלה שצריך, לנהל משברים ולהתמודד עם הלחצים, השליפות מהמותן והמחסור בביטחון עצמי (שמוסווה בביטחון עצמי מופרז) שהנהלת מכבי מציגה היום.

או מאמן שיכבד את השחקנים (ואת ההנהלה) מספיק ויזרום איתם, בבחינת 'חיה ותן לחיות', או מאמן שהשחקנים (וההנהלה) יכבדו אותו מספיק כי לפניהם עומדת אוטוריטה שאין עליה עוררין. בהתחשב בשוק, אני לא רואה מאמן מהקבוצה השנייה פנוי למשימה (אוברדוביץ', בלאט, מסינה, סקורליו, פסקוול וושאר המאמנים הגדולים ביבשת תפוסים. אפילו פיאנג'יאני כבר מצא קבוצה…, מה היחסים של מכבי עם פיני גרשון?) ומה גם שקשה לי לראות את הנהלת מכבי נותנת מקום לאוטוריטה חדשה (עושה רושם לפעמים שהם אוהבים את המאמנים שלהם פודלים).

מהקבוצה הראשונה הנטייה הראשונית שלי היא ללכת על שחקן עבר מוערך. בביצה המקומית, היחיד שנראה לי מתאים הוא עודד קטש, אלא ש…, מה שלא משאיר אותנו עם הרבה אופציות. דרק שארפ? מוקדם מדי, שאראס? חתום בז'לגיריס (מצד שני מכבי בליטא ביום שישי. יש פה הזדמנות…). בעבר כבר הצעתי פה להביא את בראד גרינברג, מאמן עם ניסיון שלא מתרגש משטויות מצד אחד וכזה שנותן לשחקנים לשחק מצד שני. גרינברג גם מכיר היטב את רמי הדר משנת האליפות המשותפת שלהם. ובכל זאת, הסיכויים שמכבי תביא את גרינברג קלושים עד לא קיימים. עם מה זה משאיר את מכבי? מעט מאוד…

ומה דעתכם – מי צריך לאמן את מכבי?

*

הצד שלנו

ולבסוף, אני באופן אישי לא יכול שלא להסתכל על ההתנהגות של מכבי ת"א ולהתעלם מהמשל (או הנמשל, תלוי מאיזה צד מסתכלים על זה). כל השנים קראו למכבי 'הקבוצה של המדינה'. חמש הגופיות הצהובות על הפרקט סימנו לרבים את הנחישות הישראלית, ההקרבה, גאוות היחידה והיכולת המופלאה לא להישבר ולהוציא יש מאין. הימים האלה כבר הרחק מאחורינו, אבל אין ספק שהפרצוף של מכבי, מזכיר ולא במעט, את פרצופה של המדינה.

בגידה בסמלים, בעיות זהות, חוסר סבלנות,  יכולת אפסית לדחות סיפוקים, הטווית דרך ומדיניות וחזרה מהן מיד עם הופעת הבעיות הראשונות, פוליטיקה של נעלבים וכבוד, קושי לתכנן ובעיקר – סגידה עיוורת לכסף, הם תחלואים שאת רובם ככולם אפשר למנות עם הבעיות האקוטיות בישראל 2016. אם תסתכלו טוב על מכבי, אולי תראו שם אותנו. כי למרות הכל ואחרי הכל – מכבי תל אביה היא בכל זאת 'קבוצה ישראלית'.

 

Tags:

48 תגובות ל - “ארבע זוויות על המשבר במכבי ת"א / יאיר זעפרני”

  1. רועי ויינברג

    24. אוק, 2016
    13:14

    המאמר הזה הכניס הכל לפרספקטיבה. נראה קצת כמו החלטה חכמה, כי אם המצב באמת כל כך גרוע אין סיבה להמשיך עוד חודשיים.

    מבחינת העתיד: אני לא חושב שיש אוטוריטה שיסכים לאמן את מכבי. שחקן עבר כן, רצוי אחד שהיה בעל חלק חשוב בשושלת המכביסטית ויחזיר קצת את האמון של הקהל. שאראס זאת אופציה טובה אם יסכים לעזוב את ז'לג'יריס (דרך אגב, מישהו מכיר פיצרייה טובה בקובנה?). בראד גרינברג לדעתי אופציה מעולה, אבל הם לא ירצו להביא אותו וחבל.

    Reply to this comment
  2. עגל

    24. אוק, 2016
    13:31

    כתוב יפה מאוד ובעצם מנג'ר על ההחלטה של מכבי לחתוך מהר (קייט, ניסינו, ראינו שזה לא זה, למה להמשיך?). אני עוד זוכר שפעם במכבי היו נחושים לגמור עונה גם אם המאמן הוא קטסטרופה ושם דבר לא הולך. יכול להיות שהעונה הם יצאו מזה אבל את מעמד המאמן הם הורידו בעוד מדרגה, לטווח הארוך זה לא יהיה טוב.

    Reply to this comment
    • אסף

      24. אוק, 2016
      15:02

      מסכים עם כל מילה עגל, מאמנים שאינם ישראלים בהחלט יעשו חושבים לדעתי בעתיד לפני שינחתו כאן

      Reply to this comment
    • עגל

      24. אוק, 2016
      16:19

      מנג'ר=מסנגר
      קייט=דייט

      Reply to this comment
  3. עידן עופר

    24. אוק, 2016
    13:39

    כתוב מעולה, תודה רבה זעפרני!

    Reply to this comment
  4. אפלטון

    24. אוק, 2016
    13:55

    האמת שגינסברג יכול להיות הברקה. מה עם ננו גינזבורג? מגיע לו כבר את הבמה המרכזית.
    מסכים איתך לגמרי שבמבט לאחור זה היה ברור שזה לא יחזיק ואין לאדלשטיין את הכלים לעמוד בתוך מערכת כזו.
    בעיקר מסכים שבסופו של דבר העונה הזו עדיין יכולה להיות מוצלחת מאוד אם החלקים יתחברו.

    Reply to this comment
    • רועי ויינברג

      24. אוק, 2016
      14:21

      רצו אותו בשלב מסויים בתור עוזר מאמן לאדלשטיין/טבק אם אני לא טועה והוא לא הסכים. כרגע הוא מאמן את נימבורק הצ'כית

      Reply to this comment
      • אפלטון

        24. אוק, 2016
        14:24

        רק גורם לי להעריך אותו יותר. לא רצה להיות הבאק-אפ

        Reply to this comment
  5. פאקו

    24. אוק, 2016
    14:10

    מעולה יאיר.
    כל מה שכתבת נכון. הבעייה הגדולה של מכבי היא משהו שרואים בלא מעט חברות: לוקחים בכל פעם החלטה שאולי היא הנכונה ביותר לאותו הרגע, אך במבט מלמעלה צבר ההחלטות האלה מדרדר את החברה מדחי אל דחי. מה שצריך כאן זה הנהלה עם חזון, דבר שוודאי אין להנהלה הנוכחית. מתחבר יפה גם למה שכתבת בנקודה הרביעית.

    Reply to this comment
  6. IDO

    24. אוק, 2016
    14:35

    אני אתן את הפס ה-5 ברשותך…

    למה שיש במכבי קוראים "סימפטום הדירקטריון החצוי" . נראה שאחד המנהלים העביר החלטה על המאמן, ושאר הדירקטוריון חתך אותו בהזדמנות הראשונה. (ויש את זה במלא ארגונים)

    עכשיו בניגוד ליאיר אני חושב שלא תהיה להם בעיה להחתים כל מאמן שבא להם אם הצ'ק יהיה מספיק נדיב וזה כולל את כל השמות שציינת. לכל אחד יש מחיר.

    יעשו נכון אם המאמן הבא יבחר רק אם כל הדירקטורים יהיו תמימי דעים לגביו

    Reply to this comment
    • יאיר

      24. אוק, 2016
      14:41

      בגדול מסכים איתך שצ'ק שמן ישכנע אבל מאמנים שלא מתקשים למצוא קבוצה או כאלה שכבר במסגרת וצריכים להיחלץ מחוזה, לא בטוח יעשו את האקסטרה מייל.
      כך או כך, הנהירה אחרי ההצלחה והכסף רק תגרום למכהי להוציא יותר כסף

      Reply to this comment
  7. מוטי

    24. אוק, 2016
    14:40

    אני בטוח שתוך 10 ימים יהיה מאמן חדש. רמי הדר חשוד בעיני ההנהלה שהוא מקבל ייעוץ מארז/פיני וזה מסוכן מבחינתם. שמעתי שגם ארז היה חשוד בכך שקבל עצות מפיני וגם את זה לא אהבו.
    אולי מישהו שקצת מכיר את הקבוצה.
    טבק?

    Reply to this comment
  8. Berch

    24. אוק, 2016
    15:02

    אני קצת עסוק אחרי החגים אבל אם יפנו אלי אנט מבטיח לשקול בכובד ראש.
    ותודה למכבי. פתאום ההנהלה בחולון נראית שקולה ואחראית 🙂

    Reply to this comment
  9. אופיר נ.

    24. אוק, 2016
    15:06

    יאיר טור מעולה. כדרכך בקודש.
    אני מסכים עם עידו שיהיו הרבה מאמנים שיסכימו לבוא למכבי תמורת צ'ק שמן, ולעוף אחרי חודש חודשיים, או מקסימום בסוף העונה, עם הפנסיה מסודרת.
    (חרוש, אפי, קטש למשל).
    יש לא מעט כדורסלנים ישראלים, שעשו את אותו הדבר בשביל החולצה הצהובה, והבטחות גדולות.
    בפועל מה שהם מימשו בפועל היה הזכות לטוס הרבה למשחקי יורוליג עם כסא בשורה השורה הראשונה וצ'ק שמן.
    (שטיינהאואר, יואב ספר, טפירו ועכשיו דגן יבזורי…).

    הבעיה של מכבי היא שההיצע בשוק המקומי הולך ומצטמצם, הן מבחינת מאמנים והן מבחינת שחקנים ישראלים.

    הם קרובים מאוד לסוף הדרך.
    ומוטב היה להם אם הם היו מבנים שהם צריכים להתחיל את השינויים כבר מעכשיו, כשעוד יש פניות לדרכים צדדיות סלולות. גם אם הן לא אוטוסטרדה.
    האובדן המרכזי של ההתנהלות של הנהלת הקבוצה בשנים האחרונות זה אובדן ערוצי השידור המרכזיים והשליטה בתקשורת (שפחות פוחדת להתקיף ולבקר אותה), ובהמשך אובדן הבלעדיות בקהל.
    ובקצב הזה, תוך 5-7 שנים, מכבי תיחשב בליגה הישראלית כקבוצה עם היסטוריה מרהיבה, והווה בינוני לחלוטין, משל היא הייתה הפועל ת"א.

    כאוהד הפועל ירושלים, אני בהחלט חי בשלום עם התרחיש הזה… (-;

    Reply to this comment
    • דטלף

      24. אוק, 2016
      15:17

      בסופו של דבר האפשרויות של ליגות פרנצ'ייז עתידיות דוגמת היורוליג, שמכבי כל כך עזרה לקדם, יפעלו לרעתה מבחינה תחרותית. כי במצב הזה, שהעמדת תנאים וזכיון ויחסי ציבור יקבעו כניסה ליורוליג עתידי במבנה NBA, אז לירושלים תהיה אפשרות אמיתית להיות בזה, בלי קשר לליגה, רק על סמך ניהול נכון ומשיכת שחקנים עבר מה-NBA (או פיתוח של כאלו גבוליים לליגה) + העמדת קבוצת מילואים נחמדה לליגה הישראלית.

      Reply to this comment
    • Smiley

      24. אוק, 2016
      17:16

      טפירו לא שיחק במכבי אף פעם.

      Reply to this comment
      • אופיר נ.

        24. אוק, 2016
        23:19

        צודק, התבלבלתי עם ליובין…
        ואפשר להוסיף את גרין שחימם את הספסל לא מעט.
        וגם רביב לימונד ודרור חג'אג'.

        Reply to this comment
  10. איתי

    24. אוק, 2016
    16:29

    טור נפלא ומייטיב לייצג את מרבית הזויות ב"סכסוך". מכבי נחפזו כהרגלם להחתים ולשווק בשביל האוהדים בלי לבדוק לעומק אם החלקים בפאזל תואמים – ומקווים לא לשלם מחיר יקר מדי על כך… נחיה ונראה

    Reply to this comment
  11. Mbk

    24. אוק, 2016
    16:34

    פדרמן אמר הבוקר – החלטה פשוטה

    לדעתי מכבי צריכה ללכת על מאמן אמריקאי ולא אירופאי
    אולי הגיע הזמן להחזיק את קטש ( הוא חבר טוב של ליובין )
    מבחינת אמרקאי לעונה הזו הייתי מביא את בראד גרינברג הוא כבר מכיר כאן את הביצה
    לטווח ארוך שארס ( אירופאי עם מנטליות אמריקאית ) עשוי להתאים

    מבחינת אדלשטיין לפי פיני וקופמן הוא לא היה מעורב בבחירת עוזר המאמן , הוא וויתר להנהלה על ההחתמה של אייברסון ( הקבוצה נשארה בלי PF )
    ווימס , צירבס ומילר הוחתמו טרם זמנו
    מבחינת כדורסל , זה נראה איום ונורא
    לפעמים בפרידה אם מרגשים שזה הכיוון כדאי לחתוך מוקדם ככל האפשר אחרת יותר קשה

    ואיך לעזעזל ניקולה ווציץ לא על המוקד ? הוא חלק מהצוות הניהולי אבל אם הוא רק הזרוע שלהם להשיג רכילות מחדר ההלבשה מוטב שיארוז ויחזיר ציוד , לא כל כל כוכב עבר יכול להיות מנהל ( איך זרקו את שלך עבורו … לא ששלף היה מציאה )

    ודבר נוסף לגבי הנהלה , היא מעדיפה אנשי דבריה ראה מקרה אלי דריקס ועמי ביטון

    Reply to this comment
    • Smiley

      24. אוק, 2016
      17:16

      כנראה שמלכתחילה פדרמן לא היה בעד אדלשטיין (הרי הוא בא מהחבורה של גרשון איתו היו לו עימותים רבים – הבעיה שגרשון הביא תארים).
      אדלשטיין היה האופציה המתבקשת (אם כי, וזו חכמה בדיעבד, לא האופציה החכמה/נכונה).
      לא יודע כמה וויציץ' היה אחראי על הסגל, אבל ווימס-גאודלוק-מילר-צ'יברס לדעתי אלו יופי של החתמות

      Reply to this comment
  12. דקסטר

    24. אוק, 2016
    16:42

    כבר כמה שנים שמכבי מתנהלת אותו דבר.
    הזכיה בניגוד גמור להיגיון של מכבי ובלאט בגביע אירופה שיבש אותם לחלוטין.
    אני זוכר בבירור את הבלוג החי או פוסט הסיכום שגם שם אמרתי שזה גזר דין מוות למכבי לשנים הבאות כי הטריק הזה הוא חד פעמי.
    הניהול הגרוע וההיערכות הלקויה התחילה קודם- ההחלטה לקבל את הפיינל פור כשיטה הייתה ההחלטה הראשונה הגרועה בדרך לעוד החלטות שהורידו מהמותג "מכבי".
    הרי ברור שבמשחק אחד הכל יכול לקרות ואני בטוח שהם לקחו את זה בחשבון רק לא לקחו בחשבון את הלחץ של אובדן אליפות.
    על המערכת, על המאמן, על האוהדים, על התקשורת.

    לא צריך ללכת רחוק מדי- מי מאמן הכושר של מכבי? רגב פנאן. רגב פנאן! במקום ללכת קדימה הולכים אחורה.
    מכבי כדורגל יכולה לעשות בית ספר לכדורסל מה שעד לפני כמה שנים היה נשמע כמו משהו מופרך ודמיוני.

    וכן ירושלים היא אלטרננטיבה לא פחות טובה ממכבי. האולם שלהם לא פחות גדול ויש להם לא פחות קהל.

    אז כשלא היתה תחרות לא היה ניתן לעלות על הטעויות של מכבי עכשיו על כל טעות משלמים.

    ונראה ל שרמי הדר הוא מסוג האנשים שלא ממש שם *** על מה שקורה מסביב והוא לא צריך לדפוק חשבון. הוא בעמדה מצוינת להגיד להנהלה לא להתערב ולהכריח שחקנים לעשות מה שאומרים להם כי בטוח לא יפטרו עוד מאמן בטווח הקצר.

    לגבי מאמן בעל שם. מכבי הפכה להיות מהקבוצות האלה שצריכות לשלם יותר כדי שיבואו אליהם כשפעם זה היה הפוך. אבל אם יסתכלו 5 שנים קדימה ויתחילו לשלם מה שצריך ולא לחפש מציאות מתח לבלטה אולי אפשרי להחזיר את המותג.

    ואגב, בשיטה הנוכחית של היורוליג אין מקום לטעויות. אין בתים קלים עם שני סיבובים ולעלות בפוקס מהמקום השני. כולם משחקים נגד כולם והרמה האמיתית מתגלה.

    Reply to this comment
    • Smiley

      24. אוק, 2016
      17:14

      מסכים לגמרי להערת הצוות הרפואי – זה פשוט זועק לשמיים.
      אני חושב שירושלים עלתה על הדרך הנכונה (ורוב התשואות לאורי אלון) אבל היא צריכה עוד כמה שנים (בתקווה שאורי אלון לא יתייאש) כדי להשתפשף ברמה האירופאית וגם לקיחת תארים בישראל.
      אני מאוד אוהס את מה שקורה בירושלים אבל עדיין היא בונה את עצמה באירופה להבדיל ממכבי.

      Reply to this comment
  13. Smiley

    24. אוק, 2016
    17:09

    1. מלכתחילה החיבור הזה נראה לא מתאים, במיוחד שאדלשטיין הוא פרנואיד וחי כאנדרדוג כדרך חיים. אדלשטיין לא ממש הבין איפה הוא נמצא (פעם ראשונה שהוא מאמן בקבוצה בסדר גודל כזה עם שחקני טופ יורוליג) ופשוט לא מצא את עצמו. הוא קיבל פה שיעור לעתיד ואולי הגיע שישנה קצת את "תרבותו" לטובתו. אני מניח שהוא לא ישאר מחוסר עבודה כי עדיין רוחשים לו כבוד בכדורסל הישראלי (ויש לו את הנבחרת).
    2. במכבי (ובהרבה קבוצות) המאמן הוא הראשון ללכת. השחקנים פשוט לא התחברו אליו (וכנראה גם היו נגדו). אני חושב שבמכבי יש סגל מצויין (ויהיה עוד יותר טוב שמילר יחזור בפציעה ויהיה בריא) אבל הניסוי לא הצליח ואולי בהחלט היה צריך לחתוך את זה מוקדם.
    הבעיה בהחלט שמאמנים רואים מה עושים במכבי ולא ממש רוצים להגיע. מצד שני, הצ'ק השמן וההזדמנות לאמן ביורוליג קשה לסרב.
    כל מאמן שיגיע עכשיו יש לו את היתרון שהוא לא בנה את הקבוצה והוא מגיע בסוג של משבר.
    כנראה שזה לא יקרה אבל לדעתי פיני גרשון הוא המתאים (למרות שהאשים את ווימס ויחסיו הראואים עם וויציץ' ולכן זו בעיה).
    3. אני לא מאשים את רמי הדר שנשאר (וכנראה שכל אחד היה עושה כמותו). יש לו הזדמנות שספק אם תחזור לאמן ברמות הכי גבוהות שכנראה הוא יגיע אליהם. יש לו מספיק שם בכדורסל הישראלי כדי למצוא לעצמו קבוצה ליום שאחרי. מבחינתו זה win-win כי גם אם יחשל במכבי יחזור למה שהוא מכיר (בעיקר הליגה הלאומית).
    4. ישנה כאן בעיית הנבחרת. אדלשטיין הולך לאמן בקיץ את הישראלים של מכבי (שכמה שקולם לא נשמע אני לא בטוח שלא היה להם חלק, אם ביכולתם הדלה או בגיבוי של בעד או נגד).
    מצד שני, אדלשטיין דיבר שפניני לא ראוי (לאחר פרשת שולדנברנד) וזימן אותו.
    אדלשטיין מאז שנהיה פרשן סטה קצת מהדרך שלו ונהיה פוליטיקאי ופחות נאמן לעצמו. לגבי הנבחרת, לא תהיה לו ברירה כי הישראלים של מכבי עדיין בין השחקנים המובילים (אולי לימונד הרוויח בפרשה הזו עוד קצת דקות).

    Reply to this comment
  14. Smiley

    24. אוק, 2016
    17:11

    עוד דבר חשוב שאולי פחות שמו לב, אבל מחלקת הכושר והצוות הרפואי פשוט ירדו ברמה בשנים האחרונות.
    מאז שרגב פנאן הגיע (ואבי קובלסקי) פוטר כמות הפציעות שם עלתה פלאים, וזה יאמר לזכותו של אדלשטיין כי לא היה לו סגל מלא אלא רווי פצועים ולא יכל להתאמן על הכימיה/סגנון עם כולם

    Reply to this comment
  15. מנחם לס

    24. אוק, 2016
    17:30

    טור מעולה, כמו כל הטורים של יאיר.
    אני מסכים עם פדרמן שהצעד הבא הוא לחפש מאמן אמריקאי טוב.
    כשאני מסתכל על הכדורגל האנגלי ורואה כל כך הרבה מאמנים רים אני שואל את עצמי "למה לא בישראל?"
    אני הייתי הולך בכל בכוח על :
    1. סקוט סקיילס (שמעעון מסרחי לא היה מעז לומר לו רבע מילה או שהיה חוטף אותה)
    2. וויני דל-נגרו (המכיר גם את הכדורס האירופאי)
    3. ג'ף ואן גנדי (אני לא אוהב אותו אבל למכבי הוא היה עשר)
    ואם לא, הייתי מנסה
    4. קווין מקהייל
    5. מרק ג'קסון
    6. סם קסל

    Reply to this comment
    • Smiley

      24. אוק, 2016
      17:34

      מנחם, אני לא רואה אף אחד שיש לו טייטל "מאמן NBA" מגיע למכבי. גם מבחינת התפיסה של המערכת ובטח בגלל התקציב למה שהם קיבלו למה שמכבי מסוגלים לקבל.
      מאמן אמריקאי יקח לו זמן להתרגל לשיטה ולמנטליות (כמו לשחקנים אמריקאים בשנתם הראשונה באירופה), ככה שאולי עדיף מאמן אמריקאי שאימן באירופה (ואני מכיר רק אחד כזה שאני לא מאמין שיחזור)

      Reply to this comment
      • מנחם לס

        24. אוק, 2016
        17:36

        ישנם כמה מאמני NBA לשעבר שמאד הצליחו כמאמני נבחרות, כמו מייק פרטלו, וישנם הרבה פחות מפורסמים שמאמנים נבחרות אפריקאיות ועוד.

        Reply to this comment
        • דטלף

          24. אוק, 2016
          17:54

          ויני דל נגרו שיצא מהמחזור של המועמדים לקבוצות ב-NBA הוא אופציה נהדרת. כמו שראינו לגבי קווין סניידר שאימן אצל מסינה בצסק"א, יש עוזרי מאמנים טובים שעל הקו של מאמני די ליג ראשיים ועוזרי מאמנים ב-NBA שישמחו אולי לשנתיים של פרוייקט ונסיון באירופה (עם כסף טוב) וישראל כמדינה (ואקלים ותרבות) יהיו להם נעימים יותר מאופציות רוסיות לדוגמא.

          Reply to this comment
  16. מנחם לס

    24. אוק, 2016
    17:34

    או מחפש מאמן מכללות רציני המוכן לשנות קריירה

    Reply to this comment
  17. דורון

    24. אוק, 2016
    20:20

    אדלשטיין מכבי = חומץ בלסמי וחלב, אנטרטיקה ומדבר סהרה
    לברון ובנו אודריך שוקולד ומלפפון חמוץ,
    אין שום קשר,
    אדלשטיין איש מחתרת
    מכבי אימפריה ששוקעת כאטלנטיס מחטא ההיבריס והיהירות.
    ארז צריך להוביל לארגן קבוצות תחתית לעקוץ לעיתים קבוצות גדולות.

    Reply to this comment
  18. דורון

    24. אוק, 2016
    20:23

    זה הרגשתי בהחתמה, הפיטורין הוא עוד אחד ממהלכי חוסר
    הסובלנות והטיפשות של ההנהלה שם, אם החתמתם תנו צ'אנס.

    Reply to this comment
  19. דורון

    24. אוק, 2016
    20:26

    יאיר זעפרני הכתבה פוגעת בול, כל מה שהחמאתי לך בעבר
    אני עומד מאחוריו בגדול,
    לעיתים איני מספיק לקרוא
    כל מה שתכתוב אקרא אהנה ואתפעל.
    גם לגבי הראיון הטוב ביותר שקראתי.

    Reply to this comment
  20. דורון סליחה העתק הדבק

    24. אוק, 2016
    20:29

    לא הספקתי להגיב בזמן אז:
    ששני אנשים צנועים מוכשרים וכישרוניים נפגשים
    יוצא ראיון הספורט הטוב ביותר שקראתי.
    ראיון מלמד מאד לחיים, על צניעות ונחישות,
    עקב הצניעות, האיגו מתפקד פחות
    ואז האדם מתחבר לחלק הטהור שבו ומצליח ומשגשג
    וחוסך הרבה בעיות.
    תודה וברכות לשניים הנהדרים יאיר ויהוא !!!

    Reply to this comment
  21. דורון סליחה העתק הדבק

    24. אוק, 2016
    20:30

    זו קרמה טובה ליהוא ליהות ישראלי מצליח ולא יותר מידי סלב.
    ליהות שחקן יותר מידי ידוע כמו לברון זו קרמה לא תמיד קלה
    חלק ממה שתאמר יהפכו בתקשורת לעוין, יעוותו וימררו את חייך.
    מה מקור הנחישות אני מאמין שזה ידע שנצבר בהרבה גילגולי
    חיים קודמים.
    (גם עם יהיו עוד 10 מפגשי ראיונות בין השניים אקרא בשקיקה)
    (הלוואי)
    ראיון הספורט הטוב ביותר שקראתי!!!

    Reply to this comment
  22. דורון

    24. אוק, 2016
    20:36

    התגובות כאן ובכתבה על הפיטורים (של מנחם) טובות מאד
    תודה לכולכם.
    החוסר סובלנות(יאיר הזכיר זאת) של מכבי יעלה להם ביוקר וטוב שכך.
    אין טעויות בחיים יש רק שיעורים,

    Reply to this comment
  23. פופאי

    24. אוק, 2016
    20:41

    תודה רבה יאיר!
    מסכים עם הרוב שארז כנראה לא היה מתאים.
    אבל עם כל הרצון המוצדק של מכבי לצמצם נזקים בשלב מוקדם, בעונה שבה השלב הראשון בלבד באירופה הוא 30(!) משחקים, זה פשוט בדיחה לפטר מאמן אחרי שני משחקים, במיוחד שכמעט כל הסגל חדש וגם המאמן חדש במערכת.
    מן הראוי לתת צאנס של לפחות עוד חמישה משחקים מעבר, אם לא חצי עונה ואפילו עונה, רק למען הסדר הטוב, המוניטין והרגעת המערכת אחרי כל הטלטלות מאמנים\שחקנים שהקבוצה עברה בשנתיים האחרונות.
    לחץ לחץ לחץ ועוד לחץ, ככה הם רק ימשיכו להידרדר. פה באתר מדברים הרבה על בנייה בהקשר של קבוצות, אוי כמה שזה רחוק משם…

    הדבר שבטוח כולם יסכימו איתו זה שמשנה לשנה נהיה פחות כיף לצפות במכבי, ולאו דווקא בגלל הרמה על הפרקט… 🙁

    Reply to this comment
  24. asi

    24. אוק, 2016
    20:51

    יאיר אתה דתי במסווה. אין על הדימויים שלך שמחזירים אותי תמיד לישיבה..

    Reply to this comment
  25. אהרון שדה

    24. אוק, 2016
    21:52

    יאיר נפלא וממצה כרגיל.(למעט נקודה אחת בה אגע בסוף תגובתי).
    1. מהצד של ארז הוא היה צריך לדעת לקראת מה הוא הולך ומסכים עם כל מילה כאן .

    2. אשר למכבי אני שומע את מה שאתה אומר אבל מכבי החתימו אותו עם החסרונות הידועות של ארז (לא בטוח שדומיננטיות זה חסרון אך כל מכבי רואה זאת).
    ולכן הייתי מנסח זאת כך .
    מכיוון שכך לא היה צריך להחתים אותו מלכתכילה ..אבל החתמת אז תן לו צ'אנס בסיסי להצליח וקצת אורך רוח.

    3. העתיד מסכים עם כל מילה ולכן המעומד הקלאסי שלי הוא ניקולה שכן מכבי לא בנויה לקחת אטירוטה (פיני ) או לא יכולה (כל היתר תפוסים).
    זה לא מקרי שרק מאמנים חזקים מאד כמן פיני ובלאט סיימו שנתיים מלאות ברצף במועדון בשנתיים האחרונות כל היתר התפרקו .
    בכל זאת למאמן שיגיע אחרי שרמי הדר יכשל …אם וכאשר מובטח דבר אחד את העונה הוא יגמור את האקט הזה כבר ביצעו.

    נקודות נוספות שלי שחשבתי עליהם בחג..בין הקפה להקפה…

    1. רמי הדר : מאד הערכתי אותו כמאמן אשתקד בחיפה.
    הוא לא הצליח לעמוד בניסיון קשה ביותר של לויאליות לארז.
    זה באמת מפתה מבחינתו אך התאכזבתי מאד בשבילו בייחוד לאור ההצהרות בקיץ.
    אגב אני כבר שומע את הקולות שכגל מאמן היה עושה מה שהדר עשה..אז זהו שלא .
    הדוגמה הקלאסית להתנהגות אחרת היא …ארז בעצמו.
    א. כשהיה העוזר של בלאט בנבחרת ובלאט התפטר עקב פרשת התעודה ארז התפטר איתו.
    ב. אשתקד שגילה לויאליות לגודס (למרות שהאחרון פוטר בכל מקרה ) ולא רצה לקבל את התפקיד (מן הסתם היה גם שיקול מקצועי).

    2. העיתוי :
    נכון שהכל עוד אפשרי …אבל עכשיו מגיע מאמן זמני לשבוע קריטי של שני משחקים קשים מאד.
    גלטסאריי טרם ניצחה וקובנה יהיה קשה מאד ולכן שני הפסדים ובקבוצה יהיו בבור גדול.

    3.שאלה :
    מה הקשר ומה ההבדל בין סוכות למכבי ?
    תשובה :
    הקשר בסוכות יושבים בסוכת ארעי במשך שבוע …הארעי של סוכות דומה לתפקיד המאמן במכבי.
    בסוכות יש 7 אושפיזין …אושפזין זה אורח …גם במכבי המאמנים אורחים לרגע.
    וההבדל הוא
    שסוכות נגמר ואיתו ההדר (ארבעת המינים נקראים הדר).
    ההדר של מכבי רק התחיל והשאלה…מי יחזיק יותר זמן ?
    ארבעת המינים שהחזיקו שבוע …או רמי הדר….
    ולסיום :
    אני זוכר את השיגרת לשון כלפיי מאמנים אחרים שהם…לא יחזיקו עד החגים
    (בלאט בקליבלנד ,שום בפאו ולוזון בליאז).
    תמיד שאמרו זאת המאמן שרד הרבה יותר בדרך כלל את כל העונה …על ארז לא אמרו זאת מכיוון שהחגים החלו …עוד לפני פתיחת העונה …ובכל זאת ארז לא שרד אפילו את החגים…

    Reply to this comment
    • יאיר זעפרני

      24. אוק, 2016
      21:58

      תודה אהרון,

      גם אם ניקולה היה יכול להיות רעיון טוב, יש בעיה אחת איתו – הוא יודע היטב איך מתנהלת מכבי ת"א…

      Reply to this comment
    • Mbk

      25. אוק, 2016
      04:52

      אהרון
      אדלשטיין היה אמור להחליף את טאבק לא את גודס
      לגביי ניקולה רעיון מזעזע , הוא אשם לא פחות
      כחבר הנהלה היחיד עם רקע בכדורסל התרומה שלו נמוכה מאוד שלא לומר לא קיימת
      שיתרכז בקריירה של דראגן בנדר ויארוז את עצמו לטובת כולנו

      Reply to this comment
      • אהרון שדה

        25. אוק, 2016
        14:58

        מיידן
        1. ארז היה מעומד הרבה לפני טבק זה ידוע.
        2. ניקולה גאון כדורסל נקודה.
        תן לו את הקבוצה ותראה.
        תפקיד המנהל המקצועי הוא תפקיד אחר לגמרי מתפקיד המאמן …זה תפקין שלא מפוטריןם ממנו בכל מקרה ….
        כמאמן ניקולה עשוי מהחמורים הטובים ביותר הרבה לפני שאראס לפניו.
        תזכור להודות לי על כך בעתיד.

        Reply to this comment
  26. פומה

    24. אוק, 2016
    21:59

    רק לברון.
    תראו מה הוא עשה בקליבלנד ….

    Reply to this comment
  27. פומה

    24. אוק, 2016
    22:00

    אחרי שפיטרו את המאמן …

    Reply to this comment
  28. איל

    24. אוק, 2016
    22:06

    כתבה מצויינת יאיר, אי אפשר שלא להסכים

    Reply to this comment
  29. אור

    24. אוק, 2016
    22:36

    יופי של כתבה. תענוג לקרוא
    אין לי רעיון יצירתי למאמן הבא של מכבי אבל יעשו בשכל שמעון והפדרמנים אם ישבו בצורה מסודרת ויבנו חזון ותכנית רב שנתית ואחר כך יביאו מאמן שיכול להתאים לתכנית הזאת. להביא עכשיו עוד מאמן זמני כמו טבק שיחזיק לחצי שנה לא יעזור בכלום.

    Reply to this comment
  30. MJ234523

    25. אוק, 2016
    01:44

    יאיר ענק כרגיל!

    Reply to this comment
  31. אוהד ס"א

    26. אוק, 2016
    00:19

    אני רוצה להכניס עוד פרמטר אחד לסיפור. זה נכון וכיף וצודק להתגגולל על ההנהלה של מכבי. אבל אם אפשר לציין לי קבוצת כדורסל או כדורגל בליגה הבכירה בארץ שהמאמן שלה מאמן 5 שנים? 10 שנים? 20 שנה כמו ארסן וגנר. כשנגיע לזה אדע שיש תרבות ניהול ספורט בארץ

    Reply to this comment

הגיבו