מבחר מחשבות ונתונים על משחקה של גולדן סטייט / מולי

STA1T

מבחר מחשבות ונתונים* על משחקה של גולדן סטייט / מולי

היום בחרתי לבחון מספר נתונים סטטיסטיים שאולי יאפשרו להבין טוב יותר את האופן בו משחקת גולדן סטייט העונה.

אז כולם יודעים (או אמורים לדעת) שעד כה הם שיחקו 66 משחקים ונצחו בששים מתוכם, כלומר 91% הצלחה. אך ממה מורכבת ההצלחה הזו?

בעיקר בשל "מחול הש(וד)דים" שסביב סטפן קרי, אנשים יקפצו ויאמרו שזה בגלל אחוזי ההצלחה לשלוש, ואכן גולדן סטייט מובילים במקום הראשון באחוזי ההצלחה משלוש, 41.4% ולכן הם גם זורקים הכי הרבה משלוש (יחד עם יוסטון) עם 31 נסיונות זריקה למשחק.

אבל הם מובילים (עם סן אנטוניו) באחוזי קליעה לא רק משלוש אלא גם משתיים עם 48.8% אחזוי הצלחה.

אחוזי ההצלחה הגבוהים הללו עומדים מחד בניגוד לאחוזי ההצלחה שלהם מקו העונשין, מקום 18 בליגה עם 75.9% בלבד כשלניקס, מכל הקבוצות, יש את אחוזי ההצלחה הגבוהים ביותר מהקו: 80.9%. רק תארו לעצמכם עד כמה הם היו טובים אילו הם היו משפרים את אחוזי ההצלחה מהעונשין בחמישה אחוזים…

אחוזי הזריקה הטובים משתיים ומשלוש יכולים לתת הסבר חלקי מדוע ריבאונד ההתקפה שלהם אינו מהטובים (מקום 16), אך לדעתי יפתיע מאוד את כולם (במיוחד מאחר וההרכב של גולדן סטייט אינו מהגבוהים ביותר) לגלות שהם במקום השני בריבאונדים הגנתיים, ולכן במקום בשלישי בכלל הריבאונדים.

מעניין גם שהם מקום רביעי בליגה בחסימות. אגב, אנקדוטה נחמדה היא העובדה שהקבוצה במקום השני בליגה בחסימות היא פילדלפיה שהיא גם השנייה בליגה בחטיפות.

גולדן, כחלק מהותי ממשחקה, מעבירה את הכדור בכל התקפה עד הגעה לאיש הפנוי ופחות משתמשת ב"משחק של בידודים". צירוף משחק המסירות עם אחוזי הקליעה הגבוהים משתיים ומשלוש גורמים לכך שזו הקבוצה עם כמות האסיסטים הגבוהה היותר,  29.1 למשחק, כארבעה אסיסטים טוב יותר מאטלנטה שבמקום השני (25.4) וכ- 11 טוב אסיסטים יותר מהלייקרס שבמקום האחרון (18.2).

כמות הנקודות הנקלעת במשחקיה של גולדן סטייט, 115.6, היא הגבוהה ביותר בליגה, שזה הגיוני מאחוזי הקליעה המשופרים שלהם, אך זה משום מה זה בה גם יד ביד עם "הצטיינות" באיבודי כדור, עם 15.2 איבודים למשחק ומקום שביעי בליגה בכך. אני חייב להודות שנתון זה מפתיע אותי ואשמח לקבל השערות מדוע זה המצב.

מעניין לציין כי לגולדן היו כנראה שבע הארכות (שיחקו 48.5 דקות בממוצע) והם במקומות 5-8 בליגה בקטגוריה זו, כשאגב, רק לקבוצה אחת – סן אנטוניו – לא היתה שום הארכה העונה ו"אלופת ההארכות" היא דאלאס עם 48.9 ממוצע דקות למשחק.

*כל הנתונים נלקחו בתאריך 15-03-2018 מסטטיסטיקת הקבוצות בליגה  שבכתובת כאן.

מולי

איש של מילים: כותב סדרתי, עורך, מתרגם ופילוסוף של ספורט. אפשר לראות חלק ממה שפרסמתי כולל קישורים ליומן הקורונה ורשימת פרסומים כמו "על ספורט ומהויותיו", "מסע בעקבות אוהדים", "ליקוטי ספורט" ו- "בלוז של תקוות ומורדות - סיפורי קבוצת הניו אורלינס פליקנס 2015-2017" ורבים אחרים... באתר: https://hamuli4u.wixsite.com/muli4u

לפוסט הזה יש 18 תגובות

  1. נתון איבודי הכדור ממש לא מפתיע.
    הקבוצה משחקת בקצב מהיר, תוך כדי הנעת כדור רבה – מה שמייצר יתור אפשרויות לאיבודי כדור.

    הנתון המפתיע הוא שבמשחק ממוצע ללוחמים יש 2.2 ניסיונות קליעה ו-1.8 זריקות מהעונשין, פחות מליריבה.
    את ההפרש הם משיגים בזכות אחוזי קליעה נהדרים, בעיקר מ-3 (בעוד שהם זורקים 2.2 זריקות פחות, הם קולעים 3.7 קליעות מוצלחות יותר מיריבתם, כאשר מסך הקליעות המוצלחות, הם קולעים 5.1 שלשות יותר מיריבתם)

    זה גם הנתון שגורם לקליבלנד לשמור על אופטימיות. קליבלנד מדורגים 6 בליגה עם 2.3 זריקות יותר מהיריבה במשחק.

  2. לווריורס יש את אחוזי הקליעה הטובים גם מטווח של שתי נקודות עם 53% לכן זנ לא מפתיע שאחוז הקליעה האפקטיבי שלהם העומד על 56% (הטוב בהיסטוריה) טוב ב-3% מהבאה בתור (ספרס).

    צריך לשים את נתוני הריבאונד ההגנתי שלהם בקונטקסט – הם גורמים ליריבה לקלוע באחוזים גרועים ולכן יש הרבה מאד ריבאונדים מתחת לסל שלהם. כשמסתכלים על אחוז הריבאונדים שגולדן סטייט לוקחת בהגנה מגלים קבוצת ריבאונד ממוצעת – 76%, מקום טוב באמצע. לשם השוואה ההורנטס הם קבוצת ריבאונד ההגנה הטובה בליגה עם 80%.

    האיבודים הפועל יוצרא של העובדה שהם מוכנים לקחת את המסירות המסוכנות כדי ליצור מצב קליעה קל. צריך גם לזכור שכמו שציינת יש להם את הנעת הכדור המהירה בליגה מה שמוביל לכמות גדולה יחסית של איבודים.

    1. עידו, ברכות על צ'נדלר ג'ונס. עכשיו שיש לכם סוף סוף שחקן שיודע פאס ראש, לא תזדקקו לכל כך הרבה בליצים.
      (ותודה מיוחדת לבריידי, שבזכות כדורים לא מנופחים, קבוצתו איבדה בחירות דראפט ולכן נאלצה להיפרד מג'ונס שנה אחת מוקדם מהצפוי)

      1. תודה. זה אמנם לא טרייד מוצלח כמו זה שאתם עשיתם כדי לקבל ק"ב שיחליף את פייטון, אבל קיים מגלה שוב את היכולת לעשות את המהלך הנכון בזמן הנכון.

      2. אני לא אכנס להערה על בריידי והכדורים, כי ככל שצוללים בנושא (דבר שאני לא מצפה מאדם מן השורה לעשות) זה בולט שלא רק שכנראה שהוא לא אשם (בניגוד למה שסברתי מהתחלה) אלא שהליגה זייפה נתונים ועוד רעות חולות, כך שכל הקרדיט לגודל…
        אבל כן אבקש את חוות דעתכם המלומדת בעניין הטרייד:
        עקרונית, במיוחד למי שעוקב אחרי הפטס, טרייד על ג'ונס הוא לא בלתי צפוי, לאור העדיפות לפנות מקום להארכות חוזים של הייטאואר וקולינס (ויש שיוסיפו את בטלר), אז לכאורה עדיף למכור כל עוד יש תמורה מאשר לשחרר שנה הבאה ללא תמורה.
        אם בריידי בן 30 אני לא מעלה את השאלה הזאת בכלל.
        אבל
        לבריידי לא נותרו שנים רבות. ראינו את הירידה החדה אצל פייטון (שהעונה מהטובות אום לא הכי טובה שלו הייתה רק לפני 3 שנים), וזאת עם כל הכבוד לסיפורי התזונה וכו'.
        האם לא נכון יותר להמר על הכאן והעכשיו, כלומר להשאיר את ג'ונס, ושנה הבאה לאבד אותו לשוק החופשי?
        כמו כן ראיתי שכ"פיצוי" החתימו את לונג, אבל היות ואני לא מומחה, רק הסתכלתי במה שעשה בשנה שנתיים אחרונות וזה לא היה נראה יותר מדי, אז איך שלא מסתכלים, הם נחלשו השנה, לטובת הטווח הארוך, והשאלה שלי היא האם לדעתכם לא נכון יותר לנהוג כמו אלווי למשל (עד לשוק הנוכחי…)?

        1. הפטס ידעו שאין להם את היכולת להשאיר אותו בשנה הבאה.
          בעקבות הטרייד הם קיבלו שחקן קו התקפה שהם חושבים שהם יצליחו לפתח (קופר) , ובחירות סיבוב שני השנה ובשנה הבאה.

  3. מעולה. תודה רבה.
    נתון שאי אפשר להכניס לסטט' (לפחות לא לאחת שאני מכיר) הוא הפחד המטורף מקרי.
    https://youtu.be/p7YOVP_q-TE?t=7m56s
    תראו כאן למשל. בבאזר של המחצית קרי קלע מהחצי, לקראת הבאזר של הרבע השלישי ההגנה התרכזה בקרי ואיפשרה ליי-אפ קל לברבוסה.
    הם העדיפו ליי-אפ מזריקה מאחורי החצי!

  4. 2 הערות לגבי הנתונים :
    1. צ"ל כמות הנקודות הממוצעת שקבוצה קולעת ולא סה"כ הנקודות שנקלעות במשחק שלה . ג"ס , כנאמר , ראשונה בליגה עם סקור ממוצע של 115.6 למשחק . כמובן שזה עוד מוטה כלפי מטה לאור הגרבאג' טיים ברבע האחרון ברבים ממשחקיה.
    השניה בקטיגוריה , אוקלהומה , היא כמעט עם 6 נק' פחות למשחק.
    2. ג"ס מובילה ביחס אסיסטים לאיבודים של 1.92 . ס"א מיד אחריה עם 1.9 . רק שכמו ת האסיסטים ( ואיתה האיבודים ) אצל הלוחמים גדולה משמעותית , ורק היחס דומה. כמות האסיסטים מסבירה במידה רבה גם את כמות האיבודים אצל הלוחמים . אי אפשר להכין אומלט בלי לשבור כמה ביצים .

  5. תודה מולי על איסוף הנתונים וניתוחם. אותי מעניין עוד נתון – כמה פעמים הלוחמים הולכים לקו במשחק? מישהו שלא יודע כלום ורק שמע על השלשות היה משער שהם כמעט לא הולכים לקו, אבל הניחוש שלי הוא שהם בממוצע של הליגה.

  6. תודה רבה מולי.
    אני חושב שחלק מהנתונים עדיף להציג בסטטיסטיקות מתקדמות ולא כנתונים יבשים (כמו שהוסיפו מתן ועידו).
    לדבר על אחוזים מהשדה יכול לעוות את התמונה בגלל החשיבות של השלשות ולכן אחוז הקליעה האפקטיבי ויותר מכך ה-ts, אחוז הקליעה האמיתי, שמשקלל שלשות וזריקות עונשין מתאר הרבה יותר טוב את משחק ההתקפה.
    גם נתוני הכדורים החוזרים הכללי או הפרדה להגנה והתקפה יכול לתאר את המצב רק במידה חלקית כי הוא מושפע מאוד מקצב המשחק ומכמות הזריקות הכללית. מאחר והלוחמים משחקים מהר מאוד יש הרבה זריקות, הרבה קליות אבל גם הרבה החטאות וכדורים חוזרים. כמו שציין גלעד, נתון יעיל יותר הוא פר 100 פוזשנס או הרייטינג של הקבוצה.
    דוגמא נוספת היא כמות האסיסטים שמן הסתם תהיה גבוהה יותר ככל שנקלעים יותר סלים ולכן אחוז האסיסטים מתוך סלי השדה הוא הנתון המעניין.
    כך או כך, אין ספק שהנתונים מעבירים בצורה טובה את הגדולה של הקבוצה הזו בכלל ומשחק ההתקפה המדהים בפרט.

  7. מעולה מולי!
    יש להם כמה סטיסטיקות פשוט מטורפות. הקטע הטוב ביותר הוא השילוב בין כולם! יש בקבוצה הזאת קסם שהוא מעבר לנתונים.

  8. 1. ריבאונדים – היינו מצפים שריבאונד ההתקפה של קבוצה שזורקת הכי הרבה שלשות יהיה גבוה יותר (על אף האחוזים הגבוהים), בגלל שהכדורים נופלים רחוק מהסל ומבטלים את היתרון ההגנתי בסגירה לריבאונד.
    2. בגלל קצב המשחק המהיר של הווריורס, נצפה מכל הנתונים שלהם להיות בטופ של הליגה, פשוט כי במשחקים שלהם יש יותר התקפות.
    3. עמוד טוויטר מצויין שמציג בדיוק נתונים מעניינים כמו בכתבה הזאת: https://twitter.com/GeeksBets

כתיבת תגובה

סגירת תפריט