דעות, מסקנות, תובנות, שאלות, אתגר, ועוד / יונתן שגב

 

המדריך המלא לעצירת אטלנטה:

הכותרת למעלה היא טיפה שחצנית לא כן? חשבתי לכתוב "איך אני הייתי עוצר את אטלנטה", אבל החלטתי לאמץ את גישתו של מנחם ולהיות טיפה פחות הססן (בהזדמנות זו, אני מתנצל על דברי בתגובות. גם אם אני כן חושב כך, הם נאמרו בצורה לא ראוייה! לכן, מנחם- אם נפגעת אני מצטער!). כשמאמן יריב רואה ב-schedule "אטלנטה" נופל לו הלב לתחתונים והוא מסמן L. לא כך?

אחרי שצפיתי במשחקה של אטלנטה ביום מרטין לותר קינג, אני יודע איך אני הייתי מטפל בהתקפתה של אטלנטה. רוב תרגיליה הולכים כך: שחקן כנף (קורבר או קרול) נותן חסימה ללא כדור לאחד הגבוהים (הורפורד או מילסאפ) ומתגלגל החוצה. משם הגבוה נותן חסימה לג'ף טיג שמכדרר והם משחקים פיק אנד רול/פופ. למה התרגיל הפשוט הזה הוא כמה יעיל? אסביר לכם. שחקן הכנף נותן לשחקן הגבוה פור של שנייה בפיק אנד רול נכון? ברגע שהגבוה מגיע לרכז ששומר על טיג עם יתרון כזה, אז האופציות של הפיק אנד רול הרבה יותר מגוונות וההגנה בפאניקה. דטרויט ניסו לשמור בשתי שיטות: שיטה אחד הייתה לעבור מתחת לחסימה (למזלם, היה לטיג יום חלש) ושיטה אחרת-די קלאסית בליגה הייתה Help and recover: בשיטה זו השומר של השחקן החוסם (דראמונד או מונרו) "מראה את עצמו" ועוזר לרכז שנתקע בחסימה וכשהרכז מגיע חזרה הגבוה מסתלק (חוסר לשחקן שלו). מה הבעיה? שכשהגבוה מאחר בשנייה זה יוצר לרכז דרך סלולה לטבעת ומשם מתחיל כאוס של עזרות שלפעמים עובד ולפעמים משאיר את קורבר/ מילסאפ/ טיג/ קרול (מחק את המיותר) פנוי לשלשה. כמובן, שעזרה הכרחית בכל שיטה, אבל ככל שיש יותר עזרות (מה שבדרך כלל קורה) הסיכויים לעצור את ההתקפה נמוכים יותר. מה אני מציע? אני מציע לטפל בזה בעזרת יציאה אגרסיבית לשחקן עם הכדור (להלן טיג). כשהגבוה מקבל חסימה מקורבר/ קרול שימשיך קדימה ויסגור לטיג צד אחד ושהרכז יבוא מהצד השני בכדי לסגור עליו לדאבל טים. כמובן שעכשיו השחקן שחסם פנוי, אז מישהו צריך לטפל בו. מי שאני מייעד למשימה הוא השומר של קרול שיצטרך לעצור את המסירה ואת החוסם. בינתיים קרול נשאר פנוי ומי שייצטרך לעזור אליו הוא השחקן הגבוה שבא לדאבל טים. מהם המיס מצ'ים? השומר של קרול על הורפורד/ מילסאפ והשומר של מילסאפ/ הורפורד על קרול.

לגבי הגנתה של אטלנטה, הייתי נותן כמה דגשים:

1) לך על הסופרסטאר שלך! רצוי לבודד אותו בצד, אולי לשחק פיק אנד רול בצד. למה? כי לאטלנטה יש הגנה קבוצתית נהדרת, אבל כשתוקפים אותה באופן אישי, היא פחות טובה: טיג הוא שומר טוב מאוד וגם קרול הוא די טוב כמו כן גם מילסאפ לא רע, למרות גובהו, אבל קורבר (רגליים זקנות ואיטיות ומה לעשות- לבן)  והורפורד (רגליים מעט איטיות, קצת מגושם) הם שומרים אישיים בינוניים. אני מאמין שאפשר לקחת כל אחד מהחמישה בבידוד במיוחד את ארבעת האחרונים.

2) הוצא את הורפורד לפיק אנד רול: שוב, הרגליים האיטיות שלו והעובדה שהוא לא מספיק זריז הופכת אותו למטרה ששווה להוציא לפיק אנד רול ועל הדרך להוציא ממנו עבירות שיוציאו את העוקץ ממשחקו. הכי טוב לשחק פיק אנד רול בין השחקן שעליו קורבר שומר לבין זה שהשחקן של הורפורד שומר בכדי לנצל יתרונות זריזות מה שיצור כאוס בהגנת היריב.

3) לך לריבאונד התקפה. דטרויט לקחה ריבאונד, אחר ריבאונד, בעקבות חוסר ריכוז של ההוקס. הייתי שולח שניים-שלושה שחקנים שילכו לריבאונד ההתקפה כאשר השחקנים ששומרים על קורבר (שלשות במעבר) וטיג (תוקף את הטבעת במעבר) כנראה צריכים לרדת, כאשר גם מילסאפ יכול לאיים ולכן מוטב שגם שחקנו יירד להגנה בכדי למנוע ממנו להגיע במעבר ולנצל מיס מצ'ים.

 

מה עדיף? שני סופרסטארים בעמדות דומות או שניים בעמדות שונות?

זו שאלה אליכם, כי איני יודע את התשובה. ראינו לאורך ההיסטוריה קבוצות אלופות אם שחקנים מרכזיים בעמדות דומות (כמו אלה של סקוטי פיפן ומייק ג'ורדן, רובינסון ודאנקן) ובעמדות שונות (כמו אלה של שאקובי, מג'יק וקארים). כמובן, שגם השנה וגם לאורך ההיסטוריה , רוב הקבוצות בכלל ואלו האלופות בפרט השתמשו בדרך כלל בנוסחה השנייה. אני יכול לחשוב על יתרונות לכל אחד מהצדדים, אבל אשמח שאתם- קוראי הופס הנאמנים תעשו זאת ותפתחו דיון. אתן לכם קצה חוט של כמה נקודות שחשבתי עליהן:

עדיף שני שחקנים בעמדה דומה, מכיוון שברוב המקרים בקבוצה השנייה יש רק שומר טוב אחד בכל "עמדה". יש שומר טוב בכנפיים, אולי מוביל כדור שיודע לשמור וגם אחד כזה גם בצבע. לכן, אם יש לקבוצתך קו קדמי אימתני, אחד מהשחקנים שלך יוכל לחגוג על איזה בוזר או משהו.

עדיף שני שחקנים בעמדה מרוחקת, מכיוון שהם נותנים לך הרבה יותר נשקים. אם יש לי קלע מדהים בעמדת הרכז וסנטר אימתני בפנים, ההגנה לא יכולה לבוא לעזור על אף אחד מהם וגם אם היא תביא עזרה- יהיה לה הרבה יותר קשה לסגור את שניהם. לעומת זאת אם יש לי שני גארדים טובים, הרי שהגבוהים שבהגנה כן יכולים לבוא לעזור אם פחות סיכון.

לאורי ודרוזן- משקיפים למקום הראשון במזרח? דוגמא עכשווית לשני אולסטארים בעמדות דומות.

two motion shooting vs one motion shooting

איני יודע מי מכם מודע לזה, רבותיי, אבל השחקנים בליגה מחולקים לשתי קבוצות זריקה: ה-one motion וה-two motion. ה-one motion זורקים זריקה רציפה, הם קופצים מאוד נמוך בזמן הזריקה והיא יוצאת מאוד מהר מידיהם. ה-Two motion זורקים כשהם באוויר הרבה זמן והם עושים זאת כמו שקטפולטה יורה- מביאים את הכדור אחורה ואז משחררים. כל זאת למדתי בעזרת ילד מכיתתי שאוהב לחקור דברים בנושאים שונים וביניהם הופס והוא הראה לי את הסרטון  הזה:

https://www.youtube.com/watch?v=ZcMxhUSL6vQ

בנוסף, אציע לכם אתגר קטן: אנא מנו חמישה שחקנים שזורקים לדעתכם one motion וחמישה נוספים שזורקים two motion. אלה שמופיעים בסרטון לא נחשבים!

שאלה נוספת לי אליכם: ראינו צלפים שזורקים one motion וראינו גם כאלה שזורקים two motion. אם הבן שלכם מסוגל לשניהם (ניתור מספיק טוב) מה הייתם מלמדים אותו?

מה קורה לדמיאן לילארד?

הרכז המדהים של הבלייזרס, שהשנה עשה שדרוג נוסף במשחקו, קר. הבלייזרס, הפסידו חמישה מששת משחקיהם האחרונים והרבה מזה הוא באשמת לילארד. הוא אומנם קולע 21 נק', אבל עושה זאת רק ב-35% מהשדה ו-27% מהשלוש. בארבעה האחרונים האחוזים אף יורדים ל-32 מהשדה ו-26 מהשלוש. איך שלא מסתכלים על זה, דמיאן קר. עכשיו, בהעדרו של למרקוס אולדריג', הוא יהיה חייב לקחת אפילו יותר אחריות. שותפו לקו האחורי- ווסלי מת'יוס והוא, הם היחידים שמופיעים בשורות הבלייזרס ואם הם קרים- זו בעיה. אצל הבלייזרס השנה, אחוזיו של לילארד קובעים הרבה מאוד אם הקבוצה תנצח. כשהבליזרס יורדים מנצחים, לילארד קולע ב-46% מהשדה, 40% מהשלוש ו-61% TS (מדד המשקלל את שוויה של כל זריקה, אם מישהו רוצה אנחנו נשמח להסבר). כשפורטלנד מפסידה לעומת זאת הגארד קולע ב-39% מהשדה, 31% מהשלוש ו-50% TS. בעייתי. בחודש ינואר כולו לילארד קולע באחוזים מאוד דומים לאלו שבהפסים (40% מהשדה, 31% מהשלוש ו-51% TS) ובקיצור- לילארד, אנא, אפס את הידית!

 

לילארד. אולי זה הסרט?

 

לפוסט הזה יש 38 תגובות

  1. וואלה החכמתי תודה (:

    אין היום את השאלה הזאת של סופרסטארים כי ברור לכולם שאם החמישייה לא חזקה אפשר לקפל את הקבוצה וזרוק אותה לזבל.
    כל המערב מציג חמישיות מאוזנות עם יותר מ 2 מוקדי כוח.
    אפילו הווריוס שנראים הכי טוב בליגה צפויים להיתקל בבעיות חמודות בסיבוב הראשון אם ייתקלו בספרס כיוון המאצ' שלהם בצבע הוא לא טוב מולם.

    בימינו ספסל חזק חשוב יותר מעוד סטאר בחמישייה במקום רול פלייר טוב כיוון שהמשחק הפך להיות יותר אתלטי וחזק והחשיבות של שיווי המשקל בקבוצה הוא קריטי.

    כמובן שאני מדבר בכלליות ולא נכנס למה נכון עבור כל קבוצה אבל רוח הדברים שאתה חזק כמו החוליה החלשה שלך.
    ראו הקאבס לדוגמה.

    1. אולי לא הבנתי אותך נכון, אבל מה שאליו התכוונתי הוא העמדות- PG, SG, SF, PF, C. השאלה היא מה עדיף קלי וקרי או כריס פול ובלייק גריפין

      1. כן הבנתי אותך לגמרי.
        גם אני התכוונתי לעמדות הנ"ל ואמרתי שבניגוד לפעם לא מספיק לבחור בין 2 מוקדי כוח כמו 2 גארדים חזקים או גארד וגבוה אלא חייב להיות איזון בחמישייה.

        לווריוס אולי הקו האחורי הטוב בהיסטוריה ועדיין יהיו בנחיתות מול הספרס למשל.

        הקליפרס עם השילוב של גארד גבוה הכי טוב בליגה כנראה, ורוב הסיכויים שלא תעבור סיבוב ראשון.

        מה שאני אומר הוא שהיום הבננה השלישית בקבוצה מאוד חשובה.

        אם הקו האחורי חזק מאוד ואין לך גבוה דומיננטי זאת בעיה רצינית.

        אם ישנו שילוב גארד- גבוה חזק- הקבוצה חייבת סמול פורוורד

        משמעותי.

    1. תגיד את זה לסטף קרי.

      נכון שב 2 תנועות יש יותר גובה וקשת לזריקה
      מצד שני תנועה אחת יותר מהירה.

      אין יותר טוב, זה תלוי שחקן
      ואם אני צריך ללמד את הילד שלי, אני אומר לו לבחור במה שיותר
      "זורם" לו.

      בדיוק כמו בחיים.

  2. פוסט סופר כיפי.
    לגבי אטלנטה בצדק פישטת. לאטלנטה אין באמת סוד כמוס והם לא מריצים שום תרגיל אלא תנועה קבועה הנקראת מושן. הם משחקים באותה צורה שבה משחקים קבוצות אחרות. ההבדל הוא בהוצעה לפועל וביכולות הקריאה של השחקנים. שיטה זו אפשרית רק עם כולם סופר מאומנים ויודעים לאן לזוז ואיזה פעולת נגד לעשות על כל קריאה של ההגנה

    בגדול השיטה אומרת שלפני כל פיק אנד רול (חסימה למכדרר) החוסם יוצא מחסימה בצד החלש וזה שחסם לגבוה קודם או יוצא החוצה דרך חסימה אחרת. זה יכול לקרות בכל צד ובכל מצב. הסיבה שקשה לשמור על זה היא שאתה מלמד שחקנים לקרוא את השומר ולנצל את התיקון שלו כדי לפגוע בו. אם הוא עוקף את החסימה כדי להקדים אתה יכול לבצע תפנית ולצאת לצד השני או לחזור מהכיוון שבאת ממנו לכיוון הסל. יתרון נוסף הוא שבניגוד לתרגיל אין לו נקודת סיום או שבירה. תמיד ניתן להמשיך את התנועה. זה גם לא תלוי עמדה. על מנת לנצל את ההתקפה לפחות 4 שחקנים צריכים להיות בעלי יכול מסירה קליעה וכדרור. דווקא okc מתאימה מאוד וביום שמאמן כזה יגיע אלייה היא תהיה המסוכנת מכולם.

    אין דרך אחד לעצור התקפת מושן כמו של אטלנטה. דרך ראשונה היא אתלטיות בעמדות הגארד. בנוסף שחקן אתלטי ב4 או ב5 שכמו שאמרת יונתן מפריע למוסר. כשקבוצה עובדת קשה מידי בתנועה בסדרת פלייאוף כדורים מהשלוש פחות נכנסים ואיבודי כדור הנובעים מעייפות קורים. או בקיצור צפו במיאמי ב2013 מול הספרס בניצחונות

  3. יופי של טור. לפי מה שהבנתי אתה בעצם אומר שהדרך להפריע לאטלנטה כמה שיותר היא לפגוע בהולכת הכדור שלהם עוד כשכל התנועה מתחילה. אם טיג חלש או מנוטרל כל האחריות נופלת על הגבוהים והשטף צפוי להיפגע.

  4. תלונות: (נא לקרוא עד הסוף) אני צריך לקרוא כמה פעמים בכדי להבין.
    אחרי שכתבתי מזמן שגולדן סטייט הכי מפוצצת כשרון
    וחשבתי שגילית כמו קולומבוס את מוזוגוב באמריקה ועליתי שזה אתר
    עם הכותבים בין הטובים בעולם, החלטתי שאני מכריז על עצמי
    כבינוני הבנה במקום רפה הבנה,
    האגו התנפח(לא ממש) ואז בא העונש
    הכתבה המצוינת הזו של יונתן, והנה אני מבין שאני רפה הבנה
    יחסית לכותבים כאן אפילו דל שומן נתרן מרפה הבנה שכמוני.

  5. תלונות להוריו למוריו חבריו במיוחד החבר שהוא כותב עליו,
    האם אפשר שיונתן יכתוב פחות טוב שרפי הבנה כמוני יכולו
    להבין.

  6. אני כותב זאת בהומור הפוף, ממש כתבה מצוינת ותודה
    להורים ולחברים של יונתן,
    הכתבה מעולה, שים לב שרועי דקסטר ג'ון הבן האמיתי ועוד
    תותחים מרוצים מאד,
    מנחם די עם הצעירים הגאונים האלו שאתה משפיע ברוחך
    ובכתיבתך עליהם, נגרמים לנו רגשי נחיתות.

  7. כמובן צוחק בצורה אבסולוטית.
    כתיבה נפלאה וממש תודה רבה יונתן וכל קרוביו.
    וברכות והצלחה לכולכם.

  8. מאמר נהדר.
    עוד לא התעמקתי בו אבל לגבי תנועת הקליעה אין ספק שה-one היא התנועה הטבעית וה-two התפתחה כתשובה לאתגרים הפיזיים לעומת שמירה.
    אני בטוח שרוב הקלעים הטהורים במשחק היו one, פשוט כי היא טבעית יותר וזורמת (הקשת היא פועל יוצא של זה).

  9. כמו שכתוב בווידיאו, הוואן מושיין היא בדר״כ של ילדים ונשים, ולכן הגברים שזורקים כך בדר״כ היה קלעים מוצלחים כבר כילדים, ולכן היה להם חבל לשנות זריקה מוצלחת.
    אני שיניתי מוואן מושיין לטו מושיין לפני שנה, ואני לא מצטער. נותן אפשרויות מגוונות יותר של קליעה (על המגן, מתוך הכדרור) ומעלה את האחוזים (יותר זמן לכוון). החסרונות הם הקטנת הטווח ופגיעה קלה באחוזי העונשין.

  10. יש עוד מרכיבים לזריקה: עלייה לניתור עם רגל אחת או שתיים, האם רגליים ישרות לכיוון הסל או בזוית ליד הזורקת, האם עולים ישר ונוחתים באותו מקום או שזורקים רגלים קדימה ונוחתים קצת לפני ולבסוף האם להוריד את הכדור למעטה לאיזור המותניים או להתחיל את הזריקה בגובה המסירה. יש גם כאלה המדקדקים בכיוון האצבעות ברגע השחרור

    יש ביוטיוב הרבה סרטוני הדרכה. החביב עלי זה pro shot אבל יש הרבה

    1. נכון, אבל שם רוב השחקנים זורקים מאוד דומה: רגליים בהטייה קלה (בכדי שהיד הזורקת תהיה מול הסל), נוחתים קדימה ומורידים את הכדור.
      מה שבאמת שונה משחקן לשחקן הוא שתי רגליים או ״רגל, רגל״.

  11. לגבי לילארד זה כבר כמעט קבוע שהוא עובר תקופות כאלה. אני פסימי לגבי פורטלנד והם עוד יפלו עוד כמה מקומות בדירוג. כשאתה צופה בהם אתה רואה שאין להם מספיק סלים קלים במשחק. עכשו הם בלי 3 שחקני חמישיה והספסל בינוני

  12. קודם כל אחלה טור. בקשר לts זהו מדד שהנוסחה שלו היא:
    (ts=pts/2*(FGA+0.44FTA ומכיוון ששלשה שנקלעת מוסיפה יותר נקודות מזריקת 2 אזי שלשה שנקלעת מוסיפה יותר לאחוזי קליעה. כמו כן בגלל המקדם של 0.44 לזריקות של עונשין (ואפילו כשהמקדם הזה מוכפל ב2 הוא עדיין קטן מ1 (שזה מה שמתווסף לנקודות בקליעת עונשין)) אזי גם זריקת עונשין שנקלעה מוסיפה יותר למדד מזריקת 2 נקודות. מה שעוד מעניין במדד הזה זה שאם אני אזרוק זריקה אחת (כל המשחק) משלוש ואקלע אזי יהיה לי 150% מדד ואם אזרוק זריקה מהעונשין יהיה לי 131% ואם אזרוק ואקלע מ2 אזי 100%. קליי תומפסון היה היום 83% ts לצורך העניין (65% לשתיים 73% לשלוש(!) ו90% מהעונשין) בגלל זה המדד הזה הוא לא רע..

  13. אני התחלתי לשחק בגיל מאוחר יחסית, וקיץ שלם פיתחתי את הזריקה שלי ושיכללתי אותה באינספור שעות לבד מול הסל הצלחתי לפתח מגוון זריקות מכל מיני מצבים, אני מצליח לזרוק מעט שונה בכל סוג של זריקה אבל על אותו בסיס. אני חושב שזה בכלל לא מפריע אם עובדים על זה ורוב השחקנים יודעים לגוון את הזריקה שלהם

כתיבת תגובה

סגירת תפריט