שמחת עניים ושמחת שקנאים – יומן ניו אורלינס / מולי

שמחת עניים ושמחת שקנאים – יומן ניו אורלינס / מולי

pls-win
לוגו הפלקנב על רקע הומלס בשלג הנושא כיתוב אנא נצחו והפכו אותנו למאושרים

דפקה על הדלת שמחת עניים.
כי חיכה לה האיש עד עת.
ותישא כינוריה שמחת עניים,
וישמח בה עני כמת.

ויאמר: מה טוב ומה נעים,
כי שמעתי שמחת עניים.

"שמחת עניים" היא קובץ השירים השני שכתב המשורר נתן אלתרמן, לטעמי גדול משוררי ישראל, קובץ שיצא לאור בתל אביב בשנת 1941. בית זה הוא מתוך השיר "שמחת עניים" שעל שמו קרוי הקובץ.

ביום השתיים ועשרים לחודש האחד עשר, הוא ירח נובמבר, י' בחודש כסלו שנת תשע"ז, הצליחה סופסוף קבוצת הכדורסל של ניו אורלינס לזכות בניצחון שני ברציפות בעונת 2015-16, ביום הזה אני חשתי שמחת עניים מהי.

אלבין ג'נטרי, המאמן, החליט לפני המשחק הקודם (מול הספרס) שפשוט אין שום ברירה, שהעונה קרובה למות יותר מתמיד שהדרך היחידה להתמודד עמה ולזכות בניצחונות, היא למשכן את המחר ולצאת למלחמה על ההווה ולעזאזל העתיד…

STAT1
טבלה סטטיסטית של הפליקנס במשחק

אז ההחלטה הראשונה שלו היתה לא לשים קצוץ על חלוקת דקות לאורך העונה: הפעם אמנם עשרה שחקנים השתתפו, אך חמישה שחקנים שיחקו מעל לשלושים דקות, ומתוך אלו שלושה שיחקו כמעט ארבעים דקות.
בעז ערפלי כותב בספרו "שורת המורדים" את הפסקה הבאה על "שמחת עניים":

"התפיסה הערכית שמפתח אלתרמן בשמחת עניים נטועה במורשת הזאת, ומיוסדת על היחסים הבסיסיים שגם מקיימים את החיים וגם מעניקים להם את משמעותם – האהבה, האבהות, האמהות, הרֵעות, הנאמנות לעדה וכל כיוצא בהם, ערכים שביסודה של המורשת ההומניסטית".

האהבה, הרכות, הנאמנות השתקפו הפעם בלוח התוצאות. הקבוצה מסרה 23 אסיסטים, קלטה 49 כדורים חוזרים, וקלעה שיא עונה חדש: 122 נקודות כשהאחוזים משלוש היו אמנם סבירים, 36.7%, אך אחוז הקליעה עמד על 45.9%, כל אלו נתונים טובים יותר מהממוצע במשחקים הקודמים.

STAT2
ממוצע סטטיסטי של הפליקנס עד היום

ואולם שני הנתונים החשובים ביותר לטעמי הם קודם כל שהפעם הקבוצה ביצעה 26 עבירות, שיא חדש בעונה זו, אך רק ג'רו הולידיי יצא בשש עבירות. הממוצע, למי ששואל את עצמו, עומד על קצת פחות מ 22 עבירות למשחק. הנתון המהותי השני לטעמי הוא שהיו לקבוצה 11 חטיפות לעומת ממוצע של 7.4 חטיפות למשחק.

 

הבעיה העיקרית שאני רואה בתפישת העולם החדשה של ג'נטרי היא שהיא במהותה "שמחת עניים". אני בטוח למדי שאם ג'נטרי ימשיך במגמה הזו, היא תיצור תוך זמן קצר שחיקה גוברת והולכת על שחקני המפתח. תוך מספר קטן של משחקים העומס יעשה את שלו והוא יבוא לכלל ביטוי הן בירידה בתפוקה והן בפציעות נוספות של שחקני המפתח, מה שיגרור הפסדים נוספים.

לא פלא לכן, שאלתרמן מסיים את שירו במילים הבאות:

ותאמר: בור ארד איתך, איש הארון,
כי נושה אתה בי כמו חי.
כי פני לא ראית עד יום אחרון
וגם צר אל יראני וחי.

ויאמר: מה טוב ומה נעים,
כי איתי את שמחת עניים.

אבל אני, וכמוני כל אוהדי הפליקנס, רוצים לשמוח יותר מאשר את שמחת העניים ויותר מכך, רוצים היינו להגיע כמנצחים למשתה שבסוף העונה.
אז הנה לנו השיר "המשתה" שכתב אלתרמן בקובץ שיריו "שמחת עניים" בלחן של יאיר רוזנבלום ובביצוע צמד דרום:

ולסיום:

קישור לשיר "שמחת עניים" מאת נתן אלתרמן (מאתר שירונט)


מולי

איש של מילים: כותב סדרתי, עורך, מתרגם ופילוסוף של ספורט. אפשר לראות חלק ממה שפרסמתי כולל קישורים ליומן הקורונה ורשימת פרסומים כמו "על ספורט ומהויותיו", "מסע בעקבות אוהדים", "ליקוטי ספורט" ו- "בלוז של תקוות ומורדות - סיפורי קבוצת הניו אורלינס פליקנס 2015-2017" ורבים אחרים... באתר: https://hamuli4u.wixsite.com/muli4u

לפוסט הזה יש 34 תגובות

        1. גלעד, מה שעגל יודע – וכעת גם שאר העולם, הוא שאני סינולוג בדימוס 🙂
          מה שאני סקרן לידע הוא כמה מהקוראים יודעים מה פירוש "בדימוס".

          1. רק שיהיה ברור אני לא מדבר על רנדולף ד. מוס (Randolph D. Moss), שופט בית המשפט העליון האמריקאי. גם לא על D'MOSS : דהיינו Durban Metropolitan Open Space System
            אני מדבר על המילה דִּימוֹס המופיעה התלמוד ובמדרשים.

          2. דִּימוֹס [ש"ע; ז'] [תמ] 1. חנינה כּללית, בּיטוּל עונש; 2. [תמ] שחרור, חֵירות, חופש בביטוי:

            יָצָא בּדימוס 1. יצא לקִצבָּאות, פָּרַש מתפקידו; 2. השתחרר, נפטר מעונש

  1. אני לא רואה סיבה להתרגש יותר מדי ממשחק או שנייים ששחקנים קיבלו הרבה דקות וגם ז״הרבה דקות״ צריך לקחת בערבון מוגבל. רונדו שיחק לפני שבועיים שני משחקים רצופים של 48 דקות, אני רואה אותו בריא וחיוני.
    דיוויס נח כמה משחקים ואין עליו עומס, יכול לתת 39 דקות. מה עוד שיש להם עכשיו יומיים מנוחה. בנוסף להכל, בגלל שיש להם כמה פצועים שאמורים לחזור, אפשר להעמיס קצת על האחרים ובהמשך להוריד להם דקות.
    המשחק אתמול היה צמוד עד הסוף, משחקים אחרים שיוכרעו 3 או 4 דקות לפני הסוף ופתאום כל מאזן הדקות מקבל זווית אחרת.
    התקופה הזאת תקבע האם הפליקנס נשארים רלוונטיים לעונה כי עוד שלושה, ארבעה הפסדים לקבוצות כמו פיניקס בשבועיים הקרובים והם יכולים כבר לתכנן את העונה הבאה. רק חבל שזה יהיה עם בחירה 12,13 או משהו באיזור, כלומר לא משהו לבנות עליו.

    בשורה התחתונה, לא הייתי קופץ למסקנות רק בגלל משחק אחד.

    1. הבעיה שלי אינה שזשני משחקים רצופים הם שיחקו הרבה,
      הבעיה שלי היא שכמו שאמרת זוהי תקופה קריטית, ושמתברר שהדרך היחידה של הפליקנס לנצח היא ב"מתכונת פלייאוף". וזה פשוט לא יכול לעבוד לאורך זמן…

  2. מולי, פוסט מצוין. בתור מי שכותב על הקבוצה הזאת, אני מזמין פוסט על איש סמית. בעיני הוא הMIP של העונה (עד עכשיו) ויש כאן סיפור.

  3. תודה רבה מולי. הדבר הראשון שצריך לראות זה לא הסיכויים להגיע לפליאוף אלא האם הם שווים פליאוף.לא רואה יתרון שלהם על כל שאר הבטן של המערב (נניח ש6 ראשנות יהיו גולדן…. ספרס..אוקלהומה קליפרס ממפיס ויוסטון) ישארו 2 מקומות ל דאלאס פיניקס יוטה סקרמנטו וניו אורלינס שדנבר גם עושה קולות לא ברורים.האם זה יספיק לפליאוף ? לפי דעץי לא , גם נראה לי שיש להם את הבית היותר רשה בקונפרס שזה גם ישנה.

    1. לא חושב
      מקסימום 5 אחרי ג"ס הספרס אוקלהומה והקליפרס מבחינת כשרון הסגל יכול מאוד להיות שאחת תיפול בגלל פציעות או משהו

    1. אם נגיד שהפער בין הגבה לגריפין משמעותי והוא לא מאוד (לפחות עד שהגבה יהפוך סופית למפלצת שהוא אמור להפוך אליה) בכל עמדה אחרת הם חזקים מכם משמעותית לדעתי

  4. דיוויס כרגע 2 רמות מעל בלייק וזה רק יגדל , כשחקנים בודדים כן , כקבוצה לא, הקליפרס 3 שנים יחד רוב הסגל ועדיין לא מחוברים מספיק ,אנחנו רחוקים בריאות ועוד סטופר הגנתי מלהיות קונטדרית

כתיבת תגובה

סגירת תפריט