האריזה המושלמת? – טרבור אריזה

אחד השחקנים החופשיים המבוקשים ביותר בליגה כיום הוא הסמול פאוורד טרבור אריזה.

אריזה ת

הוא נולד בפלורידה, ונחשף אל הכדורסל כבר בגיל צעיר תודות לאביו החורג קני מק'לרי, שחקן כדורסל מקצועני ששיחק בין היתר בברזיל, אוסטרליה, טורקיה ובפיליפינים.

כשהיה בן 10, הצטרף אל אימו כדי לצפות באביו משחק בונצואלה. אחיו הקטן, טאג', שהיה בן 5, נותר במלון עם אחיו קני, בן 8 ועם מטפלת. טרם התחיל המשחק, נודע להוריו כי טאג' נהרג לאחר שנפל דרך החלון מגובה של 30 קומות. הטרגדיה המשפחתית טלטלה את המשפחה, אימו התגרשה מאביו, והמשפחה עברה להתגורר בלוס אנג'לס. כמה מהקעקועים על גופו של אריזה הם לזכרו של אחיו, ובנו הראשון של טרבור אף קרוי על שמו.

הכדורסל המשיך להוות חלק מרכזי בחיי המשפחה, ואריזה הצעיר כיכב בתיכון וטצ'סטר מלוס אנג'לס, וזכה עימו פעמיים באליפות התיכונים של קליפורניה.  לאחר שסיים את תקופתו בתיכון, בחר להישאר קרוב למשפחתו כשהצטרף למכללת UCLA הגדולה. לאחר עונה אחת בלבד במכללות בה סיפק 11.6 נק' לצד 6.5 ריב' ו 1.7 חט' למשחק (הוביל את המכללה בקטגוריה זו), הוא נרשם לדראפט 2004.

עונה אחת הספיקה לו

השחקן האתלטי נדחק עד לאמצע הסיבוב השני, ונבחר בבחירה ה 43 על ידי ניו יורק ניקס.

כל ההתחלות קשות?

למרות ששיחק ב 80 משחקים, גם קקטוס היה מתקשה לצמוח ולהתפתח בניקס של אותה שנה ש"הונהגה" ע"י סטפן מארברי וג'אמל קרופורד בימיו הפרועים , ושבמדיה "כיכבו" השאריות של אלן יוסטון, פני הארדוואי ווין בייקר. אריזה סיים את עונת הרוקי עם 5.9 נק' ו 3 ריב' למשחק. לא רע ל 17 דק', אבל לא טוב במיוחד.

לא נהנה מתקופתו בניקס

בעונתו השנייה (עונת 05/06) הגיע המאמן המוערך לארי בראון בניסיון להציל את הניקס, אך אריזה הצעיר איבד את מקומו ברוטציה, הסתכסך עם המאמן, ביקש לעזוב, ולאחר 36 משחקים מצא את עצמו חוזר לפלורידה בטרייד. במדי אורלנדו קיבל אפילו פחות קרדיט מבניקס, וסיים את העונה עם 4.6 נק' למשחק.

בעונתו השלישית בליגה השתפר והפך לשחקן רוטציה קבוע באורלנדו של הכח העולה במזרח דוויט הווארד עם 8.9 נק' ו 4.4 ריב' למשחק בקרוב ל 23 דק', אך בעונה הבאה, בנוסף להצטרפותו של רשארד לואיס לקבוצה בחוזה מקסימום, סטן ואן גנדי מונה למאמן הקבוצה. הוא שינה לחלוטין את סגנון המשחק של הקבוצה, וכתוצאה מכך, אריזה,סמול פאוורד/שוטינג גארד שחתום על בדיוק, אבל בדיוק 0 שלשות (מדהים לא?) בכל תקופתו באורלנדו ואשר לא היווה איום מינימילי מחוץ לקשת, איבד את מקומו ברוטציה, ונשלח אל הלייקרס תמורת בראיין שואו ומו אוואנס, בטרייד שישנה לחלוטין את הקריירה שלו.

ההתחלה בלייקרס לא הייתה אידיאלית, שכן לאחר שהפגין יכולת סבירה ואף קלע לא רע מחוץ לקשת (33%, מצוין יחסית למי שנחשב למקרה אבוד בתחום), המומנטום נקטע כשסבל מפציעה, ועל אף שהספיק לחזור ולשחק בגמר המערב בדרך להופעה אישית ראשונה בגמר ה NBA, הוא לא הצליח לתרום לקבוצה במאמציה הכושלים לזכות באליפות על חשבון בוסטון.

אליפות בלייקרס –הפריצה

שחקנים רבים שנבחרו וייבחרו בסיבוב השני של הדראפט מעולם לא שיחקו או ישחקו ב NBA. שלושה חבר'ה שיכולים לספר לכם על זה בעברית הם דורון שפר, ליאור אליהו ויותם הלפרין שלא זכו לשחק בליגה.

אלו שכן מצליחים לפלס את מקומם אל הליגה, מקבלים ברוב המקרים פחות הזדמנויות לעומת שחקנים שנבחרו בסיבוב הראשון, לפני שהם נפלטים מהליגה לליגות שונות ברחבי העולם. ה MVP  המכהן של ליגת העל הישראלית, דונטה סמית' (בחירה מס' 35 ע"י אטלנטה, שיחק שם שנתיים),  יכול לספר לכם על כך.

לאחר 4 שנים בליגה, אריזה לא הרשים יתר על המידה למעט דאנק מרהיב פה ושם, ואלמלא טביעת העין של הצוות המקצועי של הלייקרס, ייתכן והיה משחק היום באירופה.

בעונתו האחרונה לפני שחוזהו פג, החמישית בליגה, ובקבוצה השלישית בקריירה, קבוצה אליה חלם להגיע בתור תיכוניסט, זכה אריזה להזדמנות אחרונה להוכיח כי מקומו הוא בליגה הטובה בעולם.

הוא שיחק בכל 82 משחקי העונה הסדירה, אותה החל כשחקן רוטציה וסיים כשחקן חמישייה, בסגנית האלופה להזכירכם. את העונה הוא סיים עם 8.9 נק', 4.3 ריב' ו 1.7 חט' למשחק, אך בפלייאוף הפך לרול פלייר המושלם, כשהיה לשחקן הרביעי בחשיבותו בקבוצה אחרי בראיינט גאסול ואודום, כשבנוסף להגנה החונקת שסיפק צירף 11.3 נק' למשחק, ו1.7 שלשות למשחק ב 47.6%. שתי חטיפות גדולות שלו ברגעים המכריעים של משחקים 1 ו 3 בגמר המערב מול דנבר של כרמלו וצ'ונסי סייעו ללייקרס להגיע לגמר שני ברציפות, כאשר הפעם הם חגגו בסופה של סדרת הגמר, לאחר ניצחון 1-4 מול אורלנדו, אותה קבוצה שויתרה על אריזה רק לפני שנה.

בלייקרס התגלה כקלע שלשות

לאחר חגיגות האליפות הראשונה מאז עידן שאקיל אוניל, התפנו ראשי הלייקרס להחתים את השחקן המשלים ששאף להישאר במועדון וקרוב למשפחתו.

סוכנו של אריזה, דיוויד לי (לא זה ששיחק איתו בניו יורק), ניהל עבורו את המו"מ, ונעלב בשם לקוחו כשהלייקרס הגישה הצעת חוזה ל 5 שנים עבור 28 מיליון "בלבד" (5.6 בממוצע לעונה).

בניגוד לשחקן העבר לאטרל ספריוול, שדחה פעם הצעה לחוזה בן 3 שנים על סך 30 מיליון מהסיבה ש"יש לי משפחה להאכיל", אריזה דרך סוכנו דחה את הצעת הלייקרס שכן לדעתו היא "מעליבה ופוגעת בכבודו". סביבתו סברה שהוא לא הוערך כמידה, ובזמן שאריזה בחן את שוק השחקנים החופשיים, הלייקרס החתימו על עמדתו את רון ארטסט מיוסטון, שחקן מוכח ומנוסה יותר מאריזה, בסכום שנתי דומה לזה שהוצע לו.

זה שהלך וזה שבא

מה עשה אריזה בתגובה? חתם ביוסטון ל 5 שנים תמורת קרוב ל 34 מיליון דולר (6.6 בממוצע לעונה), ובמילים אחרות, בחר בכסף  לפני הסיכוי לזכות בעוד אליפות כאן ועכשיו.

למרות התוצאה המוזרה (לפחות לדעתי), אריזה התבטא כי הוא שלם עם החלטתו, וכי הרוקטס ייתנו לו הזדמנות להשתפר כשחקן. סוכנו התבטא כי הם הספיקו לדחות הצעה אחרת יוקרתית יותר, ושכל הסכסוך מעולם לא היה על הפן הכספי, אלא פשוט על רצונו של לקוחו "להרגיש מוערך". אוקיי, נגיד…

אריזה מקבל את טבעת האליפות

אריזה לא היה רע בשורות יוסטון העמוקה עם קפיצה סטטיסטית ל 14.9 נק', 5.6 ריב' ו 1.8 חט' ב 36.5 דק' למשחק, אבל יוסטון עצמה לא הגיעה לפלייאוף במערב החזק למרות מאזן חיובי (40-42), ונפטרה ממנו בטרייד מרובע במהלכו קיבלה כתמורה את קורטני לי. מה עשו הלייקרס באותה תקופה? חגגו אליפות שנייה ברציפות.

עונת 10/11 בקבוצתו החדשה בניו אורלינס הייתה סבירה. הוא הגיע לקבוצה כשרונית למדי בהנהגת כריס פול, אך בסיבוב הראשון של הפלייאוף היא פגשה את הלייקרס, וללא דיוויד ווסט הפצוע, גם יכולת טובה של אריזה לא הספיקה.

הדעיכה

את עונת 11/12 המקוצרת אריזה ירצה למחוק מקורות החיים שלו. עידן כריס פול ודיוויד ווסט במועדון הסתיים, אריק גורדון הגיע בטרייד מהקליפרס על תקן הכוכב הצעיר החדש שינהיג את המועדון, אך נפצע, סיים את העונה והותיר את ניו אורלינס עם סגל בינוני מאוד. אריזה שהיה אמור להפוך לאחד ממנהיגי הקבוצה הצעירה, "החליט" להיפצע בעצמו, וסיים עונה לא טובה עם 10.8 נק' למשחק. למזלה של ניו אורלינס, מעז יצא מתוק, ובעקבות העונה הרעה שלה (מאזן 45-21) היא זכתה בבחירה מס' בדראפט (אותה ניצלה כדי לבחור באנטוני דיוויס). ובמסגרת הבנייה מחדש, שלחה לוושינגטון את אריזה בצירוף החוזה הגדול של אמקה אוקאפור עבור החוזה העוד יותר גדול של מי שאולי ומנע את התפתחותו של אריזה באורלנדו, רשארד לואיס.

התחיל בסדר, המשיך רע

בעונת 12/13 אריזה המשיך להראות כאילו הוא בצד הלא נכון של הקריירה, דהיינו, בדרך למטה.

ה"מכשפים" סבלו ממזל רע, כאשר כמעט כל שחקן בסגל נפצע בתורו לתקופה ממושכת, כשכוכב הקבוצה, ג'ון וול החמיץ 33 משחקים, וכאשר חזר לכשירות זה כבר היה מאוחר מדי עבור הקבוצה.

מה עשה אריזה? לא הרבה. הוא לא נשאר הרחק מאחורי וול כששיחק 56 משחקים (החמיץ 26) בהם תרם 9.5 נק' ו 4.8 ריב' בלבד למשחק, ועל הדרך איבד את מקומו בחמישייה למרטל וובסטר.

הקאמבק

אל עונת 13/14 הגיע בידיעה שהוא נמצא בעונה האחרונה לחוזהו, שנראה הגיוני למדי כשנחתם (אך לא בהמשך), ושוושינגטון ניצלה את בחירת הדראפט הגבוהה שלה (בחירה מס' 3) כדי לבחור בסמול פאוורד המוכשר מג'ורג'טאון, אוטו פורטר המבטיח (2.05 מ', 16.2 נק' ו 7.5 ריב' ב 42% ל 3 בעונתו האחרונה במכללות).

יועד לתפוס את מקומו של אריזה

לאחר שוושינגטון צירפה את הסנטר מרצ'ין גורטאט הפולני ושלחה את חוזהו הנגמר של אוקפור הפצוע לפיניקס, לאריזה הובהר שהוא נשאר בקבוצה העונה ושכעת, בתקווה שג'ון וול יוכל לשמור על כשירות, המטרה היא פלייאוף.

אריזה שניצל את היעדרותו של פורטר עקב פציעה, זכה לקבל קרדיט בחמישייה, ופתח את העונה בסערה עם 28 נק' על ראשה של דטרויט. הוא המשיך לשמור על כושר קליעה טוב במשך רוב העונה, קלע שיא קריירה של 40 נק' על חשבון הנמושה מפילדלפיה, וסיים את העונה הטובה בקריירה שלו עם ממוצעים של 14.4 נק', 6.2 ריב', 2.5 אס' ו 1.6 חט' למשחק. וושינגטון עצמה נהנתה מעונה מלאה של ג'ון וול, ויחד עם בראדלי ביל הנפלא והצמד  גורטאט את ננה, הקבוצה התחברה, השתפרה לאחר פגרת האולסטאר, והגיעה לפלייאוף.

גפ בפלייאוף אריזה שיחק טוב, היה שותף בכיר להדחתה של שיקגו, ולמרות סדרה בינונית באופן כללי נגד אינדיאנה, יזכור הרבה זמן את משחק מס' 1 בסדרה בו היה כוכב המשחק עם הגנה מעולה ו 22 נק' ב 6 מ 6 מחוץ לקשת.

היה טוב גם בפלייאוף

כעת, אין הרבה שחקנים חופשיים המקושרים ליותר קבוצות ממנו.

יש לו את האריזה המושלמת (באנגלית זה נשמע יותר טוב – The Total Package). הוא גבוה ואתלטי, שומר מצוין על עמדות 2 ו 3, קלע נהדר מחוץ לקשת ונחשב לבעל אופי נוח. יש לו ניסיון פלייאוף (כולל אליפות) ובגיל 29 הוא נמצא בשיא הקריירה. בנוסף, בניגוד לאולסטארים נוכחיים/לשעבר שבודקים אופציות שונות, סביר להניח שדרישותיו הכספיות יהיו נמוכות יותר, ולא נראה שהוא לחוץ להצטרף לקבוצה שרוצה אליפות כבר השנה.

פיניקס, קליבלנד, דאלאס, יוטה, בולס, יוסטון, מיאמי, ודטרויט – כולן הוזכרו כמועמדות לקלוט אותו.

עם זאת, כרגע רוב ההנחות הן שיחתום מחדש בוושינגטון. בדומה לשחקן חופשי אחר, קייל לאורי אשר סיכם את תנאיו בטורונטו, גם במקרה של אריזה, קבוצתו האחרונה היא הקבוצה המובילה במירוץ להחתמתו. עם ג'ון וול ובראדלי ביל הצעירים הנהדרים שצפויים להמשיך ולהשתפר בשנים הבאות, הויזארדס יבססו את עצמם כקבוצת פלייאוף קבועה במזרח. צוות הקבוצה והשחקנים כבר הביעו את רצונם שאריזה יחזור, ומשלחת בראשות המאמן רנדי ויטמן כבר ביקרה את השחקן בביתו בלוס אנג'לס. וול התבטא כי הוא מאמין  שיחזור, ביל אמר שהוא רוצה לחזור, ולאחר שסיכם את תנאיו, גורטאט אמר שהוא מחכה לו. אם דבריו של סוכנו (לשעבר), שכל שרצה לקוחו הוא להרגיש מוערך, הרי שוושינגטון היא הפייבוריטית הברורה להחתימו.

מחכים לו לשווא?

במידה ולא יחתום בויזארדס, ייתכן וישקול חזרה הביתה ללוס אנג'לס.

אם הלייקרס לא יצליחו להנחית לצידו של קובי את אחד מכוכבי הליגה, האופציה לפנות לאריזה תילקח בחשבון. אריזה אמנם עבד קשה כדי להשתפר, אך הלייקרס הם אלו שנתנו לו את הבמה ואת ההזדמנות לזכות באליפות. אני מאמין שעם בראיינט אין לו בעיה להסתדר, וחזרה מהדלת הראשית למועדון תהיה סוג של סגירת מעגל עבורו.

חבר חדש-ישן לקובי?

אל הקליפרס אריזה כמעט והגיע ב 2013 דרך טרייד עבור קארון באטלר, אך הבעלים (לשעבר?) דונלד סטרלינג התנגד לעסקה. למרות מאמציו של מאט בארנס וההחתמות של גריינג'ר וטורקוגלו הגמורים (שלא לדבר על דאדלי), עמדה מס' 3 הייתה הבעייתית ביותר עבור הקליפרס אשתקד. אם הקליפרס, שמתעניינים בערך בכולם הקיץ, יצליחו לרקום עסקה שתביא את אריזה, הוא עוד עשוי להתגלות כחוליה החסרה לאליפות המיוחלת.

אז מה אתם הייתם מציעים לאריזה? והיכן לדעתכם הוא יחתום?

תודה על הקריאה

 

לפוסט הזה יש 19 תגובות

  1. אני זוכר איך התאכזבתי שהוא לא נשאר בלייקרס ועוד על שטויות זה היה טמטום שלו ושל הסוכן המעפן. לדעתי הוא נשאר בוושינגטון איך אומרים פעם אחת זה טעות פעם שניה זה כבר טמטום. אחרי שהוא היה באותו המצב עם הלייקרס ובחר לו להמשיך והתרסק הוא לא יחזור על אותה טעות. סהכ טוב לו בקבוצה ויותר מזה אם וול ייתן עוד קפיצה ברמה הם בהחלט יכולים להתמודד אפילו על אליפות המזרח

  2. אריזה צריך לנסות להשיג 10 מליון בעונה. אחרי העונה שהוא נתן זה לא נראה לי מופרך, בטח כששחקן כמו בראדלי מקבל 8 ומיקס מקבל 6. אריזה בגדול צריך לחכות שמלו ולברון יחליטו ואז הוא יהיה סחורה חמה. אם יוסטון נניח יפספסו עם מלו, הם יתנפלו על אריזה עם הצעה מפתה. אלא אם וושינגטון יתנו לו חוזה גדול, אי ממליץ לו לחכות.

  3. 1. האריזה המושלמת אכן נשמע פחות טוב בעברית, אלא אם כן מדברים על טרבור אריזה ואז זה מקבל משמעות יפה יותר של משחק מילים…
    2. אם נגעת בשלשות, וכמה שזה היה בעייתי בקריירה, שווה לציין שבעונה האחרונה עמד על 40.7% מהשלוש.
    3. קליפרס קליפרס קליפרס!

  4. "בניגוד לשחקן העבר לאטרל ספריוול, שדחה פעם הצעה לחוזה בן 3 שנים על סך 30 מיליון מהסיבה ש"יש לי משפחה להאכיל""

    חחחחחחחחחחח הרג אותי!

  5. שיישאר בוושינגטון. עוד עונה עם אותם שחקנים תעשה לו (ולהם) רק טוב. וושינגטון חייבת שחקנים בעלי אופי טוב כדי לנסות לאוורר את הסירחון שנשאר מתקופת ארינאס והאקדחים, ואריזה מושלם בשביל זה.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט