הדרך לשאנז אליזה (4) – מיקרוקוסמוס של טקטיקה קבוצתית / דוד "פאקו" סעדה

 

ארבעה קטעים של הטור מאחורינו. כדרכם של מירוצי גראנד טור ,הם היו מיועדים בעיקר למאיצים, כאשר שלושה מהם היו מיאוצים טהורים, ואחד (קטע 2) בעלייה. מארק קבנדיש הוכיח שלא נס ליחו כשזכה בשניים מהם, בעוד למרסל קיטל חזר קצת הצבע לפנים בזכייה בקטע של אתמול. אלוף העולם פטר סאגאן המוביל במירוץ, זכה גם הוא בקטע 2, ואף מחזיק בחולצה הירוקה. הדגש בקטעים הבאים של הטור יהיה פחות על מיאוצים המוניים. יהיו עוד שלושה קטעים כאלו (ביניהם הקטע הסוגר המסורתי בשאנז אליזה), ועוד כמה שעשויים להסתיים במיאוץ המוני, כמו זה של מחר, אך אפשר לומר, שהשיא של המיאוצים ההמוניים מאחורינו.

לפני המעבר לפסגות הגבוהות של הטור, יש לנו היום וגם מחר קטעים הנחשבים ל"קטעי מעבר" – קטעים שאי אפשר לאפיין כקטעי טיפוס, ספרינט או נג"ש טהורים. קטעים אלו, למרות שההשפעה שלהם על התוצאה הסופית של הטור היא בד"כ פחותה, יכולים לפתוח אשנב מרתק לטקטיקות הקבוצתיות השונות, ואיך אלו יכולים להתלכד או להתנגש לפי האינטרסים השונים. זאת לפי המאבקים על המטרות השונות בטור. הנה כמה מהם:

המאבק על הנצחון בקטע: בד"כ לרוכבים מן השורה שאינם בקבוצת ה-GC או מאיצים (בקטעי המיאוץ) אין יותר מדי הזדמנויות לזכות בקטעים. הטור הנוכחי מספק אף פחות הזדמנויות לכך יחסית לקודמיו. הקטע של היום יכול לספק הזדמנות כזו לרוכבים, ולפיכך רוכבים רבים בעיקר מקבוצות יותר קטנות ינסו לזכות בקטע. זה יתאפיין בקבוצת בריחה גדולה יחסית לקטעים שראינו עד כה. כמובן שלאותן קבוצות אין אינטרס שהפלוטון יתפוס את הרוכבים האלו, לפיכך הן לא יהוו פקטור בפלוטון.

המאבק על החולצה המנוקדת: המאבק על החולצה המנוקדת של מלך ההרים הוא בד"כ הקשה ביותר לחיזוי בין החולצות השונות. הרוכבים הנאבקים על החולצה יכולים לבוא מבין רוכבי ה-GC, לעיתים כחלק מההתקפות בקטעי הטיפוס בהרים (כך כריס פרום זכה בחולצה זאת בטור הקודם), ולעיתים כפרס ניחומים על איבוד סיכוי מוקדם לזכות בטור. יש גם רוכבים המתמקדים בחולצה זו כמטרה יחידה בטור, כמו דניאל טקלהמיינוט האריתראי. היות והקטע של היום משופע במספר רב של פסגות מדורגות, בעיקר בחלקו השני, האחרונים כנראה ינסו להשתתף אף הם בקבוצת הבריחה. תהיה להם כאן התלכדות אינטרסים עם אלו המנסים לזכות בקטע. כך אנו צפויים לראות "הסכם" בתוך קבוצת הבריחה לפיו אלו המנסים לזכות בקטע יאפשרו למתמודדים על החולצה לעבור ראשונים את הפסגות המדורגות, ובתמורה האחרונים יאפשרו לראשונים לזכות בקטע. גם כאן לקבוצות הרלוונטיות אין עניין למשוך בפלוטון על מנת שלא יתפוס את הרוכבים בבריחה.

טקלהמיינוט עם חולצת מלך ההרים בטור הקודם

המאבק על החולצה הירוקה: בניגוד למה שחושבים, החולצה הירוקה לא מיועדת בדיוק למאיץ המצטיין, אלא היא מוגדרת כחולצת הנקודות. במהלך הטור ניתנות נקודות על זכייה בקטעים, או יותר נכון הגעה לשם בין הראשונים, וכך גם על קטעי מיאוץ ביניים בתוך הקטעים השונים. הסיבה שזו עדיין נחשבת כפרס למאיץ המצטיין היא שקטעי המיאוץ מזכים בכמות הגדולה ביותר של נקודות. פטר סאגאן הצליח לזכות בחולצה זו ארבע פעמים ברציפות, ונמצא בדרכו לפעם החמישית, בדיוק כיוון שבניגוד לרוב המאיצים הוא מצליח לקחת את הנקודות גם בקטעי הביניים כמו זה של היום. היום ספרינט הביניים (מסומן ב-S בתמונה) נמצא בק"מ ה-144, בקטע לא ממש שטוח. זה יקשה על שאר המאיצים להגיע לשם ראשונים, אבל סאגאן ינסה להוציא משם את המקסימום. האפשרות הפחות סבירה היא שינסה להצטרף לקבוצת הבריחה, אבל אין הרבה סיכוי שזה יקרה כי הפלוטון בראשות הקבוצות של המאיצים ייאבק בכך בחירוף נפש. האפשרות היותר סבירה היא שקבוצת טינקוף של סאגאן תיקח הובלה על הפלוטון מתוך מטרה כפולה לעייף את המאיצים בקטע שלא בדיוק תפור למידותיהם, וכן מתוך מטרה לצמצם את הנזק של קבוצת הבריחה. סאגאן יכול לנסות גם לנצח בקטע כדי לשמור על החולצה הצהובה, אך זה יכול "לשרוף" אותו במאבק על הירוקה בקטעים הבאים, כך שמעניין מה קבוצתו תחליט בנידון.

צהוב, ירוק, ובצבעי הקשת של אלוף העולם. פלא שאומרים שהוא רוכב צבעוני?

המאבק על החולצה הצהובה: זהו לא קטע המיועד לתותחים הכבדים של הטור. היתרונות שלהם מתבטאים בפסגות הגבוהות יותר. מצד שני, ההפרשים בפסגת הדירוג קטנים מאד, ולכן אם יתאפשר למישהו מקבוצת בריחה לנצח, בסבירות גבוהה הוא ילבש את החולצה הצהובה. זה אומר שלקבוצות הבכירות יהיה אינטרס גדול בפלוטון לסגור את הבריחה, גם אם אף אחד מרוכביהם המובילים לא יזכה בקטע. הרוכבים המובילים בעיקר ישגיחו זה על זה כדי לוודא שאף אחד מהם לא יברח לרעהו.

המאבק על החולצה הלבנה: כמו במקרה של החולצה הצהובה, הרוכבים הצעירים בטור ישגיחו בעיקר זה על זה בפלוטון, בשאיפה שאף אחד מהם לא יברח לרעהו. מדובר השנה במספר רוכבים צרפתים כמו ז'וליאן אלאפיליפ, רומאן ברדה או וורן ברגיל. אם אחד המתמודדים בקטגוריה (לאו דווקא מבין אלו שהוזכרו) יהיה בקבוצת הבריחה, אפשר לסמוך על קבוצותיהם (Giant-Alpecin, AG2R, Ettix-QuickStep) שינסו לסגור את הבריחה.

 

קיבלנו קטע, שהוא גם קשה לחיזוי, וגם נותן דוגמא מאלפת לאיך קבוצות מתכננות את הטקטיקה במהלך הטור. שווה מאד לעקוב.

 

פאקו

ממונה על איזור 51 בהופס.

לפוסט הזה יש 30 תגובות

  1. לדעתי נראה היום קטע מאד מהיר משתי סיבות: המון קבוצות ירצו להיכנס לקבוצת בריחה מה שיקשה עליה להתפתח. מעבר לכך האנינרטסים של טינקוף במאבק על החולצה ירוקה/צהובה יהיו כאן משמעותיים. היתרון של סאגאן שהוא יכול לקחת נקודות גם במקומות שספרינטרים "רגילים" לא מגיעים אליהם. כזה הוא גם הקטע של היום בגלל זה לא נראה לי שהם יתנו לברייקאווי יותר מדי מרווח. סופו של דבר לא נראה לי שהחולצה הצהובה תפגע בסאגן במאבק על הירוקה כל עוד הוא מחזיק אותה עד לקטע 7.
    רוכבים שהייתי מצפה לראות בבריחה:
    ווקלר, גוטייה/באקלנטס, בואסן-האגן, ואנמארק.מתיוז/אימפי, קריסטוף.

    1. מסכים לגבי המהירות. לדעתי זה יהיה קטע עוצר נשימה מבחינת המהירות. באופן אירוני אני חושב שהמהמרות הממוצעת בו תהיה הרבה יותר גבוהה מקטעי הספרינט הקודמים. זה נכון גם לפלוטון וגם לקבוצת הבריחה.

    2. טוב, כמובן שטעיתי כמעט בהכל עד עכשיו.
      הקצב לא כל כך מהיר והבריחה לא לקחה יותר מדי זמן. מעבר לכך נראה שטינקוף לא ירדפו וייתנו לקבוצות האחרות לעשות זאת כי שמו את מייקה בבריחה. כלומר הם מוכנים לוותר על הצהוב של סאגאן.
      לא יודע איך פספסתי גם את דה-גנט וגם את ון-אוורמט לפחות פגעתי בגוטייה.

    1. לא נראה לי שולוורדה ינסה לנצח. לגבי ל"ל, הוא אוהב לברוח, אבל לדעתי די גמר את הסוס. אגב סאנשז, באחד הטורים הקודמים הוא היה עם סאגאן בקבוצת בריחה. באיזשהו שלב סאגאן תקע איזה סנדביץ׳,סאנשז המנוסה ניצל את זה וברח לו לניצחון בקטע.

  2. כתוב מעולה תודה..
    למה יש לטינקוף אינטרס לא לשמור על החולצה הצבובה של סאגאן?
    מה יותר יוקרתי? עוד יום בחולצה הצהובה או ניצחון של מייקה?

    1. אני לא יודע איפה יש יותר כסף (שזה גם שיקול), אבל בטוח שכדי לשמור על הצהובה של סאגאן הקבוצה תצטרך להוציא יותר כוחות. הוסף לזה את העובדה שכבר פעמיים היו צריכים להחזיר את קונדטור לדבוקה וכן שבקטע השני הוא מזער נזקים בסיום והוציא יותר אנרגיה מפרום וקינטנה, והגעת למסקנה שיש גבול כמה כוחות יכולה להוציא קבוצה שיש לה שאיפות לקחת את המוביל שלה בהרים עד לזכייה בטור (או לכל הפחות להעמיד אותו בעמדה שיוכל לנצל מצב בו המועמדים הבכירים לא יתנו את המצופה (לרבות תקלה/תאומה וכיו"ב).

      1. העובדה שהם צריכים לחשוב על האינטרסים של קונטדור היא הנקודה המשמעותית כאן. אבל גם פאקו ציין נקודה חשובה שכאשר סאגאן בצהוב יהיה לו קשה לצאת בקבוצות בריחה כדי לאסוף נקודות לחולצה הירוקה.

        1. ואז שוב אנחנו נכסים לשאלה איפה יש יותר אינטרס כלכלי – בעוד יום/יומיים/שלושה של צהובה או בזכייה בירוקה (ואני כמובן לא מדבר על רק ואף לא בעיקר על כספי זכייה ישירים).

          1. כמעט על כל נקודה בכל תחרות יש פרס כספי.
            זכייה בקטע – 11000 יורו
            זכייה בטור 500000 יורו
            קטע בחולצה הצהובה -500 יורו
            זכייה בחולצה הירוקה – 25000 יורו
            קטע בחולצה הירוקה -300 יורו
            חולצת נקודות -25000 יורו
            קטע בחולצת נקודות – 300 יורו
            ואפשר להמשיך…..

  3. שאלה: כל טור דה פראנס נערך אותו מספר ימים?
    ומעניין איזה SECURITY ישנו לאורך הדרך. כנראה שאין אפשרות רבה.

    1. כל טור הוא 21 ימים. לפעמים הקטע הראשון הוא פרולוג – שזה קטע קצרצר.
      לגבי האבטחה נגיד רק שביום שטרוריסטים יחליטו לעשות פיגוע בטור יהיה פיגוע בטור. משם המירוץ כבר לעולם לא יהיה אותו דבר.

    2. בטיפוסים על ה- Alpe D'huez ישנם מליון++ אנשים באותו היום על ההר. (אגב מה שאומר שזה אירוע הספורט עם הכי הרבה קהל בעולם)
      אי אפשר לאבטח דבר כזה.

  4. לגבי השאלות על האבטחה: הצרפתים אמרו בזמנו שהם שמים משהו כמו 25,000 שוטרים ואנשי אבטחה על המירוץ. יחד עם היורו זה מותח את היכולות שלהם לקצה.

להגיב על פאקו לבטל

סגירת תפריט