הגיגים ואתגר בעקבות משחק מכללות שנערך השבוע

Untitled

הגיגים ואתגר בעקבות משחק מכללות שנערך השבוע

 

אז חודש "מרץ המשוגע" כבר פה אתנו ובמסגרתו יכולים אנו לראות שלל שידורים מכדורסל המכללות בארה"ב. מאחר ולא עקבתי משך העונה כולה בתשומת לב מרובה אחר שידורי המכללות, אלא יותר טעמתי מעט פה וקצת שם, החלטתי לנסות לראות משחק שלם של שתי מכללות ולבחון אם אצליח למצוא באמצעותו מהם המאפיינים של משחקי "מרץ המשוגע" בכדורסל במכללות לגברים.

אגב, אני מציב בפניכם אתגר למצוא איזה משחק ראיתי בהתאם לנתונים שאכתוב.

החגיגה במשחקי המכללות ככלל והחודש מרץ בפרט היא בשיאה. במבט-על אין שום כיסא פנוי באולם שהורחב ל 22,200 מקומות, וכדורסלני שתי המכללות, שהגיעו לשלושים ושתיים האחרונות ניצבות זו מול זו בצבעי לבן מול ירוק-שחרחר.

המשחק מתחיל, והדבר הראשון שברור הוא שזה אינו משחק מאורגן. הביצוע של כלל הפעולות אינן מושלם והשחקנים משקיעים המון בהגנה, ואפילו עושים בה עבודה מעולה, אך עם זאת בהתקפה הם אינם מבריקים – בלשון המעטה.

הדבר הראשון שבולט לעין הוא ששחקני שתי הקבוצות מתורגלים טוב יותר בהגנה מאשר בהתקפה. השמירה היא טובה למדי ברבע הראשון וההגנות כמעט ולא עושות טעויות.

בנוסף לכך, גם כתוצאה מההשקעה בהגנה, ניתן לראות לא מעט חסימות ועם סיום המשחק לטחת הקבוצות יש שבע חסימות וליריבתה שלוש.

השחקנים רצים, ובהרבה, הן בהגנה והן בהתקפה ישנה תנועה כמעט בלתי פוסקת ולמי שרגיל לכדורסל של הנ.ב.א. בו בהתקפה מסודרת יש כמעט בכל התקפה מסוגרת מספר שניות בהן השחקנים עומדים על המגרש זוגות-זוגות כמעט ללא תנועה, הרי כאן התנועה היא בלתי פוסקת עם הכדור ובלעדיו.

אגב תנועה, במכללות הרבה שחקנים יחסית מקפיצים את הכדור לפני המסירה בזמן ההתקפה המסודרת, דבר שבנ.ב.א. הוא נחלתו של הרכז או של מוביל הכדור השני המשחק לצדו.

במחצית הראשונה ראינו כמות חדירות קטנה יחסית. הכדרורים היו "לרוחב" ולא "לעומק". רק בחלקו האחרון של המשחק אחרי שמאמן הקבוצה שהייתה בנחיתות מבחינת התוצאה הבין שאחוזי הקליעה של קבוצתו לשלוש נקודות היו קטסטרופליים (בסוף המשחק הם עמדו על שתיים משבע-עשרה בניגוד לקבוצה המנצחת שקלעה שש שלשות בחמישים אחוזי הצלחה), הוא נתן לשחקנים הנחיה לחדור כמה שיותר.

לחדירות, כידוע, יש סיכוי גבוה להסתיים בקליעות עונשין, ובאתגר זה הקבוצה שהפסידה עמדה באופן סביר עם 69.2% הצלחה (18 מתוך 26) כמעט בעשרה אחוזים טוב יותר מהקבוצה שניצחה (60.6%).

מה שבטוח, לפחות על פי הרושם האישי שלי, הרי בנ.ב.א. יש אחוז גבוה בהרבה של חדירות.

אגב, מה שמאפשר את החקירות בנ.ב.א. הוא בראש ובראשונה הריווח של השחקנים בעמדה הראשונית כשמתחילה התקפה מסודרת. במכללות השחקנים מכווצים יותר לכיוון הסל וה"מלחייה" בעוד שבנ.ב.א. מנסים לאפשר לשחקן שבידו הכדור כמה שיותר מרווח להתחיל בפעולה שהיא הרבה פעמים פעולת חדירה.

ההשערה שלי (ומעניין איך אפשר לבדוק זאת) היא שכתוצאה מהצפיפות הזו, יש גם מספר גבוה יחסית של חסימות (כפי שאמרנו) אך בעיקר אחוזי ההצלחה נמוכים בקליעה מתוך המלחייה, הן הנמוכים מספרית, ובמיוחד נמוכים בהשוואה לאחוזי ההצלחה של קליעות מהמלחייה בנ.ב.א.

השחקנים יותר צעירים, וייתכן שזו הסיבה שהם פחות מסיביים ולכן לא משתמשים בכוח בניסיונות הקליעה שלהם בתוך המלחייה ובמיוחד מתחת לסל. ייתכן גם שזו הסיבה לכך שבכל המשחק כולו לא זכור לי אפילו ניסיון אחד של בידוד שחקן על האותיות כשהוא דוחף אחורה בגופו את המגן ומנסה לקלוע מהפוסט-אפ.

אז בסוף, במשחק, בדיוק כפי שקרה בשנה שעברה, ניצחה המדורגת במקום היותר נמוך בהפרש של שש נקודות וירדה שמחה וצוהלת מן הפרקט.

עד כאן מעט תובנות של מי שאינן מומחה כדורסל על ההבדלים בין כדורסל המכללות לבין הכדורסל בנ.ב.א. על פי מהלכו של משחק שהיה השבוע במרץ המשוגע.

 

 

מולי

איש של מילים: כותב סדרתי, עורך, מתרגם ופילוסוף של ספורט. אפשר לראות חלק ממה שפרסמתי כולל קישורים ליומן הקורונה ורשימת פרסומים כמו "על ספורט ומהויותיו", "מסע בעקבות אוהדים", "ליקוטי ספורט" ו- "בלוז של תקוות ומורדות - סיפורי קבוצת הניו אורלינס פליקנס 2015-2017" ורבים אחרים... באתר: https://hamuli4u.wixsite.com/muli4u

לפוסט הזה יש 7 תגובות

  1. במכללות חייבים להוריד את שעון ההתקפה מ-35 שניות.
    ככה המשחק יהיה יותר מהיר ולא נראה התקפות שכל התנועה שלהן על קשר השלוש במין כדרורים ומסירות סרק.
    בנוסף, זאת תהיה הכנה טובה יותר למקצוענים, שם המשחק מהיר יותר.
    ההתקפות במכללות יכולות לייאש לפעמים באין ספור מסירות סרק ותנועה סתמית.

    חוץ מזה טורניר המכללות פשוט אדיר מכל ההפתעות שקורות שם כל שנה, להצליח למלא טוטו (עם משחקים מאלבניה וליגה בלקנית רביעית) יותר קל מאשר להצליח נכון בבראקט של המכללות.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט