רוכבים על הגל (11) – כשכריש מריח דם / עידו גילרי

הרוכב האלמוני שלנו להיום הוא וינצ'נזו ניבאלי האיטלקי מקבוצת אסטנה (מספר 22)

 

אחת ממיומנויות הרכיבה הזוכות למעט מדי הערכה היא הרכיבה במורד ההר. ייתכן וזה קשור לעובדה שהרוכבים יותר עסוקים בלהישאר על האופניים מאשר בלהשיג יתרון שאינו שווה את הסיכון הכרוך בו. אבל כבר בקטע השמיני של  הטור הנוכחי קיבלנו דוגמא מצוינת לעד כמה היכולת הזו יכולה לעשות הבדל משמעותי:

https://www.youtube.com/watch?v=pFQ01HVXbmI

פרום עד העונה נחשב לרוכב שאינו מצטיין ברכיבה בירידות. כנראה שהוא קיבל כמה שיעורים מאלוף העולם לשעבר מייקל קיאטובסקי שעבר לקבוצת סקיי. כי פרום שלף שפן מתוך הכובע כדי לאותת ליריביו שאם הם חושבים שהם יכולים למצוא נקודות תורפה בשריון שלו אז הם יצטרכו לחפש מקום אחר. הרבה מעבר ל-23 השניות שהשיג פרום היה זה ניצחון פסיכולוגי על יריביו.

הרוכבים המהירים ביותר בירידות הם בדרך כלל הספרינטרים או רוכבי נג"ש כמו פביאן קאנצ'לרה או טוני מרטין. הסיבה העיקרית דומה לעדיפות שיש למטפסים הקטנים בעליות. ככל שאתה יותר כבד תצבור מהירות יותר בקלות בירידה. זה מקל על הרוכבים הגדולים יותר לצמצם פערים הנוצרים במהלך טיפוס בעליה. אבל אותנו כצופים יותר מעניין מי יכול  לנצל את המיומנות הזו כדי להציב את עצמו בעמדת ניצחון בטור.

*

טוב, אני יודע שאמרתי שהפינה הזו תוקדש לרוכבים שאינם מהשורה הראשונה של המועמדים לזכייה בטור וניבאלי לא בדיוק עונה להגדרה הנ"ל. סה"כ מדובר באחד מ-6 רוכבים בהיסטוריה שזכו בכל שלושת הטורים הגדולים. מצד שני לטור הנוכחי הוא הגיע אחרי מאמץ עילאי בג'ירו ודי מהר לא נשאר מקום לספק שהוא לא כאן בשביל הניצחון. אבל הסיבה העיקרית שאני רוצה לדבר על הכריש ממסינה היא שאי אפשר לדבר על מיומנויות רכיבה במדרון  מבלי להתייחס אליו. לפיכך לא נתמקד בשורת ההישגים הארוכה של ניבאלי אלא בנזק שהוא מסוכל לעשות ליריביו ברגע שהשיפוע הופך שלילי.

בניגוד גמור לשאר האספקטים ברכיבה הדורשים סיבולת מסוג זה או אחר, אומנות הרכיבה במורד היא בעיקר טכנית. זו מיומנות של שליטה באופניים יותר מכל דבר אחר. מכיוון שכולם רוכבים מהר במדרון צריך להביא לידי ביטוי את הדברים הקטנים שיכולים להפוך את הרוכב למהיר יותר ולשמור על המהירות הזו לאורך כל הירידה.

החלק הראשון בתקיפה במדרון הוא עצם היציאה להתקפה. מכיוון שכולם רוכבים מאד מהר צריך ליצר מהירות רגעית גבוהה ואז גם לשמור עליה. לשם כך צריך לדעת לרכוב בתנוחות האווירודינמיות שמאפשרות למקסם מהירות על האופניים. ראינו את פרום עושה זאת נהדר בקטע השמיני של הטור הנוכחי והנה דוגמא של ניבאלי עושה זאת בג'ירו של לומבארדיה של 2015. שימו לב איך הוא מגיח מאחור במהירות עצומה ואף אחד לא מצליח להדביק אותו ברגע שהוא נכנס לתנוחת רכיבה במורד:

החלק השני שניתן לנצל במורדות ההרים הוא העיקולים הרבים בכביש. כאן רוכב יכול להפוך את השליטה שלו באופניים ליתרון משמעותי. ככל שהעיקול חד יותר הוא מאלץ את הרוכבים להאט יותר כדי איך לומר זאת בעדינות … להישאר בחיים. רוכב שיודע לבחור את הקו הנכון לתוך העיקול ויש לו שליטה מספיק טובה באופניו יוכל לשמור על יותר מהירות ובכך לצבור יתרון משמעותי על יריביו.  ניבאלי הוא אומן בטכניקה זו כפי שניתן לראות בירידה הבאה מהפאסו פדאייה בג'ירו של 2011:

ניתן לראות איך ניבאלי מרשה לעצמו לקחת סיכונים ומגיע ביציאה מכל סיבוב קרוב קרוב למעקות הבטיחות. רוכבים פחות מיומנים לא יכולים להרשות זאת לעצמם ונאלצים להאט משמעותית את מהירותם. יש כאן גם אפקט פסיכולוגי מאד משמעותי כשהכריש מתקיף והרוכבים האחרים יודעים מצד אחד שהם לא יכולים להרשות לעצמם להפסיד זמן אך מצד שני חוששים להיכנס מהר לעיקול.  דילמות כאלו גורמות לא אחת לנפילות שיכולות להיות מאד מסוכנות.

הקטע של היום יסתיים בירידה מהגראנד קולומבייה לקולוז. בירידה מאותו ההר בדיוק תקף ניבאלי את הפלוטון בטור של 2012 (רק מהכיוון ההפוך), ובסיועו של חברו לקבוצה דאז פיטר סאגאן פתח פער של דקה על שאר המתמודדים על התואר (פער שנסגר בעלייה האחרונה באותו יום):

אם נשאר לניבאלי עוד דלק במיכל ניתן לצפות שהיום יהיה העיתוי שבו נראה את הכריש תוקף. אם התקפה כזו אכן תתממש יהיה זה בודאי מחזה מרהיב לראות אותו מנווט את הירידה אל הסיום באלגנטיות הכה אופיינית לו.

 

לפוסט הזה יש 46 תגובות

  1. ניבלי מגיע אחרי הג׳ירו ונראה מאוד עייף אבל הכריש תמיד מסוגל להפתיע וגם לא ירדפו אחריו.
    היום יש קטע רצחני ברגליים

  2. תודה רבה. באמת משעשע לראות את שמו בפינת הרוכב האלמוני 🙂
    גם וולורדה דיפנדר מעולה.
    היום זה באמת היום של הכריש לנצח. גם אתמול קטע קל (יחסית) מה שאומר שיהיו לו רגליים וגם אין לו בשביל מה לשמור כוחות והוא לא מהווה איום אז ייתנו לו לברוח. השאלה באמת אם יצליח להחזיר בעליות עם הדבוקה. אם יסמן זאת כקטע מטרה ייתכן.
    עידו, האם לדעתך אסטנה תעדיף הימור על ניצחון שלו בקטע על פני עזרה לארו בעליות?

    1. ארו רחוק בדירוג הכללי ולדעתי הם יעדיפו ניצחון בקטע מאשר לעזור לו להישאר בטופ 10. בנוסף ניבלי כבר ראינו לא שם כדי לעזור….

          1. אי אפשר להגיד שהטור לא גמור על הפרש מסוים ואז להגיד שארו לא בתמונת הפודיום על אותו הפרש. קל וחמר כשפרום הרבה יותר יציב בינתיים משאר הדולקים אחריו. ההפרשים שם לגמרי סגירים בקטעי הטיפוס שנש-ארו.

    2. וולורדה נהדר, סאגאן עצום במדרון והטוב מכולם זה ספארטקוס בכבודו ובעצמו אבל אני משאיר אותו לפאקו.

      ניבאלי מלכתחילה לא היה שם בשביל ארו ראינו אותו כבר נכנס לכמה בריחות. אם הוא בכושר הוא יכנס לבריחה היום בלי קשר לארו.

    3. ההצהרה שולורדה יורד מעולה היא מענינת במיוחד.
      אולי מפני שהוידיאו בכתבה מדגיש את ההבדל בין יכולות הירידה של ניבאלי לשל אלו של ולורדה .

  3. עידו יש לי שם של רוכב אלמוני בשבילך בעל יכולות ירידה מדהימות.
    הרוכב הזה רכב בקבוצת מכשירי שמיעה מסוימת למיטב זכרוני והוביל את הוולטה אספניה לאחר התקפתו בעליה למצפה כוכבים בסיירה נבדה בגרנדה.
    הירידה שלו באותו הקטע מן הראוי שתיכנס לפנתיאון.
    כל קבוצת קלמה בראשות ולורדה ניסתה לדלוק אחריו. במורד אפרופו למי שטוען שולורדה רוכב ירידות טוב אך נראתה כאילו רוכבת ברורס בעליה …. נראה אם תעלה על שמו ..

      1. ברור לא ראיתי את התשובה קודם.
        אגב ידוע לך מה הוא עושה היום ?
        אנחנו מדברים על 18 בספטמבר 2004
        יפה.
        רכב בקבוצת פונאק השוויצרית.

          1. חזר אחרי שנתיים פתח בית ספר לרכיבה באשטוריאס.
            הזכרתם לי אז חיפשתי מסתבר שבית הספר ממשיך לפעול בשם הזה.
            אבל אין זכר לסנטי פרז עצמו ולכן שאלתי .
            אנסה לחפש וליצור איתו קשר בית הספר שלו מאד הצליח ואכן גם נראה כך .
            מוזר שאי אפשר לאתר אותו.
            כן ברור שנכון הכונה היתה אליו אין אפשרות להגיב לך למטה .
            נכון ויפה מאד אולי תוכל למצוא את הקטע ביוטיוב זוכר שהרויח בערך 13 שניות בירידה מקוה שזוכר נכון .

  4. באותה וולטה רכבו פלויד לאנדיס איסידרו נוזאל פאקו מנצבו.
    רוברטו היראס ואם לא תעלה על השם אוסיף רמזים וולטה לפנתיאון בשל ההתרסקות של ולורדה. בתחילתה וההתגיסות של כל קבוצת קלמה שדחפה אותו לסיום בכוחות על אנושיים.
    באותה שנה לא הורשתה קלמה להגיע לטור אך התפוצצה בוולטה הפרשה נקראה אז פרשת חזוס מנצאנו .
    אחת התקריות המפורסמות אז פרישה של מחציתה של קבוצה גרמנית מסוימת עקב קלקול קיבה.
    ועוד סיבה לפנתיאון לזכור את הוולטה הזו
    היתה הקטע לזכרו של התייש אל צאוווה רודריגז בתחילת הקטע רמזו באתר טודו סיקליסמו כי רודריגז חברו של התיש לקבוצה לשעבר ובאותה שנה רוכב שח קלמה ינסה לנצח .
    קומונידד ולנסיינה קלמה למען הדיוק.
    ההתקפה שח רודריגז והקטע כולו הוא לפנתיאון.

    1. המשוגע מכולם היה פאולו סאבודלי. הוא היה לוקחי סיכונים מטורפים. הוא אשכרה לקח את הג'ירו על יכולת רכיבה במדרון.

        1. זה שאלתי עליו לא היה פחות טוב מפאולו אם כי איל פלקו אכן היה ענק.
          איזה גירו היה אז עם דנילו די לוקה שנתפס עם שרירים תפוסים בפיסגה מדהים 2005 למיטב זכרוני.
          להוסיף לכם רמזים על הרוכב המדובר או שויתרתם ?

    2. קוניגו זו תעלומה .
      מאז הגירו הראשון שלו אותו לקח לא עשה הרבה .
      עם היכולות המדהימות שלו זו קריירה ממש מפוספסת

  5. אחד מקטעי הירידה שאני זוכר הכי טוב מהטור הוא של תור הושובד. הוא היה בקבוצת הבריחה של אחד הקטעים, שעלתה איזשהו הר. הושובד לא היה מטפס, אז הוא הגיע הרבה אחריהם. אחרי שהגיע לפסגה, הוא פשוט התחיל לצוד אותם אחד אחד (האחרון לדעתי היה דוד מונקוטייה) וניצח בקטע. היה כמו לראות רכבת הרים. כמה שאהבתי את הרוכב הזה.

    1. הנה הגבתי
      מקוה שהגבתי לשביעות רצונך חוץ מענין קטלוניה.
      אני מגיע לשם לעתים תכופות ומכיר את הנתיחסות ביניהם לספרדים.
      די דומה ליחסים שלנו עם עזה.
      עזה משופרת אומנם המעבר מקטלוניה לאראגון לדוגמא….אך התפאורה לא צריכה להטעות שמיים וארץ בין קטלוניה לעזה…..

        1. תודה. אין פה עניין של שביעות רצון. כל אחד מביא את השקפתו וזה סבבה לגמרי. מה שאמרת על קטלוניה לגמרי נכון, בטח לאור אווירת הפירוד שיש עכשיו באירופה.

          1. אולי לחלק הדברים חדשים או שנראה שהם צצים עכשיו מסיבת המשבר הכלכלי.
            בגדול משנת 2010 ההקצנה בין הספרדים לבסקים קטלנים ועוד גברה . בדיוק מסיבה זו מה שגורם לי לחשוב שלהתנהגות של ולורדה ב 2012 באליפות העטלם וכן השנה היו סיבות נוספות.
            מאד הערכתי אותו כספורטאי ואדם בצעירותו אך מ 2012 הוא מתנהג שונה .
            במחשבה שניה כבר 2012 יכל לנצח את הוולטה לו היה מתאמץ מעט. יותר למיטב זכרוני חסרו לו 13 שניות לחסל את קונטאדור ולנצח את הוולטה ההיא אך נראה בדיעבד שרק לעבןר את פוריטו. ענין אותו.
            אז יתכן שהיו. ביניהם חיכוכים בעבר בקבוצה בין קינטנה וולורדה היו ויש עד כדי כך שמשתדלים שלא ירכבו יחד באותו מירוץ.
            יתכן בדיעבד שהכל מבחינת ולורדה היה מכוון .

  6. מאד אוהב אותו. אני לא נכנס לכאן כל יום אז שים בבקשה קישור ואקרא
    לפעמים פשוט כשאני קורא מאמר של מישהו על מקום שהוא אפילו לט יודע לאיית את שמו אני בורח מהאתר הזה לבערך שבועיים ….
    מה כל כך מסובך ללמוד שם מקום שרוצים לכתוב עליו …

    בירת הונדורס נקראת טגוסיגאלפה ובודאי שלא טגוקילפה או כל עיוות דומה….

  7. נהדר
    אבל קטלני לא יהיה ספרדי אף פעם ….
    ולורדה יצא נקניק ואדיוט באליפות העולם ההיא.
    כפי שהתנהל בטור השנה.
    אבל. ולורדה אף פעם כנראה לא יזכה בטןר ןקרוב לודאי גםלא בעוד גראן טור נוסף.
    תמיד אמר אלחנדרו כי ססטרה זכה בטור בגיל מבוגר יותר נאשר בו הוא ולורדה כיום אמירה מ :2012 אז כנראה שלא …
    למשחק לא הוגן כפי ששיחק באליפות העולם ובטור השנה יש מחיר .
    ולורדה לא חפץ בהצלחתם של רודריגס או קינטנה .
    .בקשר להחלפת נקצב הנהדרת שלו של רודריגז בעליות עםקונטדור וולטה 12 אכן נהדר.
    הוא קטלני קונטאדור טראבאחאדור יודע לעבוד יסתדר אין מה לדאוג לו.
    בטח אפגוש בו בבקירה בעונת הסקי.
    תודה על המאמר המצוין .

  8. כל פוסט כזה הוא עוד שעור עבורי. הבעייה היא שהכל משודר כאן כשאני ישן, ובהקלטה אני לא אוהב לחזות בספורט. עבורי רק 'חי', לדעת שזה קורה עכשיו

להגיב על שמחי לבטל

סגירת תפריט