תנו לו צ'אנס? / רון טחן

שאלה: אתם מנהלים מקצועיים של קבוצה, והרגע שמעתם שבשוק השחקנים החופשיים מסתובב לו פאוורד בן 30 סך הכל, ללא עבר של פציעות, המתנשא לגובה 2.06 ומסוגל להוביל כדור, לקלוע סלים חשובים, ולשמור גם על גארדים זריזים. האם הייתם בודקים אפשרות להחתים אותו?

בהנחה והתשובה של רובכם הייתה חיובית (ובצדק), כיצד הייתם מגיבים אילו הייתי מספר לכם שמדובר ב… ג'וש סמית'?

למי שלא מכיר, ג'וש סמית' הוא סמול פאוורד שנמצא איתנו בליגה כבר 12 שנים.

בתום קריירת תיכונים מצוינת, במהלכה שיתף פעולה בין היתר עם דוויט הווארד, ולאחר מכן עם רייג'ון רונדו (לא באותה קבוצה), הצעיר המוכשר החליט להירשם לדראפט הנ.ב.א בשנת 2004.

לאחר שחבר ילדותו הווארד נבחר במקום הראשון אחרי אורלנדו, סמית' כסס ציפורניים בזמן ש-15 קבוצות נוספות העדיפו שחקן אחר על פניו. עם זאת, אטלנטה, שהייתה בין אותן קבוצות שדילגו עליו (בחרה במקום השישי את ג'וש ציילדרס), החליטה לנצל את הבחירה ה-17 שלה כדי לבחור ביליד ג'ורג'יה.
שני הרוקיס החדשים לא עזרו בעונתם הראשונה יתר על המידה לקבוצה, שהחזיקה בסגל חלש להחריד (כוכביה היו אנטואן ווקר, אל הארינגטון וטיירון לו), וסיימה עם המאזן החלש בליגה (69-13).
עם זאת, לאט לאט הקבוצה החלה להשתפר ולצבור נכסים (ג'ו ג'ונסון, מארווין וויליאמס, אל הורפורד, מייק ביבי), והפכה לקבוצת פלייאוף לגיטימית במזרח, כשג'וש סמית' מככב משני צידי המגרש.

בשנותיו הראשונות, סמית' היה אחד האתלטים הטובים בליגה כולה. הוא ניצל את הזינוק המדהים שלו כדי לשבור שיאי חסימות (השחקן הצעיר ביותר שהגיע לאלף חסימות) מצד אחד, ולרחף להאלי-אופים מרהיבים בצד השני של המגרש.

אלא שבתקופתו של סמית', אטלנטה נחשבה לקבוצה שהמקסימום שלה הוא חצי גמר המזרח, מה שכנראה תרם להחלטתו לנסות את מזלו בשוק השחקנים החופשיים.
באותו קיץ, סמית' החליט להענות להצעה הקסומה של דטרויט, שהציעה לו 54 מיליון דולר ל-4 שנים.

על פניו, ניתן היה להבין כמובן את סמית', שנענה להצעה הכספית המעולה, אך מבחינה מקצועית, היה קשה מאוד להבין למה דטרויט, שהחזיקה בשני שחקני פנים צעירים מוכשרים (גרג מונרו ואנדרה דראמונד), הלכה על סמול פאוורד שלא קולע מבחוץ באחוזים גבוהים. התוצאה הייתה פקק בהתקפה של דטרויט, שהתקשתה מאוד בתחום הקליעה מחוץ לקשת, כשסמית' מסיים עונה ראשונה סבירה מבחינה אישית, אך איומה מבחינה קבוצתית.
בעונה הבאה, התקוות ששלושת הגבוהים של הפיסטונס ילמדו לשחק ביחד התגלו כתקוות שווא, ולאחר פתיחת עונה איומה, סמית' שוחרר מדטרויט, שהבינה שהיא עדיין תהיה מחויבת לשלם לו את כל שכרו, ולמעשה הסכימה לשלם לו – רק שיילך.

לאחר ההחתמה הכפולה האיומה של בן גורדון וצ'ארלי וילנאובה, זו כנראה הייתה הטעות שחרצה את גורלו של דומארס בקבוצה

בזמן שכלי התקשורת השונים חגגו את רצף הניצחונות של הפיסטונס מאז שסילקה את ג'וש סמית', השחקן עצמו נענה לחיזוריו של חבר ילדותו דוויט הווארד, והצטרף ליוסטון.

לפתע, היה נראה שג'וש סמית מצא בית חדש, כשהיה אחד האחראים הראשיים לקאמבק הנהדר של יוסטון מול הקליפרס בחצי גמר המערב.

ואולם, סמית' כנראה לא העריך כמו שצריך את קבוצתו החדשה, ובקיץ החליט ללכת ולחתום דווקא בקליפרס (וזאת למרות שלדברי יוסטון, היא רצתה שיישאר).
לאור יכולתו ביוסטון, וכן המחיר הנמוך בו הגיע לקבוצה, היה נדמה שהקליפרס עשו עסקה מצוינת כשהחתימו מחליף נהדר לגבוהים, שיכול להשתלב מדי פעם גם בחמישייה.
אבל במציאות, סמית' היה חלש ביותר, ולאחר 32 משחקים הועבר בטרייד ליוסטון שהסכימה לקלוט אותו בחזרה מהקליפרס, שכמו דטרויט בזמנו, הסכימה להפסיד קצת מזומנים – רק שיילך.

לצערם של סמית' ויוסטון, הפעם האפיזודה שלו עם הקבוצה לא הצליחה, ובסיום העונה הוא לא קיבל הצעה להמשיך.

וכך, כעת גיבורנו מוצא את עצמו שוב בשוק השחקנים החופשיים, אלא שהפעם לא נראה שיש עליו יותר מדי קופצות, אם בכלל. אם לאחר שחרורו מדטרויט, קבוצות צמרת בליגה שקלו לצרף אותו במחיר מבצע, הרי שאחרי העונה האחרונה, לא ברור מי תהמר עליו.

מבחינה פיזית, ולמרות גילו הצעיר יחסית, זה ברור שהוא הרבה מעבר לשיא. למרות התעקשותו לאורך השנים, קלעי שלשות הוא כבר לא יהיה, כאשר הדבר שהכי מדהים אותי הוא: איך משחקן של 70% בערך מקו העונשין, הוא הפך לאחד הגרועים בליגה מהקו. ולחשוב שפעם הוא בכלל יכול היה להטביע משם…

 

אז מה עוד נגיד, ומה עוד נאמר, האם סיפורו של ג'וש סמית בליגה נגמר?

לא כל כך מהר. סמית' אולי שכח איך לקלוע מהעונשין, אבל אני לא חושב שהוא שכח איך לשחק כדורסל. לצפות ממנו לתרומה חיובית בכל משחק זה כנראה יותר מדי, אבל אני מניח שיש לא מעט קבוצות שלא יתנגדו להחזיק אותו על הספסל במחיר מינימום, אפילו סתם, שיהיה שם למקרה הצורך. ככל הנראה, הוא פשוט צריך להשתלב במערכת שתאמין בו, ותדע כיצד להתנהל מול מצבי הרוח שלו.

באופן אישי, הייתי מאוד רוצה לראות אותו בממפיס, קבוצה בה שחקן "בעייתי" דוגמת זאק ראנדולף הפך לכוכב, ושחקנים כמו מאט בארנס ולאנס סטיבנסון הצליחו להתמקד בכדורסל נטו וגילו יכולת טובה. נכון, לא יהיה לו מקום על המגרש ביחד עם גאסול וראנדולף, אבל הוא בהחלט יוכל לשחק בעמדה 4 כמחליף של זי-בו, ואולי גם כ-5 במקום גאסול אם יתחשק לקבוצה לנסות קצת "סמול-בול".

מלבד ממפיס, קשה לי לחשוב על קבוצה אחרת בה סמית' יכול להתחיל, ולסיים את העונה. אז מה אתם אומרים, האם סמית' יקבל עוד צ'אנס אחד לחזור לליגה הטובה בעולם, או שהוא בדרכו הבטוחה להפוך לשחקן עבר?

 

לפוסט הזה יש 39 תגובות

  1. רעיון טוב! השאלה היא איזה מוניטין יש לו שאנחנו לא בדיוק יודעים שגורם לכזה חוסר התעניינות. כי יש לו נתונים מבטיחים.

  2. כתבה מצוינת. יש לו עוד הרבה מה לתרום ובטח לקבוצת פלייאוף. הוא יכול להתאים לאוקלהומה אם ווסטברוק יישאר העונה

  3. קבוצה שיכולה להתאים לו תהיה אטלנטה. גם בגלל הנוסטלגיה וגם בגלל דוויט האוורד שיעזור לסדר לו את הראש. הוא יכול להיות מחליף יעיל לגבוהים וגם 3 במקום ביזמור בעת הצורך.

  4. ממפיס זה באמת רעיון לא רע וגם לאור ההיסטוריה שלהם בשנים האחרונות בהתמודדות יחסית מוצלחת עם מקרי ראש כאלה ואחרים כפי שהזכרת רון.

  5. חלק מבעיה עם סמית' היא שבהתחלה הוא שיחק 4, ועכשיו הוא משחק 3 וכמו שאמרת יש לו קליעה בעייתית כך שיהיה לו קשה להסתדר כ3 ב ליגה. עם הוא עובר חזרה ל4 אז לפי דעתי יהיו קבוצות שינסו להחתים אותו

  6. פשוט עוד דוגמא לשחקן לא חכם, מהסגנון של וויטרס-ביזלי- ג'י אר סמית'.
    בשביל מנחם – שחקן טיפש = שחקן המשחק כדורל לא חכם ביחס לרוב שחקני הnba. הממוצע שלו באוניברסיטה לא רלוונטי

  7. מצוין רון!

    חבל שרונדו עזב את סקרמנטו. סמית' היה יכול להצטרף אליו ואל קאזינס ויחד הם היו יוצרים טריו אימתני (של הד קייס)…

  8. כשאומרים רעל בחדר ההלבשה מתכוונים לא רק לשחקן שמייצר עימותים, אלא גם לפרצוף תחת שנראה כמו לימון.
    ג'וש סמית נראה חסר חשק, לא מחובר ובטח לא קבוצתי, אפילו כשהיה ברור שהוא מקבל הזדמנות להוכיח את עצמו, והגיוני שיעשה הכל כדי להוכיח חשק לשחק.
    הפוטנציאל לא שווה פרוטה שחוקה כשמלבישים עליו אישיות כמו של החבר סמית.

  9. פוסט מצוין!

    ג'וש סמית' בהחלט שווה אפילו מיני מיד-לבל אקספשין (השנה נראה לי שזה בערך 3.5 מיליון) עבור קונטנדרית עם מאמן דומיננטי וחדר הלבשה חזק.
    יש מעט מאוד שחקנים שנותנים 1.5 חט' וחסימה ב-36 דקות עבור סכום שכזה.

    1. רעיון פנטסטי!
      "קונטנדרית עם מאמן דומיננטי וחדר הלבשה חזק"
      בוסטון!
      קודם כל ישתף פעולה עם אל הורפורד (הם מכירים טוב מאוד זה את זה)
      ייתן השלמה טובה לפרונט קורט של הירוקים (אם סופרים את קראודר כסמול פורוורד\פאוור) וילמד את קראודר דברים קטנים בהגנה, שהופכים שחקנים לשחקני הגנה מצוינים (ע"ע דיאנדרה ג'ורדן, שפעם כל הרפרטואר ההגנתי שלו היה בלוקים וריב' והיום הוא אחד משחקני ההגנה הטובים בליגה….

  10. אולי יצחקו עליי אבל לדעתי קליבלנד…. מה יש להם להפסיד ?שיתחתימו אותו על חוזה מינימום ואז נגד גולדן סטייט יש להם אותו כסנטר בסמול בול. מול דריימונד
    והוא גם יכול לתרום בהגנה הרבה ובהתקפה רק כשיצטרכו

  11. אחלה פוסט! האמת, אולי כדאי שימשיך ללכת אחרי האוורד ועל הדרך גם יחזור לאיפה שהכל התחיל, אטלנטה. חסר להם עומק מהספסל בעמדות הפנים..עומק איכותי. כרגע יש להם רק את מייק סקוט שם ואת ספליטר שלא אוהב להישאר בריא.

  12. אני לא מאמין שהוא רק בן 30. הרי מהביצועים והתתנהלות שלו בשנים האחרונות ישנה הרגשה שהוא בן 36. זה כל הסיפור של אדון ג'וש סמית' הטיפש. מזכיר לי את ג'ו ג'ונסון. עדיין הוא יוכל להשתלב לא רע בממפיס, קליבלנד או אטלנטה.

  13. אנ י מתפלא שמיאמי לא הולכת עליו. הם חייבים עזרה תחת הסל, ואם פט ריילי לוקח אותו לשעורים פרטיים לשחק PF הוא יכול להיות תוספת חשובה מאד.

    אחלה מאמר, ולרון יש כשרון מיוחד לתפוס שחקנים מיוחדים ולדסקס אותם!

  14. צחוק-צחוק, האיש נתן לרוקטס את משחק השיא והישג השיא של הקדנציה האחרונה, הרבע האחרון במשחק 6 אצל הקליפרס (שהסתיים 15-40). חמישיה עם מחליפים בלי הארדן שיחקה בזון, ומזמן לא ראיתי חמישיה שלמה נכנסת לזון מטורף, תחת ג'וש סמית'.

  15. כל הכתבות שלך רון הם סופר מצוינות,
    אחד האנשים האהובים פה בהופס הוא המשגיח רון טחן.
    ג'וש סמית הוא שם שמעלה אצלי צחוק בזכות שמנחם קרע
    אותי כשאמר שעדיין יכול ליהות טוב בדטרויט,
    מנחם כתב זאת בהומור הפוך, להתריס כנגד כולנו ששמחנו
    שהרעל של דטרויט עזב,
    עברתי חוויה של צחוק של 6 שעות, היי בנטורל, בזכות הבדיחה
    המצוינת של מנחם, שניסיתי בכל כוחי לא לחשוב על העניין ולא הצלחתי,
    התודה למנחם ולכותבים.

  16. סמית הוא שחקן לא רע בכלל, פשוט נהנתי להפוך אותו לנבל
    הזמני, נהנו ליהות נגדו, אנחנו רוצים טובים ורעים בחיים,
    זה בניגוד לרוחניות שאני מנסה ללמוד שטוענת שצריך
    בכל זאת לאהוב ולכבד את כולם, כי כולם נושאים חלקיק אלוהי,
    והכל הוא משחק אשלייתי, רציני אומנם אך אשליה לגמרי,
    הרי אני כותב דבר הזוי, אך מה לעשות במציאות האמיתית הוא נכון
    הכל לא קיים ומתקיים כמו שאנו רואים אותו,
    הכל הוא יצירה אלוהית שקשה לנו לתפוס.
    באהבה וסליחה אם דבריי האחרונים נשמעים לא הגיוניים בכלל.

    1. למה שיסכימו? הד-קייס בתור מחליף לדוראנט ואיגודלה או לדריימונד ודיוויד ווסט? (כשיש גם את קוון לוני וג'יימס מייקל מקאדו שיכולים להיות סמול או פאוור).

      מאמר מצויין רון, אני מסכים שממפיס היא אחלה מקום בשבילו. אולי גם מיאמי.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט