מה נבחרת ישראל יכולה ללמוד מאוקראינה/רועי ויינברג

אחת ההפתעות הכי גדולות של יורובאסקט 2013, והדבר המפתיע המרכזי בטורניר זוהי ההצלחה המרשימה של נבחרת אוקראינה. נבחרת בינונית, שמתבססת על הליגה המקומית באופן כמעט מלא (חוץ ממתאזרח, שחקן שנבחר בדראפט האחרון ע"י הקאבלירס, וגארד מהליגה הספרדית), אבל שתגיע למקומות 5-6 בטורניר, והבטיחה השתתפות באליפות העולם הבאה ובאליפות אירופה (תארח).

***

בתחילת 2011, נפל דבר בכדורסל האוקראיני. אחרי 14 שנה שבהם הנבחרת לא עברה את שלב הבתים ביורובאסקט (או שעלתה לטורניר), הוחלט למנות מאמן בעל שם לתפקיד המאמן הראשי. המאמן שנבחר זה מייק פראטלו, שאימן את אטלנטה הוקס בסוף שנות ה-80' (הקבוצה של דומיניק ויליקנס ודוק ריברס), את קליבלנד בעידן לאחר דוהרטי ופרייס, ואת ממפיס של פאו גאסול, ג'ייסון וויליאמס, ורודי גיי הצעיר. לפראטלו יש 667 ניצחונות ב-NBA, מה שמציב אותו במקום ה-18 בכל הזמנים בקטגוריה זו (בין רד הולצמן וצ'אק דיילי). כמו כן, הוא זכה בתואר מאמן העונה בשנת 1986, ובשנים האחרונות נודע בתור פרשן מצויין.

פראטלו
פראטלו. אחרי העבר המוצלח ב-NBA, מביא הצלחה מסחררת לנבחרת אוקראינה.

לקראת יורובאסקט 2011, פראטלו הביא איתו, כעוזרי מאמן, את בריאן היל, שאימן במשך 6 שנים (לא רצופות) את אורלנדו, ובמשך שנתיים את ממפיס. מלבד זאת, הוא הביא איתו את דניס זוראלוב, שאימן ב-2008 וב-2010 את נבחרות הצעירים (גיל 18 ו-20) של אוקראינה בנבחרות אירופה השונות, ואת אד פינקני, עוזר מאמן במינסוטה בעבר ובשיקגו של טום ת'יבודאו. סלבה מדנקו הצטרף לצוות הגדול של פראטלו בתור מנטור לשחקנים הצעירים שלה.

הצוות המורחב של פראטלו נאלץ להגיע ליורובאסקט מיד לאחר קמפיין המוקדמות, ולא זכה להכרות מספיקה עם הנבחרת עד לטורניר עצמו. ביורובאסקט, אוקראינה ניצחה את בולגריה ואת בלגיה, והודחה עם 7 נקודות עקב מאזן פנימי עם בולגריה וגיאורגיה.

בוצעו שינויים בנבחרת האוקראינית. 3 שחקנים בלבד מיורובאסקט 2011 המשיכו ליורובאסקט 2013, והמהפכה של פראטלו בנבחרת הורגשה. בניגוד לצוות המאמנים הקטן יחסית, שנהוג בכדורסל האירופי, פראטלו הביא צוות מאמנים גדול, בהנהגתו ובהנהגת עוזר המאמן הבכיר החדש, בוב היל, שאימן בעבר את ניו יורק, אינדיאנה, סן אנטוניו (הגיע איתם לגמר המערב בו הפסידו ליוסטון של חאכים), וסיאטל. מלבד הצוות הגדול של עוזרי המאמנים, פראטלו הוסיף חיזוק משמעותי לנבחרת, בדמות שחקן סקרמנטו קינגס והפועל ירושלים לשעבר, פו ג'טר.

אסופת עוזרי המאמן של פראטלו מסייעת, מלבד העבודה של הנבחרת עצמה, לפיתוח המשחק האישי ושיפור היסודות של השחקנים. העבודה הקשה שהושקעה במהלך השנתיים האלו בנבחרת האוקראינית באה לידי ביטוי עם שלב הבתים הטוב בתולדות המדינה, שכלל עלייה לשלב הבא מהמקום השני, והעפלה מהמקום הרביעי בשלב הבתים השני (שמשוחק במקום שמינית גמר). ברבע הגמר הנבחרת של פראטלו הפסידה לקרואטיה, אבל במשחקי הדירוג של מקומות 5-8 אוקראינה ניצחה את איטליה, ומחר (ה-21.9, 22:00), תשחק נגד סלובניה (המארחת) במשחק שיכריע בקשר למקומות 5-6.

הנבחרת האוקראינית של יורובאסקט 2013 חלשה בהתקפה (מקום 17 מתוך 24 נבחרות בנקודות למשחק;ישראל במקום ה-14), אבל חזקה בהגנה (מקום 8 מתוך 24, ישראל במקום ה-16). כמו כן לאוקראינים יש 35.6% גבוהים מחוץ לקשת, והם מבצעים מספר נמוך במיוחד של עבירות, 19.5 למשחק (הנתון ה-4 הכי נמוך בטורניר). המשחק הקשוח הזה מספיק להם כדי להגיע לנתונים יפים בטורניר, וביורו 2015, לאחר עוד שנתיים של הנבחרת הזאת (ואליפות עולם), בשילוב עם האירוח של היורובאסקט, הנבחרת האוקראינית יכולה לכוון לחצי הגמר, ואף למעלה מכך.

***

מה שנבחרת ישראל יכולה ללמוד מהנבחרת האוקראינית, מלבד לתכנון הרב שנתי של פארטלו ושות', זה שימוש בצוות המאמנים המורחב. הנבחרת לא חייבת להביא מאמנים בטופ הבין לאומי כמו אוקראינה, ואין לה כסף לכך, אבל צוות אימון גדול בהנהגת ארז אדלשטיין כמאמן ואלדד אקוניס כג'נרל מנג'ר, יכול לסייע מאוד לנבחרת.

בצוות זה צריכים להיות 2 עוזרי מאמן, פיזיותרפיסט, מאמן כושר ומנהל הנבחרת (כמו שיש עכשיו, והמאמן הראשי ועוזריו הבכירים, יחד עם מנהל הנבחרת והפיזיותרפיסט ראויים להיות על הספסל), ובנוסף אליהם סקאוטר (שינתח את הנבחרות היריבות במוקדמות ובאליפות עצמה), מאמן גבוהים ופסיכולוג ספורט (מלבד הפן המקצועי והפיזי, חשוב מאוד לעבוד את הפן המנטלי, במיוחד במקרים שהנבחרת סופגת לא מעט בוז).

הצוות המורחב והיעיל שיהיה לנבחרת, אם יהיה, ישפר אותה משמעותית, ויביא לתוצאות טובות יותר באליפויות אירופה בשנים הבאות.

רועי ויינברג

אחד מעורכי הופס. אוהב את מיאמי וגבוהים שמוסרים מעל 4 אסיסטים במשחק.

לפוסט הזה יש 14 תגובות

  1. אוקראינה העפילה לאליפות העולם 2014 .
    הפתעה בלתי נתפסת ,עצוב מאוד שישראל צריכה ללמוד מאוקראינה
    בישראל יש מאמנים מעולים , הבעייה היא באיגוד שבוחר את הצוות
    אליפות עלובה אם אוקריאנה בטופ 6 , אין סיבה שישראל לא הייתה בטופ 8 מבית כה מצחיק.

  2. צרפת בגמר מול ליטא
    משחק נרפה של ספרד בהארכה ובחמש הדקות האחרונות.
    רמת השידור והפרשנות של ערוץ 5 יותר ירודה האליפות . פיני ורסקין אכלו לי את הראש , אי אפשר להינות ממשחק בשקט ?

  3. רועי אין לנו כסף לתותח על כמו פארטלו?
    גם ליאור אליהו טוען שהוא מושלם ולא צריך להתאמן על עונשין,שלשות,זריקה מחוץ לצבע ועוד.
    אבל רוצה חצי מליון דולר לעונה,מגיע לו,למה לא יש פראיירים.

    1. הם רצו להביא את דיוויד בלאט אבל אמרו שהם לא יעמדו בדרישות הכספיות הגדולות שלו (רק אם לא היו עושים לו את הקטע הזה עם התעודה לפני 8 שנים הנבחרת הייתה הרבה יותר טובה).

      צריך להסתפק במה שיש, ויש לנו מאמנים ישראליים אחרים ברמה גבוהה.

      יש אפשרות שאליהו לא באמת חושב שהוא יקבל חצי מיליון דולר לעונה, אלא רוצה משהו כמו 400 אלף דולר, ומתחיל את המו"מ מהמחיר הזה כדי שיוכל להשיג המחיר בו הוא מעוניין.

  4. "אוקראינה ניצחה את אוקראינה"? "667 נצחונות, מקום 89 בין מאמני ה-NBA"??? אני כמעט בטוח שאין יותר מ-10 מאמנים עם מס' נצחונות כזה.

    מילד כמוך אני מצפה שתעבור על הכתבה שלך ותתקן שגיאות חמורות. דווקא צעיר כמוך לא יכול להרשות לעצמו פאשלות כאלה שמקלקלות מאמר שהוא די טוב בעיקרו.

    1. ילד בגיל של רועי גם לא אמור לכתוב ככה ולהבין ברמה כזאת.
      הייתי שמח, ומופתע, לרמה כזאת מסטודנטים.

      עדיף כזו כתיבה איכותית, בכזו רמת הבנה, עם עריכה לא מושלמת על פני המצב ההפוך.

      רועי, אל תתנצל, אל תסביר ואל תשנה כלום.

      1. מסכים עם ההתחלה, לא עם הסוף. כתבה נהדרת, ובהחלט שאפו לרועי. ובכל זאת – אם מישהו מציין טעות עובדתית בצורה מנומסת, מן הראוי לתקן ולהודות למעיר.

        ולעניין עצמו – רועי – היו מאמן ועוד שני עוזרים. למה צריך שני עוזרים? בקבוצות בדר"כ אין עוזר שני, והן רצות שנה שלמה ולא רק טורניר קצר. אני חושב שעיקר הבעיה, כמו שגם שיבק (נדמה לי) ציין, היא שכל שחקנינו הם למעשה שוליות וכינורות שניים (אם לא שלישיים או רביעיים…). אין לנו מישהו שיודע שהוא the man, שאליו הולכים כשצריך לחצוב סל. טפירו היה כזה שנים, והוא באמת אלפא דוג גם בקבוצותיו. היחיד שנראה ככזה הוא גל מקל, מה שגורם לי לחשוב שחסרונו היה יותר משמעותי ממה שהערכנו.

  5. פארטלו מקום 18 בכל הזמנים
    אלעד,לא ראוי להאיר והלהעיר בכזו צורה
    אפשר לציין טעויות בצורה יותר נקייה , לא ביג דיל

  6. אני חושב שמה שרועי מתכוון (אם אני יורד לסוף דעתו ואם לא אני אשמח לתיקון) הוא שצוות גדול לא מתייחס רק לאליפות ו/או לטורנירי ההכנה השונים אלא בונה תוכנית ארוכת טווח ומפתח כשרונות ועובד על יסודות כמו שהוא טען במאמר: "אסופת עוזרי המאמן של פראטלו מסייעת, מלבד העבודה של הנבחרת עצמה, לפיתוח המשחק האישי ושיפור היסודות של השחקנים". זה לטעמי מה שהכי חסר לשחקנים בישראל – יסודות קליעה, כדרור ומשחק אחד על אחד ואלו הדברים הבסיסיים ביותר בכדורסל שרק אחריהם צריך להתחיל לבנות טקטיקות ומשחק קבוצתי ומאז קטש ושפר ואולי קצת טפירו אין לנו אף שחקן עם כישורים כאלו. הדוגמא הטובה ביותר היא ליאור אליהו, שחקן שנתפס בטופ של הטופ שלא יודע לקלוע יותר מ – 3 מ' מהסל , אין לו שום יסודות של זריקה, שום מהלך אמיתי בפוסט אפ ושום יכולת ללכת שמאלה ולקלוע.

  7. רועי גם אם יש טעויות – וזה קורה לכולנו התוכן עצמו הוא העיקר, והכתיבה שלך ברמה גבוהה מאד ואיכותית בוודאי ביחס לגיל הצעיר, אבל גם בכלל. להיתפס מהכתבה דווקא לטעויות כאלה נראה לי קצת קטנוני. ההשקעה שלך לטובת האתר, והמסירות להנאת כולנו ראויה להערכה רבה.

    לעינן עצמו רועי בפריוויו על הבית הישראלי קרא נכון את המפה והעריך שאוקראינה תעלה שלב ותפתיע באליפות הזו, ולא רבים האמינו לו. רועי עשה ש"ב ולא שלף סתם נתונים. הפריוויו שלו היה מגובה בנתונים ועל כך מגיע לו שאפו רציני. לכולנו יש מה ללמוד מהרצינות והבגרות של רועי.

  8. הבעיה הכי גדולה של נבחרת ישראל היא שהשחקנים הישראלים לא יודעים לקלוע, מדהים לראות גארדים עם אחוזים כאלה ושחקני יורוליג ו-NBA משליכים לבנים. פעם לא היה גובה ולא אתלטיות אבל קליעה מבחוץ הייתה ועוד איך.

  9. לפראטלו יש גם 548 הפסדים ב-NBA, והוא ממקום 18 גם במספר המשחקים שאותם אימן (1,215) בליגת הכדורסל הטובה בעולם ולא רק בנצחונות (לא יודע מיקומו במספר ההפסדים).

כתיבת תגובה

סגירת תפריט