הטור המדעי של מל: פארה-פסיכולוגיה (היפנוזה)

photo 4 (1)

 

********************************

הראיתי לכם כבר תמונות של כל בני משפחתי. אז הנה עוד אחת: אשתי רינה ז"ל שהלכה לעולמה בשנת 1973 בגיל 34. בתמונה היא יושבת בחצר ביתנו בגרדן סיטי, לונג איילנד בשנת 1970, עם שתי בנותנו סיגל בת ה-3.5 ואפרת בת החצי שנה. כמה שבועות לאחר מכן התגלה אצלה סרטן דם מהסוג הממאיר ביותר –  acute monocytic leukemia – סוג סרטן דם שפסק דינו הוא מוות תוך שבועות ספורים. היא הסכימה להצטרף לקבוצת מחקר שעליה נוסו סוגים שונים של כימו-תרפיה, והיא הצליחה להישאר בחיים כמעט שלוש שנים, לעתים תוך סבל נוראי, אבל היו לה גם שלוש תקופות של רמיסיה של כמה חודשים, ופעמיים הצלחנו אפילו להגיע ארצה.

למה אני מספר עליה? בטור המדעי על "קריאת מחשבות" לפני כמה ימים תארתי מה שלי היה ברור שהיה לה – יכולת 'לקרוא' את מחשבותי והרגשותי. לא תמיד ולא באופן קבוע, אבל מספיק פעמים מכדי שאני, לפחות, הסקתי שזה יותר מסתם עניין של 'מזל'. אם היו אלה גלי מוח ששודרו ממוחי שהיא היתה רגשית מאד 'לקלוט' (מה שאני מאמין שקרה, ושכמה גולשים כעגל ואפלטון טענו שזה דבר שהוא 'בלתי ייתכן', ואני טוען שרק בגלל שבינתיים לא גילו טכניקות לבדוק קרינות כאלה זה לא עושה מזה 'בלתי ייתכן'. יתרה מזו: המדע – אנחנו – לא יודעים בכלל מה זאת "מחשבה" אז כיצד המדע רוצה למדוד אותה? אבל אולי מוח-למוח ישנו קשר שהמדע לא מבין?), או אולי רגישות להבעות פנים מיוחדות שנהגתי להביע עם מחשבות מסויימות, או לך תדע מה עוד היתה דרכה לחוש את מחשבותי (כמובן שהיו גם שטענו שאני 'בחרתי' לזכור את הפגיעות שלה, ונוטה לשכוח' את ההחטאות שלה; אם כי היא כמעט לא טעתה), אני לא יודע.

לרינה תמיד היו יכולות מנטליות מיוחדות כאלה, ולכן ל-PH.D שלה בפסיכולוגיה קלינית (שנינו קבלנו את הדוקטורטים בפנסילבניה סטייט יוניברסיטי) שטח המחקר בו בחרה היה היפנוזה. לרינה היה כשרון מיוחד להפנט אנשים, והיא פיתחה גם יכולת נפלאה ל-SELF HYPNOSIS , יכולת שעזרה לה מאד בתקופות הקשות של מחלתה כשהיתה מהפנטת את עצמה ונותנת לעצמה POSITIVE SUGGESTIONS שכשתתעורר, התרופות האיומות לא תגרומנה לבחילות והקאות קשות.

דרכה למדתי בעצמי כיצד להפנט, כולל היפנוט עצמי, יכולת שעזרה לי ביותר בנסיעות השבועיות שלי מגרדן סיטי לבית החולים בו היתה קבוצת המחקר שלה, ביה"ח ג'ון הופקינס הידוע בבולטימור, עם שתי הבנות שהשכבתי לישון בסטיישיון וואגן, ויצאתי לדרך ב-10:30 בערב ביום חמישי, אחרי סיום הרצאתי מ-8-10 בערב לנסיעה של 4 שעות. אחרי שעתיים כשהעיניים החלו להיעצם הייתי עוצר חניית דרך בניו ג'רסי טרנפייק, נותן לעצמי "הצעות" שאני עומד להיכנס למצב היפנוטי לעשר דקות, וכשאתעורר ארגיש 'טרי' ורענן להמשיך בנסיעה עד בולטימור.

בגלל העניין שלי בהיפנוזה  – דרכה – כתבתי להופס מאמר לפני יותר משנתיים שהחלטתי להכניס שוב בגלל כמות הגולשים החדשים באתר, ובגלל הנושא החשוב מאד שנחשב כחלק מפרה-פסיכולוגיה עם השלכות חשובות לספורט.

************************

היפנוזה

אילו המחוקק הישראלי היה מרשה לי, הייתי יכול להפנט את הבן השחור של ג'ון סטוקטון מכאן, גרינוויל, עד החור בו הוא גר בישראל . הייתי עושה זאת בשניים שלושה מסרים/הצעות ("SUGGESTIONS") ממני – בתנאי שהוא מוכן ליישם את המבוקש ממנו  ולא פוחד – ואני מהפנט אותו ללכת היום בצהריים ערום על הטיילת בת"א ולצעוק "אני מהופס. קו. איל ואני גאה בזה!". גם דדי נראה לי כאובייקט מתאים, וגם אותו הייתי מהפנט בכמה מסרים להרגיש שקיבתו עולה לבטן ובא לו להקיא כל פעם שהוא שומע את המילה "לייקרס". מה שהייתי עושה עם דדי היה לגרום לו להשתין על גופיית הלייקרס לעיני כמה אנשי הופס.

משך שנים היפנטתי את תלמידי בכיתותי עד שהדבר נאסר עלי באדלפי יוניברסיטי כי אמנם לא היה 'חוק' נגד זה כמו בארץ, אבל התחילו לפחד מתביעה משפטית. ב-'לנדר יוניברסיטי' היפנטתי כמה סטודנטים מתנדבים בכיתה להסביר את ההשפעה (EFFECT) של היפנוזה על יכולת גופנית.

לפני שאסביר מה הייתי נוהג לעשות בכיתותי, כמה מילים על היפנוזה.

היפנוזה  היא בעיקרה תהליך נפשי בו המהפנט (אני, הדוק) מציע SUGGESTIONS  (בעברית לפי ויקיפידיה: 'השאות'), למהופנט לחוות סידרה של שינויים שונים בתחושה ורגש.  ככל שההשאות שלי מתקיימות (למשל, 'אתה עכשיו מרגיש שעיניך נעצמות') המהופנט מקבל אותי כמוסמך וכמנהיג יותר ויותר, עד שהוא הופך למין 'מכשיר' בידי (עד גבול מסויים, כפי שאסביר יותר מאוחר).

במסרים כתובים יהיה לי מעט יותר קשה, אבל עשיתי זאת בעבר ואני יכול לעשות זאת שוב: מה שאני עושה זה להעביר לבן השחור מסרים מוטוריים ורגשיים, ומאחר ואני יודע שהוא  בעל היענות גבוהה לסוגסטיות (כמו דדי), ה'סוגסטיות ההיפנוטיות' תיצורנה בבן השחור מצב תודעתי השונה באופן מהותי ממצב של מודעות רגילה. רוב המהופנטים מתארים מצב זה כ"מצב מהנה של ריכוז מוגבר".

קראתי בויקיפידיה על חוק ההיפנוזה בישראל, והוא אוסר על אנשים שלא הוסמכו בידי המדינה (והם אך ורק רופאים ופסיכיאטרים) לבצע היפנוזה למטרות טיפול או בציבור. חוק זה גם אוסר על שימוש בהיפנוזה למטרות בידוריות בישראל. אבל מה שנעשה על בטוח במיפגש הבא הוא שאני אבקש כמה מתנדבים לתת לי להפנט אותם, ולפני כולם אצווה עליהם להשתין על טי-שירט של הלייקרס שאביא איתי. זה לא  יהיה  בידור כי לא נדרוש כסף כניסה, ובכלל, להשתין על ופיית הלייקרס זו מצווה!

השיטה שאני משתמש בה להיפנוט היא "שיטת דייב אלמן" שלמדתי אותה בפן סטייט ומרינה, ובשימושה (אבל אני יכול להפנט גם אחרת!) לוקח לי בערך 4-5 דקות להפנט אובייקט 'קל' (כמו הבן השחור או דדי). מידן נראה לי כאובייקט 'בינוני'. ייקח לי איזה 10 דקות להפנט אותו. מתן ואסי נראים לי כאובייקטים יותר קשים, אבל תוך 15 דקות הם מהופנטים, אפילו אם הם לא מאמינים בהיפנוט ומתנגדים לי (כמובן שלא מדובר עליהם בורחים ממני למכוניתם!)

אגב, רק שתדעו שקיים מתאם חיובי גבוה בין אינטיליגנציה לבין "יכולת להיות מהופנט". ז"א מתאם שלילי גבוה בין IQ והזמן בדקות שלוקח להתהפנט (אני לא טוען לרגע שאסי ומתן הם לא אינטיליגנטים אך משום מה נראה לי שהם "יתנגדו" באופן בלתי מודע להיות מהופנטים, ואצטרך לעבוד עליהם קצת יותר, ואולי על אסי אפילו יותר כי כאדם מסורתי אולי 'היפנוט' הוא לא חלק מאמונתו (אגב, אני בטוח שהרבה חרדים ניכנסים למצב היפנוטי-עצמי (SELF HYPNOSIS) בשעת תפילתם. כשהם נעים קדימה ואחורה הם אשכרה מהופנטים).

החסם העיקרי בפני היפנוט הוא פחד של המהופנט להתהפנט. האמונה לפיה לא ניתן להפנט אנשים עם כוח רצון רב היא מיתוס, ודווקא אנשים כאלה קלים להיפנוט.

אחת מנקודות המחלוקת העיקריות בהיפנוזה נוגעת בשאלה אם מדובר במצב תודעה ייחודי (שמכונה HYPNOTIC TRANCE) או שמדובר בשרשרת תופעות "רגילות" (כגון ריכוז סופר-גבוה ומיקוד צר של הקשב) היוצרות את החוויה ההיפנוטית – כמו דוגמת החרדים שהבאתי.

השימושים בהיפנוזה הם לתת למהופנט סוגסטיות ("הצעות") שיפעלו בזמן ההיפנוזה או ימשיכו לפעול גם אחרי ההיפנוזה. נניח אם אדם נמצא במצוקה שבגלל בא לטיפול היפנוזי הגורמת לו לחצים פיזיים וכאב פיזי, המהפנט יכול לנסות 'לשחרר' את האדם מהכאב הפיזי שהוא לא יותר מכאב פסיכוסומטי, וכפי שהמטופל הביא על עצמו את הכאב והלחץ, הוא יכול גם לשחרר את עצמו מאותם לחצים.

אותה שיטה ניתן לפתח ב-SELF HYPNOSIS: כשאשתי רינה ז"ל טופלה בבולטימור, ואני נסעתי עם שתי בנותי מגרדן סיטי לבולטימור אחרי שסיימתי ללמד ב-10 בערב והבאתי את הבייבי-סיטר לביתה, הייתי נוהג שעתיים-שלוש עד שעיני החלו להתעייף. הבנות כבר מזמן ישנו בשקי שינה בחלק האחורי של הסטיישיון-וואגן. מה שהייתי עושה אז זה לעצור בתחנת חנייה, לתת לעצמי סוגסטיה שאני עומד לעצום את עיני לעשר דקות, וכשאתעורר ארגיש טרי ומוכן לנהוג את כל המשך הנסיעה.  חובה להתרכז עד כמה שאפשר בסוגסטיה, ואז לעצום את העיניים תוך החלטה שאתה פוקח את עיניך טרי ומוכן לעוד שעתיים נסיעה. זה כמעט תמיד עבד!

אותה שיטה נמצאת בשימוש במקרים של פחדים (פוביות), וכאן בא השימוש של היפנוזה בספורט.

העוסקים בהיפנוזה טוענים כי מצב תודעה היפנוטי נפוץ באופן טבעי במרבית האנשים, וקשה להפרדה מריכוז גבוה מאוד בו המודעות לסביבה אובדת. לדוגמה, בזמן נהיגה יכול אדם למצוא את עצמו מתקדם בקטע דרך מוכר, ללא כל זיכרון על הנהיגה בקטע דרך זה. באופן דומה, אדם הצופה בטלוויזיה בריכוז רב מאבד את המודעות למתרחש ליד המסך, וילדים קטנים אף מאבדים את המודעות לקולות אחרים מסביבם, כגון קריאה בשמם. אותו דבר עם החרדים בשעת תפילה.

השימושים ההיפנוטיים העלולים לעזור בספורט הם בעיקר להסרת מנגנוני הגנה שאתלט מפתח בתת המודע שלו. היו מאות מחקרים על כך. אביא כמה דוגמאות מזכרוני על מקרים ספציפיים בספורט שאתלטים נעזרו מאד ע"י היפנוזה:

*פיצ'ר מה-MLB שחובט מסויים חבט נגדו בהצלחה רבה והוא החל לחשוש מלזרוק אליו לאזור הסטרייק, ובתת מודע זרק 'בול' אחרי 'בול'. ע"י טיפולים היפנוטיים הפוביה הזאת מהחובט המסויים נעלמה.

*מרים משקולות  שתמיד היה נדמה לו שיריביו "כבדים ממנו". ככה הם נראו לו, אפילו את משקלם נקבע כנמוך יותר. ע"י טיפולים היפנוטיים 'הגדולים' הפכו בתת המודע שלו ל-'קלים ממנו'.

*מתעמלת אולימפית אמריקאית שנפלה כמה פעמים מה-UNEVEN BARS בביצוע 'הירח' המפורסם כי הבר הנמוך תמיד נראה לה "רחוק מדי". בהיפנוזה הבעייה ניפתרה.

*רץ למרחקים אפריקאי מקניה שתמיד "חיכה" לשבירה בספרינט האחרון בישורת נגד מתחרים ברמתו, ותמיד 'שבק' במטרים האחרונים. הבעייה המנטלית בתת מודע נפתרה או נעזרה ע"י טיפולים היפנוטיים.

מצד שני כשאתלטים מטופלים התבקשו לשפר את תוצאותיהם הטובות ביותר תחת היפנוזה הם תמיד נכשלו. למשל פיצ'ר שהאמין שהוא לא מסוגל לשבור מהירות של 100 מייל לשעה (שיאו היה 96) קיבל סוגסטיות שהפיץ' הבא יהיה 104 מייל לשעה, וכשהוא זרק תחת היפנוזה, מהירות השיא שלו לא עברה את ה-80 מייל לשעה.

ההסבר? הוא היה פיצ'ר ללא בלוק מנטלי שמנע ממנו לזרוק מעל 100. הוא ניסה הכל ולא הצליח. דווקא תחת היפנוזה אתלטים עליונים כאלה מאבדים את יכולת הריכוז והמוטיבציה שלהם כשהם ערים לחלוטין.

ז"א שהיום ברור כמעט ללא ספק שהיפנוזה עוזרת רק אם האתלט יוצר לעצמו בתת-מודע מעצורים מנטליים ("MENTAL BLOCKS") שהם לא גבול יכולתו, אלא גבול מלאכותי שהוא שם לעצמו בתת מודע. במקרים כאלה היפנוזה יכולה לעזור בהסרת המעצורים המנטליים, או פחדים מיריב, ותופעות שליליות אחרות שאינן קשורות לביצוע הפיזי גרידא.

אני לא קראתי אף פעם על מחקר בו אתלט ללא מעצורים נפשיים שיפר את שיאו תחת היפנוזה, ולא שמעתי או קראתי אף פעם על שיא עולמי שנשבר כשהאתלט היה מהופנט. להיפך – היפנוזה רק תגרום לתופעות שליליות לאתלטים האלה שללא היפנוזה הם עם 100% מוטיבציה, וחוסר מחלט של SUCCESS PHOBIA.

***

אז עכשיו, כיצד ג'ון הבן השחור יסכים ללכת עירום על הטיילת? כי בתוכי תוכו הוא היה 'מת' להסתובב עירום על הטיילת אבל מעצורים כגון 'בושה', 'פחד מהמשטרה' וכו' עוצרים מבעדו לעשות זאת.

ומה עם דדי וההשתנה על חולצת הלייקרס? אז ישנן שתי אפשרויות:

1. בתוכי-תוכו הוא אוהד מיאמי…

2. ההשתנה על הגופייה לא נחשבת אצלו כ-"חשובה כל כך" ולכן הוא 'יסכים' בתת-מודע לעקוב אחרי הוראותי כי הוא נמצא בטראנס. אבל אילו בקשתי ממנו לתקוע בי סכין, הוא היה פורץ בצחוק ומתעורר מיד מהטראנס כי לרצוח אדם חף מפשע הוא בניגוד גם למודעותו, וגם לתת מודע שלו.

הוידיאו הזה ייתן לך טיפונת הרגשה של לפני היפנוזה (אם תתרכז באמת):

מנחם לס

הזקו והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 21 תגובות

  1. מנחם מאמר מהמם ביופיו, אשמח שתענה לי על כמה שאלות:
    1. האם היפנוזה יכולה לשפר את אחוזי הקליעה בכדורסל, הרי יש משחקים ששחקנים קולעים באחוזים מטורפים לעומת משחקים שהשחקנים לא פוגעים בכלום.

    1. השאלה צריכה להיות אפילו יותר ממוקדת –

      האם אפשר להשתמש בכלים פסיכולוגים (כולל היפנוזה) בשביל לטפל בבעיות בקליעה שבבירור מהתן הוא פסיכולוגי.

      (זריקות עונשין. הרי ידוע שהשחקנים שקולעים פחות מחצי מזריקות העונשין שלהם במהלך משחקים, באימונים קולעים טוב בהרבה)

    2. אני בטוח שניסו זאת עם דווייט האווארד, דיאדרה ג'ורדן, ועוד. לדעתי הכל תלוי במקור הבעייה. אם היא נעניין מוטורי של, נני, קואורדינציה מוח-יד, היפנוזה לדעתי לא יכולה לעזור. אבל אם מקור הבעייה הוא מנטלי (נניח בגלל 'פחד החטאה' החישוק נראה לו קטן, או עקום, או יש לו אובססיה עם הסתכלות על הרשת במקום החישוק), אז היפנוזה עלולה לעזור מאד

      1. שאקיל ציין שבאימונים הוא היה קולע מקו העונשין באחוזים מצוינים ובמשחק נאדה, מכאן ניתן להסיק השפעה פסיכולגית.

    1. אני בטוח שהוא לא היחידי. ישנם רופאי שיניים ומטופלי שיניים שבמקום זריקת נובאקין עוברים טיפול שיניים תחת היפנוזה ללא כל זריקה.

  2. טור מעולה

    אי אפשר היה לעזור לרויס ווייט עם הפחד טיסה שלו בעזרת היפנוזה ?
    (תמיד הייתה את השיטה בה הטיסו את בי-אי בורקס מה A-team אבל זה נראה לי לא ישים במקרה של ה NBA )

    1. אני בטוח שניסו.
      עד כמה שאני יודע אם הפחד מטיסה מקורו בפוביה מנטלית בסיסית כמו פחד ממוות (לכן לא תוכל תחת היפנוזה לצוות על מהופנט שישתה רעל) אז היפנוזה לא תשיג הרבה. אבל אם מקור הפחד הוא יותר 'שטחי' אז אולי היפנוזה כן תעזור. אני יודע על מקרים שהיפנוזה עזרה נגד פחד גבהים.

  3. מנחם בשעת מצוקה נעזר בזה,ריכוז, היפנוט, תפילה, סוגסטיה,בקשה
    מכוח עליון, או… איך שלא נקרא לזה, זה עזר וזה מה שחשוב.
    כתבה יפה ומרחיבת דעת, תודה רבה.
    אם מישהו יזכר בזה בשעת מצוקה וינסה להשתמש בשיטה, זה נהדר,

  4. פוסט מעולה. אם במפגש או בכל זמן אחר, הייה סמוך ובטוח שלא אתן לאף אחד להפנט אותי (למרות שיכול לעזור לי בלא מעט תחומים). המחשבה שהתודעה שלי לא בשליטתי מרתיעה אותי.

  5. מצטער לבאס, אבל היפנוזה זה בולשיט, ולומר שמי שלא מתהפנט זה בגלל שהוא מתנגד לזה, מזכיר לי את המאמינים בסיאנס, ולשאלתי איך זה קורה שרוח עונה תשובה שיודעים שהיא לא נכונה בעליל, מסבירים את זה בזה שיש רוחות שקרניות…
    אז יש כאלה שמקבלים תשובות מהסוג הזה בשביל להמשיך להאמין, אבל אצלי ההגיון עובד אחרת…

  6. רק להבהיר, היפנוזה זה בולשיט אם אני מנסה או כל בן אדם שהוא סקפטי מטבעו, אבל יש סוגי אנשים שהם צייתנים באופיים ועליהם היפנוזה יכולה לעבוד, כמו על כמו מיני מאמינים במשהו (דתיים, כתות, רוחות רפאים וכד')

    1. מציע לך ללכת ליוטיב ובקש SELF HYPNOSIS ושם ישנם כמה סרטים המסבירים מה זה, והמדגימים כמה שיטות להיפנוט עצמי. התנאי הראשון הוא רצון ומוכנות, ואז השאר די פשוט.

  7. מנחם מעולה, נשמע שרינה ז"ל היתה אישה מדהימה.
    במפגש הבא, אם אהיה בארץ אשמח להיות.שפן נסיונות, תהפנט אותי לחשוב שיוסטון לקחו אליפות

כתיבת תגובה

סגירת תפריט