שפור יכולת גופנית ללא אימון (6) – העשרת דם (BLOOD DOPING) / מנחם לס

(דם מועשר בכדוריות אדומות שהוקפא, ומוזרק לפני התחרות)

BLOOD DOPING – העשרת דם – היא שיטה מלאכותית להעשרת הכדוריות האדומות בדם במטרה לשפר יכולות אירוביות בספורט, בעיקר במקצועות הדורשים התמדה.  מאחר שהדם הוא נושא החמצן מהריאות לסיבי השריר, ריכוז גדול יותר של כדוריות דם אדומות – שהן נושאות החמצן – ישפר את היכולת האירובית (2VO MAX) ולכן את היכולת במקצועות הדורשים התמדה.

ישנן שיטות רבות להעשרת הדם, כמה מהן  טבעיות וכמה מהן מלאכותיות ולא לגליות.

במקצועות הספורט הדורשים סיבולת כגון ריצות ארוכות, שחייה, ואופניים, היכולת האירובית היא אחד המדדים החשובים. BLOOD DOPING כולל שיטות שונות להעשרת ריכוז הכדוריות האדומות בדם על ידי הזרקת דם מועשר בכדוריות אדומות, או שיטות ותכשירים המגבירים את קצב ייצור הכדוריות האדומות כמו EPO ועוד.

הגוף מסוגל ליצור אנרגיה בדרכים חילופיות לחמצן, אך יכולת זאת הנקראית אנאירובית היא מוגבלת ללא יותר מ-20-30 שניות, ומעבר לכך התהליך האנאירובי יוצר רכיבים חומצתיים (חומצת חלב) שמשבשים את היכולת להמשיך ליצור אנרגיה ללא חמצן, והם גורמים לעייפות העוצרת מבעדינו להמשיך.
הכדוריות האדומות מיוצרות במעי הדק. המזון שאנו אוכלים מומר בין השאר לכדוריות אדומות המורכבות מממברנה והמוגלובין.

 

הנה רשימת חומרי מזון להעשרת כדוריות הדם בצורה טבעית ונורמלית:

 

Foods to Increase Red Blood Cells

Eating the right foods can help increase the number of red blood cells in your body. Here are a few of the ways you can eat your way to better blood cell health:

  1. Food rich in iron can help your body rebuild what it has lost. Lentils and legumes are a great way to get the iron you need and they are healthy for you in many other ways, too.
  2. This vital mineral can be found in many foods, including shellfish, poultry, liver, whole grains, beans, cherries, chocolate and nuts.
  3. Folic Acid.Long known as a great help for pregnant and nursing mothers, foods that contain folic acid include lentils, dark green leafy vegetables, blackeyed peas and cereals fortified with folic acid.
  4. Vitamin A.This very important vitamin can be found in a multitude of fruits, including grapefruit, mango, watermelon, plums, cantaloupe and apricots.
  5. Vitamin B12.Meat, eggs and fortified cereals are a great way to get plenty of B12 in your diet. Since those on a western diet get plenty of this, a lack of B12 is rare.
  6. Vitamin B6. This vitamin is found in a wide variety of foods, including meats, whole grains and bran, nuts and seeds, fish, vegetables and legumes

.

שיטות לא חוקיות של BLOOD DOPING

 

קיים חומר ביוכימי רב על שיטות העשרת הדם, ואני אתרכז רק בידועות ביותר, ואקצר מאד את החומר הרב. אחלק את השיטות השונות ל- DRUG TREATMENTS, הזרקת דם, המרת דם, ושימושי קובאלט.

 

  I. רפואות וכימיקלים

 

  1. (ERYTHROPOIETIN (EPO

 

זהו הורמון גליקו-פרוטאיני המיוצר באופן טבעי במיח העצמות, והוא שמאפשר לדם לשאת חמצן. נתינת ההורמון הזה בהזרקה או בצורת כדורים יגדיל באופן מלאכותי את יכולת הדם לשאת חמצן. זוהי השיטה הנפוצה ביותר בין רוכבי האופניים ל-BLOOD DOPING.

 

  1. (HYPOXIA-INDUCIBLE (HIF STABILIZER

 

זוהי רפואה ידועה לטיפול במחלות כליות כרוניות ובאנמיה. אחת מתוצאות הרפואה הזאת היא שהיא 'עוזרת' לכליות לשחרר כימיקלים העוזרים לייצור הורמון ה-EPO (מוסבר ב-"1") וכן עוזר בנשיאת ההמוגלובין בדם. ידוע שרוכבי אופניים השתמשו ברפואה זאת להגדלת היכולת האירובית שלהם.

 

II. הזרקת דם עשיר בהמוגלובין

 

  1. דם עצמי
  2. דם מתורם (-DONOR)

 

בשני המקרים הדם מוקפא (הפלזמה והכדוריות האדומות מוקפאים) ומוזרק לאתלט כמה ימים לפני התחרות.

 

במקרה של "דם עצמי" נהוג להקפיא את הדם כשהאתלט נמצא בשיא כושרו באימונים. דם מתורם נילקח מאדם צעיר, בריא, עם אותו סוג דם, ואז מפרידים את הפלזמה והכדוריות האדומות ומשמרים אותם בקפאון עד ה-TRANSFUSION לפני התחרות.

 

III. המרת דם (BLOOD SUBSTITUTES)

 

עם פיתוחי הביוכימיה והביוטכנולוגיה, חוקרים פיתחו במעבדות שונות המרות לדם הנקראים "2O CARRIERS"  או HBOC– נוזלים סינטטיים המסוגלים לשאת חמצן. סוג אחר של המרת דם הוא ה-PFC (פלורוקרבון) הנמצא בשימוש רב והולך בעולם הרפואה, וכל מה שהולך בעולם הרפואה הופך מיד לשיטה נוספת ב-BLOOD DOPING!

 

 IV. שימושי קובלט וקובלט כלורייד

 

הקובלט COBALAMIN הוא חומר לא אורגני המשומש כתוספת תזונתית עשיר בויטמין B12 והוא ידוע כחומר עזר חשוב בייצור כדוריות אדומות. ה-COBALT CHLORIDE הוא בעל אפקט דומה אבל זוהי תרופה אגרסיבית הרבה יותר.  כל התרופות האלה אסורות בספורט, אבל הן-הן הקשות לגילוי, והשימוש בהן לרעה נפוץ מאד בקרב רוכבי אופניים.

סיכום:

את הדם ניתן להעשיר בכדוריות דם אדומות בדיאטה. אבל בשימושי BLOOD DOPING ניתן להכפיל ולשלש את ריכוז הכדוריות האדומות שהן-הן נושאות החמצן (ע"י ההמוגלובין) לתאי השריר עבור מטבוליזם היוצר אנרגיה אירובית. ישנן תרופות המסוגלות להעשיר את הדם בכדוריות אדומות, אבל השיטה ה"נקייה" והקשה ביותר לגילוי היא BLOOD DOPING הכולל הזרקת דמו של הספורטאי שהוקפא (הפלזמה והכדוריות האדומות הוקפאו) ואז הם מוזרקים לספורטאי 1-7 ימים לפני התחרות.

 

 

 

מנחם לס

הזקו והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 51 תגובות

  1. תודה על המאמר מעשיר הידע, שחותם סדרה לפנתאון.

    רק תיקון קטן, תאי הדם האדומים (erythrocytes) נוצרים במח העצם מתאי גזע בתהליך הנקרא אריתרופויזה בו הם מאבדים את גרעין התא.

  2. האריתרופויאטין (ERYTHROPOIETIN) הוא הורמון המיוצר בכליה, ואחד מתפקידיו הוא להקשר לקולטנים שבתאים במח העצם ולגרום להם לעבור לתהליך של יצור מוגבר של כדוריות דם אדומות. הגוף מפריש את ההורמון בדרך טבעית במצבים של היפוקסיה (מחסור בחמצן)

    1. אני לא חושב שיש מישהו שהיה חושב שמדובר במשהו אחר חוץ מתרגום של מי שמקום מגוריו בארה"ב.
      לא הופך את סדרת המאמרים לפחות ממופתית!

  3. HIF, או יותר נכון תרופות שמשפיעות על מנגנון ה-HIF, הם תרופות שמטרתן לגרום לכליה לייצר יותר אריתרופויאטין על מנת שזה יגרום למח העצם לייצר יותר תאי דם אדומים.

    שיטה זו היא המועדפת על ספורטאים המנסים לגרום ליצור מוגבר של תאי דם אדומים בגלל שאריתרופויאטין הוא קל לגילוי, בעוד ששיטה זו גורמת לייצור של אריתרופויאטין טבעי.

  4. סדרה מעולה שעשתה לי הרבה סדר בבלאגן. תודה רבה לך מנחם!
    בקשר למאמר הקודם – פרט לבן ג'ונסון יש גם את האצניות של מזרח גרמניה, מריון ג'ונס, גאטלין, פאוול, ואני לא יכול להתעלם מה סבירות שפלו ג'ו וקארל לואיס השתמשו בטח אחרי פרשת ארמסטרונג…
    השאלה שלי היא אפילו בהנחה שדופינג לא יכול לשפר את הביצועים, לאז למה לעזעזל הם עושים את זה?!?

    1. אני לא אומר שסטרואידים לא עוזרים. לנשים הם תמיד יעזרו כי הם מוסיפים הורמון זכרי שבאופן טבעי ייצורו מוגבל. בקשר לספורטאים כמו גאטלין, אולי הם לא היו בשיאם הגופני.
      כתבתי שסטרואידים לא יעזרו כשאתלט נמצא בשיאו הפיזיולוגי,האנטומי, והפסיכולוגי, אבל אולי אף אחד לא נמצא ב-"שיאו". יתרון נוסף (גדול מאד!) בסטרואידים הוא שהם עוזרים מאד בהתגברות על עייפות, ולכן האימונים יכולים להגיע לאינטנסיביות שללא ההורמונים, האתלט לא היה מצליח להתמודד איתה.

      מה הבעייה? שבגלל האיסור שבשימוש, לא נעשו מחקרים על אתלטים בשיאם. הדרך היחידה שנוכל לדעת היא אם ירשו לבולט (או אחר ברמה קרובה אליו) להתחיל להשתמש עם הסכמה, ולראות מה קורה.

      1. זה נשמע לי תמים שבגלל שאסור לא חקרו. אני מניח ש לויקטור קונטה ואנשי 'באלקו' יש מספיק נתונים על ספורטאי צמרת תחת השפעת סטרואידים

  5. טוב מנחם קראתי בעניין את כל הסדרה והמתנתי בסבלנות ויש לי שאלה.
    העיקרון מאחורי האיסור על השימוש בחומרים האסורים שציינת נובע עקרונית לפחות לא מההתנגדות לשיפור ביצועים אלא מהסכנות בשימוש. מכאן השאלה היא האם כל החומרים המדוברים כל כך מסוכנים לבריאות? אולי ניתן לאשר חלק מהם לשימוש?
    אני יודע שאנשים יגידו שזה מאלץ את הספורטאים המקצוענים לסכן את בריאותם כדי להתחרות אבל כשחושבים על זה לעומק ספורט מקצועני הוא מראש לא עסק בריא. כך שהשאלה היא עד כמה באמת החומרים האסורים מגדילים את הסיכון.
    אם ניקח לדוגמא את ענף האופניים שאני מאד אוהב יש ציטוט מאד מפורסם של ד"ר פרארי הידוע לשמצה האומר שEPO אינו מזיק יותר ממיץ תפוזים. בקיצור אשמח לשמוע את חוות דעתך בנושא והאם יש חומרים שלדעתך ניתן לאשר את השימוש בהם.

    1. השימוש בסטרואידים מסוכן מאד וזה ידוע. כמה מהסכנות הן בלתי הפיכות (אימפוטנטיות, בעיות לב). בקשר לחומרים כ-EPO או IHF אולי אשתו של גיא תסביר לנו. אני יודע שקובלט כן מסוכן לכליות.

      בין ה-1,508 החומרים האסורים, אני משוכנע ש-90% מהם לא עוזרים כהוא-זה לשיפור תוצאות והם אשכרה רפואות למחלות כאסטמה, ADHD, ובעיות נפשיות אחרות. אך בגלל שהן גורמות לשינויים בהרגשה, בריכוז, ובתחושה – הם הוגדרו כאסורים.

      1. אז שאלתי והתשובה היא ששימוש לא מבוקר באריתרופויאטין מלאכותי או בתרופות שמטרתן לגרום לכליות להגביר את תפוקתו מגביר משמעותית את הסיכון לקרישי דם ולשבץ.
        כך שד"ר פרארי צריך בדחיפות להחליף את מיץ התופזים שהוא שותה…

        1. כנ"ל לגבי מה ששאלתי את מנחם: האם ייתכן ששימוש מבוקר יכול להיות בלתי מזיק? תחוריות אופניים מגדילות באופן טבעי את הסיכוי לפגיעות ראש כך שקרישי דם ושבץ בסיכוי גבוה יותר יכולים להיות ענין של מה בכך עבורם.
          דרך אגב איפה אשתך עשתה את ה-Ph.D?

          1. בטכניון.
            ההסבר הוא שצמיגות הדם עולה כתוצאה מריבוי תאי הדם הלבנים, כאשר איבוד הנוזלים כתוצאה ממאמץ מגדיל משמעותית את הסיכון.

            הרבה אנשים מוכנים לקחת סיכונים עבור הגדלת הסיכוי לנצח.
            זה לא אומר שצריך לאפשר להם.
            (אני אישית עדיין לא גיבשתי דעה מוצקה בנושא. יש המון סימני שאלה לא פתורים מבחינתי)

          2. כן בפקולטה שכנה (כימיה). אבל ב-2006 במלחמה ביליתי די הרבה בפקולטה לביולוגיה והנחתי שזו תקופה רלבנטית. אבל אני לא מכיר את הקבוצה של דינה רון

      2. תודה,
        השאלה היא האם יש מינון בו זה יכול להיות לא מסוכן יחסית ועדיין אפקטיבי לספורטאי. יש הרבה תרופות שמכילות סטרואידים במינונים נמוכים (ככה לפעמים ספורטאים מסווים שימוש על ידי קבלת מרשם לתרופה עם חומרים דומים).

  6. מנחם סדרת כתבות נהדרת תודה רבה לך. עכשיו זה לא קשור אבל העלת את הנושא והייתי רוצה לשמוע את דעתך ADD/ADHD. זה מחלה או לא

    1. אני לא יודע מספיק על ADHD אבל נראה לי שזוהי לא "מחלה" אלא "DISORDER". כמובן שצריך להגדיר את ההבדל בין מחלה, והפרעה נפשית. אני יודע שבקשר ל-ADHD ישנן אי הסכמות, למשל מדוע ילד נמצא בהפרעות קשב בכיתה או בקריאה, אבל יכול לשחק נינטנדו משך שעות בריכוז מקסימלי.

  7. לגבי שיטות טבעיות להעלות את כמות החמצן, אני זוכר (בערך) שאפשר להתאמן במקום גבוהה (high altitude). כשהגוף מתרגל לגובה הוא באופן טבעי מגביר את כמות החמצן (לא זוכר אם לא ידי יותר כדוריות דם אדומות או פשוט שהם יותר אפקטיביות). זה כמובן עובד רק לזמן קצר.

    אשמח להתייחסות (במיוחד כי אני מתבסס על זיכרון מעומעם)

    1. באיזורים גבוהים במיוחד האויר דליל יותר בחמצן, ולכן הגוף כתגובה למצב ההיפוקסיה אליו נכנס משחרר את הורמון האריתרופויאטין ש-"מעודד" את מח העצם להפוך יותר תאי גזע לתאי דם אדומים.

      (גרמתי לפרק של "הרודן" בו צופה אשתי להמשך כפול זמן מהרגיל. אבל לפחות קצת החכמתי…)

  8. תענוג אמיתי מנחם ותודה על הסדרה המאלפת. חבל שהסדרה מסתיימת. אשמח מאד לעוד סדרות כאלה בנושאים שונים.

  9. אני המצאתי את השיטה השביעית להעלאת יכולת ללא אימון – שימוש בתרופות המעלות את חדירות החמצן לממברנות שבריאות. בכך הן מגבירות את קצב ספיחת החמצן לזרם הדם גם ללא תוספת של כדוריות דם אדומות.
    זה עניין די פשוט שקשור ל lung surfactants אבל כרגע אני לא יכול להסגיר פרטים
    🙁

    1. אחת הריצות הטובות והמרגשות שראיתי בשנים האחרונות היתה גמר ה-5000 לנשים באליפות האתלטיקה האחרונה. הריצה של ayana פשוט היפנטה אותי.החובבנות של דיבאבה. הכל מדהים

      1. הריצות הארוכות הן נהדרות כי יש הרבה זמן לסיפור להתפתח. מי שזוכר גם את הקרב בין גברסילסי לטרגט עם הפינש המסחרר של הקיסר ראה טיך הסיפור מתפתח עד שהגיע לשיאו בסיום

כתיבת תגובה

סגירת תפריט