לא רק נבחרת ארה"ב \ עידן עופר

 

 

 

יומיים לפתיחת האולימפיאדה בריו, וכולם מדברים בעיקר על נבחרת אחת. וזו לא המארחת. קשה להתווכח אם לומר את האמת, סגל מלא בכוכבי NBA, מאמן מכללות מעוטר ובעיקר היסטוריה אדירה.

רוב הסיכויים שארה"ב באמת תזכה בזהב, אך האירוע הזה, שמתקיים פעם ב – 4  שנים נותן לנו הזדמנות לגלות עוד שחקן צעיר טוב, להתרגש מנבחרת שתפתיע את האמריקאים ( ליטא ושאראס באולימפיאדה ב – 2004 ), להיות מופתעים מנבחרת שאף אחד לא ציפה שתגיע גבוה, ללמוד ממאמנים שרואים רק בזירה של הנבחרות.

בשביל שלא תפספסו דבר, הנה ספוילר קצר.

****

נתחיל עם המארחת, ואחת הקבוצות המבוגרות בטורניר, ברזיל. הקבוצה של מדינת הסמבה מגיעה לטורניר עם 5 שחקני NBA, בראשם ליאנדרו ברבוסה וננה הילריו. המקומיים יחסרו את השחקן הכי אהוב שלהם, אנדרסון וורז'או עקב פציעה בגב. למרות הנוכחות הגדולה של שחקנים מהליגה הטובה בעולם הברזילאים מעמידים סגל מבוגר למדי. השחקן לראות בקבוצה שלהם הוא גם הצעיר מבין שחקני ה – NBA בנבחרת, ראול נטו. נטו הראה לא מעט פוטנציאל הגנתי וניהול משחק בעונת הרוקי שלו, מעבר לכך הנבחרת של רובן מגנאנו לא אמורה לעשות יותר מדי.

*

עוד שותפה של ברזיל ליבשת היא ארגנטינה. הנבחרת הדרום אמריקאית המצליחה ביותר תציג את כוכביה המזדקנים בפעם האחרונה בטורניר אולימפי ואולי בטורניר כלשהו. מאנו ג'ינובילי, לואיס סקולה, אנדרס נוצ'יוני וקרלוס דלפינו המתקאמבק ( לא שיחק בנבחרת מאז 2012 ), הולכים לנסות ולהוביל את הקבוצה שלהם אל מעבר לשמינית הגמר ( עד לשם הם לא אמורים להתקשות יותר מדי ). שחקן ששווה לשים לב אליו הוא פאקונדו קמפאזו שמשחק במורסיה הספרדית. לאחר שהעמיד ממוצעים של 10.7 נקודות ו – 5.9 אסיסטים באליפות אמריקה האחרונה הוא צריך להוכיח שיש לארגנטינאים יורש לפריג'יוני ודור המשך ראוי לנבחרת.

 

ג'ינובילי. ההופעה הבינלאומית האחרונה שלו במדי הנבחרת.

*

האמנם יש גם קבוצת כדורסל למדינת הקנגורו? מסתבר שכן ואפילו לא רעה. נבחרת אוסטרליה היא אחת הנבחרות המסקרנות בטורניר הקרוב. כולכם כנראה מכירים את אנדרו בוגוט, אך הוא לא השחקן המשמעותי שלהם. צמד הגארדים פטי מילס ומת'יו דלאדובה הם הנשק המרכזי של הנבחרת הזו. אלו 2 גארדים מהירים שיחפשו לרוץ למתפרצות וללחוץ בהגנה על מנת לא להיקלע למשחק עומד. בנוסף אליהם ולבוגוט, ארון ביינס המאסיבי שמשחק בדטרויט וג'ו אינגלס ישלימו חמישייה מסקרנת שתנסה להוביל את הקבוצה הזו לפחות לרבע הגמר.

*

הגיע הזמן לקצת אירופה, ומי אם לא נבחרת ספרד להתחיל איתה. הכי הרבה שחקני NBA אחרי הנבחרת האמריקאית כמובן, 7 במספר. נבחרת שמציגה איזון מעולה בין צעירים לוותיקים, כשהוותיק ביותר הוא גם הטוב ביותר, פאו גאסול. על גאסול לא ארחיב מכיוון שכולכם מכירים אותו, אך יש כמה שחקנים שכדאי שתדעו את השמות שלהם. 18 מיליון דולר ל – 3 שנים, זה מה שקיבל אלכס אברינס מאוקלהומה הקיץ. אברינס שגדל במחלקת הנוער של ברצלונה, אמור להיות המחליף של נבארו בשנים הבאות, והוא בהחלט בדרך הנכונה. 8.9 נקודות בממוצע למשחק ביחד עם 39.6% ל – 3 נקודות היו הנתונים שלו בעונה האחרונה, כשהוא רק בן 23.

שחקן צעיר נוסף שרובכם מכירים הוא ניקולה מירוטיץ' מהבולס. הספרדי \ סרבי שאמור לקבל יותר קרדיט בעונה הקרובה ב – NBA מגיע לנבחרת כמי שאמור לשחק לצידו של פאו גאסול בהיעדרו של אחיו מארק. ניקו ופאו אמורים ליצור מיס מאץ' לרוב הקבוצות שישחקו מולן, בעיקר בשל היכולת שלהם לשחק בחוץ ובתוך הצבע.

את החמישייה של ספרד ישלימו ככל הנראה ריקי רוביו, רודי פרננדז וקלדרון \ נבארו. מדהים לחשוב שמהספסל יש להם את סרחיו רודריגז המעולה, ויקטור קלאבר, ווילי הרננגומז ( חתם בניקס הקיץ ), פליפה רייס ועוד.

*

הנבחרת המפתיעה של אליפות אירופה האחרונה, אמורה לעשות שמות גם בטורניר הזה, מדובר בליטא למקרה שמישהו הספיק לשכוח.

הנבחרת של יונאס ולאנצ'ונס מטורונטו סיימה במקום ה – 2 באליפות אירופה האחרונה, והיא לא תתפשר על פחות בריו. ליטא מציגה נבחרת מאומנת מאוד, שמשלבת משחק ריצה עם משחק עומד מעולה שבמרכזו עומד ולאנצ'ונס. יהיה מעניין לראות אם דומאנטס סאבוניס ( הבן של ) יקבל דקות משחק על אף גילו הצעיר. שחקן שחשוב לשים לב אליו הוא מינדוגאס קוזאמינקס שחתם הקיץ בניקס. קוזא ( אולי זה באמת הכינוי שלו ) הוא סמול פורוורד שקולע טוב מכל הטווחים ויודע לעשות הכל. הוא קלע בעונה האחרונה 12 נקודות בממוצע במדי מלאגה.

מי שינווט הכל הוא מנטאס קלנטיס שסיים את העונה האחרונה במדי ז'לגיריס אצל שאראס. באליפות אירופה האחרונה הוא היה מאוד משמעותי עם 10.6 נקודות ו – 7.8 אסיסטים בממוצע למשחק.

*

מהמפתיעה באליפות אירופה האחרונה, למאכזבת של האליפות. המארחת, צרפת. כמה כישרון! רכז עם 4 טבעות אליפות בדמותו של טוני פארקר, סמול פורוורד שקיבל חוזה של 120 מיליון דולר בקיץ האחרון, אחד הפאוור פורוודים החכמים באירופה, ה – MVP של היורוליג בעונה האחרונה ועוד רבים וטובים. למרות סוללת הכוכבים הזו, הצרפתים איכזבו מאוד לפני שנה שזכו רק במדליית הארד.

צרפת, שנמצאת באותו בית עם ארה"ב אמורה לסיים במקום השני בבית ופחות ממדליית כסף תהווה אכזבה גדולה עם כמות הכישרון שלהם. שחקן נוסף שמאוד מסקרן בקבוצה שלהם הוא רודי גובר. גובר יכול לתת פייט לכל הגבוהים באליפות הזו, ועם שמות כמו קאזינס, ולאנצ'ונס, דיאנדרה ג'ורדן ועוד, זה יכול להוות שובר שוויון במשחקים מול נבחרות שמסתמכות על הגבוהים שלהן.

*

כמה כישרון יש במדינות הבלקן. אם רק המדינות שם היו בסדר גודל של ספרד מפחיד לחשוב איך הן היו נראות. נתחיל עם קרואטיה.

דריו סאריץ', מריו הזוניה ובוג'אן בוגדנוביץ' ( זה שמשחק בברוקלין ). אלו הם השחקנים המרכזיים של הקבוצה הזו. הוותיק מכולם, בוגדנוביץ' הוא השחקן המוביל בנבחרת, 24.2 נקודות ו – 4.8 ריבאונדים בממוצע בטורניר הקדם אולימפי הם רק חלק מהראיות לכך. הזוניה וסאריץ הם השלד הצעיר. הראשון נתן עונה רוקי טובה במדי אורלנדו ( 6.1 נקודות למשחק ב – 43% מהשדה ), וסאריץ' חתם הקיץ בפילי אחרי 2  עונות טובות מאוד במדי אנאדולו אפס הטורקית ( 10.8 נקודות ב – 52% ל -2 ו – 34.3 ל – 3 נקודות בעונה האחרונה ). את כל אלה ינווט רוקו אוקיץ' בן ה – 31 הזכור לכולנו מתקופתו בפנאתנייקוס.

הקרואטים הם נבחרת מעולה, שזורקת הרבה מחוץ לקשת ואוהבת לרוץ ( שימו לב להזוניה ), והיא תהווה יריב ראוי מאוד לכל קבוצה אשר תפגוש. מקום 3-5 ריאלי מאוד מבחינתה.

*

הנבחרת האחרונה והשנייה למדינות הבלקן היא סרביה המסקרנת. לאחר אליפות אירופה לא רעה בה סיימה במקום ה- 4 לאחר שהפסידה לצרפת בקרב על מדליית הארד, הסרבים מגיעים לריו בשביל להגיע עד הסוף, ובצדק.

השחקן המרכזי בקבוצה שלהם הוא בויאן בוגדנוביץ' ( זה שמשחק בפנרבחצ'ה ). בויאן היה מעולה בעונה האחרונה באירופה שם הוא קלע 11.7 נקודות בממוצע ביורוליג. אך בעיניי השחקן המעניין ביותר של סרביה ואולי של האליפות הוא ניקולה יוקיץ'. יוקיץ' הוא סנטר עם כישרון עצום. הוא בעל יכולת גב לסל מעולה אבל הנקודה הכי מעניינת לגביו היא המסירה שלו. בעונת הרוקי שלו בדנבר הוא קלע 10 נקודות למשחק אליהם הוא הוסיף 7 ריבאונדים ו – 2.4 אסיסטים, כל זה ב – 21.7 דקות בלבד.

מי שמשלים את השני שחקנים האלו הוא מילוש תאודוסיץ'. הרכז המושמץ של צסק"א כבר בן 29, והוא מגיע אחרי עונה טובה מאוד באירופה בה הוא זכה ביורוליג. תיאודוסיץ' כמו תמיד ינווט את ההתקפה של הסרבים, בתקווה שהוא יזכור להגיע גם למשחקים החשובים.

 

יוקיץ' במדי סרביה. אחד השחקנים הצעירים והמסקרנים בריו.

****

לא מעט נבחרות מסקרנות, הרבה מאוד כוכבים שישחקו בפעם האחרונה בזירה הבינלאומית, נבחרת אמריקאית חדשה לגמרי, ובעיקר הרבה כדורסל, יהיה מעניין.

 

 

 

 

 

לפוסט הזה יש 26 תגובות

  1. כתבה מעולה!
    כיף סוף סוף הקצת גיוון מהדיבורים על ארה״ב.
    אני חושב שספרד כרגיל היא הקבוצה שניה טובה בטורניר.

  2. מרק גאסול וסרז' איבקה היו עשויים בהחלט להוביל את ספרד לאפסט אדיר בגמר. עדיין לא סביר אבל היה סיכוי, בהיעדר לברון סטף ראסל ועוד. במיוחד כשיש חולשה יחסית בפוינט האמריקאי (קיירי הוא לא פוינט). אבל לא עכשיו.
    צרפת יכולה לתת פייט נחמד. את אוסטרליה כיף לראות בגלל דלי ושות'. והדרבי ברזיל ארגנטינה תמיד אש.

    1. איבקה לא התחבר לנבחרת הספרדית ב2012 ושיחק תפקיד שולי. הוא לא אהב את זה והעדיף לסיים את דרכו בנבחרת הספרדית.

  3. קיירי לא פויינט…
    משהבחור עשה בסדרת הגמר מי בדיוק יעצור אותו?
    ריקי? נאבארו?
    האמריקאים יימצאו מיס מצ' בכל 2 מסירות.

  4. פוסט מצויין. מה עם קנדה ? אין להם נבחרת מאיימת ?

    הופתעתי שפיליפה רייס עדיין משחק. נשמע לי כמו שם מהילדות (לא אולסי פרי-ארל וויליאמס אבל ממזמן)

    1. תודה! קנדה לא העפילו לטורניר. וחבל שכך כי יש להם אחלה נבחרת, עם שמות כמו וויגינס, קורי ג׳וזף ועוד.

      1. הבעיה שוויגינס כרגע לא ממש סופר את הנבחרת. איתו הם עוד היו יכולים לתת פייט לצרפת ולעלות לאולימפיאדה.

        אני מקווה שבעוד 4 שנים, כשהוא כבר שחקן רציני בליגה, הוא ייצג גם את הנבחרת.

  5. תודה רבה על הפוסט .
    הדעה שלי .
    1. לספרד חסרים כמה שחקנים חשובים בעיקר מארק גאסול.
    הצעירים עדיין לא החליפו את הסוסים הוותיקים וייתכן שספרד תיפרד מהגמר האולימפי שהיה שלה בצמד האולימפידות האחרונות.
    אגב בגמרים הקודמים היא נתנה יופי של פייט לנבחרת ארה"ב.

    2. צרפת לעומת זאת נראית מצויין…אם רק יכולה הייתה להחזיר את פארקר 5 שנים אחורה בזמן…..בכל אופן בסידני 2000 הם זכו בכסף ….ייתכן וזה יחזור.

    3. ליטא , ארגנטינה ובמידת מה סרביה הם נבחרות שיודעות להתגבש ועשו הישיגים בעבר.
    ליטא הגיעה כמה פעמיים ברצף לחצי הגמר כולל מדליית ארד כמה פעמים בסידני ובברצלונה.
    ארגנטינה זכתה בזהב באתונה ואז בארד….בטורניר הקודם סיימה רביעית
    סרביה עדיין לא זכתה כסרביה במדליה אולימפית ….אך הנבחרת עשתה זאת במסגרת אליפות העולם ואירופה.

    4. אוסטרליה , ברזיל וקרואטיה נבחרות טובות ש(כמעט ) לא מגיעות לכלום.
    אוסטרליה הציגה משך שנים שחקנים מובחרים אך מדליות אין .
    כנ"ל ברזיל ….אלו נבחרות שבמקרה הטוב מגיעות לשלב הנוקאאוט ואז מודחות ….למרות הציפיות ולעיתים למרות ההצלחה בשלב הבתים.
    קרואטיה בשנים האחרונות זה דומה…מאז תחילת שנות ה 90 אז זכתה הנבחרת במדליית כסף אולימפית בברצלונה…ובעוד מדליות ארד באליפות אירופה …הנבחרת הזו עם כל הכישרון הגדול לא מגיעה לפודיום כמדומני יותר מ 20 שנה בשום טורניר.
    זו נבחרת שתקרת הזכוכית שלה היא רבע הגמר.
    ואוקיץ לא מספק את הסחורה.
    בכל זאת מדובר בנבחרת מעניינת שהצליחה לעבור את איטליה בהארכה באיטליה בגמר טורניר הקדם אולימפי.

    5. לסיום כמה נבחרות בולטות שיחסרו .
    מאמריקה
    . קנדה שדובר כאן והייתה יכולה להיות יופי של נבחרת .
    2. פרוטו ריקו של ארויו שהופיעה בהרבה טורנירי עבר.
    מאירופה נציין את .
    . יוון המוכשרת.
    2. טורקיה המאכזבת.
    3. רוסיה שהיא בעלת מדלית הארד מלונדון ( בלאט ).
    4. איטליה של גלינרי ובילנלי שהפסידה ברגע האחרון את הכרטיס לריו.
    5. סלובניה של דראגיץ.

  6. וואללה אוסטרליה נשמעת נבחרת פצצה, מה עם דנטה אקסום הוא פצוע עדיין? אני מקווה שיהיה פייט לאמריקאים מאיפשהו ושזה לא יהיה שיוט קליל ומשעמם.

    1. אקסום כבר לא פצוע, אבל יוטה רוצה לשמור עליו. לא מאמין שיהיה פייט רציני, אם כן הוא יגיע מאיזור צרפת/ספרד/ליטא.

  7. תודה. חיכיתי לטור הזה…
    כמה הערות, בתור אחד שראה הרבה משחקי הכנה (של ספרד, ליטא ארה"ב, וגם ברזיל, אוסטרליה ארגנטינה..)

    ספרד: בהחלט ישנה תחושה של תחילת חילופי משמרות. הם מנסים לקדם מאוד את ההרנגומז הסנטר הצעיר, הבעיה שלפני יש את פאו ומירוטיץ שטובים ממנו.
    שכחת את יול! הוא עולה בחמישייה בכל המשחקים, ביחד עם רוביו/רודריגז, רודי מירוטיץ וגאסול.

    ליטא מאוד הרשימה אותי במשחקי ההכנה. ניצחה פעמיים את ספרד בחוץ. משחקת מאוד מאומן ונכון, עם קלעים טובים בכל העמדות והרבה גיוון. וסאבוניס משחק הרבה דק', ובכלל משחק מאוד בוגר ונכון. אני רואה אותו ממשיך לעלות בחמישייה ליד ולנציואנס.

    צרפת באמת טובה על הנייר, אבל ישנה הרגשה שחסר להם משהו בכל זאת.. אולי כי הם לא משחקים מספיק ביחד. חא סתם הם עלו לאולימפיאדה רק בהזדמנות האחרונה

    מחוץ לאירופה יש נבחרות עם הרבה כישרון, ארגנטינה, אוסטרליה, ברזיל.. אבל רואים את ההבדל בחכמת המשחק ורמת האימון. לוקחים הרבה זריקות קשות ומשחקים לא חכם ונכון מספיק, לעומת האירופאים. גם האמריקאים לא משחקים חכם, אבל עם הכישרון שלהם אין מה לעשות..

    לסיכום, אני מצפה לאליפות מעניינת, כשכל הפסד של ארה"ב יהווה בונוס. חבל שאין אליפות נפרדת לכל הנבחרות חוץ מארה"ב, היה מענייין יותר..

        1. מסכים. אבל בין היתר רציתי לציין את השחקנים שלא מכירים ושווה לשים לב אליהם. אין ויכוח על החשיבות שלו, כמו שהין היתר לא הרחבתי על גאסול. ככה זו נבחרת ספרד, אפשר לציין את כולם.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט