"ONE AND DONE" – בעייתי או לא? / מנחם לס

האחד קרל-אנטוני טאונס, פרשמן, על בטוח "ONE AND DONE" (בחירה 2-3 בדראפט השנה). השני ווילי קאולי-סטיין. דווקא ג'וניור ולא "ONE AND DONE". שניהם שחקני NBA בשנה הבאה.

אני לא יודע מה ניכנס פתאום לראשו של ריק פיטינו, שכעשר דקות אחרי שלואיוויל ניצחה את נורת'רן איובה 53-66 ועלתה בפעם הרביעית ברציפות ל-"סוויט 16", הוא מצא לנכון להתקיף את ג'ון קליפרי ואוניברסיטת קנטקי שלו שהיא 0-36, ואני לא רואה קבוצה שתוכל לה עד הסוף. הוא כינה את קנטקי "ONE AND DONE UNIVERSITY".

ההתקפה היתה על קליפרי האוסף שחקנים שהוא יודע מראש שהם "ONE AND DONE". שנה במכללה ואז עפים ל-NBA. מה, מייק ששבסקי לא ידע שזה יקרה עם ג'היל אוקפור שלו כשהוא שיכנעו שדוק היא המקום שצריך להיות מועדף בשבילו העונה, ושייבחר מס' 1 בדראפט?

פיטינו ביקש אתמול שינוי החוק לשתי שנות מכללה.

כמה הערות לפיטינו – מאמן שיש לו תמיד נטייה לומר את הדברים הלא נכונים בזמן הלא נכון:

1. ה-ONE AND DONE הוא לא חוק שניכתב ע"י קליפרי, או ה-NCAA, או המכללות. החוק נקבע ע"י איגוד שחקני הכדורסל של ה-NBA. אם יש לו טענות – הן חייבות להיות מופנות אליהם ולא אל אף נשמה נושמת במכללות.  כל אחד במכללות – כולל קליפרי – היה רוצה שהשחקנים יישארו עוד שנה. אבל רגע, אם עוד שנה, אז למה לא עוד שנתיים? ועם עוד שנתיים, אז למה לא לחזור לשנות ה-50' כששחקן היה חייב לסיים ארבע שנות מכללה, או לחכות עד שכיתתו תסיים?

2. מאחר וקיים כבר חוק כזה, אז למה פיטינו נותן לקליפרי לגנוב לו את כל התיכוניים הטובים ביותר? זאת מדינה חופשית. לך לעבוד יא פיטינו במקום לדאוג לסוסים שלך בקנטקי דרבי. התעורר כמו קליפרי ב-4 בבוקר לתפוש טיסה לאיזה חור כאלבוקרקי או לוס אנג'לס, ושם לשוחח ולשכענע הורים של ילדון בן 17 בגובה 2.09 מ' שהמקום הטוב ביותר עבורו כדי להגדיל את סכוייו להיבחר בדראפט אחרי שנת לימודים אחת הוא לואיוויל.

3. קנאה, קנאה, קנאה. בקנטקי ישנם השנה רק 4 רוקיס – דווין בוקר, טיילר יוליס, קרל אנטוני טאונס, וטריי ליילס. 7 משחקניו הם סופומורים (ביניהם שני ההריסונ'ים התאומים שהחליטו להישאר שנה נוספת במקום ללכת ל-NBA), שני ג'וניורים (אחד מהם הוא שחקן קנטקי המצויין ווילי קאולי-סטיין) ושני סניורים. אוקיי: הפרשמנים קרל טאונס, טריי ליילס, ודווין בוקר יהיו כולם לוטרי פיקס (לפחות שניים) או בחירות סיבוב ראשון. אבל האחרים שיילכו ל-NBA משחקים בקנטקי זו השנה השנייה או השלישית.

4. ה-ONE AND DONE הוא לא הדבר האידיאלי, אבל הוא טוב יותר מ–"NONE AND DONE". בבייסבול, בכדורגל העולמי, בקריקט, או ברוגבי אתה יכול להיות בן 16 ולהיבחר כמקצועני. אבל כמה בני 16 ישנם המוכנים פיזית ומנטלית לצ'אלנג' של משחק מקצועני? המספר שואף לאפס. על כל קובי בריאנט שהיה "NONE AND DONE" ישנם תריסרי דריוס מיילס'ס שניסו ולא הצליחו, ונעלמו. הסיכויים ששנתיים שלוש בקולג' היו מסדרים להם קריירה הם די גדולים. קחו את אנטוני דייויס כדוגמא: הוא היה הופך לשחקן NBA מהסוג המשובח ביותר אילו נשאר בקנטקי עוד שנה, עוד שנתיים, או אפילו עוד שלוש. אבל הוא היה היום שחקן NBA משובח ביותר גם אם בא ל-NBA ישר מהתיכון. זה הכל עניין של אישיות ובגרות פנימית. ישנם כאלה שכמה שנות מכללה יעשו להם רק טוב, וישנם כאלה המוכנים למקצוענות ברגע שרוצים אותם. אילו אנטוני דייויס היה נישאר בקנטקי, הוא היה היום סניור, ובחירת דראפט ראשונה ביוני. במקום זאת הוא עשה כמה מיליונים טובים, מכר כמה חולצות טי, והוא כבר הסנטר הטוב ביותר ב-NBA, דבר שהוא היה הופך להיות בשנה הבאה אילו שיחק היום בקנטקי בסוויט 16.

ה-NFL החליט ששם שחקן צריך לסיים שנתיים קולג'. המשחק יותר פיזי ויותר מסוכן. שיהיה.

ב-NBA החוק של שנה אחת הוא מצויין ולא הייתי נוגע בו. אנטוני דייויס לא היה זקוק לשנת מכללה וגם קובי בריאנט לא. אבל עבור כל אחד מהם ישנם תריסרי שחקנים ששנת מכללה היתה עבורם אוויר לנשימה ומים קרים במדבר. הם למדו להתעורר בבוקר וללכת לשעור ספרות, מתמטיקה, או הסטוריה אמריקאית. הם למדו להיות חלק מקבוצה מבלי להיות כוכבים מיוחדים. הם למדו לארגן את יומם כשלימודים, חדר כושר, בחינות, אימונים, ומשחקים מעורבבים במין לחץ זמן שאין כמותו. גם נדב הנפלד וגם דורון שפר הודו שנים אחרי שהנסיון ביוקון היה הדבר החשוב ביותר שקרה להם. לי ישנם היום 2 שחקני כדורסל ו- 4 שחקני כדורגל בקורס לביומכניקה שאני מלמד. אמנם לנדר יוניברסיטי היא דיביזיה שנייה, אבל כולם על מילגות כדורגל וכולם שואפים לשחק יום אחד ב-MLS.

בינתיים אני קורע להם את התחת בקורס.

והם נהנים מזה, ואמרו לי זאת.

אני יודע שזה לא כמו טאונס בקנטקי, אך האמינו לי שהוא לוקח איזה שהוא קורס שם עם מרצה שקורע  גם לו את התחת. לימדתי גם בפן סטייט  בימים שהיתה טופ במכללות בפוטבול. היו לי שחקני פוטבול שידעו שבשנה הבאה הם הולכים לדראטפט, אך בינתיים בקורס הם היו תלמידים כמו כל אחד אחר שלא רצו לבייש את עצמם. האמינו לי שהקורס איתי (ועם פרופסורים אחרים) עשה להם רק טוב.

שפיטינו ינסה לסתום את פיו הגדול, ובמקום להתלונן על קפילרי, שייצא TO MOVE HIS ASS בחיפוש הפרשמן המצויין, שרק בהמקרים בודדים מאד יהיה טוב מספיק, ומוכן להיבחר בדראפט אחרי שנה אחת, ובכך להיכנס לרשימה המובחרת והמצומצמת ביותר של "ONE AND DONE".

 

מנחם לס

הזקו והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 16 תגובות

  1. אני בעד להשאיר את החוק כמו שהוא. לרוב השחקנים חוזה הרוקי יהיה הפעם הראשונה שהם הרוויחו כסף נורמלי בחיים שלהם, ואם הם מתנהלים נכון (מה שהרבה פעמים לא קורה) זה יכול לסדר להם את החיים.

    עוד שנה חובה בקולג' תעשה בעיקר טוב לתקציב המכללות ותגרום לכולם לחכות ( ולהסתכן בפציעה ) לפני שמישהו משלם להם.

  2. פיטינו קנאי מגעיל
    מומי בעד טו אנד דאן ואחר כך סטייק ול דאן
    מי שטוב שילך דחוף לאן בי איי ולא יבזבז זמן בקולז
    מומי מאמין שהכוכבים הגדולים מבזבזים את הזמן בקולז על חיזוק שרירי החציל במסיבות פרועות , מומי לא בשבילו הקולז עם ממוצע 58 ותעודה מלאה מספרין שלילים

  3. אני בעד לשנות את החוק לשנתיים. למרות שאיני חושב שזה מוריד
    משהו מקליפרי.

    חוק כזה יעלה את הרמה בnba ובמכללות.

    במכללות כמובן יקבלו שנה נוספת עם כל השחקנים הטובים ביותר. שרובם כמובן הולכים אחרי שנה. והרמה תעלה.

    בנבא יקבלו שחקנים מוכנים יותר עם יסודות טובים יותר. ודגימה יותר גדולה של משחקים בשביל לבחור את בחירת הדראפט שלהם.

    לגבי קליפרי. ההישג של לקחת שחקנים טריים ותוך שנה לקחת אליפות הוא הישג לא משנה כמה טובים הם!
    מצד שני קליפרי כבר נתפס לא פעם אחת בפרשיות של תשלום לשחקנים…

      1. מוותיק כמוך הייתימצפה לדעת.
        קליפרי נתפס כשנתן כסף למרקוס קמבי!

        תוסיף לזה את המבחנים המזויפים של רוז.
        וזה רק מה שאנחנו יודעים.

  4. למה צריך בכלל את השנה הזו ? ילדים בני 16 מספיק בוגרים להחליט על גורל העתיד שלהם. נער בן 16 שיכול להשיג חוזה ב NBA, לא צריך להיות מחויב לעושק ולניצול של האוניברסיטאות שעושות כסף על גבם.

    "הוא לא מספיק מבוגר בשביל לשחק ב NBA, אך הוא מספיק מבוגר בשביל להכניס מיליוני דולרים לכיס שלנו"

    אנתוני דיוויס לא היה הופך להיות סנטר יותר טוב אם היה נשאר באוניברסיטה כי הרמה שם נחותה בשבילו, לא מאתגרת, ולא דוחפת אותו להתאמן באותה מידה.

    דוגמא קטנה : ההבדלים בין שעון ה24 ו35 שניות יוצרים כמות נכבדה של פוזשנים לטובת ה NBA מה שמכריח אותו להיות בכושר יותר טוב מאשר במכללות. בקצור זה פשוט לא אותה רמה של אתלטיות.

    כמובן שכלל זה נכון רק למי שיכול לקבל כבר בשנה הראשונה שלו ב NBA מספיק דקות משחק על מנת להתפתח.

    1. מסכים עם כל מילה. לדעתי זה מטורף שהמאמנים מרוויחם מיליונים, בעוד שמונעים מהשחקנים להרוויח. שלא לדבר על הסיכוי של השחקנים להיפצע לפני שהם מספיקים להרוויח מהכישרון שלהם.

      1. תקרא למטה. גם מאות אל]פי סטודנטים במקצועות ספורט שלא מכניסים כסף זוכים מהכסף הגדול. הם זוכים במילגות בריצות שדה ובלקרוס.
        חוץ מזה, גם למסי לא היה מזיק לדעת מי זה ניוטון ומה חוקי הפיסיקה שלו, או מי זה פיתגוראס ומה משמעות הנוסחה שלו. גם לדעת מעט על ההסטוריה של ספרד וארגנטינה לא היה מזיק לו.

        1. אבל למה שלא הם והספורטאים האזוטריים לא יקבלו משכורת ? הם עובדים.

          כל הידע הזה קיים באינטרנט, מה גם שלא צריך לשלם למוסד אקדמי כסף, רק בשביל לזכות בידע שכל מה שאתה צריך לעשות על מנת לרכוש אותו הוא לפתוח ספר.

  5. מה שאיש מכם לא אומר זה שמאות אלפי סטודנטים אתלטים (3,000 מכללות? כן. מאוןת אלפי אתלטים!) ב30 וכמה ענפי ספורט שלא מכניסים כסף אף הם על מילגות. מאין בא הכסף? מפוטבול וכדורסל, אבל זה לא נכון לומר שרק הספונסורים ומי לא מרוויחים. גם אלפי שחיינים ומתאבקים ושחקני טניס ושחקניות סופטבכול מרוויחים. הם מרוויחים מילגות מלאות.

    1. זה אינטרס של הקולג' שארון הגביעים שלו יהיה מלא במדליות מכל הסוגים, ככה הוא משדר הצלחה ומושך בחורים צעירים מהתיכונים.

      יש הרבה קרנות מלגה שאינן קשורות לכסף מהפוטבול והבסקטבול, ככה שזה בטל בשישים, ואם בכל זאת חסר שימצאו פתרון, למשל :

      לחתוך מהמשכורת של הדיקן…

כתיבת תגובה

סגירת תפריט