PROS ו-CONS של הטרייד של רונדו / מנחם לס

101229661-shark-tank-mark-cuban.1910x1000.jpg
K-700, אני יודע שאתה לא קורא את מאמרי, רק את הכותרות. לכן כשאני מדבר על עיזות אתה מגיב לי על תרופות חדשות לכבשים.
אבל הפעם כתבתי בכותרת – במיוחד עבורך – "דאלאס לוקחת סיכון ענק". אז בוא נראה אותך חכם: למה כתבתי זאת? אם ראז'ון רונדו הוא כזה טוב, ואם מרק קיובן נתן עבורו כה מעט, אז על איזה סיכון הדוק הקשיש מדבר?
ישנן כמה סיבות שכתבתי זאת. אלף, ישנו דבר בכדורסל הנקרא כימיה. בית, הכימיה (או המתמטיקה) הרבה פעמים אינה עומדת בקו ישר עם המתמטיקה, וגם ההיפך הוא הנכון. גימל, אולי ראז'ון רונדו אינו טוב כפי שחושבים?

בפוסט הזה אנסה להסתכל על בואו של רונדו מכל הצדדים – הטוב, הרע, והבלתי ידוע. אני לא בוחר צד, אבל אחוז כזה גדול של הגולשים בטוח כל כך שדאלאס מצאה אוצר, ושדני איינג' הוא אידיוט חסר מושג, שברצוני רק להסביר שלא בטוח כלל וכלל שבוסטון יצאה הצד המפסיד בטרייד הזה. למעשה, היא יצאה בברור הצד המנצח כי ראז'ון רונדו לבוסטון כבר לא יכול לעזור. אולי יכלו לקבל עליו יותר? זוהי כבר שאלה אחרת. יכול מאד להיות שרונדו הוא בדיוק מה שדאלאס היתה צריכה, אבל ייתכן מאד שהבאתו תרסק את יעילות ההתקפה של הקבוצה שהיא כיום בין הגבוהות בהסטוריה.

שיפור הגנתי עם סיכון התקפי

דאלאס מבריקס היא קבוצה מוזרה, בדיוק כמו בעלה. היא מין קבוצה הנמצאת תמיד במין רולר-קוסטר בין הטוב במערב והלוטרי. כאילו תזוזה אחת נכונה יכולה להביא להם אליפות, ומנגד פאשלה אחת יכולה לעשות מהם קבוצת שהיא כמעט בתחתית הצואה.
 מרק קיובן הוא ה-BOLDEST OWNER מכולם: הנועז, בעל החוצפה, החצוף, וה'לא שם זין' מכולם. לדעתי התכונה של BOLDNESS – שהתבטאה בעשרות טאקלים עם דייויד סטרן – היא העובדה שכספו בא לו בקלות רבה מדי. ממש בתוך הבועה של ההיי-טק וה-DOT COM BOOM הוא מכר את החברה שהקים BROADCAST.COM ששידרה תוצאות ספורט בזמן אמת ליאהו ב-5.7 מיליארד דולארים. מאז הוא המשיך להתפתח עם רשת בתי קולנוע וחברה לייצור סרטים, ודרך היותו חבר בתכנית הטלוויזיה שהפכה לאחת הפופולריות – SHARK TANK – הוא ממשיך להשקיע כמעט שבועית בחברות חדשות, שכמה מהן כבר הפכו למגה-מרוויחניות.
אז כסף עבורו הוא משחק. הוא כבר זזכה באליפות אחת, והוא מוכן לכל הימור לעשות זאת שוב. מה שיותר חשוב לו זה "להראות לכולם" מאשר עצם הזכייה. לכן הצעד שעשה עם רונדו מתאים לו יותר מאשר לכל בעל קבוצה אחר.

הסטורית, הקבוצה שרכש (כולל שנת האליפות שלה)  היתה תמיד ה'קבוצת התקפה' עם הגנה רעועה. זוהי גם סטיגמה וגם אמת. כמו שלשיקגו בולס ישנה סטיגמה של "קבוצת הגנה קשה", לדאלאס מבריקס ישנה סטיגמה של "קבוצת התקפה עם הגנה רפוייה". זוהי סטיגמה, אבל סטיגמות לא סתם נידבקות; הן תוצאה של שנים של סוג משחק וסוג שחקנים שהיה לקבוצה. ללייקרס היתה תקופה של שחקני 'שואו-טיים' בראשות מג'יק, והסטיגמה נשארה אפילו עד היום, כשהיא הכי רחוקה שניתן להיות מ-'שואו'.

רוב קבוצות ה-NBA חיות תחת מין 'שבועה אוטוקרטית' ברגע שהן מגיעות כמעט אל הטופ, אבל לא מצליחות להגיע אליו: "חכה. אל תעשה שום דבר דראסטי שעלול להרוס את הקיים. חכה רק לשיפור האחרון שצריך כדי להיות דה בסט". זוהי שבועה ארוכה, אני יודע, אבל הפרוש הוא 'אל תעשה יותר מדי גלים ואל תהרוס את הקיים תוך מטרה להגיע לטופ".

רוב הקבוצות, אבל לא מרק קיובן.

ההתקפה של המהבריקס כמעט מושלמת. רונדו לא יוכל לשפרה. הוא הובא להביא עולם חדש של הגנה, ומה המחיר שהצעד עלול לדרוש? הורדה ביעילות ההתקפה. ז"א שקיובן כנראה החליט שהפלוס בהגנה יהיה גדול יותר מהמינום בהתקפה.

האימפקט האמיתי של רונדו

הצורה הטובה ביותר לתאר את רונדו היא כ-"אניגמה מוכשרת". אפילו בקבוצת האליפות של 2008 השאלה היתה אם אפשר לנצח איתו כשבגלל קליעתו החלשה במיוחד מחצי מרחק והלאה (הוא תמיד היה הפוינט גארד עם הג'אמפ הגרוע מכולם בליגה), כל קבוצה המשחקת נגד הסלטיקס יכולה לשחק למעשה 5 נגד 4 כשהכדור בפרימטר, שם הוא נמצא רוב הזמן. משך זמן די רב הכשרון העליון של פול פירס, קווין גארנט, וריי אלן, כיסו על רונדו, ובנוסף הוא שיפר במקצת את אחוז הדיוק בג'אמפ שלו.

נאמר לו בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים שחשיבותו היא יותר כ-'איום משולש' – TRIPLE-DOUBLE THREAT – מאשר שחקן הקולע 20 נק' עם 5 ריב' ו-6 אסיסטים. הם, הסלטיקס, רוצים 10-10-10 ממנו, ואז ישנה אליפות כל פעם!

בתקופה ההיא ה-WRAP (ממוצע ריב', אסיסטים, ונק') של 13.6 היה שמיני עד עשירי בליגה כולה עונה אחרי עונה. בשנים 2007-2011 הוא היה  בעשירון השלישי (ה-96.8 פרסנטייל) בליגה ב-WRAP. כשישנם רק 3% שחקני ליגה עם WRAP כשלך אתה לא כוכב. אתה סופר-כוכב. וזו הרפיוטציה שהיתה לו עם שלושת הכוכבים.

אבל כשהחבילה התפרקה, ה-WRAP שלו נעשה הרבה פחות חשוב מפוינט גארד מהסוג של ראסל ווסטברוק המביא לך ערבים של 25-30 נקודות, ומנצח משחקים לבדו. לרונדו אין את היכולת הזאת.

בלי שלושת הכוכבים, 'הטריפל דאבל' שלו המשיך לתפקד אבל איבד מחשיבותו: המשחק הידוע ביותר היה נגד אטלנטה בו הוא קלי טריפל-דאבל מצויין, והסלטיקס עדיין הפסידה ב-23 נק'. היתה אז תקופה של 8 משחקים בהם רונדו קלע 17 נק' למשחק, 8 ריב', ו-11 אסיסטים, והסלטיקס הפסידה ב-7 מהם.

הווה אומר – הטריפל דאבל עוזר מאד רק כשהוא משחק בקבוצה טובה.

בבסקטבול.דטה התפרסמה טבלה מעניינת מאד שהם מכנים אותה "אפקט רונדו":

 

 

מה הטבלה הזאת מראה? ככל שרונדו לוקח על עצמו יותר מנטל הקבוצה, הקבוצה נעשית גרועה יותר. כשהנטל שלו היה 27% (אפקט רונדו)  מסך הקבוצה ב-2008, הקבוצה היתה תשיעית בליגה ביעילותה. ככל ש-'אפקט רונדו' גדל, הקבוצה כולה משחקת בפחות ופחות יעילות (תנו מבט בשתי העונות האחרונות).

בשמונה השנים האחרונות רק לשלושה שחקנים היו יותר אסיסטים מאשר לרונדו – כריס פול, דרון ויליאמס,  וסטיב נאש. ה-פלוס-מינוס שלו בשמונה השנים האלה היה 1.4, בשעה שלכריס, דרון, וסטיב ה-'פלוס-מינוס' היה 6.8, 4.8, ו-6.1. ברור שלג'אמפ מחצי מרחק ומרחק של השלושה לפניו יש השפעה גדולה על ה +-, אבל עדיין הוא מפגר אחרי הטובים מבין הגארדים ב-"לעשות את האחרים סביבו" טובים יותר.

ייתכן שרונדו בדאלאס היא בדיוק הרפואה שהם חיפשו

כבר הראיתי שככל שרונדו נידרש לתרום יותר, תרומתו היחסית פוחתת. גם ציינתי שתרומתו גדלה ככל שהקבוצה חלשה, הווה אומר שהטריפל דאבל שלו חשוב הרבה יותר בקבוצה טובה מאשר בקבוצה חלשה. כשהסלטיקס היתה טובה עם פירס, גארנט, ואלן במיטבם, הטריפל דאבל שלו היה הדבר שהביא אליפות. כשהחבילה התפרקה, הטריפל דאבלים שלו פסקו לעזור.

בדאלאס כל מה שמבקשים ממנו היא הגנה, וסיום משחק עם משהו כמו 9-8-9, או 10-7-11. המספר הראשון הוא נקודות. המבריקס לא צריכה ממנו אף משחק של 20+. אבל הם רוצים 20 בסיכום אסיסטים וריבאונדים, ואז הבאתו תהיה גולת הכותרת של אליפות. קשה להאמין, אבל הוא קוטף ריבאונדים ברמה של למרכוס אלדרידג', רוי היברט, ומרסין גורטאט! זה מה שדאלאס רוצה. קלעים יש לה די והותר.

 

הסיכונים והבעיות

הצורה ההגיונית ביותר להסתכל על הבאתו של רונדו היא להסתכל מה קרה כשג'ייסון קיד הובא.

שניהם באים ברמה של סופר-סטארים. שניהם פוינט גארדים שהובאו כדי שהכדור יהיה בידיהם.

שניהם פוינט גארדים ללא קליעה מרחוק, אם כי ג'ייסון החל בדיוק בתקופת הבאתו לדאלאס לשפר משמעותית את קליעת השלוש שלו עד שהפכה לנשק חשוב לקבוצה.

מה שזה אומר לי הוא שבסיום משחקים בעבר כשלא היתה שאלה שג'ייסון קיד יהיה על הפארקט, עכשיו אני לא בטוח שריק קרלייל יעדיף את ראז'ון רונדו על  דווין האריס.

היה עוד הבדל משמעותי: כשג'ייסון קיד הובא לדאלאס, לא היתה שאלה שהכדור יהיה בידו. הבעייה בדאלאס היא שכוככבה העכשווי מונטה אליס מתעלה כשהכדור בידיו. החדירה שלו טובה יותר עם כדור מאשר ללא כדור עם ציפייה לקבלו. אולי זה ישתנה אבל הוא לא רגיל למשחק כזה. זוהי שאלה בסיסית שלא נדע תשובה עליה עד שהשניים מיללו לשחק יחד: האם מונטה אליס – כמו רג'י מילר – ילמד להיות כוכב על ללא כדור, כשהוא יודע שברגע הנכון הכדור יגיע לידיו מפוינט גארד היודע מה צריך לעשות.

בדאלאס, ג'ייסון קיד הפך מיד להיות בעשירון ה-2 (98 PERTCENTILE) ב-WRAP. הוא ויתר כמעט לחלוטין על זריקות ויצירת נקודות והיה חמישי בליגה ב-WRAP. כל מחשבתו היתה הגנה, וריכוז משחק המבריקס. צורת משחקו היתה קריטית בהבאת אליפות לדאלאס. האם רונדו יהיה מסוגל לכך?

מה יקרה אם האוייב יתחיל לצמק את השמירה ל-5 על 4? מה אם כל הארבעה של דאלאס – כולל אליס – חנוקים עם שומרים כששומר אחד אפילו עוזר למין דאבל-טים על אליס, ואז הכדור בידי רונדו בחצי מגרש, כמעט ללא שמירה, והוא מכדרר ומכדרר? מה יקרה להתקפת דאלאס אז? ומה יהיה עם צ'נדלר פרסונס, שכבר ירד ברמת משחקו כי אין לו את הכדור כפי שהיה לו ברוקטס? לפי SPORTVU ב-MNAץCOM, ג'מייר נלסון החזיק את הכדור בידיו 4.08 דקות בכל משחק של דאלאס. רונדו מחזיק בכדור 6.5 דקות לפי SPORTVU.

משהו HAS TO GIVE.

מה בדיוק זה יהיה תלוי בריק קרלייל.

עד להבאתו של רונדו הדאלאס מבריקס היתה העונה the most efficient in league history.

משהו ביעילותה ייפגע. אין שאלה. הם גם נתנו עבור שחקן שאינו מסוגל לקלוע אפילו מהקו (התאמינו 33% מהקו???) שלושה שחקני רוטציה חשובים ובחירת דראפט ראשונה.

הם מביאים שחקן אחרי פציעת ACL שבברור ייפגע ביעילות ההתקפה. לדאלאס אין סנטר מחליף. אף אחד. ג'ו קראודר התפתח לשחקן הקובר שלשות ומגן מצויין. ברנדון רייט? שחקן בגובה 2.08 מ' המשחק 18 דקות למשחק, וקולע 8.8 נק' ב-78% דיוק – המוביל בליגה.

אני לא בטוח בקשר לג'מייר נלסון, אבל ישנה לי הרגשה שנייט וקראודר הופכים לאול-סטארים בסלטיקס.

מנחם לס

הזקו והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 22 תגובות

  1. יופי של טור, בהחלט מעורר מחשבות. אני לא מאמין שדאלאס יהיו קבוצת ההתקפה מס' 1 אי פעם, זה שטויות. עד כה הם שיחקו נגד הרבה קבוצות הגנה גרועות.
    זה שטריפל דאבל של רונדו לא עוזר כשהקבוצה גרועה זה ברור, זה לא עוזר גם עם כל שחקן אחר אז לא הייתי קורה לזה אפקט רונדו. השאלה היא האם משחק טוב שלו בתקופת עונות האליפות היה מביא להפסד ומשחק גרוע לנצחון ? ברור שלא.
    אני מסכים שיש כאן הימור עצום של דאלאס אבל אני בעדו משום שהקבוצה הזו עומדת להתפרק בקרוב בכל מקרה. לגבי בוסטון – הם הבינו שנגמר הסיפור ואני לא יודע מספיק כדי לשפוט אם היו יכולים לקבל דיל טוב יותר. בדאלאס השאלה היא איך רונדו ואליס ישחקו ביחד, האם יהיו פציעות ומה יהיה המרקם החברתי.
    מה שבטוח יהיה מעניין !

  2. ניתוח מאוד מעניין
    רונדו צפוי לספק דאבל דאבל באסיסטים ובריבאונד
    למה דאלאס בכל זאת לא תהיה אלופה ?
    אליס ופרסונס לא עשויים מהחומר של אלופים
    נוביצקי וצאנדלר היו שם כמו רונדו אבל זה היה לפני יותר מידי זמן

  3. ניתוח מאד מחוץ לקופסא, כולם חושבים התקפה אבל לא את האספקט של ההגנה. כתבתי בעבר שאליס ודירק מסתובבים עם 2 שומרים קבוע, אז גם ככה השמיכה ההגנתית על דאלאס קצרה. כולם שוכחים את ג'פרסון של דאלאס הוא היה מצויין במשחקי ההכנה, מה איתו?

    אני חושב שבטרייד בוסטון קיבלה את מה שהיא צריכה וזה עוד שחקני רוטציה בדרגה גבוהה ומקום לסמארט להשתפשף. מאד מסקרן לגבי 2 הקבוצות.

    ועדיין אחרי כל הניתוחים בסוף היום קיובן שוב גלגל את הקוביות.

  4. מאמר מרתק ומעורר מחשבה אבל אני עדיין חושב שקראודר ורייט זה מעט להפסיד בשביל מה שרונדו יכול להוסיף. זה מהלך של מנצחים – אתה כבר טוב אבל רוצה להיות הטוב ביותר.

  5. כמו שמנחם אמר – העובדה שאין לו קליעה זה בעיה ענקית. אם הוא יחפה בחדירות ומציאת שחקנים חופשיים(במצב של 5 על 4), דאלאס על הסוס

  6. מאמר מצויין שמעלה את החששות מרונדו.
    דעתי היא שדאלאס לא יכלו לקוות לטרייד טוב יותר. איינג' יצא על פניו הלוזר הגדול של החודש. רייט וקראודר רק מוסיפים לערימת הבינוניות בסגל של בוסטון ובחירת סיבוב ראשון ממש נמוכה זה ממש לא פיצוי ראוי.
    רונדו נראה כמו החלק המושלם בפאזל של דאלאס ועם כמה שאני מקווה שאני טועה וזה יצא באסט, צוות האימון בדאלאס מספיק טוב כדי להכניס אותו לעניינים.
    וואו ממש מלחמת התחמשות בבית הדרום מערבי

  7. כפי שכתבתי כבר, אני מאמין שהטרייד הזה הוא loose-loose situation. למה? בעיקר בגלל הסיבה שאליס צריך את הכדור בידיו. ההתקפה כפי שמנחם אמר, הולכת להיפגע. ההגנה? היא יכולה להשתפר, אבל אני אומר לכם ואנא שמרו את זה: אחוז הנצחונות של דאלאס (70.3 כרגע) לא יעבור את ה-72 עם רונדו ואני מאמין שהוא אף ייקטן. בפלייאוף? מה יקרה בפלייאוף? אני לא יודע.

  8. סהכ אתה מציין את המובן מאליו, הרי זה ברור שזה גם יכול ליפול אבל אני מסכים עם האשך הם לא ויתרו על הרבה וזה מהלך שאם הוא מצליח אז הם הופכים להיות מועמדים רציניים ביותר וזה הרי המטרה ולכן אין להם כל כך מה להפסיד. לגבי רונדו אז הבעיות ידועות ולמרות שכולם מכירים את המגרעות שלו ונותנים לו מטר הוא עדיין מצליח למסור את האסיסטים שלו. לגבי בוסטון אז על פניו זה נראה כמו כלום מצד שני כולם כיסחו בזמנו את ממפיס על הטרייד עם גאסול והיום הם צוחקים על כולם אז שוב אי אפשר לדעת למרות שההבדל שאז זה היה בחירת דראפט שלא ידוע איך הוא יתפתח ואילו פה מדובר על 2 שחקנים שכבר משחקים ובמקרה הטוב הם מחליפים סבירים

  9. דווקא אני חושב ש2 הקבוצות יצאו מסופקות ושמחות בטרייד הזה .
    נלסון היה החוליה החלשה בחמישייה של דאלאס ודאלאס ידעה שבלי רכז טוב היא לא תגיע רחוק לכן חיפשה רכז וקיבלה סופרסטאר ברמה של רונדו . חיפשה רכז טוב מצאה רכז טוב לכן יצאה מסופקת ושמחה מהטרייד.
    הצד של בוסטון הוא די נוגע לבראד סטיבנס , בראד סטיבנס הולך להשאר הרבה שנים בבוסטון , בבוסטון בונים עליו ומאמינים בו לכן מי שראה משחקים של בוסטון העונה מבין שהשיטה של סטיבנס לא מתאימה לסגנון המשחק של רונדו .
    סטיבנס משחק על הנעת כדור , הוא מנסה לתת למשחק לזרום , הוא רץ כשצריך ונותן לכל השחקנים להשתתף בהתקפה , שחקן כמו רונדו שדי תוקע את המשחק כשמחזיק בכדור חצי מהזמן לא מתאים לשיטה הזו והאמת שקראודר ורייט הם שחקנים די טובים שתמיד תהיתי למה לא זוכים לקרדיט בדאלאס .

  10. לכן בוסטון די יצאו בסדר מהטרייד הזה כשקיבלו 2 שחקני שהם די בסדר עבור שחקן שאני חושב שלא מתאים לשיטה . רייט שחקן מעולה וקראודר עוד יוכיח את עצמו , בוסטון רוצה לשחק עם כולם ואם מסתכלים על הרוסטר מגלים רוסטר די יציב .
    2 הקבוצות יצאו בסדר מהטרייד הזה עכשיו נשאר לנו לשבת ולראות את התוצאות .

  11. לא מבין גם הרבה שטוענים שבוסטון קיבלה חבילה של שחקנים רגילים , כאילו מה עוד דאלאס יכלה להציע ? היא לא הייתה מעבירה כוכב כי אז הם לא עשו כלום בצרוף רונדו , היא החלישה את הספסל שלה כדי ליצור חמישיה מצויינת (על הנייר) בכל מקרה מעניין אותי לראות איך הם יסתדרו עם זה שיש להם בעצם רק סנטר אחד ברוסטר ועם זה שיחסית לקבוצה שמכוונת לגמר מערב יש להם די בינוני

  12. בבוסטון כשהיו לו כלים הוא היה פחות ball hogger. אני לא חושב שהוא בירידה כמו שהוא משחק כעת בדור הפוינט גארדים הטוב בהיסטוריה בטח במערב (מבחינת עומק בעמדה). צ׳נדלר פרסונס ואליס עדיין לא מגינים טוב. בעמדות כנף חולשה כזו תפגע בהם בפלייאוף כפי שפגעה ביוסטון שנה שעברה. אין כמעט תקדימים של קבוצת הגנה ב10 האחרונות שלקחה אליפות.

  13. מחזק את מה שג׳ון רשם פה מעליי –
    מצד אחד אי אפשר להגיד שרונדו, על אף חולשותיו, לא יועיל לדאלאס, במיוחד לאור העובדה שחיפשו רכז על. כלומר – למה להתפשר על הבינוניות של נלסון, אם אפשר, ולא במחיר גבוה מדי, להביא את פאקינג רונדו?!?!
    מצד שני, באמת עולה סוגיית ההגנה בעמדות הכנף – זה שרונדו ישפר את ההגנה על רכזי היריבה זה ברור, אבל אליס ופרסונס הם שחקני הגנה בינוניים. לדעתי עד כה קראודר דווקא הצליח לחפות יפה ולשפר את ההגנה על שחקני הכנף של היריבה בדקות שעלה מהספסל, והעובדה שיגע לקבור יחסית הרבה שלשות ודאי לא הזיקה, אבל עכשיו קרלייל יצטרך לקוות שג׳פרסון ואמינו יספקו את הסחורה במקומו.. וכמובן שגם יש את נושא הסנטר המחליף, שגם פה דאלאס יצטרכו למצוא פתרון יצירתי.

  14. מנחם, מעניין שבניתוח התייחסת לעונת 2008, ולא לעונת 2010 בה הוא הוביל את בוסטון לגמר. בסדרת גמר המזרח מול קליבלנד היה ברור מי השחקן החשוב של בוסטון, וזה לא היה פירס, גארנט או אלן. כשרונדו במיטבו בקבוצה שמתאימה לו הוא סופרסטאר שיכול להביא אליפות, ולא נראה לי שדאלאס מכוונת למשהו פחות מזה. הוא יכול לדעתי להיות ההבדל בין קבוצה נחמדה לאלופה.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט