הפוקוס היום יהיה על אדוולד בואסן-האגן מקבוצת דימנשן דאטה (מספר 103).
דיברנו כבר על הספרינטרים ועוד נדבר על המטפסים ורוכבי נג"ש. אבל מה לגבי כל אלו שלא נמצאים בטופ של אחת המיומנויות הנ"ל? מה קורה אם אתה טוב בספרינט אבל לא מצוין ואתה מסוגל לטפס לא רע אבל לא כשמגיעים לעליות הנוראיות של האלפים והפירנאיים. רוכבים מגוונים כאלו נקראים אולאראונדרים. הדוגמא הכי טובה בימינו היא פיטר סאגאן הזוכה שנה אחר שנה בחולצה הירוקה אבל בשנתיים האחרונות לא מצליח לסיים ראשון בטור. לפניו היה לנו את פיליפ ז'ילבר הנפלא שזכה במרוצים קלאסים רבים אבל הצליח לזכות רק בקטע טור אחד. אני בחרתי להתמקד באחד הרוכבים האהובים עליי שלא זוכה לדעתי למספיק קרדיט – אדוולד בואסן-האגן הנורבגי.
*
רוכבים כמו בואסן-האגן לעולם לא יהיו מועמדים לזכייה בטור אבל המיומנויות שלהם מאפשרות להם להתמודד על הזכייה בקטע במגוון תוואי שטח. סט של מיומנויות רכיבה מגוונות הוא בדרך כלל מה שנדרש להתמודד על זכייה במרוצים חד יומיים קלאסיים שם צריך לדעת גם לעבור טיפוסים קשים אך בדרך כלל לא ארוכים במיוחד וגם לנצח בספרינט את הרוכבים ששרדו את הטיפוסים הנ"ל או לברוח מהשאר ולרכוב לבד במשך כמה עשרות ק"מ כמו בקטע נג"ש. הפרופיל של הקטע השני בטור השנה מאד מתאים למישהו בעל מיומנויות מגוונות שכאלו. 183 ק"מ ללא רצף מישורי עם המון עליות וירידות קטנות המסתיימים בעלייה קצרה אך תלולה של 2 ק"מ. האולאראונדרים מזילים ריר במחשבות על החולצה הצהובה.
בואסן האגן הביא את כישוריו המגוונים לידי ביטוי מאד מוקדם בקריירה כשכבר ב-2009 בגיל 22 (זהו גיל מאד צעיר לרוכב אופניים) זכה במירוץ גנט-וויבלהאם הקלאסי. זהו אמנם מירוץ עם פרופיל שטוח יחסית אבל כדי לנצח הנורבגי היה צריך לתקוף באחת העליות המרושעות הזרועות אבני מרצפת 36 ק"מ לפני הסיום ואז לרכב בצמד ולשמור מרחק מהדבוקה הרודפת עד לספרינט האחרון בו ניצח היריב היחיד שנותר מולו.
כספרינטר בואסן-האגן הוכיח את יכולותיו כשסיים 6 גראנד טורים בין עשרת הראשונים בדירוג הנקודות למרות מיעוט של זכיות בקטעים (כאמור ספרינטר טוב אבל לא מספיק). הוא גם רוכב טוב נגד השעון שהיה אלוף נרובגיה במקצה 8 פעמים. את עיקר תהילתו קנה בטור המרתק של 2011 (עוד נחזור אל הטור הזה בשלושת השבועות הקרובים). הוא רכב עבור קבוצת סקאיי בתחילת דרכה ובקטע השישי ניצל את העובדה שהספרינט הסופי היה בשיפוע, מה שהקשה על הספרינטרים הקלאסיים, כדי להביא לקבוצה ניצחון ראשון אי פעם בטור. בקטע ה-16 של אותו הטור הוא הצליח להיכנס לקבוצת הבריחה ובמעלה ה- Col de Manse התקיף עם עוד שני רוכבים. משם הוא ניווט במיומנות מרשימה את הירידה מההר הכוללת את פינת בלוקי הידועה לשמצה אך בסיום הוא נכנע למהירות העדיפה של בן ארצו ת'ור הושווד.
האכזבה לאחר מאמץ כזה יכולה לשבור הרבה רוכבים אבל לא את בואסון האגן. יום למחרת הוא שוב נכנס לקבוצת הבריחה והפעם הוא לא נתן לשום דבר לעמוד בדרכו. באחד מקטעי המעבר הסוערים בהיסטוריה של הטור הוא ברח מהשאר באמצע העלייה האחרונה 11 ק"מ לסיום. הוא הראה את יכולות הרכיבה במדרון המרשימות שלו כאשר המשיך להגדיל את יתרונו בזמן שאלו שאחריו נופלים בירידה המסוכנת (כולל החולצה הצהובה). משם נותרו לו רק כמה ק"מ של רכיבה נגד השעון לשמור על יתרונו עד לקו הסיום:
[בואסן-האגן מציג את כל סט המיומנויות שלו בניצחון מזהיר (הקטע הרלבנטי בין הדקות 16 ל-32).]
מאז עונת 2011 בואסן-האגן קצת מאכזב לאחר הציפיות הגדולות שההצלחה שלו בטור ייצרה. מצד שני חשוב לזכור שהוא רכב די הרבה בשירות אחרים כדומסטיק מכיוון שלקבוצת סקאיי היו שאיפות חשובות יותר לגבי הדירוג הכללי. העונה בקבוצת דימנשן דאטה הוא יהיה משוחרר ממחויבויות כאלו וייתכן ויהיה פנוי לעוד תצוגת תכלית. הקטע של היום נראה תפור למידותיו וניצחון בו יביא לו את החולצה הצהובה למספר ימים. יש רק בעיה אחת קטנה. בספרינט של אתמול, לאחר שעזר להביא את מארק קאבנדיש לעמדת ניצחון, בואסן-האגן היה מעורב בתאונה הגדולה בסיום כשהוא נחבט בעוצמה בקרקע במהירות של מעל 60 קמ"ש. עקרונית מהלומה שכזו אמורה להוציא אותו מתמונת המאבק על ניצחון היום אבל ההיסטוריה מראה לנו שהוא לא הטיפוס שייתן למכשולים בדרך לעמוד בדרכו.
מתן גילור
3 יול 2016 08:12:30תודה עידו. אכן רוכב מגוון. תור השווד זה שם דבר בענף.
עידו גילרי
3 יול 2016 08:59:32דרך אגב מתן, יצא לך לשמוע את השידור של הספרינט אתמול ביורוספורט?
שווה כל רגע.
מתן גילור
3 יול 2016 11:30:15שלילי. ערוץ הספורט. צריך באמת לזכור להעביר כשיש אקשן.
עידו גילרי
3 יול 2016 11:52:23בשבילך:
http://video.eurosport.co.uk/cycling/tour-de-france/2016/tour-de-france-2016-mark-cavendish-stuns-kittel-and-griepel-in-stunning-opening-stage-win_vid814077/video.shtml
שים ווליום (אבל לא יותר מדי).
עגל
3 יול 2016 13:22:59חביב!
פאקו
3 יול 2016 13:51:23למות על קרלטון קירבי. אני אתמול ראיתי את זה בבית, אז ראינו בערוץ הספורט. הם יודעים את העבודה, אבל אתמול הם פספסו בגדול לפני ספרינט הסיום, כשחשבו שקאבנדיש בכלל השאיר את ההובלה לבואסון האגן.
גור גולן
3 יול 2016 12:23:21השידור של ערוץ הספורט מצוין
רועי ויינברג
3 יול 2016 11:49:321+ (לעידו).
ראיתי אתמול את השידור הצרפתי (HD), אבל ב-5 הק"מ האחרונים העברתי ליורוספורט. שידור שהוסיף הרבה מאוד להתרגשות ובגדול.
פאקו
3 יול 2016 08:14:23טור מעולה עידו. מאד אוהב את בואסון האגן. כשרוני מאד בהרבה תחומים, ומזכיר לי רוכב אחר בן ארצו שאותו אני מאד אוהב – תור הושובד. גם טיפוס מאד סימפטי.
ותיקון, סאגאן כן לקח שלושה קטעים בטור של 2012 שם התפרסם בתנועות שעשה אחרי הנצחונות – הענק הירוק, פורסט גאמפ ווילי.
עידו גילרי
3 יול 2016 08:17:43צודק אני אתקן. אני שבוי בבצורת של השנתיים האחרונות.
עידו גילרי
3 יול 2016 08:19:15יש דמיון להושווד אבל הוא היה יותר קרוב לספרינטר קלאסי.
פאקו
3 יול 2016 08:27:56הושובד ידע לקחת מירוצים וקטעים שלא היו בעלי אופי קלאסי (כמו אליפות העולם שלקח), אבל נכון – הוא היה בעל יכולות ספרינטריות יותר מובהקות מאשר בואסון האגן.
גיא
3 יול 2016 08:47:24בפוסטים שלכם (עידו ופאקו), אני לומד לא פחות מהתגובות מאשר מהפוסטים עצמם.
כל הכבוד!
Kami
3 יול 2016 09:00:43אחלה. תודה! הווידאו הראשון מעולה, הוא תפס את השניה הכי נכונה להתחיל את הספרינט האחרון
רועי ויינברג
3 יול 2016 11:50:17תודה על הטור, הסרטונים מוסיפים הרבה 🙂
גור גולן
3 יול 2016 12:23:04תודה רבה! היום קטע מאוד מעניין… קטע ספרינט לא טהור לחלוטין. מתאים בול לרוכבים מגוונים כמו סגאן.
עגל
3 יול 2016 13:23:53בספרינט המסיים קבנדיש חוסם עם האופניים את המסלול של המתחרה, נכון?
עידו גילרי
3 יול 2016 13:42:50לא הייתי אומר חוסם כי במקרה כזה היו פוסלים אותו. בנקודה הזו המהירות שלו כבר יותר גבוהה משל סאגאן אבל הוא בהחלט מוודא שלא יהיה נתיב לעבור דרכו.
יש המון המון קרבות על מיקום ומסלול במהלך ספרינטים וזה גורם תמיד לחיכוכים ומריבות.
גור גולן
3 יול 2016 14:19:40+1
עגל
3 יול 2016 15:22:37סבבה, גם בריצה עושים את זה המון. הבעיה היא שבאופניים סיכון הנפילה גדול בהרבה
עידו גילרי
3 יול 2016 14:42:53עגל, בעקבות השאלה שלך אתמול ניסיתי לבדוק איך ידורגו הטיפוסים בארץ בהשוואה לטור. אז בהערכה גסה העליה לגולן באל חמה תהיה משהו כמו טיפוס מדרגה 2.
הדבר הכי קשה שיכולתי לחשוב עליו היה העלייה לחרמון. אם מתחילים במפל סער ומסיימים באתר החרמון אז בסה"כ נקבל 20 ק"מ של טיפוס בעלייה של בערך 1200 מטר. כלומר 6% בממוצע. כשההתחלה יותר עדינה והחלק השני כבר עומד על 7.5%. זה כבר טיפוס מאד רציני שנמצא על התפר האפור בין דרגה 1 לחלק התחתון של טיפוסי HC.
עגל
3 יול 2016 15:22:01תודה!
כמובן שה-20 ק"מ האלה הם רק קטע קצר יחסית מתוך מסלול של יום שלם שהם צריכים לעשות אז אם הם מתחילים איפשהו בעמק ורק אז מגיעים לעלייה הגדולה מכל זה כבר נותן יום יפה 🙂
אפשר גם להתחיל מאל חמה ולגמור בחרמון, רק שתי עליות רציניות בדרך
יהונתן
3 יול 2016 17:22:05יש איפשהו שידור באינטרנט של הטור?
פאקו
3 יול 2016 17:25:36יכול לתפוס את השידורים של ערוץ הספורט דרך http://www.hakursa.net
מנחם לס
3 יול 2016 19:23:41מנסה לתפוס את החיידק ולא מצליח. סורי
פינגבק: רוכבים על הגל 2017(1) – הכירו את הלהקה / עידו גילרי | Hoops