הטור המדעי: STRIVR-Sports Training in Virtual Reality / מנחם לס

הבועט של קבוצת הפוטבול של אוניברסיטת סטנפורד דרק בלץ' היה סטודנט בשנת 2007 בקורס -VIRTUAL REAITY. הפרופסור היה ג'רמי ביילינסון, ראש המחלקה (ומעבדת המחקר) הנודעת של האוניברסיטה –   (VHIL) VISUAL HUMAN INTERACTION LAB

דרק בלץ' האמין שחייבת להיות דרך יעילה ואמינה יותר מלבדוק את יעילות בעיטתו מהדרך המסורתית של צילום מהצד ב-90 מעלות מהבעיטה, וצילום וורטיקלי מלפני הבועט ואחריו, ושאל אם לדעתו ישנה דרך טובה יותר להשתמש בטכניקה שתאפשר VISUAL REALITY  יעילה יותר מאשר הטכנולוגיה של אז איפשרה. ביילינסון (לפי איות שמו הוא אינו אחד משלנו) הגיב שזה רעיון נפלא אבל אז לא היתה הטכנולוגיה  לצילומים שיעזרו לספורטאי.

זזים 7 שנים קדימה. דרק הוא עתה GRADUATE ASSISTANT COACH עם קבוצת הפוטבול של סטנפורד. הוא פונה לפרופסור, והפרופסור מגיב שהטכנולוגיה עתה היא בחזקת יד וניתנת לשימוש. זה יהיה נושא התיזה לעבודת המסטר של דרק תחת פיקוחו של ביילינסון.

השניים פיתחו מכשיר שיאפשר צילום ב-360 מעלות מוטבל בוידיאו המאפשר לספורטאי "לחיות מחדש" את הרגע בו בוצע התרגיל או הפעולה והכל ממה שהם כינו VIRTUAL REALITY HEADSET.  היתרון הגדול? השחקן 'מרגיש' כאילו הוא באקשן האמיתי. ז"א ששחקן הכדורסל, או הקוורטרבק, או הבועט, לא צריך יותר לסמוך על וידיאו בו הוא נראה כציפור קטנה בצילום של 2D, אלא הוא יכול לראות את עצמו מאותה נקודת מבט בה הוא היה עצמו לפני דקה לא רק ב-3D אלא כמו שהאתלט ראה את עצמו בזמן הפעולה. ז"א , כפי שהם מסבירים, האתלטים שהשתמשו במכשיר –

They were able to study their performance  from the same vantage point from which they played a few minutes ago

מה שהתחיל כעבודת מחקר לתיזה לקראת התואר M.S הפך לחלק אינטגרלי מההכנה של שחקני הפוטבול לשלושת המשחקים האחרונים של אוניברסיטת סטנפורד ב-2014, שלושה נצחונות שהסתיימו בנצחון 21-45 על מרילנד בפוסטר פארם בול.

אני לא אומר שה-VISUAL REALITY  גרם לנצחונות, אבל מאמן סטנפורד דייויד שואו הצהיר שהמכשיר הוא "GAME CHANGER" והוסיף "פוטבול לא יהיה יותר אף פעם מה שהוא היה לפני המכשיר", ולבלץ' הוא אמר:

, “You can stay here and you’ll be a great coach. But I think you’re really on to something here. If I were you, I’d put everything I had into this.”

בלץ' אהב לאמן, אבל הוא החליט שהוא מקדיש את עתידו לפיתוח נוסף ושיכלול ה-, STRIVR—Sports Training in Virtual Reality. (וכפי שתקראו עוד מעט, ההחלטה היתה מאד כדאית עבורו).

הוא יצא לשוק עם המכשיר רק לפני 15 חודשים, והיום ה-STRIVR הוא בשימוש 6 קבוצות NFL, קבוצות פוטבול במכללות,  הויזרדז מה-NBA, הוקי קרח (שיקגו ודטרויט), והשימוש במכשיר פורץ שחקים.

 

כשג'ון וול מרכיב את "המכשיר" (אני לא כותב את שם מכשיר בעברית כי איני יודע כיצד לאיית אותו, אז מעתה אכנה אותו 'הדסט' – HEADSET) הוא נראה כאילו הוא הולך לסקובה דייבינג ליד אילת. הוא נמצא לבדו עתה על הפרקט עם עוזר המאמן דייויד אדקינס. הוא רואה עכשיו בהדסט את כל הג'אמפ-שוטס שהוא לקח עם שמירה וללא שמירה. אבל הוא לא רואה את זה כוידיאו של סרט, אלא בדיוק כיצד עיניו ראו את מה שהתחולל: ה-BALLBOY מוסר לו את הכדור… הכדור מגיע אליו… הוא תופס את הכדור… הוא רואה את ידו המתיישרת עם הכדור, והוא רואה את הכדור נכנס לסל.

ואם הוא מסתובב עם מכשיר הוא רואה כיצד כל העסק נראה מאחורנית – אבל לא כמו צילום מאחורנית, אלא כיצד זה נראה אם היו לו עיניים בצד האחורי של פדחתו, ואם הוא רוצה אז כיצד כל עסק נראה אילו  היו לו עיניים בצד,  היכן שהאוזניים נמצאות.

*

 

*

הוושינגטון ויזרדס היו הראשונים להשתמש בזה ב-NBA, ובעונה האחרונה לפי פרסומי החברה, רוב הקבוצות תשתמשנה במכשיר.

מטרת המכשיר היא TO SIMULATE – לחקות, להעתיק – את מצב המשחק כפי שהיה, והשחקן יכול "לחיות את הרגע" שוב, ואולי הפעם הוא יבין שהוא היה צריך לפנות ימינה ולא שמאלה, או לחדור במקום למסור. האפשרויות הן בלתי סופיות. לראשונה שחקן יכול 'להרגיש' את המקום בו הוא נמצא עם הכדור, ולא רק לראות זאת על מסך הטיווי או המסך על הקיר.

בתמונה או בוידיאו הוא רואה איזה שחקן מימינו, אבל הוא לא יודע כמה באמת קרוב או רחוק הוא, באיזו זווית הוא עומד, באיזו מהירות הוא מתקרב, ובאיזו מהירות הוא נע. עם המכשיר הזה השחקן יכול "לחיות את הרגע של המשחק" שוב ושוב ושוב.

מרסין גורטאט אמר ש-"קשה להסביר את המכשיר. חייבים לראות דרכו ולהבין את האותנטיות של מצב המשחק שהמכשיר מראה, כאילו היית שם". ולא רק זה, אלא שהשחקן יכול גם לראות מה התחולל מאחוריו, דבר שהוא החמיץ כי אין לו עיניים מאחור.

ג'ון וול אמר:

"Never in my life before I could see myself shooting a corner three, see where my feet are, how I catch the pass,  and if my shooting form is correct.

והוא מוסיף: "כבר גיליתי כמה דברים חשובים שבוודאי ובוודאי אעבוד על תיקונם בעיקר בעניין כידרור הכדור כשיש עלי שומר. לא האמנתי כשראיתי כמה שגיאות חמורות מאד שאני מבצע, וזה כבר תוקן!

עכשיו קלי אוברה  הוירדס קולע ג'אמפים, הולך להסתכל במכשיר, וחוזר לקלוע אותם.

מה למדת?

-"כשאני מקבל את הכדור ידי לא היו מוכנות. I GOT TO GET LOWER AND MAKE SURE MY HANDS ARE READY!

כיצד הויזרדס היו הראשונים להשתמש ב-STRIVR? בנו של ארני גרנפלד, נשיא הקבוצה, למד ושיחק בסטנפורד כשקבוצת הפוטבול החלה להשתמש במכשיר.

אם אתם זוכרים, אדם סילבר הגיע ל-TECH SUMMIT של ה-NBA כשלראשו ה-HEADSET של STRIVR. לפני שנה FACEBOOK קנתה ב-2.3 מיליארד דולארים את חברת OCULUS מייצרת המכשיר, ואת הזכויות והפטנט מדרק בלנץ'. הוא קיבל כמה שקלים שבתור מאמן עוזר בסטנפורד הוא לא היה מרוויח גם ב-200 שנה.

לא ידעתי, אבל את תחרות הדאנק של האול סטאר של השנה הליגה צילמה בשיתוף עם סמסונג עם ה-HEADGEAR החדש של סמסונג שגם הוא מצלם ב-VIRTUAL REALITY אבל בטכנולוגיה אחרת.

חברת טרנר ניכנסה לצילום VR ב-LIVESTREAM שלה עם יכולת להשתמש ב-HEADSET שהם מוכרים ולראות הכל ב-VR:

.. Turner's TNT livestreamed the Warriors' regular season opener in October; the stream was accessible to viewers with the headsets, who got a 180-degree view of the championship ring ceremony and game in real time.

לפי פרופסור ביילינסון, ה-STRIVR עושה 'טריק' למוח ה"חושב" שמה שאתה רואה הוא הדבר הממשי וכאן, לדעתו, היתרון העצום של המכשיר:

Bailenson said in an e-mail Monday, thar STRIVR or another VR apparatus basically tricks the brain into thinking what you're seeing is real — but without the actual consequences. Bailenson found that VR helped people get over fears of flying and of public speaking, and helped them remember and learn at an accelerated rate compared with more traditional methods of teaching. As such, it can be a great teaching tool: "mistakes are free in VR," he wrote.

"The way to think about VR is as an experience," he said in the e-mail. "People who are new to the medium consider it to be a 'media experience,' like watching TV. But, when done well, VR is much closer to an 'actual experience' than anything we have seen in the history of simulation. The brain has not yet evolved to differentiate compelling virtual reality from physical experiences. Hence, virtual practice reps are an approximation of actual ones, when conducted properly in well-designed VR."

הדבר היחידי שלא בדקתי הוא כמה עולה כל התענוג!

מנחם לס

הזקו והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 19 תגובות

  1. טור מעולה.
    לכל מי שחשב שהעתיד עוד לא כאן אז הנה עוד הוכחה – העתיד כבר כאן 🙂

    יש מכשירים דומים לזה שמכניסים לתוכם את הסלולארי והם מאפשרים צפיה ב 3D. משתמשים במסך וביכולות המחשב של הסלולארי. והם גם לא יקרים בכלל, קניתי אחד כזה ב 16$ עבור הבן שלי והוא מבסוט עד הגג.

  2. כתבה נהדרת מנחם,מערכת שעושה רושם שבהחלט יכולה לשפר ספורטאים ואת קבלת ההחלטות שלהם.
    אגב יש לי אח עם מוגבלות מוטורית כתוצאה מפגיעת ראש בתאונת דרכים שנשלח למערכת שמבוססת על עיקרון דומה בבית החולים אסף הרופא נדמה לי שבוחנת תגובות של גפיים בהקשר של הקשר בין הגפיים לפקודות הנשלחות מהמוח

  3. תודה רבה על ההשקעה.
    נותר רק לחשוב מה תהיה ההשפעה של המכשיר על שיפור הביצועים בין הסדינים ומאילו זוויות נקבל את התמונות

  4. הכתבה מצוינת וממחישה לאן כולנו הולכים – עוד ועוד מדידות של כל דבר אפשרי.
    הבעיה עם המכשיר הזה ודומיו, ומעניין אותי איך יפתרו את זה, היא שצריך גם לצלם בכל הזויות האפשריות, כדי שהשחקן יקבל תמונה מקיפה של מה שקורה. כדי שידע לאן כדאי לו ללכת או מה יקרה אם יזוז צריך גם לצלם מנקודות שונות במרחב (ובכל אחת לצלם שוב בכל הכיוונים). אולי אפשר להתחיל ע"י לבישת מערך של מצלמות קטנות שיקלטו את מה שקורה בקרבת השחקן לטווח קצר אבל בפרספקטיבה רחבה.

  5. השנה יוצאים לשוק מגוון מכשירי VR הכי מדוברים זה ה אוקולוס ריפט והמכשיר של HTC, זו טכנולוגיה מגניבה ביותר לא רק לספורט אלא גם למשחקים, סרטים, הופעות וכדומה. כבר לפני כמה שנים התחילו להשתמש בדברים דומים לצרכי שיקום מפציעות, אפילו היה לי חלק קטן בפיתוח של משהו כזה לצרכי פיזיוטרפיה. זה הולך להיות להיט לדעתי תוך כמה שנים, ההוכחה שזה הולך להיות להיט היא שכבר פיתחו לזה אפליקציות פורנו.. כל מי שמסתכל על ההיסטוריה של הטכנולוגיה יגלה שכמעט כל מוצר ששוק הפורנו נכנס אליו הפך להיות להיט.

  6. מדהים פשוט
    חברה ישראלית פיתחה רעיון כזה לפני שנים להילוכים חוזרים
    מכל זוית אפשרית הוצג מזמן יותר מעשרים דנה למיטב ידיעתי בטלויסיה.
    ועכשיו באים עם. אותו רעיון ומציגים אותו כחדש.
    בסך הכל עוד יישום לתלת מימד.

      1. למיטב ידיעתי אני עם נמצאק ,לא קימת אפשרות טכנית כזו , מה שניתן הוא לצלם ממספר זויות ולחתוך חיתוכים ,
        בתוכנת אנימציה מציגים 360 מעלות אף אחד לא באמת רואה בתלת מימד בפועל מה שרואים הוא הפרש זוית הפרשי פאזה המתורגמים לתלת מימד .
        אותו הרעיון כאן ובמולטי מדיה עם או בלי משקפת תלת מימד.\מי שראה את גריטה בתלת מימד לפני בערך 50 שנה יודע מה הרעיון עם משקפי הצלופן בצהוב ואדום .

להגיב על איל לבטל

סגירת תפריט