לקראת הוואלטה ד'אספניה / דוד "פאקו" סעדה

המשחקים האולימפיים אוטוטו נגמרים (כמה חבל), ובפתח מתייצב אירוע חדש לחובבי הרכיבה – הוואלטה ד'אספניה. הגרנד טור האחרון של העונה ייפתח בשבת הקרובה באיזור גאליסיה שבספרד, ויימשך שלושה שבועות. כל אותם כללים החלים על גראנד טורים, כמו הטור דה פרנס, תקפים גם כאן. הבדל קטן אחד (מלבד המיקום כמובן) הוא בחולצות – כאן הן מעט אחרות. חולצת המוביל היא אדומה, חולצת הנקודות לספרינטרים היא גם כאן ירוקה, חולצת מלך ההרים גם כאן מנוקדת (אבל עם נקודות כחולות), והחולצה הלבנה הנקראת גם המשולבת משקללת את הנקודות מטיפוסים וספרינטים כאחד.

מירוצי הוואלטה לאורך השנים היו מהבלתי צפויים והמרתקים ביותר בין הגרנד טורים. יש לכך מספר סיבות: החום הגבוה השורר בספרד בעונה זו, רוכבים מהשורה הראשונה המגיעים למירוץ לאחר אכזבות בטור, ורוכבים מהשורה השנייה המצליחים להגיע לשיאם במירוץ. המירוץ הקרוב מבטיח להיות גם כזה, הן בזכות המשתתפים בו והן בזכות התוואי שלו.

הנה כמה מהמשתתפים הבולטים:

כריס פרום (בריטניה, סקיי): האלוף של הטור דה פרנס והרוכב הטוב של תקופתנו החליט שהוא מנסה ללכת השנה על דאבל טור-וואלטה. צריך לומר שנסיון לזכות בתואר נוסף בגרנד טור לצד הטור (ג'ירו או וואלטה) הוא קשה מאין כמוהו. האחרון שעשה זאת היה מארקו פנטאני ב-98 (ג'ירו + טור). זמן ההתאוששות הנדרש מהגוף וודאי ארוך מהחודש שחולף מסיומו של הטור ועד תחילתה של הוואלטה. המירוץ דורש גם הכנה ברמה הקבוצתית וברמת הכרת הקטעים. אם זה לא מספיק, פרום בילה חלק מהזמן שבין שני המירוצים בריו, שם השתתף במירוץ הכביש האולימפי ובמירוץ הנג"ש. לא ברור מה אדון פרום עוד מנסה להוכיח – מדובר במאמץ על אנושי אפילו בשביל רוכב כמוהו. הוא כנראה חש שיש לו חשבון פתוח עם המירוץ הזה, בו לא הצליח בעבר. אם בכל זאת יצליח להשיג זאת, זה יירשם כהישג גדול אף יותר מההגנה על תוארו בטור דה פרנס. כרגיל יתייצבו לצידו מטובי הדומסטיקים שיש – לנדה, קוויאטקובסקי, קוניג וקיינו.

נאירו קינטאנה (קולומביה, מוביסטאר): המטפס הקולומביאני ינסה למחוק את האכזבה מהטור השנה. למרות שגם כאן הוואלטה נראית די תפורה ליכולותיו, גם הוא סוחב את מטען המאמץ האדיר של הטור (גם אם לא היה נראה כאילו הוא מתאמץ). בניגוד ליריבו הבריטי, כאן נטל ההוכחה נמצא על כתפיו הצנומות, למרות הנסיבות המקלות. לפחות הוא החליט לוותר על המירוץ בריו.

אלברטו קונטאדור (ספרד, טינקוף): לספרדי הנצחי היה טור מסוייט שכלל שתי התרסקויות ופרישה מוקדמת בגלל חום גבוה. לפיכך החליט להתנפל בשצף קצף על המירוץ הביתי, ולמען כך ויתר גם על ריו. העובדה שנעדר מחלק הארי של הטור ודאי תסייע לו בניסיון לשחזר את הזכייה מלפני ארבע שנים.

קינטאנה (מימין), קונטאדור ופרום. Take two.

טי ג'יי ואן גארדרן (ארה"ב, BMC): מצעד המאכזבים של הטור נמשך, כאשר לכאן הגיע אחד שהציפיות ממנו הולכות ופחתות בהדרגה. למרות שמדובר ברוכב מוכשר, ההתפרקויות המאד צפויות שלו בקטעי הטיפוס בטור הגיעו גם הגיעו. נותר לקוות בשבילו שהפעם זה אולי לא יקרה. לא כדאי לעצור את הנשימה בציפייה לכך.

סטיבן קרוייזויק (הולנד, לוטו יאמבו): מהרוכבים הבולטים בטור של השנה הגענו לאלו שכיכבו בג'ירו. "הקולב" זכור מהג'ירו בשל ההתרסקות שלו על הקיר המושלג, זו שבגללה איבד את היתרון המבטיח בן שלוש הדקות בפסגת המירוץ. למרות זאת, ההולנדי הראה יכולות מצויינות בג'ירו עד אותה ההתרסקות, ואם יצליח לשחזר אותן, מדובר במתמודד רציני על ההובלה במירוץ.

אסטבן צ'אבז (קולומביה, אוריקה): המטפס הקולומביאני הוא רוכב מצויין ברשימה המתארכת של אלו מבני ארצו. גם הוא היה בעמדת ניצחון בג'ירו, עד הסיומת המטורפת של ניבאלי (ברכות החלמה מהירה לכריש על הפציעה מההתרסקות בריו). כמו ההולנדי שלפניו, מדובר ברוכב אקספלוסיבי שיכול בהחלט ללכת עד הסוף במירוץ הזה. אגב קבוצתו תציג פנים שייראו מוכרות במירוץ – מדובר בסיימון ייטס, אחיו התאום של אדם (החולצה הלבנה בטור), שחוזר מתקופת השעייה על רקע שימוש בחומרים אסורים.

צ'אבז חוגג לפני הקולב

מיגל אנגל (קולומביה, אסטנה): בהיעדרם של ניבאלי וארו, לקדמת הבמה עולה מטעם קבוצתו קולומביאני נוסף. אנגל, המכונה "סופרמן", הראה כבר מיכולותיו כשזכה בטור של שוייץ השנה, ועשוי להיות סוג של סוס שחור במירוץ הזה.

רוכבים נוספים שעשויים לבלוט: וורן ברגיל, תומאס דה גנט, לואי מנקיז.

וחייבים להזכיר כאן את אלחנדרו ואלוורדה: הספרדי, שישמש כאן שוב כדומסטיק של קינטאנה, יתחרה במירוץ, לאחר שהשתתף גם בג'ירו, בטור ובנוסף גם בריו. בשני הגרנד טורים הקודמים הוא היה בעשירייה הראשונה, ואם יעשה זאת גם כאן, זה יהיה הישג שלא ממש זכור מתי מישהו בכלל השיג בפעם האחרונה, אם בכלל. והוא בן 37. פנומן.

וקצת על תוואי המירוץ: השנה מארגני הוואלטה החליטו ללכת בכיוון מוזר במיוחד. פרט לקטעי הטיפוס הקשים (אם כי נראה שהרבה פחות מאלו שראינו בטור), כל הקטעים המישוריים כביכול אינם כאלו כלל וכלל – בכולם יש פסגות מדרגות נמוכות יותר, מה שהופך אותם למעשה לקטעי מעבר. יש כאן שתי משמעויות: אחת היא שאין למאיצים טהורים מה לחפש במירוץ, ואכן אף אחד מהם לא הגיע. המשמעות השנייה היא שאין פה אף קטע שבו הרוכבים המובילים יכולים להרשות לעצמם להירדם בשמירה בו (מה שיאפשר ליריבים לברוח, דבר שפחות סביר בקטעים שטוחים). ישנם גם שני קטעי נג"ש – קבוצתי (צפוי כאן קרב בין BMC למוביסטאר) הפותח את המירוץ, ואישי לקראת סופו.

הימורים? פףףף. הכי קשה בעולם. נלך כאן על הפתעה רבתי בדמות אסטבאן צ'אבז.

איפה עוקבים: כמובן שידור יומי ביורוספורט, בד"כ בין 16:00 ל-18:30 (הקטע הראשון של הנג"ש הקבוצתי יתחיל יותר מאוחר, בסביבות 19:00). האתר הרשמי של הוואלטה פחות טוב מזה של הטור, לכן גם כאן שווה ללכת לאיזור הוואלטה באתר steephill. איזור ה-Live coverage כולל לינקים לשידורים חיים ממגוון ערוצים.

פאקו

ממונה על איזור 51 בהופס.

לפוסט הזה יש 31 תגובות

  1. תודה, פאקו.

    לכל מי שנהנה מהצילומים במהלך הטור,
    אז גליסיה לא פחות יפה. בעיקר החלקים של המסלול שעוברים קרוב לאוקיינוס.

  2. אוף טופיק ועדיין באולימפיאדה – מעניין אותי לדעת, איך אתה, ואחרים בתחום, מתייחסים למוטציה של אופני ה-bmx? בכלל מתייחסים? היום הגמרים, צריך להיות קצר ומהנה – למה כדאי לשים לב?

  3. תודה על ההכנה!!
    קונתדור בא בכל הכוח. בהצלחה!
    לדעתי ולורדה לא יחכה לקינטנה בשום מצב, ישים עליו פס הפעם.

    1. ולורדה מגיע אחרי 2 GT. למרות שאופי המסלול יותר מתאים לו, אני לא רואה אותו במועמד.
      לקונטדור יש סיכוי לא רע. צריך לזכור שהוא לא פרש בגלל פציעה, אלא בגלל מחלה, מה שאומר שהוא היה מושבת ליום-יומיים ואז מכוון מטרה (וגם דילג על אולימפיאדה).

  4. אם הטור השנה היה מכוון מטפסים יותר מבד"כ, הוולטה לא ממש בכיוון. שלושה קטעים שהם קלאסיים למטפסים מתוך 5 קטעי הרים בסה"כ.
    כדאי לשים לב שכל קטעי ההרים נגמרים בעלייה, מה שקצת מאזן מהבחינה הזו ודופק את הדיסנדרים.
    גם הנג"שים די מישוריים.
    האם אפשר בבקשה קישור לרשימת המשתתפים המלאה? לא מצאתי באתר הרשמי.
    מעבר לזה, הרבה קטעי דמויי קלאסיקה שזה כיף גדול.
    כבר ביום שני (קטע שלישי) סיום של 1.8 ק"מ בשיפוע של 13.8% – יהיה שם מאבק מטורף לאורך עשרות קילומטרים על מיקום. יהיה קטע מרתק.

  5. תודה רבה פאקו, יופי של טור. קונטאדור זה אחד שיכול להפתיע (ב-2008 זכה בג'ירו וזכה בוולטה, אבל עברו 8 שנים מאז).

    אם הוא יזכה הוא יצטרף לאדי מרקס בתור מי שזכה בג'ירו ובוולטה באותה שנה פעמיים (מרקס עשה את זה ב-1973 ו-1974, כשבפעם השנייה הוא מנצח גם את הטור, הישג גדול בהרבה מזה של הספרדי).

    לדעתכם לזה שהטורניר בספרד תהיה השפעה כלשהי על קונטדור? יש יתרון ביתיות מסויים בענף כ"כ אישי?

    1. אין ממש יתרון ביתיות מהסגנון שאתה מכיר. אולי בקטנה בכל מה שקשור להכרת הקטעים (יכול לתת קצת יתרון מול מישהו כמו פרום שמן הסתם פחות התכונן לקטעים).

  6. תודה פאקו
    מלאכת קודש מה שאתה עושה עם האופניים
    החלום שלי לעשות את הוולאטה והטור דה פראנס ( תרגעו , ברכב כמובן איזה נופים ואני בטוח שאפשר למצוא אוכל מעולה ויין )

  7. תודה, פאקו.
    אני כרגע מנותק יחסית בגלל חופשה משפחתית עד חצי המירוץ.
    לפחות היום יצא לי לעבור את הטיפוס למוטרונה (באוטו, באוטו).
    בהחלט שווה סיום קטע בג'ירו (היה במירוץ אבל לא כסיום).

  8. פאקו תודה רבה.
    האולימפחאדה תופסת אצלי כל שנייה

    שייגמר נתעמק .
    שאלה ?
    האם חוץ מפרום יש עוד כמה שהיו בטור ובריו ?
    2. האם פרום ממש מאוכזב מהארד בריו או שיחייה עם זה ?

    1. יותר קל לשאול מי מאלו שהשתתפו בטור לא הגיעו לריו (קינטאנה וקונטאדור הם הבולטים מהסיבה שרצו להתכונן לוואלטה). כמעט כל השאר כן הגיעו, כולל זוכי הפודיום בריו – ואן אוורמארט, פוגלסאנג ומייקה.
      פרום אולי קצת מאוכזב מהנג"ש, בטח לא מהמסלול. להגיע אחרי כזה טור מתיש זה לא דבר שהולך ברגל. בגלל זה אני גם לא חושב שיש לו (או לכל אחד אחר לגביו) ציפיות מהוואלטה.

  9. ועדכון לגבי הקטע הראשון (נג"ש קבוצתי): ראשונים הגיעו סקיי, כאשר פיטר קיינו לובש את החולצה האדומה. מוביסטאר הגיעו אחריהם בזמן זהה. הפרשי הזמנים בצמרת די קטנים, אז כנראה שלקטע הזה לא תהיה הרבה השפעה בהמשך.

להגיב על פאקו לבטל

סגירת תפריט