מחכים על ספסל המחליפים – יומן יוטה ג'אז מאת הגולש יאיר חממי

לוגו של יוטה ג'אז

מחכים על ספסל המחליפים – יומן יוטה ג'אז מאת הגולש יאיר חממי

אני מניח שיומן חודשי אמור לסקר את המגמה החודשית אך, מכוון שזה טור ראשון אערוך הכרות קצרה איתי, עם הקבוצה (כמובן מזווית הראייה שלי) ועם מה שאני רוצה לעקוב אחריו

אז מי אני- אוהד יוטה ג'אז. מה שמייד אומר שאני נולדתי בשנות ה70-80, כי לפני ואחרי לא היתה סיבה לראות אתם.

לאהוד אותם היו שתי סיבות לראשונה קראו ג'ון סטוקטון ולשנייה קראו קארל מאלון. מי שצריך תזכורת או הרחבה מוזמן לקרוא את התור של זעפרני באלוף האלופים http://www.hoops.co.il/?p=56795.

מאז היה ניסיון כמעט מוצלח לחזור להיות רלונטים. זה היה עם הצמד דרון וויליאמס ובוזר. מי שעוקב אחרי הNBA בחמש שנים האחרונות מתפקע מצחוק, אבל למעשה, הצמד הזה היו אחד הצמדים המוצלחים מאז סטוקטון ומאלון.

הבעיה בשתי התקופות הייתה הצוות המסייע. היו שם כמה שחקנים חביבים אבל אף פעם לא היה להם הרכב ממש חזק, כאשר המיקום והשוק שיחקו נגדם.

מאז עברו הרבה מים בירדן (האמת שיותר בשאר הנהרות, אבל זה הפתגם) וכיום גם אם ווילאמס ובוזר היו בשיאם הם לא היו מספיקים אפילו בשביל לגרד פלייאוף, אולי במזרח עד השנה שעברה. היום, במבט על הליגה, כמעט לכל קבוצה רצינית יש לפחות שלושה שחקנים ברמה גבוהה או שני עילויים והרבה שחקנים ברמה מעל הממוצע בליגה.

נוותר על ההקדמות. אני כותב על קבוצה שרכז שלה הוא ראול נטו שהוא רוקי, קולע 4.5, מוסר 2.3 אסיסטים, 35% מהשדה. שהכוכב הגדול שלה עד השנה היה גורדון היוורד, שחקן כדורסל עם מראה של סוכן ביטוח שהיה דיון רציני אם יוטה הייתה צריכה להשוות את ההצעה של שארלוט עליו (הייתה, ברור). קבוצה שנמצאת סביב ה-50% נצחונות (נכון ליום שני מאזן 12:10), הישג מכובד שנה שעברה, הרבה פחות השנה.

בכל זאת היא עדיין יכולה להפוך לקונדרנטית אם תשמור על הסגל הזה.

ה"אם" הזה לא פשוט מכמה סיבות. ראשית, ההנהלה של הקבוצה הצליחה לשחרר ללא תמורה! את השחקנים הבאים: פול מילסאפ, אל ג'פרסון, קרלוס בוזר בשיאו (למזלם, הוא בדיוק התחיל את הנפילה) וווסלי ומתיוס. למעשה היא בוחרת שחקנים נפלאים בדראפט ובשוק החופשי -מילסאפ, מתיוס, ממט אוקור- אבל לאחר שהיא משדרגת ומשפשפת אתם היא… מאבדת אתם ללא תמורה (חוץ מאוקור שסתם נפצע ולא חזר לעצמו). לאחר כמה מכות כאלה היא החליטה לשנות גישה עם דרון ויליאמס והעבירה אותו לניו גרסי נטס, לפני שהוא נכנס לשנת חוזה (או מפרק את המערכת מבפנים) תמורת פייבורס ובדיעבד גם תמורת אלק בורקס (בחירת סיבוב ראשונה מהנטס).

טוב, בואו נניח שההנהלה למדה מהעבר. כיום ישנם מספר מודלים ליצירת קבוצה שבנויה לאליפות. נתחיל מהמוכרים. אפשרות ראשונה: (מיאמי/ ברוקלין (בתיאוריה)): לקחת 3 שחקנים מהטופ 20 שמתוכם 2 בטופ 10 ואחד טופ 3 ולחבר אותם יחד, להוסיף את כל השחקנים שמסכימים לחתום על מינימום רק בשביל טבעת ולקחת אליפות בהליכה (שנה אחת זה אפילו הצליח).

אפשרות שנייה (אוקלוהומה): להיות ממש גרועים, לאסוף 3 שחקני טופ 10 מהדראפט ולנסות לחבר אתם (עדיין לא קרה, אבל מפחיד לחשוב מה היה קורה שם בלי בעיות אגו של הארדן וג'קסון).

אפשרות שלישית (דאלאס): לשמור על הכוכב שלך בכל מחיר ולנסות כל שנה לארגן לו צוות מסייע ברמה מספיק גבוהה.

ויש כמובן שילובים של האפשרויות הללו (קליפרס לדוגמה).

כל אלו לא מתאימים בעליל ליוטה. קבוצה מאוד נחמדה, אבל "נחמד" זו מילת גנאי ב-NBA, ראו מקרה פיניקס. המודל שכאוהד אני נתלה בו בתקווה שיתגשם ביוטה הוא… גולדן סטייט. זה נשמע מגוחך לקחת קבוצה מדהימה (לפחות השנה) ולהשוות אותה ליוטה אבל בואו נחשוב על הדרך. גולדן סטייט בחרה את קיירי בבחירה 7 של 2009 ואח"כ בבחירות גבוהות את תומפסון ובארנס. את גרין הם מצאו בפח אשפה של הליגה ואת בוגוט ואיגודאלה בטרייד. אם זה נשמע לכם כמו מודל אוקלוהומה אתם צודקים אך טועים. רק בדיעבד הם שם ועדיין אני לא בטוח שיש להם שני שחקנים בטופ 10. אבל יש להם את הביחד. הם שם כבר שלוש שנים והם אוספים את החלקים כבר 6 שנים. האמת, יש להם מזל שאף שחקן לא פרץ ממש בתזמון של עונת חוזה ודעך/נפצע מיד אח"כ, וכמובן שגרין הוא סופר מציאה.

נעבור לקבוצה שעליה היומן: יוטה ג'אז. הם לדעתי נמצאים במצב של גולדן סטייט 2012-13. הם כבר אוספים חלקים טובים לפאזל, משחקים חיובי ועושה רושם שהמאמן שלהם יודע את העבודה. הם כמעט נצחו את גולדן סטייט והפסידו השבוע פעמיים לאוקלומה סיטי (בשני המשחקים דוראנט היה במייטבו), נצחו את הקליפרס, טורונטו ופעמיים את אינדיאנה. עד היום היתה להם רק תבוסה אחת לאוקלוהומה (יאללה כבר שדוראנט יעזוב אתם…). השאלה הנשאלת היא האם הם מספיק טובים? האם זה יכול להתחבר למשהו גדול יותר? ברור שאין ציפייה לאליפות השנה ושהגעה לפלייאוף תהיה ברכה (האפשרות הרצויה אחרי זכייה במזל בלוטרי שתביא את סמפסון).

מותר להיות אופטימים? (לפחות ליומן הראשון?)

אז מה יש לנו? פייבורס, שהיה נראה חלבי לגמרי עד עונה שעברה, עושה קולות של שחקן שאפשרי שיהיה אול סטאר. הוא פיתח משחק פנים מעבר לקרש-סל ומתחיל להצדיק בחירה במקום 3 בדראפט. לדעתי, הוא מתמודד על הטופ 10 בין שחקני הפנים. הוא כרגע דומה לבלייק גריפין לפני שפיתח את הקליעה מרחוק.

הייווארד, השחקן הראשון שהחליטו להשאיר בתהליך הבנייה הנוכחי, כנראה לא יהיה לעולם סופרסטאר אבל הוא בהחלט נראה לי כמו שחקן דוגמת קליי תומפסון רק עם יכולת מסירה משופרת.

ומכאן יש רק פוטנציאל:

נכון, הרוב מסתכלים על רודי גובר ומזילים ריר. אני ערכתי השוואה בינו לבין דאנדרה גורדן ל- 36 דקות ודאנדרה לוקח אותו בנקודות ברוב הפרמטרים. אבל רודי נמצא עונה שלישית בליגה ובהחלט ניתן לצפות ממנו לשיפור. אז מדוע אני לא מצטרף לכולם? כי ראיתי כבר כמה פעמים שהייתה חסרה לו האגרסיביות, ואפילו הווארד ללא האגרסיביות הופך לשחקן בינוני. אז כרגע אני ממתין לשיפור הזה אצלו ובינתיים הוא שחקן נחמד – שכזכור, זו מילת גנאי.

טריי ברק לא פותח בחמישיה- זה אומר הכל. כרגע הוא חסר יציבות. הוא קולע יפה (מעל 11 נקודות למשחק) אבל לא מספיק מוסר בשביל רכז פותח.

הרוקי שהם בחרו לא שווה כרגע שיבזבזו עליו את שתי המילים של השם שלו, הוא רך מאוד. אמנם הוא החליף את רודי במשחקים האחרונים והראה שהוא יודע לקחת ריבאונדים, אבל זה הכל בינתיים. גם פייבורס לא היה מדהים בעונת הרוקי וכצפוי ייקח לו זמן להתפתח, אם לא תהיה התפתחות מיוחדת בזמן הקרוב, לא נדבר על טריי ליילס העונה.

על ראול נטו כתבתי כבר. באתר הרשמי של הקבוצה הם עשו עליו כתבה כמה הוא משתפר ואיך הוא מתקדם ממשחק למשחק. בראיון איתו הוא סיפר איך הוא לומד מכולם וכמה טוב לו. המאמן ממש אוהב אותו ומתלהב ממנו… תכלס, במשחק האחרון הוא לא שיחק דקה! (החלטת מאמן) אז, בואו לא נבזבז זמן על שחקן שכנראה, במקרה הטוב, יכול להיות דלאבדובה.

אקסום – פצוע השנה וגם בשנה שעברה לא היה עילוי. נדבר עליו בשנה הבאה.

יש את אינגלס, חביב האתר, שמקבל כל כך הרבה חשיפה ומעקב באתר שלנו ספציפית, שנשאיר לכם את העבודה.

ועכשיו… הסיבות לאופטימיות:

הכי קל: הוד. שנה שנייה, התקדמות עצומה, אין לו פחד והוא נראה כמו שחקן שישאיר לכל שאר הקו האחורי של יוטה אבק. שחקן 3&D שהוסיף חדירה ומשחק עם המון התלהבות. נעקוב.

קצת יותר מורכב: אלק בורק. חוזר העונה אחרי פציעה ו… מקבל השוואה לוויד של 2004! נשמע מופרך, אז אתר האוהדים של יוטה ערך השוואה ביניהם ול- 36 דקות הם כמעט זהים. שניהם שחקנים ש"חולים על מגע" הרבה פחות מעל קשת השלוש. כרגע, אלק ממשיך להתפתח מהמקום שעזב לפני הפציעה בלי להשאיר זכר. תעקבו אחרי התקצירים של יוטה ותראו שלמעשה, בדומה לדוראנט, אין לו מיפרקים בגב והוא מסוגל לזרוק תוך כדי נחיתה על הרצפה ולקלוע באחוזים טובים, במיוחד תוך כדי מגע עם לפחות שני שומרים.

ולהפתעה!: טרבור בוקר הגיע שנה שעברה לקבוצה כממלא חורים שלא עלה הרבה וזכור בעיקר כמי שקלע זריקת סבתא עם הגב לסל כשנשארו 0.0001 שניות על השעון באחד המשחקים. השנה הוא הסיבה שהרוקי שלהם לא מקבל דקות. הוא מדהים!!! אגרסיבי, תורם בהכל, משתלב בשטף המשחק, מוסר, שומר… גרין לעניים.

כמו שזה נראה עכשיו, הקבוצה בתהליך בנייה נכון. כרגע, צריך הרבה מזל ורכז פותח. אם אקסום יחזור עם קליעה טובה משלוש, אם אלק בורקס ימשיך להתפתח לווייד 2 (למה אתה שוב פעם צוחק? לא יפה!), אם פייבורס ימשיך להשתפר (אפילו במעט), אם הייוורד יסכים להיות השחקן השלישי בטיבו בקבוצה, אם הוד יהיה שחקן טופ 50, אם גובר יהפוך למתמודד על שחקן ההגנה של השנה בשנים הקרובות (לא צריך אותו בהתקפה, יש רק כדור אחד) וימשיך לקטוף ריבאונדים כאילו הם תפוזים (הוא עדיין לא שם, תראו מאבקים שלו בריבאונד מול אחרים), אם קווין סניידר יתברר כעוד מאמן מוצלח מהדור החדש והכי הכי הכי (חסר אחד) חשוב: אם כל העסק יתפקד יחד ולראשונה בקבוצה בעידן אחרי סטוקטון-מאלון (ובאופן די נדיר בליגה), השחקנים ירצו להשאר יחד ולא יחפשו את החוזה הבא.

אם כל זה יקרה, אז בעוד שתי עונות, אני אכתוב יומן אליפות…

 

מולי

איש של מילים: כותב סדרתי, עורך, מתרגם ופילוסוף של ספורט. אפשר לראות חלק ממה שפרסמתי כולל קישורים ליומן הקורונה ורשימת פרסומים כמו "על ספורט ומהויותיו", "מסע בעקבות אוהדים", "ליקוטי ספורט" ו- "בלוז של תקוות ומורדות - סיפורי קבוצת הניו אורלינס פליקנס 2015-2017" ורבים אחרים... באתר: https://hamuli4u.wixsite.com/muli4u

לפוסט הזה יש 27 תגובות

  1. טור מעולה על קבוצה בדרך למעלה.
    טרבור בוקר באמת נותן עונה מעולה.
    העניין הוא שאני לא רואה שם אף שחקן עם פוטנציאל סופרסטאר, והם לא יצליחו להביא שם גדול בשוק השחקנים החופשיים.
    דווקא המודל הכי קרוב הוא לא ג'ס אלא אינדיאנה.
    סה'כ כרגע קבוצה עם עתיד להדחה בסיבוב ראשון בפלייאוף, אלא אם פתאום יתגלה שם איזה פול ג'ורג

  2. ברוך הבא לשורת הכותבים יאיר.

    זה יומן מעולה שעלה במדוייק על הנקודה הנכונה., ואני אשמח לקרוא עוד כאלו פרי עטך.

    אני חושש שיש יותר מדי "אם"ים כדי שחלומך יהפוך למציאות אך מאחל ליוטה לזכות באליפות מיד אחרי שהפליקנס יסיימו רצף של ארבע זכיות החל מן השנה הבאה….
    כמו שאתה יודע, אוהד נשאר תמיד אוהד…

  3. יפה מאוד!

    אני מסכים עם מה שכתבת על פייבורס.
    עם PER של 24.92 הוא מדורג 9 בליגה, ושני רק לגריפין בין ה-PF והסנטרים בליגה.
    כשלוקחים בחשבון את מגמת העלייה התמידית מעונה לעונה, ואת ההגנה שהוא יודע לתת, אז הוא לא רק טופ 10 בין שחקני הפנים, הוא טופ 5.

    1. +1 אף אחד לא מדבר על פייבורס, אבל הוא יעיל בטירוף. ואחראי להגנה המצוינת של יוטה יחד עם גובר.
      פיתח משחק דו צדדי, ואין הרבה גבוהים בליגה שיש להם את זה

  4. נהדר! תמיד כיף לראות קבוצה צעירה ומוכשרת שיכולה רק לעלות ויוטה נכנסת לקטגוריה הזאת לגמרי.
    פייבורס פשוט מצוין הוא זה שיהיה הסופרסטאר שצריך בקבוצה.
    אני גם מאוד אוהב את הייווארד. לדעתי הוא נמצא מיד בתחילת הדרגה השנייה של הSFים בליגה אחרי הסופרסטארים (ג'ורג' לברון קוואי דוראנט וכרמלו) וגם הוא עוד משתפר.
    ואם גובר יפתח יכולת התקפית מינימלית וישתפר עוד קצת בהגנה העתיד נראה ואוד

  5. אחלה טור פתיחה. אני אוהב מוסיקה ולכן הג'אז תמיד בפוקוס אצלי.

    כתיבה מצויינת, מאד מזכירה את זאת של יאיר העורך אפילו יש את הכמות הבומבסטית של סוגריים שהיו לו בהתחלה!

  6. יומן משובח ביותר.
    קשה להיות יותר מדי אופטימיים לגבי הג'אז אם הכיוון הוא באמת להפוך לקונטנדרית כי אחרי ההשוואה לג"ס צריך לזכור איזה רכז צנום שממצב את עצמו כאחד הגדולים ביותר שהיו. מה עוד שהוא בשיא הקריירה ויושב על חוזה מגוחך ברמות (ותודה לקרסוליים של תחילת הקריירה).
    אולי אם בקיץ יצליחו להנחית רכז עילית (קונלי יהיה חופשי אם אני לא טועה) כי זאת נקודת התורפה הכי גדולה שלהם.

    1. קונלי לא רכז עילית.
      אני דווקא אוהב את טריי ברק. דנטה אוקסום גם יהיה סבבה. אוסטרלים יודעים לעבוד קשה ואף פעם לא מוותרים

      1. בשילוב של הגנה – התקפה קונלי טופ 10 בקלות, הוא פשוט משחק בקבוצה אפורה עם סגנון איטי ולא סקסי אבל זאת גם אחת הסיבות למה הוא תפור על יוטה.

        1. תהיה רציני..

          דיימו ??? CP ? ראס ??? טוני פרקר ?? קארי וקיירי? טארק? קאמבה? דארון ויליאמס? ג'וני וול? טיג? לאורי??? פאטי מילס?? נייט? כולם מאכילים אותו אבק

          אפילו בממפיס הם התחילו לעשות נצחונות שהביאו לו מחליף

  7. פוסט מעולה ומורחב היטב, יתרון בולט של הגאז׳ על לא מעט קבוצות הוא בעמדת המאמן-מייק מאלון מתאים להם כמו כפפה ליד, מאמן שמאפשר לצעירים להתפתח בקצב הנכון ומכוון אותם לכיוון המכון

  8. עידו, קונלי על חוזה של 10 מיליון זה סבבה, על חוזה מקסימום זה קריסה. טריי ברק נותן תפוקה של גיא פניני, פעם מציל משחק פעם לא מופיע. לצערי מול סאן אנטוניו גם הוד היה מאוד מהוסס ופחד לזרוק, לדעתי, עניין של זמן. היחידי עם הקילר אינסטינקט הוא אלק ברקס שניסה, אבל הפעם פחות הצליח. אני מסכים שחסר להם כוכב, משהו שיוכל לקחת על עצמו את הקבוצה שהכל נדפק, כמו הלילה, פייבורס קרוב לשם. אגב, שגיא, הרכז שיהפוך אתם לקונטנדרית הוא בן סימונס, הם צריכים כוכב מידי על חוזה רוקי ע"מ שיצליחו לעכל את כל הארכות החוזים של ה"כוכבים" היום (רודי, הוד, ברקס, היוורד, פייבורס)

  9. מברוק על טור הפתיחה המהנה, ללא ספק אתה אוהד ג'אז אמיתי. אם לא הייתי נופל בקיסמה של יוסטון הייתי כנראה אוהד של יוטה, קבוצה שמאוד אהבתי בזכות סטוקטון ומאלון. אתה אופטימי אם אתה משווה אותם לג"ס של לפני 3-4 שנים, אבל מי יודע הלוואי שאתה צודק.
    כנראה שחסר להם עוד סופרסטאר שיקפיץ אותם קדימה. קצת כמו אטלנטה

  10. ברוך הבא יאיר.
    טור מעניין מאוד.
    יוטה היא בנוסף אחת ממובילות המשחק האיטי בליגה . ראתי שני משחקים שלהם העונה מול אינדי ופילי. כל קבוצה שעולה מול יוטה מורידה 10 פוזשנים מהממוצע שלה.
    לשחק מול פייבורס וגובר זה סיוט לכל גבוה בליגה.
    בסיס טוב וצעיר יש . עדיין חסר כוכב .
    ההתפתחות תלויה באיזה אקסום יחזור מהפציעה בשנה הבאה.

  11. כיף של טור.
    הבעייה של יוטה ומתחילה במה שכתבת (או אולי היה זה אחד הגולשים?):
    "קבוצה נחמדה מאד".
    מה שחסר לה זה רוע ועארסיות. כנראה שהמורמוניות של הסביבה משפיעה גם עליהם: סוטרים לך על הלחי הימנית? הגש לסוטר את הלחי השמאלית!
    יומן ראשון מעולה!

  12. קבוצת הכמעטים…. כולם עם פוטנציאל אבל של שחקנים משלימים, לאף אחד אין את סט היכולות להיות כוכב בליגה ולסחוב קבוצה.
    לראייה, גורדון היוורד, שהוא שחקן מצויין (וכביכול הכוכב) אבל הוא מספר 2 מצויין וצריך כוכב לידו.

  13. אישית אני מת על היווארד ואני חושב שבגלל שהוא יכול להוביל כדור מעמדה שלוש אולי שווה להעלות את ברקס והוד ביחד וככה לפתוח את המשחק בצורה יותר טובה

כתיבת תגובה

סגירת תפריט