כשמנצחים בשובר שוויון במערכה הראשונה / מולי

כשמנצחים בשובר שוויון במערכה הראשונה / מולי

חצאי הגמר באליפות אוסטרליה הפתוחה היו שני משחקים בהם המערכה הראשונה הוכרעה בשובר שוויון.

שרינה וויליאמס שיחקה מול ומדיסון קיז (מי שהעיפה יום קודם את אחותה ונוס) בדו-קרב אמריקאי בחצי הגמר של הנשים,  ותומאס ברדיך הצ'כי שיחק מול  אנדי מארי הסקוטי בחצי הגמר של הגברים, אבל איזה הבדל ענק היה בין המשחקים.

מדיסון קיז נתנה את כל כולה במשחק מול שרינה וויליאמס, אך כנראה שהכוח הספיק לה רק להגיע לשובר שוויון אחרי שש-שש במערכה הראשונה ולהפסיד בו ומייד אחר כך נראה כי ההשפעה הפסיכולוגית של ההפסד בשובר השוויון שבר אותה לחלוטין שכן היא הפסידה שש שתיים במערכה השנייה ובמשחק כולו. שרינה תשחק בגמר מול שאראפובה שניצחה את בת ארצה קתטרינה מאראקובה.

בחצי גמר הגברים היתה תופעה שונה לחלוטין. את המערכה הראשונה, שנמשכה שבעים ושש דקות!  ניצח תומס ברדיך, גם הוא בשובר שוויון, ואז החלה המערכה השנייה.

למערכה השנייה זינק מארי כמו טיל. מארי כיוון מרגע זה והלאה כחמישים אחוז מחבטותיו לגב היד של ברדיך והחל לעלות הרבה יותר לרשת. ונדמה  כאילו דווקא הניצחון במערכה הראשונה הוציא את כל המיץ מברדיך ואולי אפילו שבר אותו נפשית.

תוך אחת עשרה דקות התוצאה היתה שלוש אפס לטובת מארי.  בנקודת ההגשה של ברדיך נתקלתי בתופעה אותה לא ראיתי מעולם: הוא הגיש שש פעמים ובאופן מדהים אף אחת מן ההגשות שלו לא נכנסה בפעם הראשונה.
ואז גם גופו של ברדיך החל לבגוד בו בנקדה הרביעית הוא החליק פעמים ומארי גבר מוביל ארבע-אפס.

רק במשחקון החמישי ברדיך חזר לשחק ואפילו הגיע לשוויון ארבעים-ארבעים אבל מארי שוב הלך לרשת וניצח וכבר חמש אפס וגם את המשחקון הששי הוא ניצח, אם כי לא בקלות והמערכה הסתיימה בשש-אפס. גם את שתי המערכות הבאות ניצח מארי שש-שלוש ושבע-חמש ועלה לגמר.

אנקדוטה מעניינת היא העובדה שדני ולוורדו, המאמן של ברדיך פוטר אחרי שנים ממשרת יריב האימון של אנדי מארי בידי אמילי מוראסמו שהיא המאמנת של אנדי מארי. גם למדיסון קיז יש מאמנת, שחקנית העבר לינדסי דוונפורט.

שני שוברי שוויון במערכה הראשונה שנראה ששברו כאן במשחק אחד את המנצח ובשני את המפסידה גורמים לך לחשוב על ההשפעה השונה שיש לניצחון או להפסד בשובר שוויון לעומת מערכה "רגילה". כנראה ששובר שוויון שוחק מבחינה נפשית הרבה יותר מהפסד במערכה "רגילה" והייתי שמח לבדוק את השפעתו על סטטיסטיקה של נצחונות והפסדים במיוחד אם הוא במערכה הראשונה.

מולי

איש של מילים: כותב סדרתי, עורך, מתרגם ופילוסוף של ספורט. אפשר לראות חלק ממה שפרסמתי כולל קישורים ליומן הקורונה ורשימת פרסומים כמו "על ספורט ומהויותיו", "מסע בעקבות אוהדים", "ליקוטי ספורט" ו- "בלוז של תקוות ומורדות - סיפורי קבוצת הניו אורלינס פליקנס 2015-2017" ורבים אחרים... באתר: https://hamuli4u.wixsite.com/muli4u

לפוסט הזה יש 10 תגובות

  1. ראיתי את המשחק בערב ומרבית השחקנים מנצלים ת הנצחון במערכה הראשונה לנצחון במשחק כולו. ברגיץ עשה במכנסיים. זריקה המערכה שלו הייתה מזעזעת כי בטניס הוא היה יותר טוב ממאריי בראשונה.

    המערכה השנייה הכניסה את מאריי למומנט כזה שהוא כבר ניצח 80% מהראליס .

    אבל סיפור המשחק הוא לא ברדיץ, מאריי נראה אתמול טוב מתמיד, הוא היה אתמול בלתי מנוצח. או כנראה שצריך את נולה בשביל לנצח אותו.

  2. תמיד חשבתי שמחקר טוב על שובר שוויון יכול להיות מעניין מאד: באיזו מערכה הוא משפיע פסיכולוגית יותר, אם בכלל. איזה מין סוגי אנשים מושפעים בצוה זו או אחרת משובר שוויון. השפעת שובר שוויטן במצבי משחק שונים (כגון אחרי שאתה מוביל במערכות 0-1 או 0-2 או מפגר במערכות 1-0 או 2-0), וישנם עוד מצבים מעניינים שמשוועים למחקר!

  3. שאלה: מישהו יכול להסביר לי למה השופט במשחק של ג'וקוביץ' – ואורינקה הורה לשחק נקודה מחדש?
    הנקודה היתה במשחקון ההגשות הראשון של ואורינקה במערכה השלישית כאשר הוא בפיגור 0 – 15 (ו 1-0 לג'וקוביץ' במשחקונים)

כתיבת תגובה

סגירת תפריט