קצת על פנטזי / עמית טבול

 

 

 

א.

יש כאלה שמיד לאחר יקיצת הבוקר שלהם בודקים את תוצאות משחקי ה-NBA שלא זכו לצפות בהם או שצופים בשידורים חוזרים/תקצירים. ויש כאלה שעוד לפני כן בודקים מה שחקנים מסוימים עשו באותו לילה. מדובר כמובן על שחקני ליגות הפנטזי של ה-NBA.

בשנים האחרונות, עם התגברות החשיפה המתמדת למדיה ולאינטרנט, התרבו שחקני הפנטזי והממשק רק הולך ומשתכלל.

בעבר (שנת 2006) שיחקתי ב"ליגת החלומות" של ליגת העל בכדורסל וזכיתי במקום השלישי בניקוד המצטבר (סוף שבוע במלון מג'יק פאלאס באילת על בסיס חצי פנסיון) . השיטה אז לא הייתה מתוחכמת במיוחד. היה לך תקציב מוגבל בו יכולת לקנות 8 שחקנים שערכם לא היה משתנה לאורך כל העונה. כל אחד יכול היה להקים מספר בלתי מוגבל של קבוצות תחת אותה כתובת אי מייל. לא היו טריידים ולא התקיים דראפט. שחקן שנבחר לא נחסם למתמודדים אחרים. מאז העסק התקדם משמעותית ונהיה די מתוחכם.

בהתחלה המשחק הרגיש לי די מיותר, אולם ככל שהתקדמה העונה מצאתי עניין במשחק ואף פיתחתי התמכרות קלה.

מנקודת מבט של מארגני התחרויות, הליגות וה-NBA בפרט, בהחלט יש עניין פרסומי ושיווקי בפנטזי מכיוון שהמשחק מרתק שחקנים רבים ומעמיק מאוד את ההיכרות שלהם עם ה- NBA, כולל חשיפה לשחקני משנה שאלמלא הפנטזי היו נשארים אלמוניים. ב- ESPN ובאתרים אמריקאים אחרים יש אפילו כתבים שמתמחים בפנטזי ונותנים טיפים מדי שבוע.

החבר'ה פה בהופס משחקים בפנטזי של ה- NBA דרך השרת המעולה של ESPN המורכב מליגות סגורות שה"קומישינר" מקים.

השנה אני מתמודד בליגה שרועי ויינברג הקים המונה 20 קבוצות.

לטובת אלה שלא שמעו על פנטזי (אלה שבעניינים וקצרים בזמן יכולים לדלג עד לחלק ב'):

ליגת פנטזי היא בעצם משחק בו כל אחד מהמתמודדים בונה לו קבוצת שחקנים מליגות אמיתיות. בפנטזי כל אחד הוא בעצם ג'נרל מנג'ר שבונה קבוצה ומריץ אותה לאורך העונה (בתקווה לא לסיים כמו מיודענו סם הינקי). המשחק רלוונטי לליגות שונות בכדורגל, כדורסל וענפי ספורט נוספים. התוצאות והניקוד נקבעים על סמך ביצועי השחקנים שבחרת במגוון קטגוריות סטטיסטיות.

דראפט הליגה שלנו נקבע לתאריך ושעה מסוימים. זמן קצר לאחר שסדר הבחירה נקבע בהגרלת הדראפט, מתחילים 13 סיבובי דראפט. לכל סיבוב 20 בחירות, כמספר המתמודדים. בכל סיבוב המתמודד שהגיע תורו בוחר לקבוצה שלו שחקן מהשחקנים הפנויים שטרם נבחרו. המתמודד שהוגרל במקום הראשון יבחר בסיבוב השני את הבחירה האחרונה (20 של הסיבוב השני, 40 סה"כ), בסיבוב השלישי הוא שוב בוחר את הבחירה הראשונה של אותו סיבוב (41 סה"כ) וחוזר חלילה. זה שבחר שני בוחר לפני אחרון בסיבוב השני וכן הלאה. כל סיבוב בעצם מהווה תמונת ראי של קודמו מבחינת סדר הבחירה של כל מתמודד.

לכל קבוצה כאמור יש 13 שחקנים. 10 מהם משחקים (הביצועים שלהם נחשבים) ו-3 מחליפים. ניתן להחליף כמובן בין העשיריה הפותחת למחליפים בכל רגע נתון למעט שעת המשחק בפועל. חמישה שחקנים מתוך העשיריה שמשחקת חייבים להתפרש על העמדות הקלאסיות (פוינט גארד עד סנטר), עוד 3 על "גארד" , "פורוורד" ו- "סנטר" והשניים האחרונים גמישים. מכאן שיש יתרון לשחקנים שמשחקים על פני מספר עמדות.

כל מתחרה יכול לבצע טריידים עם המתמודדים האחרים. הטרייד חייב להיות הוגן, אחרת המתחרים האחרים או מנהל הליגה יטילו עליו וטו ויטרפדו אותו. אפשרות נוספת היא "להחתים" שחקנים חופשיים במקום שחקנים מהקבוצה.

בליגה שלנו רועי בחר בשיטת ה- Rotisserie עם 8 קטגוריות על פי הן נקבע הניקוד של כל קבוצה: נקודות, ריבאונדים, אסיסטים, חטיפות, חסימות, אחוזים מהשדה, אחוזים מהעונשין ומספר שלשות. בשיטה זו סוכמים במצטבר את סך הסטטיסטיקות של שחקני הקבוצה בכל קטגוריה בנפרד ומקבלים מספר. לאחר מכן ממירים את המספר שהתקבל למספר יחסי ביחס למתמודדים האחרים. לדוגמא, המתמודד עם מספר הריבאונדים הגדול ביותר מקבל 20 בקטגוריה זו, זה שאחריו 19 וכן הלאה. כך גם בכל קטגוריה אחרת. לאחר מכן סוכמים את סך המספרים היחסיים בכל קטגוריה ומקבלים מספר אחד שהוא מהווה את הניקוד של הקבוצה בליגה ועל פיו נקבע מיקומה.

ב.

אז איך עושים את הבחירות הנכונות?

שחקנים שתורמים במגוון קטגוריות קודם כל צריך לזכור שהניקוד מתבסס על 8 קטגוריות ולא רק על נקודות. הטעות הנפוצה היא לבחור בבחירות גבוהות סקוררים מוכרים שלא תורמים הרבה בשאר הקטגוריות. מכאן שדווקא שחקנים כמו פול מילסאפ ודריימונד גרין הינם נכסי פנטזי מעולים, כיוון הם יודעים לעשות הכל: נקודות, ריבאונדים, אסיסטים, חסימות, חטיפות, שלשות – ובכמויות. כמו כן שחקנים גבוהים שבנוסף ליכולת הריבאונד והקליעה שלהם יודעים למסור ולקלוע שלשות – מבוקשים מאוד בפנטזי (קווין לאב) ואם הם גם מצטיינים בקטגוריות ההגנתיות, (חטיפות וחסימות) – עוד יותר טוב.

 

דריימונד גרין - נכס פנטזי ולא בגלל ממוצע הנקודות שלו למשחק

 

בגזרת הגארדים – כיוון שעמדת השוטינג גארד סובלת מספר שנים ממיעוט כוכבים, כדאי מאוד לבחור פוינט גארד שבנוסף ליכולת המסירה יודע גם לקלוע ,להעיף שלשות (קרי, ווסטברוק, לאורי, לילארד) ושפורמלית משחק גם כמספר 2.

 

דקות משחק – ככל ששחקן מקבל יותר דקות, כך הסיכוי שלו להצליח גדול יותר. הדבר קריטי ביותר אצל שחקנים שנבחרים בסיבובים המאוחרים יותר, מה שמוביל אותנו לסעיף הבא.

 

שחקני ספסל ש"נהנים" מפציעת שחקן מוביל – טרגדיה של מתמודד אחד בפנטזי יכולה להיות בוננזה של המתחרה שלו. קחו לדוגמא את השחקן איש סמית' שקיבל פה פוסט מרגש ממולי. אף אחד לא ספר אותו בתחילת העונה אבל עקב פציעות של חצי מהשקנאים הבן אדם מצא את עצמו משחק 30 דקות לערב במשך חודש וחצי ולקח את ההזדמנות בשתי ידיים תוך כדי שהוא מעמיד ברוב התקופה ספרות כפולות בנקודות, 7 אסיסטים ומעל 5 ריבאונדים. כצפוי, עם חזרתם לכשירות של טייריק אוואנס ונוריס קול הערך של סמית' התרסק אבל עדיין – הוא תרם לי המון לתקופה לא קצרה. חייבים להיות מעודכנים לגבי הפצועים בליגה, ולא חסר כאלה לצערנו.

 

לקיחת סיכונים מחושבים – אני מתכוון בעיקר לפציעות של כוכבים. בימים כתיקונם פול ג'ורג' וקיירי אירווינג נחשבים לבחירות טופ 10-15 ודאיות. פול ג'ורג' חזר למגרשים כבר בסוף עונה שעברה לאחר שהחלים בצורה מלאה מפציעתו המזעזעת. בדראפט שלנו הוא נבחר במקום ה- 18. למרות הבחירה הגבוהה יחסית לשחקן שזה עתה החלים מפציעה נוראית, אף אחד לא תאר לעצמו שלאחר פציעה כל כך קשה הוא יתן את העונה הטובה בחייו ויהיה שווה בחירת טופ 5. בדיעבד מסתבר שמי שלקח סיכון מחושב ובחר בו הרוויח בגדול.

במקרה של קיירי אירווינג הסיכון גדול עוד יותר. אירווינג חזר רק השבוע למגרשים לאחר יותר מחצי שנה של העדרות עקב שבר בפיקת הברך בסדרת גמר ה-NBA. בדראפט שהיה בתחילת העונה הגענו לסוף הסיבוב השני בדראפט וראיתי שאירווינג עדיין לא נבחר. לקחתי סיכון ובחרתי אותו במקום ה -33 שנחשב יחסית נמוך לאור הפוטנציאל שלו. נקווה שיחזור לעצמו מהר ושההשקעה לטווח ארוך תוכיח את עצמה.

 

כדאי לתת צ'אנס לרוקיז. חלק מהם מצליחים מאוד ובהחלט מצדיקים בחירת סיבוב שני או שלישי.

 

קארל אנטוני טאונס - תנו לו צ'אנס

 

שחקנים שעוברים קבוצות – לעיתים הביצועים של שחקנים כאלה משתנים בצורה קיצונית לטובה או לרעה.
דוגמאות: למרקוס אולדרידג' שהיה הנשק העיקרי בקו הקדמי של פורטלנד עבר למכונה של סן אנטוניו וירד מאוד בממוצעיו. כנ"ל קווין לאב שעבר ממינסוטה לקליבלנד. דוגמאות הפוכות: רונדו ששודרג משמעותית במעבר מדאלאס לסקרמנטו ורג'י ג'קסון שחסה בצילו של הצ'יטה באוקלהומה והפך לבעל הבית בדטרויט.

 

שוק הפרי אייג'נטס –  נכון שבליגה עם 20 קבוצות קשה לשים יד על שחקנים משמעותיים ללא טריידים, אולם עדיין שווה לעקוב אחרי העדכונים ולהשתמש נכון במנוע החיפוש של השחקנים כדי לצוד שחקנים שעברו מתחת לרדאר, גם אם לתקופה מוגבלת. גם ככה יש לא מעט שחקנים חלשים בקבוצות המונות 13 שחקנים – אז למה לא לנסות?

 

שחקנים בעונת פריצה – עמרי כספי, וויל בארטון, סי ג'יי משולם ועוד רבים וטובים חווים את העונה הטובה בחייהם. יש עוד רבים ששיפרו מאוד את המשחק שלהם. אם אתם חושבים שיש לשחקן מסויים פוטנציאל לפרוץ העונה שווה לבחור אותו בסיבוב מאוחר בדראפט או לאסוף אותו מהפרי אייג'נטס. אלה השחקנים שיעשו את ההבדל ויקדמו אתכם במעלה הדירוג משום שגם ככה ברוב הקבוצות הבחירות הגבוהות בדרך כלל מספקות את הסחורה.

 

ג . לסיום אציג לכם את הקבוצה שלי:

PG – רונדו

PG/SG – קיירי אירווינג

PF/SF – טוביאס האריס

PF – פול מילסאפ

PF/C – קאזינס

G – ווסלי מת'יוס

F – עמרי כספי

ג'ארד סלינג'ר

טאג' גיבסון

בובי פורטיס

מחליפים (משתנה):

ג'ינובילי

איש סמית'

דונאטאס מוטיונאס

 

כל אחד מוזמן לרשום בתגובות את שחקני הקבוצה שלו, את מיקומו ביחס למספר הקבוצות בליגה שלו וכמובן שאפשר גם להוסיף תובנות/טיפים, בתקווה שיתפתח פה איזה דיון הארד קור על פנטזי…

Amitlahev

אבא במשרה מלאה, רואה חשבון, שופט כדורסל בדימוס, מכור לפנטזי, גיטריסט בהרכב ובשעות הפנאי (שאין לי) זורק מלא שלשות :)

לפוסט הזה יש 34 תגובות

  1. מה בדיוק הפנטזי פה ??
    בלי קייט אפאטון מרוחה ב 4 קילו טחינה גולמית
    מומי שומר את ההארד-קור פנטסי לדיון אחר

  2. גם אני התמכרתי לפנטזי. משחק את המשחק בפעם הראשונה.
    ככלל מבסוט מאוד מהסגל שלי.
    אבל הם הורגים אותי בקליעות העונשין.

    הסגל שלי נכון לעכשיו:
    קייל לאורי,
    רונדו
    רדיק
    KCP
    לברון
    מרכוס מוריס (דטרויט)
    ביזמור
    פאו גאסול
    גרג מונרו
    אזילי
    קלינט קפלה
    ג'ון הנסון
    מרכוס ת'ורנטון

    3 האחרונים הם בדרך כלל ברי החלפה.
    לפי מצב הרוח שלי…

  3. תודה על הפוסט!
    אני מקום ראשון באחת מהליגות של הופס 😬
    הקבוצה שלי:
    וויד , וויטסייד, לילארד, דאנגלו ראסל, לו ווילימס , טאונס, דנכאן, דוולדובה, שאמפרט, אנדרסון, רג׳י ג׳קסון, אמיר ג׳הונסון ובייזמור.

    1. לא להרבה זמן. יש לך מזל שלאליס, מירוטיץ ורוז יש התחלה חלשה. סיכוי לא רע שחלקם או שלושתם ישתפרו ואשאיר לך אבק…

  4. תודה! אחלה כתבה.
    חשבתי להצטרף לפנטזי מתישהו – אבל לא הבנתי איך זה עובד תכלס.
    שאלה לגבי הדראפט – איך זה מתנהל? כולם חייבים להיות אונליין ביום/שעה מסויימת? או שזה נמשך איזה שבוע עד שכל הסיבובים מסתיימים?

    1. הקומישינר קובע מועד לדראפט. אם המתמודד לא מחובר השרת בוחר לו שחקן באופן אוטומטי על פי דירוג השחקנים העדכני. כדי לבחור בעצמך אתה חייב להיות נוכח ומחובר און ליין. יש בערך חצי דקה לכל בחירה. כל העסק לוקח שעה פלוס מינוס

  5. תודה רבה עמית על ההסבר. אני לא משחק וישנם דברים רבים שאני לא מכיר. מתי נקבע הניקוד של כל שחקן פנטזי, בכל יום מחדש ומה עושים אם רק חלק מהשחקנים שלך שיחק בפועל ? אם מנקדים פעם בשבוע אני מניח שאין בעיה כי כולם משחקים לפחות פעם אחת.
    גם סדר הבחירה בדראפט לא ברור כל כך אם מספר שחקני הפנטזי גדול מ-20 (בהנחה שבכל סיבוב ישנן 20 בחירות)

    1. הניקוד נקבע מדי יום. רק השחקנים ששיחקו בפועל נלקחים בחשבון. אם לדוגמא רק שני שחקנים שלך השתתפו באותו ערב (בגלל שהקבוצה שלהם לא שיחקה ולא בגלל פציעה או הרחקה) סביר להניח שהמצב יהיה דומה בהרבה קבוצות כי לא התקיימו הרבה משחקים באותו יום. גם אם השתתפו יותר שחקנים ברוב הקבוצות האחרות זה בסדר כי זה יתאזן בהמשך. אחרי הכל כל קבוצה משחקת 82 משחקים ולכל מתמודד יש 13 שחקנים. צריך רק להקפיד לעשות חילופים על מנת לשתף כמה שיותר שחקנים (בהנחה שהם לא גרועים ומחרבים לך את הסטטיסטיקה).

      לגבי מספר הבחירות בכל סיבוב – הוא מותאם לכמות המשתתפים (בליגה שלנו 20)

    1. בעיקרון לא מורידים את המשחק. יש מנהל ליגה שמתחבר לשרת של ESPN לצורך העניין ומתפעל הכל און ליין. כל אחד מתעדכן ומבצע מהלכים מהמחשב או הסמארטפון/טאבלט שלו

  6. אחלה פוסט
    הלוואי והיה לי זמן לתחזק קבוצה
    יש לי שאלת תם
    האם הקבוצה חייבת להיות לפי 5 שחקנים בעמדתם המקורית ?
    נניח אפשר להשתמש בדוראנט כ SG ? נובציקי כסנטר וכו ?

    1. לא.
      בYHAOO שזה הפנטזי הכי פופולרי צריכים

      1)PG
      2)SG
      3)לבחירה PG/SG

      4)SF
      5)PF
      6)לבחירה SF/PF

      7)C
      8)C

      9-11)לבחירה מכל עמדה

      12-14) שחקן ספסל מכל עמדה (הניקוד שלו לא נחשב כל עוד אתה משאיר אותו על הספסל)

  7. אתה יכול בבקשה להסביר לי על הדראפט?
    יש ארבעה סוגים ולא הבנתי מה כל אחד אומר..
    אני רוצה לפתוח עם חברים שלי ליגה…
    שלחתי הזמנות,מה צריכים לעשות?
    אזה פורמט של דראפט גם הכי טוב לנו

    1. ממה שקראתי באתרים אחרים .י ש שני סוגים עיקריים : נחש , ורגיל.
      נחש- שהדירוג קבוע ועובד בצורת מנורה מי שראשון סיבוב ראשון יהיה אחרון בסיבוב 2 (אז יהיו לו בליגה של 15 שחקנים בחירות 1-30) .
      יש שיטה שכל סיבוב הוא מגריל מחדש ואז יהיה קצת פחות סדר בבחירות של כל שחקן (לא יודע עם יש לו מאזן) .
      יש עוד דברים שמבוססים על כסף ולפי תאריך , מה שהסברתי לפי הבנתי הם העיקריים. (קח את הנחש בתור התחלה אבל ברור שדראפט זה גם הרבה עניין של מזל)

  8. לאורי
    בייזמור
    בארטון
    קאווי
    האריס
    מידלטון
    מייסון פלמלי
    יוקיץ'
    צ'נדלר "תתעורר" פרסונס
    אוליניק
    פורטר
    טרבור בוקר
    טיג'יי מקונל
    ומחכה בשיבוץ הפצועים אל ג'פרסון שכרגע הפציעה שלו היא מנת יתר.

    מקום ראשון כרגע בליגה של 16 קבוצות. בזכות פעילות טובה בשוק החופשיים אני נהנה משחקנים כמו בייזמור ובארטון הגדול, ועד לפני כמה שבועות גם מקונל. לפעמים הפעילות שלי הייתה מהירה מדי, לדוגמה הרמתי את איש סמית אחרי המשחק הראשון שלו אבל כשהחתימו את דוגלאס נבהלתי וזרקתי (לפחות לקחתי במקומו את בייזמור).

  9. תודה רבה.
    שווה להדגיש שמה שהסברת זה בליגה של קטגוריות ( המומלצת) ולא נקודות (ניקוד כולל , שזה לדעתי הרבה פחות מוצלח).
    אני מקום 5 בליגת פרו (משהו כזה או 6 אין כח לבדוק).
    הקבוצה:
    רונדו
    ווקר
    לאבין
    לי
    פחספולושה
    גרין
    זי בו
    איבקה
    זאזא
    בוגוט
    קופוס
    תומפסון
    ואסן אילסובה…
    אני מבסוט אש , היה לי לא מעט פשלות (איבקה בחירה ראשונה)
    אבל פגעתי ברונדו וזאזא.
    אחלה דבר יותר ממליץ למי שיש 5 דקות ביום לתחזק את זה…

  10. אוקי פתחתי אחד. עכשיו נגמר הדראפט השחקנים שלי הם –
    קרי (1)
    גרין (24)
    ברוק לופז (25)
    ג'קסון (48)
    נייט (49)
    באטום (72)
    אנדרסון (73)
    מאהינמי (96)
    קווין מרטין (97)
    לאבין (120)
    אוליניק (121)
    כספי (144)
    דווין בוקר (145)

  11. פנטזי זה החיים.
    אני מכור ומקדיש לכך לא מעט שעות ביממה.
    יש לי 5 ליגות השנה אז אין טעם שאכתוב את כל הקבוצות שלי, אבל אכתוב את הדירוגים סתם בשביל הבראג וכי פתחתי טוב.
    רוטו 2/10
    רוטו 5/12
    רוטו 3/12
    ה2ה 1/16
    ה2ה 2/12
    עד השנה שיחקתי רק רוטו אבל העונה התחלתי גם עם ה2ה.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט