היורו יוצא לדרך – פריוויו בית א׳/ מאת שגיא נאור

אנחנו בפתחו של קיץ בשנה זוגית – לחובבי הכדורגל ברחבי העולם המשמעות היא טורניר בינלאומי גדול. ואני לא מדבר על הקופה סנטנריו שממשיך לאבד כוכבים ואת היוקרה.

יורו 2016 יוצא לדרך בצרפת במתכונת מחודשת – 24 נבחרות, כמעט חצי מהמשתתפות במוקדמות, מה שכמובן מחייב שינוי שיטה כשבנוסף לנבחרות שתסיימנה בשני המקומות הראשונים תצטרפנה 4 הנבחרות עם המאזן הטוב ביותר מבין המסיימות במקום השלישי לשמינית הגמר.

אם היו שואלים אותי לפני המוקדמות הייתי אומר "מצוין, סוף סוף אנחנו הולכים להעפיל לטורניר גדול". אחרי שהצלחנו לשגר עוד דלי לחיבורים והנחנו את הפרובנציאליות בצד נשארנו עם טורניר מסורבל מבחינת השיטה וכמות נבחרות בינוניות שעולה על כמות הנבחרות הגדולות. מטורניר מרתק עם משחקים שווי כוחות בין האימפריות של היבשת כבר בבתים המוקדמים נשארנו עם שבועיים משמימים משהו והמתנה לרבע הגמר, אז הטורניר יתחיל באמת. ואם כל זה לא מספיק – הולנד נשארה בבית…

הייתי מחלק את היורו לחמש קבוצות איכות:

א. הפייבוריטיות – אלופת העולם גרמניה, אלופת אירופה ספרד והמארחת צרפת.

ב. "יש לנו את הכלים לקחת את התואר" – איטליה, אנגליה, בלגיה, פורטוגל

ג. "אם הכוכבים מסתדרים חצי גמר בהישג יד" – קרואטיה, אוסטריה, פולין, שבדיה, רוסיה

ד. "רבע גמר לא מטרה מוגזמת" – סלובקיה, שוויץ, טורקיה, אוקראינה, ווילס, צ'כיה

ד. "וואלה עשינו את שלנו ושמינית גמר יהיה חלומי" – הונגריה, אלבניה, צפון אירלנד, איסלנד, אירלנד, רומניה,

 

לוח משחקי הבית:

10.6 22:00  צרפת – רומניה (שידור בערוץ 10)

11.6 16:00 אלבניה – שוויץ (שידור בספורט 1)

15.6 19:00 רומניה – שוויץ (שידור בספורט 1)

15.6 22:00 צרפת – אלבניה (שידור בספורט 1)

19.6 22:00 רומניה – אלבניה (שידור בספורט 1)

19.6 22:00 צרפת – שוויץ (שידור בערוץ 2)

 

צרפת – נבחרת הטריקולור עברה בשנים האחרונות כמות בלתי נגמרת של משברים, פארסות, מאבקים פנימיים ואפילו חקירות משטרה. אחרי דור שחקנים אדיר שהוביל לזכייה במונדיאל הביתי ב-1998 וזכיה ביורו 2000 וכלל העפלה לגמר מונדיאל נוסף (2006) הגיעה הנפילה. יורו 2008 ומונדיאל 2010 היו כשלונות מהדהדים, הן ברמה המקצועית והן ברמת התנהלות השחקנים והצוות המקצועי. ביורו 2012 ובמונדיאל 2014 הצרפתים לא הצליחו להתעלות והפסידו ברבע הגמר לשתי האלופות שבדרך – ספרד וגרמניה בהתאמה.

image
השחקן המצטיין של הטורניר? לא תסריט מופרך

בתור המארחת, צרפת לא נזקקה למוקדמות אולם צורפה לאחד הבתים לטובת משחקי הכנה. המאמן דידיה דשאן הצליח לגבש נבחרת צעירה ואיכותית עם שוער יציב בדמות הוגו לוריס, הגנה חזקה עם קוסיילני וראמי, קישור מגוון ומאוזן בהובלת פוגבה ומטווידי והתקפה נהדרת עם גריזמן וז'ירו. גם על הספסל יש לה כמה אסים מעניינים, במיוחד שני הצעירים – מרסיאל מיונייטד וקינגסלי קומאן מביירן.

פחות מזכיה בתואר יהיה כשלון עבור הצרפתים שחגגו בטורניר הביתי האחרון שארחו (1998) וזכו בעבר פעמיים בתואר האירופי (1984,2000).

שוויץ – הנבחרת בהובלת ולדימיר פטקוביץ׳ הסרבי מצליחה בשנים האחרונות באופן עקבי להעפיל לטורנירים הגדולים ובמונדיאל בברזיל גם העפילה לשמינית הגמר שם הודחה משער דרמטי של אנחל די מריה וארגנטינה בדקה ה-118.

במוקדמות השוויצרים לא ליקקו דבש ובמשחק במכריע על העלייה מהמקום השני אחרי אנגליה השוויצרים ביצעו קאמבק ביתי מטורף מול סלובניה כשהם חוזרים מפיגור 0-2 עד הדקה ה-80 לנצחון 3-2 שהכריע את המאבק בין השתיים.

הסגל, שמורכב ברובו משחקנים מהבונדסליגה, אינו משופע בכוכבים גדולים אבל רץ יחד כבר מספר שנים. בשער עומד יאן זומר המצוין מבורוסיה מינשנגלדאך, המגינים הם ריקרדו רודריגס ( אחד המגינים השמאליים הטובים בעולם) מוולפסבורג וסטפן ליכשטיינר מיובה, בקישור השם החם הוא גרניט ג׳אקה שנרכש ממש בימים האחרונים ע״י ארסנל תמורת 30 מיליון יורו ושרדאן שאקירי הנהדר (3 שערים במונדיאל בברזיל, 4 במוקדמות) ובהתקפה ספרוביץ׳ ומחמדי, גם הם נציגי הבונדסליגה. על הספסל יכול לעשות את ההבדל בריל אמבולו, החלוץ הצעיר של באזל, שזכור לנו מהמפגשים מול מכבי ת״א במוקדמות ליגת האלופות.

בניגוד להצלחה במונדיאל בו השוויצרים סופרים 3 העפלות לשמינית הגמר ב-6 הטורנירים האחרונים ועוד 3 הופעות ברבע הגמר בהיסטוריה היותר רחוקה, ביורו הנבחרת לא הצליחה מעולם  לעבור סיבוב.

השוויצרים רואים עצמם פייבוריטים בקרב על המקום השני אחרי המארחת ועם קצת מזל יכולים לחלום גם על רבע הגמר.

רומניה – המאמן הוותיק והחבר הטוב של שלמה שרף, אנגל יורדנסקו, חזר לקדנציה שלישית כמאמן הנבחרת הלאומית, יותר מ-20 שנה אחרי הקדנציה הראשונה. הרומנים ניצלו בית מוקדם הזוי לחלוטין בו המועמדת העיקרית יוון מסייימת במקום האחרון (אחרי איי פארו!!!) והנבחרת האלמונית מצפון אירלנד מסיימת ראשונה. הם סיימו במקום השני כשגם הונגריה, שסיימה שלישית, השתחלה ליורו דרך הפלייאוף.

דור הזהב של שנות ה-90 עם יורדנסקו הגיע להישגים אדירים כולל הופעה ברבע גמר המונדיאל ב-94׳ ושתי העפלות לשמינית הגמר ב-90׳ ו-98׳. ביורו 2000 הם העפילו לרבע הגמר אבל מאז רק העפלה אחת שהסתיימה בהדחה בשלב הבתים.

image
את מי אתם מזהים מהנבחרת המיתולוגית?

הדור הנוכחי אפור למדי ובלי כוכבים גדולים כשרוב הסגל מורכב משחקנים מהליגה המקומית. בשער צפוי לפתוח השוער של פיורנטינה, צ׳יפריאן טאטארוסנו. הקפטן ולאד צ׳ירישב מנאפולי מחזיק את ההגנה יחד עם רזבן ראט, המגן הותיק מראיו ואייקנו וכריסטיאן סאפונרו בעל עבר עשיר בפורטו, סראגוסה ואלצ׳ה (כמה שחקנים לנו יש מהליגות הראשונות של איטליה וספרד). בקישור ישחק מיודענו הובידיו הובאן, האלוף הטרי מבירת הנגב לצד הצעיר המוכשר ניקולאה סטנציו וגבריאל טורז׳ה – גם לו עבר בליגה הספרדית. את ההתקפה יוביל בוגדן סטנקו מגנצ׳לרבירליג׳י הטורקית שכבש בשורותיה 32 שערים בשלוש העונות האחרונות.

הרומנים לא יעשו חיים קלים לאף נבחרת, במיוחד אם נזכור שספגו הכי מעט מכל הנבחרות במוקדמות – רק 2 שערים. הם אמנם הבקיעו רק 11 אבל אם יצליחו להגן היטב יוכלו להפתיע ולעבור לשלב הבא על חשבון שוויץ או מהמקום השלישי.

אלבניה – היסטוריה למדינה הקטנה בעלת 3.5 מיליון התושבים – העפלה ראשונה לטורניר גדול. אולם, מי שחשב שהאלבנים ניצלו את שינוי הפורמט והשתחלו בגלל ריבוי הנבחרות או ניצלו בית קל במוקדמות טועה בגדול. הנבחרת מהבלקן השיגה נצחון ענק בפורטוגל וסיימה שניה רק אחרי החברים של רונאלדו כשהיא מקדימה נבחרות חזקות כמו דנמרק וסרביה. הרגע ההזוי ואולי החשוב במוקדמות היה במשחק מול סרביה אז טיסן אלבני יורט על ידי שחקן סרבי מה שהוביל למהומת ענק והפסד טכני לסרבים. מול הדנים היא סיימה פעמיים בתיקו. בשני משחקי ידידות בשנה האחרונה מול צרפת היא ניצחה פעם אחת וסיימה מולה בתיקו. כלומר, אמנם נבחרת בלי היסטוריה עשירה אבל ההווה שלה איכותי ולא במקרה היא העפילה לטורניר.

מי שאחראי על ההצלחה הגדולה הוא המאמן האיטלקי האלמוני יחסית, ג׳יאני דה ביאסי. סוד ההצלחה היה לשכנע שחקנים המפוזרים בכל אירופה והזיקה שלהם לאלבניה היתה מוגבלת מאחר ועזבו עם משפחתם בגיל צעיר בעקבות המצב הקשה במדינה לשחק במדי נבחרת הנשרים. חלקם הגדול חי כבר שנים בשוויץ ואף שיחק בנבחרות הצעירות של שוויץ. זוכרים את האחים בואטנג? אחד שיחק עבור גאנה והשני עבור גרמניה? אז קבלו את האחים ג׳אקה. על גרניט כבר דיברנו, טאולנט אחיו משחק בבאזל ועבור אלבניה. הם ייפגשו ביום שבת במשחק הראשון של שתי הנבחרות.

כאמור, הסגל מפוזר בכל אירופה. בין הקורות יעמוד השוער של לאציו, אטריט ברישה בן ה-27. הקפטן ושיאן ההופעות של הנבחרת הוא לוריק קאנה שהספיק לעבור בפ.ס.ז, מארסיי וסנדרלנד, גלאטאסריי ולאציו. כיום הוא בנאנט. המגן הימני הוא אלסייד היסאיי מנאפולי. בקישור שקלזן גאשי הוותיק מבאזל שעבר העונה לשחק בארה״ב, אבראשי מפרייבורג וטאולנט ג׳אקה. על כיבוש השערים אחראי סוקול סיקאלשי שמשחק בטורקיה.

אלבניה לא הולכת להוות תפאורה בטורניר הגדול הראשון שלה והיא תתחרה בכבוד מול רומניה ושוויץ.

תחזית: הצרפתים יסיימו במקום הראשון (בלי להביס ולהרשים), אחריהם הכל פתוח. שלוש הנבחרות די שוות ברמתן אבל אני מאמין שהניסיון השוויצרי יעשה את ההבדל. לדעתי אלבניה תסיים לפני רומניה.

לפוסט הזה יש 25 תגובות

  1. תודה על הפריוויו
    מומי מאמין שהצרפתים ישחילו את הבאגט וילכו כמעט עד הסוף
    24 נבחרות זה יותר מידיי

  2. צרפת ה-מועמדת, מבין החלשות אלבניה היא אחת המעניינות ביותר אני ממש מסכים שהיא תתמודד בכבוד, ואפילו סבור שהיא טובה יותר מרומניה

  3. לא סתם טיסן אלבני. דגל "אלבניה הגדולה", כולל קוסובו
    מה שבקלות היה יכול להוביל למהומה חדשה בבלקן. נגמר בנצחון לאלבניה. פרובוקציה משתלמת.

  4. שגיא תודה על ההשקעה והפריוויו המשובח.
    האמת שההרחהה של היורו העלתה נבחרות שמעולם לא היה להם סיכוי אמיתי ואני חושש שהרמה שגם כך בטורנירים הגדולים בד"כ לא מרשימה מסיבות רבות תצנח עוד יותר לפחות עד שלבי הנוק אאוט. נקווה שאתבדה. אגב מעניין מה קרה לנבחרת רומניה שהייתה לפני 20 שנה אחת המלהיבות בעולם בראשותו של האג'י והידרדרה לתחתית היבשת.

  5. אין לפורטוגל את הכלים לקחת , מצטער לבשר
    אני מאמין שאנגליה תקח את התואר , צרפת מחסירה יותר מידי שחקנים , ספרד לדעתי עם התקפה פושרת וגרמניה סתם תחושה כללית .

  6. מענייו אם ישראל תעפיל לטורניר של 48 נבחרות 🙂
    האלבנים בזכות
    אם מישהו ראה את הסרט ישראל מלחמה ולא חש תחושת גועל מבחרינו ?

  7. תכלס הטורניר שצריך לעשות הוא הליגה העולמית בכדורגל – טורניר של 8 הגדולות המסורתיות:

    אנגליה גרמניה צרפת ספרד איטליה הולנד ברזיל ארגנטינה.

    בפעם אחת בשני בתים של ארבע, או בשיטת ליגה על פני השנה – כל משחק הוא גמר גביע עולמי. רק לסדר פרס כספי נדיב לזוכה, ויש לכם את האירוע הספורטיבי הכי כיפי בכדורגל העולמי.

  8. רומניה אכן ירדה מגדולתה בשנים האחרונות,
    אין כבר את האג'י(המראדונה של הקרפטים), אין את ג'יקה פופסקו בהגנה ואין את מוטו בהתקפה,
    יצא לי לראות השנה בבוקרשט כמה פעמים את סטיוואה,
    האצטדיון החדש שם מרהיב, בגודל הוא פי 2 מסמי-עופר, מה שקורה שם בשנים האחרונות שיש הרבה קבוצות שמתנהלות תחת בעל הבתים מושחתים, רומניה מנסה לשמור על תקינות פיננסית וטוהר משחיתות והם מקפידים על קלה כחמורה , זה אחד התנאים העיקריים שמונעים מהמדינה להיכנס רשמית וסופית לגוש היורו כולל הליך השימוש החוקי במטבע היורו,

    יש פחות השקעה בשחקני בית , לאחרונה בליגה הרומנית מביאים המון שחקנים ממרכז אמריקה מאפריקה וקצת מדרום אמריקה,
    משמעת ומתקנים יש שם אבל חסר כנראה הכשרון, זה לא דור טכני וכשרוני כמו שזכור מהעבר,
    יחד עם זו אני רוצה להוסיף שני שמות שאם יתנו הופעה מכובדת בטורניר בהחלט עלולים לסחוב את הנבחרת עד לשמינית לפחות:

    מיחאי פינטילי ששיחק בהפועל תל אביב, קשר טכני שלא הלך לו בבלומפילד אבל נתן עונה מרשימה בסטיוואה ונחשב שם לאליל מקומי,
    יש לו משחק אציל וחכם

    אדריאן פופה-חלוץ מריח שערים, הוא קצת מזכיר לי את החלוץ האימתני אדריאן איליה, לא בגלל השם אלא יותר בגלל התוקפנות והחוצפה ברחבת-היריב,
    עם כל הכבוד והרספקט לשאיפות הלאומיות של אלבניה הנבחרות שיתחרו על הכרטיס לשמינית מלבד צרפת :שוייץ ורומניה

      1. 10+
        מסכים איתך לגבי בעלי הבית הבעיתיים שם, מזכיר קצת את מה שקורה אצלנו. למרות הבעיות, הקבוצ׳ות הרומניות נוחלות הצלחות לא מבוטלות בשנים האחרונות במפעלים האירופאים כולל לא מעט העפלות לליגת האלופות – סטיאווה, טימישוארה, קלוז׳, אוצלול גלאץ, כולן ב-7,8 שנים האחרונות

  9. אין מצב ששמת את פורטוגל בדרג ב' שלך…בטח התבלבלת.
    עם כל הכבוד לכריסטיאנו- אין להם את כל הכלים לקחת את התואר, יש להם בערך אותו, ואם זה יספיק אז זה יהיה כנראה ההישג הכי גדול של רונאלדו בי פארר..

כתיבת תגובה

סגירת תפריט