דיון הופס (3) לשבת: האם הרגישות האמריקאית להערות גזעניות מוגזמת? / מנחם לס

 

 
NBA Front-Office Talk Can Be Brutal, but Execs Say Hawks' Ferry Crossed Line

 
האם האמריקאים מגזימים בקשר להערות גזעניות?
 
אני רק מתאר לעצמי מה הולך מאחורי דלתות סגורות כשכמה מנכ"לים של קבוצות NBA נפגשים על כמה בירות. אילו החביאו שם מיקרופונים, וחילופי הדברים הוו נשמעים ברמה לאומה, כולם היו חושבים שהמנכ"לים האלה נמצאים בגרינוויל, דרום קרולינה, בשנת 1860, המקום בו ה-KU KLUX KLAN נולד, באחת מערבי הכיף שלהם.
 
אני לא מעז אפילו להעלות בכתב את מה שהם היו אומרים על שחקנים כביסמאק ביומבו או דסנגה דיופ. 
 
אין מה לעשות. אפילו שה-NBA היא הליגה הפחות גזענית מכל הליגות האחרות בארה"ב (ואולי רק בגלל ש-% השחורים ב-NBA הוא גדול בהרבה מאשר בפוטבול, והרבה יותר מאשר בבייסבול), הערות גזעניות יוצאות מהפה אם בצחוק או ברצינות, אם בכוונה או בטעות.
 
חסרים מנכ"לים שעם כמה כוסיות וויסקי יתארו שחקן שחור זה או אחר כעצלן, אגואיסט, מסומם, או דביל? אני בעצמי שמעתי זאת עשרות פעמים, ואם אצטט מה שהאשך, שעייה, K-700 והאחרים כתבו כאן בתגובות על לברון או כריס בוש, אפילו הנייר היה מאדים מבושה. בארה"ב אין תגובות כאלה באתרי ספורט. העורכים לא היו מרשים זאת או ששחורים היו מפוצצים להם את הצמיגים במכוניותיהם.

לפני ששחקן מקבל כאן מיליונים, יש כזה SCRUTINY (בילוש) על כל שחקן שהכל ידוע עליו: חיי המשפחה שלו…הזיונים מהצד שלו…הסמים שהיו מועדפים עליו (ואולי עדיין!)…הציונים שקיבל במתמטיקה בתיכון…יכולת הכתיבה וההבעה שלו…גודל השמוק שלו.

וכשהכל ידוע – והידע עובר מהר לכל המנכ"לים – אין סוף להערות (ובדיחות) בחדרים סגורים וללא מדיה. 

עכשיו תראו איזה משפט שאמר דני פרי, מנכ"ל אטלנטה האוקס, ב-DOSSIER (מין דו"ח) על לואל דנג:

 

"He is a good guy on the cover, but he's an African."

הדיעה הזאת על דנג  נולדה בכלל בקליבלנד קאבס ודני פרי בס"ה חזר עליה (בערך).

המשפט הזה החל שרשרת ארועים שגרמה לדני פרי "לקחת חופשה ללא תשלום" מהקבוצה (לפני שיפוטר, על בטוח!), ואפילו למכירת הקבוצה, אחרי שאחד מבעלי הקבוצה ברוס לבנסון – יהודי שידוע עליו שתמיד עזר לשחורים – הוסיף משהו ל-MEMO של דני פרי.

זה פתח קופסת פנדורה של רינונים, שמועות, האשמות, רכילויות, השמצות, ו-'הלשנות' שהמדיה ניסתה לחלוב מכל פקיד, כל מזכירה, וכל נער כדורים בקבוצה.

יכולת לחשוב שאטלנטה האוקס – לפחות ב-30 השנים האחרונות הקבוצה 'השחורה ביותר' ו'הנוחה ביותר' לשחורים שקיבלה ציון של A+ בכל הקשור לשכירת שחורים להנהלת והרצת הקבוצה – הפכה לביליפסי, מיסיסיפי, העיירה שהיתה הגזענית ביותר בארה"ב לפני 100 שנה.

עכשיו שמעו לרקורדינג עצמו בו דני פרי – שידוע לכולם כלא גזעני כלל וכלל – אמר בס"ה "לדנג נישאר קצת דם אפריקאי בגופו".

 ESPN ראיינה חמישה מנכ"לים עם 68 שנות נסיון NBA ביניהם, והתשובה הכמעט אחידה היתה שהדו"ח של ההאוקס שכלל את המשפט שאמר דני פרי מראה על "טפשות", "חוסר מקצועניות", "דבר שאף פעם לא מעלים בכתב", אבל "לא עניין של גזענות".

אחד אמר: "זה משהו אחד ללחוש זאת אחד באוזני השני, ודבר אחר לכתוב  זאת, ועוד לעשות על כך CONFERENCE CALL!".

 

 

אמנם ישנם רק שני מנכ"לים שחורים, ושני בעלי קבוצה שחורים (מייקל ג'ורדן וויבאק רנדייב בעל סקרמנטו) ב-NBA, אבל מספר השחורים בין המאמנים, עוזרי המאמנים, אנשי יחסי ציבור, שיווק, מרקטינג, פרסום, ומכירות הוא גדול בהרבה מאחוזם באוכלוסייה.

אחד ממנהלי הקאבס אמר על לואל דנג כששיחק שם שהוא "דו פרצופי". הנה מילה במילה מה שהוא כתב באימייל לאחד ממנהלי אטלנטה האוקס:

"He is a good guy on the cover, but he's an African," the Cavs person said of Deng, who is from South Sudan. "He has a little two-step in him—says what you like to hear, but behind closed doors, he could be killing you."

הנה מה שאמר פרי על דנג בשיחת הטלפון בקונפרנס:

 On the conference call, Ferry paraphrased the passage this way:

"He's a good guy overall, but he's not perfect. He's got some African in him. And I don't mean that in a bad way."

לדעתי כל העסק הוא מוגזם לחלוטין. כמה פעמים מנכ"לים יגידו וילעגו על שחקן לבן של העבר כטראוויס נייט, כריס דאדלי, או שון בראדלי, או סנטרים בהווה כ-"לבן חסר קואורדינציה", "לבן שלא מסוגל ללעוס מסטיק וללכת באותו זמן" או "לבן המשחק רך כאירופאי".

מידשהו פותח פה ומצפצף? הלבנים צוחקים על עצמם יותר משהעתונאים צוחקים עליהם. הם לוקחים את הכסף, מחייכים, והולכים לבנק.

כשאומרים מילה רעה אחת על שחור נגרמת רעידת אדמה. 

***************

הדיון הוא על השאלה האם הרגישות האמריקאת במדיה ובחברה כולה על הערות גזעניות – או נשמעות כגזעניות – מוגזמת.

 

מנחם לס

הזקו והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 54 תגובות

  1. צריך לראות את זה בעיניים אמריקאיות. כמו שיש F WORD יש גם
    N WORD ואת שניהם אסור להזכיר במדיה.

    בעיניים שלי האמריקאים ככלל חברה הם צבועים וצדקנים והערות שכוללות סטיה מהקו הפוטיקלי קורקט הוא טאבו, לכן בשני המקים גם של שטרלינג וגם של פרי אני מבין למה באמריקה הם חייבים להעלם מהארגון. בעייני ברור שהרגישות מוגזמת, אבל מצד שני בארצות הברית חיים 3 קבוצות אתניות עיקריות, עם מעט מאד בעיות ואילו בישראל אין מצב גם עוד 100 שנה שיבחר נשיא ערבי הרבה בגלל שאין בכלל רגישות לנושאי מיעוטים.

    אז לא הרגישות אינה מוגזמת. צריך לכבד כל אחד באשר הוא לא הרקע האתני שלו וטוב שבגבול נמתח בצורה כל כך ברורה הקייץ.

    ואגב אפריקאי, שהרבה יוצא לי לשמוע את זה לאחרונה זה כינוי למטומטם חסר הבנה שאי אפשר לאמן. משהו סטייל איבקה שיוצא לחסימה ושכח את המשך התרגיל.

  2. I have a dream that my four little children will one day live in a nation where they will not be judged by the color of their skin, but by the content of their characters.
    מרטין לותר קינג.

    מי שחושב שיש הבדל בין בני אדם שקשור בצבע העור שלהם, הוא זה שמתרגז כשמבקרים את מי שאומר את זה.

    1. וכשמסתכלים מכאן, מעבר לים, נראה שבאמריקה הגדולה והנאורה יש רבים מאוד שתופסים את העולם בשחור ולבן, על כל המשתמע.

  3. נראה לי שאחרי כל החרא שהשחורים אכלו (ואוכלים) בארה״ב (צריך לזכור שהפרדה גזעית זה לא היסטוריה עתיקה אלא שנות ה60) אז הם קצת רגישים. מזכיר קצת אותנו

  4. ישנם דברים שנאמרים בציניות (מי כמונו היהודים יודע…) שלא נועדו לפגוע.השחורים בארה״ב עברו השפלות מטורפות (הפרדה באוטובוס מה זה בני ברק 2015?)התעללויות מצד הממסד , חוקים מגבילים ופגיעה בחופש וכמו שמנחם כותב השחורים כתוצאה מזה מאוד רגישים וכל דבר שקורה מאשימים בגזענות (אני בטוח שלשוטרים יוצא מידי פעם להרוג אדם לבן על לא עוול או נשק בכפו…מישהו ישמע על זה בישראל?)
    וכמובן שהממסד ילך איתם ויחמיר עם הגזענים (גם אם הם לא!) על מנת ששחורי ארה״ב לא יבעירו את המדינה. (ואולי זה מרגשות החרטה על כל החרא שהאכילו את השחורים לא יודע)

    תמיד אני אומר לאשתי ולמשפחה האתיופית שלה שאת הילדים הלבנים שלי אוהב יותר מהשחורים(בינתיים יש ילדה אחת מוקה מדהימה) כמובן שזה בצחוק אבל אם מישהו זר ישמע זאת יחשוב שאני בעל אדמה מתקופת העבדות.
    לדעתי זאת גם הייתה ההערה של פרי ״הוא בחור טוב אבל אפריקאי״
    לא נשמע משפיל יותר מידי אלא ציניות טהורה (ואולי בעצם צחק על הדעה של קליבלנד?)
    לסיכום יש אנשים צינים וכנראה שבארה״ב השחורים (ואולי בכלל) רגישים לזאת ואפשר להבין מדוע…
    שבת שלום
    (יצויין כי כותב שורות אלו לא היה בארה״ב וכל הטור לא שטות אחת גמורה את זה מנחם יחליט)

  5. מל הסיפור מאחורי המכירה של ההאוקס הוא כזה
    בעל הבית היהודי כבר מנסה להיפטר מהנכס כמה שנים
    שמעתי בNPR מפי בלוגר באטלנטי שההדלפה על המייל הגזעני שלו הייתה מכוונת כדי שככה הוא כאילו ייאלץ למכור
    הכל בסופו של דבר מסתכם ב$$$$

  6. התקשורת אוהבת את זה וראשי הקהילה השחורה רוצים פגישות מתוקשרות עם מנכלי קבוצות. חוץ מאותם זה לא מעניין אף אחד.

    לגבי שמירה על אחדות העם,
    האמריקאים עושים זאת באמצעות צבא אדיר והמצאת אויבים. זה עובד.

  7. ההשוואה בין לבנים לשחורים בארה"ב אינה במקומה. הלבנים שלטו ודיכאו ועדיין שולטים, השחורים לא יכולים לצחוק על עצמם, הלבנים כן.
    בארה"ב יש הפרדה בין פומבי ורשמי לדברים שנאמרים באופן פרטי. לאנשים יש דעות ומותר שיהיו, אבל לא בתפקיד רשמי, עם כוח. זה קיים גם בכל הקשור לזכויות נשים וארה"ב מובילה את הרגישות בתחום הזה.

  8. אני חושב שצריך להיות אפס סובלנות כלפי גזענות.
    אבל…
    הבעיה היא לא חוסר הסובלנות אלה הצביעות.
    טימי הארדווי אמר דברים גרועים בהרבה מהבעלים של הקליפרס. מבחירותו בפומבי ולא בהדלפה…זה לא הפריע להיט לתלות את חולצתו, לדטרויט להעסיק אותו, ולהגיע להיכל התהילה….

  9. טוב בואו נשים את זה על השולחן- כולנו גזענים. כולנו מרגישים שאנחנו טובים יותר מהאחר, או השונה.
    כשאני בא לקנות נדל"ן בארה"ב הסוכן מזהיר אותי מפני שכונות "שחורות" או "היספניות", כמובן שבחצי פה ו"לא בקטע גזעני, אלא עניין של תרבות".
    כשאני הולך במנצ'סטר בשכונות היהודיות שעכשיו הן פקיסטניות, מסננים לי היהודים שנשארו שהפאקינג פאקיז הורסים את השכונה, כאילו לא אמרו את זה עליהם לפני כמה דורות.
    על הארץ אני אפילו לא מדבר כי אנחנו בארץ ה"מותר להגיד הכל- אני לא צבוע", ואז לפלוט את ההערות הכי גזעניות שהיסטוריה של 10000 שנים של גזענות יכולה להמציא.
    במקרה של פרי, ההערה על האפריקאיות לא קשורה לצבע העור כי אם על תרבות. האם העלבת תרבות נחשבת גזענות? בעיני כן.
    הגזענות קיימת סביבנו ותמיד תהיה, גם אם לבנים פרוטסטנטים ישלטו על העולם וגם אם מוסלמים כהי עור. האם מותר לחשוב בצורה גזענית? בהחלט שכן ובלתי אפשרי לשלול חשיבה כזו כמו שבלתי אפשרי מהצד של הדתיים לשלול אוננות אצל מתבגרים. אבל לא מדברים על זה. וזה בסדר לא לדבר על זה. כמו על אוננות. שמור את זה פרטי, זה בסדר, אני לא יקרא לך צבוע.

      1. אני עם מוריה הפעם. נכון שקל ומקל לחשוב שכולם חושבים כמוני, אבל לא הופך חשיבה גזענית ללגיטימית. ודאי שלא גורם לה להיות נכונה.

      2. גם אני כזה. תכלס עוד לא היכרתי באמת בן אדם שאין בו גזענות, גם אם היא מוחבאת עמוק בפנים. בדרך כלל אחרי כמה כוסיות רום הכל יוצא. בטח ובטח באוסטרליה, שהיא אחת המדינות שנתקלתי בה בגילויי הגזענות הסמויה המכוערים ביותר

        1. ואגב אין לי בעייה בכלל עם זה שמוקיעים את זה. כמו שצריך להוקיע בן אדם שמאונן בציבור. זה דחף טבעי ואינסטינקטיבי, ודובי בתור אנתרופולוג חובב הייתי מצפה ממך שתבין את זה

    1. אולי זה גזעני לדבר על תרבות, אבל מה אם מה שאתה אומר היא עובדה נכונה וקיימת?
      אפריקה היא יבשת מפגרת בגלל תושביה. תאר לך שבמקום האפריקנים למיניהם היו שם ישראלים למיניהם! אפריקה היתה מזמן שמה את אמריקה בכיס הקטן!

  10. מומי נגד גזענות בכללי
    נותן שירות במונית לכל המינים והמינות
    אצל היאנקים עושים צחוק מכל דבר ויש שם הכל מהכל חומיס, טאקוס, נאצוס , רדנקס, וויט טראש , סאנד ניגרס , גווידוס ועוד
    הבעיה של האמריקני שאם לבן אומר בתמימות לב לשחור – יו , ניגר ואוטס אפ יו ניגר באד אס . אז עושים ללבן חגיגות פורט אוף ג'וליי על הקרקפת
    מומי ראה מופעי צחוק בעמידה של שאפל דויד , אדי מרפי , כריס רוק ומרטין והם מריצים חופשי דאחקות גזענות קלאס איי
    שקוזמו קרמר נתן בדיחה עשו לו לינץ בהוליווד כאילו רצח את מרטין לותר קינג

    הקיצר , מומי אומר חייה ותן לחיות ותעשה אהבה חופשית חופשית

    מומי יסיים בבדיחה גזענית

    ילד שואל את אמא שלו אמא איך אני מלוכסן שחום עור עם פיגמנטציה שעבר ברית מילה ?
    עונה לו האמא – תגיד תודה שאתה לא נובח

  11. בהשראתו של מומי אוסיף בדיחה משלי
    (עלולה לפגוע במגזרים מסוימים)

    כושי אחד עומד ומחכה בתחנת אוטובוס.
    מחכה, מחכה, רבע שעה, עשרים דקות, שעה, והאוטובוס מבושש לבוא.
    הכושי כבר ממש ממש מת לחרבן למה אכל אוכל מקסיקני לפני.
    אחרי שעה וחצי הכושי נשבר, מסתכל ימינה, מסתכל שמאלה וכשלא רואה אף אחד מוריד המכנסיים ודופק וואחד חירבון על המדרכה.

    אחרי 5 דק' מגיע האוטובוס.
    הדלת נפתחת, הכושי שואל את הנהג כמה עולה להגיע ליעדו.
    "זה 10 דולר בשבילך ו-5 בשביל הילד", עונה לו הנהג.

    מצטער מראש אם העלבתי את ציבור הקוראים המקסיקניים

    1. מומי הבין את הפאנץ של האשך !
      האבא זה הווארד הילד זה הארדן ??
      מומי תמיד חשד שהארדן ילד קקה
      מגיע פרס למומי ?
      נראה לי האשך חוץ מציבור המקסיקנים העליב גם את החרדים שלא יכולים לקחת תחבורה ציבורית בשבת

      1. מה כאילו לשחורים יש קקי גדול? לא הבנתי. או שזה סתם כדי לכתוב כושי?
        כמו הבדיחה ששמעתי אתמול בחדשות נראה לי: "איך מטביעים יהודי?"
        "מדביקים מטבע לתחתית הבריכה".
        לא מצחיקות אותי הבדיחות האלה, כמו שאמרתי, עדיף להשאיר מחשבות כאלו לעצמך, בציבור זה סתם מביך…

  12. מומי מרגיש כמו דידי מנוסי בבדיחמין לשבת ייתן אחת אחרונה לפני שהוא הולך לדפוק ארוחת צהוריים חגיגית

    מומי פעם ישב בבר באל איי , פגש מישהי נאה לאללה , אמרה למומי אני סטטיסטיקאית במקצועי, עושה כל מני מחקרים סטטיסטיים. הנה למשל, המחקר במחקר האחרון שלי גיליתי שלשחורים יש את החציל הארוך ביותר, אצל היהודים הוא העבה ביותר
    נעים מאוד- ממבו כהן

    1. סיפור אמיתי:

      לאחרונה שאלתי את חברה שלי מה עדיף, קצר ועבה או ארוך ודק.
      היא חשבה קצת וענתה – ארוך וקצר

      ונראה את אפלטון מבין את זה!

      בתיאבון מומי, האשך הולך לפנות מקום לארוחה הבאה

  13. הגזענים הגדולים בעולם זה השחורים וההיספנים,אז כל המגיבים
    שמשחקים לי אותה חסידי אומות העולם,צאו מהבועה,

  14. *איך אתה קורא ל-100 ניגרס בתחתית האוקיאנוס?
    -התחלה טובה!

    מה זה צהוב ושחור וגורם לך לצחוק?
    -100 ניגרס קופצים מראש הצוק

    איך אתה מכנה הניגר היעומד לטרמפ?
    -STRANDED

    איך אתה יודע שהניגר התעסק עם המחשב שלך?
    -הוא נעלם

    ניגרית עומדת בתור לתלושי אוכל.
    -כמה ילדים יש לך?
    -"10"
    –מה שמם?
    -"לירוי"
    -אז איך הם יודעים למי את קוראת?
    "אני קוראת להם בשם משפחתם"

    בבנין בן 3 קומות גרו שלוש משפחות. בקומה העליונה לבנים. בקומה השנייה היספנים. בקוצה הראשונה ניגרים. ב-11 בבוקר טורנדו היכה בבית ורק משפחה אחת ניצלה – המשפחה הלבנה. איך?
    האבא והאמא היו בעבודה, והילדים בבית ספר.

    איך זה שלשחורים יש כפות ידיים וכפות רגליים לבנות?
    -הם כרעו על ארבע כשאלוהים צבע אותם.

    זה ידוע שכרישים לא אוכלים שחורים בים. אתם יודעים למה?
    -הם חושבים שזה חרא של לוויתנים

    מה ארוך ושחור? הבולבול?
    -לא! התור למובטלים!

    ניגר ואגוז נופלים יחד מהעץ. מי מגיע ראשון לאדמה? האגוז!
    -הניגר נעצר ע"י חבל בצוואר.

    מה קורה לניגר אחרי סקס?
    -מאסר של 20 שנה.

    למה יש צצמר גפן על צנצנת של DRUGS?
    -להזכיר לניגרס שהם היו COTTON PICKERS לפני DRUG DILLERS

    איך ג'סי ג'קסון הפסיד את ריצתו לנשיאות?
    -הוא הבטיח לחסל את האבטלה.

    כיצד NIGGER GIRL מבטיחה SAFE SEX בהארלם?
    -כשהיא בפנים, היא נועלת את המכונית.

    1. וואו זה היה מופע אימים של בדיחות דרום קרוליינה. מדהים עד כמה לא רק שזה לא מצחיק אותי, זה די גורם לי לרצון לראות את מי שמספר בדיחה כזאת לעשות את זה בהארלם מול איזה 2-3 בראדרס ולחכות לראות מה יקרה.

  15. איך אתה מטביע ספינת מלחמה פולנית?
    -אתה משיק אותה במים.

    למה הפולני שם קרח בקונדום?
    -להוריד את הנפיחות

    למה נשים פולניות לא משתמשות בוייברטורים?
    -זה מקהה להן את השיניים.

    למה ישנן בעיות בכיתות יורים בפולניה בנידון למוות?
    -כי מעמידים אותם במעגל.

  16. עם היסטוריה כ"כ בעייתית, איומה ונוראה צריך להיזהר עם כל התבטאות. על אחת כמה וכמה ככל שאתה בכיר יותר.
    אמריקה עוד לא הגיעה למצב שאפשר להסתלבט בסבבה על כל מיעוט.
    רק לאחרונה נרצח נער שחור ע"י שוטר גזען. משהו שקורה אחת לשנה בערך…

  17. לי זה מאוד ברור שהתגובה היא מוגזמת.
    כן כן, גזענות זה מגעיל ונורא וידה ידה ידה.
    הבחור אמר אמירה מינורית למדי והתנצל עליה. אין לו היסטוריה גזענית. הוא מעד, הוא צריך להנזף, וזהו. בטח לא לאבד את משרתו. בטח לא לעבור את הזובור שהוא עובר עכשיו.

  18. הפוליטיקלי קורקט האמריקאי הוא מוגזם, אין מה לומר.
    לפחות יש להם כוונה טובה (אחד העמים עם האינדיבידואלים החמודים וטובי הלב שפגשתי. באמת)

  19. בתור העם הנבחר אנחנו המצאנו את הגזענות והקנאות.
    אבל בכל זאת – האמריקאים אכן אומה מטורפת. זאת אומה תינוק חסרת בגרות אבל עם מליון דברים טובים שניתן לקחת מהם. רק לא את ה PC.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט