סופ"ש בממלכת הספורט האמריקאי – בייסבול, פוטבול ומה שביניהם

 

 

לאחר שביום רביעי האחרון הגעתי לאולם הכדורסל של הקליבלנד קאבס וצפיתי במשחק קדם העונה הראשון מאז הזכייה באליפות ה-NBA, סוף השבוע זימן לי הפתעה ספורטיבית, שעוד לא יצא לי לחוות בשהות שלי בארה"ב.

ביום שישי בבוקר קיבלתי הודעת SMS מפתיעה והוזמנתי ללכת עם כמה חברים בקהילה של קנטון, אוהיו, למשחק השני בסדרת ה-American League Division Series או בקיצור: ALDS בין הקליבלנד אינדיאנס לבוסטון רד סוקס. כמובן שהסכמתי מיד ולאחר חצי יום עבודה וקבלת שבת מסורתית עם ילדי הבי"ס היהודי באקרון, נסענו לפרוגרסיב פילד, איצטדיון הבייסבול של האינדיאנס, שצמוד לאולם הכדורסל, הקוויקן לואנס ארינה.

לטובת מי שלא מבין איך עובד הסיפור של ה-MLB (מייג'ור ליג בייסבול), יש בעונה הרגילה שתי ליגות משנה: האמריקן ליג והנשיונל ליג, כאשר בכל אחת מהן חברות 15 קבוצות. בכל אחת מהליגות יש שלושה בתים (Divisions) – בית מזרחי, בית מרכזי והבית המערבי, מה שאומר שבכל בית יש 5 קבוצות. השחקנים בבייסבול עובדים קשה (גם הקהל עובד קשה, בלעכל את כל הג'אנק פוד והבירות שמעבירים את זמנם במהלך המשחק, בערך 3-4 שעות בממוצע למשחק, לפעמים יותר) ובמהלך העונה יש להם 162 משחקים ובסיומם מתחיל הפלייאוף. לפלייאוף עולות הקבוצות שסיימו במקום הראשון בבתים שלהם (3 בתים בכל אחת מתתי הליגות – 6 קבוצות) ובנוסף 2 קבוצות מכל אחת מהליגות, שסיימו עם מאזנים טובים יותר משאר הקבוצות בליגה שלהם (2 קבוצות מכל ליגה- עוד 4 קבוצות) והן נקראות וויילד קארד. בכל אחת מהליגות שתי הקבוצות האלו, בעלות המאזנים הטובים ביותר, מקיימות משחק ביניהן והמנצחת ממשיכה לפלייאוף ככה שהפלייאוף מתחיל עם 8 קבוצות.

הקבוצות שעלו דרך ווילד קארד השנה הן הבלו ג'ייז מטורונטו שעלו ל-ALDS וכבר הספיקו לנצח בסיבוב הראשון את טקסס ריינג'רס, שהייתה הקבוצה עם המאזן הכי טוב ב-ALDS ומקום ראשון בבית המערבי. כעת, הבלו ג'ייז ממתינים למנצחת בין האינדיאנס (מקום ראשון בבית המרכזי) לרד סוקס (מקום ראשון בבית המזרחי) ואחרי המשחק שבו הייתי התוצאה היא 2:0 לאינדיאנס. עוד חצי שעה, פלוס מינוס, יתקיים המשחק ה-3 בבוסטון ואם האינדיאנס ינצחו הסדרה תגמר ונעבור לגמר ה-ADLS. במקביל הליגת ה-NLDS, הקבוצה שניצחה את הווילד קארד שם, סן פרנסיסקו ג'איינטס נמצאת בפיגור נגד שיקאגו קאבס 2:0. בסדרה השנייה, יש שוויון 1:1 בין לוס אנג'לס דודג'רס לוושינגטון נשיונלס.

ואחרי שעשיתי סקירה כללית על בייסבול (שהייתי צריך לעשות לעצמי בעיקר עקב היכרות ברמת האפס עם הספורט הנ"ל) אפשר לתאר את החוויה האישית שלי מהפרוגרסיב פילד ביום שישי האחרון. כמו שכתבתי בעבר, העיר קליבלנד נמצאת באופוריה מאז הזכייה של הקאבס בכדורסל וזה כנראה השפיע גם על קבוצת הבייסבול (זה לא השפיע בכלל על קבוצת הפוטבול, הבראונס, שממשיכה לשבור לאוהדים את הלב ואתמול הפסידו לטום בריידי והניו אינגלנד פטריוטס בפעם החמישית השנה והם הקבוצה היחידה ב-NFL שעוד אין לה ניצחון השנה, וספק אם תנצח השנה בכלל). האוהדים של האינדיאנס ("הטרייב"- The Tribe) מילאו את האיצטדיון ושעות לפני המשחק הם התחילו בקרנבל עם הופעות של להקות חיות, מכירת מוצרים של הקבוצה, ואכילת נקניקיות ושתיית בירות ללא הפסקה. יש אווירה שהאינדיאנס יכולים ללכת עד הסוף ולהגיע לוורלד סרייס (הגמר של הגמרים) לראשונה מאז 1997. יש להם 2 זכיות ב-1920 ו-1948. ככה, שהרבה בזכות החבר'ה של לברון העיר מאמינה שוב שלקליבלנד יש אופי של מנצחים וביום שישי בהחלט אפשר היה להרגיש את זה גם על השחקנים. הפיצ'ר (מגיש) של האינדיאנס, קורי קלובר, היה בשיא שלו והצליח לפסול את החובטים של הרד סוקס, שנחשבים לקבוצת ההתקפה הטובה ביותר ב-MLB השנה, שבע פעמים בסטרייק אאוט ואיפשר רק 3 חבטות ו-3 הליכות שלא הובילו להשלמת הקפה אפילו פעם אחת במהלך המשחק והאינדיאנס ניצחו 6:0, עם הום ראן יחיד במהלך המשחק של לוני צ'יסנהול וריצות של קרלוס סנטנה, רוברטו פרז ופעמיים ברנדון גוייר. אני באמת מקווה בשביל האוהדים שיצליחו להמשיך את המומנטום ולהפתיע את הרד סוקס בבוסטון. אם הם יעשו זאת, ויש סיכוי סביר שיצליחו לעבור בגמר גם את הבלו ג'ייז הקנדיים, המשחק הראשון של הוורלד סרייס ייערך בפרוגרסיב פילד באותו הלילה שבו הקאבס מקבלים את טבעות האליפות נגד הניקס ב-Q, מה שיהיה ללא ספק יום חג בעיר קליבלנד ואני אביא לכם את התמונות מהשטח!

שימו לב בתמונות גם ללן בארקר, מאמנה של קבוצת הקולג' של נוטרה-דאם והמגיש היחיד בהיסטוריה של האינדיאנס שהגיש את המשחק המושלם (להוציא בסטרייק אאוט את כל שחקני היריבה) וכמובן לשחקניה של הקאבס: ריצ'רד ג'פרסון, ג'יימס ג'ונס, דונטה ג'ונס, צ'נינג פריי, קווין לאב, ג'יי אר סמית' נטול החוזה, טריסטן תומפסון וקלואי קרדשיאן וכמובן, לברון ג'יימס שהלהיב את הקהל לפני המשחק והזכיר להם שזה תמיד "קליבלנד נגד העולם".  חוץ מלעשות כיף חיים בתא הפרטי שהם קיבלו, קיבלנו גם הצצה ראשונה לסרט העתידי של "ספייס ג'אם 2"…

לן בארקר, המגיש האגדי של האינדיאנס בזריקה המסורתית לפני המשחק
קינג ג'יימס והחבר'ה מהקאבס "מרימים" את המצב רוח לפני המשחק
Home Run Indians!

 

כמו כל הקהל גם שחקני האלופה מבסוטים כשיש עליהם מצלמה
כוכב המשחק, הפיצ'ר, קורי קלובר, מקבל Standing Ovation מחברי השבט

הביקור שלי בפרוגרסיב פילד היה בהחלט: Priceless

********************************************************

ביקור ראשון שלי אי פעם במשחק פוטבול, אצל הפיטסבורג סטילרס

פרק ב' של הסופ"ש התקיים אתמול, יום ראשון, עת יצאתי באזור השעה 6 מהבית עם חברים מאקרון אל עבר פיטסבורג העיר השכנה במדינת פנסילבניה. נסענו לראות את המשחק בין הפיסטבורג סטילרס לניו יורק ג'טס כחלק משיתוף פעולה מאוד מיוחד בין הבי"ס היהודי הפועל בעיר אקרון, אוהיו – The Lippman School, אותו מנהל סם צ'סטנט שהוא חבר ואח יקר; הפיטסבורג סטילרס, קבוצת הפוטבול מליגת ה-NFL ונשיא הקבוצה ארט רוני ה-2 אחד מבניו של מייסד הקבוצה, ארט רוני; ושבט צפון השאיין, משמורת צפון השאיין שבמדינת מונטנה.

אז איך סיפור הפולקלור הזה הביא אותי לביקור ראשון במשחק פוטבול בפיטסבורג? ובכן, התמזל מזלי להגיע לשליחות מטעם הסוכנות היהודית בערים אקרון וקנטון באוהיו. מזלי התמזל מהרבה סיבות שונות שאחת מהן היא העבודה בביה"ס היהודי באקרון, תחת הניהול של סם. סם הוא איש מיוחד ומחנך על בסיס ערכי היהדות את הבי"ס בעיר, שכיום מורכב מ40% בערך של תלמידים יהודים וכל שאר התלמידים הם ערב רב של תרבויות שונות. אביו של סם, היה עורך דין שהשקיע את מרבית חייו המקצועיים בעזרה לשבט ה-Native Americans (אינדיאנים) "צפון השאיין" במאבקם על שמירת הקרקע בשמורה שבה הם חיים כיום בבמדינת מונטנה. לאחר שהמאבק הזה הצליח, השבט נתן לאביו מעמד של כבוד בין חברי השבט וסם, בתור איש חינוך, המשיך את הקשר הלאה ויצר תוכנית חילופי תלמידים על מנת ללמד את הדור הצעיר מה הדומה ומה השונה בין התרבויות, ויש לא מעט. כחלק מהתוכנית הזאת התלמידים באקרון טסים פעם בשנתיים להתארח בשמורה, ולי היה את העונג להיות חלק מהמשלחת בשנה שעברה יחד עם זוגתי שכבר הכרתם בתור צלמת, מעיינה – חוויה מטורפת באזור מדהים ביופיו במונטנה.

גם החבר'ה ממונטנה מגיעים לאקרון, אוהיו, פעם בשנה, וכחלק מהביקור כאן הם מתארחים גם לביקור באיצטדיון ה-Heinz Field בפיטסבורג, למשחק אליו הם מוזמנים ומקבלים תא מפנק לצפייה במשחק. איך זה קרה? המייסד של המועדון, ארט רוני היה חובב היסטוריה והתעניין מאוד בסיפורם של האינדיאנים, ה-Indigenous people ורצה לחקור וללמוד את סיפורה של משלחת "לואיס וקלארק". זוהי המשלחת היבשתית הראשונה שבה נחצתה אמריקה הצפונית, ממזרח היבשת אל חוף האוקייאנוס השקט ובחזרה על ידי ארצות הברית. הובילו אותה אנשי הצבא לואיס וקלארק שנעזרו באישה אינדיאנית בשם סקג'אוויה. המשימה שלהם הייתה לחקור את הבוטניקה, השבטים האינדיאנים, הגאולוגיה ובעלי החיים באזור. הרבה מהממצאים הקשורים בהיסטוריה של המשלחת הזאת נמצאים היום במוזיאון ההיסטוריה הגדול בעיר פיטסבורג, בו תומכים בעלי קבוצת הסטילרס וחלק מהפריטים ההיסטוריים שייכים לבני שבט צפון השאיין, איתם יצרו משפחת רוני קשר, משום שהם מחזיקים בדעה שהפריטים שייכים לבני השבט והם בתור אנשי היסטוריה רק מחזיקים בהם למשמורת ומתי שבני השבט ירצו – הפריטים האלה שייכים להם.

בנוסף, נוצרה למידה משותפת על טבח שבוצע בבני השבט שנקרא "סאן קריק" בו נרצחו רבים מבני השבט, אירוע אחד מני רבים שמאתגר את הזיכרון ההיסטורי של החברה האמריקאית כיום. הגישה הזאת הובילה לחברות אמיתית בין חברי השבט למשפחת הסטילרס וברגע שהתוכנית בין הבי"ס היהודי באקרון לבני השבט יצאה לפועל – הדרך לאירוח במשחקי הסטילרס נסללה באופן טבעי. ואני, בתור שליח של הסוכנות היהודית, פשוט זכיתי לקחת חלק בנסיעה…

לפני המשחק נציגי שבט צפון השאיין שהגיעו במשלחת השנה עלו על בגדים מסורתיים וביצעו ריקודים מסורתיים עם מעגל תיפוף אותנטי פעם אחת מחוץ לאיצטדיון ופעם שנייה בתוך האיצטדיון, אז חבר אליהם גם נשיא הקבוצה למפגש ותמונה משותפת. חוויה יוצאת דופן!

נשיא הקבוצה, ארט רוני ה-2, יחד עם חברי שבט צפון השאיין ממונטנה Photo was taken by: Dale Versteegen
כלל המשלחת בתמונה לפני המשחק, צילום: Dale Versteegen

 

צילום: Dale Versteegen
צילום: Dale Versteegen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אה, והיה גם משחק, אפילו משחק טוב 🙂

עלינו לתא הצפון-מערבי לתא פרטי מפנק עם מיטב הג'אנק האמריקאי כמיטב המסורת, אכול כפי יכולתך, ובגלל שהגענו ממש עם תחילת המשחק, ולאחר שהג'טס הבקיעו שער שדה יחסית מהיר ועלו ליתרון 3:0, החלטתי להעמיס צלחת כשהקווטרבק של הסטילרס, "ביג בן" הלא הוא, בן רות'ליסברגר רק מתחיל את ההתקדמות לעבר האנד זון כדי לנסות להעלות את הסטילרס לראשונה במשחק על לוח התוצאות. תוך כדי שאני מעמיס כנפיים על הצלחת, נשמע רעש אדיר באיצטדיון, ככה שהבנתי שאני מפסיד רגע משמעותי… פספסתי טאצ'דאון של 72 יארד ממסירה של הביג בן לסאמי קואטס שתפס מצויין והסטילרס עלו ל7:3. לפעמים כדאי לחכות לרגע הנכון להעמיס כנפיים…

ברבע השני הג'טס צמצמו עם עוד שער שדה את התוצאה ל7:6 ואפילו הצליחו לעלות ליתרון עם הטאצ'דאון היחיד שלהם במשחק כשה-QB שלהם, ראיין פיצפטריק מסר לברנדון מרשל, 15 יארד טא'צדאון ועם בעיטת הבונוס של ניק פולס הג'טס עלו ליתרון היחיד שלהם במשחק 13:7. את הרגע הבודד הזה הצלחתי לתעד בעדשת המצלמה שלי…

הטאצ'דאון היחיד של הג'טס ביום הזה

אחרי הרגע הזה, ביג בן השתלט לחלוטין על המשחק. זה התחיל עם טאצ'דאון שני של הסטילרס (ג'סי ג'יימס) שהוריד את הקבוצות למחצית ביתרון 14:13 לסטילרס. ברבע השלישי הבועט של הסטילרס הגדיל את היתרון ל17:13 עם שער שדה ואחרי זה ברבע האחרון, ביג בן השלים שני טאצ'דאונים, הראשון לאנטוניו בראשון והשני של סמי קואטס, בפעם השנייה והסטילרס ניצחו 31:13. לי, בתור מישהו שרואה את המשחק פעם ראשונה באיצטדיון (ראיתי משחקים בעבר בטלוויזיה בארה"ב ובארץ הייתי מקפיד על צפייה בסופרבול עם חברים בב"ש בפאבים עם סטודנטים וסטודנטיות אמריקאים), ברור שראיתי קבוצת הגנה חזקה וקבוצת התקפה חזקה עוד יותר עם קוואטרבק פשוט מדהים. ביג בן הוא באמת בחור גדול, עם קבלת החלטות מצויינת בשטח ולא סתם הוא כבר הוביל את הסטילרס פעמיים לזכייה בסופרבול. תענוג לראות יכולת כזאת במציאות.

כריס בוסוול, הבועט של הסטילרס עם יום מוצלח של 1/1 בשערי שדה ו4/4 בבעיטות בונוס
ה-QB, "ביג בן", בן רות'ליסברגר מוציא התקפה נוספת של הסטילרס

לאחר המשחק המשכנו גם לאותו מוזיאון היסטוריה שסיפרתי לכם עליו קודם לכן, כדי להעביר את הזמן בכיף ולהימנע מהפקקים בחזרה לאקרון, כשבסופו של דבר חזרתי לדירתי הצנועה באקרון ישר לדיבייט בין הילרי לדונלד, ועל הדיבייט הזה באמת שאין לי רצון להרחיב את הדיבור!

קשה לי להאמין שייצא לי עוד להביא תמונות וסיפורים ממשחקי בייסבול ופוטבול אז אני מקווה שנהניתם מהקריאה ומצפייה בתמונות ובסרטונים – אני בהחלט נהניתי לשתף אתכם בחוויה!

ניפגש בפעם הבאה בביקוריי אצל הקבליירים של קליבלנד ומסעותיי בארץ המובטחת – The Land.

גמר חתימה טובה לכולם!

דרישת שלום חמה מהHeinz Field בפיטסבורג

לפוסט הזה יש 21 תגובות

  1. מדהים, איזה סופ"ש מפנק.
    אם יצא לך תלך לראות את הסטילרס כמה שיותר, יש שם ממש אחלה קבוצה וגם לצפות בחוויה של משחק פוטבול באיצטדיון עולה פי כמה על משחק NBA, שם הקהל יחסית מנומנם

      1. גם אני יותר אוהב כדורסל והאמת שמרבית החוויות שלי מצפייה במגרשים היא ממיאמי שלא ידועה בקהל הפנאטי שלה ככה שלי זה הרגיש מעט מאכזב, אפילו במשחקי פלייאוף. כמובן שלא היתה לי אקרדיטציה ולא יכולתי לרדת למגרש ולראיין את לברון ו-ווייד, אלא בעיקר לראות אותם מגבוה מאוד ולשלם הרבה יותר מדי על פופקורן ובירה.
        לגבי משחק פוטבול שם זו היתה חוויה מאקסטזת עם 50,000 אוהדים פנאטיים, אירוע שהתחיל שעתיים לפני המשחק בטייל גייט ונגמר שעה אחריו כשהייתי שיכור לחלוטין, ככה שהחוויה קצת סובייקטיבית.
        בספר שלי, חווית הצפייה בלייב בפוטבול ניצחה.
        אגב, תנסה גם הוקי, קרוב לקרח. הרבה יותר מעניין במגרש מאשר בטלוויזיה

        1. אני מסכים איתך שהחוויה באצטדיוני הפוטבול פשוט מדהימה אך הצפייה במשחק לא משהו,אם הוא רוצה באמת להנות מקהל משוגע אין כמו זה של המכללות.

  2. שי מזכיר לי את עצמי מ-1962 כשבדיוק בתקופה הזאת הייתי נוסע לקליבלנד לראות את ג'ימי בראון בפוטבול, ואת 'דוק' כרמל ורובן גומז בקליבלנד אינדיאנס בבייסבול

    כיף להיזכר!

  3. תודה!!! בואנה המשחק בטירוף עכשיו 4:3 לאינדיאנס סוף ה8 .. שני רד סוקס בבסיסים ו2 בחוץ.. מותח!!

  4. אללה טרייב!!! ניצחו!
    4:3…
    משחק מותח חבל על הזמן..
    יש גמר ALDS עכשיו ישחקו נגד הטורונטו בלו ג'ייז

  5. שאייב! תענוג לקרוא על החוויות שלך. עכשיו אתה צריך ללכת למירוץ נאסקאר, בשביל להשלים את המחקר על הספורט האמריקאי

  6. פוסט פנטסטי
    גם בייסבול גם פיטסבורג זה פשוט וואו
    אני אמור להיות באזור פילדלפיה בנובמבר
    אבדוק אם זה נופל על משחק של האיגלס

כתיבת תגובה

סגירת תפריט