הדרך לשאנז אליזה (1) – מורה נבוכים / דוד "פאקו" סעדה

הקיץ הקרוב מרעיף עלינו, חובבי הספורט, מכל טוב. היורו, קופה אמריקה, ווימבלדון, האולימפיאדה וכמובן הטור דה פראנס, אשר ייפתח בשבת הקרובה – פנינה שנתית בת שלושה שבועות של הנאה טהורה משולבת בסאדיזם ו\או מאזוכיזם, תלוי מאיזה צד מסתכלים על זה.

זהו פוסט ראשון מבין כמה, שינסו לסקר את הטור ממספר זוויות. ידידי עידו גילרי ירחיב על סוגי רוכבים ויתמקד ברוכבים ספציפיים. אנוכי אנסה לסקר את מהלך הטור עצמו, כולל פריוויו אליו בפוסט הבא. הפוסט שלפניכם ינסה לעשות קצת סדר במושגים למי שלא תמיד שולט בכל מה שקורה בטור או בענף בכלל, ומעוניין לעקוב.

הטור זה פראנס, מירוץ המתקיים כבר למעלה ממאה שנה, נחשב לפסגת מירוצי האופניים. זהו גרנד טור, אחד מתוך שלושה (האחרים הם הג'ירו ד'איטליה והוואלטה ד'אספניה), המורכב מ-21 קטעים רצופים, על פני כשלושה שבועות (עם שני ימי מנוחה במהלכם). המנצח הוא בפשטות זה שעובר את כל המרחק בזמן המצטבר הקצר ביותר. פרט למנצח הכללי, יש כמובן יוקרה רבה בנצחונות בקטעים עצמם, ורובם מזכים בשניות בונוס עבור הזמן הכללי.

לקטעים בטור יש מספר פרופילים:

  • קטעי טיפוס: אלו הם הקטעים המהווים את עיקר העניין בטור, היות והמנצח בטור בד"כ נקבע בהם (כי שם הבדלי הזמנים בין הרוכבים הם הגבוהים ביותר). בקטעי הטיפוס כל הפסגות מדורגות לפי מספר מ-1 (הקשה ביותר) ועד 4, ובנוסף יש את HC, בצרפתית Hors Catégorie (מעבר לקטגוריה) שהיא הקטגוריה הקשה ביותר. המטפסים, בדומה לרצים למרחקים ארוכים, הם בד"כ רוכבים בעלי מבנה גוף צנום למדי.
  • קטעי מיאוץ (ספרינט): אילו הם קטעים מישוריים ברובם, המסתיימים במיאוץ המוני, במקרים רבים ממש בפוטו פיניש. לקטעים אלו בד"כ אין השפעה על התוצאה הכללית, כי הפרשי הזמנים בהם זניחים עד לא קיימים. הסאדיסטים בינינו עשויים גם הם לאהוב אותם, היות והסיכויים לתאונות בהם הם הגבוהים ביותר. למאיצים יש מבנה גוף מעט שרירי יותר מאשר לאחרים (אם כי אף אחד מהם הוא לא יוסיין בולט).
  • קטעי נגד השעון (נג"ש): אלו הם קטעים קצרים יותר, בהם כל אחד מהרוכבים רוכב לבד, במטרה לעבור את הקטע בזמן קצר ככל האפשר. כאן הרוכבים גם משתמשים באופניים ובביגוד המותאמים לקטע נג"ש. בנוסף לקטעי הנג"ש הקלאסיים הנערכים במישור, נוספו בשנים האחרונות קטעי נג"ש קבוצתיים וקטעי נג"ש בעלייה. בד"כ יש 2-3 כאלו בכל המירוץ.
  • קטעי מעבר: למעשה קטעים שלא תואמים אף אחת מהקטגוריות שפורטו כאן. למשל קטעי Rolling Hills (עליות וירידות מתונות לסירוגין).  פופולריים בעיקר בקרב קבוצות בריחה (ע"ע).
דוגמא לפרופיל של קטע (קטע טיפוס רצחני באנדורה וספרד בטור הקרוב)

פרט לזכייה במירוץ כולו ולזכייה בקטעים, ישנן קטגוריות נוספות המהוות מטרות כשלעצמן, לכל אחת מהן מוענקת חולצה למוביל בקטגוריה:

  • החולצה הצהובה – למוביל הכללי במירוץ (בג'ירו החולצה היא ורודה ובוואלטה – אדומה).
  • החולצה הירוקה – המאיץ המצטיין. נצחון בסיום קטעי ספרינט או בכאלו המסומנים כקטעי ספרינט ביניים בתוך הקטעים השונים מזכה בנקודות בקטגוריה זו.
  • חולצת הנקודות (Polka Dot) – מלך ההרים. כל פסגה במירוץ מזכה בנק' את אלו העוברים אותה ראשונים, לפי דרגת הקושי של הפסגה.
  • החולצה הלבנה – הרוכב הצעיר. מיועדת לרוכב המהיר ביותר מתחת לגיל 26.
תצוגת חולצות הקטוגריות המסורתית בפתיחת הקטע האחרון של הטור

הרוכבים במירוץ מחולקים לקבוצות, כל אחת בעלת תשעה רוכבים. מטרת הקבוצה היא אחת – לסייע ככל האפשר למטרת הרוכב המוביל של הקבוצה, יהא זה מטפס או מאיץ. המובן של לסייע כאן הוא בעיקר אחד – לרכב לפניו ולחסום לו את התנגדות הרוח ככל האפשר, עד שיפרוץ קדימה בנקודה שבה יגיע למיצוי המקסימלי של יכולותיו. כל סייען כזה נקרא דומסטיק – Domestique. עובדה זו הופכת את מירוץ האופניים לייחודי בכך שהוא מהווה ספורט אישי וקבוצתי כאחד. יש מקרים בהם לקבוצות יש מספר רוכבים מובילים, אם כי זה פחות שכיח (גורם לפיצול כוחות של הסייענים בקבוצה). ישנן 18 קבוצות WorldTour בעלות זכות להשתתף בכל המירוצים של העונה, ובטור עצמו ניתנת זכות זו לעוד ארבע קבוצות Wild Card, רובן צרפתיות. פרט לסיוע הניתן ע"י הרוכבים עצמם, לקבוצה יש מערכת לוגיסטית שלמה שנועדה לסייע לרוכבים. זה כולל אספקת אוכל ושתייה, סיוע טכני ורפואי, ותדרוך שוטף תוך כדי המירוץ דרך רשת קשר פנימית. הרוכבים במירוץ לובשים את בגדי קבוצותיהם, כאשר יוצאי דופן הם כמובן לובשי החולצות בקטגוריות השונות, וגם לאלוף העולם ולאלופים הלאומיים של כל מדינה יש חולצות ייחודיות.

הנה עוד כמה מושגים שכדאי להכיר:

פלוטון: זוהי דבוקת הרוכבים. המקום בו רוב הרוכבים נמצאים רוב המירוץ כדי לחסוך מאמץ.

קבוצת בריחה: קבוצה קטנה של רוכבים, כמעט תמיד מקבוצות שונות, הבורחת לפלוטון בשלב מסויים של הקטע, בד"כ במטרה לזכות בו. הרוכבים בקבוצה משתפים פעולה על מנת לשמור על הפער (ע"י רכיבה באליפסה – הובלה מתחלפת), אך במקרה השכיח נתפשת ע"י הפלוטון בעל העוצמה הגבוהה יותר.

GC – טבלת המובילים במירוץ הכללי (General Classification). לעניין זה רוכב GC הוא רוכב המתמודד על זכייה בטור כולו.

בסיקור המירוץ ישנם מושגים רבים בשפת המקור, דבר חינני למדי בעיניי. הנה כמה מהם:

  • Tete de la course (ראש המירוץ) – מתייחס למובילים בקטע (בד"כ קבוצת בריחה).
  • Poursuivants (עוקבים) – מתייחס לאלו שרודפים אחרי קבוצת הבריחה.
  • Flamme rouge (להבה אדומה) – דגל אדום המסמן מרחק של ק"מ אחד לסיום.
  • Lanterne rouge (פנס אדום) – הרוכב האחרון במירוץ. הפך באופן אבסורדי לתואר נחשק למדי…
  • Étape – קטע במירוץ.
  • Maillot Jaune – החולצה הצהובה
אז תלמדו כמה מלים בצרפתית, מה יש?

איפה עוקבים:

יורוספורט: מספר אחת בסיקורי אופניים. עם קרלטון קירבי ושון קלי האגדי במבטא בריטי\אירי, מקצוענים לעילא ומצליחים להחזיק שידורים שלמים בחן ללא מאמץ.

ערוץ הספורט: בשנים האחרונות הרימו פאנל נהדר של חברים מצמרת הענף בארץ, אנשים שחיים ונושמים את הענף, ונותנים יופי של פרשנות ותובנות בשפת הקודש.

אתר Steephill: האתר הטוב ביותר למעקב אחר הענף. שם ניתן למצוא פריוויואים למירוץ כולו כולל רשימות הרוכבים והקטעים, לינקים לסיקורים חיים, תוצאות וסיכומים. חביב עליי שם במיוחד המוד ללא ספוילרים לקטע הנוכחי, בו ניתן לראות סיקור לקטעים בלי להסגיר מראש את הזוכים. הנה הלינק (ישירות לטור).

 

/

פאקו

ממונה על איזור 51 בהופס.

לפוסט הזה יש 37 תגובות

  1. המון תודה פאקו.
    זוג הארות:

    השידור מאפשר צפייה, מעבר לרוכבים עצמם (באמצעות מצלמות שנמצאות על מכוניות חשמליות ואופנועים חשמליים) גם בנופיה הקסומים של צרפת ולעתים גם של ארצות אחרות דוגמת אנדורה. אני במיוחד אוהב את הצילומים מהמסוק שמלווים את המירוץ.

    הקטע האחרון של המירוץ מסתיים בשדרות אלישע/שאנז אליזה שבפריס.

  2. תודה פאקו.
    בעונה שעברה החזירו את הבונוס למנצחים כפי שהיה בעבר. מה קרה שהשנה זה שוב בוטל?
    אני אישית מעדיף לצפות בערוץ הספורט, מהסיבות להלן: אין הפסקות לפרסומות, השידור לפעמים מתחיל מוקדם יותר, השידור בעברית. יש כמובן גם תכנית סיכום יומית.
    האתר של הטור מאד ידידותי למשתמש, בעיקר כדי לראות מה יהיה בכל קטע, מי מוביל, מי ניצח קטעים קודמים וכיו"ב.

  3. יופי של סקירה בתקווה שנצליח למכר כמה שיותר לספורט.
    קוריוז קטן לגבי דירוג הפסגות (שאני לא יודע עד כמה הוא מדויק או סתם אגדה אורבנית). אי שם באמצע המאה שעברה כשרצו לפצל את דירוג הפסגות לפי הקושי החליטו לעושת זאת על פי ההילוך שבו ניתן לעלות את ההר במכונית .כך פסגה שניתן לעלות רק בהילוך ראשון קיבלה דירוג 1 ואלו שלא ניתן היה לעלות עם המכונית קיבלו את הדירוג -HC.
    לא מצאתי סימוכין לסיפור הזה אבל דיוויד דאפילד עליו השלום חזר עליו מספר רב של פעמים כך שגם אם זו סתם אגדה זה עדיין סיפור נחמד.

    1. טוב חפרתי וחפרתי וכנראה מדובר בסיפור ללא אחיזה ממשית במציאות והוא בעצם סוג של מיתוס או אגדה הררית של עולם רכיבת האופניים. לפחות ככה רוב ההתייחסויות לסיפור
      יכול עדיין להיות שיש איזה גרעין של אמת בסיפור שנובע אולי מאיזה מקרה שבו רכב לא הצליח לעבור או שווק חיים בעליה כלשהי, או שאולי איזה התבדחות בעניין הובילה ליצירת הסיפור, אבל נראה לא סביר שהסיפור במלואו נכון.

      בכל מקרה בגרסה המלאה יותר כביכול מדובר גם על סוג הרכב סיטרואן 2CV, מה שאולי אומר משהו לחובבי כלי רכב.

      כולם כמעט מסכימים שהיה נחמד אם הסיפור היה נכון.

  4. מנצל את ההזדמנות כדי לספר על מה שקרה אתמול באליפות ישראל ברכיבה:
    אתמול נערכה האליפות בבית גוברין.
    אצל העלית בגברים, זכה גיא שגיב מהקבוצה המקצוענית סייקלינג אקדמי. כמה שניות אחריו הגיע בן קבוצתו אביב יחזקאל. יחזקאל, שכנראה לא היה מרוצה ממהלך התחרות או מהטקטיקה הקבוצתית, עבר את קו הסיום תוך כדי סימון תנועה מגונה, שלאחריה זרק את אופניו בהפגנתיות. לא ממש מוסיף כבוד לענף. כל חמשת הראשונים היו מאותה הקבוצה.
    אצל הנשים, הפתיעה מרים בר און כשזכתה באליפות. בר און, שלא ממש נחשבה למובילה בקטגוריה, יצאה לבריחה, והובילה בפער משמעותי לאורך המסלול. הרוכבות שנחשבו פייבוריטיות, כמו רותם גפינוביץ' (אלופת השנה שעברה), פז בש ושני בלוך (הנציגה לריו), נשארו תקועות מאחור ולא חשבו לנסות לתפוס את הבריחה.

  5. תודה רבה,
    אינפורמטיבי, ומעניין!

    אני כמעט ולא מגיב בטורי דיומא בגלל שכדורגל אני לא סובל, ובאופניים אני ככל לא בקיא.

    כך שטור שמסביר את "הטור", בהחלט היה נחוץ, ויש מצב, שלראשונה בחיי אנסה לעקוב.

    1. גיא –
      מתי נפטרת מכדורגל? לי זה קרה במהלך הצבא (בן 25), והטורניר הנוכחי הכי פחות מעניין אותי אי פעם..
      האם זה בגלל שכבר יש לנו פוטבול אחד שהוא מוצלח יותר? או שמא המשחק הזה פשוט לנו מדי?

      על עצמי אני פשוט לא מבין איך משחק ש120 דקות ממנו יכולות להיגמר ב0-0, כלומר, בלי שום אירועים (אתם יכולים להגיד שהתקפה שנגמרה בנבדל או חופשית שפיספסה את השער "רק" בחצי מטר נחשב לאירוע במשחק, אבל בינינו..). משחק שלדעתי הפופולאריות הגדולה לאין שיעור משאר הענפים נובעת מכך שזה המשחק הקל ביותר למשחק. ארבע אבנים ופחית..
      ולכן משחקים אותו כל כך הרבה בשכונות עוני. אין אקססוריס כלל.

  6. אהה שני בלוך כבר בת 37 יצטרכו לארגן לה הנשמה בריו וכבר כתבתי עג כמה התוכנית של יוני ירום יור איגוד האפניים להריץ מועמדת לריו כדי לארגן לאיגוד ולעסקנים נסיעה לריו מגוכחת.
    והנה באה התחרות והוכיחה זאת.

    בקשר לטור מענין הקשר לפרשת דריפוס
    וכמה מלים על התחרות
    המוביל הרוכב נגד רוח מבזבז 25 אחוס יותר אנרגיה מהרוכב אחריו

  7. הקבוצה עובדת עבור המוביל כך כל הרוכבים מתחלפים בהובלה .
    חוץ ממנהיג הקבוצה שחוסך כוח.
    ויושב מאחור לא עובד לא רוכב מול רוח לא מעמיס בקבוקי שתיה ואם האופנים שלו תקולים אחד הפועלים עלול לותר על שלו .
    האחרון חייב לסים את הקטע בזמן המנצח ועוד אחוז מסוים ממנו כדי לעמוד במגבלת הזמן

  8. קטעי טיפוס יכולים להגיע בסוף רכיבה מישורית ארוכה כמו לדוגמא המונט ונטו שהוא קטע שנותן עדיפות לרוכבים גדולים שיכולים לרכוב כשענים בקטע טיפוס פרום למשל .
    או קטע שבו עליה ירידה ושוב ושוב ושוב. מה שנותן יתרון למטפס טהור קטן מימדים כגון פוריטו קינטנה קונטאדור.
    קונטאדור הוא למעשה בין הבודדים המשלבים יכולות של מטפס טהור עם מטפס שען .

    קינטנה הוא המטפס הטהור הטוב ביותר.
    ולורדה היה המטפס בעל מיאוץ הסיום החזק מכולם תכונה נדירה שרק פיטר סאגן מתקרב אליה .
    פרום ופורט מתחילים חזק כל טור ונחלשים בהמשך
    הדרך לנצח את פרום היא להפתיעו ולברוח לו בקטעי ההתחלה אם יש בהם מעבר הכרחי נגד רוח כי באזור כזה היתרון הקבוצתי של סקאי לא בא לידי ביטוי.

  9. שענים חזקים
    פאביאן קנצלרה וטוני מרטין הם השענים החזקים ביותר .
    וורן ברגיל עושה קולות שהוא שען עם יכולות טיפוס לא בין הטובים ביותר אך מספיק טוב לגנוב קטע.
    מאז תומאס פוקלר לא היה לצרפתים מוביל במירוץ ובהחלט לא מועמד לניצחון .
    אז נסים כאן בשתי מלים בצרפתית את הסקירה בלשון עלה עלה או אלה אלה …..ונחכה ליום שחרור הבסטיליה לתובנות נוספות וויו לה פראנס.

    1. מאחר והבטחתי שלא אכתוב כאן מאמר אף פעם אז אכן לא אכתוב.
      לא על אופניים ולא על שום דבר אחר באתר הזה.

      אתם יכולים להתיחס לנכתב או לא להתיחס כרצונכם .
      מה שבטוח שהטור הקרוב לא יהיה מענין במיוחד יחסית לשנים עברו .
      אלא אם כן אסטנה שוב ישלפו סוס שחור ויש להם כזה ויתפסו את האנגלים שוב בלי המכנסיים .

        1. לא ביקשתי לפתח דיון רק רציתי להרחיב קצת .
          מי שלא מבין מהו מירוץ אופנים ולמה הוא קבוצתי יכול להוסיף לו .
          לא קשור לרוכבים אלא לאופי המירוץ.
          מה שאומר שלא הרוכב הטוב ינצח אלא זה שלו הקבוצה הטובה ביותר.
          לדוגמא לאנס בדומה ללברון הצטרף לקבוצה מוכנה שאותה הוביל קונטאדור.
          בקנוניה עם קב גארמין וטוני מרטין אירגן לאנס בריחה במעבר הכרחי עליו כתבתי קודם .
          עכשיו לאנס הוביל את המירוץ וקבוצתו כולל קונטאדור היתה צריכה לעבוד בשבילו כי הוא המוביל כך סוכם.
          אלא מאי זו היתה גניבה שכן ארמסטרונג ברח לקבוצתו בשיתוף קב אחרת .
          על גניבות משלמים וקונטאדור הגיב ברח בקטע שיצא מחירונה למרבה האירוניה עיר בה התגורר ארמסטרונג ובעליה לארקליס אתר סקי באנדורה פירק את לאנס לגורמים .
          לאנס הוא בכין מי אמר לברון …
          הלך ובכה בטוויטר ואפילו הלשין שקונטאדור לקח …
          אמר לו אני הייתי מפתח הספק כזה אז. .
          בקיצור תמיד בספורט מי שבכיין הוא גם רמאי .

  10. תודה פאקו!!!!
    אני עוקב כבר כמה שנים… אז למדתי את המושגים מצפייה. דרך אגב השדרי אופניים של ערוץ הספורט נהדרים!
    יאללה קונתדור!!!

  11. תודה פאקו – אני לא צופה כי זה יוצא על אותם שעות של הטניס. אבל שנגמר הטניס אני צופה בעניין כרבע שעה ואז בד"כ נרדם…
    מה שאני זוכר מהטור הקודם זה שלפני השידוק החי יש מתכונים מהאזור בצרפת שהם רוכבים עם השף גבריאל ולמדתי להכין ממרח של דגים מצויין בקונייק וחרדל. שהיה אוסטרלי בהובלה הצלחתי להחזיק מעמד אפילו 20 דקות.

    ספורט שכיף לעשות ומשעמם לראות!

  12. מעולה, תענוג שאתר הספורט מספר 1 בעברית כותב גם על הספורט הנפלא הזה..
    נופל על תקופת מבחנים אז פחות אהייה מעורב..

להגיב על מולי לבטל

סגירת תפריט