הרוכב האלמוני שלנו להיום הוא וינצ'נזו ניבאלי האיטלקי מקבוצת אסטנה (מספר 22)
אחת ממיומנויות הרכיבה הזוכות למעט מדי הערכה היא הרכיבה במורד ההר. ייתכן וזה קשור לעובדה שהרוכבים יותר עסוקים בלהישאר על האופניים מאשר בלהשיג יתרון שאינו שווה את הסיכון הכרוך בו. אבל כבר בקטע השמיני של הטור הנוכחי קיבלנו דוגמא מצוינת לעד כמה היכולת הזו יכולה לעשות הבדל משמעותי:
https://www.youtube.com/watch?v=pFQ01HVXbmI
פרום עד העונה נחשב לרוכב שאינו מצטיין ברכיבה בירידות. כנראה שהוא קיבל כמה שיעורים מאלוף העולם לשעבר מייקל קיאטובסקי שעבר לקבוצת סקיי. כי פרום שלף שפן מתוך הכובע כדי לאותת ליריביו שאם הם חושבים שהם יכולים למצוא נקודות תורפה בשריון שלו אז הם יצטרכו לחפש מקום אחר. הרבה מעבר ל-23 השניות שהשיג פרום היה זה ניצחון פסיכולוגי על יריביו.
הרוכבים המהירים ביותר בירידות הם בדרך כלל הספרינטרים או רוכבי נג"ש כמו פביאן קאנצ'לרה או טוני מרטין. הסיבה העיקרית דומה לעדיפות שיש למטפסים הקטנים בעליות. ככל שאתה יותר כבד תצבור מהירות יותר בקלות בירידה. זה מקל על הרוכבים הגדולים יותר לצמצם פערים הנוצרים במהלך טיפוס בעליה. אבל אותנו כצופים יותר מעניין מי יכול לנצל את המיומנות הזו כדי להציב את עצמו בעמדת ניצחון בטור.
*
טוב, אני יודע שאמרתי שהפינה הזו תוקדש לרוכבים שאינם מהשורה הראשונה של המועמדים לזכייה בטור וניבאלי לא בדיוק עונה להגדרה הנ"ל. סה"כ מדובר באחד מ-6 רוכבים בהיסטוריה שזכו בכל שלושת הטורים הגדולים. מצד שני לטור הנוכחי הוא הגיע אחרי מאמץ עילאי בג'ירו ודי מהר לא נשאר מקום לספק שהוא לא כאן בשביל הניצחון. אבל הסיבה העיקרית שאני רוצה לדבר על הכריש ממסינה היא שאי אפשר לדבר על מיומנויות רכיבה במדרון מבלי להתייחס אליו. לפיכך לא נתמקד בשורת ההישגים הארוכה של ניבאלי אלא בנזק שהוא מסוכל לעשות ליריביו ברגע שהשיפוע הופך שלילי.
בניגוד גמור לשאר האספקטים ברכיבה הדורשים סיבולת מסוג זה או אחר, אומנות הרכיבה במורד היא בעיקר טכנית. זו מיומנות של שליטה באופניים יותר מכל דבר אחר. מכיוון שכולם רוכבים מהר במדרון צריך להביא לידי ביטוי את הדברים הקטנים שיכולים להפוך את הרוכב למהיר יותר ולשמור על המהירות הזו לאורך כל הירידה.
החלק הראשון בתקיפה במדרון הוא עצם היציאה להתקפה. מכיוון שכולם רוכבים מאד מהר צריך ליצר מהירות רגעית גבוהה ואז גם לשמור עליה. לשם כך צריך לדעת לרכוב בתנוחות האווירודינמיות שמאפשרות למקסם מהירות על האופניים. ראינו את פרום עושה זאת נהדר בקטע השמיני של הטור הנוכחי והנה דוגמא של ניבאלי עושה זאת בג'ירו של לומבארדיה של 2015. שימו לב איך הוא מגיח מאחור במהירות עצומה ואף אחד לא מצליח להדביק אותו ברגע שהוא נכנס לתנוחת רכיבה במורד:
החלק השני שניתן לנצל במורדות ההרים הוא העיקולים הרבים בכביש. כאן רוכב יכול להפוך את השליטה שלו באופניים ליתרון משמעותי. ככל שהעיקול חד יותר הוא מאלץ את הרוכבים להאט יותר כדי איך לומר זאת בעדינות … להישאר בחיים. רוכב שיודע לבחור את הקו הנכון לתוך העיקול ויש לו שליטה מספיק טובה באופניו יוכל לשמור על יותר מהירות ובכך לצבור יתרון משמעותי על יריביו. ניבאלי הוא אומן בטכניקה זו כפי שניתן לראות בירידה הבאה מהפאסו פדאייה בג'ירו של 2011:
ניתן לראות איך ניבאלי מרשה לעצמו לקחת סיכונים ומגיע ביציאה מכל סיבוב קרוב קרוב למעקות הבטיחות. רוכבים פחות מיומנים לא יכולים להרשות זאת לעצמם ונאלצים להאט משמעותית את מהירותם. יש כאן גם אפקט פסיכולוגי מאד משמעותי כשהכריש מתקיף והרוכבים האחרים יודעים מצד אחד שהם לא יכולים להרשות לעצמם להפסיד זמן אך מצד שני חוששים להיכנס מהר לעיקול. דילמות כאלו גורמות לא אחת לנפילות שיכולות להיות מאד מסוכנות.
הקטע של היום יסתיים בירידה מהגראנד קולומבייה לקולוז. בירידה מאותו ההר בדיוק תקף ניבאלי את הפלוטון בטור של 2012 (רק מהכיוון ההפוך), ובסיועו של חברו לקבוצה דאז פיטר סאגאן פתח פער של דקה על שאר המתמודדים על התואר (פער שנסגר בעלייה האחרונה באותו יום):
אם נשאר לניבאלי עוד דלק במיכל ניתן לצפות שהיום יהיה העיתוי שבו נראה את הכריש תוקף. אם התקפה כזו אכן תתממש יהיה זה בודאי מחזה מרהיב לראות אותו מנווט את הירידה אל הסיום באלגנטיות הכה אופיינית לו.
גור גולן
17 יול 2016 09:47:35ניבלי מגיע אחרי הג׳ירו ונראה מאוד עייף אבל הכריש תמיד מסוגל להפתיע וגם לא ירדפו אחריו.
היום יש קטע רצחני ברגליים
מתן גילור
17 יול 2016 09:50:46תודה רבה. באמת משעשע לראות את שמו בפינת הרוכב האלמוני 🙂
גם וולורדה דיפנדר מעולה.
היום זה באמת היום של הכריש לנצח. גם אתמול קטע קל (יחסית) מה שאומר שיהיו לו רגליים וגם אין לו בשביל מה לשמור כוחות והוא לא מהווה איום אז ייתנו לו לברוח. השאלה באמת אם יצליח להחזיר בעליות עם הדבוקה. אם יסמן זאת כקטע מטרה ייתכן.
עידו, האם לדעתך אסטנה תעדיף הימור על ניצחון שלו בקטע על פני עזרה לארו בעליות?
גור גולן
17 יול 2016 10:00:56ארו רחוק בדירוג הכללי ולדעתי הם יעדיפו ניצחון בקטע מאשר לעזור לו להישאר בטופ 10. בנוסף ניבלי כבר ראינו לא שם כדי לעזור….
מתן גילור
17 יול 2016 10:26:51ארו בתמונת פודיום.
פאקו
17 יול 2016 11:17:30אולי עם פוטושופ.
מתן גילור
17 יול 2016 11:37:00אי אפשר להגיד שהטור לא גמור על הפרש מסוים ואז להגיד שארו לא בתמונת הפודיום על אותו הפרש. קל וחמר כשפרום הרבה יותר יציב בינתיים משאר הדולקים אחריו. ההפרשים שם לגמרי סגירים בקטעי הטיפוס שנש-ארו.
גור גולן
17 יול 2016 11:39:22מסכים עם פאקו
פאקו
17 יול 2016 12:01:01לא אומר את זה בגלל הפרש הזמנים שלו (שיכול להיות סגיר עבור תמונת הפודיום), אלא בגלל היכולת שהוא מראה עד כה.
עידו גילרי
17 יול 2016 10:06:23וולורדה נהדר, סאגאן עצום במדרון והטוב מכולם זה ספארטקוס בכבודו ובעצמו אבל אני משאיר אותו לפאקו.
ניבאלי מלכתחילה לא היה שם בשביל ארו ראינו אותו כבר נכנס לכמה בריחות. אם הוא בכושר הוא יכנס לבריחה היום בלי קשר לארו.
שמחי
17 יול 2016 10:06:35ההצהרה שולורדה יורד מעולה היא מענינת במיוחד.
אולי מפני שהוידיאו בכתבה מדגיש את ההבדל בין יכולות הירידה של ניבאלי לשל אלו של ולורדה .
שמחי
17 יול 2016 10:03:08מבריק.
בדיוק חשבתי על היכולות ירידה של פרום וכמה חבל שקונטאדור פרש וניבאלי פשוט עייף מהגירו.
עידו גילרי
17 יול 2016 10:11:05כן, זה בהחלט היה יכול לעשות את הכל הרבה יותר מעניין.
שמחי
17 יול 2016 10:13:33עידו יש לי שם של רוכב אלמוני בשבילך בעל יכולות ירידה מדהימות.
הרוכב הזה רכב בקבוצת מכשירי שמיעה מסוימת למיטב זכרוני והוביל את הוולטה אספניה לאחר התקפתו בעליה למצפה כוכבים בסיירה נבדה בגרנדה.
הירידה שלו באותו הקטע מן הראוי שתיכנס לפנתיאון.
כל קבוצת קלמה בראשות ולורדה ניסתה לדלוק אחריו. במורד אפרופו למי שטוען שולורדה רוכב ירידות טוב אך נראתה כאילו רוכבת ברורס בעליה …. נראה אם תעלה על שמו ..
עידו גילרי
17 יול 2016 10:42:14סנטי פרז?
שמחי
17 יול 2016 13:16:47ברור לא ראיתי את התשובה קודם.
אגב ידוע לך מה הוא עושה היום ?
אנחנו מדברים על 18 בספטמבר 2004
יפה.
רכב בקבוצת פונאק השוויצרית.
עידו גילרי
17 יול 2016 13:20:44אין לי מושג.
עידו גילרי
17 יול 2016 13:21:20זוכר שהוא עף על סמים לא הרבה אחרי הוואלטה הזה.
פאקו
17 יול 2016 13:31:21חזר אבל לא עשה הרבה אחרי. לדעתי פרש.
שמחי
17 יול 2016 16:01:40חזר אחרי שנתיים פתח בית ספר לרכיבה באשטוריאס.
הזכרתם לי אז חיפשתי מסתבר שבית הספר ממשיך לפעול בשם הזה.
אבל אין זכר לסנטי פרז עצמו ולכן שאלתי .
אנסה לחפש וליצור איתו קשר בית הספר שלו מאד הצליח ואכן גם נראה כך .
מוזר שאי אפשר לאתר אותו.
כן ברור שנכון הכונה היתה אליו אין אפשרות להגיב לך למטה .
נכון ויפה מאד אולי תוכל למצוא את הקטע ביוטיוב זוכר שהרויח בערך 13 שניות בירידה מקוה שזוכר נכון .
עידו גילרי
17 יול 2016 16:47:13תודה.
הנה הקטע בשבילך:
https://www.youtube.com/watch?v=A4w0pLWi0w8
שמחי
17 יול 2016 10:33:39באותה וולטה רכבו פלויד לאנדיס איסידרו נוזאל פאקו מנצבו.
רוברטו היראס ואם לא תעלה על השם אוסיף רמזים וולטה לפנתיאון בשל ההתרסקות של ולורדה. בתחילתה וההתגיסות של כל קבוצת קלמה שדחפה אותו לסיום בכוחות על אנושיים.
באותה שנה לא הורשתה קלמה להגיע לטור אך התפוצצה בוולטה הפרשה נקראה אז פרשת חזוס מנצאנו .
אחת התקריות המפורסמות אז פרישה של מחציתה של קבוצה גרמנית מסוימת עקב קלקול קיבה.
ועוד סיבה לפנתיאון לזכור את הוולטה הזו
היתה הקטע לזכרו של התייש אל צאוווה רודריגז בתחילת הקטע רמזו באתר טודו סיקליסמו כי רודריגז חברו של התיש לקבוצה לשעבר ובאותה שנה רוכב שח קלמה ינסה לנצח .
קומונידד ולנסיינה קלמה למען הדיוק.
ההתקפה שח רודריגז והקטע כולו הוא לפנתיאון.
שמחי
17 יול 2016 10:38:23אפרופו חזוס מנצנו היה אחד החברים היחידים של התיש לאחר שזה עקב הלעטה מופרזת ….כבר לא יכל לרכב .
פאקו
17 יול 2016 10:54:56מעולה עידו. באמת שלא נשארו כמעט יורדים טובים בטור הזה. חבל שהנסיך דמיאנו קונגו כבר נמצא בסוף הקריירה.
עידו גילרי
17 יול 2016 10:57:51המשוגע מכולם היה פאולו סאבודלי. הוא היה לוקחי סיכונים מטורפים. הוא אשכרה לקח את הג'ירו על יכולת רכיבה במדרון.
פאקו
17 יול 2016 11:16:59אין ספק. היורד הטוב ביותר שאני זוכר.
שמחי
17 יול 2016 13:07:05זה שאלתי עליו לא היה פחות טוב מפאולו אם כי איל פלקו אכן היה ענק.
איזה גירו היה אז עם דנילו די לוקה שנתפס עם שרירים תפוסים בפיסגה מדהים 2005 למיטב זכרוני.
להוסיף לכם רמזים על הרוכב המדובר או שויתרתם ?
עידו גילרי
17 יול 2016 13:20:21רשמתי תשובה למעלה מזמן.
נכון או לא נכון?
שמחי
17 יול 2016 13:19:07קוניגו זו תעלומה .
מאז הגירו הראשון שלו אותו לקח לא עשה הרבה .
עם היכולות המדהימות שלו זו קריירה ממש מפוספסת
פאקו
17 יול 2016 11:23:37אחד מקטעי הירידה שאני זוכר הכי טוב מהטור הוא של תור הושובד. הוא היה בקבוצת הבריחה של אחד הקטעים, שעלתה איזשהו הר. הושובד לא היה מטפס, אז הוא הגיע הרבה אחריהם. אחרי שהגיע לפסגה, הוא פשוט התחיל לצוד אותם אחד אחד (האחרון לדעתי היה דוד מונקוטייה) וניצח בקטע. היה כמו לראות רכבת הרים. כמה שאהבתי את הרוכב הזה.
עידו גילרי
17 יול 2016 11:35:09שוב הטור של 2011:
https://www.youtube.com/watch?v=Isb9D5yn3p0
פאקו
17 יול 2016 11:43:40תודה. איזה טור.
יהונתן
17 יול 2016 12:22:22מעניין מאוד! מדגיש כמה הספורט הזה דורש הכל מהכל מהספורטאי.
תודה!
פאקו
17 יול 2016 14:05:21שמחי – חשבתי שדווקא יהיה לך מה להגיד בפוסט שלי על פוריטו.
שמחי
17 יול 2016 22:29:17הנה הגבתי
מקוה שהגבתי לשביעות רצונך חוץ מענין קטלוניה.
אני מגיע לשם לעתים תכופות ומכיר את הנתיחסות ביניהם לספרדים.
די דומה ליחסים שלנו עם עזה.
עזה משופרת אומנם המעבר מקטלוניה לאראגון לדוגמא….אך התפאורה לא צריכה להטעות שמיים וארץ בין קטלוניה לעזה…..
שמחי
17 יול 2016 22:30:30מצד שני למדתי רבות מהמאמר שלך עליו.
פאקו
17 יול 2016 23:35:00תודה. אין פה עניין של שביעות רצון. כל אחד מביא את השקפתו וזה סבבה לגמרי. מה שאמרת על קטלוניה לגמרי נכון, בטח לאור אווירת הפירוד שיש עכשיו באירופה.
שמחי
19 יול 2016 02:23:13אולי לחלק הדברים חדשים או שנראה שהם צצים עכשיו מסיבת המשבר הכלכלי.
בגדול משנת 2010 ההקצנה בין הספרדים לבסקים קטלנים ועוד גברה . בדיוק מסיבה זו מה שגורם לי לחשוב שלהתנהגות של ולורדה ב 2012 באליפות העטלם וכן השנה היו סיבות נוספות.
מאד הערכתי אותו כספורטאי ואדם בצעירותו אך מ 2012 הוא מתנהג שונה .
במחשבה שניה כבר 2012 יכל לנצח את הוולטה לו היה מתאמץ מעט. יותר למיטב זכרוני חסרו לו 13 שניות לחסל את קונטאדור ולנצח את הוולטה ההיא אך נראה בדיעבד שרק לעבןר את פוריטו. ענין אותו.
אז יתכן שהיו. ביניהם חיכוכים בעבר בקבוצה בין קינטנה וולורדה היו ויש עד כדי כך שמשתדלים שלא ירכבו יחד באותו מירוץ.
יתכן בדיעבד שהכל מבחינת ולורדה היה מכוון .
שמחי
17 יול 2016 14:18:20מאד אוהב אותו. אני לא נכנס לכאן כל יום אז שים בבקשה קישור ואקרא
לפעמים פשוט כשאני קורא מאמר של מישהו על מקום שהוא אפילו לט יודע לאיית את שמו אני בורח מהאתר הזה לבערך שבועיים ….
מה כל כך מסובך ללמוד שם מקום שרוצים לכתוב עליו …
בירת הונדורס נקראת טגוסיגאלפה ובודאי שלא טגוקילפה או כל עיוות דומה….
פאקו
17 יול 2016 14:22:47http://www.hoops.co.il/?p=71342
שמחי
17 יול 2016 14:46:18נהדר
אבל קטלני לא יהיה ספרדי אף פעם ….
ולורדה יצא נקניק ואדיוט באליפות העולם ההיא.
כפי שהתנהל בטור השנה.
אבל. ולורדה אף פעם כנראה לא יזכה בטןר ןקרוב לודאי גםלא בעוד גראן טור נוסף.
תמיד אמר אלחנדרו כי ססטרה זכה בטור בגיל מבוגר יותר נאשר בו הוא ולורדה כיום אמירה מ :2012 אז כנראה שלא …
למשחק לא הוגן כפי ששיחק באליפות העולם ובטור השנה יש מחיר .
ולורדה לא חפץ בהצלחתם של רודריגס או קינטנה .
.בקשר להחלפת נקצב הנהדרת שלו של רודריגז בעליות עםקונטדור וולטה 12 אכן נהדר.
הוא קטלני קונטאדור טראבאחאדור יודע לעבוד יסתדר אין מה לדאוג לו.
בטח אפגוש בו בבקירה בעונת הסקי.
תודה על המאמר המצוין .
שמחי
17 יול 2016 14:48:10רודריגז טראבאחדור כלומר חרוץ גם קונטאדור בעצם.
מנחם לס
17 יול 2016 17:46:19כל פוסט כזה הוא עוד שעור עבורי. הבעייה היא שהכל משודר כאן כשאני ישן, ובהקלטה אני לא אוהב לחזות בספורט. עבורי רק 'חי', לדעת שזה קורה עכשיו
עידו גילרי
17 יול 2016 17:48:28השידור החי הוא עכשיו!
רועי ויינברג
17 יול 2016 22:38:111+ למשפט הראשון
עגל
18 יול 2016 14:14:40מצוין כרגיל, תודה
פינגבק: רוכבים על הגל 2017 (1) – הכירו את הלהקה / עידו גילרי | Hoops