גמר ATP היום: חמשת הגדולים בטניס/ הצעירים החדשים/עידו מוריה מאוסטרליה

הגמר הגדול היום

מאמר ראשון: לקראת הגמר היום – חמשת הגדולים בטניס

אתמול נערכו משחקי חצי הגמר לטורניר גמר הסבב, והתוצאות הלכו עם בית ההימורים, מקום ראשון נגד מקום שני בגמר. לטעמי הסיום המושלם לשנת 2012 בטניס. אחת השנים הטובות והמענינות שהיו מאז ומעולם. הרבה בגלל שכל שחקני העילית היו בפריים שלהם. דויקוביץ הוציא K11 נקודות דירוג, RF K10, נאדאל שלט בחיימר, מאריי שלט באמריקה ובאולימפיאדה ופרר הוא בעל המאזן הטוב ביותר בסבב השנה. כל הטורנירים החשובים התחלקו בין חמשת השחקנים הללו. אבל האם חבורת הצמרת מאפשרת חיים לסבב הטניס?
בואו נבדוק:
מקום ראשון דויקוביץ. מאזן 70 נצחונות : 12 הפסדים. רק ארבע הפסדים לשחקנים מחוץ ל טופ 5 !
מקום שני פדרר. מאזן 68:10 ורק 4 הפסדים לשחקנים מחוץ לטופ 5 (כולל הג'סטה לרודיק במיאמי)
מקום שלישי לקיר האנושי נאדאל: מאזן 42:6 ורק 4 הפסדים לשחקני טניס אנושיים.
מקום רביעי מאריי 54:14 , 8 הפסדים לשחקני סבב רגילים שלושה מהם לראוניץ הכוכב העולה.
מקום חמישי הקיר הקטן (הגדול זה נאדאל) דיויד פרר 72:14 ורק 5 הפסדים לשחקני סבב.
אז אם אני בית הימורים שני לא מהמר נגד השחקנים האלו שבא מולם שחקן סבב. אבל אין חשש אף שחקן טניס לא הולך לפרישה בגלל זה, כיוון שהרמה הכללית בסבב עולה ועולה.
אם עד 2007 זה היה מועדון של איש אחד. בא נאדל ב 2008 ויצר מפלצת דו ראשית שהשתלטה על הסבב עד לפני שנה, אבל הסבב הדביק את המובילים וגם דויקוביץ למד מה צריך לעשות ו 2011 היתה השנה שכולם ראו את הגב שלו. השנה גם מאריי ודיויד פרר העלו את הרמה שלהם והם בחבורה המובילה.
בשנת 2013 גם דל פוטרו וראוניץ מכוונים לטופ 5 הגבוהה ואולי נראה עוד שחקנים מהרשימה של אתמול שיצטרפו למועדון.
עד שזה יקרה בואו נזכור את העונה שהיתה:
אנדי מאריי – נהנה משנת פריצה. הוא לא שינה הרבה במשחק שלו, אבל הוא שינה המון בהלך הרוח שהוא בא למשחקים. הוא יודע להיות סבלני ולחכות להזדמנויות שלו. כיסוי המגרש שלו השתפר והוא נחשב למכסה מגרש אפילו יותר טוב מהקיר האנושי ודויקוביץ. תארים אחד סלאם. אחת מדליה זהב וגמר בווימבלדון.
דיויד פרר (הקיר הקטן) – הפך להיות הקיר הגדול למשך השנה. לטעמי חסרה לו עוצמה בשביל לעשות נזק לטופ 4, אבל הוא עושה את המקסימום ומגיע לכל משחק. ניצח השנה את טורניר בארסיי
ראפא נאדל – אחרי שנת הסגנות ב 2011 הוא העלה את האינטנסיביות והמרדף אחרי כדורים עד הקצה ועוד קצת. השנה הוא: שלט על החיימר כרגיל. ניצח את הרולאן גרוס כרגיל, הגיע לגמר האוזי ונפצע מיד עם תחילת המגרשים הקשים. … כרגיל…
רוג'ר – בגיל 31 מלך הטניס לא מבלה הרבה זמן על המגרש, רוג'ר קיצר את הנקודת. אחת חזקה לפינה שניה עם סלייס שלא קופץ לפינה השנייה, רוג'ר עולה ומסיים את הנקודה בסמאש. גאון בפעולה. השנה: ניצח את וימבלדון, 2 טורנירי חיימר, 3 טורנירים על מגרש קשה ומדלית כסף באולמפיאדה. הגיע לגמר הסבב שיערך הלילה.
נולה – לא שינה כלום, אבל העונה הוא משחק עד נובמבר ולא רק עד ספטמבר…. אלוף אוסטרליה, סגן אלוף צרפת ואמריקה וניצח עוד 4 טורנירים על משטחים קשים. יישחק הלילה בטורניר גמר הסבב.

******************************************************************

נישיקירי היפאני

מאמר שני: המשחק של הדור החדש: חמשת הצעירים שיפרצו בטניס השנה

עונת 2012 בטניס הגברים הולכת ונגמרת עם משחקי אליפות הסבב בלונדון.
כל מי שנוסטלגי לגבי הטניס שלו מפספס את אחת המהפכות הגדולות שעובר משחק הטניס. לפני 9 שנים בטורניר סוף השנה של 2003 עלה לשחק אחד צעיר חוצפן עם קוקו, RF קוראים לו החברים שלו. הוא הוגרל בבית עם אלוף הזכיות של טורנירי ה ATP  בכל הזמנים אנדרי אגאסי, מקום ראשון מתחילת השנה פררו והארגנטינאי דוויד נלבניאן. פדרר ראה מולו 3 כרישי קו אחורי והחליט לנצח אותם ללא הנשק הקבוע שלו, הגש ורוץ לרשת אלא בעזרת משחק קו אחורי מדוייק ואולטרה אגרסיבי. ההחלטה ניצחה לו את הטורניר על ה-0, וגם  ואת 10 השנים הבאות ביחס נצחונות שההיסטוריה לא מסוגלת לתפוס.
אבל מה צריך בשביל לנצח את משחק הקו האחורי של פדרר?
בעשר השנים האחרונות כבר יש לסבב הטניס תשובות. והם די חד גוניות.

בשביל לנצח אחד כמו פדרר צריך לרוץ ולהגיע לכל כדור. צריך לחבוט וינרים מכל כדור. וצריך לספוג את העוצמה הפנטסטית שכדור הטניס נורה אליך.

תסתכלו על ראפא, נולה ומאריי ותבינו על מה אני מדבר.

אבל מה צריך בשביל לנצח אחד כמו נולה?

אספתי לכם 5 שמות של שחקנים עד גיל 21 (פלוס מינוס) שהחלו את הפריצה שלהם בשנת 2012 ואני מאמין שהם יכולים לשנות במשהו את עולם הטניס בשנת 2013 נתחיל ביפני:

1)      קאי נשיקורי – מקום 19 בן 22 מיפן ויריב האימונים של פדרר. שחקן סופר חכם יודע לקרוא היטב את היריב. יודע לספוג המון עוצמה. נישיקורי זכה השנה בטורניר הבית בטו-קי-יו. ויותר חשוב נישיקורי אינו מפסיד לשחקנים שמדורגים מתחתיו (רוצה לומר.. הבנאדם מכונה, אין יום רע) וגם מחזיק במאזן של 40% מול שחקנים בטופ 10 שזה אומר שהוא עדיין מפסיד לנאדאל אבל את טסונגה וברדיץ הוא כבר יודע לנצח. הוא ממשיך להשתפר בתנועה ובקבלת ההחלטות. דרוש שיפור 20 קמ"ש בסרב 10 ס"מ בגובה.

2)      בנו פייר – מקום 41 בן 23 מצרפת. המספרים לא עובדים לטובתו בן 23 בסבב כבר 5 שנים ועוד לא פרץ.. חכו חכו, זאת השנה שלו. בנו בנוי כמו שחקן טניס של הדור החדש:  196 ס"מ עוצמה של קולט 16 מ"מ ופיוז של רימון צהלי.. בנו מסוגל להוביל 6:0 5:0 ולהפסיד משחק, הוא אוהב ללכת על מכות גדולות על הקווים שליריב אין סיכוי להגיע אליהם, ושהכל מתחבר הוא שחקן מפחיד שיכול לעשות משהו בסבב. בינתיים הוא לא אולי 2013 תחייך אליו. אבל, מי שכבר עושה משהו בסבב זה הסולבקי  הבא…

3)       מרטין קלייזן – גבירותי ורבותי קבלו את אלוף רוסיה (טורניר סנט פטרסבורג). קלייזן הוא החבילה המלאה! 190 ס"מ בומבה של סרב, בומבה של כף יד וגב יד כיסוי מגרש. יש לו את זה.
מגרעות. הראש. אלוף לא מפסיד למדורגים מתחתיו ואצל מרטין זה יום עגבניית שרי  יום תפוח אדמה רקוב.. מה שמביא אותנו למועמד הפולני!

4)      (ניו) ג'רזי יאנוביץ' – גובה? יש 203 ס"מ !!! גיל 21 !! כיסוי מגרש. יש!! סרב. יש!!! ראש? יש ויש. תחביבים? מחשב ומשחקי מחשב, ואללה פולני, זה כמו להגיד שהוא מכה סרב חזק במערכה הראשונה וגם בשניה. ליאנוביץ יש עוד נשק והוא לא מפחד להשתמש בו, זה הדרופ שוט שלו. בחודש שעבר הוא ניצח את מאריי בדרך לגמר טורניר בארסיי על 1000 נקודות. בשנה שעברה הוא היה מדורג 221 בעולם והשבוע הוא במקום 26 !!! והוא היה מקום ראשון אילו לא היה אחד שעוד אין לו יום הולדת 22 אבל יש לו מאזן חיובי נגד אנדי מאריי ו הוא אלוף סן חוזה שנה שנייה והודו.

5)      מילוש ראוניץ' – מוצא קנדה (אבא ואמא עשו עלייה ממנוטנגרו). 196 ס"מ. והסרב הכי מהיר בסבב. לראוניץ יש גם את הסטטיסטיקה הכי מרשימה שאומרת שמתי שתורו להגיש הוא יינצח ב 82% מהנקודות (זה מקום ראשון) הוא סגן האייס'ס עם 1002 על פני 65 משחקים. ואם הוא צריך להציל נקודת שבירה הוא יעשה ב ¾ מהמקרים (זה גם הכי גבוה בסבב). אז אכן רוב המשחקים שלו מגיעים לשובר שוויון, אבל ראוניץ יודע לנצח את רובם.
ראוניץ' דוגל בסגנון הישן של הגש ורוץ לרשת, הוא מצויין בקו האחורי והוא יודע לסגור עניין ולא נחנק. הנקודה החביבה עליי אצלו זה שהוא בא לכל משחק ומנצח את המדורגים הגבוהים בלי בושה.

מה עוד יכול להשתפר? ראוניץ שיחק 120 משחקים בקריירה והגיע לשובר שיוויון 50 פעמים באחוזי נצחון של 55%, כשהוא יישפר את אחוזי הסגירה שלו הוא יהיה בקידומת של הטופ 5.

מחר נעבור לטופ 5 לפני משחק הגמר של הסבב.


*****************************************************

מנחם לס: לרשימה הייתי מוסיף את ריאן הריסון האמריקאי, וריקידס ברנקיס

מנחם לס

הזקו והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 10 תגובות

  1. מאמר מעולה, הלוואי שירבו מאמרי טניס בהופס.

    נישקורי היה טוב בדיוויס, יהיה מעניין לעקוב אחריו. הזינוק של יאנוביץ' מטורף, ואני מקווה שגם אמיר ויינטרוב הישראלי יוכל להכנס לרשימה: עם מאמן, ותנאים כמו שלהם, הוא יכול להגיע לטופ 50 בעולם (ניצח את נישקורי למשל בדיוויס).

  2. עידו תודה על המאמר הזה.
    אני אוהב מאד טניס, וקשה לקבל מאמרים מהסוג הזה בעברית.
    כשרונות טניס גדולים יש באלפים, אבל כדשי להפוך לשחקן גדול באמת דרוש יותר מכשרון. היכולת להתמודד עם תקופות חלשות, פציעות ומשברים גם לאורך זמן וגם תוך כדי משחק היא קריטית, ומבדילה בין הגדולים ביותר לכאלה שיעלמו בדפי ההיסטוריה.
    אגב מאז אגאסי וסמפרס, אין לאמריקאים אף שחקן משמעותי בטופ העולמי. תופעה די מדהימה לאור העובדה שגדלו שם לא מעט אלופים גדולים מאז ימי מקנרו וקונורס.

  3. ישנו דור חדש של שחקנים אמריקאים צעירים מצויינים. שימו לב שכל הצעירים החדשים גדולים, גבוהים, וחזקים מלבד היפאני שהוא עם גוף רגיל.

  4. תודה על התגובות, טניס הוא הספורט החביב עליי ומלבד ריקודי רייב, וטיפוס על ההר זה הספורט היחיד שאני עושה.

    אני לא חושב שהאמריקאים במצב כזה גרוע.. עדיין אקדמיית הטניס המובילה היא בפלורידה ואם יש את החינוך הנכון בסוף גם יגיע ילד מספיק מוכשר. אחרי שאמרתי את זה, מרטי פיש הוא שחקן מעולה עם טניס מרתק.

    ובכל מקרה הטרגדייה האמיתית היא אצלנו באוסטרליה. לייטון יואיט הוא עדיין המחבט מספר אחד בדיוויס, ושמביאים את ה"מומחים" לפרשן בטלויזיה – והמומחים זה כל מיני שחקנים מהמאה ה-20 אז התגובות שלהם זה… הוא צריך לנסות להגיש ולרוץ לרשת או למה הוא לא עולה יותר… שזה מגוחך, הטניס לא משוחק ככה יותר. ממה שאני מבין מהשידורים בספרדית (והספרדית שלי לא משהו) הם משבחים משחק עקבי מהקו האחורי ומתפארים בראלי ארוך שמוציא ליריב את המיץ.

  5. מנחם צודק. עם כל הכבוד למארי הוא עדיין לא הוכיח יכולת מספיק יציבה לאורך זמן כדי להיחשב ברמה של פדרר נאדל ודיוקוביץ'. כשהוא ינצח כמה טורנירי גראנד סלאם ברצף, ובמשך כמה שנים יתן פייט אמיתי הוא יכנס לרשימה הזו.
    לפני כמה שנים דל פוטרו היה נראה כיורש של פדרר אבל פציעות פגעו בו.
    כשספרס פרש מארט סאפין ואנדי רודיק היו נראים כמו הדבר הבא, ודווקא לפדרר לקח קצת זמן לפני שהפך לנציג הבולט של הדור ההוא.
    בשורה התחתונה המפתח הוא שליטה לאורך זמן ולא הבלחות חד פעמיות.

  6. מנחם ואייל אתם מפספסים את הנקודה.
    לא ניסיתי לבחון מי שחקן יותר טוב על ציר ההיסטוריה, בדקתי מי לא מפסיד למדורגים מתחתיו. פרר עונה על ההגדרה אפילו יותר טוב מנאדאל השנה.

  7. הסבב באמת נהנה משנה יוצאת דופן במגוון הזוכים, אני חושב שזה הרבה בגלל החיסרון של נדאל שבעיניי יחד עם ד'גוקוביץ' מגיע כפייבוריט לכל מפגש ועכשיו כשהוא חסר אין מי ש"ינקה" את הצד השני של ההגרלה ועולים כל מיני שחקנים שהם לא באמת בטופ
    לעולם לא נדע אם מארי היה שובר סוף סוף את המנחוס אם היה לו כמו תמיד גם את רפא בדרך

כתיבת תגובה

סגירת תפריט